***Toukovauvat 2007*** syyskuu

Eli mitä puuroa siis voi antaa lapsille? Kun mulle sanottiin, ettei ennen 8kk ikää sais antaa mitään noita viljatuotteita mielellään kun on niin paljon keliakiaa suomessa?
Mutta siis meillä ei kyllä suvussa ole mitään allergioita ja mielelläni aloittaisin muutaman lusikallisen puuroa iltaisin pikku hiljaa jotta saataisiin täysiä öitä jo takaisin.
Eli siis joku HIPP- puuro näköjään ja mitäs se sitten sisältää? No voin sitä itsekkin etsiä..
Ja Mennis on menossa porvooseen vai oletkohan jo siellä :/ Minulla kans meno sinne koko alkuviikoksi ja menen vain miehen vanhemmille sinne kun mies menee vielä takas Norjaan viikoksi, kävis muuten aika täällä kotona pitkäksi, kun ei tunne ketään..
No mutta piti olla nopee, joten tuosta puurosta vaan kysysin.
Ja turvaistuimesta kans samaa ku muutkin.. meillä poika nousee ite istumaan tai yrittää kovasti, joten ei millään viihdy siellä kaukalossa nyt, pää punasena vetää itseä koukulle ja kirkuu :) Eli millainen?koska?ja miten päin autoon?
mutta nyt hyvät yöt! ja kiitos kaikille jotka toivotti tervetulleeksi suomeen :hug:
 
Huomenta taas!

Tulipas eilen niin kovasti tekstiä, että en jopa minä meinannut perässä pysyä. Nitistin ajan kuulumisienne lukemiseen miehen ja minun kahdenkeskisestä ajasta kun lapset nukku! Että joku tärkeysjärjestys se olla pitää!! :LOL: :LOL: No pikaisesti vain luin.

Mettis, ai sullakin on kaksoset! Kiva ois aina kuulla muiden kaksostenäitejen kokemuksia. Se vaan tahtoo olla, että jolla on jo vanhemmat kaksoset niin ei muista näitä vauva-ajan juttuja. Kiitos kun vastasit kyselyyni.

Parasta aikaa taitaa olla kohta sama ostaa suoraan kanervat krysanteemejen paikalle kun mulla ainakin krysanteemit on jo paleltunut! On ollut niin paljon pakkas öitä.

Siihen turvaistuinkyselyyn vastaisin niin mielelläni jos osaisin. Itsekkin mietin samaa, mut ei hajuakaan mikä ois hyvä. Alkaa kuulkaa kaverit olla totisinta työtä tuo poikien kanto kaukaloissa! Arvioisin painoiksi 8.5kg ja 8 kg plus painavat kaukalot. :kieh:
Kyllä vauhti ei päätä hurmaa. Ajattelin ostaa sellaiset deuter kid kantorinkat ja yksin kulkiessa laitan toisen autosta suoraan siihen ja selkään,niin jos toista sit jaksais kantaa sylissä. Taitaa olla mahdottomuus jaksaa molemia sylissä kantaa.

Hanna, älä huoli, ei meidänkään pojat tee muutako makaa selällään lattialla. jos koitat mahalleen laittaa, niin alkaa parku. nyt kuitenkin jo pitkiä aikoja ovat sentään lattialla.

nyt tuli lähtö, joten kesken jäi
 
Äidinmaidonvastiketta'45% (vähäsuolainen herajauhe',rasvaton maitojauhe',kasviöljy',C-vitamiini,ferridifosfaatti,E-vitamiini,sinkkusulfaatti,A-vitamiini,kaliumjodaatti,D-vitamiini), täysjyväjauho kaurasta'36%,maltodekstriini',mallasuute',rasvaton maitojauhe',kalsiumkarbonaatti,B-vitamiini(tiamiini),A-vitamiini,D-vitamiini
'Luomu

Ei lisättyä sokeria
sisältää kalsiumia, rautaa ja jodia
tärkeät vitamiinit
helposti sulava
ravitseva ateria
ei sisällä keinotekoisia lisäaineita eikä säilöntäaineita

4kk ikäiselle "välipalana" ja 6kk iästä täysannoksena.

Tuosta otin purkista kun on vieressä.
Sanottiin mullekin että puurot vasta 5kk iästä alkaen mutta otin ja ostin ja annoin tytölle. En ole huomannut mitään muuta kun että kakka tulee sutjakasti puuron jälkeen =)

Kiva myyntiviesti...
Noh, toivottavasti oli jolleen apua.

Uimaan....

EKÄ ja Peppi
 
tirlittan joo kyllä mä aika paljon vielä muistan noita vauva-aikoja kun sain kaiken hoitaa ite silloin.erosimme tyttöjen isästä kun tytöt olivat puolivuotiaita.
onneksi oli silloin jo keksitty videokamera ja niitä nauhoja ollaan tyttöjen kanssa katteltukkin silloin tällöin.aivan ihania muistoja :)
pitää ostaa sitä hipp-puuroa sitten ens kerralla.markukselle ei tullut mitään oireita eilisestä puurottelusta joten jatkamme samaa linjaa vaikka neuvolassa kiellettiin vielä antamasta säännösten takia... :whistle:

markus heräili kuuden aikaan,mutta eipä haitannut,kun tänään oli mun aamu:sain nukkua kymppiin asti rauhassa ja mies hoiteli poikaa.
meillä toimii tää järjestely oikein hyvin.sovitaan etukäteen kummankin aamu ja silloin toinen hoitaa ja toinen nukkuu.
mitäs muuta piti vielä höpistä....no sunnuntainjatkoja kaikille
:flower:
 

MOI!!!

Hassusti tuli rokotus oireet kun rokotus päivänä poju nukkui melkein koko päivän ja seuraavana kiukutteli eikä malttanut nukkua... Onnex nyt on jo oma itsensä =) .

Eipä kyllä vapaa aikaa ole täälläkään... Aina jos haluun käydä esim lenkillä niin joku muksuista on otettava mukaan. Joskus käydään pika kauppa reissulla jolloin jätetään kaikki lapset hoidettaviksi joko mun veljelle tai ukon serkulle(asuvat naapurissa). Ne siis tulee yleensä meille... Useimmiten kyl pikku-ukko on mukana joka paikassa, tytöt onnex jo pärjää ja jää mielellään useinkin hoidettavaksi.

Nyt taas kuuluu isännän ääni joten :wave: :wave: !
 
Aivan kamalasti olette kirjoitelleet, joten täytyy palata paremmalla ajalla asiaan. Pakko kuitenkin kommentoida VIIVIlle, kun kysyit sopivasta univaatetuksesta (ja taisi joku muukin miettiä..?).
Eli tilasin juuri meidän pojalle jo toisen unipussin, eka jäi pieneksi. Tilasin GROBAG-merkkisen pussin, jonka mukana tuli lämpömittari ja taulukko, mitä vaatteita tulisi pukea missäkin lämpötilassa pussissa nukuttaessa. Aivan mahtava juttu, pysyy koko yön hienosti päällä ja vaipanvaihtokin onnistuu vetoketjua avaamalla. Itse tilasin 1tog paksuisen, kun meillä lämpötiöa ei laske talvellakaan alle 20 asteen, mutta valikoimissa oli myös paksumpi pussi, joka voisi olla teille hyvä. Toivottavasti tästä on jotain apua.. googlettamalla löytyy jälleenmyyjiä =)
 
ja terveiset Turkin paahtavan auringon alta. reissu meni hyvin ja Helmi oli erittäin helppo matkaseuralainen, köllötteli päivät pelkässä vaipassa korkeintaan harson kanssa. Eli parasta aikaa jos säät jatkuu sellaisina ei vatteita siellä kovin paljon kulukkaan, vaunuun olis kyllä saanut olla useampi aluslakana mukana, mie jouduin hiukan lainaamaan hotellin tyynyliinaa siihen kun pesin lakanaa. Kantoliina oli aivan turha kapistus reissussa, vaikka täällä siitä tykkäänkin, niin siinä kuumuudessa olis niin kantaja kuin vauva ahdistunut.
Paikalliset hullaantuivat täysin neidistä, joka paikassa sai huomiota, museossa, tullissa, ravintoloissa yms, ihmiset pyysivät saada ottaa syliin ja kamerakännykät räiskyivät. Mutta vaikka olen tollaisissa varauksellinen ihminen, niin mua ei ahdistanut, silmälllä kuitenkin kokoajan pidettiin, olivat vaan niin aidosti ihastuneita.

Käytiin tänään katsomassa muutaman päivän ikäistä vauvaa, ja Helmi alkoikin näyttää ihan kaurajättiläiseltä, miten nopeasti silmä tottuukin omaan lapseen, melkein tuntui, että uskaltaako sitä toisen vauvaa edes syliin ottaa, kun on niin hauraan oloisia syntyessään ja kun mieskin sitä piti niin ajattelin, ettei vaan nyt sitä tiputa :whistle: Eli hyvin luotan mieheeni...ei vaineskaan hyvin on aina meidän lapsia pidellyt ja hoidellut.

Kovasti on viikossa tullut tekstiä, joten mulla menee vielä aikaa päivittää kuulumiset.

Nyt meidän perhe lehden kimppuun, kun oli tällä välin tullut.

Öitä.T:Minnihiiri
 
Heippa :wave:

Vielä täällä yökyöpelinä odottelen miestä töistä ja bongasin Minnihiiren :D :hug: Tervetuloa Suomeen :flower: Kiva, että teidän reissu sujui hyvin! Katsoin tuossa nyt viiden vuorokauden säätä ja näytti sellaista +24-+27 olevan siellä Sidessä B) Passaa minulle! Vaikka en nyt niin kauheasti siitä kuumuudesta välitä, mutta nautin, kun nuo isot tytöt pääsee lämpimään rentoutumaan ja leikkimään :heart:
Mä laittelen sulle vielä yv:tä ensi viikolla :)

Tirlittan voipi tosiaan olla, että jää mun pallokrysanteemit kauppaan :D Täällä ei kyllä ole kovin monia pakkasöitä ollut, mulla on osa kesäkukistakin vielä tosi hyvänä :) Mutta ne on niiiiiin nätin näköisiä ne pallohässäkät :whistle: :ashamed:

Nyt kuuluu auton ääntä pihasta, taitaa mies kotiutua :heart: Se on sitten moro :wave:

parasta aikaa ja Maija-kulta :heart:
 
Hei ystävät ja kaikki teidän pienet!

Kävin muutaman sivun viestejä kiireiltäni lukemassa ja voi että teitä kaikkia on ikävä. Mutta kun ei aika vaan tunnu riittävän. Jos koneelle joskus ehtii, pitää vastava kaikkkiin sähköposteihin ja etsiä jotain kodinkoneita yms. ja aina kun kaksplussan sivu alkaa latautua, jompikumpi lapsista yllättäen kaipaa äitiään...Nytkin pienempi alkoi heti ähkiä, mutta jospa nyt jotain saisin kirjoitettua!

Ihana oli kuulla kaikkien kuulumisia, hirveän nopeasti on kyllä mennyt tämä aika. Kaikki on jo ihan "isoja", toiset vähän kirjaimellisemmin kuin toiset :) Meillä Viivi myös isohko, painaa kai n. 9 kiloa ja käyttää 74-80 cm vaatteita. Tosin meillä on kuivausrumpu eli vaatteet kutistuu aina vähän, siksi oltava hieman normaalia isompi koko.

Viivi on tosi touhukas, kääntyilee mahalleen ja joskus siitä myös selälleen, istua nakottaa sylissä ja jopa sitterissä (vaikka laitetaan se melko matalalle, mutta tyttö ei vaan pysy puoli-istuvassa asennossa...), hampaita on kaksi tullut läpi (ylhäälle etu ja alas kulma) ja hirveän kiinnostunut on leluista ja leikkimisestä. Tutti menee jo hienosti itseltä suuhun kaikissa asennoissa ja leluautoja vispailee pitkin lattiaa. Veljeltään kai oppinut.

Viivi syö nyt kerran päivässä n. puoli purkkia kasvissoseita (porkkana, maissi, peruna) ja hieman luumua päälle, sekä illalla tissittelyn lomassa jonkun verran maissivelliä (tänään meni 80 ml). Vähän olen joutunut lisämaitoa nyt välillä antamaan ja se harmittaa minua kovasti, kun olisin toivonut imetyksen jatkuvan kokonaisvaltaisemmin pidempään. Mutta ei vaan taida maito enää riittää :( Aion kuitenkin jatkaa imettämistä mahdollisimman pitkään, vaikka pienissä määrinkin, jos vaan Viiville kelpaa.

Meillä on tässä muutto meneillään, istun nytkin pahvilaatikoiden keskellä. Muutto on päivänä minä hyvänsä, mutta kuitenkin viimeistään 1.10. Pakkaaminen on kyllä superkivaa :) Muutamme nyt vuokrarivariin (JEEEEEE! Vihdoinkin pois kerrostalopainajaisesta!!!!), omaan taloon päästään ehkä maalis-huhtikuussa.

Turvaistuimesta sen verran, että meillä on Brio Zento ja olen siihen todella tyytyväinen. On ollut meillä käytössä siitä, kun esikoinen oli 8 kk ja menee vielä vaikka kuinka pitkään (voi käyttää myöhemmin auton vöillä ) . Voi asentaa selkä molempiin suuntiin. Nyt meillä on se jo naama menosuuntaan ja silloin se on kyllä tosi helppo siirtää autosta toiseen eikä vie ihan hirveästi tilaakaan. Toisinpäin siirto oli hankalampi, mutta pari kertaa siirrettiin silloinkin.

Vapaa-ajasta oli myös keskustelua. Minä en kaipaa itselleni varsinaisesti vapaa-aikaa, oikeastaan päinvastoin. Minua ahdistaa jos minua yritetään houkutella pois lasten luota puoliväkisin, kun en tahdo. Mies ei tätä tee, vaan anoppi ja pari ystävää. Mutta joskus on pakollisia menoja: hammaslääkäri, kampaaja, seuran kokoukset, joihin olisi pakko päästä ilman lapsia ja silloin ei kyllä miehelle meilläkään mitenkään tunnu käyvän. Tänään kävin hakemassa muuttolaatikoita ja jätin miehen lasten kanssa 20 minuutiksi. Lähtiessä se vannotti tulemana nopeasti takaisin. Ymmärrän kyllä, että sitä jännittää olla lasten kanssa yksin, koska se ei ole siihen tottunut, mutta toisaalta, jos se joskus tarjoutuisi, niin ehkä siitä tulisi sitten luontevampaa. Toistaiseksi en voi mennä edes suihkuun, jos molemmat lapset on hereillä...

No mutta, nyt täytyy jatkaa "rakentamista" virtuaalisessa maailmassa, pitää tilata harkkokuorma ja järjestellä muitakin juttuja...Ja ehkä pakata vielä vähän, kun se vaan on niin älyttömän kivaa :)

Jaksamista kaikille, yritän pyörähtää useammin, mutta en lupaa mitään!

Commander ja Viivi

 
heissan taas.
commander tiedän tunteen kun pääsee pois kerrostalosta.muutettiin kaks kk sitten rivariin lopulta itekkin.ja teillä viel parempaa tiedossa kun omakotitalo =)
mä kypsyin kerrostalossa lopulta ihan kaikkeen ja onneks päästiin pois.

meillä kaikki nukkuu ja en tie miks olen vielä koneella,ei millään malttais mennä nukkumaan...aamulla poika kuitenkin herää kuudelta

:eek:
no kai mä jaksan nousta...
maanantait on mulla pitkiä päiviä kun illaksi vien toisen tytön ratsastamaan ja odotan siellä 1,5h kun turha ajaa kotiin siksi aikaa.
miehelle tää on ihan kiva juttu,koska saa olla pojan kanssa ihan kaksistaan ja hoidella sitä ominpäin.
kun tullaan kotiin,poika jo nukkuukin.

kai se pitää mennä koisaa |O
suihkun kautta :wave:
 
Eli Porvoosta ja mökiltä palattu taas kotiin ja tuliaisina on koko perheellä flunssa. Meikäläisellä äänihuulet tulehtunut eli ääntä ei tule ja mies on ihan kuoliossa. Perillinen onneksi pahimmalta säästynyt. Pikkaisen räkäinen vain. Oli tosiaan mökillä isän kuuskymppiset niin lähes kaikki olivat siellä flunssassa päivänsankaria myöten, että hyvin meni sekin. :D No juhlat tuli pidettyä ja nyt sitten odottamaan seittemänkymppisiä. ;)

Tyttö sitten eilen aikamoisen tempun teki. Tultiin kotiin ja oli koko matkan kitissyt kaukalossaan. Kotona sitten päästin neidin "irti" lattialle ja sehän mokoma otti ja ryömi. :eek: Ei nyt kovalla vauhdilla, mut lelun perässä kumminkin muutaman "vedon" meni ja liikkui siis ihan selkeesti eteenpäin. Ja yritys jatkuu edelleen heti, kun maahan laittaa. Huh huh, mitä menoa... :whistle:

Tyttö on myös ikäväkseni todennut, että 6.20 aamulla on erittäin hyvä aika herätä. Mamma ei ole asiasta ihan samaa mieltä...

Moonlight, olin tosiaan Porvoossa vanhemmillani viime viikolla ja tällä viikolla menen taas uudestaan to tai pe.

Muskari jää nyt tältä kertaa meiltä väliin ja niin taitaa jäädä miun huominen joogakin. Huomenna on 4kk-lääkärineuvola ja siitä sitten tulen terveisiä kirjoittelemaan tarkemmin.

-mennis ja tyttö 4kk ja 2pv päälle-
 
huomenta täältäkin.
mennis jopas teillä aikaseen lähdetään eteenpäin =)
meillä markus ei edes vielä käänny masulleen,yritystä on mutta vielä ei onnistu.välillä ei jaksa edes yrittää :)

yö meni ihan hyvin,kunhan tutti löyty heti kun alkoi kitinä sängyssä.olenkin varannut sinne 3 tuttia ettei tarvii yhtä metsästää pimeessä.

peruna-parsakaali ei ole pojan herkkua ja laitankin tänään sekaan maissia lisäksi,jos tekis kauppansa paremmin.
makeat soseet sen sijaan uppoo heti.aluksi meinaa kitistä,mutta kun saa ekan lusikallisen suuhun ja maistelee niin muuttuu ääni kellossa :LOL:
äitiinsä tullut...

kivaa maanantaita kaikille |O
 
Huomenia!!
Aika jännää kun miltei kaikki syövät jo kiinteitä täällä!!No,Miskahan on toukokuun loppupuolen porukkaa ja kun nukkuu hyvin ja päivisinkin syö4-5 tunnin välein niin en ole vielä ajatellut ees kiinteitä.
Yöt on koko ajan nukkunut hienosti.

Kaksosista,mulla siis tyttö ja poika ja katoin valokuvista niin 4,5 kk ovat olleet niissä kuvissa ainakin kun toisiaan tuijottavat ja yrittävät koskea!!
Meillä Miskakin yrittää peiliä koittaa ja kujertaa kovasti omalle kuvalleen.Sellaista se oli kaksosillakin,ihanaa kujertamista ja yritystä koskea.

No,kun tyttö alkoi liikkumaan siinä 5 kk ikäisenä,tulikin uusi vitsaus...POika ei päässyt karkuun ja sisko tuli ja "maistoi".Usein oikein hampailla.
Meillä tyttö kehittyi kuukauden verran nopeemmin kuin poika ja näin pääsi aina nopeemmin minne halusikin.
POika katsoi maltillisena mallia ja perässä tuli.
Tyttö oli se vilkkaampi ja poika maltillisempi.

Sanotaan ettei pienet voi leikkiä yhessä juurikaan ennen 3 ikävuotta,mutta reilu vuoden ikäisinä tyttö työnsi veljeään sellasessa syöttötuolissa jonka saa ralliautoksi.JA aina näin päin...sanattomasti "puhuivat",veli meni istumaan ja sisko työnsi niin kovaa kun jaksoi!!
Tanssivat ja halasivat kovasti myös...Toki leluista riitelivät,mutta melko vähän.
POika antoi yleensä periksi...

Meillä ehkäsy ihan pepallaan..Mulla oli se hormonirengas,muttei sovi ollenkaan.
Ens viikonloppuna tulee miehen sisko ja ottaa kaks pienintä hoitoon.Aijai,kunnei vaan ens kesänvauvaa tulis!!! :p
No,kumiukkoja vaikka pari päällekäin!!!

nyt menoks

kata ja miska 3,5 kk
 
Tää mamma sitten päätti tehdä tuttipullosta, tutista ja ensilusikasta sulautetun version hellalla. :headwall: Aivan järkky katku tuli kämppään. Onneksi tyttö oli univalmista kauraa niin ei muuta kuin parvekkeelle nukkumaan vaunuihin ja kämppä tuuletukseen.
 
Viimeinkin sain neidon unille..hän on alkanut vähän kitisemään ennen jokaisia unia, ilmeisesti on jo niin jännää, kun on löytänyt kädet ja vähän jo lelujakin, ettei meinaa malttaa nukkua!

Kiitos Vilmis kovasti neuvosta, tarttee mennä katteleen sitä pussia tuolta netistä. Ja taas minä kyselen... mitenkäs, kun neiti on kauhean innokas katsomaan telkkaria? Kuinka vaarallista se on? Käsittääkseni valonvälähdykset voi stimuloida epilepsiaan vai onko ihan väärässä? Yritän kääntää sitteriä pois päin niin kyllä vaan, Voice kun on lempikanava, niin johan se Ville Valoa tuijotteli ja kädet vaan heilu :LOL: Muutenki tuntuu musiikin avulla rauhottuvan ihan eri lailla ja toimittelee keskenään kaikenlaista, jota kutsun 'aprikoinniksi', näitä aprikointeja on sitten sormen välitkin täynnä :LOL:

Piti sen verran kommenteerata myös tuohon omaan aikaan, että ei mullakaan sellasta ole. Toisaalta en kauheasti kaipaakaan, nyt olis vaan kiva lähtee käymään sienimettällä, mutta taitaa sekin aika olla ohitse kohta :( Mies kun menee aamulla seitsemän jälkeen töihin ja palailee sieltä useimmiten yhdeksän jälkeen illalla, toisinaan jopa puolilta öin. Oli ihanaa, kun oli eka viikonloppu pitkään aikaan, että oltiin koko viikonloppu kotona, tuli sellainen ihana fiilis kyllä. Mutta harvinaista herkkua. Ens viikonloppuna lähdetään keski-suomeen kaverin synttäreille ja miehen sukulaisille ja sitten hän onkin taas varmaan ainakin lauantait töissäkin jälleen..

Jees, tarttee alkaa tiskaamaan, lämmitin juuri hellalla vedet valmiiksi. Tarvii aina käyttää hyödyksi tämä 3-4 tuntia, kun neiti nukkuu. Valveilla olot kun on pidentyneet koko ajan, niin ei sitten tiedä koska seuraavan kerran voi taas touhuta...

Voikaatten hyvin, mukavaa syksyistä viikkoa kaikille :flower:

Viivit n. 4 kk
 
Hei

Pitkästä aikaa pääsen minäkin tänne kirjoittelemaan, en ole edes varma
olenko ilmoittautunut tähän ketjuun, synnytyksen jälkeen kyllä kirjoitin johonkin ja sitä ennen olin mukana Toukokuisissa. No, ohessa perustiedot eli meille syntyi 18.4. (La 4.5.) Johannes vauva 2850g ja 48cm. Nyt ollaan kasvettu kovasti eli 4 kk:n neuvolassa mitat olivat 6500g ja 64 cm..

Kaikkea en täältä ole ehtinyt lukea mutta juttua on ollut ainakin omista menoista (tai enemminkin niiden puuttumisesta), meilläkin miehellä töitä riittää, yleensä 19.00 - 22.00 (04.00 ennätys) arki-iltoina ja lisäksi lauantait + sunnuntait, käytännössä olin siis yksinhuoltaja vauvan ensimmäiset 4 kk, lukuunottamatta yhtä viikon lomajaksoa (se selittänee miksi en ole tännekään palstalle ehtinyt).. Väsyyhän sitä vähemmästäkin, kun oli vielä univelkaakin kaiken päälle. Väsyneenä ei sitten jaksanut minnekään mennäkään vaan kökötettiin kotona vauvan kanssa..Onneksi mieskin sen ymmärsi ja nyt on sunnuntait kotona ja tulee muutaman kerran arkisinkin aiemmin, että pääsen esim. saunaan..Lauantait tehdään sitten koko perhe yhdessä töitä. Hoitaa myös puolet yö syötöistä (Johannes ei koskaan oppinut imemään rintaa vaan pumppaan kaiken maidon = täyspumppaaja, joten syöttäminen tapahtuu tuttipullosta). Onko tähän muuten olemassa kohtalotoveria, pumppaako joku muukin kaiken maidon mitä vauva syö? No, onneksi saatiin systeemi muuttumaan, muuten olisin varmaan nyt jo joko paennut kalliovuorille tai muuten vaan puolikuollut.. Olis pitäny vaan jo paljon aiemmin tajuta muuttaa systeemit, nyt meni turhan kauan vaan ihmetellessä väsyneenä.

Nyt sitten kysymystä jonoon, ollaan aloitettu kiinteät ruuat 4.5 kk:n iässä makuannoksilla, eli 1vk:n aikana annettiin 1/2 - 1tl/pv:ssä peruna-äidinmaito mössöä ja nyt sitten menossa toinen viikko, jolloin annetaan sama 1tl/pv parsakaali-äidinmaito mössöä.. Mutta mutta..kiinteiden aloittamisen jälkeen alkoi yö valvomiset eli vauvan vatsaa vääntää ja ummettaa, saattaa herätä tunnikin välein itkemään ennenkuin lopullisesti nukahtaa joskus kahden aikaan.. Olen antanut disfatyliä (samaa kuin ihan pienenä annettiin) vauvalle kerran pari päivässä ja se tuntuukin auttavan, lisäksi olen ajatellut kokeilla antaa vähän luumua mutta

Onkohan tässä järkeä antaa makuannoksia vatsalääkkeen voimalla vai onko vielä lykättävä kiinteiden aloittamista ? Vai ummettaako se samalla tavalla vaikka aloitettaisiin kiinteät vasta 6kk iässä?
Onko muilla ollut vastaavaa kun olette aloittaneet makuannokset ?
Kuinka kauan annoitte vain 1/2 - 1tl/pv, koska lisäsitte ruuan määrää?
Kuinka paljon vauvanne nyt (about 5 kuukautiset) syö päivässä kiinteitä ruokia ?

Virkistynein terveisin
Mikaela & Johannes vauva melkein 5 kk :heart:
 
Uutta viikoa kaikille!!
Viikonlopun aikana oli tosiaan tullut juttua niin, ettei meinannun perässä pysyä =) Kiva juttu, että kirjoittelu on näin aktiivista!

OMAA AIKAA mulla on ihan tarpeeksi. Mies viettää mielellään aikaa pojan kanssa, jos haluan käydä vaikka kaupassa tms. Ja nyt kun olen ollut kipeänä, niin ihanasti lähtivät vaunulenkeille, jotta sain levättyä :heart: Tosi paljon jaksuja kaikille, joilla oma aika on kortilla :hug: Suoraa puhetta vaan miehille, sanon minä.. kyllä se on isillekin tärkeää ja ainutkertaista nauttia vauveleistaan!

MENNIS, aika mahtava juttu, että teillä jo ryömitään! Uskomatonta, miten nämä pienet kasvavat!

Jaahas, poika heräsi, kesken jää tämä juttu taas :D

vilmis ja poika :heart:
 
Eipä auttanut kolmaskertatodensanoojne, pitkät pätkät kirjottelin, ja tosiaan kolmeen kertaan onnistuin kaiken tekstin johkin hävittään, kun en pässi ymmärtänyt kopioida talteen.. :headwall:
Eli siis, kovasti oon näitä teiän juttuja käynyt täällä lukemassa, ja koen sekä viisastuneeni, että etenkin viihtyneeni.. :) Siitä kaikille kiitos ja :hug:
Nyt lyhyesti ja ytimekkäästi, ja sitte toivorikkaana ihmettelemään, josko ihan tulis perillekin :whistle:
Meillä neitonen, esikoinen, syntyi 16.5, 52/3350. Viime nla, eli 3kk, oltiin 65/6300. Täysimetyksellä mentiin 3,5kk asti, ja nyt on sitte maisteltu vähän soseita. Eli MikaelaEster; alotin antamalla parina ekana päivänä 1tl, sitte pikkuhiljaa lisättiin sen mukaan ku neitiin uppos, niin et nyt ku kohta pari viikkoo on maisteltu, ni nyt menee jo melkein puol purkkia päivässä, ja se menee siis yhellä aterialla. Mut oon antanu vaan yhtä ja samaa kasvissosetta, ku terkan ohje oli niin. Et näkee sit hyvin, josko aiheuttaa vatsavaivoja. Lisäksi on saanut iltasin, joskus aamullakin, ihan tl jotain hedelmäsosetta. Näin meillä =)
Koitan taas onneani, mut nyt kopioin ;)
Palaillaan :wave:
 
iltaa vielä...
mikaelaester teillä mennään samoissa mitoissa syntyessä ja nyt =)

mulla oli taas talli-ilta eli mies hoiti pojan iltajutut.
nyt nukahti sitteriin,pitäs kantaa poju yläkertaan koisaamaan.saas nähä millanen yö tulossa,kun mies antoi velliä puuron sijaan.toivottavasti pitää silti nälän loitolla.nyt kun on antanut puuroa niin aamuisinkaan poika ei heti huuda ruokaa vaan malttaa odottaa hetken.

tuosta omasta ajasta kun puhuttiin niin mä saan omaa aikaa jos pyydän.ennen mulla ei sitä ollut,koska mies oli vuorotöissä ja ma-su kiinni työpaikallaan.mutta tää pieni ihmemies sai aikaan senkin,että mies vaihtoi duunipaikkaa missä pvätyö ja vkl vapaat =) halusi olla kotona enemmän ettei missaa vauva-aikaa liikaa.en ois uskonut että tuota pvää näen,mutta hyvä näin.

illanjatkoja
 
Morjens :wave:

Tervetuloa LaCu mukaan kirjoittelemaan :hug: =)

Olipa kiva lukea kuulumisia Commander ja MikaelaEster =)

Tänään käytiin neuvolassa ja Maija sai taas piikin. Oli niinkuin 5kk neuvola, mutta viikkoa etuajassa, kun on se matkalle lähtö. Tässäpä kuulumiset:

Pituus 65,1cm
Paino 8375g
Pipo 42,3cm

"Normaali kasvu, iänmukaiset soseet, korvike ja rintamaito. Kääntyy, nauraa. Tarttuu leluun. D-vitamiini 3 tippaa/vrk. Hymytyttö."

Hyvin meni neuvola, meillä on tosi kiva neuvolantäti :) Se nainen on varmasti aikalailla minun ikiä tai sitten vuoden-kaksi vanhempi.

Maija syö soseita nyt niin, että aamulla teen hänelle puuron, johon laitan ½ purkkia hedelmää. Syödään sitä banaani-riisipuuro jauheesta tehtävää, on ollut aina mieleinen kaikille lapsille tuossa vaiheessa. Sitten lounaaksi menee melkein koko purkki kasvissosetta. Päiväunien jälkeen iltapäivästä syödään ½-1 purkkia hedelmää tai esim. porkkana-omena sosetta. Illalla olen antanut vellin, jonka meinaan vaihtaa puuroon, kunhan saadaan nuo vellitetrat juotua. Miten musta tuntuu, että meillä syödään aikapaljon :ashamed: Mutta pääasia lienee, että tyttö on tyytyväinen ja kasvu tasaista :D

Tirlittan, kyllä siinä niin nyt kävi, että meidän kuistilla on kaksi isoa pallokrysanteemia :LOL: En mä voinut hillitä itseäni, kun ajoin taas niiden ohi kaupungille mennessä :whistle: :ashamed: No, kestävät kuitenkin pakkasta ja ovat kyllä ihanat valopilkut! Keltaisen väriset otin, ihan kuin auringot :D

Tänään oli ihan hirveä härdellipäivä :snotty: Aamulla oli ensin esikoisen hammashoitoon liittyvä röntgenkuvaus, tunti siitä oli Maijan neuvola. Ennen sitä vein miehen ja pojan sekä tytön miehen yritykseen vähän hommiin, neuvolasta tultua hain lapset sieltä pois. Siitä taas reilu tunti ja alkoi pojan kerho, siitä sai ajaa suoraan takaisin tk:een ja vuorossa oli kaksosten hammashoitoon liittyvät röntgenkuvat. Kotiin tultua väsytti ihan hirveästi, laitoin kaksi lasta uintitreeneihin ja tytön nukkumaan päiväunia. Mies haki onneksi pojan kerhosta, koska minä menin ottamaan myös päiväunet Maijan kanssa tuonne meidän sängylle :whistle: Kun heräsin, oli ruoka pöydässä, mies oli laittanut kaiken valmiiksi :heart:

Tuosta omasta ajasta piti vielä sen verran sanoa, että meillä sen järjestäminen on tietysti aika haastavaa. Ei siis ole ehkä niinkään kiinni siitä, etteikö mies haluaisi sitä minulle järjestää. Kuuden lapsen ja ison omakotitalon pyöritys vie kyllä voimia meiltä kummaltakin, siihen sitten vielä päälle miehen viikonlopputyö ja oma yritys :whistle: Nooh, aika aikaansa kutakin! Tunnen kyllä olevani todella onnellinen, enkä toivoisi elämältä enää yhtään mitään enempää, kunhan tämän onnen vain saisi pitää :heart: Tosi tasapuolisesti kuitenkin tehdään näitä kotihommia, yhdessä ja erikseen. Minä hoidan luonnollisesti enemmän Maijaa, paha tapani on omia vauvat aina ekaksi vuodeksi :ashamed: Minä en vain voi sille mitään, kun se hoivavietti on niin järkyttävän suuri :/ Kyllä mies hoitaa Maijaa myös, mutta sanotaanko, että aika vähän ;) Sitten siinä tapahtuukin dramaattinen käänne, kun lapsi ottaa jalat alleen. Silloin mies sitten taas hoitaa enemmän. Meillä mies on sellainen, että tykkää pelata jalkapalloa, sählyä, pyöräillä, rullaluistella, luistella, hiihtää, lasketella, laskea mäkeä.... lasten kanssa. Minä olen sitten yleensä se, joka haluaa jäädä kotiin imuroimaan ja tekemään ruokaa, pesemään pyykkiä ym. :ashamed: Ehkä siihen tulee muutos, kun en sitten tule olemaan raskaana ja Maijakin kasvaa. Yleensä meillä on siis ollut aina se tilanne, että olen ollut joko raskaana tai on ollut ihan pieni vauva, kun on ollut aika lähteä vaikka pulkkamäkeen :D Ja kun vointi on aina ollut niin huono raskaana, niin en ole sinne sitten patsastelemaan lähtenyt.

Tämä oman kunnon hoitaminen on tietysti sellainen, mihin toivoisin mieheltä lisää tukea ajan muodossa. No, onhan meille hankittu tuo kuntopyörä, siitä olen kyllä onnellinen :) Mutta se lenkkeily tietysti toisi jaksamista varmaan ihan toisella lailla. Mutta olen ajatellut sen niinkin, että tämä on pikku pyrähdys tässä elämässä... Pian lapset kirmaavat omia menojaan ja mamma saa lenkkeillä kyllästymiseen asti :D Kyllähän sen noista isommista tytöistäkin jo huomaa, ovat niin hurjan omatoimisia jo! Ja haluavatkin tehdä asioita itse, se on kiva juttu.

Ei maar, mulla on vielä pyykit levittämättä ja tiskikone tarttee laittaa pyörimään. Mies nukahti laiskanlinnaansa, yritti katsoa Uhrilampaita, mutta uni voitti :D Hänellä on päivystysviikko, hyvä että nukkuu jos tulee yöllä keikkaa!

Ai niin, tehtiin radikaali päätös sen turvaistuimen kanssa. Tyttö kun istuu nyt kaksosten vanhassa Aktan turvaistuimessa, joka on tosi hyvä istuin, vaikka vanha onkin. Ostamme hänelle sellaisen turvavyöistuimen, joko Maxi Cosi Rodi tai Britax Römer Kid ja Maija perii sitten tuon Aktan turvaistuimen :) Mies sen keksi ja lupasi, että käydään ostamassa keskiviikkona se turvavyöistuin tytölle :) Kiva juttu, että se nyt ratkesi hyvinpäin, otin siitä jo vähän stressiä :D

Mutta nyt...

....kauniita unia, oman kullan kuvia :heart: Öitä :wave:

Parasta aikaa jo matkakuumeessa ja Maija-kulta, joka ei tiedä vielä mihin joutuu... :heart:
 
No niin, taas uusi yritys :wave:
Poika nukahti taas iltanaurujen jälkeen tissille :heart: Aivan ihana pakkaus, ei voi muuta sanoa! Meillä siis tuo nukutushomma toimii niin, että joko tissille tai syliin pieni nukahtaa, sitten siirrän omaan sänkyyn. Nukkuu uudessä pinniksessään yön ekaan syöttöön asti, sitten meidän sängyssä. Tosin pinnasänkykin on kiinni meidän sängyssä, joten ei siinä suurta eroa ole.. Ihanaa, kun on saatu tämä nukahtaminen toimimaan ja unirytmi aikaisemmaksi. Päivällä poika ottaa 3-6 päikkärit, niissä ei vielä juurikaan ole säännöllisyyttä. Tosin nyt, kun voi vaunuissa nukuttaa viileässä syyskelissä, niin unet ovat selvästi pidentyneet. MITEN MUILLA NUKUTAAN?

Meillä syöminen palailee taas täysimetyksen puolelle.. Olen havainnut maissisoseen sikäli turhaksi, ettei se juurikaan pidennä syömisväliä. Toisekseen välit ovat nyt imetyksenkin osalta vaihteeksi olleet hieman pidemmät.. muutamana yönä on tullut jo useampi kolmen tunnin väli =) Ja olisihan se suositusten mukaista vielä jonkin aikaa täysimettää, mulla kun ilmeisesti maitoa riittää. Kamalaa jahkailua tämä, tarkoituksena nyt olisi vaan pitää poika tyytyväisenä.. Maissi todella maistuu pojalle, mutta ei kai sitä vain sillä perusteella vielä kannata syöttää, ehtiihän sitä :whistle: Päivä kerrallaan mennään ja sitten taas tuhdimpaa, jos tarvetta ilmenee. Ilmeisen pitkään tuollainen tiheän imun kausikin voi kestää, olin jo ihan varma että maito ei enää riitä :/

Omaan napaan tämä juttu taas meni :ashamed: Sitä piti ainakin sanoa, että tervetuloa METTIS ja LACU :flower: MIKAELAESTER, kuulostaa rankalta tuo pumppaushomma! Todella hatunnosto sulle, kun jaksat noin panostaa imetykseen :) Meilläkin tuo maissisoseen maistelu sai mahantoiminnan muuttumaan, vähän ummetusta tuntui pojalle tulevan ja ilmavaivoja sekä mahan kurinoita.

Niin ja VIIVI, meilläkin poika katselisi tvtä päivät pitkät, jos vain saisi.. Pää kääntyy töllön suuntaan, vaikka olisi monen metrin päässä köllöttelemässä. Ei auta kuin äidin luopua tv-riippuvuudesta :D

Mutta nyt nukkumaan :)

vilmis ja poika :heart:

ps. MENNIS, meillä poika on löytänyt jalkansa, mutta ei yllä niihin ilman apua :D Maha on vähän tiellä... mutta jos vähän taivuttaa, niin leikkii niillä kyllä mieluusti :D
 

Yhteistyössä