***Toukovauvat 2007 ***lokakuu

Mortonki!
Viikonloppu meni täällä mukavasti, kun vanhempani olivat meillä. Isäni oli ukon kanssa raksalla touhailemassa ja minä, äitini ja tyttö pidettiin kotona vahtia. Äitin kanssa tehtiin pullaa ja soseita pakkaseen ja siivottiin meitin kämppä kunnolla. Häpeän tunnustaa, että en ees muista koska viimeksi oli lattiat pesty, kun se tuntuu yksin niin ylivoimaiselta tehtävältä kerrostalossa, kun matot pitäs raahata pihalle jne. Ja kun mies on joskus kotosalla niin ei sitä aikaa viittis siivoten käyttää.

Tyttö on nyt alkanut heräämään tasan klo 6.30 ja yöunille menee seiskan aikaan. Yösyömisiä on kolme ja viime yönä jouduin antamaan pullosta kerran. Tähän mennessä yöt on tisuteltu. No eilinen ilta meni muutenkin aika kummallisesti, kun tyttö sai aivan käsittämättömän huutokohtauksen (meni luultavammin yliväsyneeksi) ja en sitten saanut hälle syötettyä kuin 70 ml normaalin n. 200 ml sijaan. Heräs sit tietenkin aika pian ottamaan lisähuikkaa ja annoinkin sitten pullosta n. 60 ml ja taas neiti nukahti kesken syönnin. :D Sit menikin normi kellon mukaan heräys. Ekalla syötöllä 22.30 otin viereen ja tisutteli, sit kahen aikaan heräs ja ei kelvannut tissi ja muutenkin kitusi niin hain sitten 20 minsan taistelun jälkeen pullon ja siitä sitten lupsutteli 80 ml ja nukahti taas syliin. Sitten röyhtäytys ja neiti takasin omaan sänkyyn ja ihme kyllä sinne puutu. 5.30 heräsi ja otin taas rinnalle ja 6.30 alko iloinen jokellus ja kakan vääntö. Suoli toimii kyllä kuin junan vessa. :D Puoltoista tuntia oltiin hereillä ja sit mentiin ottaa vielä 45 minsan tirsat.

Yhentoista aikaan ois muskari eli sinne siis tänään. Pitää lähteä vähän ennakkoon, että tuo yksi nukkuis vaunuissa. Muuten voi olla aikamoinen känkkäränkkä. Toivottavasti sade lakkais.

Mies käy ostamassa tänään tytölle syöttötuolin. Vauvatarvikeliikkeessä on tarjouksessa TrippTrapp-kopio Emmalta ja siihen aateltiin nyt kallistua, kun on tota rahan menoa muutenkin. Eiköhän sillä pärjätä. Lisäksi siellä ois tarjouksessa Carenan matkarattaita ja mie oon vähän semmosten ostoa suunnitellut. Sais pitää auton perässä koko ajan, kun nuo yhdistelmät on niin pirun painavat, että saan ne juuri ja juuri nostettua autoon plus vievät pirusti tilaa. Noh, katotaan nyt sitä.

Keskiviikkona on 5kk-neuvola ja piikki luvassa. Toivottavasti ei tule mitään reaktioita niinkuin ei tullut 3kk-piikistäkään.

Meillä käytetään mitä vaippoja milloinkin, mut nyt on Liberoita ja Pampersin Active-Fitejä ja kolmos koko on toistaiseksi käytössä. Toi neiti on kyllä niin sirppana, että varmaan hukkuis vielä seuraavaan kokoon.

Aattelin alkaa pikkuhiljaa velliä illalla antamaan. Tähän mennessä ollaan vain syöty sosetta puoli purkillista lounaalla ja päivällisellä maistettu jotain uutta makua. Eilen annoin lusikalla maissivelliä ja tuntu tykkäävän. Tänään vois sitä pikkasen sekottaa maitoon, kun ei tuntunut vatsan väänteitä tulevan. Jossain vaiheessa sitten mukaan aamupuuro ja päivälliseksikin enempi sosetta. Jotenkin vaikeelta tuntuu, että kuinka nopeesti voi lisätä annoksia ja suurentaa annoskokoja. Noh, kai son ihan mutu-tuntumalla mentävä.

Meillä ei vielä ole hampaita tullut ja tuskin vielä hetkeen tuleekaan. Ei ainakaan mitään merkkejä ole. Kuolaamista en laske, kun sitä on tehty kolme kuukautta. :D Kaiken myös tunkee suuhun, mut tekeehän vauvat sitä muutenkin. Tulee, kun tulee.

Piti eilen lähteä yhtä keikkaa kattomaan, mutta jänistin sitten. Ehkä ihan hyvä, kun oli tuo ilta mikä oli ja yökin oli vähän erilainen. Noh, meen sitten vaikka ensi viikonloppuna kavereita kattomaan.

Mut nyt jotain hyödyllistä tekemään, vaikka on tääkin hyödyllistä mielenterveyteni kannalta. :D

-mennis ja sinna 5kk-
 
Nuista karva-crocseista eli kokoa kun valitsee niin tuo karva vie tilaa puolikkaan koon verran, eli koko kannattaa ottaa vähän yläkanttiin.. eli jos esim. jalan koko on normaalisti 39 ja tavalliset crocsit kokoa M6-W8 niin kantsii ottaa sitte koko M7-W9. Mutta jos tavalliset crocsit vähän väljät niin kokoa ei tartte sitte kasvattaa isompaan... Tuossa vielä linkki toiseen paikkaan, missä myydään niitä.. tässä myös kokotaulukko...

http://winterbutton.fi/article_info.php?articles_id=10

parasta aikaa, mie olen tehny niitä havupalloja katajanoksista ja katkonu ne suht. samanpitusiksi (riippuu kuinka ison pallon haluaa) ja sitte tökkiny niitä semmoseen "styroxiin" (en nyt muista mikä sen oikea nimi on), mutta semmoseen mitä myyään askarteluliikkeissä ja tiimareissa semmonen jännäntuntunen materiaali... siis semmosta samanlaista mihin kuivakukat voidaan tökätä.. tulikohan vähän epäselvästi.... Hei, nyt muistan, siis semmoseen oasis-palloon.. neliön mallinenkin käy.. Itte olen tehny aiemmin semmoseen neliön malliseen ku pallot oli loppu.
Olitteko siellä Turkissa Tjäreborgin matkalla? Jos olitte niin mitä mieltä matkanjärjestäjästä... mie ku olen suivaantunu tuohon Finnmatkoihin vai mikä lie Tu'i se nykysin onkaan.. Huonoa palvelua siis.. varsinki lomalennolla. Aattelin "periaate-kysymyksenä" vaihtaa aurinkomatkoihin tai tjäreborgiin...

Paavo tosin tissiä söis vielä, mutta ku kaikki maito tulee kaarella ulos... harmittaa ku maitoa tulis vielä ihan kohtalaisesti rinnoista, mutta ku ei pysty sitä antamaan tuon puklauksen takia... jotenki tuntuu surulliselta, että nytkö se imetys sitte loppuu... :'( Ja ku tämä kuitenki meän viiminen vauva niin tuntuu vielä enemmän haikealta.. Mietin, että mitenköhän lopetan sitte tämän touhun ku tuntuu, että tissit välillä räjähtämispisteessä, ja jos pumppaa pois niin nousee vain entistä enemmän takasin.. täytyykö sitä vain sitte kärsiä, että rintoja pakottaa.. :eek:

Jännä kyllä nuo erimaiden suositukset ku esim. Unkarissa lapselle ei suositella annettavan perunaa kuin yhden ikävuoden jälkeen... :whistle:
No maalaisjärjen käyttö on onneksi sallittua.. ;)

Hanna ja Paavo :heart:
 
Huomenta kaikille!

Hirvee sumu ulkona.. Piti olla aurinkoista tänään, mutta ihan pilvistä vaan. Eilen oli upee keli, grillattiinkin oikein :) Ja nyt pitäis mennä tuonne laitumelle ja levittää apulantaa (tai jotain sentapaista) jotta ruoho kasvaa. Eipä sitä ole kuin about 3000 neliöö.. :headwall: Mutta kasvaapahan sit taas ruoho ja lampaat ja hepat ovat tyytyväisiä =)

En jaksanu alkaa ihan kaikkea lukemaan mitä teille kaikille kuuluu, mutta näyttäisi siltä että meidän poika kasvaa ja kehittyy keskimäärin ihan samaa tahtia kun teillä muillakin! Hieno juttu siis. Näin ekan lapsen kanssa tietty aina vähän miettii että mitenkäs tuo poika on ns. kehityskäyrällä. Vaikka tietenkin yksilöitä ovat kaikki.

Joululahjoja jo mietitte - voi hitsi tosiaan on aika menny niin nopsaan että joulu jo kolkuttelee ovella! Kävin kahtena viikonloppuna villankehruu-ja värjäyskurssilla, ja nyt mulla on kasvivärjätyjä villoja, joten ajattelin huovuttaa jotain, ehkäpä ihan vaan pannulappuja ja pannukintaita lahjaksi. Onpahan sitten ainakin omista lampaista ;) Nyt ku oon kotona niin vois liietä vähän aikaakin. Tosin toi uus hevonen vie aikaa.. kuten myös laitumen hoito, sekä muiden elukoiden hoito..

Parasta aikaa: Juu eiks oo jännä juttu miten noi vauvanruokajutut vaihtelee maittain! Oli muuten ihana idea tuo valokuvista tyynynpäällisiä - aika tyyriitä vaan.. eräällä ystävälläni on heidän lapsien valokuvista teetettyjä kanvas-tauluja, ja ovat todella upeita! Täytyy vaan olla tietynlainen valokuva, jotta sopii moiseen..

Voi ette kuulkaa usko, olin keittiössä tiskaamassa ja tulin senjälkeen olohuoneeseen pojan kanssa - KOIRA oli kiivennyt pojan sänkyyn joka on tuossa sohvan vieressä - eli päässyt tuosta sohvan käsinojalta kiipeämään! Meillä alakerrassa sänkynä leikkikehä siis, ei ole pohjaa laitettu kovin syvälle. Koiralla lelu mukana.. siellä se makasi, olis kuva pitäny ottaa! Mutta sai kyllä koira kyytiä ja äkkiä..

Mutta ny sinne laitumelle... hommat oottaa. Heräsin jo kuuden jälkeen tiskaamaan jotta ehdin ajoissa tuonne laitumellekin. Poika nukahti jo aamupalan jäljiltä, mutta jatkaa toivottavasti uniaan yhtä hyvin tuolla ulkona..

t. Balou
 
Pakko noista miehistä vielä kommentoida. Kyllä meilläkin mies hoitaa tyttöä, olin juuri kaksi viikkoa sitten vuorokauden poissa eikä sanonut siitä mitään. Samoin olen käynyt työpaikan juhlissa ym. Mutta jotenkin vaan tuntuu, että minä olen omista menoista tinkinyt vauvan tulon jälkeen, jotta mies saa tehtyä rakennushommia. Kun on kumminkin sellaisia hommia mitä täytyy saada tehtyä ennenkuin vesisateet tulevat. Ettei talo sitten mene pilalle. Eilen keskustelin miehen kanssa tästä asiasta mitä sanoi minulle tästä viikosta. Se oli kuulemma vain vitsi. No ilmaisin erittäin selvästi että oli kyllä mauton vitsi :/

Tuntuu, että oli ihan juuri kun joulusta puhuttiin ja kaikki hääräsivät ja valmistelivat joulua. Ja nyt taas joulu tulee! Kyllä se aika vaan nopeasti menee. Minulla on jo muutamia lahjoja ostettu varastoon. Mutta aina kuitenkin käy niin, että viime tingassa etsin sitten vielä muutama lahjaa, kun en tiedä mitä ostaisin. Jos on hyviä vinkkejä mitä voi lahjoiksi antaa niin otetaan mielellään vastaan. Hannalta tulikin jo yksi hyvä vinkki.

seksistäkin oli raskausaikana kovastikin puhetta. Täytyy kyllä sanoa, että meillä on melko hiljaista sillä saralla. Johtunee varmaan siitä, että ei ole aikaa. Mies rakentaa ja minä teen koulujuttuja. Ehäisynä meillä siis edelleen käytössä pelkkä kondoomi.

Tyttö on päiväunilla ja ihmittelin mikä ääni sieltä kuuluu niin makaa poikittain sängyssä ja hakkaa laitoja :kieh: kävin kääntämässä taas masulleen ja katsotaan josko nyt nukkuisi. Eilen oli kyllä ihan sama juttu. Otti puolen tunnin tirsat ja sitten ei enää ollut sängyssä myöhemmin,leikki vain siellä. Iltapäivällä ottikin sitten melkein neljän tunnin unet ulkona.

Pääsen tänään hierojalle, ihanaa.

Kuinka pian olette ottaaneet toisen soseen mukaan kuvioihin? Meillä siis syödään nyt päivällä kasvissosetta ja iltapäivällä hedelmäsosestta. Tarkoitan siis toista kasvissosetta. Meillä tulee sunnuntaina puoli vuotta mittariin, sitten täytynee aloittaa antamaan enemmän noita soseita. Entä kuinka pian olette ottaneet viljan ja lihan mukaan ruokavalioon? On vähän hakusessa nämä jutut...

Cuplatonista se ei auttanut meillä ollenkaan kun sitä silloin alkuun yritettiin antaa. Onkohan siinä jokin suositus kuinka kauan sitä saa antaa?

Joku ketoi antaneensa pinaattia vauvalle. Eikö olekin niin, että alle vuoden ikäiselle sitä ei suositella. Korjatkaa jos olen väärässä.

Nyt täytynee mennä laittamaan itsensä valmiiksi, jotta ehdin sinne hierojalle. Äitini tulee meidän mukaan jo on tytön kanssa sen aikaa.
 
ja terveiset 5kk neuvolasta. Painoa oli neidille kertynyt 6920g ja pituutta 65cm ja pipo oli 42cm (Syntyessään neiti painoi 3060 ja oli 46 cm). Rokotteen sai. Lihaa suositeltiin aloitettavaksi, sitten vähän myöhemmin se kala ja lopuksi muna. Eli kaikki asiat oli mallillaa.

Isovanhemmat ottivat just noi kaks vanhimpaa heille leikkimään, kun ei uloskaan päästä kun tytöllä on yhä pientä lämpöä. Helmi nukkuu ja saan hetken hengähtää, kohta kaivan imurin esiin ja sitten olis vielä puhtaan pyykín lajittelua. Mutta nyt nautin ystävät teidän seurasta ja kupista teetä. :)

Kyllä toi kolmivuotiaan uhma on järkyttävää, aamusta alkaa hirmu marina ja huuto, ja äiti tietysti aikuisena sortuu samaan :whistle: .
Huomenna menen kuuntelemaan Jari Sinkkosen luennon vanhemmuuden vaativa pesti ja sanoinkin tänään miehelle, että se tulee enemmän kuin tarpeeseen. Vaikeeta on ;) .

Tilasin äsken yhdestä firmasta arvion jos meidän sisä portaat sais uuden puisen päällysteen, lupasvat olla yhteyksissä kun on muuta asiaa tännepäin, kun ei ollut paikallinen yrittäjä.

Ulkona on niin synkkää, että pitää ruveta kynttilöitä omaksi iloksi virittelemään.

Parasta aikaa laitoit vinkkiä sähkövaloista lyhdyn sisään, mulla on parina vuotena ollut niin, mutta nyt oli laitettava tavan kynttilä sinne, kun en ole vielä ehtinyt ostaa valoja joissa on vaaleat johdot, viimeeksi mulla oli tumma lyhty, niin sinne sopi sisään valot joissa oli vihreä johto, eli tarkkaa on....

Ne havupallot on ihania, mutta mulla ei ole oikein paikkaa sellaiselle, oven päällä on niin pieni katos, ettei mahdu kuin se lyhty, mutta jos teillä olis jotain kivaa vinkkiä rapun viereen maahan ,mitä vois laittaa niin ilolla kuuntelen. Krysantteemit pitäis jo kaivaa pois ja laittaa kanervat tai vastaavat ruukkuun. Haravoimaan meillä ei vielä kannata ruveta, puissa on vielä niin paljon lehtiä, ajattelin, että mies sais vielä kertaalleen ajaa ruohonleikkurilla, niin osa lehdistä menis niin lannoikkeeksi.

Mulla on taas tullut sellaisia sairastumisen pelkoja, että kun olo on muuten niin onnellinen, niin sitä miettii miten kamalaa olis jos itse, lapset, puoliso tai joku läheinen sairastuis vakavasti. Aikaisemminkin vauva aikana olen tollaisia ajatuksia kelaillut. Siis en tarkoita, että olisin jumiutunut noihin mietteisiin, mutta välillä ne nostaa päätään.

Ei nyt hommiin ja kohta olenkin jo täällä taas kurkkimassa onko kukaan ehtinyt kirjoittaa. :wave:

T:Minnihiiri
 
heips taas :wave:

Paljon juttua taas tullut, kiva =)

Miesku, me ollaan myöskin allergiapähkäilyjen keskellä. Tällä hetkellä kokeilen olla maidottomalla, munattomalla ja soijattomalla ruokavaliolla.. Prickit ja verikokeet näyttivät negatiivista, pojalla on vaan suolioireita. Mutta kirjoittelin tarkemmin tuonne allergiaketjuun. Sen voin ainakin sanoa, että meidän poika ei prick-testausta edes huomannut, kun houkuteltiin lelulla huomio toisaalle :D Kannattaa varmaan hakeutua muualle kuin neuolaan, jos ongelmat jatkuu. On meinaan aika heikkoa ilmeisesti tuo tietämys siellä.. Jaksamista tutkimuksiin! :hug:

Kaikille flunssaisille tervehtymistä!! :hug: Mitenköhän muuten Helinän vauva on toipunut pissatulehduksesta?

Kiva oli lukea Baloun kuulumisia. Hauska lukea, miten muualla euroopassa kasvatetaan lapsia.. on aikamoisia kulttuurieroja tosiaan.

Nyt alkoi kitinä, täytyy mennä taasen.mukavaa viikkoa kaikille :wave:

vilmis ja poika
 
Heippa!

Hanna-77 oltiin kyllä Tjäreborgin kautta tuolla Turkissa! Olen ollut pariin otteeseen Tjäreborgin kautta reissussa ja en ole ollut ihan hirmuisen tyytyväinen palveluun... Tuo hotelli kolahti vain meihin heti, niin siksi sitten valittiin taas Tjäreborg. Nyt tykättiin kyllä tosi paljon! Annoin tosin palautetta siitä, että koko Sunwing-systeemi on niin ruotsalaispainoitteinen... Ei ole mitään ruotsalaisia vastaan (tai ehkä vähän :ashamed: :D ), mutta suomalaiset maksaa kuitenkin ihan samallalailla matkastaan ja kuitenkin kaikki sanomalehdet ym. mitä sinne tuodaan on ruotsiksi ja norjaksi :/ Samoin tervetulotilaisuudet, lastenkerhot jne... Olisi edes englanniksi! No, tuo Sunwing-systeemi on vasta viime talvikautena auennut suomalaisille, näin kuulin, niin johtunee sitten siitäkin. Mutta voin suositella Tajäreborgia! Tosin Aurinkomatkoista on myös vain ja ainoastaan hyvää sanottavaa :)

f c fgnvc dbnceggggggggggggggggc cdxeeeeczaaq
Terveisiä Maijalta :LOL:

lumikko oi ihanaa, pääsit hierojalle :) !

Joululahjavinkki, hehkutin tätä viime vuonnakin, mutta uusin vinkin silläkin uhalla :whistle: Sain kerran lahjaksi isohkon peltipurkin, oli hopean värinen ja siinä oli kannen ympäri kiedottu kaunis silkkinauha. Sisältö oli kiva yllätys: se oli täynnä tuikkuja! Mielestäni kyllä niin käytännöllinen ja tarpeellinen lahja kynttilöiden ystäville :) Aion tänä jouluna käyttää tuota ideaa, viime jouluna se kaatui siihen, etten löytänyt sopivia peltipurkkeja :/ Eli jos joku tietää, mistä saisi ostaa neutraaleja (ei mitään kahvi tms. purkkeja), isohkoja peltipurkkeja, niin vinkkejä otetaan vastaan :wave: Jos jossain on yksivärisiä, niin ne olisi parhaita!

Seksistä, silloin odotusaikana tästä aiheesta muuten puhuttiinkin kyllä aika usein :D Meillä on nyt taas sellainen "vastarakastunut" kausi meneillään :whistle: :D Jotenkin tuo mies nyt vain saa minun sydämeni taas väpättämään ihan hulluna, kun näen hänet tai kuulen hänen äänensä :heart: Ettei olisi vain pitkä ovulaatiovaihe meneillään :LOL: Mutta ihana tunne on rakastua toiseen aina vain uudelleen ja uudelleen, tuntuu, että se rakkauskin on vuosi vuodelta vain kestävämpää ja ihanampaa. No, kukaan ei varmaan saa selvää, mitä ajan takaa :D Mutta lyhyesti: tämä osa-alue sujuu nyt hyvin :D

Hanna vielä, kiitos havupallo vinkistä :hug: Täytyy koittaa niitä tehdä!

Minnihiiri, jeps jeps, tutulta kuulostaa tuo johdonväri asia :D Meillä on ne keltaiset, isot krysanteemit vielä ihan mielettömän hyvännäköiset, eipä täällä ole yöpakkasia ollutkaan. Ajattelinkin ostaa kanervat jo valmiiksi, mutta laittaa ne vasta sitten, kun nuo nuupahtavat. No, meni vähän nyt aiheen vierestä, kuten yleensäkin... :ashamed: Mutta sitä piti kysyä sinulta, että tykkäätkö pajujutuista? Kun minusta ne kartiomalliset pajuhäkkyrät on kivoja ja niihin voi kanssa kieputtaa valoja :xmas: Voisi olla kivannäköinen oven edessä. Ja niitä pajupallojahan on kanssa monen eri kokoisia, niin nekin voisi olla kivoja ihan maassa, tai niille voisi tehdä vaikka havupedin, johon laittaisi jäkälääkin ja puolukanvarpuja :)

Minulle tulee aika-ajoin noita sairastumispelkoja ja yleensäkin jonkun perheenjäsenen menettämisen pelko myös. En minäkään niihin jää kiinni, mutta välillä käyvät useammin mielessä. Ja aina ne ajatukset tuntuvat asettuvan tälläisiin aikoihin, kun tuntee olevansa todella onnellinen :/ Olen tainut tästä ennenkin puhua, ainakin Tirlittanin kanssa, että tuntuu, ettei tämä onni voi vain jatkua... Täytyisi vain luottaa siihen, että kyllä voi! En minä näitä ajatuksia jokapäivä vatvo, mutta välillä tuntuu, että sydän pakahtuu tästä kaikesta hyvästä, mitä on saanut ottaa vastaan :ashamed: Ehkä osansa tekee myös se, että kun on kokenut paljon kaikenlaista suruakin, niin tämä arkikin on sitten aika ihanaa :)


Mutta nyt meidän lohi alkaa olla uunissa valmis :p Päästään syömään :)

Voikaa hyvin ja nauttikaa ihanista syksypäivistä! Aamulla satoi, kun olin lenkillä, mutta nyt päivällä on ollut upea auringonpaistekin!

Parasta aikaa ja Maija :heart:
 
Tuli mieleeni, että saakohan meidän poika 5kk rokotteen, kun ei ainakaan viime kerralla maininnut siitä mitään?
Meillä 5kk neuvola on 19.10!

Pyydänkö liikaa vähän käytetystä hoitotasosta ja uudesta alustasta, kun laitoin hinnaksi 20?, mutta se on kuulema liikaa.
Oikeasti tuo ikean taso maksaa 25? ja alusta melkein 20?.
Alustaa ei ole käytetty kuin pari kerta ja se on täysin ehjä ja puhdas.

Samun nenu tuntuu aina vaan turisevan enemmän ja enemmän.
Toivottavasti pienelle ei ole tulossa nuhaa, ei ainaskaan kovaa nuhaa, kun ei olisi kiva viedä sitä sairaalaan taas kerran sen takia.
Viimeksi oli nuhan takia sairaalassa 3viikkoisena.
 
Bruschetta, ei ole liikaa! Tuo 20e on oikein sopiva tasasumma, itse varmaan maksaisin enemmänkin :ashamed: Minä olen ajatellut yleensä niin, että puolet uuden hinnasta on passeli :) Itse olisin varmasti pyytänyt noista 25e ja sitten sen 5e olisi voinut antaa tinkivaraa :)
 
Heissan!

5kk neuvola kuulumisia täältä :). Ja joo Bruschetta kyllä pitäis 5kk neuvolassa rokote tulla.

Elikkäs painoa oli 9160g ja pituutta 69cm (syntyessään 3915g ja 53,5cm) ja pipo 43,7cm. "topakka, ihana poika. Kasvaa hienosti, soseita maisteltu. Näkee ja kuulee. Vatsallaan viihtyy ja kannattelee itseään käsien varassa."

Meijän poika sai taas pienoisen vierastuskohtauksen. Aina kun täti (varsinkin kovaääninen ja rempseä opiskelija) kosketti tai tuli liian lähelle, alkoi hillitön parku. :( Minä kun oon niin hiljainen ja rauhallinen niin poika tuntuu vierastavan varsinkin vähän äänekkäämpiä immeisiä. Luulin kyllä jo, että tuo vaihe alkais mennä ohi.

Seksistä oli juttua. Meillä sellaista ei tällä hetkellä oikeastaan harrasteta... Säälittää kyllä vähän miesparka, mutta mulla ei kertakaikkiaan riitä energiaa ja haluja siihen. Ehkä sitten kun nuo yöheräilyt saadaan vähän vähemmäksi.

Ens lauantaina on hyvien ystävien lapsen ristiäiset ja meistä tulee kummit, ihanaa! =) Illalla olisi sitten tämän äidin kolmekymppiset eli pelkästään aikuisten juhlat. Miehen sisko tulee meille hoitamaan Dania, että päästään käymään siellä yhdessä. Ehdin kyllä jo vähän toivoa, että tämä olisi ottanut mieluummin pojan yöksi (hällä ittelläänkin kun on kotona viisi lasta), kun olisi sitten saatu olla pitkään ja olisin kerrankin saanut nukkua unet ilman katkoja. Mutta hän toivo näin, niin tietysti sekin kävi. Nyt ei vain uskalla kyllä juoda siideriä, että jaksaa yöllä heräillä, eikä tarvi pullosta antaa sitten. Joskus sitä toivoo, että asuis sukua lähempänä, että vois joltain pyytää joskus hoitoapua. Miehen sisko on oikeastaan ainut lähisukulainen ja hältäkin jotenkin vaikea pyytää kun ei ole niin läheinen. Minun perhe ja suku asuu pohjanmaalla ja me täällä eteläsuomessa. Välillä sitä haikailee takas sinne, vaikka oon täällä Lahdessa asunut jo yli kymmenen vuotta.

Kattelin huutonetistä hääpukuja, kun ollaan ens kesänä menossa naimisiin =) . Taikka sitten vuokraan puvun. Joku vain kertoi, että vuokrahinnat ovat tosi korkeita.

Niin, joo ja piti sanoa, että minusta tuo hinta hoitotasosta ei kuulosta ollenkaan pahalta.

Voi kun ihanaa kun on ollut puhetta jo lahjoista ja joulusta. Oon kyllä niin jouluihminen, ootan aina ínnolla, että saa laittaa kodin jouluiseksi. Huono olen vaan mitään koristuksia tai muuta itse tekemään, ihanaa kun jotkut askartelee itse noita khavupalloja ja muita. Ehkä minäki vielä joku päivä =)

Mutta nyt taas heipat!

äippä78 ja Dani tasan 5kk
 
parasta aikaa, tuosta matkanjärjestäjästä vielä, että mulla kans alko tympäsemään tuo Finnmatkojen homma, ku sehän järjestää kans matkoja ainaki ruotsalaisille, norjalaisille ja virolaisille, niin ku vuos sitte kesällä oltiin siellä Kreetalla niin sen meän hotellin oli vallannu täysin norjalaiset ja ne käyttäyty tosi tökerösti siellä... oli niinku ois "maailman omistajia"... aamuvarhain kävivät varaamassa pyyhkeillään aurinkotuolit ja uima-altaalla eivät ottaneet ollenkaan toisia huomioon... Hotelli sijaitsi kyllä tosi hyvällä paikalla, mutta siivous oli ala-arvosta. Kaiken kruunasi se, että etukäteen maksetut tax free -ostokset lentokoneeseen jäi saapumatta.. ja rahoja ei meinattu saaha millään takasin. Piti soittaa sen seittemään eri paikkaan ja huh, mikä paperisota vielä päälle!!! Ja muutenki sieltä Finnmatkoilta vain kohautetaan olkapäitä asioille... aikasemmalla reissulla meni lentokoneessa rattaat rikki niin siihenkään ei tehty juuri mitään asian eteen vaan piti matkakohteessa olla resuilla rattailla ja kotona sitte Finnairin ja Finnmatkojen kanssa alkaa neuvottelemaan asiasta... eli ens kerralla ku reissuun lähetään niin matkanjärjestäjä on joku muu ku Finnmatkat! :headwall:

Paavo ollu tänään tosi hyvällä päällä, ja tämä kyllä johtuu siitä, että suu ei kai ole enää kipeä. On syöny tosi hyvällä ruokahalulla puuroa ja soseita ja aamulla nukku melkein 4 tunnin päikkärit ja nyt äsken nukku vaunuissa 2 tunnin pätkän... eli jos tätä rataa lähtis menemään niin olisin enemmän ku tyytyväinen!! Niin ja kahtena yönä on heränny vain 2 kertaa syömään!!

Hanna ja Poku :heart:
 
Ja taas mä olen täällä :eek: :ashamed: Ihan kuin ei olisi mitään muuta tekemistä :whistle: :D Sain hirveät tiskit tiskattua ja keittiön siivottua, niin ajattelin tulla lukemaan kuulumiset vielä ennen yöunia :)

Hanna-77, kuulostipa ikävältä tuo Finnmatkojen homma :( Pikkaisen samaa vikaa on noissa ruotsalaisissa, hotellissa oli myös paljon tanskalaisia ja norjalaisia... Eka viikolla oli yksi toinen suomalainen perhe ja toisella viikolla kaksi muuta suomalaisperhettä hotellissa (toiset tosin suomenruotsalaisia :D) . Eli ei todellakaan vielä ole tuo hotelli suomalaisten suosiossa :D Toki se vasta valmistui kesäksi. Siinä hotellissa oli sellainen käytäntö, että tuoleja ei saanut varata altaalta ollenkaan, mikä oli tosi hyvä juttu! Niitä tuoleja oli niin paljon, että kaikille kyllä riitti tilaa, vaikka joskus mentiin altaille vasta puolen päivän aikoihin :) Vähän tosiaan häiritsi ruotsalaisten itseriittoisuus ja "ylvästely", mutta yritin olla niinkuin niitä ei olisikaan :LOL:

Mies oli ihana tänään :heart: Hän soitti paloharkkojen jälkeen ihan muina miehinä, että miten menee. Kello oli 19:30 ja täällä oli täysi rähinä päällä iltatouhujen kanssa :kieh: Sanoin sitten (ihan nätisti ;) ), että täällä on täysi show päällä :whistle: Mies kysyi, että kuka pitää showta, johon tuumasin, että kaikki... :headwall: Hän sitten sanoikin, että pian nähdään, hän on tulossa kotiin! Tulikin tosi nopsaan, asutaan kyllä ihan paloaseman vieressä :D Auttoi siinä iltatouhuissa, kyseli vielä koululaisten läksyjä ja auttoi pienten iltapalan loppuun, kun imetin vielä Maijaa. Kysyin siinä sivussa sitten, että miten sinä soitit sillain, että olisiko ollut joku juttu? Mies sanoi, että hän olisi laitellut vielä pakettiautoon lisävalot, mutta voi tehdä sen kuulemma joku toinen ilta, kun täällä tarvittiin apua :heart: Voi että on ihana mies :heart: :heart:

Mutta nyt öitä :wave:

Kauniita unia,
oman kullan kuvia.... ja paljon unihiekkaa pikkuisille
:)

Parasta aikaa ja Maija 5kk ja 3vko jotakuinkin
 
Pikana vain...
äippä 78: Minkä kokoluokan ja minkä mallista pukua olet hankkimassa?
Mulla olis puku myynnissä. Vuosi sitten käytetty puku. koko on 44-...
Odotin silloin Nooraa 12 viikolla niin siihen pukuun tehtiin nyöritys taakse joten on sovellettavisssa aika monen kokoiseksi. Vetkoketju kiinnitys on varmaan suurinpiirtein kokoa 44-46.

Nyt ei jaksa inspaantua muita juttuja kirjottelemaan kun nukkumatti kuiskailee jo olan takana ;) Joten hyvät yöt :wave:

Kojo
 
Mennis, meillä on lattiat pesty viimeksi ennen ristiäisiä ja seuraavan kerran korkeintaan jouluksi, joten suotta häpeilet. Vaikka muuten tykkään siivoilla, niin moppi ei kovin usein kouraan kyllä eksy. Sitä paitsi luin jostain naistenlehdestä, että parketti kuluu kun sitä liian usein pesee. Tiedä sitten luinko lehteä kuin piru raamattua :LOL:

Jouluhulluus on iskemässä täälläkin. Omistan varmasti toistakymmentä valosarjaa ja joka ikinen vuosi määrä vain kasvaa. Asuntona meillä on kuitenkin vain kerrostalokolmio, joten ihmettelen tässä itsekin minne ne oikein kaikki sumppaan. Havupallo on meillä killunut parvekkeella aiempina vuosina ja siihen onkin ihana laittaa valot. Yksi joulu oli myös iso havukranassi olohuoneen seinällä valosarjoineen, taidanpa yrittää sellaisen tänäkin vuonna laittaa. Tuuhea kuusi kuuluu tietysti myös (kilpa-)varustukseen. Miehellä menee kyllä varmaan hermot kun saa sahata kuusenjalkaa kynsiviilan kokoisella sahalla taas kerran. No, myötä- ja vastamäessä se kuusi vuotta sitten lupasi, joten eiköhän tuo sahaile :LOL:

Joululahjoista: ajattelin tällä viikolla Stockan hulluilta päiviltä rouhaista joitain joululahjoja, jos edullisesti löytyisi jotain kivaa. Muutoin kiva lahjaidea voisi olla itse tehdyt ja koristellut mini piparit tuunatussa lasipurkissa. Itse olen koristellut purkit mm kannen kankaalla/kreppipaperilla ja kauniilla naruilla sekä itsetehdyillä etiketeillä (kartonki, kiiltokuva jne.). Hauskaa ja edullista.

Mitäköhän muuta piti...jos vaikka muutaman sanan itse ihanuudesta eli meidän pikku Maosta (miehen nimitys tytölle; kun innostuu oikein juttelemaan niin kuulostaa ja näyttää ihan, että antaisi käskyjä vähintäänkin rykmentilliselle). Meillä on parasta aikaa myös Maija tyttönen täällä kotona. Ihanan hyväntuulinen ja energinen, pitää mamman myös liikenteessä ;) Hirveän paljon muuten hikoilee päänahasta; syödessä, nukkuessa, touhutessa sekä erityisesti kiihtyessään :LOL: Joudun öisinkin vaihtamaan harson pään alle pari kolme kertaa (syöttöjen yhteydessä vaihdan, en muutoin jaksaisi näin usein vaihdella). Onko muilla näin kovasti hikoilevia vauvoja?

Vierastamisesta taisi joku mainita, täällä siitä kärsitään myös. Ekan kerran alkoi alahuuli todenteolla väpättää 3kk neuvolassa ja nyt on jo todella paha joissakin tilanteissa. Onneksi oma (koko kesän ollaankin "käyty vieraissa") neuvola-täti on kokenut ja osasi lähestyä Maijaa varovasti (juteltiin ensi rauhassa kuulumiset ja sitten vasta kontaktit tyttöön, ei sitten loppujen lopuksi itkenyt edes roketteen pistämistä :) ) Vierastaa myös uusia naamoja kotona ja kyläillessä.

Nyt jos painuisi vihdoinkin nukkumaan armaitteni viereen, taitavat olla isä sekä tytär molemmat jo höyhensaarilla :heart:

MrsJ
 
täällä taas.
markus nukkui puol ysiin,mikä on kyllä harvinaista.
olikin sitten kiva huuto syöttötuolissa,kun puuro ei tullut tarpeeksi nopeesti suuhun...
miehen kanssa on sukset ristissä ja mun voimat alkaa loppua pitämään pystyssä tätä liittoa.mutta minkäs teet,mihin lähdet...
sori tää ruikutus,pakko oli jonnekkin purkaa
:ashamed:

tänään näyttää hiukan kirkkaammalta tuo sää jos menis vaunulenkille.kun ois sinnekkin joku kaveri niin olis kivempi kävellä pitkiäkin lenkkejä.

no mut ei nyt enempiä ennen kuin jotain positiivista kirjottamista.
 
Pika-pikaa vessojen pesujen välissä tulin kurkkimaan :whistle: Kaikki lapset nukkuu ja talo on hiljainen, vain Antti Tuisku keikistelee ja lirkuttaa Voicella...

mettis ISO :hug:

MrsJ, ihanaa, että Maijalle löytyi palstalta kaima =) Hyvän valinnan olette tehneet :D

Nyt jatkan hommia, kun on rauha niitä tehdä ;)

Ai niin, päivitin tässä samalla Maijan kuvan profiiliin :heart:

Kirjoitelkaahan taas ahkerasti :wave:

Parasta aikaa ja Maija :heart:
 
meidän ukkeli tossa lattialla mesoo kokeilussa kestovaippa :eek: enpä olis uskonu itestäni et tällästäkin kokeilen....mut tuttu ompelee niin älyttömän ihania vaippoja et pitihän mun niitä ostaa kokeiluun muutama =) ihan vaikka vaan vaihtelun vuoksi.... ;) ukko tosin ei tykännyt tästä mun "kalliista" kokeilusta niin paljon. en kyllä kokonaan jaksais ruveta kestoja käyttämään.....aika uuno oon näis asioissa,mut kokeillaan nyt miten kauan poika pysyy kuivana :D

voi Joulusta paljon puhetta ja lahjoista =) kivoja vinkkejä onkin tullut...crocsit on muuten aivan huiput :D itekkin niillä tallustellut koko kesän ja vieläkin välillä ne laitan jalkaan,niin ihanan helpot :heart: ja pehmeet...raskausaikana ne oli mulle ykköskengät loppuajoilla,ei tullu jalkapohjat kipeeks kävelessä ku ne oli niin pehmeet :)

vierastamisesta ei tuo poju vieä taidakkaan vierastaa. täs jo yhen kerran luulin et nytkö se alkaa,mut ei oikein vielä huuda ja saa vieraat pitää sylissä ellei oo väsynyt. esikoinen kyllä vierasti jo näihin aikoihin ja se oli tosi kovaa!huuti melkein kaikkia,mummoakin vierasti aika kauan....se vierastaminen ei aina ollu kovin kivaa :ashamed: saa nähä tuleeko tälle yhtä pahana,jos tulee.

pah nyt mentävä,poju kaipaa seuraa lattialla...het huomaa kun isoveli nukkumas ettei oo mitään tuijoteltavaa,pelkät lelut ei kauan kiinnosta :D
 
Turvaistuimista on ollut puhetta, meillä mennään vielä kaukalossa, ja minusta toi Akta gragon telakallinen istuin, nimeä en muista, mutta moni sen meistä tais hankkia, on tilava, ja ei niin makuu asennossa, että neiti viihtyy siinä hyvin, ja tietysti viihtymistä auttaa myös noi kaksi takapenkin tiikeriä, jotka rupeavat heti viihdyttämään jos neiti yrittää kitistä. Yksi mun ystävä on kovasti siitä yrittänyt jo kauppoja hieroa, joten tammikuussa olen sanonut, että voin sen myydä, kun silloin hän sitä tarvii. Millaista hintaa olette omista ajatelleet pitää? Ostettaessa maksoin siitä 149 euroa.

Seksistä on puhuttu, meillä tilanne niin sanotusti normalisoitunut meille, välillä ollaan aktiivisempia ja sitten joskus uni vaan voittaa. Mutta jotenkin läheisyys muutenkin on lisääntynyt, on vaan ihana käpertyä toisen kainaloon vaikka telkkaria katsoessa :heart: .

Joidenkin nimimerkit paljastaa iän tai syntymävuoden mitä ilmeisemmin, mutta entä muut minkä ikäisiä ollaan? Mie olen 33 ja tietysti tosi nuorekas ;) .

Tultiin just ulkoilemasta ja pieneltä tee hetkeltä ystävien luota. Nyt kun lapset on syöneet ja olen pessyt lattialta kaatuneet maidot, on taas aikaa olla koneella.

Vierastamisesta on ollut puhetta, Helmi on vaan ihan muutamaan otteeseen vierastanut, ja silloinkin ovat olleet miespuoleisia.

Voi kun haaveilisin reissusta, vaikka hieman jo mietityttää, että Helmikään ei seuraavassa reissussa ole enää niin helppo, vaan liikkuu ja laittaa kaiken suuhun yms.

no nyt Helmillä tais iskeä jano, joten :wave:

T:Minnihiiri
 
Pikaiseen luin täeidän kuulumiset, olipas tullut kovasti tekstiä. =)

Eilinen oli yhtä lääkäriä. Ensin itellä aamulla hammaslääkäri ja sit Peetun lääkäri. On edelleen kuumeessa ja nuhainen ja silmät vuotaa. Ensin siis käytiin TK:ssa lääkärissä ja sai 2 anosta spiiraa kun rohisi niin paljon ja hengittäminen vaivalloista. Sit sieltä lähtet OYS:siin lasten päivystykseen ja siellä meni ilta. Sai taas 2 annosta jotain hegitettävää läähettä maskin kautta, Korvat oli OK ja hapetus hyvä niin päästiin kotiin. Snaoivat että jos vielä huononee tai jatkuu pitkään niin voidaan mennä suoraan sinne ilman lähetettä. Toivottavasti pieni paranee, on niin kurjaa kun toinen sairastaa.

Mies lähti just hakeen suppoja lisää ja soitti matkalle et kela kortti unohtui. Repesin nauruun et et sä suppoihin tartte kelakorttia :LOL: On ne niin ihanan "tyhmiä" joskus.
Samalla hakee isomman kerhosta ja sit lähtee töihin.

Mun pitäis leipoa ja ommella. Saas nähä kuin kerkiin mut jos ei niin ei, pääasia et sais tuon Peetun hoideltua terveeksi. Pakastin vaan uhkaavasti tyhjenee..mieskin jo et miks ei talossa oo pullaa, kun yleensä sitä on lähes aina pakasteessa. Melkeen ahistun jos ei ole. :ashamed:

Mutta nyt touhuileen, ja hannalle kiitos havupallo vinkistä. Pakko yrittää ehtiä kokeilla kun en jaksa kanervia tälle talvee hommata.

Tiitteräinen ja Peetuli :heart:
 
täälä taas :wave:
Tiitteräisen peetulle Pikaista paranemista!!!! Ja kaikille muillekkin sairastelijoille,jos niitä on. tuntuu kyllä et nyt on kovasti flunsaa ainakin liikkeellä.meilläkin pojat yskäsiä ja räkäsiä...mut ei onneks muuta!

ikää on mulle kertynyt 24vuotta....vielä nuori,mutta koko ajan vuodet tuntuu nopeempaa menevän mitä enemmän ikää tulee :eek: gääk!

no just joo nyt kuulu isompi heräävän,kai se on mentävä taas..... :wave:

ai niin joo taas unohtua meinas,piti mettikselle suuri :hug:
 
Josko taas muutaman rivin raapustais kun pienet tytöt nukkuu myöhäisiä päiväunia molemmat :whistle:
Idan nukkumaanmeno on niin pilkun tarkkaa nykyään että jos menee yhtään yli, niin vähintään puolen tunnin konsertti on edessä. Ja tuo 1v7kk siskonsa pitää huolen ettei pieni saa nukkua rauhassa kun hetken, joten mun päivä tuntuu nykyään olevan yhtä syöttämistä, vaipanvaihtoa ja nukuttamista ja taas hetken päästä nukuttamista. :/

mettis; sulle iso :hug: ja toivotaan parasta.

Meillä ongelmia aiheuttaa lähinnä tää mun väsymys. Se kun menee välillä niin ylivoimaiseksi että puran sitä sitten mieheen. :ashamed:
Nyt on kyllä tuo ukkokin alkanut ymmärtää mistä kiikastaa kun välillä tiuskin ja ärjyn pienestäkin, eikä niin ota itteensä enää.. :whistle:
Kyselee kyllä lähes päivittäin että vieläkö rakastan kun oon niin vaisu tai vastaavaa.. (jos on ollu ekstra huono yö niin en viitti pahemmin suutani avata, ettei loiki liikaa sammakoita.. :whistle: :snotty: )

Seksistä;Meillä on on ollut ihan yhtä tiivistä sillä saralla ihan koko raskauden ja synnytyksenkin jälkeen, että ei valittamista sen suhteen :) ;)

Me saadaankin sitten miehen kanssa kuitenkin vapaa viikonloppu nyt tulevana vkl =) Äiti ja sisko ottaa pienet ja isommat on isällään. :)
Josko sitä sais nukuttua vähän noita univelkoja pois että jaksaa taas..
Ollaan miehen kanssa kaksin kotona koko viikonloppu :heart:
Ensin suunnittelin meille risteilyä, mutta taitais vaan tulla lisää univelkaa ja toisaalta ollaan kauheen huonoja lähtemään mihinkään. Pääasia että saadaan syödä, saunoa ja nukkua ihan rauhassa kerrankin. =)

Iästä oli myös puhetta; 34v löytyy mittarista..

Jaahas, Ida heräs jo..

Nyt tuoksahtaa kyllä Idan pöksyissä sen verran että lähdetään pesulle :wave:

emmi ja Ida pian 5kk
 
kojo Harmi, koko on väärä. En edes tiedä minkämallista etsiskelen, kunhan on kaunis ja sopii mulle :). Lyhythihainen tai hiaton saa olla ja ehkä leveähelmainen. Mutta jos vaikka muilla on "ylimääräisiä" hääpukuja pölyttymässä ja koko on jotakuinkin 36-38 (oon 165cm pitkä), niin täällä voisi olla ostaja ;)
 
parastaaikaa,mmamaa ja emmi06 kiitos!
kirjoitin kirjeen miehelle ja katotaan nyt onko vaikutusta...
ikää täällä kyseltiin niin ylihuomenna täytän 36 iik :D
mieleltäni olen kuitenkin ikuinen teini...
tänään oli tosi kylmä ilma.lähdin pojan kanssa ulkoilemaan ja pussi oli vaunuissa kunnolla kiinni ja vaatteita pojalla tarpeeks.itekkin kaivoin pitkikset kaapista eikä yhtään liikaa olleet.
paremmin näyttää markus nukkuvan vaunuissa kun on raikas,viilee ilma.muutenkin nukkunut tänään pvällä tosi hyvin ja pitkään.
huomenna on sitten 5kk neuvola tuun kertomaan sitten mitat.ja tietty se rokotus...
onneks on auto käytössä,kun lupaillut huomiseksikin sadetta.
seksistä oli täällä puhe ja varmaan arvaatte että hiljaista on....

nyt oottelen bb:n alkua.luin netistä,että martina antanut tulla hiukan totuuksia talossa muista kilpailijoista...
illanjatkoja
 
Heippa vielä :wave:

Tiitteräinen, voi kun kuulosti kurjalta Peetun olotila :( Kovasti voimia ja :hug: Peetulle, pikaista paranemista! Ihana tuo miehesi kommentti siitä kela-kortista :LOL: Sinä olet kyllä tosi ahkera leipomaan, ei onnistuisi kyllä minulta... :ashamed: Tykkään kyllä leipoa, mutta kun tuntuu, ettei aika riitä :/


emmi06, täällä kanssa tuntuu, että päivät täyttyvät vaipanvaihdosta, pyllyn pesusta, nukuttamisesta, syöttämisestä... Välillä ulos lähteminenkin on sellainen urheilusuositus, että jotakuta voisi jo heikottaa :kieh: No, aikansa kutakin :whistle: ;) On tämä vain vaudikas vaihe elämässä :D
Teille on ihana viikonloppu tulossa, nauttikaa yhteisestä ajasta :)

Voi mettis, :hug: , toivotaan, että saatte asioita selvitettyä! Voimia :hug: Meillä on kanssa sama juttu Maijan kanssa, että nukkuu kyllä paremmin kun on viileämpi ilma!

Iästä, minä olen 33v ja toooosi nuorekas kanssa :LOL:

Vierastamisesta, Maija vierastaa välillä, ehkä eniten, kun on väsynyt. Mutta ei mitään ihan hirmuista vierastamista ole vielä havaittavissa.

Siskoni kävi tänä iltana laittamassa minulle rakennekynnet, kun on ne häät lauantaina. Tässä sitä nyt sitten totutellaan niihin :whistle: ;) Tehtiin sellaiset aika lyhyet, ettei ole enemmän haittaa kuin huvia. Onhan ne ihan törkeän kalliita laitattaa, mutta kun sisko niitä tekee, niin eipä sitten ollut kynnystä niitä laitattaa :ashamed: Eivät kyllä todellakaan kuulu meikäläisen normaaliin tyyliin, mutta tuollaisiin juhliin ovat ihan kivat :whistle:

Mutta nyt kolahti alakerran ovi ja sieltä saapuu mies kaukalopallon peluusta :heart:

Öitä :wave:

Parasta aikaa ja Maija :heart:
 

Yhteistyössä