Toukovaavit 2011

Meillä on nyt viikon ajan vauveli nukkunut toppapuvussa ulkona päikkynsä. En laita kuin bodyn+potkarit, kypärämyssyn, tumput, töppöset ja sit itse toppa-asu. On ollut varsin sopiva nyt kun lämpötila ollu nollan tuntumassa. Jos menee pakkasen puolelle, niin tarvii miettiä lisäiskö vielä viltin vaikka rattaisiin...

Meillä on helpottanut taaperon kanssa jonkun verran, tosin viime yö meni taas jatkuvassa heräilyssä, mutta muutoin on ollut inhimillisiä öitä. Vauva heräilee 2-3 x syömään yöllä, mutta nukkuu mun vieressä puolen yötä, joten siinä on kätevä iskeä tissi suuhun jos tarvii. Mites muilla, tarviiko teiän vaihtaa vauva vaippaa öisin? Meiän neiti on megapissijä, kun menee 20.30 unille, niin 24 maissa on vaipanvaihto (+imetys sen jälkeen), sit 5-6 välissä yleensä uusi vaipanvaihto (+imetys). Vaipat on ihan täynnä pissaa ja siihen hän varmaan herääkin (nälän lisäksi?). Ei tämmöstä oo noiden 2 muun kanssa koskaan ollut...

Huomenna ois 6kk neuvola ja samalla inf.rokotus, jännää tietää miten on neiti kasvanut.

Sormiruokailusta sen verran, että eilen annoin peuranpaistia vauvalle ja voi että hän sitä lihanpalaa imi intoa piukassa! Kurkku on toinen suosikki, parsakaali myös. Maissinaksuista tulee ihottumaa käsiin, joten oon nyt sen suhteen tauolla, mikä on harmi, kun niitä naksuja oli kätevä aina pitää laukussa valmiina, jos jonnekin sattu lähteen ja "ruoka-aika" koitti matkalla.
Mitä sormiruokia ootte antaneet vauvalle tähän saakka? Me ollaan noiden yllä mainittujen lisäksi annettu omenaa, kukkakaalia, banaania, kanaa, kesäkurpitsaa, porkkanaa... oli varmaan jotain muutakin, en nyt muista. Eilen ostin melonia ja sitä saa tänään sitten. Riisipuuroahan tuo on hiukan myös saanut, mutta lähinnä oon laittanu sitä lusikkaan ja annos on päätyny lähinnä vaatteille tai tukkaan :D
 
Meillä oli tänään 6kk-neuvola, pituutta oli kertynyt 70cm ja painoa 8975g. Viimeiset pissat kun olisi pitänyt masussa, niin olisi mennyt 9kg rikki :O.

Neuvolantäti kirjoitti korttiin, että "iloinen ja touhukas poika" ja muutenkin kaikki oli mukavasti. Mieskin tuli eilen kotiin, niin oltiin neuvolassa sitten koko perhe. Ja viikon "yksinhuoltajuuden" perusteella voin sanoa, että enpä kyllä näillä tukiverkoilla yksin selviäisi!

Yöt ovat viime aikoina menneet tosi rikkonaisiksi, alkuyöstä heräillään ja itkeskellään tosi tiuhaan :(. Rinnalle ei silloin pyri, mutta syliin kyllä. Sunnuntaina pojan suusta löytyi tosin ensimmäinen hammas, eli josko yöheräily selittyisi sitten sillä. Pitänee pitää unikoulua sitten kunhan näistä hammaslevottomuuksista selvitään. Päivisin poika on ihan itse aurinko ja aktiivisuus, alkuyöstä vaan itkettää.

Meillä ei olla yöllä vaihdettu vaippaa enää kuukausiin. Hyvin on pitänyt ja pysynyt kuivana, vaikka kovasti sinne pissiä yön aikana kertyykin.
 
Pitkästä aikaa ehtii kirjoittamaan, oon käynyt lueskelemassa mutta jotenkin ei ole ollut sopivaa hetkeä kirjoitteluun.

Meillä ensi viikolla 6kk neuvola ja kiva nähdä minkä kokoinen pötkäle tyttö on ;) Käsiin tuntuu ainakin aika painavalta jo... Ja kantelua vaikeuttaa vielä se että tyttö on tosi levoton sylissä, melkein pakko pitää koko ajan kasvot eteenpäin koska olalla ollessa vaan vetää hiuksista, naamasta ja venkuloi kaikella tavalla. Eli ei edelleenkään ole sylikissa meidän lapsi. Välillä tuntuu että onkohan tuo jotenkin ylivilkas kun ei missään oikein ole rauhassa :|

Meillä peruutetaan kovaa vauhtia ja myös jäädään sohvan rakoon jumiin :D Ja kieritään huoneen reunalta toiselle ja tajusin tänään että on tosiaan aika vahdittava nykyään eli ei voi enää jättää olkkarin lattialle ja mennä keittiöön keittämään kahvia kun sekunneissa ollaan jossain kukkapurkilla... ;)

Kiinteät ruoat ovat onneksi alkaneet maistumaan mutta aika maltilliseen tahtiin ollaan syöty. Imetys on kääntymässä meillä kohti loppuaan, imetän enää aamuisin pari kertaa ja illalla kerran, muuten menee korviketta kolmisen kertaa päivää. Yksi huoli on tällä hetkellä kuivat laikut mitä tytölle on alkanut tulemaan käsiin ja jalkoihin ja lisäksi posket ovat kuivat, karheat ja välillä punaiset. Jonkun kaverin mukaan kuulostaa atooppiselta iholta tai maitoallergialta :(

Ulkovaatetuksesta niin meillä on body, potkarit, paksu pipo, kauluri, lapaset ja äitiyspakkauksen jalkatumput ja aina on tyttö ollut lämmin, melkein jopa hikinen. Ostettiin sellainen jääkarhupussi ja kun olimme kaupungilla rattailla ja tyttö siellä sisävaatteissa nukkumassa puoli tuntia niin lopputulos oli hiestä litimärkä tyttö! ;) Eli jos jonkun vauva on vilukissa niin suosittelen tuota jääkarhupussia...

Meillä ei ole vielä nokkamukia testattu, en koe että olisi mikään kiire edes. Sormiruokana on mennyt maissinaksuja.

Iltakorvikkeen antamisen aloitettua tyttö on nukkunut melkein koko yön eli menee siinä 21 maissa nukkumaan ja herää 5-6 maissa syömään ja joskus vaihdan vaipan, vähän koitan että onko painava mutta aina en vaihda.

Alkuillan unet on meillä myös Kevlarsoulin pojan tapaan rikkonaiset. Tyttö alkaa huutamaan (välillä unissaan) noin tunnin välein mutta rauhoittuu tutilla. Ihan niin kuin näkisi jotain painajaisia tms.
 
Pitkästä aikaa minäkin... :)

Ihan ekana, hirmuisasti onnea plussalaisille!!! :) Ihan outoa ajatella, että uutta vauvelia voisi jo pukata, kun itellä ei oo ees menkat kunnolla alkanu... :D Pienoista vauvakuumetta kyllä ilmassa, mutta jääköön nyt vielä pelkkään kuumeiluun tässä perheessä. :)

Meillä herra pitää kiireisenä. Konttaamaan lähti, kun tuli 5kk mittariin ja istumaan oppi samana päivänä. Tänään noustiin ekaa kertaa seisomaan (tosin tultiin heti myös ryminällä alas). :O Onnettomuuksia sattuu koko ajan, jos silmä vähänkin välttää ja äiti on helisemässä. Konttauskypäräkin on alkanut tuntua ihan hyvältä ratkaisulta. :D Kamala kiire on pojalla ollut, saas nähdä missä kohtaa kehitys alkaa pysähtymään.

Ulkona päällä
on toppapuku, jonka alla vaan kevyesti body ja housut. Ja tietty tumput, villasukat ja pipokauluri. Vaunuissa lisäksi lämpöpussi!!! Taitaa olla aika vilukissa meiän poika, kun toi on meille just sopiva määrä lämmikettä. :) Mitäköhän mä joudun laittamaan päälle pakkasilla??? :D

Vaipan vaihdosta
, pakko vaihtaa yöllä. Syödään niin usein, että pissaa sitten riittää myös. :) Jossain vaiheessa varmaan kokeiltava unikoulua, kun on pelkkää huvitissittelyä suurin osa yösyönneistä. Nyt ei ole omat hermot riittäneet yöhuutoon, joten olen suosiolla antanut vain tissiä suuhun. Saan itekkin taas vihdoin nukuttua, kun en enää jaksa stressata tosta yösyönnistä. Neuvolan puheista sain yhdessä vaiheessa sen kuvan, että pitäisi saada yösyönti loppumaan ja otin siitä kauheat paineet. :( Huudatin lasta monta yötä ja siinä samassa jäi omat nukkumiset kokonaan (en saanut unta, kun tunsin epäonnistuneeni ja mietin, vaan, että mitä teen väärin). Mutta nyt poika saa tissiä, vaikka sitten sen 10 kertaa yössä ja äitikin nukkuu hyvin. :D

Meillä on kanssa noita kuivia laikkuja, pahimpana rinnassa. Oon aatellu, että poju on vaan periny mun kuivan ihon (mulla välillä, varsinkin ilman kylmetessä, esiintyy tollasta). En oo tajunnu ees aatella allergiaa. :/ Täytyykin tarkkailla uudelleen.

Influenssarokotusta ei oo meillekkään tarjottu. Tuskinpa olisin ottanutkaan.

Täällä ollaan nyt viikon verran oltu iltaisin ihan sylivauvaa... En oikein tiedä vaivaako maha, hampaat vaiko isi-ikävä. :( Toivottavasti menee pian ohi.

Nyt mentävä nukkumaan. Tää pimeys on tehnyt tehtävänsä ja mä en pääse enää millään ylös sängystä aamuisin. :(

liljanne ja poju 6kk
 
Heips.

Vaipan vaihdosta: Meillä ollaan vessahätäviesteilty, paitsi yöllä. Muutamia kertoja oon yölläkin (jopa onnistuneesti) pissittänyt, mutta yleensä ei olla tarpeeksi hereillä samaan aikaan (joko minä vaan havahdun tuikkaamaan tissiä suuhun, kun poika on hereillä tai sitten poika nukkuu kun minä ravaan vessassa). Ei olla siis keskellä yötä vaippaakaan vaihdettu, mutta aika täynnä yleensä on pissiä aamulla.

Yösyötöistä: Siis onko se joku neuvolan virallinen ohje, että tässä iässä (6kk) pitäisi yösyöttöjä lopetella? :O Meillä kun ei nykyään kauheasti päivällä suostuta syömään tissiä, niin jos yösyötötkin jäis pois, ni nääntyis nälkään toinen. :LOL: Ite en ajatellut jättää yösyöttöjä pois ennen kuin se tuntuu luontevalta. Ja sit tuo unikoulu, mitä ootte sillä tarkoittanut? Mä kun ymmärsin, että se varsinainen unikoulu, missä opetetaan nukkumaan omassa sängyssä (ja on niitä huudatusversioita ja ei-huudatusversioita) olis paljon myöhemmin...

liljanne: Sinuna en kyllä kantais huonoa omaatuntoa tuosta, että oot syöttänyt yöllä (vastoin neuvolan ohjeita?). Tärkeintä kai on, että kaikki saavat nukuttua hyvin! Varsinkin jos sulla vauva nukkuu vieressä, niin helppoahan se on sillä tavalla nukuttaa. :) Ja vauvakin tykkää!

Liikkeelle on meillä lähdetty, poika peruuttaa konttausasennossa. :D Istumaan on myös kerran kunnolla punkenut, monta kertaa "puoliksi". Kattelee tuoleja ja muita siihen malliin, että niitä olis kiva kiivetä, jos voimat vaan riittäis. Kauheasti päivällä on liikkumisen kanssa tekemistä, että päikkäreille nukahtaminen ja syöminen on vaikeaa.

Kiinteitä on syöty vaikka mitä, mutta aika pieniä määriä. Maissinaksut laittoi mahan kovalle, ja olenkin antanut pojalle syötäväksi luumusosetta, josta näytti tykkäävän (laitan lusikkaan ja annan lusikan pojalle, suurin osa - hämmästyttävää kyllä - päätyy suuhun).

lyrae ja Samuel ~6kk
 
Vaipoista: Mä en yövaippaa ole vaihtanut varmaan heinäkuun jälkeen, ellei ole kakannut. Onhan se vaippa toki TÄYNNÄ aamulla, mutta tosi harvoin on edes pyjama kastunut..

Öistä ja yösyönneistä: Kyllä minäkin tissin lykkään yöllä suuhun..unenpöpperössä kun itse olen. Se on niin helppoa vaan tissi tökätä suuhun ja ipana on niiiin tyytyväinen:D. Joskus jos olen herännyt siinä vaiheessa, kun ipana alkaa ähräämään niin tassuttelu on auttanut nukahtamaan uudelleen.
Varsinkin nyt kun hampaita tulee ja liikkeelle on lähdetty niin yöt on kyllä taas tosi rikkonaisia. Viime yönäkin herättiin varmaan 4 kertaa|O

Unikoulusta: Mä olen kahden vanhemman lapsen kohdalla joutunut n. 7 kk ikäisenä unikoulua pitämään, ku ovat n. puolen tunnin välein alkaneet heräilemään ja aina olis pitäny tissi olla suussa. Mä tein sen silleen, että nukuttiin vierekkäin ja silittelin ja sylittelin aina niin kauan, että lapsi nukahti. Huudattamiseen musta ei ole. Pari yötä meni ja sen jälkeen molemmat ovat nukkuneet läpi yön.

Saas nähdä joutuuko kohta tän kuopuksen kans tekemään saman homman jos alkaa heräilyt lisääntymään.. Nyt vielä jaksaa, kun otan sitte päiväunien aikaan pienet torkut itsekin.

Meillä jäbä konttaa nyt ihan urakalla. Reviiri on laajentunut koko talon kokoiseksi. Täytyykin aina isoja sisaruksia muistuttaa laittamaan huoneidensa ovet kiinni tai keräämään pienet tavarat lattioilta pois. Seisomistakin on harjoiteltu,mutta kuten liljannen pienikin, meilläkin tultiin ryminällä alas:O

Keskimmäisen ipanan synttärijuhlat ois viikonloppuna, pitäis alkaa jotain leipomaan..
leena ja pikku-ukko
 
Viimeksi muokattu:
Meillä alkoi myös tulla noita punaisia laikkuja. Välillä koko kropassa on niitä, tulevat ja menevät- Taipeet ovat pahimmat. Allergioita ei löydetty, tosin kala näyttää pahentavan selvästi ihottumaa. Soijamaitoa kokeiltiin mutta ei siinäkään eroa ollut. Atooppista ihottumaa totesi lääkäri ja nyt sitten rasvaillaan aamuin ja illoin...
 
Täytyi ihan tulla kertomaan, että meidän pikku neidille puhkes viime yönä hammas! Koko yö oli tosi levoton ja neitiä sai käydä vähän väliä syöttämässä. Hän kyllä nukahti heti uudelleen, mutta kertoja oli todella monta. Puistossa sitten aamulla katsoin kun tyttö avasi suunsa, että jotain valkoista vilehti ja samalla koitin ientä sormella ja ihan pikkuriikkinen kova "pala" tuntui. Eipä ole ihme jos noin kovasti oli levoton tyttö.

Mä juttelin meidän neuvolan terveydenhoitajan kanssa noista yösyötöistä maanantaina ja hänen mielestään ei tarvitse stressata noiden yösyöttöjen kanssa. Periaatteessa puolivuotias ei tartte yöllä ruokaa, mutta jokainen pieni on omanlaisensa. Meidän neiti kyllä nukkuu läpi yön, mutta joskus herää keskellä yötä ja vaatii maitoa ja olen sitä tietysti antanut. Vanhin täytyi unikouluttaa "huudattamalla" (neuvolan terveydenhoitajan ohjeen mukaan silloin 15 vuotta sitten) ja se oli jotain ihan hirveää enkä enää ikinä tee niin! Keskimmäinen opetettiin "tassuttamalla" ja hänellä meni muutama viikko kun nukkui yöt läpeensä. Tämä nuorin nyt on ollut koko ajan paras nukkuja näistä lapsista.

Mutta nyt täytyy mennä katsomaan jotain 4-vuotiaan legotaideteosta :D
 
Neuvolasta terveisiä: 66cm/7420 g. Pieni on meiän tyttö, kun täällä muilla on jo jopa 70cm menny rikki :) Kasvaa kuitenkin tasasesti omaa -1 käyräänsä.

Meiän nlatäti ei kyllä oo mitään ruudinkeksijä, muutenkin epäilyttää tietääkö se oikeesti mistään mitään. Kyseli kiinteiden alotuksesta ja kerroin et sormiruokaillaan. Hän siinä nyökytteli ja sanoi että hieno juttu kun ootte päässy alkuun. Sitten kerroin et imetän öisin vähintään pari kertaa. Sen jälkeen sainkin vain kehoituksia antaa "vähintään kerran päivässä lämmintä ruokaa, johon voisi kyllä lihaakin muussata sekaan". Onko se täti ihan idiootti, kun just oon kertonu sormiruokailusta ja sitten käskee antamaan soseita??? Niin ja perunaahan en ole antanut enkä aio antaa, siihenkin tuli heti että kyllä sitä perunaa jo voisi aloitella... Arg!

Mites muiden neuvolassa, pitääkö vauva riisua ennen punnitusta tai edes jossain vaiheessa? Tässä vaan juttelin kaverini kanssa, kun meillä punnitaan vaatteet päällä (miinustetaan n. 100g puntarista sen jälkeen), eikä muutenkaan koskaan täti tutki ihoa tms. Kuitenkin neuvolakorttiin oli kirjoittanut "iho hyvä". Mistä toikin voi tietää, jos meillä menis heikosti ja olis vaikka pahoinpitelystä tulleita mustelmia vauvan kropassa??? Kaiken huippu oli, kun kerroin tästä meiän valvottavasta taaperosta, niin hän kuunneltuaan totesi että jatkakaa vaan samaan malliin!!! MITÄH? Minä en kyllä ihmettele enää sitä Kouvolan lapsisurmaa, jos tommonen neuvolatäti on sielläkin ollut...

nepula ja tyttö 6kk 1 vko
 
Taas ongelmia ongelman perään :'/. Pojalla S-NSE veriarvot rajojen yläpuolella. Mulla pyörii jo mielessä neuroblastoomat ja muut :(. Kun sille murtumallekkaan ei löydy mitään kunnon syytä + pojalla on päässä pari pattia ja se munuaisaltaan laajentuma.

12.12 uudet verikokeet + kontrolli kädestä.

Onneksi tuon käden kanssa ei ole enää ollut ongelmia, mutta pelottaa nuo veriarvot. Kauhea olo ja paha mieli ;'( !
 
nepula: Huh, mikä neuvolantäti! Ja kyllä meillä riisutaan punnituksessa ja tsekataan iho. Mitäköhän meille sanotaan sormiruokailusta, mäkin nimittäin imetän useamman kerran yössä.

Tiudeliini: Voi ei. : / Toivotaan, ettei olis mitään vakavaa. Onneksi käsi on parempi. :hug:

Tänään on kyllä urakalla ruokailtu. Poika söi ruisleivän känttyä, maissinaksun, kurkkuviipaleesta puolet, yhden pakastevadelman ja luumusosetta. Ja vettä mukista päälle, lähes itse ja melkein kaikki suuhun. :) Alkaa istuakin aika hyvin, koittaa pungeta itse istuma-asentoon. Neuvola keskiviikkona, päästään kysymään istuttamisesta. Jos saisi syöttötuoliin, niin helpottuisi tuo ruokailu. :)
 
Kyllä meilläkin neuvolassa aina on pitänyt riisua vauva ihan nakuksi. Eihän sitä ihon kuntoakaan muuten oikeasti näe.:O

Tiudeliini: Toivottavasti ei mitään vakavaa ole:hug:

Ihanaa viime yö oli taas suht normaali, herättiin vain 2 kertaa. Ja söikin kummallakin kerralla ihan kunnolla!! Vaikka söi illalla ison lautasellisen puuroa..

Taas leipomaan kun touhu-taavi nukkuu..
leena ja ukkeli
 
Rikupi, millä rasvailet vauvelia? Mä ostin apteekista Aqualan L:ää mutta ei toistaiseksi ole auttanut laikkuihin. Ja nyt on jotenkin nuo posketkin alkaneet helahtaa syömisen jälkeen usein punaiseksi että en tiedä mikä aine aiheuttaa sen :(

Nepula, no onpas teillä outo neuvolatäti :D

Riisumisesta neuvolassa, meillä kyllä aina myös riisutaan vauva. En ole kuullutkaan vaihtoehdosta ettei riisuttaisi...

Tsemppiä Tiudeliinille, varmaan huolestuttaa kyllä :(

Lyrae, me olemme pitäneet tällä viikolla tyttöä syöttötuolissa jo vaikka ei osaakaan istua ihan omin voimin vielä. Mä ajattelin että ei ole mitään haittaa koska on niin lyhyitä aikoja ja osaa jo kuitenkin suht hyvin istua tuettuna ja ponkeaa itse todella voimakkaasti sylissäkin istumaan. Helpottaa kyllä tuota ruokailua.

Meillä maisteltiin tänään kukkakaalisosetta ja tuli oikein kiitollinen lapsi-efekti kun tyttö sylki pois soseet kun ei oikein ollut mieleen ;) Makeaa hedelmäsosetta sen sijaan voisi vedellä vaikka kuinka paljon mutta olen rajoittanut sitä n. puoleen purkkiin kerta-annoksena. Mitäs muilla, annatteko soseita niin paljon kun vauva haluaa?
 
Pitkästä aikaa taas täältäkin, on vähän ollut parisuhteessa pulmia. Tai "vähän" ja "vähän". Samoin oma mieli on matalalla kaiken seurauksena ja se sitten vaikuttaa kaikkeen. Mutta lapset pitää kiireisenä :hug:

Tiudeliini toivottavasti ei ole mitään vakavaa!

Ja nepulalla tosi mukava neuvolantäti :| On meilläkin aika vanhanaikainen tätsy, mutta en kaikkia juttuja sille edes kerro ellei erikseen kysy. Ja nakuna ollaan painomittauksessa ja vaippa laitetaan sitten pituusmittaukseen ja sen jälkeen seurustelee vauvan kanssa hetken ja mittaa pään. Sitten vasta puetaan.

Meillekin on tullut tytölle noita kuivia laikkuja, ovat tuttuja ekan vauva-ajalta ja on sillä nytkin. Molempia rasvaan semmoisella luomukosmetiikkarasvalla, tyttö kyllä raapii itteään tosi paljon, niin pitäis varmaan ostaa joku tosirasvanen tai öljyä. Mul on itelläni kanssa kuiva iho, joka helpottuu kun jätin gluteenin pois. En tiedä miten tytöllä sitten, en oo antanu kun riisiä ja sekin kovetti mahaa. Ja poika nyt on isänsä leipämyslipuuromakaronipoika.

Liikkumisesta sitä ollaan liikkeellä täälläkin. Vetää itteään eteenpäin ja koluaa joka nurkat! Sähköpistokkeiden ja johtojen kanssa saa olla tarkkana, samoin pyykkitelineen. Melkein myös jo istuu kunnolla ja konttaa vähän matkaa. Sählää kovasti, tuntuu ettei oo rauhallinen ollenkaan. Välillä sählää yölläkin ja valvoo vaan.......Zzz.

Sormiruokailu oon antanu sekä soseita, että sormiruokailuna palasia. Soseita menee 3x päivässä, yhteensä joku pilttipurkillinenko.. tai vajaa, en oo ihan varma. Tänään maistoi sitten kohmeista mansikkaa ja tykkäs, annoin nyt maistaa vaikkei sitä suositella, mutta alkaa tosta minipakastimesta taas marjat loppumaan. Kaks mansikkaa oli jäätyny yhteen ja toisen käärin paperiin ja annoin käteen, niin toista sitten imeskeli ja jyysti yhdellä hampaalla :D Samoin iltapalaksi meni aika iso pala avocadoa.

Mites muuten ruuasta, meneekö palasia mukana? Meillä menee jotain 2-3mm palasia soseen seassa tai sitten palasesta jyystää jo aika hyvin ja nielee. Jotain tippuu, muttei paljoa.

Onko kukaan miettiny tulevaa taantumaa? Mul on jonkun verran mielessä, kun miehellä on lomautusherkkä työ eikä itelläni oo työtä mihin palata, niin pitäis varmaan ens vuodeks jotain löytyä.. Tai jos euro häviää, niin mietin jo että pitäiskö koittaa säästää vähän ja ostaa sillä rahalla kultakolikoita :LOL:

Eipä kait muuta taas, käyn usein lukemassa, mutta sitten se kirjoittelu jää...

- N ja typy kohta 7kk
 
Meille auttaa rasvoiksi tuo Ceralan tai sitten vielä parempi -ja kalliimpi- on tuo Locobase repair. Ylläpitävänä on sitten Minidermin pumppupullo ja jos oikein paha on niin Hydrocortison. Rasvailen aamuin illoin olkkarin lattialla. Laulan lisäksi Toivotaan, toivotaan -sävelellä: rasvataan, rasvataan... joka päivä Matiasta rasvataan, että loppuis rutinat ja kaikenlaiset kutinat, siksi vaan me Matiasta rasvataan... =) Tuohan käy myös vauvahieronnasta =)
 
Nepula meilläkin tyttö on megapissijä - käytössä öisin ronja ja roopen tuplaläppävaippa ja se on ihan märkä keskellä yötä. Sen takia tyttö herää yöllä, ja nukahtaa taas, kun vaippa on vaihdettu. Onneksi ei joka yö, mutta välillä olen laittanut kertiksen, jotta nukkuisi kokoyön. Ehkä kuukauden ollut nyt tälläistä, ja välillä taas ei ole tullut pissiä yöllä ollenkaan....

Sormiruokailu olen niin tapoihin pinttynyt, että kun esikoinen ei harrastanut sitä, tosi vähän olen tytönkään antanut:( Maissinaksuja ainoastaan ja pieniä appelsiininpalasia. Tuorettakin ruokaa annan niin vähän, että oikein hävettää.. banaania välill' murskataan ja sit' syötän ja tyttö irvistelee maulle.

Laikuista meillä tytön koko leuan alaosa on kuivana. Käytiin lekurillakin näyttään, ja tuumas että kuola+ilma tehnyt sen, essex-voidetta käski käyttää. Ei ole helpottunut viikossa, vaan yhä kuivat laikut näkyy/tuntuu. Esikoisella oli atooppinen ihottuma pienenä, onneksi ei enää, mutta ei hänellä ollut leuan alta kuivana..

Raskaudesta olen jo sinut itseni kanssa, aloin jo keräilemään kirppiksiltä ym pieniä vaippoja, kun kerkesin myydä tytön vaipat jo pois. No, ne olivatkin huonoja (imse vimse) enkä niitä enää tule käyttämään. Eilen katselin myös sisarusrattaita, eilen siirrettiin huonekaluja (yläkerran vessaan alhaalta vaipanvaihtopäydän, missä pidetään vaippoja.. ei tarvitse aina hakea alhaalta vaippaa makkarista, kun vaihtaa tytölle vaipan), keväällä siirretään meidän makuuhuone yläkertaan, ettei tarvi vauvan + tytön kanssa kiivetä aamuisin rappusia.

Töissä kävin ilmoittamassa kevään hoitovapaasta - en ole menossa töihin, ja peruin tytön päiväkotihakemuksen. Neuvolassa tuumasi viime vkolla, että rv30 alkaen pitäisi saada apua kotia, koska vaarana on, että tämäkin syntyisi keskosena.. eli kaikenlainen kantaminen ym. kielletty sitten. Hyvä kun kertoi jo nyt, jouluna olisi tarkoitus kertoa porukoille ja täytyy samalla kysellä, jos anoppi (jeee....) pääsisi meille vähäksi aikaa huhti-toukokuussa.
Nyt vain toivon, että kaikki menee hyvin...

Meillä tyttö haluaisi olla kokoajan jaloillaan, tosi tukevasti on sohvaa vasten seisomassa. Istuminenkin onnistuu jo aika hyvin ilman tukea.. pari viikoa ja istuu kuin tatti:) Menee tosi lujaa ryömien, mutta konttaamista ei ole vielä löytänyt... eiköhän sekin tule vielä:)

NYt leipomaan!

Piuh ja tyttö 7.5kk + toukka 13+2
 
Heippa taas pitkästä aikaa. Pikaseen luin äsken muutaman sivun ja niihin yritän nyt kommentoida. Ja hei, mä olen töissä iltavuorossa ;) Jätkä ekaa kertaa hoidossa mummalla ja vielä 8h. Pari kuvaviestiä tullut ja äsken soitin kotiin ja siellä mennyt kaikki niin hienosti, että! Kuulemma niin naureskelevainen ja helppo lapsi. Kun taas mä pidän eliasta aika vaativana ja itkuherkkänä ja koen, että päivät kotona tulee tylsiksi enkä saa mitään tehtyä..Hmm..mun äiti siellä tehny bataatti- ja omenasosetta, pessyt pari koneellista pyykkiä, imuroinu, käyny koiran kanssa ulkona ja nyt ruoka uunissa ja tietty siinä samassa viihdyttäny jäbää yms..Ohhoh, oikeesti. MITÄ MÄ TEEN VÄÄRIN??!!

Yöllä ei vaihdeta vaippaa, mutta syödään sitten senkin edestä eli edelleen herätään parin tunnein välein ja aina vaatii tissiä. Vieressä siis nukutaan kun se helpointa niin.

Mulla on vähän stressiä jättää jäbää isille hoitoon? Ollu isin kanssa kahestaan niin vähän ja isillä kun ei ennestään kokemusta oo. Ni pelkään, että se menee vaan huudoksi eikä mistään tuu mitään :( Kun toi meidän jätkä on niin sylivauva että ja siis vaatii koko ajan uusia maisemia ja huomiointia..Varsinkaan kun mies ei ole manducalla kantamisesta kiinnostunut kun taas mun äiti käyttää sitä! Emmä tie...Kamalaa...Nyt on ihan sellanen olo että mieluummin jättäisin mun äidille ku miehelle, höh...Mites muilla? Tiedän, että tein sillon sen virheen, että alussa jätin liian vähän ja edelleen ite hoidan niin helposti kaikki enkä oikein ole antanut miehelle tilaa/mahdollisuuksia...äh...

Ens sunnuntaina olen aamuvuorossa ja silloin ovat koko päivän kahdestaan ja jännitän jo nyt että miten se sujuu ja mietin miehen jaksamista ja hermoja yms. Siis eihän se nyt niitä jäbään pura, tietenkään!

No semmosia tänne. Huomenna on 6kk neuvola..
 
Tiudeliinille halit!

Yösyötöistä
vielä... Jostain syystä meidän neuvolatädin mielestä pitäis päästä nyt hetimiten eroon noista turhista yötisseilyistä. On sitten myöhemmin vaan entistä hankalampaa, lähes mahdotonta kuulemma... :( Ja kun 6kk ei kuulemma enää tarvi yöllä ruokaa. Tiedä sitten, miten on, mutta mä en nyt jaksa enää turhaa itkettää yöllä. Meillä kun ei auta silittely/tutittelu/kantelu ym, se on sitten ihan täyttä huutamista, ellei maitoa saa, jos sen haistaa. Yritetään joskus myöhemmin, vaikka niin, että isä nukuttaa.

Isä vauvan kanssa
, meillä ollut alusta asti yhtälailla mukana hoitamisessa. Koskaan en ole miettinyt, etteikö pärjäisi. Erilaiset tavat meillä tietty on hoitaa ja alussa jouduin pariin otteeseen puremaan hammasta, jotten menisi korjailemaan miehen hoitotapaa. Haaveilija, jätä ihmeessä vauva miehelle, äläkä liikaa asiasta stressaa! Kyllä ne siellä pärjää ja saa mieskin hiukan kokemusta. :) Mun mies ei ollut aiemmin vauvaan koskenutkaan ja loistavasti on mennyt. :) Tätä seuraavaa en halua pahalla sanoa kellekkään, mutta omasta mielestäni on väärin isää kohtaan, ellei äiti anna miehen hoitaa lasta yksin. Tietenkin on tapauksia, missä tää ei oo mahdollista ja varmasti myös sellaisia isejä, jotka eivät uskalla/suostu jäämään yksin. Mutta siis, isälle kuuluu yhtäläinen oikeus päästä tutustumaan vauvaan! Mun on kuitenkin helppo sanoa näin, koska multa taitaa puuttua jokin "äitipiirre"... Kun aina puhutaan, että äiti on alussa ihan kiinni vauvassa, eikä halua olla erossa saati antaa muiden hoitaa. No mä en koskaan kokenut tätä! :( Mä oon alusta asti pystynyt "sulkemaan oven perässäni", kun oon lähtenyt kotoa johonkin. Ei oo tarvinnut tehä "tarkistussoittoja", korkeintaan kysyä, että riittääkö maitoa, jos tuunkin hiukan sovittua myöhemmin. :D Meillä kelpaa myös pullo (hetken taukoa lukuunottamatta) ja nyt kun syö muutakin, niin aina vaan helpompi mennä... Joku äitigeeni multa on jäänyt luultavasti puuttumaan... :/ Ja sitten en myöskään ymmärrä, jos isä hoitovuorollaan heti soittaa äidille, kun vauva alkaa huutaa. Joo, rinnat on vaan äidillä, mutta ei se lapsi aina oo ruokaa vailla, varsinkaan, jos on juuri syönyt. Mä taas jotenkin vierastan anopille hoitoon jättämistä... :( Omalle äidilleni ja melkeen kelle tahansa muulle jätän kyllä. Tässä kuitenkin enemmän syynä se, etten tiedä kunnioittaako "mun sääntöjä", ei niinkään se, etteikö pärjäisi.

Riisuminen
neuvolassa, meillä riisutaan myös. Hassua kuulla, ettei jossain niin tehdä. :O Muutenkin kuulosti hieman erikoiselta tapaukselta kyseinen neuvolatäti.

Sormiruokailu tyssäsi meillä alkuun siihen, että poika oksensi heti, jos sai palasia suuhunsa. Nyt alkanut jo omatekoiset soseet maistumaan (sattumia niissä aika paljon, muttei mitään isoja), joten voisi taas hiukan kokeilla. Mitenkäs teillä, joilla syödään vaan soseita. Kuinka paljon, usein ja mitä kaikkea? Mä tunnen olevani ihan hukassa tässä ruokaviidakossa... Nyt meillä on aamu- ja iltapuuro (noin 0,5dl), lihakasvissose (noin 0,5dl) ja hedelmäsose (purkillinen, makea maistuu pojalle) ja ehkä kerran päivässä tissiä kunnolla. Neuvolassa painostetaan jättämään toi yksikin maitoateria väliin. Tuntuu, ettei poika sitten joisi enää mitään (paitsi yöllä). :( Nyt ei paria hörppyä enempää suostu aterioillaan ottamaan. Muutenkin oon saanu käsityksen, että enemmän pitäisi syödä. Mutta miten, jos ei vaan uppoa???

Taantuma
ei oo käynyt mielessä... Säästöjä löytyy "pahanpäivänvaralle", joten ihan tyhjään ei toivottavasti koskaan pudota. Itse kovasti toivon, että pääsisin jatkamaan hoitovapaalta sitten aikoinaan uudelle äippälomalle. Mutta tuota asiaa kun ei voi varmaksi koskaan suunnitella, vaikka kuinka haluaisi... Kultakolikoita mies meilläkin ehdotteli, mä käskin harkitsemaan ensin jotain toista pyöreetä ja kultasta. :D
 
Haaveilijalle vielä, eikös noi vauvelit aina näytä lapsenvahdeille vaan ne parhaat puolensa :D :D Kotona sitten vaan kiukutellaan! :D Meilläkään ei vissiin (ainakin kuuleman mukaan) ikinä kiukuttele hoidossa... Saattaa tosin johtua siitä, että hoitaja jaksaa koko sen ajan leikittää vauvaa. Pakko myöntää, että en mä ainakaan 24h jaksa leikittää, vaan välillä hommailen omiani (kuten surffailen netissä, pojan vieressä toki koko ajan). Meillä onneksi toi liikkuminen on antanu paljon vapauksia ja viihtyy tosi hyvin leikeissään. :) Välillä vaan sujauttaa uutta lelua kouraan, ni homma pelaa. :D
 
liljanne, kummallista teilläkin neuvolassa, jos painostetaan imetystä lopettamaan! Siis puolivuotiaan pääasiallinen ravintohan on vielä maito, kiinteitä vasta opetellaan. Eihän se nyt niin mene, että eka annetaan 24/7 maitoa ja PIM! kun tulee riittävästi ikää, maitoa ei tarvittaiskaan vaan vatsa vetää hulluna kiinteää ruokaa. En ymmärrä yhtään.

Meillä kyllä mies hoitaa vauvaa aina kun vaan on kotona, ihan ilman kyselyitä tai mutinoita. Tänäänkin olin likkakavereiden kanssa syömässä, 3 h pois kotoa ja ei mitään ongelmia ollut. Sai nukkumaankin vauvan ilman mun tissitystä, mä kun oon nyt "menny siitä missä aita on matalin" eli monesti nukuttanut tissille. Ei oo jaksamista tän meiän taaperoshown kanssa yhtään ylimäärästä, toissayönäkin valvoin koko yön kun neiti itkeskeli tyyliin puolen tunnin välein. Onneksi nukuin sitten 08-12 välisen ajan, kun mies heräs silloin ja otti hoitovuoron :)

haaveilija, millasia työvuoroja teet ja miten usein? Ilmeisesti iltaa ja viikonloppua? Kyllä se sun mies vauvan kanssa pärjää, kehittää omat kikkakolmosensa sitten ongelmatilanteisiin. Vauva kyllä vaistoaa, kun on eri hoitaja kuin äiti ja sopeutuu sitten toisenlaiseen rytmiin ja tyyliin hoitaa. Mullakin mies hoisi esikoista 5kk vauvana, mä olin töissä silloin 4 pvää/vko, ihan hyvin meni :)
 
Meillä kyllä syödään pulloa öisin vaikka neuvolasta sanoisivat mitä. Tervetuloa vaan sitten valvomaan tänne,mä voin kyllä nukkuakin! Vauva heräilee 2h välein nälkäisenä vaikka kuinka syödään kiinteitä. Muuten on todella rauhallinen ja tyytyväinen. Siskoni anoppi on th ja hän kauhisteli eilen sitä kuinka vauva herää 2h välein syömään ja millä mä jaksan. Ihan hyvin olen kuitenkin jaksanut,ohimeneväähän tuo on :)
Kyllä ne kaikki aikanaan ovat ilman yömaitoa oppineet olemaan. Kamala kiire joka asiassa ja 6kk on niin älyttömän pieni vielä että mun mielestä on kohtuutonta vaatia kaikenlaista mitä pitäisi tehdä...
Päikkyjä vauva saisi nukkua mielellään pidempään. 30min n.4x päivässä on aika rasittavaa. Esikoinen oli tosin samanlainen,kellon kanssa pystyi katsomaan koska se 30min on mennyt.

Vaippaa vaihdetaan meillä joskus öisin kun on niin painava että selvästi haittaa vauvan yöunia.

Meillä myös pojalla kuivia laikkuja rinnassa ja poskissa ja vähän muuallakin ja atopiaa se on. Kahdella lapsella ollut vauva-aikana todella pahat atopiat,toivottavasti ei tule pojalle.

Mies hoitaa lapsia/vauvaa siinä missä minäkin. Enhän mä pääsisi ikinä muuten minnekään jos mies ei pärjäisi ja ilman liikuntaa mun pääkoppani ei tätä arkea kestä.
 
Olen täysin samaa mieltä Nannaliinan kans. Aion imettää yölläkin, niin kauan, kun itse vaan jaksan sitä=) Ihan hyvin siis toistaiseksi ton n. neljä kertaakin yössä jaksaa herätä.. Olkoon vaan vauva vielä piiitkään. Lienee hän kuitenkin meidän viimeinen vauva.

Meillä alkoi jäbälle nyt urakalla hampaita tulla. Kaks tulee tonne alas yhtäaikaa.. Ja nyt on yöt taas olleet vähän levottomampia. Mutta olempa nukkunut päivällä. Meillä onneks yksi unipätkä on 1,5-2,5 tuntia nykyään. Siis päivällä. Ennen meilläkin oli sen 4x30 min...
Ton pitkän pätkän lisäksi on 1 tai 2 lyhkäsempää pätkää riippuen siitä miten aamulla herätään.. Nykyään on saatettu nukkua jopa 7.30 asti:D

Meillä osataan osoittaa mieltä.. Jos ei pääse siskon tai veljen huoneeseen, niin voi kamala mikä meteli alkaa:O Eikä se meinaa loppua millään..pettymys on niin suuri!

Niin ja meillä myös iskä hoitaa jäbää enemmän ku mielellään. Mä haluan joka päivä edes pienen hetken ihan itselleni, vaikka sitten vaan suihkussa, kunhan on jotain=)

Huomenna ois piparinleipomispäivä:p
-leena ja ukkeli
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kanssa atooppista ihottumaa, mutta lääkäri kehui että hyvin hoidettu iho. Puolisolta perinyt ihottuman.

Meillä ei tarvitse vaihtaa yleensä yöllä vaippaa, ehkä kerran jos sattuu heräämään pissivaippaan. Yleensä kuitenkin herää aamulla kun vääntäsee kakat housuun :D.

Mä uskallan ihmeessä jättää puolisolle lapsen hoitoon myös. Ollaan molemmat hoidettu aikalailla puoliksi poikaa. Mies hoitaa sen minkä töiltään ehtii ja minä tietenkin sillon kun puoliso on töissä ja muutenkin.

Täällä nyt sitten noustaan kontilleen ja keikutaan paikallaan, mut ei vielä ymmärretä sitä eteenpäin pääsemistä :D. Kaippa tuo kohta lähtee menemään heh :D.

Viikon päästä olisi sitten se kontrolli siitä kädestä ja uudet verikokeet tuon hieman yläkantissa olevan S-NSE -veriarvojen takia.
En voisi kuvitellakkaan, että pojalla voisi oikeastaan olla mitään todella pahaa, koska on niin iloinen suurimman osan ajasta ja nukkuu ja syö hyvin.
Noh, toivottavasti kaikki tulee menemään hyvin..
 
"Kiva" kuulla että muillakin on ongelmia noitten kuivien laikkujen kanssa, lieneeköhän se sitten meilläkin atooppista ihottumaa, pitää varmaan kysyä neuvolasta kun on perjantaina 6kk aika.

Meillä on menty takapakkia yösyömisten kanssa, parin viikon ajan tyttö nukkui jo yön putkeen n.21-06 mutta nyt on heräillyt viikon verran taas syömään siihen "vanhaan tahtiin" eli n. 02-03 aikaan ekan kerran. Mutta luin jostain et näin voi käydä että uudelleen alkaa heräilemään jos on jo alkanut nukkua kokonaisia öitä. Mutta toi on edelleen muihin verrattuna helppoa kun syö tosiaan vaan kerran, muut heräämiset menee sitten tutilla.

Soseiden määrästä niin tyttö syö suht samoja määriä mitä Liljannen lapsonen eli aamupuuro n. 0,5 dl, lounaalla 0,5-1dl kala/kana tai lihakasvissosetta, päivällä mangoa tai luumua tai jotain makeaa välipalana, menee usein koko purkki makeahiirelle... Sitten vielä päivällisenä kasvissosetta sellainen 0,5dl ja illalla vielä iltapuuro 0,5dl. Ja lisäksi vuorokaudessa imetyksiä tulee n 6-7. kertaa joista tällä hetkellä 2 rinnasta ja muut pullosta (n.100-200ml per kerta).

Miehen lapsenhoidosta, meillä myös on innokas mies hoitamaan mikä on ihanaa mutta valitettavasti välillä tuntuu että vauva jostain syystä kitisee/huutaa hänelle paljon enemmän :( En tiedä onko joku äiti-vaihe mutta ilmiselvästi välillä alkaa itkemään kun poistun huoneesta ja sitten taas alkaa nauru kun tulen takaisin. Ahdistavaa...
Mä olen ehdottomasti myös sitä mieltä että mies ansaitsee samanlaisen hoitomahdollisuuden kuin äitikin.

Liljanne, meillä myös vauva ollut pari kertaa mummolassa hoidossa ja yhtä aurinkoa siellä ja uskon juuri tuohon että mumma jaksaa leikittää koko ajan ja myös liikkua vauva sylissä niin mikäs siinä on ollessa ;)
Ai niin vielä tuosta äitigeenistä ;), multa taitaa puuttua myös se sama koska en myöskään juurikaan huolehdi oven kiinni laittaessani...

Taantumaa ei myöskään täällä ole mietitty, en pahemmin jaksa stressailla tulevia. On pieni määrä säästöjä niin että niillä pärjää akuutin tilanteen koittaessa ja sitten uudet suunnitelmat jos käy huonosti. Toivon myös Liljannen tavoin että voisin jäädä uudelle äitiyslomalle heti perään eli rahallinen tilanne ei tulevaisuudessa tule olemaan huippuhyvä muutenkaan jos niin onnellisesti käy että uusi vauva joskus meille saadaan :)
 
Moido!

Beibe nukahti tänään ilman tisua, juhuu! Tai on tämä jo aika mones kerta. Siis syö kyllä tissiä ensin, mutta sitten nostan (on hereillä tai herää) sänkyyn, siellä kierii ja möngertää, ja viimein nukahtaa. No tänään ei tainnut mennä edes varttia, oli aika väsy. Mutta saa nähdä, miten yö menee, kun viime yö oli tosi levoton ja tänään poika on yskinyt paljon ja nenäkin vuotanut. Mietin, että olisko voinut flunssa tarttua mun siskoltani, joka oli viikonloppuna poikaa hoitamassa ja jolla oli ollut jo 3 viikkoa kunnon yskä. Olen ollut siinä luulossa, ettei noin vanha flunssa enää tartu, mutta luinkin juuri terveysnetistä, että jotkut virukset tartuttavat kuukaudenkin ajan. Levottomuus ja pieni yöitkeminen saattavat tietty johtua hampaistakin, joita ei vielä ole näkynyt. Hyvin poikkeuksellisesti viime yönä piti ottaa vauva tisulle jo klo 01 ja sitten heti 02 taas! Seuraavaksi 04, minkä jälkeen nukkuikin puoli yhdeksään, maitoili hetken ja nukkui viel puoli kymppiin.

Sitten poika on myös ilmeillyt älyttömällä tavalla, minkä TOIVON liittyvän myös kutittaviin ikeniin tms. Siis sellainen vähä-älyinen apinailme, jossa työntää kieltä alaikeniä vasten... Tänäänkin ostoskeskuksessa oikein piti vetää kuomua eteen, kun hölmöläisellä oli koko ajan se naamanvääntely päällä... :D Ennen ei ole tuollaista kyllä ollut...

Viime aikoina on myös yökitty rasittavan paljon. Kellään ei täällä taida olla tuollaista ongelmaa. Useimmiten puuron jälkeen lentää isot oksut. Oon miettinyt vilja-allergiaa, mutta yhtä hyvin saattaa riisipuuro lentää, ja sitä ollaan syöty heinäkuusta saakka. Kauraakin jo vaikka kuinka kauan. Vauva vaan alkaa ihan yhtäkkiä yökkiä. Välillä asiaan liittyy innostunut mölyäminen, joskus yskiminen, mutta joskus ei mitään. Ylensyönnistä saattaa ehkä joskus olla kyse, mutta mielestäni mikään syy ei ole selkeä. Nyt etenkin viikon sisään on yrjötty ainakin kerran päivässä. Sitä ennen oli monta viikkoa ilman yhtäkään yrjöä, joten refluksi ei tunnu todennäköiseltä, ellei sitten ole (ajoittain) sellaista näkymätöntä mallia. On ikävää, kun syömisestä on tullut oikea jännitysnäytelmä. Ostetaan pian syöttötuoli, niin katsotaan, vaikuttaako asennon vaihtaminen mitenkään. Nykyään nostan sitteristä aina heti syömisen jälkeen pois, vaikka ennen tuntui paremmalta, että antaa olla hetken, jotta ruoka laskeutuu. Mutta nyt saattaa alkaa yökkiä heti syömisen jälkeen. Se ei tunnu olevan kivuliasta millään tavoin, saattaa olla iso smaili päällä sekä ennen että jälkeen oksun...

Meillä ei vaihdeta yöllä vaippaa, yli 12h on samassa. Onhan se aamulla kunnon möykky, mutta vielä on pitänyt hyvin. Kertsiä pidetään yöllä.

Meille ei ole sanottu mitään yösyömisasiasta. Mä en millään jaksais vielä mitään unikoulutusta... Ja nyt kun muuton jälkeen mieskin ekaa kertaa lapsen kotiintulon jälkeen nukkuu samassa sängyssä, niin ei haluaisi, että se taas joutuu vaihtamaan huonetta. Vauva nukkuu nykyään omassaan, yösyönnin jälkeen jonkun aikaa mun vieressä, mutta siirrän sitten omaan. Pinnasänky on vielä ilman laitaa, mutta kohta joutuu laidan pistämään, kun liikkuminen vielä lisääntyy.

Mä kyllä antaisin miehen hoitaa, mutta kun ei sitä jaksatuta, huvita ja kiinnosta. Sillä ei ole myöskään mitään sellaista sisäsyntyistä myötäelämisen kykyä, että sanoisi, että annas mulle puoleksi tunniksi ja tee jotain omassa rauhassa. Aina pitää pyytää / suostutella / kiristää... Vaikka se tietää, että mä teen joka ilta omia töitäni vauvan nukahtamisen jälkeen, se ei koskaan tarjoudu vaikka alkuillasta hoitamaan, jotta voisin työskennellä silloin, jotta yöllä ei tarvisi. Mua onkin alkanut kovasti korveta tää tilanne, että kuitenkin mies odottaa mun maksavan puolet lainanlyhennyksestä. Mä hoidan lasta, jotta se saa käytyä töissä ansaitsemassa, mutta se ei hoida lasta, jotta mä voisin tehdä töitä. Näin ollen mun logiikkani mukaan se raha, mitä mä omalla YLItyölläni ansaitsen, on pelkästään mun omaa. Ja äitiyspäiväraha on mun virallinen "palkka", jonka määrä pitäisi suhteuttaa miehen palkkaan ja siten lainanlyhennyksen summaan. No, tästä ei olla vielä yhtään keskusteltu, koska aloin ajatella asiaa vasta ihan näinä päivinä. Vaik oonkin tähän asti maksanut myös vuokraa saman verran, kuin ennen raskautta eli melkein tasan puolet. (Muuten me ei olla mitenkään tiukkoja rahankäytössä, naimisissa ollaan ja siten rahatkin periaatteessa yhteisiä, mutta kummatkin ostavat aika lailla yhtä paljon esim. ruokaa, mä varmaan enemmänkin. Mies maksaa aina isommat laskut, vakuutukset ja auton kulut. Sentäs.)

Aikovatko miehenne pitää isäkuukauden? Meillä pitäis tuo asia ilmoittaa ihan pian, kun helmikuun lopussa loppuu jo tuki. Mies ei ole kyllä oikein innostunut. Vetoaa siihen, ettei ole varaa, mutta se nyt ei pidä paikkaansa. Mä ansaitsen jo nyt äitiyspäivärahan kanssa saman, kuin kokopäivätyössä, joten paljon ei tarvitsisi mulle töitä lisää, niin taloustilanne tasoittuisi. En kyllä itsekään tiedä, haluanko miehelle isäkuukautta. Kun sitten tilanne saattaa mennä kuitenkin siihen, että mun pitäis hoitaa. JA tehdä työt. Vois olla, että vaikka lähtisin pois kotoa joka päivä vaik kahvilaan hommimaan, niin mies vaan ei jaksaisi. Ja tuskin tuollaista voisi sitten kesken kaiken keskeyttää. Täytyy nyt miettiä, että jos isäkuukauden pitäisi sitten kesällä, tai ei kuukautta, vaan lyhyimmän ajan, niin jos silloin sitten otetaankin (molemmat) vähän niinkun loman kannalta ja veisataan viis tulotasosta.

Meillä myös vauva kitisee isän kanssa aika lailla, mikä tietty vähentää lapsenhoidon hohdokkuutta. Se on vaan vähän noidanpyörä, että mitä vähemmän isä lapsen kanssa on, sitä enemmän lapsi kitisee. No, ens sunnuntaina mä menen teatteriin (päivällä), saavat luvan pärjätä! Kitisi muksu kyllä mun siskonkin kanssa, ja aina kun mä olin läsnä, alkoi hirmuinen kiskominen mun suuntaan. Oikea mammanpoika.

Ja mä oon pojanmamma, koska oli ihanaa saada taas vauva itselle viikonlopun sukulaiskyläilyjen jälkeen!! :heart:
 

Yhteistyössä