Toukovaavit 2011

Pikaisesti tulen minäkin kommentoimaan.

Ensinnäkin voimahalit kaikille väsyneille. Alkaa oma uupumus kuulostaa teidän rinnalla aika pieneltä :O. Meillä poika ollut eilisestä asti nuhainen ja sen takia myös kovin itkuinen. Onneksi suihkussa höyryily vähän piristi ja pääsi nyt päikkäreillekin. Puuroa ollaan tällä viikolla maisteltu ja hyvin menee masuun. Ihan siis normi-Eloveenaa olen tehnyt velliksi, ilman mitään hienontamista tai maidon sekoittamista.

Tonttulakkeja saa Prismasta, sieltä mekin haettiin pojalle :).
 
Ai kamala mikä viikko Chiralla:( Toivottavasti nyt pian jo helpottaa ja pääset itsekin huilaamaan vaikka eipä kai sitä uudessa kodissa kamalasti tule huilattua kun on vaikka mitä hommaa mutta muista levätäkin välillä jos pienikin mahdollisuus!

Kiva kuulla että nepulan mies pääsee auttamaan arjessa. Aika väsynyt tosiaan kyllä olet kun tuollaisia juttuja on liikenteessä sattunut,hui sentään ja maittavia unia sinnekin vaan!

Meilläkin alettu sormiruokailemaan,tosin kiinteiden ohella ja eihän se vauva kamalasti mistään mitään irti vielä saa mutta maisteleepa ainakin.

Hyvää isänpäivää kaikille,pitää lähteä kakun tekoon!
 
Meil tuo sormiruokailu on mennyt aika mahdottomaksi. Aluksi imeskeli eri juttuja ihan mielellään, mutta nyt puree ikenillä heti niin, että suussa on sitten älytön pala. Maissinaksunkin puree heti ikenillä poikki! Ja banaanista iso pala. Muuta ei enää oikein suuhun asti suvaita laittaa, on hyvin epäileväinen kaiken suhteen. Kurkku ei mene enää ollenkaan, päärynää tai omenaa saattaa maistaa hetken, peruna ei todellakaan. Käsissä möhjää ja katkoo kyllä mielellään, mutta suuhun ei laita sitten millään. Mun kädestä imeskelee klementiinin palaa ja pakastetyrnimarjaa (!) toisinaan. Näitä aikoja leimaa kyllä suuri kriittisyys ja nirsous :) Oma tahto ja makuaisti lienee löytynyt... Mun mies ei lapsena syönyt juuri mitään vihanneksia ja hedelmiä, sama nyt aikuisena. Toivottavasti pojusesta ei tulis niin nirsoa!! Pahalta näyttää...

Voih, Chira!! Uskomaton viikko!! Voimia!!
 
MaiMei: Hitsi, toi onkin paha tilanne, jos tollalailla isoja paloja saa irti. Meilläkin joskus saa paloja, mutta pulauttaa pois suusta heti. Ja toi nirsoilu voi kyllä olla vaan kausittaista. Sormiruokailussa kuitenki oppii myös niitä tekstuureja ja asioiden rakennetta ja kestävyyttä ("toi pala hajoaa kun sitä muussaa kädellä"). :)

Ihme juttu että tyrni maistuu. Mä ite en tykkää sitten yhtään, vaikka kirpeistä jutuista yleensä tykkäänkin. :D

Kiva, että muutkin on sormiruokailusta innostuneet. Jossain vaiheessa tuli yhden tutun äidin kanssa puhuttua ja hän totesi, että 10kk ikää lähestyvä poikansa ei ollut vielä syönyt mitään itse! :O Ei vaan ollut tullut mieleen antaa paloja syötäväksi.

Chiralle jaksamista, ihan kamalan kuuloinen viikko! :hug:

Ja hyvää isänpäivän viettoa kaikille! :)
 
Kiva, että muutkin on sormiruokailusta innostuneet. Jossain vaiheessa tuli yhden tutun äidin kanssa puhuttua ja hän totesi, että 10kk ikää lähestyvä poikansa ei ollut vielä syönyt mitään itse! :O Ei vaan ollut tullut mieleen antaa paloja syötäväksi.
Meillä on molemmat isommat lapset alkaneet syödä itse lusikalla 10 kk iässä! Kakkosta en sen jälkeen oo edes syöttänyt, kun mulla periaate oli, että saa syödä ite kun sen jo osaa ;) Mulla on kans kaveri jonka yli vuoden ikänen EI SAA syödä itse kun se likaa paikat :eek: En yhtään ymmärrä tollasta, tottakai sitä sotkua tulee, mutta harjotus tekee mestarin...
 
Chira: ompas hurja viikko takana:hug:

Nepula: Kiva, että olet saanut mieheltä apua!

Sormiruokailusta: Meillä kaikilla lapsilla ollut ns.soseruokailun rinnalla. Ovat saaneet maistella kurkkua, melonia, leipääkin jne. Niin ja noi kaks isompaa ovat alle vuoden ikäisinä syöneet itse lusikoilla..ja sotkua tuli:kieh:

Meidän pienelle iski taas flunssa ja kurkunpääntulehdus. Yöt ovatkin olleet tosi vauhdikkaita. Toissayö istuttiin vauvan kans toppavaatteet päällä avoimen ikkunan ääressä, että hengittäminen olis ollu helpompaa:( Nyt on jo vähän parempana. Enää normi yskää ja räkä valuu..

Nyt kakkavaippa kutsuu!
-leena ja räkänokka
 
Chiralle ja Nepulalle, :hug:ja muillekkin jaksamista, koitin pikaisesti lueskella teidän kirjoituksia läpi, kun on kiireessä jäänyt väliin, täällä ollut sellainen härdelli viikko, että huoh...Mä kyllä nostan teille kaikille suuresti hattua, jotka painivat väsymyksen kanssa, mä oon jo yhdestä viikosta ihan loppu, mitä se oliskaan pidemmällä aikavälillä...
Meillä mahtuu tähän viikkoon kiukaan palo(onneksi meni vain materiaa, eikä ihmisille käynyt kuinkaan säikähdystä lukuunottamatta), häät, hoitokoiria, se EKA hammas(josta piti soitella miehelle hääpäivää edeltävänä iltana kovasti, vaikka oltiin sovittu ettei soitella, että nähdään vasta hääpäivänä ;) ) ...Kun päästiin kotiin isänpäivä reissulta, siis käytiin isovanhempien ja mun isän luona, niin odotan jokseenkin ensi viikkoa ja toivon sen sisältävän paljon vähemmän ohjelmaa. Niin siis täällä ollaan nyt rouvasihminen, ja meidän toivoma "iltatähtikin" ilmoitti tulostaan, joten meidän neidistä olisi tulossa näillä näkymin, jos kaikki menee hyvin, niin isosisko heinäkuun alussa:heart:. Eipä tässä asiaa ole edes kerennyt todeksi oikein ajatella tän kaiken keskellä, vaikka kovin ihana asia onkin.
Syömisestä...Meillä on syöty pullosta maitoa nyt 4 päivää, sitä ennen oltiin sen suhteen siis neidin toimesta täysin nollalinjalla, nyt hylkii rintaa, ja mun maidot onkin kadonneet ihan muutamassa päivässä olemattomiin:confused:...Aamuisin ja iltaisin olen tänään ja eilen vielä koittanut antaa rintaa, jolloin on hieman uninen, ja on jotenkuten suostunut syömään, mutta muutoin ei nyt kelpaakkaan, vaan pullo on tosi pop...Että näinköhän se meidän imettäminen tuli tiensä päähän....Meillä siis toki menee hedelmä-, marja -, kasvissoseita vähäsen sekä nyt viikon verran iltaisin puuroa sen maidon lisäksi. Neiti söisi pullosta nyt niin paljon kuin vain annan, ja mietinkin täällä kuumeisesti noita määriä, kun eihän mulla ole mitään hajua niistä kun imetyksellä ollaan täysin menty, no neuvola on muutaman päivän kuluttua, niin saa taas kysyä ne miljoona mieltä askaruttavaa asiaa ;):


Monesta hämmentynyt JA & Nti 5kk
 
Tuplaonnittelut JA82:flower::hug:

Täällä takana erittäin hyvin nukuttu yö (siis meidän mittakaavassa;)) Jäbä nukahti 20.45 ja heräs 23.30 ja 4.10 syömään ja sit herättiin 7.00 iskän herätyskellon ääneen. Mä olin ihan hämmästynyt!!:O En edes muista, millon viimeks olisin herännyt 7. No täytyy koputtaa puuta. Liekö ollut vaan flunssan aiheuttamaa väsymystä jäbällä, mä tietty toivon, et ois pysyvämpää.

Nyt täytyy lähtä isommat kakarat herättelemään kouluun.
 
Kiitos rakkaat palstamamit myötätunnosta!:heart:
Nyt on kyllä väsymys huipussaan taas vaihteeksi ja kauhulla odotan tän viikon kaikkia hommia uudessa kodissa, että siis saa pakolliset arkitavarat paikoilleen. On kyllä ollut unohtumaton loppuviikko meillä.

JA82: Tupla onnittelut täältäkin!:heart::flower:

Nepula: Täällä alkoi kans nyt sitten 2v:n yöhepulit. Huutaa kuin hyeena ihan unessa. Eli siis nää normaalit yölliset kauhukohtaukset. Rauhoittuu vaan täydessä valaistuksessa ja vein viime yönä vessaan ja ihan yhtäkkiä naps vaan nukahti uneen. Mikään ei siis kertakaikkiaan auta, huutaa vaan kaikkea mahdollista. Siskollaan oli näitä ja näköjään tälläkin tytöllä. Kolmelta vanhimmalta en muista yhtään tällasta. Muistan vaan että nukkuivat aina hyvin.

Odottelen tässä muuttoporukkaa saapuvaksi , onneksi netti toimii vielä... :)
 
Hohhoijakkaa, täällä on taas tulossa ilmeisesti hammasta sen ekan alahampaan viereen ;P. Vähän kitinöitä oli tuossa, kun päiväunille ukkelia pistin.

Itse olen aina väsynyt, ellen saa 12 tuntia yössä unta :/.
Elikkä siis pitäisi mennä klo 20 nukkumaan jos poika herää seuraavana aamuna klo 8, mutta kun ei voi kun poika menee nukkumaan illalla klo 21-22 välillä ja mies tulee iltavuoroviikkojen aikana klo 22 kotiin ja lähtee seuraavana päivänä klo 13.30 töihin. Eli ei paljoa yhteistä aikaa puolison kanssa jää tällä vuorotyöhommalla muutenkaan :/ ! Paitsi aamuvuoroviikot, mutta sillon taas puoliso on väsynyt ja täytyy mennä aikaisin nukkumaan.

Kaikenlisäks puoliso kuuli osastonkokouksessa lauantaina, että meinaavat siirtää tuon työpaikan 100km kauemmas toiselle paikkakunnalle 2 vuoden sisällä, kun työpaikan vuokrasopimus loppuu 2 vuoden päästä. Jepajee, täytyy sitten alkaa puolison pikkuhiljaa nyt alkaa etsimään uutta työpaikkaa :/.. Itse aion olla 3 vuotta kotihoidontuella kotona ja lähteä sitten oppisopimuksella opiskelemaan jonnekkin.

Sain ilmaisiksi aika hienot ja hyväkuntoiset Emmaljungan vaunut, nyt poika nukkuu niissä huoneessaan päikkäreitä :). Hyvin maistuu uni näköjään, vaikka olikin vähän vaikea nukahtaa.
 
Kaunis kiitos onnitteluista:).

Meillä olisi huomenna 5 kk neuvola, ja ne rokotukset...Tuntuu, että neiti on kasvanut tosi paljon, mutta huomennahan sitten nähdään kuinka on asian laita. Täällä tuttipullosta tulikin niin kiva kaveri, että rinta on nyt ihan out...Kerran päivässä unisena tissi kelpaa, ja siinä se. No, mutta toisaalta, tuon 5 kk imetyksellä kuitenkin niin on itselle ihan ok, olisi saanut olla kauemminkin jos multa olisi kysytty, mutta :). Nyt neiti on jättänyt sen klo 04.-05 heräämisen pois aamuyöstä, ja menee siis nukkumaan 20.30 ja heräilee siinä 07.30-8.00, ehkäpä tuokin vaikutti siihen, voi olla, ettei multa iltaisin vaan tullut enään niin paljoa maitoa, ja heräsi nälkäänsä. Täällä peppu nousee maasta jo melkoisen hyvin, kuten käsien varaan napaan asti, mutta samaan aikaan tuo ei vielä oikein luonnistu, muutamia kertoja lukuunottamatta, mutta hiljaa hyvä tulee ...

Tiudeliini: Toivottavasti saatte työkuviot järjestymään, meillä myöskin mies joka toinen vko iltavuorossa, eikä paljoa nähdä, kun on 23 vasta kotona, vaikka itse menenkin vasta puolen yön jälkeen nukkumaan, mutta toistaalta olen ajatellut asian niinkin, että on ihan kiva saada sitä "omaakin" aikaa, kun mies on töissä, ja viikonloput kun saadaan sitten kuitenkin olla kokonaan aina yhdessä.

JA & Nti 5 kk 2 vk
 
Tää meidän pikku-jäbä on näköjään sellasta mallia, että tuo kurkunpää oireilee tosi helposti. Tänään taas käytiin lääkärillä, kun henki on sen verta ahtaalla. Nyt saatiin sit babyhaleri ja ventolinea kotiin. On vähän helpompi hengitellä.

Nyt äkkiä ruokakauppaan, et ehtii ruuan laittaa ennen esikoisen säbäilyä..
 
Onnea JA82! :)

Meillä oli tänään neurologi+fys.terapia, ja, kuten tk:n fys.terapeutti sanoi, turha käynti.. tyttö ryömii niin lujaa eteenpäin, on sivuasennossa kyljellään yksi käsi lattialla, vaihtelee ryömiessä suuntaansa, ottaa konttausasentoa (tuolla olivat sitä mieltä, että jalat ovat valmiit konttaamaan, kädet ei vielä, muttei mene kauaa niin konttaa..)....

mutta tulipa käytyä, jos oltaisiin käyty tuossa ~2kk sitten, olis ollut eri juttu, silloin kun ei ollut omanikäistensä tasolla.

Pituus oli 70cm, paino 8600g ja ikäähän tytöllä on 7kk 2pv:)

En ymmärrä mikä tytöllä nyt on, heräilee yöllä juomaan maitoa. Olisikohan jano, vai mikä, mutta en meinaa päivisin saada juotettua maitoa! Pakolla aina yritän antaa, ja mitä eilen laskeskelin, meniskö meillä tällä hetkellä 6dl päivässä Nan:ia. Tänään siirryttiin Nan2:seen, mikä on siis 6kk alkaen.. toivottavasti sitä menisi enemmän.

Rytmeistä oli puhetta, meillä mennään vieläkin samaten kuin pari kk sitten.

7 herätys
puuroa n. 1dl + sosetta, EHkÄ 2dl maitoa
8.30 nukkumaan
10 ylös
lounas, purkki jotain ruokaa, maitoa 1dl
Pihalla lenkillä
11.30-12 nukkumaan
14 ylös ja ruoka
purkki jotain sosetta
16 välipala
maitoa 1dl
17 päikkärit
18 ylös
19 iltapala puuroa
21.30 nukkumaan, sitä ennen pakolla olen yrittänyt juottaa ainakin sen 2dl maitoa...

Ollaan totuttu jo uuden vauvan tuloon, katsellut sisarusrattaita jo, keväällä jos ostais ne käytettyinä... pinnasänkyäkin olen jo katsellut, sellaisen jos löytää halvalla, ajattelin ostaa. vie sen sitten mummolaan, jos meneekin kesken.. turvaistuinta katsellut tytölle, ostetaan varmaan brion zento. Tosin täytyy käydä ekana katsomassa sitä kaupassa... haluan laittaa selkä menosuuntaan nyt aluksi, sen seikan takia joutunut monta hyvää istuinta jättämään pois harkinnasta. Yllättävän vaikeata tuo istuimen valinta:DD

Töissä kävin jo juttelemassa, varmaan jään hoitovapaalle kahdeksi kuukaudeksi ennen uutta äippälomaa.. huoh, kuinkahan rahat riittää silloin. Muttei ole järkeä mennä pariksi kuukaudeksi töihin ja takas äippälomalle.. meen sit kunnolla kun menen. Täytyy nyt katsella kuinka tuota hoitovapaata haetaan.. tarhapaikkaakaan en ole vielä perunut, loppukuusta on ultra + sikiöseulonnat, sen jälkeen, jos kaikki on ok, ajattelin perua hoitoa ja käydä tekeen töissä virallisen ilmoituksen hoitovapaasta.

Sellaista.

Keittelin kahvia ja ostin oikeen pullan itselleni! Koittais jos vois juoda edes yhden kupin.. aamut menneet pöntöllä yökätessä, sais jo helpottaa...

Piuh

Piti vielä sanoa, kysyin fys.terapeutilta, suosittelisiko tytölle hyppykiikkua kun selvästi haluaisi hyppiä.. tai edes sitä kävelytuolia. No, ei suosittele kumpaakaan, jäntevyys tulee paremmin kun on ilman tjsp. Eipä tulle tällekään lapselle tuollaisia, vaikka mielelläni olisin ostanut..:/
 
Viimeksi muokattu:
Tiudeliini: Oho, mitenköhän ette olleet huomanneet aiemmin? :( Toivottavasti pääsee pian pois sairaalasta. Pikaista paranemista!

Meillä poika tipahti tänään sohvalta, onneksi ei pahempaa käynyt. Mietin jo, josko poistais tään sohvan olkkarista ja laittais pelkät patjat lattialle siksi aikaa, kunnes vähän hallitsee liikkumistaan. Ei viitsi kauheasti pelkällä lattialla aina antaa möngertää, kun tulee kylmä. Tää kävi taas niin, että minuuttiin en katsonut poikaa ja oli päässyt 1,5m matkan ja sohvalta alas. :(
 
Miten Tiudeliini tuo murtuma on sattunut? Pikaista paranemista tottakai sinnepäin.

Pienten vauvojen murtumat käsittääkseni aina aiheuttavat sosiaaliviranomaisten kanssa tapaamisen. Masennukseen esikoisen jälkeen sairastuneena sanon, että hyvä niin. Masentuneena kun ei ole terve ja vaikka kuinka olisi halu tehdä oikein ja hyvin, niin se ei aina onnistu. Eikä välttämättä osaa hakea itselleen apuakaan. Eihän ne mitään syyllisiä hae, haluavat vain auttaa, jos siihen on tarvetta. Ja EN todellakaan tällä kirjoituksella syytä ketään mistään. Halusin vain sanoa, että sosiaaliviranomaiset ovat lapsen asialla, eivät ne ilkeyttään työtään tee.

Paljon onnea JA molemmista asioista ja tarrasukkia!!! =)

Leena77 mullakin esikoisella oli pienenä noita kurkunpääntulehduksia, olivat kyllä hirveitä... :( Kauhulla odotan, että jos tällekin nyt tulee.

Päivärytmistä täällä on ollut, meillä nykyään:
Klo 8 herätys, maitoa ja eskarilainen kouluun (viikonloppuna jatketaan vielä unia)
n. klo 10 kaurapuuro ja puolen tunnin unet
n. klo 12 lounas, liha/vihannessosetta tms (ja paljon!!) ja maitoa/vettä hörppyjä
13-16 maitoa ja hedelmää, joskus parin tunnin unet, joskus pikku tirsoja
n.klo 17 maitoa ja vissiin pitäis alkaa antamaan toinen ruoka tässä eli päivällinen
n. klo 19 iltapuuro ja kaheksan maissa viimeistään nukkumaan --> Nukkuu aamuun asti :)

Mulla on molemmat kyllä ollu niin hyviä nukkumaan, esikoinen alko 3kk. iässä nukkuun kellon ympäri ja tää toinen nyt sitten 5kk. :D

Muutenkin menee hyvin, 5kk neuvolassa oli kaikki ok, painoa vaatimattomat 9210g ja pituutta 71 cm... :p Aivan loistava vauveli, isoveljen kans ollaan ihan myytyjä. Neuvolatäti kirjoitti korttiinkin, että ihastuttava vauva. =)

Jaksamista huonosti nukkuville, se on kyllä ihan hirveää, kun ei saa nukuttua kuin pikku pätkiä... :(

Meilläkin pienellä alaikenet on ihan pullollaan ja ehkä vähän verestävätkin, joten jospa kohta... Liian nopeasti nuo vaan kasvaa!

Miuku ja pojat
 
Onnea JA82! Onpas tää mahtavaa, kun jo toinen raskausuutinen :) Oispa se kiva vielä itekin kokea masuasukki ja ihana vastasyntynyt, mutta ei, nuuhkin sitten muiden vauveleita kun tää oma viimeisin on "iso"...

Tiudeliini, kamalaa tuollainen mitä teiän vauvalle on tapahtunut! Onko mitään aavistustakaan miten on voinut murtuma tulla? Siis tippunut sohvalta/sängyltä tms? Mun on pakko lainata tota kohtaa sun blogista: Ne jotka lapsiaan väkivalloin kohtelee, menkööt oman käden oikeudesta ihan itse saunan taakse ! Minä oon aina ollu väkivaltaa vastaan, mutta voin sanoa tässä elämäntilanteessani, että en enää ihmettele, jos jollakulla lähtee homma lapasesta ja käyttää väkivaltaa lapsiinsa. Viimesten 3 vkon aikana on ollut hetkiä, jolloin oikeesti oon joutunu tekee hulluna töitä, etten lyö tuota taaperoa, tekis niin mieli paiskata seinään koko mukula välillä. Tää voi tuntua tosi kauheen kuuloselta, mutta järkyttävät univelat ja äärimmäisen hermoja rassaava uhmakas lapsi on aika pommi yhdistelmänä. Mä oon nyt todella monelle puhunut tästä meiän tilanteesta ja tänään viimeksi soitin perheneuvolan psykologille, jolle onneksi sain ens viikon keskiviikolle jo ajan. Pakko myöntää, että meillä tarvitaan apua nyt ja paljon, mies ei viimesen viikon aikana oo nukkunu juuri yhtään kun otti taaperon samaan huoneeseen kanssaan, jotta mä saisin levätä (herään vain vauvan takia öisin). Anoppi on mulle nyt soitellut paljon ja kysyi jopa, oisko mulla synnytyksen jälkeinen masennus. No, ei ainakaan mun mielestä ole, mutta yliväsyneisyys voi kuulemma senkin laukasta (se tästä nyt vielä puuttuis). Anoppi lopulta ehdotti, että hän ottaa meiän 4v ja 2v luokseen ja tänäänpä nuo sinne lähtivät ja sunnuntaihin asti ovat. Käy kuulkaa sääliksi anoppia jo nyt, veikkaan että yli 60 vuotias on melkosen uupunut 3 valvotun yön jälkeen! Onneksi minä ja mies saadaan nyt levättyä, en usko että kukaan käsittää millasta elämä on jos ei saa nukkua, ellei itse sitä joudu kokemaan :(

Kaiken huippu oli kun kävin ma hammaslääkärillä ja selvisi syy miksi mun yksi ehjä, reiätön hammas on yhtäkkiä menossa kuolioon: puren hampaitani niin lujaa yöllä yhteen ja narskutan kaiken hyvän päälle, mulla on koko hammaskalusto täynnä kulumaa ja tää yksi hammas on kärsiny tästä eniten. Lekurin mielestä kielii siitä, että oon stressaantunut ja siksi puren hampaat yhteen. En ollu ikinä kuullukaan moisesta, mutta nyt rupesin tajuamaan, miksi mulla on välillä ikenetkin hemmetin arat, kai se nyt vaikuttaa jos öisin touhuan tommosta! Että joo, tämmöseksi se elämä meni kun 3 muksua hankki.

Jeps, mutta nyt menen nukkumaan ja vedän unta palloon minkä kerkiän kolmessa vuorokaudessa...
 
Voi Tiudeliini,onpa ikävä juttu sattunut Roopelle:(
Toivottavasti hän pääsee pian sairaalasta kotiin!
Olet muuten hurjan kaunis nainen:)

Nepulalle tosiaan paljon unta nyt varastoon vaikka eihän sitä varastoon voi nukkua mitenkään. Ihanaa että saatte levättyä nyt kuitenkin,mukavasti teki anoppi. Ja kumpa saisitte jotain apua ja pian!

Meillä sairastellaan urakalla ja yö meni valvoessa mutta minäpä lähden silti jumppaan piristystä hakemaan,sitä voi sitten vaikka päivällä nukkua vähän aikaa jos silti tuntuu. Itse toki en kipeä ole vaan kolme pientä.
 
Nepulalle voimia!!! Mun mielestä oot tosi rohkea, kun uskallat ääneen sanoa, miltä tuntuu ja hakea apua! =) Ja näin ollen siis ajattelet lasten parasta. Melkein kaikillahan noita tuntemuksia, varsinkin useamman, lapsen kanssa tulee väsyneenä, mutta harva uskaltaa sitä myöntää, ja sitten kun sitä jää oman pään sisään pyörittelemään ja itseään syyllistämään, niin asiat ei ainakaan parane.
Tiudeliinin blogista pisti silmään tuo sama lause, itsekin olen todellakin väkivaltaa vastaan, mutta näissä tilanteissa se ei todellakaan ole aina niin yksinkertaista, kun voimavarat yksinkertaisesti loppuu, eikä apuakaan aina ole tarjolla tai sitä ei osata hakea.

Miuku
 
Nepulalle paljon halauksia ja voimia. Toivottavasti saat nyt nukkua edes jonkun verran univelkoja pois. Ainahan se auttaa jos edes vähän unta sais. Totuus on kuitenkin se että noin järjettömiä univelkoja saa korjattua vasta puolen vuoden hyvillä unilla. Mä ymmärrän myös mitä järkyttävä väsymys voi saada aikaan. Ihan järjettömiä ajatuksia, vaikka ikinä ei normaalissa tilanteessa ajattelisi sellaista! Vain todella kovan uupumuksen kokenut voi sen tietää. Mulla kun oli tossa syys- ja lokakuussa se kova väsymys ja todellinen uupumus niin en yhtään enää ihmetellyt miksi jotkut äidit lähtevät tai tekevät itselleen jotain. Se väsymys oli niin kauhea että tuli ihan hulluja ajatuksia. Olin jotenkin mun miehelle niin vihainen siitä kamalasta olotilasta että mielessä kävi jopa ajatus että voi kun kuolisin pois, niin tietäisi kuinka paljon mulla on tässä perheessä hommaa. Nyt kun taas on helpottanut väsymys niin ei todellakaan tule sellaisia ajatuksia. Ihan jotenkin hävettää että miten mulla on tuollaista edes mieleen juolahtanut:ashamed:Miehellekin hävetti kertoa noista ajatuksista. Hän nyt oli kauhuissaan niistä, mutta onneksi ymmärsi että enhän mä ikinä tekisi itselleni mitään. Sen kerran niitä tuli vaan ja siinä jumalattomassa väsymyksessä.
Synnytyksen jälkeinen masennus ei myöskään tarkoita sitä että makaa vaan itkemässä sängyn pohjalla eikä saa mitään aikaiseksi. Mä uskon että mulla on ollut lievää muutaman kerran johtuen tuosta väsymyksestä kolmen nuorimman kohdalla. Kyse voi myös olla synnytyksen jälkeisestä ahdistuneisuushäiriöstä mistä puhutaan hyvin harvoin. Kannattaa hakea apua niihin omiin olotiloihin. Mä joskus koitin puhua neuvolassa omasta olostani, mutta se kuitattiin sillä että kun mä hoidan meidän lapset niin hyvin ja itseni jaksan huoltaa neuvolaan kauniina, niin eihän mulla mitään ole muuta kuin normaalia pienen vauvan äidin väsymystä.

Tiudeliinin blogissa kävin myös lukemassa. Helpostihan näille pienille voi murtumaa tulla. Jos vaikka vähän väkisin pukee tiukkaa vaatetta päälle ja vääntää kättä hihaankin. Tai voihan pienen käsi vaikka murtua jopa siitä että vauvaa kantaa olkapäillä ja pitää käsivarsista tiukasti kiinni. Vauva siellä hytkyy, eikä osaa kannatela itseään mukana samalla tavalla kuin joku 2-3v. Tuli vaan mieleen kun teillä oli kuva joskus kun Roope on olkapäillä. Mulla ei tulisi mieleenkään laittaa samalla lailla edes yksivuotiasta. Tyttölapsilla menee muuten herkästi olka- ja kyynärnivelet sijoiltaan jos käsistä vetää vaikka ihan riehuessa tai joskus jopa kun nostaa käsistä. Eli ei kanata varsinkaan tyttöjä nostella käsistä. Mun ystävän tytöllä meni kyynär sijoiltaan kun isänsä kanssa riehui ihan leikkimielessä ja lopulta olivat päivystyksessä laittamassa sijoilleen takaisin.
Sairaalan käytäntö on ollut täysin normaali kun sosiaalityöntekijä on kutsuttu paikalle. Valitettavasti lasten pahoinpitelyjä tapahtuu liian paljon, jo ravistelukin saattaa vahingoittaa vauvaa. Eihän kukaan myöntäisi varmaan että olisi pahoinpidellyt vauvaa. Ja mikä on kenenkin ns. raja mikä on pahoinpitelyä ja mikä ei?
Musta on hienoa että sairaalassa puututaan näihin ja vanhempia puhutetaan, eikä varsinaisesti syytetä ennenkuin on aihetta oikeasti. Ja kyse ei ole siitä että vain nuoria vanhempia, iällä ei ole merkitystä kun lapsesta löytyy jotain esim murtumia mitä hän ei ole voinut itse auheuttaa.
Toivottavasti Roope pieni paranee pian!

Hyvää viikonloppua kaikille! :)
 
Chira: Mun käsityksen mukaan näille pienille just ei tule helposti murtumia. Pahoinpitelyä epäiltäessä erityisen tärkeä kriteeri on lapsen ikä: mitä pienemmän lapsen vammasta on kyse, sitä todennäköisempää on tuottamuksellisuuden mahdollisuus. Terveen pienen lapsen kudokset ovat joustavia ja kestävät hyvin pieniä kolhuja. Imeväisen pudotessa hoitopöydän korkeudelta murtuman riski on vain 2–3 % (Helfer ym. 1977, Lyons ja Oates 1993), ja hengenvaarallisia vammoja syntyy yleensä vasta erittäin suuren energian vaikuttaessa, esimerkiksi suorassa pudotuksessa 4–5 metristä alkaen (Williams 1991). Tuo on sivulta Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - ARKISTO

Miuku(Jolla on ilmeisesti liikaa aikaa...=)
 

Yhteistyössä