Toukovaavit 2011

Meillä isi hoitaa siinä missä minäkin. Tai siis toki minä hoidan eniten, kun kotona olen, mutta ei ole ikinä huolettanut, etteivätkö pojat pärjäisi keskenään. Ja meillähän myöskään mies ei ollut ennen toukokuuta edes pitänyt vauvaa sylissä :O. Eniten huolettaisi jättää poika vaikka anopille, kun on luonteeltaan vähän suurpiirteinen. Meillähän poikaa ei ole hoitanut muut kuin minä ja mies, lukuunottamatta sitä, että mummot ovat vahtineet joskus sen ajan, kun ollaan oltu kahdestaan saunassa. Tuskin mitään hoitajia saadaankaan pitkään aikaan, kun ei kukaan ole tarjoutunut tai edes asu täällä.

Meille unikouluttaja sanoi, että 6kk iässä periaatteessa selviää ilman yösyömistä, mutta toki voi syöttää öisin senkin jälkeen. Periaate kuulemma on, että paras tapa on se, minkä kukin perhe jaksaa. Ja jotkut vauvat vaan tarvitsevat ruokaa enemmän ja useammin, onhan tuossa maidon rasvaisuudessakin eroja! Meillä poika söi tänään ekan kerran puoli kasilta :O!!! Ja muuten mennään yhdellä syötöllä.. Toki tuo puoli kasihan on jo varmaan aamua, eli vaikka jatkoi uniaan sen jälkeen, niin kaipa tuo oli nyt eka kokonainen yö. Huraa! Itsekin mietin, etten nyt ihan heti unikouluta, vaan katson, josko lopettaisi yösyömiset itse. Mitään kahden tunnin välein tapahtuvaa syöttämistä en kyllä enää jaksaisi, hatunnosto teille, jotka jaksatte!

Taantuma huolettaa kyllä. Meillä isä ei pidä isäkuukautta, koska itse jään kuitenkin keväällä työttömäksi. Kevään poika siis kotona, ja teen päivän-parin sijaisuuksia sen verran, kun saan/ isi voi tehdä töitään kotona. Syksyllä vaihdan sitten alaa, kun ei näin perheellisenä voi kaupunkiakaan vaihtaa ja päivän sijaisuudet ei oikein pitkällä aikavälillä kiinnosta. Luotan siihen, että jotain puhelinmyyntiä kyllä maisterina saan. Onneksi sain yliopistosta muutaman rakkaan kaverin, muuten voisi sanoa, että oli kokonaisvaltaisesti turha kuuden vuoden reissu.

Kylläpä tekisi mieli päästä vähän tuulettumaan! Ulos syömään, drinkeille tms. Eilen tajusin, että olen ollut samassa kotihupparissa nyt 7 kk :LOL:. Olisi niin ihana saada päälle jotain, missä EI voi imettää, ja mennä johonkin, minne EI pääse vaunujen kanssa. Äitikavereiden kanssa vaan on ihan älyttömän hankala saada mitään aikaa sopimaan ja ei-äitikaverit taas eivät tajua, etten voi koko iltaa olla poissa. Ja yksin olen aika huono lähtemään :(. Mutta mikäs tässä kotihupparissa ollessa!
 
kevlarsoul: mä olen niiiiin kyllästynyt mun kotivaatteisiin :) Mistä tulikin mieleen, että voisikin ostaa uuden imetyspaidan, jos se vaikka piristäisi... On ollut helppo pitää vaatekaappi järjestyksessä, kun käyttää vaan muutamaa vaatetta!

Oli kyllä ihanaa viime perjantaina päästä miehen kanssa parille, kun siskoni vahti veijarin unta. Tuli sellainen "normaali" olo hetkeksi :) Tosin tuntui, että seuraavana aamuna oli krapula jo niistä kahdesta tuopista... Mutta oli ihanaa just laittaa päälle joku vaate, jossa ei ollut imetysaukkoja!!

Mutta emmä noin niinkun isossa mittakaavassa kaipaa baanalle pääsyä, kuitenkin sen verran paljon muksun kanssa liikutaan, että ollaan ihmisten ilmoilla kyllä ihan jatkuvasti. Ja ehtiihän sitä, vaikkei entiseen malliin tietenkään.

Voisitko sä, kevlarsoul, tehdä jotain osa-aikaista hommaa kotoa käsin, vaikka käännöstöitä tms.? Etkös sä ollut kielenopettaja, vai miten se meni? Mäkin olin maisteriksi valmistumisen jälkeen puol vuotta kahvilassa töissä... Sitten meni kyllä hermo. Puhelinmyyntiäkin tuli kokeiltua. Jyväskylässä ei taida olla paljon akateemisia duuneja tarjolla :(

Joko mä täällä kerroin, että olimme viime viikolla vauvajumpassa? Vauva oli punttina, ja kyllä oli rankkaa! Mä olen vieläkin ihan jumissa... Aletaan ens vuoden puolella käydä 2krt vko siellä. Puntti senkun painavoituu... :D Mut oli tosi kivaa! Kuntokeskuksella on myös lapsiparkki, mutta en taida ihan vielä haluta jättää poikaa sinne... Tai korkeintaan, jos on tosi hiljaista, eikä juuri muita lapsia, ja oon vaikka puol tuntia salilla. Onko kukaan käyttänyt salien lapsiparkkeja?
 
Joo, kyllähän mekin pojan kanssa paljon liikutaan, on kerhoa, muskaria ja sitten ihan vaan tavataan kavereita ja kahvitellaan. Välillä vaan olisi mukava päästä liikenteeseen ihan yksin, vaikka vaan syömään kavereiden kanssa tai ulos yksille. Enkä itsekään mihinkään baarikierrokselle ole lähdössä, koska imetän edelleen n. 3 tunnin välein enkä jaksa enää opettaa poikaa uudelleen tuttipullolle, kun on sen jo unohtanut. Meillä muuten edelleen samat imetyskerrat kuin mitä ennen kiinteitä, vaikka syödään nyt 4 ateriaa päivässä. Annan siis myös vettä nokkamukista, mutta siitä menee mahaan asti aika pieni osa. Mutta mikäs tässä imettäessä :).

Kieltenope olen joo, enkun, ruotsin ja äikän. Aika moneen mahdolliseen ja mahdottomaan paikkaan on tullut haettua, mutta aika hiljaista on tosiaan Jyväskylässä, kun joka paikalle on pahimmillaan 100 muuta hakijaa. Open töitä olisi Hesassa ja sitten pikkukaupungeissa pohjoisessa, mutta mikään Ypäjä ei ehkä ole se meidän juttu etenkin, kun mies on brittipolitiikan tutkija täällä yliopistolla :O. Onneksi en ole ronkeli, kyynistynyt vaan. Kaikki kelpaa paitsi strippaus. Siihen tuskin kyllä pääsisinkään :LOL:.

Meillä pastettiin tänään kinkku ja illalla herkutellaan sillä, laatikoilla ja rosollilla. Joulufaneja kun ollaan ;).

Mainostan viimeisen kerran blogiani, sen lupaan!
Tässä kaupungissa tuulee aina.
 
Mä olen esikoisen aikaan käyttänyt kuntokeskuksen lapsiparkkia, oliko hän nyt reilu 6kk kun siellä aloitin ja pari vuotta tuli käytyä. Täällä nykysellä paikkakunnalla ei ole moista ihanuutta, mutta miehen kanssa käydään vuorotellen sitten salilla ja minä lisäksi jumpassa. Eilen just olin taas, tekee niin hyvää päästä pois arjesta edes pariksi tunniksi.

Mulla on kanssa näitä kotivaatteita ja kaiken huipuksi viimeset 5 v oon kulkenu jokseenkin samoissa rytkyissä... :whistle: Olis ehkä aika päivittää vaatekomeroa, kun kerran keväällä aion hakea uutta työpaikkaakin, ei ne varmaan hyvällä katso jos tuulipuvussa menen haastatteluun (huomatkaa yltiöpositiivinen asenteeni että mä PÄÄSEN haastatteluun... Yli kymmeneen vuoteen en oo meinaan hakenu minnekään, samassa paikassa ollu määräaikasuuksia peräjälkeen). Mä oon kyllä asennoitunu tekemään ihan omaan alaani kuulumattomiakin töitä, jos muuta ei löydy. Pääasia, että voin olla enempi lasten kanssa eikä päivät mene ylitöihin yms.

Olen muuten huomenna lähdössä "pikkujouluruokailemaan" äippäkavereideni kanssa, kaikki ovat siis vesilinjalla, tai ehkä me yhet glögit otetaan :D Kivaa päästä puhumaan muustakin kuin lapsista, mikäli me enää osataan muusta jutellakaan...
 
Munkin mielestä ois kiva päästä joskus tekemään omia juttujaan. Mutta mun harrastukset onkin sellaisia, kuten esim. valokuvaus ja taidemaalaus... Puolisolla vanhojen autojen laittaminen.

Shoppailemaan, syömään tai kahvittelemaan ois kiva myös mennä "kavereiden" kanssa... Mutta shoppailukaan ei tällä hetkellä ole mahdollista, tämän rahatilanteenkaan takia.... Juu ja meinaan nimittäin, että kun tulin raskaaks niin siinä ei sitten sillon pahemmin tullu pidettyä yhteyksiä kavereihin, joten heillä on jo omat piirinsä, mitä nyt normaalisti 19-20 vuotiaat tekevätkään, opiskelevat ja yleensä juovat viikonloppuina.
Itse olen 19-vuotias ja poikkean aikalailla kaikista mun ikäisistä. Eli siis ei mitään omaa tekemistäkään, kun ei tule enää aikaa vietettyä kavereidenkaan kanssa :/... Viikolla shoppailu, yms ei olis myöskään edes mahdollista ja viikonloppuisin kaikki juopottelee ja käy baareissa, minä en harrasta alkoholin juomista enkä baareissa käyntiä. Olen kai sitten aika erilainen nuori.

Mutta tänään poitsu menee mummulaan yöksi, katsellaan puolison kanssa elokuvia :).
 
Meillä oli tänään 6kk neuvola.

Olikin paljon kertomista uusista taidoista, poika nykyään punkeaa itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten, seisoo tukea vasten itse, peruuttaa konttaamalla (tai no, työntää itseään käsillä taaksepäin) ja toinen hammaskin ilmestyi pari päivää sitten.

Painoa oli 9030g ja pituutta 69cm, keskikäyrällä menee pituuden suhteen ja paino/pituus -suhde vähän laskussa (+8). Ollaan siis sormiruokailtu ja sit tissimaidolla. Poika syö useamman kerran yössä, mutta en tiedä tarkalleen, kun en herää kunnolla siihen. Saatiin neuvo aloittaa pikkuhiljaa puuroja ja istuttaa saa, kun selkä pysyy suorassa. Yöimetyksistä ei kuulemma tarvitse huolehtia, jos itse ei koe raskaana.

Olen varmaan pari kuukautta nyt kuljettanut poikaa pelkästään kantoliinassa, vaunut vaan lojuu varastossa. Selkä välillä kipeytyy, jos kantaa paljon tavaroita, mutta muuten oon kokenut niin paljon helpommaksi kuin vaunujen kanssa pelailun.

Meillä isi hoitaa poikaa aika paljon ja mielellään. Aika tasan jaetaan hommat, paitsi ruokkiminen on mun hommani, eikä mies pysty kantamaan poikaa kantoliinassa pitkiä aikoja. Hyvin siis voin jättää pojan miehelle hoitoon, kuten viime sunnuntaina, kun kävin lankaostoksilla. Poika tosin nukkui koko ajan, joten oli helppoa. :D Meillä mies pitää isäkuukauden keväällä, tosin opiskelijoita kun olemme, ei sillä paljoa mihinkään ole vaikutusta.

Olenkohan mä ainoa, joka ei oikeastaan kaipaa vapaalle? Kyse ei ole siitä, ettenkö voisi tai uskaltaisi poikaa jättää hoitoon, vaan että mua ei oikeastaan kiinnosta oikein lähteä mihinkään. Tuonne lankakauppaankin menin yksin vain siksi, että ajattelin siellä olevan tungosta. Omaa aikaa toki mulla on kotona, kun teen käsitöitä. Tällöin mies viihdyttää poikaa tai poika leikkii itsekseen. :)
 
Täälläkin olis puolivuotis neuvola kuulumisia (mihin tuo aika menee:confused:), neidin mitat olivat 7850 g ja 68 cm, pituuttahan ei nyt ollut tullut kuin 1 cm, mutta kuulemma ihan normaalia, että jossain välissä tulee noita pienempiä pyrähdyksiä suurempien sijaan, ja käyrillä kun hyvin mennään kuitenkin. Meillä ei tuon liikkeelle lähtemisen suhteen juurikaan mtn uutta, konttaus asentoon noustaan välillä, ja oman navan ympäri ryömitään ja kääntyillään kovasti, rattaissa pitää saada istua, mutta ei ihan ilman tukea vielä muutoin itse istukkaan, mutta paksummat vaatteet päällä onnistuu hyvin ;).
Tänään tuli ensimmäsitä kertaa ns" eroahdistusta", aina kun lähdin näkymistä, kuului kamala parkaisu joka vaihtui hymyn heti kun äidin naama ilmeistyi näkyviin, ja sama toistui joka kerta uudelleen...
lyrae:Ei muakaan oikeastaan kiinnosta lähteä minnekkään, ei sillä, että olen raskaana :D, mutta siis muutoinkaan. Neiti on ollut tasan 2 kertaa hoidossa, ekalla kerralla 3,5 h ja toisella kerralla, viime pe 2 h...Olin päättänyt viedä miehen ekaa kertaa kahdestaan syömään ulos sitten, öö, lapsen syntymän, mutta ei me siellä kauaa viihdytty kuitenkaan, oli ikävä kotiin :D.

JA & Nti 6kk
 
No enpäs sitten päässykään syömään illaksi, miehelle tuli taas töitä niin että kotiutu vasta 20 jälkeen :( Tää on niin tätä ja valitettavan tuttua.

Meillä mies pitää ens kesänä isäkuukauden. Itse asiassa hän jää ensi viikolla töistä pois keskittyäkseen opintojensa loppuunviemiseen, ensi keväänä pitäis valmistua (kolmas tutkinto hälle nyt, kun aikoo yritystänsä ruveta täysillä pyörittään ja alan tutkinto helpottaa asiaa kummasti). Kesäkuussa saanee paperit, sitten pitää isäkuukauden ja nykysen työpaikkansa kesälomat siihen päälle, menee sitten ens syyskuussa töihin takasin, jos menee enää ollenkaan. Jos yritys on lähtenyt hyvin pyörimään, niin ei aio palata enää vakihommaansa. Helpottaisi kyllä tätä meiän arkeakin kovasti jos olisi jatkossa täällä kotona päin töissä eikä 100 km päässä.

Meillä oli vauvalla tänään tosi huono päivä, itki ja meuhkas minkä kerkesi, ei nukkunut juuri päivällä ja oli kitisevä koko ajan. En bongannu kyllä hammastakaan tulevaksi, tiedä sitten mikä otti naperoa päähän.
 
Isäkuukaudesta, meillä mies haluaa ehdottomasti pitää sen ja mun mielestä on tosi hyvä juttu. En usko että kenenkään talous kaatuu siihen jos pitää isäkuukauden että siksi ihmettelen sellaisia isiä jotka eivät halua käyttää tätä mahdollisuutta, on se kuitenkin ainutlaatuinen mahdollisuus muodostaa isä-lapsi suhdetta :) Eri asia on tietenkin jos ei työnantajan kanssa pääse sopuun. Mä haluaisin että mies saisi olla tytön kanssa kotona niin että minä en olisi kotona mutta en haluaisi vielä syyskuussa mennä töihin että en tiedä mitä tekisi...:|

Tuulettumisesta, mä olen ainakin nauttinut aivan älyttömästi muutamasta viihteellä olo-kerrasta ja ulkona syömis-illoista. Jotenkin sitä vaan arjen harmaudessa unohtaa että sitä "vanhaakin elämää" on vielä jäljellä jos vaan haluaa ;) Mä en haluaisi tulla sellaiseksi naiseksi joka kadottaa itsensä äitiyteen eikä enää tee mitään muuta kuin toteuta äitinä oloa ja ei osaa puhua muusta kuin lapsista. Tiedän että joillekin sopii 24/7 olo mutta musta ei vaan ole siihen, mä haluan olla nainen myös olematta äiti :)

Lyrae, kylläpäs teillä on jo monelaisia taitoja pojalla :) Meillä ei noista vielä tehdä muutakuin peruuttelua.

Ja82, meillä myös ollut tuollaista "eroahdistus"-käytöstä huomattavissa ja ei tunnu kivalta :( Tulee jotenkin paha mieli esim. isän ja isovanhempien puolesta jos vauva itkee mun perään. No, kai se ohi menee :)

Meillä puolivuotisneuvola perjantaina, pitää kysellä niistä kuivista laikuista ja muusta ihottumasta mitä tytöllä on. Nytkin illalla alkoi naama helottamaan punaisena ja leuassa varsinkin oli näppyjä. En vaan saa kiinni mitään ruoka-ainetta mistä johtuisi, vaikeeta...
 
Nelli79: Jos miehes pitää kesällä isäkuukauden, niin voisit vaikka käydä jonkun kesäkurssin, vaikka avoimessa yliopistossa tai vastaavassa. :) Ja joo, meidän poika otti tässä muutaman viikon spurtin, käytännössä kaikki nuo oppi "kerralla".

Tuleekohan musta just tommonen äiti-ihminen, joka ei osaa puhua muusta kuin lapsista... Mun "entinen elämäni" tuntuu vaan niin kaukaiselta, ja aika paljon opiskelijariennoissa tuli ennen poikaa juostua. Niihin ei kyllä tee mieli palata. Mut toisaalta teen tässä pojan hoidon lomassa opintoja hitaasti eteenpäin, joten päivien sisältönä on muutakin.
 
Täällä ei mies pidä isäkuukautta kun on muutenkin työttömänä. Jollekin työnhakukurssille joutuu tammikuussa vaikka mun mielestä on ihan turhaa mutta säästyypähän työttömyyspäivärahat.

Omalla kuntokeskuksellani on lapsiparkki jonne saa viedä 2kk iästä alkaen mutta en mä nyt ole raaskinut ja aika menohan siellä on. Isä hoitaa vauvaa mun kuntoilujen ajan ja isommat lapset menee sitten joskus lapsiparkkiin ja tykkäävät kyllä kovasti siellä olla.

Aapeli oli eilen 6kk neuvolassa ja mitat olivat 8310g ja 67,5cm :) Että aika pojuliini :D
Influenssapiikkiä ei th suostunut laittamaan vauvalle ja ihan hyvä koska 2v ja mies tulivat piikistä tosi kipeäksi. 2v sai tehosteen ja itki koko eilisen illan ja nukkui. Miehelle taas tuli käsi tosi kipeäksi ja nyt on kova päänsärky. Kyllä mä silti sen meinaan ottaa varmaan kun en halua influenssaa toiste sairastaa,veti petipotilaaksi liki kuukaudeksi.
Pari yötä on mennyt taas paremmin ja varmaan on vaikutusta puuron määrän lisäämisellä,ei tule nälkä niin äkkiä sitten. Mä olen niin kypsä tuohon pumppaamiseen että ette arvaakaan. 2,5kk olen maidot pumpannut mutta en vaan halua vielä lopettaa kun sitä kuitenkin reippaasti tulee. Öisinkin pitäisi vielä nousta pumpulle mutta en vaan jaksa ja aamulla sitten vuotaa maidot rinnuksille,huoh. Olisi niin helppoa kun vauvalle tissi kelpaisi vielä mutta eih ja sen kerran kun olen koittanut niin nappaa kahdella hampaallaan niin kovin kiinni että tuskasta olen karjunut. Mutta en valita. Eihän mulla koskaan ole enää tässä vaiheessa maitoa tullut joten ihan tyytyväinen olen.

Tiudeliini: Mun mielestä on hienoa että olet "erilainen nuori". Mä en tuossa alkoholin juomisessa ja jokaviikkoisessa kännäilyssä näe mitään hienoa. Itse olen ollut varsinainen bilehile ja alkoholin suurkuluttuja nuorempana ja tuli sitä bailaamista harrastettua vielä lastenkin aikana. Nykyään olen absolutisti ja kadun kyllä noita viinanhuuruisia vuosia. Paljon kivempaa olisi takuulla ollut ilman alkoholia ja sitä törttöilyä,oikein kauhulla muistelen niitä aikoja. Tietysti kurjaa jos ei ole sellaisia ystäviä joiden kanssa voisi tehdä jotain muutakin kuin käydä baarissa mutta toivottavasti jossain vaiheessa saat itsellesi mieluista seuraa!
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille!

Täällä laitellaan kovasti tätä uutta taloa. Hävettää myöntää että edelleen:kieh: Ennen tosiaan silloin kauan sitten koti oli hetkessä kaikki paikoillaan, mutta nyt kestää ja kestää.. Verhotankoja vasta asetellaan paikoilleen. Täällä metsän keskellä nyt on niin pimeää muutenkin ettei ne ole olleet ihan ensimmäisenä mielessä :D
Ikeaankin päästiin ja ainoastaan pikkumies oli mukana, mutta olipahan reissu. Ja kyllä meni aikaa koota kaikki ostokset. Mut nyt ovat valmiina. Lisääkin ostaisin mutta nyt ei ole kyllä varaa. Mehän heitettiin kaikki vanhat mäkeen, ainoastaan lasten sänkyjä otettiin 4, tv-taso (mistä mä haluaisin jo eroon..) ja 2 lipastoa. Mattojakaan ei otettu yhtäkään ja niitäkin pitäisi hankkia lisää... No joo, että tällaista tänne. :)

Tiudeliinin kirjoituksesta tuli mieleen oma aika esikoisen kanssa. Minäkin olin ihan erilainen nuori. Muut vipelsi baareissa ja laivalla kun minä oli pojan kanssa kotona. Mut eipä harmita, kyllä sitä kerkesi ihan omiksi tarpeiksi senkin jälkeen jos oli tarve. :) Paljon sitä vieraantui siitä kaveriporukasta pikkuhiljaa mutta onneksi ne hyvät ja oikeat ystävät jäi jotka vieläkin on matkassa:heart:

Poitsu kävi 6kk neuvolassa ja kehitys normaalia mitat 8850g ja 69cm. Imetyksen lopetin pikkuhiljaa ja viimeinen kerta tais olla just puolvuotispäivänä. menkat alkoi tälläviikolla ja kas kummaa, maito nousi uudestaan viikon tauon jälkeen:O mut eipä kelvannut pojalle enää tissi kun koitin josko olis varastot tyhjentänyt? :D Hukkaan menee hyvä maito :D
yökkäilyä on ollut täällä ainakin just ennen kuin hammas puhkesi läpi. Muutenhan tuo poika ei ole mikään silokurkku ollut.
Vaippaa on myös muutaman kerran yöllä vaihdettu kuin myös yökkäri. Joskus tulee ihan läpi pissat vaikka muuten liberot on pitäneet hyvin. Pampersia olen yleensä suosinut mutta ne ei jostain syystä pidä päivälläkään tuolla pojalla pissoja. Ja meillähän poika ja 2v kirppu tyttö käyttävät samaa kokoa:D
Yösyömistä harrastetaan 1-2 kertaa yössä. Viime yönä nukahtikin vaikka olin juuri saanut maidon lämmitettyä. Heräsi sitten siitä 2,5 tunnin kuluttua joten samaa maitoa ei voinut enää antaa. Yöt menee tosi vaihtelevasti. Nyt kun hammasta pukkaa niin herättelee tiuhaan. Siirrettiin joku aika sitten omaan huoneeseen niin se rauhoitti hetkeksi yöt, mutta sitten alkoi tämä hammas show ja toista tekee heti perään.
Viihteelle ei tee kyllä mieli ja kampaajakäynti oli ihan tarpeeksi omaa aikaa mulle. En jaksa eikä huvita myöskään nyt käydä missään yksin. Olen ihan tyytyväinen tähän elämäntilanteeseeni nyt :D Töissä voisin käydä tekemässä keikkaa silloin tällöin, vielä ei ole kuulunut soittoa. sunnuntaita ja pyhää ilmoitin tekeväni, mutta ne menee jo talon sisällä kuumille kiville.
isin kanssa viihtyy hyvin eikä meillä pidetä isäkuukautta. On ihan turha meille kun mies jää taas koko kesäksi sitten kotiin lomalle. Ehtii olla isin kanssa ja minä teen sitten varmaan sijaisuutta muutaman viikon? Tai vaikka pidempäänkin.

Nyt ajatus katkesi mitä kaikkea piti kommentoida. Tätäkin kirjoitin vaan tunnin miljoonalla keskeytyksellä ;)

Voikaa hyvin ja ihanaa joulun odotusta kaikille!:heart:
 
Mulla ei kans ns. viihteelle tee mieli. Mutta kyllä haluan sitä omaa aikaa ja toki silloin tällöin käyn kavereiden kans syömässä. Yleensä on vaan sattunu päiväsaikaan noi reissut:). Ja kuten chirakin sanoi, mäkin nautin kampaajalla käynnistä yli kaiken. Siitä huvista en luovu:D

Isäkuukautta ei meilläkään mies pidä. On kyllä muutenkin tosi paljon pikku-ukon kans. Just on työpaikalla sellanen tilanne, ettei vois pois olla..

Kehityksestä: On tosiaan jännä miten nopeaa kehitys tapahtuu!! Meilläkin sillon muutama viikko sitten parin päivän sisällä opittiin istumaan ja konttaamaan. Ja nyt eilinen on kokopäivä harjoiteltu seisomista. Ja niitä vahinkojahan sitte sattuu, kun hetkessä ollaankin jo ihan eri paikassa. Jäbä sai esim. keittiöjakkaran kaadettua päällensä, kun yritti sitä vasten nousta seisomaan:( Kerkesin vaan nähdä, että nyt kaatuu. No, onneks tuoli osui vaan olkapäähän.

Oltiin eilen jäbän kans shoppailemassa, sain veronpalautukset hyvin tuhlattua:D Ostin itselle pari paitaa ja farkut. Mä en oikein ole sinut noiden imetyspaitojen kans, joten ihan tavallisia vähän "parempia" paitoja ostin. Kylläpäs piristi mieltä..

Mutta nyt tuo pieni taitaa olla nälissään, lähdetään syömään!
 
Moi täältäkin pitkästä aikaa.
Meilläkin tulee ylihuomenna 6kk täyteen, neuvola on tosin vasta 19. pvä. Ja sitten onkin tammikuussa munuaisten varjoainekuvaus tms, jossa tutkitaan toimiiko se toinen alikehittynyt munuainen ollenkaan. Vähän ikävä reissu, kun joutuu kanyylin laittamaan, mutta onneksi ei sitten tarvi jatkossa seurata muuta kuin ultralla, jos nyt ei mitään uutta tule esille.
Vaippaa ei oo tarvinnu yöllä vaihtaa siitä lähtien, kun lopetti yösyönnit eli pari kuukautta sitten. Mä oon käyttäny pampersia, muumia, liberoa, pirkkaa... Nyt ostin housuvaippoja, kun kuitenkin istuu syöttötuolissa ja harjoittelee liikkumista, niin on varmasti mukavampi päällä. Noissa nuo pampersit on jotenki tosi kapeita, ei tosin oo falskannu, mutta ei sinne kyllä peppu tahdo mahtua! :D Pirkat on näissä paremmat.
Viihteellä olin nyt viime viikonloppuna toista kertaa vauvan aikana, kun serkulla oli synttäribileet. Oli ihan hauskaa ja mukavakin päästä hetkeksi irti, mutta kun baariin mentiin, niin lähdin melkeen heti pois... Ei vaan jaksa noissa baareissa enää istua yhtään! Lapset oli mun siskolla ja sinne menin itekin yöksi =)
Oon kans ollu oikeen kunnon bilehile nuorena ja vähän vanhempanakin, mutta nyt sille on tullut kyllä totaalinen stoppi. Absolutisti en ole, mutta paria enempää ei tee enää mieli ottaa... Kampaajalla käynti oli täälläkin huomattavasti kivempi irtiotto, kuin bileet!
Isäkuukausista ei täällä tiedetä mitään :D Isä on mulle vaan se välttämätön paha, joka tuossa välillä (harvakseen) käy poikaa vilkaseen. Kyllä se varmaan isompana on sitte isälläänkin välillä, jos raaskin antaa! =)
Joulua odotellaan innoissaan, tykkään iteki joulusta ihan hirveästi ja onneksi nyt tuli luntakin, ihanaa!
Miuku ja pojat
 
Olen Nellin kanssa niiiiin samoilla linjoilla tuosta, etten haluaisi muuttua pelkäksi kotihiireksi, puklurätiksi tai puistotätiksi, vaan olla muutakin kuin vaan jonkun äiti. Siis että olisi myös omia menoja ja muita puheenaiheita. Enkä siis tosiaankaan tarkoita sitä, että haluaisin heilua baareissa ilta toisensa jälkeen vaan minulle riittää ihan yksin lenkkeily, kirjan lukeminen, kampaajalla käynti, kahvittelu kavereiden kanssa, elokuvien katselu jne. Kotona viihdyn tosi hyvin, mutta se ei minulle pelkästään riitä enkä edes häpeä sitä. Myöskin töihin haluan viimeistään syksyksi ja keväällä teen vähintään sijaisuuksia.

Meillä poika on noussut eilen ekaa kertaa itse konttausasentoon, kohta lähtee varmasti liikkelle :). Ja eilen huomasin myös suussa toisen hampaan! Ensi viikolla meillä on myös poika R:n ensimmäiset treffit, kun pikkumies pääsee tyttöystävän kanssa elokuviin. Vauvakinoon siis suuntaamme, ja äidit toki lähtevät esiliinoiksi :). Saa nähdä, saako sitä itse katsottua elokuvaa yhtään, mutta kiva kuitenkin käydä kokeilemassa tuotakin :).

Perjantaina menen myös hetkeksi ulkoilemaan, kun käyn pojan nukuttamisen jälkeen tervehtimässä kavereita entisen työpaikan pikkujouluissa. Saa nähdä, kauan siellä viihdyn, sillä silloin kympin pintaan, kun tuonne ehdin, voi meno olla jo aika huimaa :O. Opejen pikkujouluissa muutaman kerran olleena voin sanoa, että mitä rankempi duuni, sitä rankemmat huvit. Mutta ehkä siellä joku on niin viihteellä, että lupaa minullekin töitä ;).
 
Tänään olisi tarkoitus lähteä puolison vanhemmille yöksi. Saa nähdä mitä tulee, mutta viimeksi oli pojalla vähän vaikeata siellä kun ei saanut unta.
Nyt menee taas nukkumaan isovanhempien väliin, kun haluavat hoitaa, kun me niin vähän siellä käydään :D.

Kamala ajokeli vaan täällä, lunta tuiskuttaa senkun ehtii.

Sain uuden kameran tuossa, järjestelmäkameran, niin täytyy ottaa se mukaan ja otella kuvia. Oon saanu pojastakin tosi hienoja kuvia tuolla kameralla.

Mua stressaa vaan maanantai aivan kamalasti, kun pojalta otetaan uudestaan ne S-NSE verikokeet ja oon löytäny pojan kaulalta nyt ison patinkin. Heti tässä alkaa ajattelemaan sitä pahinta ;(...
 
Kevlarsoul, ihana blogi sulla :) Teillä taitaa kotona olla muutenkin ihanan rauhallista ja tunnelmallista, tuli heti sellainen olo..

Kun taas meillä ei. Kämppä koko ajan kuin sikolätti ja vaikka välillä yritän siivota niin samointein saman näköinen, ja ei mulla ole aikaa siivota. Tai vaikka aikaa olisi niin en saa aloitettua. Varsinkaan kun poju mennyt yöunille niin pitää olla hiljaista, koska muuten herää. Ihan hirmu herkkäuninen poika meillä ja aina ollut...
Ja mä en ole mitenkään rauhallinen tai muutakaan vaan koen olevani välillä (melkein siis koko ajan) väsynyt ja kiukkuinen, turhautunutkin ehkä...Äyskin ja tiuskin miehelle eikä hermo kestä...Outoa. En ole ennen tämmöinen ollut. No, varmaan nää yövalvomiset sen tekee.
Mutta harmittaa kun en ole sellainen kuin haluaisin olla ja kuvittelin olevani. Pidin itsestään selvyytenä, että kun olen vauvan kanssa kotona niin minä siivoan, teen ruuan ja ulkoilutan koiran. Kaikki tiptop kun kerta kotona olen JA PASKAT! :D
En jaksa, ei kiinnosta, ei ehdi. Joko vauva roikkuu koko ajan kiinni, ennen oli aina tissillä, ei viihdy itekseen. Ja ehkä se suurin tekijä, me ei olla koskaan kotona :D On muskaria, oli ensisynnyttäjien ryhmä, mutta nyt tavataa äitien luona, vauvatanssia, mll:n perhekahvila ja kaikki muut tapaamiset/kahvittelut...Tuntuu, että aina jossain menossa :) Mutta koen, että kotona aika tulee pitkäksi kun ei vauva viihdy lattialla pitkään, varsinkaan yksin ei tosiaan missään ja sit sais aina olla kantamassa ja viihdyttämässä toista koko ajan, niin sitten ku ollaan menossa niin tulee se viihdytys itsellään niin vauvalle kuin mulle, heh :D Tosin meidän menemisiä rajoittaa se, että ei viihdy autossa kun vain jos nukkuu, muuten huutaa, huutaa ja huutaa...Puuh! Sekin vielä..
Ollaankin ajateltu siirtyä istuimeen eli kaukalosta pois. Joko Kiddy tai Cybex eli palkki-istuin..Jokos te ootte perehtynyt istuimiin tai mahdollisesti jo siirtynyt kaukalosta seuraavaan? :)

Mutta semmosia täältä aamuvuorosta kirjoittelen. Tämä siis toinen sunnuntai kun olen töissä (teen välillä keikkaa pyhinä) nyt isi on pojun kanssa kahestaan koko 8h ja siis ekan kerran niin pitkään :) Taitavat mennä mamman luona käymään, heh :D
 
haaveilija: Mä olen kans huomannut, että oon jostain syystä tosi pinna kireällä vähän väliä. Joutuu ihan tekemään töitä sen kanssa, ettei tiuskis miehelle ja pojalle. Meillä ei ees kauhean paljon yövalvomisia ole ollut (paitsi nyt pari yötä taaksepäin valvottiin koko yö, mutta oli poikkeuksellista).

Mietin, että josko olis yhteydessä siihen, että kk-kierto on taas alkanut. Tää on nyt mulla toinen kierto imetyksen "jäljiltä" (lähes täysimetän edelleen, poika syö hyvin vähän sormiruokaillen kiinteitä). Kierron pituus näyttää olevan samaa kuin ennen, mut ainakaan vielä ei ole niitä samoja armottomia kipuja, mitä ennen poikaa. :attn: Ihan kiva, sillä nyt ei kunnon särkylääkkeitäkään pysty syömään.

Pojalla on ihan kauhea vauhti päällä. Eilen punkasi seisomaan sängyssä (pinnasänky 10cm alempana, otti tukea meidän sängystä, seisoi vähän aikaa ilman tukea!), mutta kaatui siitä suorin vartaloin. Onneks ei pää kolahtanut pinnoihin, oli muutamasta sentistä kiinni. Mulle kyllä kelpais, jos poika ei ihan noin vauhdilla kehittyis. :LOL: Leikkikaari on saanut meillä uuden ulottuvuuden, kun poika istuu tai polviseisoo kaaren vieressä ja syö niitä palikoita, jotka pitää ne lelut roikkumassa sieltä ylhäältä.

haaveilija: Sähän oot ahkerana töissä. :)

Mulla olis ens viikolla yliopistolla töitä pariin otteeseen, n. 3-6h/pvä. Tammikuussa olis kans muutaman päivän työt, toivottavasti silloin jo oltais saatu kiinteitä paremmin vauhtiin. Vain syömisen osalta jänskättää, että miten mies pärjää pojan kanssa.

Tiudeliini: Onnea maanantaille, toivottavasti arvot olis nyt ihan ok, eikä mitään poikkeavaa löytyisi! :hug:

lyrae ja Samuel 6kk
 
Joo, ei ole meillä harmonista ja rauhallista, kyllä täälläkin räiskyy :LOL:. Tavarat eivät sentään lentele, mutta itselläkin kyllä on pinna kireällä ainakin silloin, kun en ole pitkilleen päässyt mihinkään. Tähän asti olen vielä hoitanut pojan ohella kodinkin. Suht. siistiä meillä on, mutta tavaran määrä kyllä ahdistaa! Ei ole kyllä kotiäitiydestä minulle uraksi, sen voin sanoa.

Oli sellaiset pikkujoulut, että töitä olisin saanut tammikuusta alkaen. No, enpä pysty silloin vielä duuniin palaamaan, eli paska reissu siis. Maaliskuussa tuskin mitään pidempää on tarjolla... Joka tapauksessa haluaisn nyt pikku hiljaa rueta vähentämään imetystä, jos jotain töitä sattuisin saamaankin. Meillä siis menee kiinteitä 4 kertaa päivässä, mutta edelleen imetän sen lisäksi 2-3 tunnin välein. Miten muut olette pystyneet olemaan pidemmän aikaa pois kotoa? Meillä poika juo kiinteiden yhteydessä nokkamukista vettä, mutta siitä ei mahaan asti päädy paljonkaan. En tiedä pitäisikö vaan alkaa tarjota harvemmin rintaa, kun nyt olen aina tarjonnut vähintään 3 tunnin välein... Hoh-hoijaa.
 
Kyllä mäkin aika usein imetän, melkein 3h välein, mutta jos olen poissa - no sitä ei tapahdu usein - niin sitten vaan ei ole imetystä. Sen verran poika saa kuitenkin nestettä ruuan mukana ja nokkamukista. Tänään olin historialliset 4,5h poissa, isä ja isovanhemmat vauvan kanssa, ja muuten oli mennyt ihan hyvin, mutta ruoka ei ollut oikein maistunut. Vissiin vähän väärä syöttötapa. Meil ei isä oikein koskaan syötä, joten on niin tottunut äiskän tapaan tarjota lusikkaa...

Oon välillä antanut tosi laimeaksi laimennettua sokeroimatonta mustaherukkamehua nokkamukista, se menee paljon paremmin kuin vesi. En tiedä, onko ok. Ei sitäkään montaa lusikallista kyllä mene. Mutta enpä mä tiedä YHTÄÄN, paljon maitoakaan imettäessä menee. Ei pienintäkään aavistusta! Tuskin desikaupalla... Neuvolassa sanottiinkin, että valmispurkkijogurtteja ja korvikepuuroja kannattaa antaa kalsiumin turvaamiseksi.

Mulla ei ole oikeastaan hermo kireällä, joulun aika on ihanaa, mut toi mies on ku dynamiitti. Eikä pitäis olla mitään syytä... No se nyt on semmoinen.

Meil on oksentelu yhä vaivannut, etenkin kovan yskän myötä. Ollaan oltu vauvan kaa molemmat pahassa röhässä, ja kovasti yskiessä vauvalta lentää oksut useasti päivässä. Tosi turhauttavaa... Ilmeisesti on hirmu yrjöherkkä kaveri. Toivottavasti se menee ohi.
 
Heippa pitkästä aikaa :wave:

Ilmoittelin juuri töihin hoitovapaan pitämisestä ensi syksyyn saakka. Samalla tehtiin ilmoitus Kelalle isäkuukauden siirtämisestä. Ei olla vielä varma milloin ja kuinka pitkään mun mies sitten kotona on, mutta veikkaan että keväällä. Onhan silloin hyvät kalastuskelit :headwall:

Turvaistuinta on kateltu täälläkin ja päädytty just joko Kiddyyn tai Cybexiin. En vaan oo vielä varma kumpi ja toisaalta pitäis varmistaa että tuollainen mahtuu meidän toiseen, pienempään autoon.... Kiddy taisi olla kevyempi eli se puoltaisi sitä, mutta pitänee mennä liikkeeseen ihmettelemään sitä. Äkkiä se aika kului, että kaukalo alkaa käydä pieneksi :'(

Meillä on ihan vasta opittu ryömimään ja ekaa hammastakin pukkaa! Vauhti vaan paranee ja johan tuo vähän niin kuin kontillaan itseään keinuttaa, saas nähdä milloin hoksaa sen. Nyt jo meno on sellaista että ei aina ehdi pelastamaan asioita mm koiranruokakuppi on jo nuoltu :LOL:

Yöllä syödään edelleen meilläkin, jotain klo 01.00 ja klo 4.30. Tuo aikaisempi syöminen vois mun puolesta loppua, mutta varsinkaan nyt kun hammas vaivaa, en viitsi edes yrittää. Kiinteitä meillä syödään kanssa 4 kertaa päivässä, aamu-ja iltapuurot sekä kasvisliha/kala-ateria sekä hedelmä/marjasosetta. Lisäksi saatan antaa jotain sormiruokaa, maissinaksuja, korppua, hedelmää tai vihannesta. Puuroa menee melkeen aikuisten annos ja soseita varmaan jotain 1,5 dl kerta. Imetän tuohon päälle, mutta en välttämättä esim puurojen ja lounaan lisäksi ellei vekara vaikuta siltä että nälkäiseksi jäi. Joskus sitten imee vielä, mutta yleensä ei tissi enää kelpaa. Ehkä noiden kiinteiden lisäksi tissiä syödään 2-3 kertaa päivässä, aamulla ja iltäpäivällä sekä illalla. Päälle tulee nuo yösyönnit. Toisaalta silti voin hyvinkin olla vauvan luota pois 6-8 tuntia ja korvike kelpaa jos tarvis, mutta kyllä jossain vaiheessa tissit alkaa huutaa hoosiannaa :D Silti en poissaollessani ole lypsänyt, mutta jos kotiin tultua tissille ei ole ollut välitöntä tarvetta, olen pumpannut, mutta tätäkään ei ole tapahtunut enää aikoihin.

Välilä mietin saako tuo tarpeeksi maitoa ja lisäänkin iltapuuroon aina korvikejauhetta. Nokkamuki on meilläkin käytössä ja vettä sieltä enimmäkseen juodaan, välillä olne nyt laittanut sinne korvikettakin ja esim eilen annoin yhdellä aterialla pullosta maitoa ja vähän sitä joikin. Taidan kyllä alkaa heivaamaan nuo pullot veks kun ei niitä muutenkaan ole kauheasti käytetty, ehkä ne vois auttaa vähän tissiltä vieroittamisesta, koska hiukan alan sitä jo miettimään. Tai no, aluksi jos vähennettäis vain. En jotenkin näe itseäni imettämässä vuoden ikään saakka... Ehkä tähän liittyy myös tuo naiseusasia. Mäkin haluan olla muutakin kuin äiti ja oon mielestäni onnistunutkin siinä jossain määrin, mutta esim jotenkin en itse osaa nähdä rintavarustusani nyt muuan kuin ruokintavälineenä.


Haaveilija: sama täällä tuon sotkun kanssa. Oon ihan epätoivoinen välillä! Mäkin kuvittelin että kun oon kotona, niin johan paikat on järjestyksessä ja pinnat kiiltää, mutta niinpä vaan on käynyt että ei ole eikä kiillä :ashamed:. Välillä en jaksa välittää, välillä se vaan v*ttaa ja välillä oon vihainen ukolle siitä...

Hermoja on kiristänyt täälläkin, nyt on taas vähän parempi vaihe. Isi kyllä hoitaa vauvaa, mutta aika mielellään tekee myös muuta. Silloin vasta mulla tatti otsaan kasvaakin, tosin nyt kun olen alkanut sanomaan siitä, niin ainakin oma olo on helpottunut. Ehkä oon myös saanut sitä myötä enemmän hoitoapua. Eihän nuo taida selvännäkijöitä olla ja kun vihjeetkään ei auta, niin oon päätynyt selvempään kommunikointiin :vampire:

Ei muakaan bilettäminen sinänsä kiinnosta. Olin kyllä yhdissä pikkujouluissa ja tulin kotiin vasta yhdeltä. En voi kyllä sanoa juopotelleni ja kun katsoin sitä baarimenoa, niin eipä mulla ole mitään kiirettä ottaa uusiksi. Kavereiden kanssa on kiva nähdä ja ottaa lasi, kaks tai jopa kolme, mutta muuten ihan sama.

Vauva vaatii huomiota eli kai se on mentävä :heart:
 
Hermot oli kireellä täälläkin kun oma hormonitoiminta taas alkoi muutama kuukausi sitten. Onkohan tässä ollut nyt 3 vaiko 4 menkat tulleet ja aikamoista päänsisäistä myräkkää oli ennen kuin menkat alkoivat PAITSI nyt viime viikolla alkaneista. Olin ihan rauhallinen :D Ainoa inhottava puoli on se että vuoto kesti edellisenä kertana huimat 10 päivää ja tällähetkellä on menossa 8 päivä eikä loppua näy!:O
Tuohon mielenrauhaan veikkaan auttaneen magnesiumin? Rauhoittaa nimittäin ihan oikeasti mieltä.:saint:Ja rentouttaa siis ihan yleistä olotilaa. Mullahan tässä menneinä kuukausina alkoi särkeä ihan joka kolkkaa kropassa. Lihaksia ja niveliä. Milloin polvea, olkapäätä, sormien niveliä, rannetta, varpaita, alaselkää ja yläselkää. Oli myös toistuvia pääkipuja ja sellaista epänormaalia väsymystä. tuntui välillä että voisi nukahtaa pystyyn, siis ihan kirjaimellisesti seisaalleen:O Varasin sitten ajan tohtorille ja pääsinkin ihan reumatohtorille. Hän sit tutki päästä varpaisiin ja pisti laajoihin verikokeisiin, röntgeniin ja munuaisultraan. Verikokeiden perusteella mulla ei ole reumaa, ei selkärankareumaa ja muutenkin kaikki arvot todella hyvät. Röntgenissä oli jotain alaselässä ja lääkäri miettiikin vielä magneettikuvia. Munuaisultrassa en ole vielä käynyt kun aika vasta tammikuussa. Väsymys ei siis johtunut mistään huonosta hb:stakaan. Itse sitten aloitin ottamaan aluksi pelkkää magnesiumia ja olo koheni hyvin nopeasti!:O Ei ole särkenyt mistään, paitsi alaselkää jumpan jälkeen kerran. Siis vaikka mä mitä tekisin niin ei mitään kolotusta seuraavana päivänä. Päätäkään ei ole särkenyt mikä on jo ihme. Aloitin nyt sitten ihan beroccaa juomaan joka päivä. ne B-vitamiinithan on tosi tärkeitä myös. Mä itse epäilen että mulla taisi olla vähän räväkämpi puutostila noissa vitamiineissa ja hivenaineissa. Raskausaikanahan mä voin tosi hyvin, KOSKA mä muistin syödä säännöllisesti sitä ladyvitaa mistä saa kaikki tarvittavat. Imetysaikana nappailin silloin tällöin enkä huolehtinut kunnolla. Ja raskausaika ja imetysaikahan vie ihan hirveästi noita kaikkia. Suosittelen kyllä pitkään imettäneitä miettimään noita lisävitamiineja jos ei ole muistanut ottaa säännöllisesti ja vallan tuota magnesiumia niille joiden hermoja kiristää, koska sitähän käytetään myös pms vaivojen hoitoon. Sillä on oikeasti ollut mulle ainakin tosi hyvä vaikutus väsymykseen sekä kokonaisvaltaseen rauhalliseen olotilaan:saint: Virtaa riittää taas vaikka unet jäis tosi lyhyeksi.

Täällä ollaan pullolla täysin lopetin pikkuhiljaa imetyksen pojan ollessa 6kk. Ensin oli n 5 kertaa/vrk, sitten 3kertaa/vrk ja lopulta vaan öisin ja sitten loppui vaan. Oli sellasta venkoilua päivisin että oli pakko antaa jo pulloa kuivahkojen vaippojen takia. Nyt menee onneksi joku 7-8dl/vrk korviketta ja kyllä vaipoista huomaakin :) Ja päiväunet on pidentyneet. Hampaat toki tulivat ja sekin helpotti nukkumista, mutta nyt nukkuu jopa kolmatta tuntia päivisin:D Olen tosi iloinen että nukkuu nyt paremmin.
 
Chira: Kiitti tosta magnesium-vinkistä. Enpä oo taas muistanut ite edes d-vitamiinia syödä... : /

Imetyksen lopettaminen: Oonko mä ainoa täällä, joka on suunnitellut imettävänsä ainakin parivuotiaaksi? Tosin olenhan mä muutenkin tämmöinen "hörhö", kun kannan kantoliinassa ja vessatan ja... :D

Ainoa, mikä mua imetyksessä haittaa, on se, kun iltaisin on niin kiinni pojassa. Mut loppujen lopuksi se on pieni vaiva. Naiseusasia... Mä taas tunnen itseni paljon naisellisemmaksi, kun ruokin poikaa tissiltä. Mulla ei ole koskaan ollut ristiriidassa nämä rintojen "kaksi roolia", ruokinnassa ja seksissä. En toki väitä, että kaikkien pitäis kokea asiat samalla lailla kuin minä. :)
 
No magneusium se saattaa sitten selittääkin tän mun tyyneyden! Siis oon nyt muutaman viikon ottanut sitä iltaisin (magnesium sitraattia) kun mulle suositeltiin sitä. Auttaa tosiaan rentouttamaan lihakset ja nukahtamaan paremmin. Siis tarkoittaako tää sitä että ukko on sitten edeleen rasittava, en vaan sitä huomaa :D Ton lisäksi syön jotian monivitamineja ja ihme kyllä muistan sen tehdä päivittäin. Niin ja suosituksesta syön myös ubikinonia, kun se taas autaa väsymykseen. Tiedä sitten johtuuko noista, mutta en ole tuntenut itseäni väsyneeksi. Auttaa kyllä mielentilan hallinnassa =)

Tosin munkin hormonitoiminta on kyllä palaamassa hyvää vauhtia normaaliin. Hiukset ja naama nääs rasvoittuvat jo lähes entiseen tyyliin. Niin, ja alakerrassakin on tainut kosteustasapaino palautua kun ei enää tartte liukkaria :D Menkkoja ei kyllä oo näkynyt....

Chira: googlaapas SLE....just in case...hyvä kuitenkin että oireet on helpottuneet :hug:
 

Yhteistyössä