Toukomurut 2014

Täälläkin alkaa vauvakuume jo nostaa päätään... Alunperin tavoitteena olikin, että vauvoja tulis kaksi ja suhteellisen pienellä ikäerolla. Mua ei niinkään kaiherra raskausajan hankaluudet, mutta synnytyksestä toipuminen on ollut hidasta (siis mullahan oli ihan kunnon repeämä ja eppari + kaavinta kun istukkaa ei saatu millään irtoamaan). Hiukan mietin, mitä lääkäri sanoo seuraavan vauvan aikataulusta huomisessa jälkitarkistuksessa. Esim. liikunnan uskalsin aloittaa kunnolla vasta pari viikkoa sitten, siihen saakka pelkäsin että kipuilu saattaisi olla merkki jostain riskistä.

Lisäksi pelkäämme molemmat kuinka selviäisimme vauva-ajasta taaperon kanssa, jos seuraavakin tulokas olisi yhtä masuvaivainen kuin tämä vauva oli ensimmäiset viikot.

Mutta eipä tässä ole vielä merkkiäkään kierron palautumisesta, eli eipä ajatus ole senkään puolesta ajankohtainen.

Meilläkin on pojalla tänään 2 kk syntymäpäivä. Ristiäiset oli eilen ja nyt on sellainen autuas onnentunne, edessä koko vauvavuosi ilman tärkeitä deadlineja tms. Mun on kyllä tarkoitus opiskella mammaloman ohessa mutta vielä toistaiseksi ajatus tuntuu ihan rennolta.

Meilläkin on tarkoitus mennää vauvauintiin, jumppiin ja muskariin, mutta vielä en ole ehtinyt ilmoittautumaan ryhmiin. Tänään vaan lepäillään ja huomenna saadaan vauvan ensimmäiset rokotukset. Sen jälkeen voi sitten alkaa rakentaa meidän perheen vauva-arkea.
 
Meillä on huhtikuiset -13 ja -14, ikäeroa 1v 21pvää :D alussa oli mustasukkasuutta mutta muuten menny ihan hyvin ja jaksanukki ihan hyvin pyörittää arkea (mies reissutöissä) ja siltikki täälä on puhuttu jo neljännestä, mutta ei huhtikuulle kiitos kuiten :D menkat on alkanu jo eli kaikki on mahollista.....
 
Lyhykäisyydessään: meiltä löytyy tasan vuoden ikäerolla ja vajaan kahden vuoden ikäerolla nämä parit ja kyllä ainakin vauva-aika on ollut helpompaa pienemmällä ikäerolla, ei tämä nytkään mitään vaikeaa ole, mutta kyllähän mustasukkaisuus on varmaan suurempaa mitä vanhempi lapsi on..
 
Huoh, kylläpä oli melkoinen sfinksi taasen tuo neuvolan lääkäri. En saanut oikein minkäänlaista vastausta siihen, millä aikataululla uutta raskautta voisi harkita. Jos nyt oikein sieltä rivienvälistä sain napattua, niin aikataulu olisi aikaisintaan 6 kk synnytyksestä, mutta parempi olisi odottaa vuosi. Päätin nyt sitten, että vedän tuon neuvolan tarjoaman 3 kk minipillerikuurin ja menen sitten jonnekin yksityiselle tarkistamaan tilannetta ihan suomenkielellä. Tosiasia kuitenkin, että sekä sisätutkimus että vatsan painelu saivat mut edelleen ulvomaan kivusta.

Harmi vaan, että nykyisessä taloustilanteessa mun duunit on käytännössä katsoen jäissä, joten jos miettii soveliasta aikaa tehdä vauvoja, niin se todellakin olisi juuri nyt. Mietin jo kikkojakin, joilla saisin kuukautiskierron palautumaan, jos se ei itsekseen ala (yöimetyksen ja pumppauksen lopettaminen (siis sitten 3kk kuluttua) ja tiukka laihis..). mutta katsotaan nyt, kuinka tää toipuminen edistyy.

Rota "rokote" aiheutti meillä aika paljon itkuisuutta (ja ilmavaivoja???), mutta muuten taitaa ne koliikkityyppiset vatsavaivat olla jo historiaa. Ovat olleetkin jo parisen viikkoa, mutta en vaan ole jaksanut luottaa tilanteen pysymiseen. Nyt oli hassua katsoa kuukauden takaista mielialakyselyä, johon olin kirjannut (ei-masentuneena) meidän ihan todellisia hankaluuksia. Aika nopeasti muistot kultaantuvat ja nuo pitkätkin itkumaratonit unohtuvat.

Vauvauintiin on nyt ilmoittauduttu, nyt pitäisi vielä löytää jotain äiti+vauva jumppia, muskaria jne.
 
Meillä käännyttiin tänään vatsalleen, suit sait sukkelaan ilman harjoituksia, hyvin sujui :D

Vielä menisi itsellä yksi pikkuinen, mut mies ei missään nimessä halua ja kyllä tulee jo ikäkin vastaan. Haikea olo, mut onneksi on nää kolme tervettä lasta saanut, enempää ei voi pyytää:heart:

Pitää jatkaa keittiön siivousta, takana kunnon leivontamaratoni=)
 
Täällä tyttönen jo 3 kk! Hän sai ensimmäiset rokotteet ja siitä tuli hieman kuumetta, joka hoitui levolla ja panadolilla. Oli aikamoista katsoa kun terkkari pisti piikit reisiin, parka pikkuinen ei ensin tajunnut mitä tapahtuu ja itku tuli jälkijunassa..

Meillä on käytössä Manduca reppu vauvatuella ja yleensä tyttö tykkää olla siinä, usein siihen myös nukahtaa. Vaunuja käytetään myös. Nyt tultiin ulkomaille muutamaksi kuukaudeksi ja täällä on kiva välillä liikkua repun kanssa kun kaikki kulkureitit ei ole niin vaunu-ystävällisiä.

Helteellä me on annettu nyt vettäkin juotavaksi kun vatsa ei muuten toimi niin hyvin ja muutenkin niin hikoilee, niin kun me aikuisetkin!

Vauvakuumetta ilmassa siis :-D olisi mullakin mutta pakolla pitää odottaa ainakin vuosi :( koska mies ei ole ensi vuonna paljon kotona ja en jaksaisi yksin, tiedän sen .. Mutta sitten kahden vuoden ikäerolla, isomman mahdollista mustasukkaisuutta uhmaten! Vauvat on niin ihania!! :) :)

Muuten kaikki menee mukavasti, tyttö kasvaa ja naureskeleekin jo. Tykkää myös syödä käsiään ja purra tuttia, jospa sitä oppisi vielä imemäänkin!
 
Meillä tänään neiti 3kk <3
Viikonloppuna meni ensikertaa vatsaltaan selälleen ja tänään sain kuulla ihanan ensikikatuksen :) mikä suloinen ääni <3

Ihanasti palkitsi tuo kikatus mieltä, kun tyhmänä jätin viikonloppuna juomisen ihan nollille erehdyksissä, joten eilen maitoa ei tullut juuri mitään. Siitä nälkäisenä ja pettyneenä nyt neiti raivoaa yhä tissille vaikka nestetankkauksen jälkeen multa taas tuleekin normaalisti maitoa. Jos ei heruminen nyt tapahdu ensi-imun jälkeen heti ni voi mikä huuto!

Opinpahan pitämään huolen omasta nesteytyksestä tästä lähin! Hieman jo pelkäsin et loppuiko multa nyt yhtäkkiä maidontulo kokonaan. Kun isosiskollani kierukan laitto lopahdutti viikossa maidontuotannon, joten mietin et josko nyt näin kävi myös mulle. Mutta kai tää tästä taas iloksi muuttuu...
 
Hei! Meillä oli tänään 3kk neuvola. Neidin mitat: paino 5150g, pituus 60cm, pään ymp. 40,2cm. Aika kirppunen on, mutta kasvaa kuitenkin omaan tahtiinsa :) Osittaisimetyksellä mennään meillä edelleen. Saatiin myös rokotteet, saapa nähdä tuleeko mitään oireita...Onko muilla tullut minkäänlaisia oireita? Meillä neiti vaikuttaa normaalia uneliaammalta, muttei vielä muita oireita ole ilmennyt.
Vauvakuumetta ei täällä vielä ole. Nautin täysin rinnoin tästä vauvasta :) Jossain vaiheessa kyllä suunnitellaan pikkukakkosta, ehkä joskus parin vuoden päästä. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä...
Onko muilla alkaneet jo kuukautiset? Minulla ei, ilmeisesti osittainenkin imetys niitä sitten lykkää. Vaikka tämäkin lienee kovin yksilöllistä. Nyt alkoi neiti huutamaan, pitää mennä! Mukavaa viikkoa kaikille :)
 
Meillä oli neuvolassa tyttö 5850g ja60cm. ikää oli tuolloin 2 1/2kk ja hyvin on kasvanut kuulemma :) mulla alkoi jo menkat, hieman suututtaa kun osui juuri j.tark. päivälle joten se piti siirtää ja seuraava aika vasta syyskuussa jolloin saan vasta kierukankin sitten.. Meillä ei vielä tavatakkaan kääntyä vaan muuten kyllä neiti niin kiltti kun vaan olla ja voi! Iltaisin joutuu nykyisin nukuttamaan syliin kun muuanne ei asetu mutta kai se jossain väliä taas oppii omaan sänkyyn, oppiihan?? :D
 
KATIE: Myös mulla oli menkat jälkitarkastuksen aikana ja meillä sanottiin että on paras laittaa kierukka juuri menkkojen aikana o_O

Hitto että on surkea olo! Olen aivan vainoharhainen nyt tämän maidon riittävyyden kanssa! Oona jo vetää täysraivarit tissin nähdessäänkin, mutta nyt muuten ollut taas iloisempi hereilläollessaan. Yöllä söi ensin 3.46, sitten 6.00 ja taas 7.15 :-\ joka on ennenkuulumatonta meillä! Kitisee tosiaan tissillä, mut syötyään on yhtä hymyä. Ehkä tää on vaan kunnon tankkausvaihe...
Eihän 3kk kestäneen ja hyvin menneen täysimetyksen jälkeen voi käydä yhtäkkiä niin että maito vaan vähenee yhtäkkiä?
Aina olen sanonut ettei ole katastrofi jossei täysimetys suju, mutta nyt huomaan stressaavani ja jotenkin syyllistäväni itseäni kun maitoa ei vaan tunnu heruvan tarpeeksi. Ennen heruminen tapahtui n.30sekunnissa kun neiti alkoi imeä, nyt taas herumiseen saattaa mennä monta minuuttia ja neidin palaa käämit imiessä tyhjää :-(
 
KATIE: Myös mulla oli menkat jälkitarkastuksen aikana ja meillä sanottiin että on paras laittaa kierukka juuri menkkojen aikana o_O

Hitto että on surkea olo! Olen aivan vainoharhainen nyt tämän maidon riittävyyden kanssa! Oona jo vetää täysraivarit tissin nähdessäänkin, mutta nyt muuten ollut taas iloisempi hereilläollessaan. Yöllä söi ensin 3.46, sitten 6.00 ja taas 7.15 :-\ joka on ennenkuulumatonta meillä! Kitisee tosiaan tissillä, mut syötyään on yhtä hymyä. Ehkä tää on vaan kunnon tankkausvaihe...
Eihän 3kk kestäneen ja hyvin menneen täysimetyksen jälkeen voi käydä yhtäkkiä niin että maito vaan vähenee yhtäkkiä?
Aina olen sanonut ettei ole katastrofi jossei täysimetys suju, mutta nyt huomaan stressaavani ja jotenkin syyllistäväni itseäni kun maitoa ei vaan tunnu heruvan tarpeeksi. Ennen heruminen tapahtui n.30sekunnissa kun neiti alkoi imeä, nyt taas herumiseen saattaa mennä monta minuuttia ja neidin palaa käämit imiessä tyhjää :-(

Itellä kävi kanssa noin että alkuun tuli maitoa vaikka kuinka paljon ja nopeasti, mutta opetin tytölle tutin syönnin ja kun ei roikkunutkaan enää tississä joka kitinään niin heruminen alkoi hiipua ja tyttö veti aina megaraivarit rinnalla :/ Olin muutaman kerran joutunut antamaan pullostakin korviketta vielä niin miulla loppui imetys siihen kun en enää raaskinut huudattaa nälkästä lasta tissillä kun ei asettunut mitenkään päin :(

Mulla pitää vielä kuulemma papa ottaa ennenkuin voi kierukan laittaa niin sillä jäi laittamatta, mutta sano kyllä lääkäri ettei menkkojen aikaan voi laittaa ja niin miekin luulin :eek:
 
Meilläkin neiti huomenna 3kk.. Kauheeta kuinka nopeasti aika menee ja noi kasvaa.
3kk neuvola perjantaina, mutta eiköhän me noin 7kg päästä.

Tavallaan vauva kuumetta täälläkin. Mutten oikein tiedä varmaksi. Mies olisi kyllä heti mukana, en vaan itse oikein tiedä. Oli vaan jotenkin niin sekavaa nuo synnytys jutut yms.

Menkkoja odotellaan yhä. Imetyshän alkoi 4vk jälkee loppua, lopullisesti lopetettu 6vk kohdalla. Tänään 13vk eikä vieläkään mitään. Huoh :/
 
Meillä on ensi viikolla jo 4 kk neuvola ja virallisesti tuo neljä kk tulee täyteen ylihuomenna.

Osittaisimetyksellä mennään edelleen ja nyt ipana on muutaman kerran maistellut banaania ja bataattia soseena. Toiveena olisi että jonkin ajan päästä pärjättäisiin omalla maidolla ja soseilla mutta kattellaan. Poju tykkää kyllä soseista kovasti, aukaisee suuta isolle ja ottaa kiinni lusikasta ja vie suuhun. Samoin tuttipullosta haluaisi pitää itse kiinni mutta motoriikka ei vielä aivan riitä.

Toiveissa olisi toinen lapsi suht pienellä ikäerolla, mutta enköhän nyt kuitenkin ensin palaa töihin ja mietitään sitten tarkemmin. Olen kuitenkin jo 33, että ei tässä ihan hirveän pitkään voi pohtia. No, eipä ole menkkoja vielä kuulunut joten sen puoleen ei ole tarvinnut tehdä mitään päätöksiä.

Helteiden aikaan ei käytetty lainkaan vaatteita ja nyt kun viileni, huomaan että osa koon 62 vaatteista on jo pieniä eikä niitä juuri ehditty käyttää.. Onneksi vaatemerkkien kesken on eroa ja osa mahtuu vielä pitkään (Marimekon koon 74 body on ihan sopiva, on kyllä todella pienet koot!).

Liriel ja ipana melkein 4 kk
 
Ai niin, me ollaan käyty vauvauinnissa jo kaksi kertaa. Ipana on ehkä vähän pieni noihin hommiin, ihan koko 30 min ei vielä viihdy vedessä kun alkaa tulla vilu ja väsy. Uimaohjaajat rohkaisivat että ihan parissa viikossa tulee niin paljon lisää kokoa ja jaksamista että vauva jaksaa sen puoli tuntia.
 
Aleksille tuli eilen 3kk täyteen ja maanantaina oli neuvola. Mitat oli 61cm ja 6205g :) kauhian suuri pienimies <3
Rokotukset sai samalla ja ollaankin oltu yötä päivää kiukkuisia :/ kovasti tuntuu rota vääntävän mahaa. Onneksi nyt ei vissiin ihan hetkeen ole rokotuksia enää?
Vauvakuume on tällä hetkellä väistynyt kun 5v ja 2v uhmaa koko ajan ja tappelevat keskenään. Lisäksi vauva herää vieläkin monta kertaa yössä niin alkaa väsymys painaa :O Saatiin neuvolasta lupa alotella vellejä josko poika niiden avulla nukkuis paremmin.
Viihtyykö teidän vauvat vaunuissa? Meillä tuo alkaa huutaa lähes heti kun vauhti pysähtyy niin ei viittis edes lähtee muksujen kanssa ulos kun joutuu joko lenkkeilee eikä vanhemmat lapset pääse leikkii tai tulla takaisin sisään nukuttaa..:/
Muutoin on kyllä aivan ihana tapaus, kokoajan hymyilee ja nauraa ääneen :) ja juttuja riittää kuten näillä kahdella muullakin joten hiljaisuutta meillä ei juurikaan ole :LOL:
 
Täällä on takana kummallinen yö: meidän poika on nukkunut koko yön heräämättä!

En tarkasti muista mihin aikaan nukahti, mutta taisi olla joskus 21-22 välillä, koska mietin illalla että yleensä klo 23 aikoihin nukahtava herää kerran, niin nyt tulee varmasti kaksi yösyöttöä. Suunnittelin jo, että pumppaan molemmilla kerroilla - yleensä kun syötän yöllä vaan pullosta, niin syöttö menee nopeammin. Muuta erilaista oli, et laitoin pojan huoneeseen jo lämmityksen päälle, kun siellä mielestäni on ollut vähän liian koleaa + nukutin hänet sellaiseen 2,5 tog unipussiin. Kuuden aikaan aamulla olin jo niin huolissani, että hiukan herättelin poikaa syömään, jolloin meni normi yösyötöllinen maitoa ja nyt puol kasilta heräsi itse nälkäisenä. Nyt poika leikkii tässä vieressä helistemellä, oikein hyväntuulisena =) (saa muuten jo satunaisesti itsekin otettua sen käteen, välillä vielä autan)


Meilläkin rota (siis se 2 kk) aiheutti hurjat vatsaväänteet noin viikoksi. Sitten erehdyttiin vielä uudelleen kokeilemaan tuttelia, josta vatsa tuli uudelleen hurjan kipeäksi. Mutta nyt kun lapsi juo korvikkeena Nutrilon omneota ja mun omaa maitoa on vointi tosi paljon parempi. Runsasta puklauttelua on edelleen ja sen takia annan omaa maitoa pääasiassa pullosta sakeutajan kanssa. Tissi kelpaa edelleen, mutta ainoastaan rintakumin kanssa, sen verran tottunut poika on jo pullosta juomaan.

Vaunuissa en ole poikaa hurjasti nukuttanut. Vaunut on käytössä vaan silloin kun mennään jonnekin, eli silloin ollaan liikkeessä melkein koko ajan. Liikkuessa nukkuu kyllä, mutta voi olla, että pysähtyessä herää, kokemusta ei kuitenkaan paljon ole... aika paljon mennään kaukalon tai rintarepunkin kanssa.

Mua kauhistuttaa et kova vaunukoppa tulee jo ihan pian liian pieneksi. Meillä on mutsyn vaunut ja niissähän kova koppa on aika pieni. Nyt 56 cm poika on sen verran iso, et jos lisäksi tulee talvitamineet, niin ei lasta voi enää kovin kauaa noissa nukuttaa.

Muutenkin hotsittais ostaa kokonaan uudet rattaat (noi nykyisethän ostin käytettynä). Mitkä rattaat te muut ostaisitte nyt, kun on hiukan enemmän kokemusta siitä mitä tarvitaan? Meillä vaunut on käytössä lenkkeillessä (myös koiran kanssa) ja ostoksilla, eli tarvitaan vähän sekä maastokelpoisuutta, että ostariketteryyttä.
 
Huoh! Kyllä meillä on nyt siirrytty osaksi korvikkeille. Ärsyttää kun ottaa niin koville, vaikkei se minusta huonompaa äitiä tee vaikkei maito enää riitäkkään. Olenhan minä itsekkin + 5 sisarustani kaikki kasvaneet korvikkeella kun äidiltä ei maitoa tullut ku reilun kk ennen ku loppu kokonaan.

Nyt sit vaan pitää opetella paljonko tuo neiti vaatii korviketta tissin lisäksi. Kertaakaan ei ole mennyt yli 200ml päivässä. Eilen vaati vain 60ml koko päivänä kun taas äsken päikkärien jälkeen veti 120ml :-D no jatkan samaan malliin ku nyt nää päivät eli imee molemmat tissit ja ehkä vielä toisenkin kierroksen ja jos jää nälkä ni niin pal korviket pääl ku maistuu.

Onko kellään kokemusta noista korvikejauhoista? Onko aiheuttanut masuvaivoja ja uppoaako hyvällä ruokahalulla? Ajattelin itse kokeilla jos korviketta alkaa mennä paljonkin päivässä. Onneksi kohta saa jo alkaa pikku sosekokeilut :)

Meillä kuultiin tasan 3kk päivänä ihka ensimmäiset kikatukset <3 pakko myöntää et itku tuli :-D oli se vaan maailman suloisin ääni!
 
3 kk nla käyty ja rokotteet saatu, saa nähdä millainen ilta tulee.. pituutta oli 63 cm ja painoa 6,9 kg eli vielä ei 7kg menny rikki.

pian pitäis taas lähteä opettelemaan vaunuilua, se jäi heinäkuun helteillä väliin ja nyt sit hieman kapinoidaan. manducaa pitää myös alkaa kokeilla, ostin sellaisen kun liina tuntuu joskus turhan hankalalta. olis kätevää, jos oppis tuohon manducaan, jäisi kaksi kättä vapaaksi ja pääsis paikkoihin, joihin ei vaunuilla ole asiaa.

itse en ole korvikejauheita kokeillut, mut keskimmäiselle ostin vellijauhetta, joka ei herralle kelvannut vaikka omasta mielestä maistui aivan samalta kuin vastaava tölkkivelli.

kirkuminen, ärinä ja pärinä on nyt in, jamppa pitää selvästi meteliä ihan omaksi ilokseen :D
 
Meillä on ollut käytössä Tuuti ja nyt maitojauhe kun täällä ei ole valmismaitoja, ja hyvin uppoaa ainakin meidän neidille ilman vatsavaivoja tai valituksia :)

Odotan jo innolla soseaikaa! Neuvolassa vaan ohjattiin että 5 kuukauden ikäisestä voisi aloitella niin onhan tässä vielä aikaa..
 
heipähei pitkästä aikaa!
Täällä mennään täysimetyksellä, vaikka välistä ei kaikki pituudet painot ole olleet mitä olisi pitänyt olla. Korvike ei vaan meidän pojalle maistu. Olen ajatellut että aikaisemmin käytin rintakumia ja helle oli hirmuinen, ei ihme jos arvot ei ole kohdillaan. Nyt poika syö rintaa ja maitoa tuntuu tulevan jopa pukluiksi asti. Sinnikkäästi vaan oon yrittänyt syöttää, koska sitä korviketta se ei huolinut.

Ollaan nyt parhaillaan lomalla pohjoisessa. Poika ei viihdy yhtään omassa kantokopassaan,joten autossa istutaan sitten erittäin turvallisesti sylissä. :I Tuskallinen kotimatka vielä tiedossa. En käsitä miten se kaukalo voi olla niin kauhea paikka,kun siihen hänet pistän alkaa sydäntä särkevä huuto.

Ostin ennen lomaa manduca repun, sitä olen vähän käyttänyt kulkiessani vaikeissa maastoissa. Samoin meillä on mukana chariotin juoksurattaat - suosittelen! Erittäin hyvät kulkemaan, samoin ne saa pyörän perään ja talvella niihin saa sukset alle. Niin tykkääään! Siskokin 5v.mahtuu pyörälenkeillä kyytiin, kun ne ovat sisaruskärryt.

Manducasta - ostin sen käytettynä torista, ilmoittaja oli kuvannut sen hintalappuineen, että se olisi muka käyttämätön ja pyysi siitä sen mukaista hintaa. Repun saavuttua se oli kaikkea muuta kuin käyttämätön ja lisäksi haisi homeelle. Kävi huono tuuri! Soitin tyypille vielä perään, mut väitti edelleen sen olevan käyttämätön. Pikkasen harmitti. Ensimmäisen tuotteen ostin torin kautta ja sellaisen kokemuksen sain. :(

miten teidän lapset nukkuu päivisin? Meillä mennään ns.mikrounilla, tosi lyhyitä pieniä pätkiä. Yöt onneksi nukkuu hyvin muutamalla imetyksellä.
Kaikille mukavaa alkavaa perusarkea näin kesälomakauden päätteeksi!
 
Nuutti79 - mulla kanssa oli noi lastenvaunut sellainen "viimeinen kallis asia jonka ostin netistä". Eli mekin maksettiin niistä paljon enemmän kuin monet muut vaunut maksavat uutena kaupassa. Kunnon piti olla vähän käytetty, mutta uutta vastaava. Noutaessa vaunut piti vastaanottaa pimeässä eteisessä, johon ei saanut valoa - ja itse tietenkin luotin, että kaikki on kunnossa, mutta toisin kävi. Kun kotiin päästyäni valitin myyjälle, ettei tää nyt ole sitä mitä kuvittelin hän väitti minun tarkistaneen vaunut ja sitten rikkoneeni itse matkalla kotiin. Tosiasiassa vaunut ovat ihan terminaalivaiheeseen saakka loppuun ajetut - ovat varmaan itse ostaneet ne käytettynä otsikolla "pihavaunut". Aluksi korjautimme vaunut liikkeessä ja kunnostin niitä päiväkausia itse, mutta nyt alkaa jo mitta täyttyä. Uusiksi vaunuiksi on tulossa varmaankin sellaiset tukevammat matkarattaat jotka saa sekä pieneen tilaan että ovat ergonomiset käyttää ja istua. Vanhat vaunut saavat jäädä lenkkeilykäyttöön - koiran kanssa mennessä haluan, että vaunut ovat tukevat, eikä heilu kun koira innostuu jostakin. Noi chariotit on munkin mielestä ihan super ihanat. Voisin kans hankkia sellaiset, jos saamme toisen lapsen, mut yhdelle ne on ehkä hiukan liian massiiviset.

Sinuna kuitenkin katselisin tuota turvakaukaloa vielä. Voisko auttaa jos esim. vaihtaisit vauvan asentoa? Meillä vauva ei viihdy kaukalossa silloin kun se on kiinnitetty adaptereilla vaunuihin. Silloin hän on enemmän selällään, kun taas kaukalon ollessa maassa tai autossa hän enemmänkin istuu. Eli voisko remmejä siirtää isomman lapsen kiinnikkeisiin niin saisit asentoa vaihdettua? Toinen vois olla kokeilla jotain muuta kaukalotyyppiä, kyllähän niitä siellä torissa ja huutiksessa on pilvin pimein tarjolla...

Meilläkin nuo päiväunet on tosi lyhyitä - paitsi ehkäpä tämä aamupäivän uni on sellainen pidempi ja yhtäjaksoisempi. Nyt meillä näyttää kuitenkin yöt rauhoittuneen todella kivasti. Jo toinen yö putkeen, kun vauva on nukkunut miltei koko yön heräämättä. Toissa yönä siis yli 8 h ja nyt yli 7,5 h. =)

Flowerpower Meillä toi nykyisin käytössä oleva Nutrilon omneo korvike on jauhemainen. Mun mielestä se maistuu ihan selkeästi erilaiselle kuin mun oma maito, kun taas esim. tutteli oli hyvinkin samanlaista sekä maultaan, että näöltään. Mutta vauvalle kelpaa ja omneo sopii paremmin pojan vatsalle. Jauheissa mua ärsyttää sotku mitä jauheen kanssa touhuamisesta tulee. Yöksi laitan valmiiksi mitatut vedet jääkaappiin (pitää olla keitettyä) ja mittaan myös jauheet valmiiksi pulloihin - niin sitten ei tarvitse unenpöppörössä ja nälkäisen vauvan kanssa leikkiä kemistiä, kunhan vaan lämmittää sen veden, yhdistää ja ravistaa. Korvike säilyy siis käyttökelpoisena vain tunnin.
 
Miten muuten onko jo hampaita puhjennut teillä vauvoille? Meillä syödään nyrkkiä ja kuolataan niin mahdottomasti ja aina kun on sylissä niin hamuaa miun peukalon suuhun ja puree kovasti :D mietin et joko se hampaita tekee, esikoiselle tuli siinä 7,5 kuisena vasta.. ja mites joko käännytään ympäri?
 
Täällä kans syyään kovasti nyrkkiä. Neuvolan tätikin veikkasi hampaita. Esikoisella tuli 5 kuisena ekat.

Muutaman päivän itkuilua meneillään, perjantain 3kk neuvolan jäljiltä. Rota + rokotteet ilmeisesti hieman kiusaa pientä :/ 63cm ja pikkasen päälle 7kg <3

Meillä on tosiaan ristiäisten jälkeisestä yöstä asti nukuttu koko yö putkeen. Yleensä noin 21-22 nukkumaan ja noin 7 herätään. Mutta nyt pari yötä ollut jo 13h putkeen.. Jo alkaa itsekkin ihmettelemään onko kaikki kunnossa :D mutta hyvinhän painoa tullut ja pituutta. Että en varmasti ala herättelemään toista turhaan :)

Ei vielä kääntyile.. Mahallaan nukkuessa peruuttaa unissaan..
 
3kk paikkeilahan laps tajuaa kätensä, ja milläs muulla sitä maailmaa tutkis ku suullaan...
Nyrkit on siis suussa täälläkin ja niiden myötä myös kuolaa, ihan niinku siskoillaanki ollu täs vaihees vaikka hampaat on tullu vasta 11-12kk ikäsenä.
Poika nukkuu yöt 21-07 parilla syötöllä, sitten päikkärit 9-11, 12-15 ja sitten parit lyhyet illan aikana eli ainakin pojalle uni maistuu :)
Kääntyy selältä mahalleen ja punkee sylissä istumaan.

Hyökkis ja Cthulhu, pari pv vajaa 3kk
 
On tämä äitiys kummallista aikaa :-D sitten kun annoin itselleni periksi että maito ei riitä ja korvikkeilla paikataan puuttuva määrä niin johan alkoi maitoa nousta! Eli nyt taas täysimetyksellä ainakin toistaiseksi. Tais siis olla kyse vaan tiheänimunkaudesta ja siihen päälle mun oman kropan kuivumisen aiheuttama soppa. Mutta kyllä tuo maidonmäärän lisääminen on oikeasti näköjään rankkaa puuhaa. Päivällä tunnin välein tissillä ja yöt nukuttiin vierihoidossa että toinen sai imutella aina ku siltä tuntui. Kieltämättä nyt on nännit melko arat o_O

Me ilmottauduttiin vauvauintiin <3 varsinkin isi odottaa malttamattomana sen alkamista.

Joko joku on aloittanut sosemaisteluja? Itse odotan jo sitäkin kovasti :) niitä ilmeitä :-D ja sitä sotkua!
 

Yhteistyössä