Toukomurut 2014 ~ Toukokuussa

Eipä niin kerrassaan mitään uutta... minä kun elättelisin toivoa, että tämä syntyis itsekseen ja mieluiten nyt viikonloppuna. Mies ois halunnu jo jäädä maanantaista isyyslomalle, mutta ei se onnistukaan ennen kun lapsi on nähnyt päivänvalon. Ja muuten toukokuun loppuun ja kesäkuun alkuun on nyt kasaantunu niin paljon kaikenlaista hommaa mitä ei voi siirtää, niin aiheuttaa sitten sumplimista kun minä en oo siinä kunnossa, että voisin hoitaa. Tai periaatteessa oon, mutta ei vaan jotenkin iske se ajatus, että synnytys alkais vaikkapa pankissa.

40+5
 
  • Tykkää
Reactions: Kettula
Huoh, täällä kanssa oikea pettymysten pettymys, kun aamu neljältä tajusin, ettei tullut lähtö tänäkään yönä. Ja merkkejä alkavasta synnytyksestä ihan yhtä vähän kuin aiemminkin. Eihän siinä muuta, mutta erityisesti yöt tuntuvat todella tuskallisilta - esim. viimeyönä mulla oli eka kertaa myös kylki niin puutunut, että vaikersin sitä ihan ääneen... eikä olo edes helpottanut kovin nopeasti.

Koiran sentään vein jo oikein kunnon lenkille aamutuimaan, niin ei tarvitse sitten päivän paahteessa mennä pidemmälle. Ja tänään aion pestä terassit ja kuistit - tosin velvoitan miehen olemaan siinä apuna.

Itseasiassa oon ollut myös ihan tyytyväinen siitä, että vauva ei oo vielä syntynyt, kun saan sitten tehtyä alta poies just tollaisia arkisia hommia, joiden hoitaminen saattaa olla hankalaa vauvan kanssa. Hiukan kyllä hävettää lyllertää tuolla ihmisten ilmoilla, mutta varmaan menisin sinne pankkiinkin, vaikka sitten yöside housuissa, jos vesienmeno pelottaa :LOL: Mulla on itseasiassa yksi opiskeluraportti kirjoittamatta, ja ajattelin tänään rustailla siihen raakileversion ja sitten muokata sen valmiiksi maanantaihin mennessä, jos vaan yhtenäpalana täällä vielä kuikuilen.

Ihanaa päivää kaikille mammoille :heart:
 
Minttumaari* Ei mullakaan ollut mitään merkkejä antanut synnytyksestä. Ti aamuna alkoi noin 10min välein, paineen tunnetta ja mahan kovettumista.. Semmosta koko päivän. Ruoka aikaan 4-5 välillä alkoi hieman kipuilua tuntua ja noin 5min välein. Ja illalla sairaalaan, vähän ennen 2 tyttö syntyi..

Mielummin kyllä minusta näinpäin yllättäen, kun monta päivää tuskaillessa supistusten kanssa :)

Joo jos yrittäisin vähän kirjotella synnytyksestä:

Tosiaan koko päivä tuon paineen tunteen kanssa; Käytiin neuvolassa, verikokeissa, kaupoilla yms. Ihan normaalisti. Kirosin kans että mitään ei tapahdu.
Illalla alko vähän tuntumaan. Lähettiin käymään edes näytillä, käyrillä supistukset tippu 5-7min välein. Mutta päästivät meidät saliin lopulta, vaikka ensin meinasivat käännyyttää takas kotia vielä. (Sairaalaan kirjauduttiin 22.20)

Salissa sairaala vaatteita ootellessa alkoi taas parin minuutin välein supistelemaan. Noin tunnin päästä 4cm auki ja alettiin valmistella epiduraalia. Sitä pistivät monta kertaa väärin, neulat tippui yms.

Se alkoi vaikuttaa, käskivät huilata pari tuntia. Että sitten saa lisää kipulääkettä. Vauvan sydänkäyrät hävisi, tulivat niitä tutkimaan. Ei saatu pysymään ruudulla, niin harkittiin pinniä vauvan päähän ja ohhoh tunnin sisällä 4cm -> 10cm. Puhkastiin kalvot ja käskettiin alkaa ponnistaa.. Ja ponnistus vaihe kesti 8min. Siitäkin osa meni ihmetellessä miten se oikein pitää tehdä.

Nopeaa ja sekavaa :D oli kätilötkin ihmeissään. Sekä me miehen kanssa molemmat. Ei oikein kerennyt edes tajuta mitä tässä tapahtuu kun oltiin varauduttu että aamuun asti kestää ennenkun saadaan vauva ulos :D

Jaa siellä neiti jo heräilee..

mintssi ja rinsessa 10vrk
 
:wave:

Uusi päivä uudet kujeet!
Jotain oireilua sentään täällä!
Yöllä kahden aikaan kävin vessassa ja huomasin, että ihan vaalenpunaista limaista vuotoa tulee pyyhkiessä, jee ;)
Ilmeisesti limatulppaa. Samaa on jatkunut koko päivän. En usko olevan lapsivetta, kun on tosiaan sellaista limaisen sorttista (ihanaa anaylsoida :D)
No, tätähän voi kestää muutaman päivänkin, mutta elättelen toiveita, että jos vaikka menis vedet tänään, huomenna....
Muutama supistus on tänään tullut ja ehkä aavistus on sellaista paineen tunnetta tuolla alhaalla, mutta käytännössä kaikki kivutonta, joten eipä näistä mihinkään vielä ole.

Odottaa, odottaa, odottaa :)
 
Keskiviikkona aamuyöllä 21.5. kolmen jälkeen heräsin epäsäännöllisiin suht kipeisiin supistuksiin, neljän jälkeen ne alkoi tihenemään ja viideltä väliä oli 5-10min ja kipu alkoi tuntumaan ikävältä; ukko ja muksut ylös ja liikkeelle (70km matkaa)
Mun sairaalakassikin pääty tytöille mummolaan - esikoinen muisti yhtäkkiä matkalla kuinka siskonsa pissi talvella haalarinsa huppuun ja mua kävi naurattaan ihan mahottomasti - ja tietty supistaanki ni sanoin vaa et se punanen kassi on tytöille, en aatellu et mun omaki kassi on punanen.

Äkkiä motarille ja sairaalaa päin, 15km ennen sairaalaa totesin vaa ukolle et joko painaa kaasua ja antaa mulle käden puristettavaks tai soittaa ambulanssin kun ponnistutti jo.
6.05 ukko tuuppas mut pyörätuolissa polille ja pääsin heti saliin ku sanoin että ponnistuttaa. Mulle iski hätä ku tajusin et mä en ehi saamaan puudutetta, mä olin täysin auki ja pääsin ponnistaan kun kavot puhkastiin. Napanuora löysästi kaulanympärillä, mutta kahella ponnistuksella 4050g ja 51cm poika oli sylissä 06.18. Kaikkiaan kestoksi merkittiin 2h 20min.

nyt alan listan päivitykseen kun meitä poksuneita onkin mooonta :heart:
 
Herranjumala Hyökkis... 13minuutti sairaaalaan pääsystä vauva ulkona :O

Minttumaari jos ne vedet kunnolla tulee niin pelkkä side ei riitä, tiputteluun ja lorahteluun kylläkin. Minä vaan olisin ehkä niin tyypillinen suomalainen, että "ei tässä mitään hätää, hoidetaan vaan nää pankkijutut" - ja vasta ulos päästyä soittaisin itse lanssin tai miehelle :D
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys pitkästä aikaa! Yksi toukomuru on jälleen syntynyt. Keskiviikkona 21.5. meille syntyi pitkä poitsu, 54cm. Painoa oli 4075g ja raskausviikot 40+5. Synnytystä ei voi sanoa mitenkään helpoksi. Epiduraali ei auttanut minun kohdallani ja supistuksissa kärvistely vei siis paljon voimia. Siihen lisäksi vielä tunnin ponnistusvaihe ja lopulta imukupin avustuksella saatiin vauva maailmaan. Välilihaa jouduttiin leikkaamaan, mutta kovaa vauhtia tässä ollaan paranemassa :)

Tsemppiä kovasti vielä omaa muruaan odottaville ja onnea heille, jotka ovat omansa saaneet jo syliinsä :D
 
Onnea taas uusille vauvautuneille :)

Voi apua tätä hellettä! Varjossa +27c, ja sisällä toiset samanmoiset. Tuloksena hyvin hyvin kiukkuinen pikkuneiti joka viettikin koko päivän vaippasillaan ja silti pää punaisena kähjäsi ja ainut paikka jossa nukahti edes hetkeksi oli tissillä :-\ käytiinkin illalla kylvyssä viilentämässä oloa ja neiti nukahtikin samantien omaan sänkyynsä <3 kauheaa näin esikoisen kanssa, kun ei yhtään tiedä mitä voisi toista helpottaakseen tehdä :-( hormoonit vielä laittaa pökköä pesään ja alan kuvitteleen vauvalle jo vaikka mitä vaivaa ja kuumetta joten itkuhan siitä tuli. Onneksi mies osaa jo mua hillitä kun huomas et hormoonit on ottamassa vallan :)

Flowerpower ja Miss Möttönen 13vrk
 
Viimeksi muokattu:
Pikapäivitys miehen kännykällä: tänään klo 4.10 syntyi poitsu. kaikki hyvin ja synnytys oli aika ripeä, virallisesti 10 tuntia, mutta kipeä ehdin olla n. 4 tuntia ja siitäkin viimeisellä tunnilla kivunlievitysä. Ponnistusvaihe 1 min :) Epiduraalin ehdin saada, suppareita tuli n. 5min välein ja tunnin päästä epistä puhkes itekseen kalvot. siitä n. 3 min päästä poika pihalla :) 3710 g ja 50,5 cm.
 
Onnea Hannele! :heart:
Pääsittekö hotelliin? Ei me varmaan sitten nähdä siellä, jollen tule tänään tai huomenna perässä... Ehkä ne antaa mulle sen perjantain ajan mikä oli sulle alunperin ;) Ja varmaan siis siksi se pe, koska 10 päivää lasketusta onkin sopivasti helatorstai...

Onnitelut myös Myyliinille!

Kauanko teillä on mennyt limatulpan irtoilusta syntymään? Hanneleella ilmeisesti muutama tunti? ;)

40+6
 
:flower: onnea Hannele ja Myyliini :flower:

Ja kiitokset Mintssille rohkaisusta - olen ihan samaa mieltä, parastahan se olisi jos synnytys alkaisi ilman sen kummempia ennakkovaroituksia, mutta ongelma on vaan siinä, että meinaa usko jo hiukan loppua. Naapurin rouvakin tiesi aamulla sanoa, että voivat pitää vauvaa masussa 16 vuorokautta lasketun jälkeen... no tuskinpa on mikään asiantuntijalausunto, mutta kyllähän sitä hiukkasen alkoi taas laskea.

Ja jotenkin sit kuitenkin uskon noihin "merkkeihin". Silloin kun muutimme, mulla aukesi kohdunsuu ja tuntui ihan siltä kuin vauva olisi tulossa. Yöllä jouduin ottamaan särkylääkettä supistuskipuihin, kasvot turposivat ja vuosin ruskeaa limaa (ihan samanlaista kuin juuri ennen kuukautisten alkua). Samaan aikaan oli päivällä niin kivulias olo, etten oikein pystynyt kivuilta kävelemään.

Tästä on nyt siis reilu 3 viikkoa aikaa, eli jos neuvolan terkkaa on uskominen, olisi mun limatulppa tullut siis jo reilu kolme viikkoa sitten. Ihan varma en kyllä ole uskoisinko, jotenkin kuvittelin, että sitä limaa olisi tullut enemmän, tollainen normaali menkkojen alkuvuoto tuntuu hiukan pieneltä määrältä.

Mutta ei muuta kuin kohti uutta päivää =)

Nyt oireina on taasen kipuileva rinta ja painetta häntäluun seudulla. Lisäksi vatsa meni eilen sekaisin, mutta se voi johtua siitä, että tuli päivällä käytyä karkkitehtaan tehtaan myymälässä ja syötyä siis ihan liikaa karkkia.

39+5
 
hiulu: täällä irtos ilta 7 aikaan ja tyttö syntyi samana iltana/yönä

Minttumaari*: itse olin kans jo luovuttanut, että ei tämä meinaa ulos tulla ollenkaan. Viikon päässä olis ollut yliaikais kontrolli.. Ukolle kerkesin hehkuttaa että luvattiin neuvolassa että
pikkunen on sylissä viimestään 23pv mutta 14pv syntyi :) (seuraavana yönä )

Huhu näitä kelejä, kun neitikään ei viihdy muualla kun sylissä..
 
Mulla limatulppa irtos (ihan selkee) kolme vuorokautta sitten, mut ei merkkiäkään synnytyksestä vielä.

Käynnistykseen en vielä päässytkään. Lääkäri halusi antaa vielä mahdollisuuden itsekseen käynnistymiseen kun perätilat tulee silloin paremmin. Huomenna viimeisenä oljenkortena kuitenkin kokeillaan sitä käynnistystä ja tiistaina viimeistään leikataa pois, jos ei ymmärrä käynnistyksestä huolimatta tulla ulos.

Onnea Myyliini ja Hannele!!!

Lokakuinen
 
Njoo, kun täälläkin on tullut selkeitä limatulpan "palasia" jo muutamana päivänä, mutta välillä voi olla ihan saharaa ja välillä vähän kosteempaa. Mitään suurempaa tulppaa ei...

Mites muuten muut lasketun ajan ylittäneet, ootteko huomaneet että hikotteleeko vauva yhtä paljon / vähemmän / enemmän kuin ennen? Potkunyrkkelyharjoituksen on täällä säännöllisiä ja voimakkaampia kuin aiemmin, mutta hikkaa en tunne enää niin usein kuin ennen. Joskus muuten punkee itseään niin voimakkaasti tuosta mahasta läpi selkä edellä, että täytyy ihan miettiä, että onko supistus vai vauvan liikettä :D oon päänyt siihen, että liikettä, koska ainakaan oikeita supistuksia ei viimeksi tarvinnut miettiä, että onkohan vai eikö ole :)

Rinnat on täällä kyllä tosi kipeät, ihan sellaiset, että tekis mieli lypsää vähäsen... Toisaalta, oiskohan siitä mitään haittaakaan? Vois vaan käynnistää synnytyksen joka alkais olla jo ihan toivottavaakin.

Näiden merkkien suhteen tuntuu kyllä siltä, että toisena päivänä on melkein varma, että yöllä lähetään synnyttämään ja seuraava on taas ihan elämänsä kunnossa eikä yhden yhtä merkkiä siitä, että olisi edes raskaana - paitsi tuo maha. Toki hyvähän se olisi jos synnytys alkaisi ilman pidempiä tuskailuja "puun takaa", mutta kärsimättömänä olisi henkisesti ehkä helpompaa, jos jotain lupauksia siihen suuntaan olisi... Tai no onhan sekin jo tietysti lupaus, että ei sen vauvan siellä loputtomiin anneta olla, että eiköhän 2 viikon päästä ole jo syntynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Hiulu, en ollut oikeastaan ajatellut asiaa mut nyt kun miettii niin ehkä se vauva hikottelee vähän vähemmän.. Välillä on pitkiä a ikoja rauhassa, mut iltaisin erityisesti möyrii mahassa ihan kunnolla. Välillä oonkin sanonut miehelle että se yrittää tulla mahan läpi ulos :D

Täällä ei edelleenkään mitään oireita, joten toivotaan sitä yhtäkkiä alkavaa synnytystä :) Tämä kuumuus on jo aika tukalaa, huhhuh. Rinnat ei ole kipeät, ei limatulppaa, ei kipeitä supistuksia.. Toisaalta, kyllä mä mieluummin otan luonnollisesti käynnistyvän synnytyksen kuin sairaalassa käynnistetyn, joten odotellaan sit. Heh, aina illalla miettii että alkaisiko tänä yönä, ja aamuyöllä/aamulla toteaa että no ei vieläkään...

Niin ja onnea Myyliini ja Hannele! :flower: Ja tsemppiä meille vielä odottaville :)

aoko 40+5
 
Päivittelin listaan taas syntyneet :heart:

Poika syö samalla ja tytöt piirtelee. Pahin mustasukkasuus taitaa alkaa oleen ohi, esikoinenkin jo suostuu jopa samaan huoneeseen vauvan kanssa eikä käske viedä sitä takaisin sairaalaan... ...yhteenottoja silti tulee kun hakee huomioo vähän kyseenalaisin keinoin. Jotenkin oletin että esikoiselle tää olis helpompi kuin tuolle keskimmäiselle joka on ollu äitin sylityttö.

Poika on tosi rauhallinen, nukkuu ja syö, on välillä tunnin hereillä ja taas vetää unta palloon monta tuntia... ...jollei kukaan ala korvan juuressa huutamaan tai paiskomaan legoja.
Paino lähti jo laitoksella nousuun ja perjantaina kotiuduttiin, eilen irtos napatynkä.
Mulla kuluu särkylääkettä kun jälkisupistukset on edelleen niin kovat, mutta ainakin tiedän että kroppa palautuu koitoksesta. Maha on jo lähes kadonnut ja raskauskiloja enään muutama :)

Hyökkis ja Cthulhu 6vrk
 
Mä mietin laskettua aikaa ja kuinka paljon aiheutuu harmia siitä, että sellainen pitää määritellä. Mulla LA on siis huomenna, ja nyt on ajatukset vähän niinkuin asemalla junan lähtöä odotellessa. Aloin jo pakkaamaan koiralle hoitoonmenokassia, vaikka ajatus on, että mun vanhemmat hakevat sen sitten hoitoon kun viestitellään, että olemme laitoksella. Lisäksi kun suvussa on ollut tapana syntyä 2 vko ennen laskettua, niin olen nyt sitten ollut ihan varma, että tietenkin sama pitää paikkaansa minunkin kohdallani. Ja nyt ajattelen, että kun mies on sellainen extra täsmällinen tyyppi, niin tietty poika tulee isäänsä ja viimeistään huomenna sitten ollaan synnyttämässä.

Tosiasiassa tiedän, että mulla oli ovulaatio viikon myöhässä, koska kävin gynellä, joka ultrasi munasarjat ja sanoi, että folli on vasta irtoamassa. Silti sain lasketun ajan päivää aikaisemmaksi kuin se kuukautisten mukaan olisi pitänyt olla. Eli jos yhteiskunta ei olisi määritellyt laskettua aikaa, olisi odotellut vauvaa saapuvaksi vasta kesäkuussa.

No niin, hienoista kärsimättömyyttä ilmassa...

Vaikka vasta ensimmäistä odottelen, luulen, että vauva taitaa olla aika pitkä. Tuntuu hassulta kun pylly törröttää välillä niin selkeästi tuossa masun keskellä - erottuu siis ihan selvästi mahan päällekin. Niin kovasti jo haluaisin päästä näkemään tulokkaan, tuntuu, että tässä menee olokin ihan itkuiseksi välillä.

Kuulostaa siltä Hyäkkis, että toiveet toteutui tuon laitokselta kotiutumisen suhteen. Etköhän sä jo pian saa pieniä vauvanhoitoapulaisiakin niistä teidän tytöistä?

Hiululla ei varmaan ole enää pitkää aikaa ootettavana - vaikka voin vaan kuvitella miltä tuntuu, kun itsekin oon jo kaikki mahdolliset tunneskaalat moneen kertaan kelannut =)
 
Toimiskohan toi sama "taika" kuin Hanneleella, se että kontrolliajan saatua alkaa tapahtua? Yliaikaisuuskontrolli pe kymmeneltä. Oltais nähty siellä Hannele, jos sinne asti olisi sinunkin vauvasi viivytellyt... Hoitaja soitti ja oikein painotti, että "harvoin me ketään ensimmäisellä kontrollilla käynnistetään". Aion silti ottaa kassin mukaan.

Minttumaari Aivan täysin allerkirjoitan nuo. Täällä siis ensimmäinen oli sen 6 viikkoa etuajassa, itse olen syntynyt pari viikkoa ennen laskettua - ja äitinihän oli varma, että niin tämäkin syntyy ja sen jälkeen varma, että täsmällisesti tulee. Mies sisaruksineen on suunnitelluilla sektioilla, joten siitä en tiedä sitten oilisivatko kuinka kauan mahassa viihtyneet... Mitä taas tuohon lasketun ajan "täsmällisyyteen" tulee, niin tällä se ei täsmällisempi olisi voinut olla - hoitoalkuinen, ovulaation lähestymistä seurattiin ultralla ja tehostettiin vielä irrotuspiikillä 24h aiemmin. Ovis oli täsmällisesti 14.päivä kuukautisten alusta. Nt-ultrassa vauva oli päivän isompi, eli sen mukaan olisi päivää aiemmin ollut valmis syntymään... Suurimmassa osassa yliaikaisuusjutuissa puhutaan siitä, että "laskettuaika voi heittää, koska naisen ovulaatio ei varmuudella ole silloin kun sen on luultu olleen". Mutta kyllä tämä on ihan rehellisesti nyt viikon yli. Ja toisaalta veljensä laskettuaikaa muutettiin nt-ultrassa 1,5 viikkoa myöhemmäksi, tulipa silti ennen sitä ensimmäistäkin laskettua aikaa :D Jossain puhuttiin myös, että Gausin käyrän huippu syntymäajankohdissa on 40+2, ei suinkaan 40+0... Miksi laskettuaika annetaan sitten siihen 40+0?? Tällä hetkellä tosin silläkään ei ole mitään väliä... ohi meni sekin...
 
Onnea taas uusista syntyneistä äidit!

Meillä tänään ipana päivää vajaa 6 viikkoa ja käytiin neuvolassa.
Paino tasan 4 kiloa ja pituus huimat 55,5 cm :) kohta tämä ei ole enää pikkuvauva, tuntuu että kasvaa hurjaa vauhtia!
 
Onnea taas uusille vauvan saaneille :)

Tänään oli neuvola, piti olla "suunnillee" syntymä painossa... viikon sisään tulllut vaan 10g lisää painoa :/ Oli tätikin ihmeissään, kun niin ristiriitanen tilanne. Tytöstä ei nää mitään merkkejä että saisi liian vähän maitoa. Mutta paino ei nouse tarpeeksi nopeasti. Tehostetaan imetystä ja pe uusi punnitus..

Kuinkahan paljon tuo helle voi vaikuttaa pienen painon nousuun?

Kun kuitenkin ekan viikonlopun aikana tuli 100g mutta nyt helle viikon aikana ei ollutkaan kun 10g lisää tullut :/

mintssi ja rinsessa 12vrk
 

Yhteistyössä