Onnittelut vauvan saaneille
Tässäpä jotain selostusta synnytyksestä
Tiistai yönä supisteli enkä saanut unta,menivät välillä ohi joten arvelin olevan vaan harkkareita.Aamusta väli piteni joten vietiin vain muksut mummolle ja käytiin kaikessa rauhassa neuvolassa jossa täti tuumasi että ei varmaan kauaa mene enää synnykseen.
Lapsia mentiin hakemaan ja juotiin samalla kahvit 12:sta maissa kun tuli muutama kipeämpi supistus ja oli pakko nousta kävelemään jolloin tuntui lirahdus josta en muuten olisi välittänyt mutta olin juuri tullut vessasta.Mietin hetken näytille lähtöä mutta ajattelin kuitenkin käydä tarkastamassa tilanteen.
Sairaalaan tultaessa n.klo 13.00 tuli jo kipeitä supistuksia ja käyrää ottaessa väli oli n. 7min.Pikatesti näytti hailakkaa plussaa vedelle ja sisätutkimuksessa oli paikat vaan sormelle auki ja kohdunsuu takana joten ajatteli että otetaan labrat ja käydään kotona. Tässä vaiheessa kivut oli kuitenkin sitä luokkaa että hiki virtasi päästä ja lämmötkin oli 37,6 niin kieltämättä meinas tulla epätoivo kun olin varma että paikat olisi ollut enemmän auki.Käytävälle odottaa labroja..
Labratäti tuli noin 13.30 ottaa tulehdusarvoja ja kätilölle huikkasin n.14.00 että supistuksilla ei ole enää juurikaan väliä ja kivut on helvetilliset. Teki uuden sisätutkimuksen ja oli 3cm auki ja päästiin saliin heti kun alkoi rytinällä etenee.
Saliin päästyä en meinannut saada vaatteita vaihdettua kun sattui jo oksetti ja kätilö alkoi valmistella mua spinaalia varten. Lääkäri tuli opiskelijan kanssa pistämään ja selkä kyyryssä oleminen sai ponnituksen tarpeen aikaan ja vedet poksahtikin oikein kunnolla samalla kun piikkiä laitettiin ja tässä vaiheessa luulin oikeasti kuolevani
Lääkäri laittoi piikin itse kun ei opiskelija saanut oikeaan kohtaa pistettyä.
Spinaali ei ehtinyt edes vaikuttamaan kun alkoi ponnistuttaa kunnolla mutta kipujen takia en voinut liikkua ja oli paniikki lähellä.Mies ja kätilö nosti ja käänti mut keskelle sänkyä jolloin supistustuksia ei enää tuntunut eli vaikutus alkoi. Tässä vaiheessa piti laittaa käyrille kun en tiennyt milloin ponnistaa. Myöhemmin ponnistutti jatkuvasti ja ei jäänyt epäselväksi milloin ponnistaa. 27min myöhemmin syntyi poika ilman että tartti välilihaa leikata vaikka pieni repeämä tulikin. Sain jo salissa jälkisupistuksiin kipulääkettä mutta onneksi eilen alkoi kivut jo hellittää eikä tarvitse enää ottaa kun yöksi panadol. Jälkivuoto on myös ihmeen niukkaa,pärjää ihan normaalilla siteellä :O
Avautumisvaiheen pituudeksi oli merkitty 1 tunti ja 25 minuuttia ja ponnistus 27min. Jos tällä kaavalla mennään niin mahdollinen neljäs menee 45min :O (kyllä,mun tekee mieli vielä uutta vauvaa
)
Kotiuduttiin torstaina ja kotona lähtenyt arki rullaamaan. Tyttö ei vaan pariin päivään tullut mun syliin..Häntä on ilmeisesti loukattu kun ei ole enää pienimmäinen
mutta kovasti on kiinnostunut vauvasta.
Maito nousemassa ollut jo pari päivää niin on kuumeinen olo ja rinnat niin kipeät etten imettää en oo voinut mutta pumpattua maitoa saa sekä korviketta kun on niin nälkäinen pieni mies. Kohta ei varmaan rinta enää kelpaakaan mutta pääasia että ruokaa saa ja edes osittain rintamaitoa.
Avantasia ja "Aleksi" 4vrk :heart: