Toukomurut 2014 ~ Toukokuussa

Tsemppiä KolmenÄidille ja Eepokselle toivottavasti ootte päässet synnyttämään :)

Kanalle Onnea nyytistä! Onneksi kaikki meni hyvin, vaikka ilmeisesti aika dramaattisin kääntein :)

(.) Ei mitään erikoista. Heräilen öisin supistuksiin ihan säännöllisesti, mutta välit on ihan liian pitkät. Tuntuu, että kohta on synnytellyt jo useamman päivän :/

Joosukka ja MM 39+3 (ultran mukaan olis 39+5)
 
Blaah.. Käyrillä oltiin mutta supistukset väheni sit kuiteskin. Saatiin päättää, jäänkö sairaalaan vai kotiin takasin. Kodin valitsin.. Oltiin jo niin asennoiduttu että päästäis tositoimiin. Kätilö sanoi kyllä, että tuskin ainakaan yliaikaiseksi menee.
Itsellä tilanne nyt vaan se, etten pysty kunnolla kävelemään saatikka jaloillani olemaan.. Kun vihloo niin kovasti tuonne alas. Supisteluja odotellessa....
Ja kätilön ohje oli .. Että jos lapsiveden menolla alkaa, eikä supisteluilla, niin pitää soittaa ambulanssi.
Onnittelut kaikille nyyttinsä saaneille
 
Kaksihärkää, joko olet synnärille soitellut? Kun kerran lapsivesi on jo mennyt niin jossain vaiheessa pitäisi käydä näytillä, toivotaan että synnytys alkaa nyt edetä itsekseen. Minulla samaten käynnistyi lapsivesien menolla iltapäivällä ja synnärille mut otettiin saman päivän illalla ja saliin pääsin puoliltaöin, poika syntyi seuraavana aamuna eli alle vuorokausi vesien menosta.
 
Minulle sanoi neuvolatäti, että jos alkaa vesien menolla niin ambulanssilla pitäisi mennä tai vähintään soitella synnärille samantien. Itselläni siis edellinen raskaus meni niin, että veden tihkumisen vuoksi otettiin osastolle, itse synnytys käynnistyi supistuksilla kesti reilu 5h, kun sitten vedet kunnolla meni niin 2h syntymään... Että tästä syystä neuvolatäti oli sitä mieltä, että lanssilla, että ehtii.

Täällä ei nyt taas mitään sen ihmeempää... Hermo menee tähän, että koko ajan ajattelee, että koska pääsis synnyttään. Helpommalla pääsis jos asennoitus siihen, että kesäkuussa käynnistykseen ja unohtais koko homman muuten, mutta se onkin helpommin sanottu kuin tehty. Päivittäin supistelee hetken, lonkkia särkee ja alakertaan vihloo silloin tällöin, mutta siinäpä se sitten.

39+4
 
Onnea taas vauvautuneille!

Omassa navassa jonkin verran enemmän suppareita kuin aiemmin, mutta eipä vielä mitään "oikeen" tuntuista.

Hiulu, mullakin oli edellinen synnytys nopsa -> tunnin päästä lapsivesien menosta poika ulkona ja just ehdin Taysiin (sisään, paareille ja ponnistus (kivut siis helvetilliset tietysti jo tässä vaiheessa) -> poika ulkona). Ei mulle kukaan kuitenkaan ole ambulanssilla menosta mitään puhunut...
No, matka Taysiin ei mulla ole pitkä, 15 km, joten eiköhän tuossa ehdi.
Olen lisäksi streptopositiivinen, joten nopsaan pitäis siitäkin syystä keretä, että ehtivät antibiootit antaa.
Ehkä ne neuvolassa aattelee, että kun on kolmas lapsi kyseessä, niin hoituu se synnytys vaikka matkalla.... Pah!
No, en vielä stressaa tuosta. Katotaan miten asiat etenee.

Jahas, lapset huutelee välipalan perään :)
Se siitä kirjoittamisen yrittämisestä.
 
Neuvolassa käyty, vauvalla kaikki hyvin ja silläpä hän taitaa viihtyäkin <3 Enempää alhaalla ei vois olla ja sen kyllä huomaa, ei tee mieli olla seisaaltaan, tuntuu, että tippuu hetkellä millä hyvänsä. Ja jos vielä oireita yrittää hakea niin eilinen ja tämä päivä on ollut sellaista liman tuloa ettei yhtään 'puhdasta' vessassa käyntiä ilman. Kylläkin aivan kirkasta, liekö tuo sitten merkki mistään.

Neuvolantäti sai käynnistyksen ens viikon loppuun, eli viikon päästä viimeistään meillä pitäisi olla vauva.

Merge_ ja 40+2
 
Hui ompas monella nyt jännät paikat :)

MERGE: Mulla alkoi lauantaiaamuna valua juuri tuollaista kirkasta limaa, joka pikkuhiljaa iltaa kohden muuttui aavistuksen veriseksi ja sunnuntaiaamuna oli neiti sylissä :)

Ihana olla kotona! Tuo neiti on kyllä ihana, nukkuu ja syö 3h välein, ei itke turhia :) katsotaan kun päästää kk tai pari etiäppäin onko äidin pieni lintu muuttunut kirkuvaksi babyzillaksi <3

Flowerpower ja Miss Möttönen 5vrk
 
Mintsi Onnea nyytistä :) !

Merge mulla on kaikissa kolmessa (joissa oon bongannut) limatulppa ollut kirkasta "tahmaa". Yhdessä oli verta vähän mukana. Kaksi oli ihan kirkasta hyytelöä, ellen väärin muista.

Kaksihärkää lienee synnyttämässä?

(.) Ei niinkuin mitään. Ei kerrassaan mitään. Paitsi valkovuotoa..runsaasti. Mutta eipä tuo lohduta. Supparit alkaa iltaisin, jatkuu öisin ja päivisin loistaa poissaolollaan. Olen nyt sitten henkisesti alkanut varautumaan sektioon. Plääh :(

Miehen tyttärelle taasen muistutin, ettei säikähdä jos ei aamulla olla kotona. Meinaa sitten, että ollaan pikkuveikkaa hakemassa :) Olin vähän toivonut, että kundi olisi jo ollut kotosalla ja isosiskonsa olisi päässyt ihastelemaan uutta veljeään. Mutta voihan tuo olla, että näkee hänet sunnuntaina, ennenkuin palautuu äidilleen.

Joosukka ja MM 39+3
 
Hellurei. Näytillä käyty mut turha oli reissu. Kotona taas möhömahani kanssa. Limatulppa tosiaan alkanut irroaan mutta kanavaa 3cm jäljellä ja vajaa 1cm auki niin vielä saa kypsytellä. Lääkärin mukaan tätä voi jatkua päiviäkin. Helpottunut ja pettynyt olo yhtäaikaa.. :( mutta ei auta, odotellaan taas. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä kaikille loppumetreillä kärvisteleville.
 
Täälläkin vielä yhtenä palana.

Onneksi ei kuitenkaan murmelipäivä, vaan tänään olen saanut hiukan jotakin aikaiseksikin: puutarhahommia, puukalusteiden öljyämistä ja paperihommia päivän täydeltä. Pahin lonkkasärky ei siis ole kiusannut tänään ja olen pystynyt olemaan jalkeilla.

Hassua kun monet kuvittelee mun poksahtavan juurikin nyt, mutta vauva on rauhallinen ja korkealla, ei lainkaan tulossa olospäin. Suppareita ei oo kuulunut, eikä niin mitään merkkiä lähenevästä synnytyksestä.

Huomiseksi taasen suunniteilla ikeareissu :LOL: katsotaanpa, olisiko tälläviikolla jo otollisemmat ajat?

Niin - ja onnea vauvatuneille :heart: tsemppiä synnytykseen menijöille :heart:
 
Hyvin väsynyttä huomenta leidit!

Täällä yöllä joku mestarikokki naapuri aiheutti pientä jännitystä. Kolmen maissa heräsin vessaan, kun olin kerennyt torkahtaa ja aloin haistelemaan, että jo haisee palanut. Luulin aluksi, että meillä palaa, mutta hanu paikantui tulevan rapusta. Siinä sitten herätin miehen tarkistamaan, että msitä tulee ja soitettiin hätäkeskukseen. Ilmeisesti meihen kaveri, joka asuu tässä samassa rapussa, oli syypää. Oli sen verran säikäyttävä juttu, että ei ihan heti tullut uni silmään. Ja nyt väsyttää ihan järkyttävästi.

Joosukka ja MM 39+4
 
aavistus limatulppaa eilen illalla ja lonkkia särkee nukkuessa - sitten on sellaisia oireita, mitä mulla oli viimeksi synnytyksen jälkeen: hiuksia lähtee ja hikoiluttaa.

Mutta tuntemuksia, että vauva syntyis nyt? Eipä oikeestaan... Joko tää on superpitkä tapaus tai sitten on noussut asemistaan, semmosta potkimista kylkiluihin että. Muutenkin eilinen päivä oli jumppapäivä, en huomannu, että ois ollut hetkeekään hiljaa ja mietin jo, että yrittääkö kääntyä siellä perätilaan kun niin kauheesti möyhysi.

39+5
 
Onnittelut vauvan saaneille:)
Tässäpä jotain selostusta synnytyksestä :p
Tiistai yönä supisteli enkä saanut unta,menivät välillä ohi joten arvelin olevan vaan harkkareita.Aamusta väli piteni joten vietiin vain muksut mummolle ja käytiin kaikessa rauhassa neuvolassa jossa täti tuumasi että ei varmaan kauaa mene enää synnykseen.
Lapsia mentiin hakemaan ja juotiin samalla kahvit 12:sta maissa kun tuli muutama kipeämpi supistus ja oli pakko nousta kävelemään jolloin tuntui lirahdus josta en muuten olisi välittänyt mutta olin juuri tullut vessasta.Mietin hetken näytille lähtöä mutta ajattelin kuitenkin käydä tarkastamassa tilanteen.
Sairaalaan tultaessa n.klo 13.00 tuli jo kipeitä supistuksia ja käyrää ottaessa väli oli n. 7min.Pikatesti näytti hailakkaa plussaa vedelle ja sisätutkimuksessa oli paikat vaan sormelle auki ja kohdunsuu takana joten ajatteli että otetaan labrat ja käydään kotona. Tässä vaiheessa kivut oli kuitenkin sitä luokkaa että hiki virtasi päästä ja lämmötkin oli 37,6 niin kieltämättä meinas tulla epätoivo kun olin varma että paikat olisi ollut enemmän auki.Käytävälle odottaa labroja..
Labratäti tuli noin 13.30 ottaa tulehdusarvoja ja kätilölle huikkasin n.14.00 että supistuksilla ei ole enää juurikaan väliä ja kivut on helvetilliset. Teki uuden sisätutkimuksen ja oli 3cm auki ja päästiin saliin heti kun alkoi rytinällä etenee.
Saliin päästyä en meinannut saada vaatteita vaihdettua kun sattui jo oksetti ja kätilö alkoi valmistella mua spinaalia varten. Lääkäri tuli opiskelijan kanssa pistämään ja selkä kyyryssä oleminen sai ponnituksen tarpeen aikaan ja vedet poksahtikin oikein kunnolla samalla kun piikkiä laitettiin ja tässä vaiheessa luulin oikeasti kuolevani :D Lääkäri laittoi piikin itse kun ei opiskelija saanut oikeaan kohtaa pistettyä.
Spinaali ei ehtinyt edes vaikuttamaan kun alkoi ponnistuttaa kunnolla mutta kipujen takia en voinut liikkua ja oli paniikki lähellä.Mies ja kätilö nosti ja käänti mut keskelle sänkyä jolloin supistustuksia ei enää tuntunut eli vaikutus alkoi. Tässä vaiheessa piti laittaa käyrille kun en tiennyt milloin ponnistaa. Myöhemmin ponnistutti jatkuvasti ja ei jäänyt epäselväksi milloin ponnistaa. 27min myöhemmin syntyi poika ilman että tartti välilihaa leikata vaikka pieni repeämä tulikin. Sain jo salissa jälkisupistuksiin kipulääkettä mutta onneksi eilen alkoi kivut jo hellittää eikä tarvitse enää ottaa kun yöksi panadol. Jälkivuoto on myös ihmeen niukkaa,pärjää ihan normaalilla siteellä :O
Avautumisvaiheen pituudeksi oli merkitty 1 tunti ja 25 minuuttia ja ponnistus 27min. Jos tällä kaavalla mennään niin mahdollinen neljäs menee 45min :O (kyllä,mun tekee mieli vielä uutta vauvaa :LOL: )
Kotiuduttiin torstaina ja kotona lähtenyt arki rullaamaan. Tyttö ei vaan pariin päivään tullut mun syliin..Häntä on ilmeisesti loukattu kun ei ole enää pienimmäinen :D mutta kovasti on kiinnostunut vauvasta.
Maito nousemassa ollut jo pari päivää niin on kuumeinen olo ja rinnat niin kipeät etten imettää en oo voinut mutta pumpattua maitoa saa sekä korviketta kun on niin nälkäinen pieni mies. Kohta ei varmaan rinta enää kelpaakaan mutta pääasia että ruokaa saa ja edes osittain rintamaitoa.

Avantasia ja "Aleksi" 4vrk :heart:
 
Anteeksi omanapaisuus, mutta

Miltä ne oikeat supistukset tuntuu? On ollut tässä tunnin verran menkkamaisia kouristuksia max 5 min välein, kestään noin 30 sek kerrallaan.
Voiko olla vielä ennakoivia?
 
Ei ne aina kyllä satu... ...jo säännöllisyys kannattaa huomioida. Pari tuntia säännöllisiä kivuttomiakin supistuksia voi olla merkki synnytyksen käynnistymisestä, mutta jos menee ohi panadolilla niin ei ainakaan ole the supistuksia...
 
Ilmeisesti on täysin tapauskohtaista miltä supistukset tuntuvat. Toiset kokevat ne vain vähän epämiellyttävää pahempina ja kivunlievitykseksi riittää esim suihku, itselläni taas kipu oli aivan infernaalinen ja tuntui että kohta lähtee taju.
 
Itselläni riitti kyllä viimeksi alkuun suihku, mutta oli ne silti kivuliaita ja siitä voimistuivat, kun joutu sit sängyssä vaan olemaan. Sellanen puristus koko mahassa. Ja todellakin sellanen kipu oli, että siihen upposi, millään muulla ei ollut mitään väliä sillä hetkellä kun supisti kunnolla.

En minä ainakaan meinannut panadolilla kokeilla, sitä voi kokeilla, että jos lepo/liikunta tai ylipäätään jonkun muun tekeminen vaikuttaa.

Mutta taitaa Poca olla synnyttämässä? ;)
 
Poca mulla kolmannessa supistukset oli tosi siedettäviä. Mä pystyinkävelemään niiden aikana, eikä sattunut. Kätilö meinas laittaa meidät odotushuoneeseen tms. mutta kun sanoin,e ttä paskattaa kokoajan, niin päätti tsekata tilanteen aj olin 5cm auki. Oli aika hämmästynyt :D (ja niin olin mäkin, väiteltiin exän kanssa, että mennäänkö edes sairaalaan, kun olin sitä mieltä etten synnytä). Kolmen tunnin päästä oli jätkä ulkona ja kipeetä teki vasta, kun piti alkaa ponnistaa :)

Ja nelosesta oli n. 5min tulevia 30sec kestäviä supistuyksia, joita manasin kätilölle,e ttä kun ovat niin lyhyitä, ettei tästä tule lasta eikä paskaa. Ja olinkin 5cm auki. Eikä siinäkään kauaa mennyt, kun poitsu oli ulkona. 6-7cm tienoilla hypplehdin vielä sairaalaan pihalla :D

(.) Ikea kokeiltu ja sauna. Mutta ei ainakaan vielä minkään näköistä tulosta :D Paitsi että pojun sänky on nyt valmis :) Poitsu vaan puuttuu.

Joosukka ja MM 39+4

ps. Säikäytin ukon saunassa, kun laskin lauteilla vettä jaloilleni enkä ajatellut että vesi olisi niin kylmää. Joten huudahdin yllättyneenä ja mies luuli, että multa meni lapsivedet :LOL: Sen ilme oli kyllä kaiken sen arvoinen :D
 
Poca, taitavat aika usein käskeä ottamaan Panadolia jos soittelee synnärille ja kysyy että joko saa tulla näytille. Siitä ainakin tietää että on oikeita supistuksia että ottaa lääkettä eikä sillä ole mitään vaikutusta :D itse otin 1,5g Panadolia ja yhtä hyvin auttoi kipuun kuin nallekarkit :p
 
Jaahas, laskettu aika olis tänään, mutta ei edelleenkään mitää oireita. Esikoinen käynnistettiin ja synty päivä ennen laskettua aikaa, joten päivä pidemmällä ollaan. Ei kai tässä auta muu kuin ootella...

Mulla muuten esikoisesta synnytyksen kestoksi on merkattu 1 tunti, joten aika rytinällä tuli kun alko tapahtuu. Voi olla että johtu tuosta käynnistyksestä, mutta eihän sitä tiiä. Nyt pitäis ajoissa hoksata lähtee sairaalaan, että meidän perätilanen ehditään vielä ultrata ennen synnytystä.

Lokakuinen
 
Meidän tyttönen syntyi 9.5. Paino 3340 gr ja 48 cm pitkä :)

Tässä synnytyksestä;
Samana päivänä kun kirjotin tänne ettei ole merkkejä lähestyvästä synnytyksestä,alkoi illalla kivuliaat supistukset. Niiden kanssa meni se yö ja seuraava päivä, ne tuli n.10min välein. En saanut nukuttua, mikä oli tosi uuvuttavaa, olin ottanut sen 3x1g panadolia ulman mitään vaikutusta. Seuraavana yönä soitin sairaalaan että en jaksa enää odottaa kotona. Sain luvan tulla ja pääsin käyrille. Siellä sain kipupiikin minkä avulla lepäsin muutaman tunnin.

Supistukset alkoi vahvistua päivän mittaan ja kivunlievityksenä oli sitten kaikenlaista :) ensin lämmin suihku ja sitten ilokaasua (mikä laittoi mut aika "pilveen" ja auttoi samalla, ei tullut huono olo!).
Kun kivut yltyi niin sain spinaalin ja tuntui että taivas aukeni kun kivut vaan hävisi :D sitten puhkaistiin kalvot vaikka mietin siinä onko se tarpeen. Se oli aika hyvä juttu koska aukesin 5cm->9cm niin nopeasti, että kätilökään ei meinannut uskoa kun mittasi! Sitten tuli jo usko että vauvahan syntyy vielä tänään! Klo oli silloin ehkä kuusi illalla. Sitten sain epiduraalin ja kun sen vaikutus laantui, sain jo ponnistaa. Ponnistusvaihe oli rankin kivun vuoksi kun tuntui että halkean kahtia. Se kesti onneksi vain puoli tuntia ja terve tyttö oli tullut maailmaan klo 20:14! <3

istukan synnytys tuntui hassulta, kuin pieni löysä pallero :) pariin repeämään ommeltiin tikit ja valmista tuli!
Kokemuksena hyvä ja kyllä ne kivut hyvin vaan unohtuu kun saa nyytin syliin :)

Nyt me ollaan oltu kohta viikko kotona ja joka päivä on ihanampi kun alkaa oppia tuntemaan pikkuista paremmin. On se suuri siunaus saada olla äiti <3

Ihanaa odotusta ja vauvan tuoksuista meidän kuuta kaikille mammoille :)

Milagro ja prinsecita 9vrk
 
  • Tykkää
Reactions: kana
Kysymys, kun täällä on uudelleen synnyttäjiäkin niin paljon. Että kuinka kauan kestää nää pahimmat kivut/ istumis ongelmat yms, repeämisen ja tikkien takia?
Tais 2 asteen repeämäksi luokitella.

Muuten jo ihan mahtava fiilis mutta niin avuton olo täällä kun ei pysty edes istumaan :/ Saa poikia käskyttää kokoajan, autatko ton kanssa, nostatko ton jne :D

Vähän jännittää kanssa saako tuo tarpeeksi maitoa. Kyllä tytön tahtiin imetän, mutta mistäs varmistua siitä että se riittää... Neuvolakin vasta torstaina...

mintssi ja rinsessa 4vrk
 

Yhteistyössä