Toukomurut 2014 ~ Maaliskuussa

Olen kanssa kuullut vanhasta patjasta kätkytkuoleman riskinä ja sitä miettinyt. Ostimme sängyn ystävältä ja patja on tosi siisti, ollutkin vain yhdellä lapsella ennen. Mietin siis kanssa, että pitääkö ostaa uusi patja hyvän tilalle? En siis tiedä miksi vanha patja on riski. Itse ajattelisin, että riski on likaisessa ja esim. pölyisessä patjassa.

Äitiyspakkaus tuli tänään! Tämän vuoden malli. Toivoin vähän vanhaa, mutta en valita! Tässäkin oli kivoja juttuja ja paljon kaikkea. Eikä muutenkaan oikein voi valittaa, kun ilmaiseksi noin kattava paketti kotiin lähetetään =)
 
Viimeksi muokattu:
srz
Meillä meni esikoinen päiväkotiin 1,5kk ikäisenä ja nuorempi 1v10kk. Nuoremman kanssa päiväkodin aloitus meni todella hyvin, nuoremman kanssa oli alku taistelua mutta molemmat on viihtynyt hoitopaikoissaan paremmin kuin hyvin ja hoitajat ovat olleet todella hyviä. Nyt esikoinen jo koulussa ja iltapäiväkerhojen ohjaajista ei voi sanoa samaa...

Meidän nuorimmainen meni mielestäni juuri oikeaan aikaa hoitoon. Molemmat ovat varsin vilkkaita tapauksia ja nauttivat päiväkodissa olevasta touhusta ja hektisestä menosta. Vaikka innostuivat molemmat kun hakemaan tullaan niin sen jälkeen juoksevat karkuun eivätkä halua lähteä pois :D 1/2016 olen ajatellut palata töihin seuraavan kerran - tietty riippuu jätkänpätkän luonteesta. Jos on vilkas kuten siskonsa niin en usko että tulee ongelmia. Jos onkin rauhallinen kotihiiri kuten isänsä niin pitänee arvioida tilannetta uudestaan.

Huomenna aamusta sokerirasitus joten nyt syömään! Maanantaina neuvolalääkäri ja kokoarvio

-Srz jajätkänpätkä 30+6
 
  • Tykkää
Reactions: papumamma
Meillä tuli vanha päälisinpuolin hyväkuntoinen ja siisti yhdellä ollut patja nuoremmalle sängyn mukana , ekan siinä nukutun yön jälkeen se lähti vaihtoon kun likka oli täynnä nokkosihottumaa - mikä lie sen aiheutti.

Nyt ostanu aina uutena, se muutaman kympin aikuisten patja jyskistä ostettu jollei oo sopivia alepatjoja löytyny ja leikattu ite sopivaksi.
 
Mä en oo asiasta varma mutta itse ajattelin että jos vanhaa patjaa käyttää niin se on tavallaan mennyt "littuun" edellisen nukkujan mukaan ja sen vuoksi vois olla vaarallista... En tiiä, tuo oli mun oma tulkinta :D

Meillä esikoinen meni perhepäivähoitajalle 2vnä kun luulin saaneeni töitä. No se firma meni sitte nurin ennen ku ehdin aloittaa siellä ja esikoinen oli jo sopeutunut hoitoon ja rakasti leikkiä ikäistensä kanssa niin päätettiin antaa jäädä sen sinne. Sitte tulin raskaaksi ja esikoinen on vielä hoidossa huhtikuun ja toukokuussa tulee meitä viihdyttämään takaisin :) töistä ei oo tietoakaan joten ei työttömyyteen kiirettä ollenkaan... Kotona siis ainakin pari vuotta <3
 
Huomenta

Kätkytkuolemasta ja patjan riski... En oo kyl ennen kuullukkaan ja vähän hullulta tuntuu. Sinällään jos vauvan kuolinsyy on kätkytkuolema, tietääkseni se tarkoittaa että mitään muuta syytä ei olla löydetty. Tällöin lapsi ei ole esim. Tukehtunut patjan vuoksi. Aiemminkin kuullut myös näistä: tutin käyttö/käyttämättömyys altistaa kätkytkuolemalle. Perhepedistä tutkimuksia puolesta sekä vastaan. Kätkytkuoleman syyt edelleen niin tuntemattomia ja asiana pelottava, että spekulaatiota on aiheesta paljon. Meillä edellisillä lapsilla ollut käytetyt hyväkuntoiset patjat, nyt ostin uuden. Itse en panikoisi jos käytössä hyväkuntoinen käytetty patja. Vauvatkin painavat niin vähän et tuskin littanaksi mennytm jos olisi vaihtaisin jo mukavuuden vuoksi :)

omaa napaa Äippäpoli takana. Hyvän kokoinen pikkumies oli , keskikäyrän ja yläkäyrän väliä mennään. painoarvio 2700g ja arvioi että laskettuun aikaan mennessä n. 4000g painaisi. Kontrollille ei nähnyt tarvetta, koska aiemmat olleet samaa kokoluokkaa ja synnytykset helpon puoleisia.

Koon puolesta ei tarvi kuulemma olla huolissaan vaikka lähtisi syntymään aiemminkin. Meinasi et sais se sielä vielä pysyä, isot vauvat kuulemma paremmin pärjää kohdun ulkopuolella. Mut mulle sopisi kyllä et viimeistään 4 viikon päästä syntyis... ;)

papumamma ja pähkinä poks 34
 
Viimeksi muokattu:
Älkää ny herran jumala alkako heikko hermoista millään patjoilla pelotteleen, Kyllä tässä murehtimisia keksii ilmankin ;)

Neuvola tänään käytynä, yllätysyllätys taas eri täti, nooo.. siihen jo tottunu, oiskaan ollu neljäs eri.

Ei yllätys, että kilo/vk painoa, 3 viikkoa maannut sohvalla syöden (selkäpaskana), jospa se tasoittuu kun taas lyllertään pääsee.
Hemoglobiini laskenu 136 --> 114.
Sf mitta otettiin ekaa kertaa viikon 22 jälkeen ja oli vain 27? Edellisillä lapsilla olleet 31, 31 ja 33..!? Ohhoh.. eipä oo noitakaan tullut ennen seurattua, nyt ihan vaan aikani kuluksi vilkasin.. Voisko johtua että on ainoa vauveli, josta ei ole sokeriseurantaa, edellisillä ei kylläkään ikinä niissä kotiarvoissa ollut mitään erikoista. Pitäisköhän tuoki ottaa ressilistan jatkoksi...

Mahaa särkee välillä niin maan prkeleesti, jos ei pissatulehdus niin varmaankin saa asennoitua että se streptokokki on taas tiensä löytänyt :/

Jokhaan tuohon tuli tarpeeks taas valitettua \o/

Merge_ (ja oikeasti asiat hyvin) + minimies 32+0
 
Patjasta sen verran että kun ostettiin esikoiselle lastentarvikkeesta niin sieltä kertoivat että tuo meidän on kaksipuoleinen..Toinen puoli kovempi/napakampi mikä on parempi alle 6kk ja pehmeämmän puolen voi kääntää kun vauva on vanhempi..Pehmeällä saattaa mennä asentoon missä ei saa kunnolla happea??Tosin saa kyllä aika pehmeä olla :D
Mä oon nähnyt unia synnytyksestä ja sit herännyt supistukseen :kieh: ja aika monesti meidän poikalupaus onkin ollut tyttö unessa mutta tuskinpa se oikeasti vaihtuu kun niin selvät vehkeet oli kuvassa.
Ootteko miettinyt vielä kivunlievityksiä? Mua se ajatus selkärankaan piikittämisestä kauhistuttaa vaikka ei se viimeks sattunut mutta saa silti ihon kananlihalle kun sitä ajattelee..Spinaalista oon kuullut että monelle olis tullut kovia päänsärkyjä :O ja kestänytkin pitkään..Epiduraali oli kyllä tosi hyvä mutta sen vaikutuksen alkaminen tuntui niissä tuskissa ihan ikuisuudelta vaikka ei varmaan kestänyt kun 15-30min.
Muista ei olekaan niin tietoa..Litalgan?? tais olla se mitä kankkuun pistetään mutta ei mulla toiminut..Mitäs muita niitä on?Tai miten on toiminut ja missä vaiheessa laitetaan?
Ikävä myöntää ettei kolmatta tekevä näistä tiedä mitään mutta sen verran pikaista toimintaa ollut ettei ole ehtinyt perehtymään asioihin ja etukäteem ei ole jaksanut miettiä :D

Avantasia ja viikari 31+2
 
kivunlievitys ekan kohdalla oli epiduraali, mutta vähän turhankin tehokas, vei kokonaan kivun tunteen ja supistukset ei tuntuneet ollenkaan. on kuulkaa pikkasen vaikea tietää milloin pitää ponnistaa, jollei tunnu missään. Eli ei sitä tällä kertaa, kuten ei spinaaliakaan - toivon vaan, että on yhtä nopea sitten kuin veljensä, sillä mitään 24h en aio ilman epiduraalia kärsiä. Mutta 3-5h, niin äkkiä se lopulta menee...ehkä... ;) Mutta kaikki muu on tervetullutta puudutetta, mahdollisimman pitkään luonnonmukaisesti - esim. suihku/amme, pallo, liikkuminen ympäriinsä...

Merge tutun kuulonen sf-ahdistus, täällä rv 30 24cm, kun esikoinen rv 33 oli 33cm... Nyt mennään alakäyrällä, kun esikoinen meni yli yläkäyrän. Ehkä sitten huolestun, jos tipahtaa tuonne alakäyrän alle.
 
ARGH, kirjotin pitkän stoorin ja netti tilttas ja teksti hävis...prkl....

Sairaslomasta: Mie en ole siksi jääny saikulle vaikka suppareita on ollukki koska mie pääsen fyysisesti paljon helpommalla töissä ku kotona jossa on 11kk ikänen jota pitää nostella ja kannella vähän väliä... ja töissä mulla on vain 1 potilas jota n. 3x vuorossa pitää käännellä yms.

Päivähoito: Meillä on molemmat tytöt alottaneet päivähoidon 9-10kk vuoropäiväkodissa ja niin alottaa tämä tulevaki... Mulla ei kestä pää olla kotona vaan haluan töihin, olen paljon parempi äiti ku saan käyvä töissä, en ole kotiäiti ihmisiä mutta arvostan niitä jotka siihen pystyvät ja sitä jaksavat/nauttivat siitä.

Kivunlievitys: Esikoisesta sain epiduraalin joka ei toiminu ollenkaan, ei puuduttanu, nyt viime keväänä sain spinaalin ja se oli ihan huippu!!! sain ensin siis 2x kohdunkaulanpuudutteen ja sitten lopuksi spinaalin ja se vei kivut kokonaan mutta jätti tunteen että tunsin supistukset, vaikutushan siinä on vain n. 2h ja sen kanssa ei saa noussa enää sängystä ylös. Mutta vaikutus alkaa HETI!

Kätkytkuolema: Olen kuullu tuon patja jutun mutta enpä tiiä.... Viime keväänä vain tuli yllärinnä synnärillä että nykyään suositellaan nukuttamaan selälleen kun esikoisen aikoihin suositeltiin nukuttamaan kyljellään.....

Huilu: Olen kuullu/lukenu tuosta lapsiveen imemisestä mutta luulen että en siihen suostuis... :/ Saa nähä miten tämä raskaus menee, vatta on ku pingispallo.... Toivotaan että minun kalvot on sinkuvaa sorttia ja jaksavat ainaki vielä muutaman viikon. 2 viikon päästä seuraava ultra. (katoppa vaan niin tämäki menee käynnistykseen asti kuten tytötki... :) )

33+3
 
Neuvolakuulumisia: Eli Rv 30+3;
Hb 123 iloinen yllätys, ettei ollut laskenut vaan NOUSSUT! Varsinkin kun aiemmissa raskauksissa olen viimeistään näillä viikoilla joutunut turvautumaan rautavalmisteisiin.
Verenpaine 106/62
Sf: 26cm
ja maanantaina kun kävin lääkärillä, ja väitin miltei lääkärille vastaan-> minusta vauva oli kääntynyt pää alaspäin, ja potkut tuntui oikealla ylhäällä. Lääkäri oli eri mieltä. Niin nyt neuvolatäti oli miun kaa samaa mieltä.. RT ;) Mutta toki kerkii vielä pyörii vaikka sun miten tuolla masussa! =)
Paino oli se 60kg. Kaikki oli kaikin puolin hyvin :heart:

Pitääpä lukasta tuosta spinaalista enempi, kun en tiedä siitä mitään..? Itsellä edpiduraali toimi tosi hyvin ekassa synnytyksessä.. toisessa ei niin hyvin.. ilokaasua ottanut molemmissa synnytyksissä.

Äippä ja tyty 30+3
 
Ilokaasu ei mulla ole toiminu ollenkaan, tuli vaan huono-olo...
Epiduraalista sain allergiareaktion ja raavin itseni kutinan takia verille, se vei myös supistukset ja jaloista tunnon, spinaalin ehdin just saamaan nuoremman syntyessä ja se oli loistava.
 
HUI TÄÄLÄ LÄHTI OSA LIMATULPASTA! soitin synnärillekin varuilta ei tarvi mitään erityisiä toimenpiteitä asian suhteen. Synnytys voi käynnistyä milloin vain tunneissa, päivissä tai viikoissa, jotenkin veikkaan tuota viimeistä. :D Ehkä pitäis nuo vauvan vaatteet pestä ja se sairaalakassi pakata, vaikka ihan varalta.

kivunlievityksestä mulla ilkaasu toimi tokassa synnytyksessä tosi pitkälle. Sitten kohdunkaulan puudutteen sain, mut siitä ei ollut kyllä hyötyä. Näin mä ajattelin tälläkin kertaa ilokaasulla mahd pitkään. Ekassa sain kans epiduraalin mikä autto mut tokassa ei ehtinyt mitään saamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: KolmenÄiti-81
Mä olen jo henkisesti alistunut siihen, etten saa synnytyksessä mitään kivunlievitystä, jos mennään aikaisemman pikaisen kaavan mukaan -ja tiedän, että siinä kärvistellessäni mietin, että olenko hullu, kun olen kolmannen kerran itseni tähän tilaan saattanut:D Esikosta kerkisin ilokaasua kokeilla, mut tuli niin huono-olo,et mielummin ilman.

Tuosta patjasta vielä, siis sehän oli vain jossain riskitekijälistalla ja kätkytkuolema tosiaan kai sellainen, ettei vieläkään tiedetä mikä sen aiheuttaa -ja muistaakseni sinne oli listattu sekin, että poikalapsilla oli tilastollisesti suurempi riski kuin tytöillä eli varmaan ihan kaikki mahdolliset löytyi siltä listalta. Et jos teillä on siisti käytetty patja niin voitte varmasti olla ihan huoleti.

Täällä päästy siihen pisteeseen, että jo muutaman sadan metrin kävely ilman tukivyötä on yhtä tuskaa eli kohta sitä on käytettävä koko valveillaolo aika -ja yöllä kyljen kääntäminen tekee tooosi kipeää.

Ollakovai...? ja poika 33+0 poks
 
"Lomalla viimeinkin, voin ottaa iisimmin!"

Jäin siis tänään sairauslomalle, täysin oikea ratkaisu. Varasin ajan työterveydestä ja selitin rehellisesti mitä jaksan ja mitä en ja mitä en pysty tehdä ym, niin en ole siis sen perusteella työkykyinen ja lappu kouraan. Kyllä helpotti, nyt vasta sen tajusi itsekin, että päätös oli täysin oikea. Onpa jotenkin hullu ajatus, että töihin seuraavan kerran varmaan 2016 tai 2017. Esikoinen oli hoitoon mennessä sen 10 kk, mutta tämä seuraava saa (joutuu?) ilmeisemmin ulkomaankomennuksemme takia olla kotona pidempään. Ja Nitta, niin jaan sen tunteen, että pää ei kestä kotona, esikoisen kanssa tuntui todellakin siltä, nyt tuntuu toisenlaiselta. Mutta katsotaan... Tapasin sijaiseni ja saatiin käytyä juttuja läpi, avaimet palautan vielä eri toimipisteille ensi viikolla, kunhan olen nuo helkkarin yo-kokeet korjannut ja vienyt ne lukiolle takaisin. Se on sitten siinä!

Kömpelyys on päivän sana, maha tuntuu tosi isolta ja törmään usein sen kanssa johonkin. Sängyssä asennon vaihtaminen on vaikeaa ja vielä vaikeampaa on kuvitella, jos tätä "herkkua" jatkuisi vielä vaikka 2kk. Apua. Painoa tulee ropisten lisää, en oo koskaan painanut näin paljon. Mutta ymmärrettävää, en koskaan ole myöskään ollut näin passiivinen liikunnan suhteen. Toivon, että tämäkin helpottaa nyt kotiin jäätyäni, sillä olen lääkinnyt työstressiä typerästi isoilla suklaamäärillä...

Painoarvio on maanantaina, siis vauvan osalta, odotan mielenkiinnolla. Esikoinen 2,7 kg syntyessään rv 40+0 taitaa jäädä aika kirpuksi tämän rinnalla ;)

Kivunlievityksestä piti vielä sanomani, että mulla toimi viimeksi epiduraali ihan älyttömän hyvin, ajoitus oli ilmeisesti säkällä juuri oikea. Sain sen melko viimetipassa, ehti ne kaikkein kauheimmat supistukset saada laantumaan ja sitten kun oli aika ponnistaa, niin tunsin kyllä aivan selvästi mitä piti tehdä. Ilokaasusta minä puolestaan olin kuullut niin paljon huonoa (pahoinvointi), että en halunnut kokeilla sitä. Jos ikimaailmassa se epiduraali toimisi aina noin, niin haluaisin sen ehdottomasti tälläkin kertaa. Nyt olen vähän miettinyt sitä spinaalia.

sallamaria 32+4
 
Viimeksi muokattu:
Patjasta riski liittyy ilmeisesti patjassa muhiviin pöpöihin ja bakteereihin sekä siihen,e ttä se ilma ei ole niin puhdasta silloin vauvalle. Me ostetaan uusi patja, kun mä oon ihan hysteerinen ton asian kanssa (ja totutetaan tuttiin, se on ilmeisesti yksi isoin ehkäisijöistä kätkytkuolemariskissä, nukkuma-asennon lisäksi) ja ikeasta uuden patjan saa muutamalla kympillä :)

(.) Vatsalihakset kipuilee ja olo on ajoittain aika hankala. Öisine n saa unta ja uni on pätkittäistä. Käveleminen on alkanut olemana hankalaa ja muksu painaa. Maha menee hieman keskikäyrän alapuolella ja painoa tullut viimeneuvolassa n. 300g viikko. Nyt on kiloja tullut n. 10kg koko raskausaikana. Joten eiköhän se 16kg tässäkin raskaudessa saavuteta :) Ja oikee jalka on ihan järkky mun suonikohjujen ja verisuonien takia :(

Joosukka ja Minimuru 31+1
 
Esikoinen on hoidossa toukokuun loppuun, kun on jo eskarissa. Ja syksyllä aloittaa koulun.. Huhu.. Niin se vaan aika menee äkkiä.

Sais loppua jo nämä pakkaset ja liukkaat kelit :mad: Pitipä mennä vähän "venyttelemään" päiväkoti matkalla.. Siinä sitten yhtä tuskan kanssa liikkuminen koko päivän :/ Nyt alkaa melko normaalisti onneksi päästä taas. Noh onneksi vain itsensä satutti.

Merge_ Sf mitta täälläkin alakäyrällä, edellisellä oli yläkäyrällä. Neuvolan täti vielä erehdyksissään meni ääneen toteamaan että hui kun on alhainen mitta. Sitä sitten pari viikkoa ressattiin. Uuteen neuvola käyntiin saakka. Nyt oli kuullemma kivasti tullut kasvua rv 32+5 ja 27cm. "Nämä mitat on vaan suuntaa antavia, riippuu vauvan asennosta,mittaajasta ja monesta muusta tekijästä. Tärkeintä että kasvu on tasaista omassa käyrässään."

Kivunlievityksistä nyt kauhulla ajattelen "kaikki mahd. tänne heti" ensikertalaisena mennään synnytyksen osalta. Ja kai se on juuri tuo kipu mitä tässä eniten pelkää/jännittää. Esikoisesta en kerennyt edes supistuksia saamaan kun leikattiin pois.

mintssi ja rinsessa 33+0 :heart:
 
Heippa taas pitkästä aikaa!

Joka päivä olen käynyt keskustelua lukemassa, mutta kommentointi onkin sitten jäänyt. Raskauden suhteen kaikki on edelleen mennyt ihan hyvin. :heart: Kolme viikkoa sitten oli lääkärineuvola ja silloin poitsulla painoa ultralla arvioiden 1140 g (26+5). Sf-mittaa ei multa ole mitattu kuin kerran (22+4), jolloin oli 20 cm. Viikon päästä neuvola niin kai ne silloin mittaa. Tuolloin 3 vk sitten oli rt ja olen melko varma että on edelleen. Potkut tuntuu selkeimmin oikealla ylhäällä.

Kiitos taas kaikista vinkeistä mitä olette jakaneet mm. sairaalakassin sisällöstä! Täytyis varmaan kohta jonkinlaista alkaa keräileen kasaan. Mites muuten nuo imetysliivit kun oon vähän pihalla näin ensikertalaisena. Eli minkälaisia suosittelette tällaiselle melko pienirintaiselle (norm. A-B)? Mulla ei kyllä vielä rinnatkaan ole pahemmin kasvaneet, silloin suht alussa vähän turpos ja tuli tiiviimmiks mut nyt ei oo moneen kk mitään tapahtunut. Siis kuppikoko edelleen sama, ympärys vähän kasvanut. Kuinka paljon normaalikokoa isommat kannattais hankkia?

Tuleeko muilla helposti verta nenästä? Kun mulla ei oikeestaan ole ikinä ennen tullut ja nyt viimesen ehkä 6 viikon aikana on varmaan 10 kertaa tullut. Yleensä kyllä melko vähän, jonkun kerran vähän lorottamalla. Liittyykö jotenkin raskauteen? Talveakaan ei oikein pysty syyttään kun ei pakkasia juuri ole ollut ja olen jopa koittanut sellaista kosteuttavaa suihketta välillä laittaa.

Onko muilla ollut muuten aamuisin herätessä kipeitä vihlaisuja alamahassa jos vaihtaa asentoa? Tosi kipeitä, molemmin puolin, tekee mieli vaan hetki painaa mahaa...kestää ehkä muutaman sekunnin. Tuntuvat suunnilleen niillä kohdin missä munasarjat olisi normaalisti (missähän ne on ison mahan kanssa?)
Mulla on pari kertaa ollut tuollaisia vihlaisuja useamman päivän jaksoissa ja sit taas yhtäkkiä hävinneet. Aina oikealla puolella. Mulla tuntuneet oikeestaan silloin kun on maate ollut ja varsinkin kun on asentoa yrittänyt vaihtaa. Mut just tolleen missä munasarjat olis normaalisti.

Mä en ole päässyt keskittyyn koko raskauteen nyt kuukauteen ja pelottaa kovasti ajatus että vauva syntyisi ennenaikaisena ja meillä ei ole mitään valmiina enkä henkisesti ole ehtinyt edes ajatteleen synnytysasioita yms.
Mulla on ihan samanlaiset fiilikset. Mulla on aika mennyt tosi pitkälti tän asunnon kanssa ja yhteen toiseena asiaan liittyvien juttujen hoitamisen kanssa. Nyt alkaa jotenkin vähän ahdistaa ja pelottaa tää remontti... Meillä on siis vanha okt ja kolmessa kerroksessa on huoneita vaikkei tää talo mikään kovin iso olekaan. Keskikerroksessa ollaan remonttia tehty itse reilu vuosi ja keittiö on suht valmis, mutta useita juttuja edelleen kesken + olkkarissa. Kellarissa ollaan tähän asti nukuttu kun siellä on yks mh, mutta nyt sekin on osin räjäytetty kun meille on asennettu maalämpöä ja niitä sähköjä ja putkia on pitänyt vetää myös makkarin, kodinhoitohuoneen ja kylppärin kautta. Kylppärikin kaipaisi pikaisesti edes pientä remonttia ettei vesi mene väärään paikkaan (tää tuli vähän ekstrana samoin kuin mulle yllätyksenä kuin iso homma toi maalämmön asennus kumminkin on ollut). Ja sit päätettiin, että kyllä me yläkerta nyt räjäytetään vielä tässä ennen vauvan tuloa kun sit myöhemmin on oikeesti hankalaa. Sinne tulee siis meille mh + lastenhuone + vessa laajennetaan suihkulliseksi pikkukylppäriksi + pieni työtila. Koko kerros pitää tyhjentää muualle kun lattiat avataan ja seiniä siirretään ja meillä jotenkin tota tavaraa on kertynyt... Kauhee homma saada tavarat tungettua olkkariin ja kellarin makkariin + khh ja tosi kivaa kun nekin on vielä osittain remontissa. Yläkerran remontin arvio olis 3 kk, eli jatkuu vielä vauvan syntymän yli. Tuo yläkerta siis teetätetään. Mut joo, alkaa siis pieni paniikki iskeä, että mihin ihmeeseen me viel se vauva laitetaan ja kaikki ne sen tavarat..? Ja tietysti olis ollut niin kiva kun kämppä olis ollut valmiina kun pieni syntyy, tai edes jokin kerros... Isot hankinnat on tehty (vaunut + kaukalo) ja vaatteita, mut oikeestaan kaikki muu on vielä hankkimatta. Haluisin noita hankintoja tehdä rauhassa, mut kohta alkaa pelottaa, että aika loppuu kesken kun pakko on ensin muihin asioihin keskittyä. Tämän viikon jälkeen kyllä helpottaa siinä mielessä et sit tän yläkerran täytyy olla tyhjä kun ens viikolla alkaa purkutyöt. Mut ennen vauvajuttuja tarvis vielä päättää kaikki pintamateriaalit yms. Remontin lisäks meillä on ollut vähän lisätyötä toisen koiran kanssa kun oli 4 vk sitten polvileikkauskessa ja sen vahtimisessa meni ensin kauheesti aikaa ja nyt kuntouttamiseen sais kans laittaa aika paljon aikaa joka päivä.

Patja on vielä tuohon ensisänkyyn hankkimatta/tekemättä ja vähän olin ajatellut, että olisin sellaisen leikannut omasta vanhasta runkopatjan yhdestä luonnonkumikerroksesta. Tuli se siis purettua hävitystä varten ja tuo kerros vaikuttais mun mielestä tosi hyvältä ja hyväkuntoiselta jos laittais kaksinkerroin ja päälle kunnon kankaan. Enpä kyllä tiennyt tuosta, että vähän kovempi pitäis ensin olla, mutta tarvii varmaan käydä vähän hypistelemässä valmispatjoja millasia ovat. Pinnistä meillä ei vielä ole ja hankitaan varmaan vasta sitten kun nuo antiikkivaunut alkaa käymään ahtaaksi ja silloin sitten uusi patja siihen.

Synnytystä olen aika vähän ehtinyt miettimään, mitä nyt seurannut sitä fst:n sarjaa ja jos bussilla johonkin mennyt niin lukenut vähän paria kirjaa. Mun mielestä ihan hyvältä vaikuttanut Haatajan kirja Hyvä syntymä, mitä siitä olen ehtinyt lukemaan. Kirjastosta ainakin täällä löytyi. Tällä hetkellä synnytys jännittää, mutta ei onneksi liikaa pelota. Toivoisin näillä tiedoilla mitä on, että selviäisin ilman epiduraalia tai spinaalia, mutta katsotaan. Ja haluaisin synnyttää jossakin muussa asennossa kuin selällään maaten.

Tulipahan pitkä vuodatus kun on aikaa päässyt vierähtämään, mutta helpotti kun sai vähän avauduttua :)

Aurinkoista loppuodotusaikaa kaikille!

Oxalis & mangusti 30+0 POKS!
 
Päivää :)

Piti käydä 33+0 kunniaksi halaamassa valkoista posliinia :-S erehdyin ottamaan multi tabs raskausajan vitamiinia toivoen vähän apuja kauheaam räkä tautiin joka valvottaa kivasti kaiken muun oireiden päälle mutta vielä mitä, niin kauan oli paha olo että työnsin sormet kurkkuun ja johan helpotti. Mietin tuos yön pimeinä tunteina että kuinkaha herkästi täs pitää mennä tohtoria tervehtimään?? En ole koskaan ollut näin kipeä raskaana olles näillä viikoilla.
Nenä veren vuodosta kyselit Oxalis, mulla on ollut kans varmaan viimeiset 6 viikkoo että on tullut vähän verta.ja mun ymmärryksen mukaan se on ihan normaalia noissa määrissä mitä kuvailit. Mutta sitten jos se ei lopu niin äkkiä päivystykseen.
Papumammalla ollut jännät paikat. Hui! Mulle sanoi neuvolassa täti jo alkuvaiheessa että joillaki saattaa lähteä se limatulppa irti ja olla paikat auki jo hyvinkin varhaisessa vaiheessa mutta silti menee laskeutuun aikaan. Se vain rajoittaa uimiset yms ku ei ole sitä kohdun suojaa.

Kivun lievitystä mäkin olen miettinyt. Epiduraalit Saa unohtaa mä oon ekassa synnytyksessä erehtynyt ottamaan ja voi hele sitä piuhojen määrää ja sängys pakko makaamista! Mulla tosiaan käynnistetty nämä 2 viimeisintä ja kävelyllä, ilokaasulla sekä lopussa ennen ponnistusta kohdunkaulan ja pohjan puuduttavaa. Muuten luomu ja kun noiden väliltä pitää valita niin kiitos käynnistys ja luomu. Palauduin vajaassa vuorokaudessa kummastakin. Olen miettinyt täs samassa poliklinikkasynnytystä mutta ehkäpä se LySy olisi taas kiva, tietysti jos vauvalla jotain on niin sitten tarvittava aika.

Paino kans kummittelee täällä ja ihan taas peljättää puntarille meno. Mulla ei ole kotona puntaria ja ehkäpä hyvä vain :-D Toki kyllähän vauva ottaa päällimmäisenä itselleen kaiken tarvittavan mutta jotenkin on tullut että seuraa entistä tarkemmin mitäpä suuhun laittaa.

Yksin olemisesta piti sanoa että kiitos hatun nostosta. Onhan tämä yhtä hullunmyllyä välillä ja ääri rajoja kysytään mutta täytyy sanoa että kyllä mä nautin enemmän kuin koskaan. Ja kun nuo mies valinnat ei näemmä mun kohdalla osu oikeaan suuntaan niin parempi lapsille ja mulle että olen yksin lasten kanssa ja luomme oman arjen rytmin ja muksut ei ole sekaisin kun toinen sanoo toista ja toinen toista. No täs on muutakin mutta en nyt rupea tähän julkisesti kaikkea laittamaan.

Jaahas ruuanlaitto kutsuu taas.
 
  • Tykkää
Reactions: papumamma
Terveisiä neuvolasta, meillä kaikki ok.
Hemoglobiini pysynyt kohtalaisena 121, verenpaine vähän noussut 122/74 ja sf-mitta 31 cm eli edelleen mennään tasaisesti keskikäyrän yläpuolella. Tyyppi on pää alaspäin ja suht suorassa, sykkeet hyvät.
Painoa tullu puolisen kiloa parin viikon ajan (eeek!) ja painan nyt huomattavasti enemmän kuin koskaan ennen, noin 61 kg. Mihkä tässä oikein vielä päädytään?

Kahden viikon päästä olis lääkärineuvola ja siitä eteenpäin neuvolakäynti viikon välein. Jestas kuulkaa, tää jos syntyis 4,5 viikon päästä niin laskettais täysaikaiseksi, onpa aika mennyt nopeasti!

Liriel 33+3
 
Mä oon ihan samaa miettinyt ku Liriel täs että 4 viikon päästä on lupa syntyä ;-) vaan luulenpa omalla kohdalla että sitten ku sais tulla niin ei varmaan tule on vaan lappu luukulla että lomalla :-D :-D
 
Kuulumisia täältäkin.
Odotus on mennyt suht hyvin täällä,ei mitään suurempia mitä nyt tässä vaiheessa koko ajan lisääntyy :) Yöt alkaa olla tukalia,kun ei ctiedä miten päin olis,ja wc keikat sen kun lisääntyy :)
Neuvolassa olin maanantaina,ja sf mittaa kauhisteli,kun niin paljon kasvanut viime mittauksesta.. no,mä en nyt osaa huolestua ollenkaan tuosta kun ne niiden mittaukset on mun mielestä muutenkin ollu vähän sinne päin,ja viimeksi oli eri mittaajakin,jotenka johtuiskohan tuosta. Mistään muusta tuo terkkari ei osaa vaahdotakkaan :/ koen olevani aika yksin tämän raskauden kanssa,mihinkään kuysymykseen en saa vastausta,ja jotenkin vaan rutiininomaista läyhäntää :/ Meillä on riehunu flunssa,ja likalla viruspohjainen,soitin ite kun tulin kovin kipeäksi että pitääkö mun olla huolissaan missä vaiheessa sitten vauvasta,josko tuota virusta mullakin... vastaus kuului,saahan panadolia ottaa 3 päivässä,juot,ja lepäät paljon,juo lämmintä ja kaiki flunssanhoito ohjeet jotka jokainen jo tietää... Että näin,kiitos ja moi. noh,ehkä tästä mennään eteenpäin,loppua kohden.
Paljon olen laittanut vauvan vaatteita valmiiksi,mutta kaikenmaailman pikkuhärpäkettä vielä puuttuu.. Tässä koittanut miettiä mitä sitä vielä pitäis hommata,kaikki kylpyöljyt ja rasvat,vanut ja mitä muuta... Rintapumppukin vissiin...
Väsyttää kauheasti, johtunee huonosta hb:sta,joka oli 107,ja sitten tästä flunssasta,nukkua vois vaikka kuinka paljon,kun van luonne antais periksi,jotenkin luulen jotta jämähdän kokonaan jos vaan makoilee,vaikka makoilla pitäis..
Supisteluja en ole sen kummemmin tuntenut,kai,mulla kun niistä ei ole oikein tietoa,edellisellä lapsella kun niitä ei ollut. Kävellessä kiristää joskus enempi ja joskus vähempi jne,mutta ei mitään sen suurempia kipuja. Vihlontaa vaan nivusessa iltaisin jos oikein on päivän riehkannut,ja ala mahaa riistää.. jotain liitoskipujako sitten,en tiedä.
 
Ööö... onneksi vauva tulee maailmaan "jo noin 2 kuukauden päästä". Nimittäin tämä vaate- ja tavararöykkiö siirtyi vaatehuoneesta eilen meidän makkariin. Miten ihmeessä oon onnistunut haalimaan vauvalla noin hirmusen kasan kaikkea?? :D


Mitäs muuten ajattelitte laittaa vauvalle päälle kotitulomatkalle? Tiedän kyllä mitä esikoisella oli päällä keskikesällä, mutta...toukokuussa...
 
Viimeksi muokattu:
kivuista alavatsalla: minulla vihloo joskus alavatsalta esimerkiksi autosta noustessa. Neuvolassa sanottiin, että kaikki alhaalla tuntuva kipu on normaalia, johtuu kohdun kiinnikkeiden venymisestä tai jotain.

nenäverenvuodosta: minulla ei varsinaisesti vuoda verta, mutta niistä päivittäin vertä (yök) siitäkin luin, että johtuisi limakalvojen kuivumisesta.

painoa tulee ihan hirveätä kyytiä!! Nyt 8 kg, mutta päivittäin viisari värähtää hurjasti ylemmäs. Urheilut ovat olleet aika vähissä ja olen varmasti syönytkin huonosti :( huomaan myös, että nyt on alkanut olla jaloissa turvotusta :ashamed:
Ensi viikolla neuvolassa kuulen sitten tuomion.

Poca 31+1
 
Mullakin on ollut riesana tuo nenäverenvuoto - itseasiassa aika pahana. Vuoto on päivittäistä ja useita kertoja päivässä. Välillä saan sen tyrehtymään heti, mutta on myös kertoja kun verta tuntuu ihan suihkuavan... Kuivista limakaloista ja ilmeisesti limakalvojen muutoksesta se johtuu, mutta on kuitenkin todella kiusallinen vaiva. Mua hävettää jopa miehen vuoksi, ei oo kiva kun on tollasia vaivoja kokoajan.

Oxalisen tapaan meilläkin on kämppäasiat yhtä myllerrystä. Ollaan siis varattu uusi kämppä, mutta kun kauppoja ei ole vielä tehty, niin asiat vaan soljuvat ilmassa. Meidän piti muuttaa jo hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää, mutta nyt kuultiin, että kämppä vapautuukin vasta neljä päivää lasketun ajan jälkeen. Nyt tukijoukot kannustavat pakkaamaan kaiken valmiiksi, jotta muutto voi tosiaan olla silloin, mutta itse vielä emmin. Kyse olisi siis yhden päivän muutosta, vuokra-asunnossa kun asumme. Varmuuden vuoksi pystytin eilen pinnasängyn ja alan laittaa siihen kaikkea valmiiksi vauvan tuloa varten. Hoitopöydästä voin ehkä tinkiä ja odottaa, että pystytän sen ja loput tavarat vasta uuteen kotiin. Siihen saakka voin kyllä vaihtaa vaippaa vaikka sängynpäällä.

Kotiutumisvaatteita olen minäkin miettinyt kovasti. Meillähän laskettu aika on vasta toukokuun lopussa. Esikoista kun odotamme, ei kokemusta vielä ole, mutta periaatteessa olin ajatellut jotain vanutäytteistä haalaria, sen alle bodyä ja potkareita. Sitten tietty joku myssy ja vanuhaalarin hihan ja lahkeensuut kiinni taitettuna. Mahtaakohan riittää?

Me ei vieläkään olla saatu äitiyspakkausta, vaikka olen anonut sitä jo kuukausi sitten. Tänään soittelin perään ja päätös on kuulemma tulossa - mutta milloin, sitä kyllä ihmettelen!? Puhelimessa sanottiin, että kaikki tiedot on oikein ja kasassa, mutta silti tässä vaan odotellaan. Tosi kurjaa ja henkinen paine saada edes jotain valmiiksi vauvaa varten on kova. Me ei siis olla vielä ostettu paljon vauvan tavaraa, kun olisin halunnut tutustua siihen äitiyspakkaukseen ensin. Nyt varmaan alan jo kaivamaan noita listoja siitä mitä vastasyntynyt tarvitsee ja vertailen sitten sitä äitiyspakkauksen sisältöön.

Mullakin on kovaa stressiä painonnoususta. Olen kerännyt 14 kiloa ja nyt ei enää tee mieli mennä vaa'alle olenkaan. Sormet on turvonneet ja sormukset ja jotkut kengät ovat jääneet pieniksi. Mun mielestä mun vatsakaan ei näytä kauniilta - tai jotenkin kai kuvittelin sen pyöristyvän kauniimmin. Nyt tunnen itseni vaan tosi rumalla tavalla läskiksi :ashamed: Mutta siltä se tosiaan tuntuu - ja tuntuupa olevan muutenkin kovaa ahdistusta ja murhetta ilmassa. Onkohan sekin sitten hormonaalista?

No mutta tällaisissa tunnelmissa täällä, toivottavasti pikkuhiljaa paranevilla mielialoilla : /

Minttumaari* 30+3

PS. Mainittakoon nyt kuitenkin että neuvonlan mukaan vauvan kehitys on sujunut hyvin, hiukan keskikäyrän yläpuolella mennään ja kaikki arvot mallillaan :heart:
 

Yhteistyössä