Toukomurut 2014 ~ Maaliskuussa

Huh, tänään onneksi parempi päivä, eilinen oli yhtä tuskaa, aamusutinat, koko huushollin siivous ja lenkkeily eivät ole hyvä yhdistelmä:| Illalla tuli ihan selkeä ponnistamisen tarve, kun tyyppi painoi itsensä tosi alas lantioon, onneksi meni kuitenkin ohi ja tänään kärsi taas vetää kahden tunnin lenkin ja nyt ei kolota yhtään. Pitää jättää siivous miehelle -voi mikä harmi:LOL:

Pitääpä itsekin miettiä mitä sairaalakassiin pakkais, ettei taas tarvitse vasta lähtiessä vaatteita valkata -ei mulla kyllä yleensäkään ole ollut muuta kuin vaatteet, meikkipussi, hiuslakka+harja ja pesuaineet+deodorantti sekä hammasharja ja tahna. Syötävää tai lukemista en ole tarvinnut, kun ovat olleet ns pikalähetyksiä -tää nyt sit tietysti on varmaan poikkeus:D

Työaamuja enää 10, tää loppuaika meni kyllä tosi nopeesti, vastahan tässä oltiin puolivälissä ja nyt jo loppusuora häämöttää.

Ollakovai...? ja poikanen 32+4
 
Täällä luvassa varmaan taas supistusten yö, siihen malliin reittä pakottaa.
Tää päivä ollu hulinaa - muksuilta löyty kihomatoja ja nyt on lääkekuuri korkattu ja siivottu koko päivä, alkaa oleen voimat loppu.
Huomenna lisää vaatteiden pesua luvassa (alusvaatteet, pyyhkeet, petivaatteet)...
Ei nyt ihan olis tähän saumaan tätä kaivattu ku mulla on neuvolasta määrätty jo kielto kurkottamiseen, kumartamiseen ja kantamiseen...
 
Hyökkäysvaunulle tsempit!! Muista että jos oikein supistukset kovenee niin paratabsia kannattaa ottaa ensi apuun :) mä sain silloin kuukaus takaperin sillä keinolla omat laantunaam. Noi madot vois kyllä hävitä maan päältä :-( ne on kyllä sellainenkin riesa ja parempi ottaa vähän yli reagoiden että pääsee kerralla eroon.

Voi sairaalakassi sentään :-S mun pitää pakata isommille varalta hoito vaatteet sekä vauvalle istuin ja kotiin tulo vaatteet sekä itselle hygienia tavarat sekä kotiin tulo vaatteet. Jotkut oikein mukavat ja ei kiristävät vaatteet kokemuksen syvällä rinta äänellä. Joku muisti vihkonen ja kynä niin saa sit jotain ylös kirjata. Eväänä ajattelin suola keksejä ja ehkäpä jonkun pilli mehun. Vieri hoito osastoilla on jääkaapit jota saa käyttää vapaasti. Mehua ja vettä saa kun hakee ja muistelisin että sitä iki ihanaa luumu mehua saa myös vapaasti ottaa :-D. Ja ruokaa sinne tuodaan niin ettei vauvan tuoksussa meinaa muistaa syödä ;-) siinäpä sitä olikin jo muistettavaa :p hei ja yks mitä olen joka kerta joutunut pyytään jonkun tuomaan HUULIRASVA. Siellä kuivuu huulet kyllä ihan kyselemäti vaikka kuinka juo ja juo edistääkseen maidon nousua.

Kävin tänään pari kirppista kiertämäs taas etten touhua täällä kotona ja ostin ensimmäiset ja varmaan viimeiset vauvan vaatteet. Pari 60cm bodya ja 4 puoli potkaria 60-68cm yhteensä 6e. Nyt rupeaa olemaan vaatetta niin että ei kerkeä pitämään enää :-D huomenna on kyllä pakko paneutua siivous puoleen supistusten uhallakin :$
Mä en kyllä yhtään tykkää tästä "taka talvesta" :mad: juuri kun piha rupesi olemaan kuiva ja kura kausi ohi niin eikös uusi sellainen ole edessä :'( mä olen niin allerginen jo tuolle kuralle ettei tosikaan!! No mutta nyt mä kokeilen taas nukkua hetken ennenku taas valvotaan..

Saspa ja tirriäinen 32+3
 
Nitta Tsemppiä ultraan! Alat olla jo niillä viikoilla, kun mulla esikoinen liian lapsiveden ja supistelujen vuoksi synty :whistle: Siis 33+3 menin ekan kerran päivystykseen, 33+5 ottivat osastolle, 34+2 oli lapsi maailmassa. Otahan rauhaksiin, jos kovasti supistelee?

Omaa oloa, väsyttää kun ei saa nukuttua. Kyljellään vaikea olla, kun maha tulee vastaan ja sitten pelkään "lysähtäväni" mahan päälle. Otin tyynyn avuksi, mutta sitten puutuu lonkat ja selkä...Selällään on hyvä olla jos on jalat koukussa, mutta ei sillain voi nukkua ja toiseksi niin moni varoittelee, ettei selällään saisi makoilla. Nyt alkaa tuntua, että maha on tiellä ja kyykistelyistä se ei tykkää.

Onko muilla ollut muuten aamuisin herätessä kipeitä vihlaisuja alamahassa jos vaihtaa asentoa? Tosi kipeitä, molemmin puolin, tekee mieli vaan hetki painaa mahaa...kestää ehkä muutaman sekunnin. Tuntuvat suunnilleen niillä kohdin missä munasarjat olisi normaalisti (missähän ne on ison mahan kanssa?)

Mulla on tavallaan panikkii siitä, että ehtiikö kaiken laittaa ja pakata. Ja sitten toisaalta tullut sellainen olo, että ihan turhaan hössöttää, kyllä sille vauvalle varmasti jokin nukkumapaikka löytyy ja vaatettakin, vaikkei kaikki olisi täydellisesti oikella paikalla ennen syntymää. Sairaalakassiahan ei viime kerralla ehtinyt edes mukaan napata, mies toi sen myöhemmin ohjeiden mukaan.

31+0 POKS (51 päivää laskettuun aikaan, huomenna alkaa varhennettu äippäloma :rolleyes: )
 
Onpa ikävää että niin moni täällä kärsii kivuista ja supistuksista. Itse tajusin juuri eilen että minähän voin mainiosti :D
Aiemmin lenkkeillessä vatsa kiristeli helposti ja varsinkin kylkiluiden vierestä lihakset ja nahka kipeytyivät venymisestä, mutta nyt, hops, kaikki onkin tosi hyvin. Välillä vähän keuhkoja painaa kun tyyppi oikein venyttelee ja varsinkin iltaisin potkii niin että sisäelimet on kovilla, vatsanahasta puhumattakaan, mutta muuten tuntuu tosi hyvältä. Jaksan liikkua, nukkuminen on helpompaa (vatsa tuntuu asettuneen aloilleen, tai sitten olen vaan tottunut siihen tunteeseen että keuhkoja painaa), mikään ei stressaa tai jännitä.
Nyt kun vielä muistaisi olla onnellinen siitä että kaikki tuntuu menevän niin helposti..
 
Uusi viikko :)

Viikonloppu meni supisteluja kuunnellessa. Tyty liikkuu tositosi paljon massussa.. tuntui jo viikonloppuna, että jokohan käännähti toiste päin? siis pää alaspäin.. nyt nimittäin tuntus että vihloo alas kun jokin iso puskee.. ja oikealla kyljissä jotkin pienet luisevat potkii (jalat?) =)
Viime yönä jouduin käymään neljä kertaa vessassa.. ja koko yön supisteli, massu oli oikeastaan koko ajan (aina kun heräsin) kovana. Mutta koko ajan ei menkkamaisesti kuitenkaan sattunut.
Tänään olisi lääkäri+sisätutkimus klo 12.... ja keskiviikkona neuvolatätin luo meno; mitat sun muut. Mielenkiinnolla menossa tuonne lääkäriin tänään, kun tuntui toi viikonloppu aika supistus-voittoisalta!
Minä en ole oikeestaan vielä pakannut sairaalakassiin kun vauvan kotiintulo vaatteet.. ja itelle sukat :) tällä viikolla voisi sen pakata loppuun. Vauvalle on vaatteet valmiina kotonakin odottamassa. Vaipat, liivinsuojukset, siteet ja tuttipullot+pumppu hankittuna.
Aluksi laitetaan vauvalle sellainen korikehto, jonka saimme lainaan isäni vaimon siskolta :heart: siihen tilasin sellaisen uudintangon ja verhon. Kehto on vielä isäni luona.. mutta haetaan se varmaan ensi kuussa kotiin.
Viikonloppuna sain ommeltua loputkin lakanat vauvalle... :heart:

Mukavaa viikkoa kaikille! :)

Äippä + tyty 30+1
 
Kerrankin sitä melkein nukku yön hyvin..Likka herätti viideltä mut siihen asti sai nukkua ilman katkoja:) Vaavi tuntuu vaan heräävän kun lähtee liikkumaan niin uudelleen nukahtaminen on hankalaa.
Sairaalakassi on ihan outo juttu,noista kahdesta aikasemmasta en ole ehtinyt sitä pakkaamaan mutta laittanut miehelle listan mitä tuo sitten myöhemmin mut jos nyt skarppais. Mulle riittää ihan: Huulirasva,kännykkä+laturi,dödö,lääkkeet,harja+hammasharja ja tahna.Shampoota oli sairaalalla mutta hyvähän se on varulta ottaa. Vaatteet yms. tuo mies myöhemmin..Toki laitan ne valmiiksi jos muistan niin ei tule ihan mitä sattuu:D
Pinnaa meinaa kiristää,niin paljon tekemistä mutta ei kukaan auta ja mua supistelee herkästi..Mies voisi olla kiinnostuneempi kevätsiivouksesta tai ylipäätään mun auttamisesta..Eilen ihan purskahdin itkuun kun tuntuu kaikki kaatuvan päälle..:/ Poikakin jaksaa vaan uhmata minkä ehtii..

Tänään poksuu 31+0 :heart: ja vauvakuume alkaa olla valtava :p mutta ainakin 6vko voisi pysyä vielä kyydissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Saspa
päivää =)

on kyl monella nämä supistukset ja kipuilut vaivana :( ja yö heräilyt, vanha kansahan puhuu että vauva opettaa jo vatsassa rytmille helpottaakseen tulevan äitin elämää synnytyksen jälkeen. mun kohdalla se on kyllä pitänyt paikaansa =) täällä yö meni valvoessa kuta kuinkin.. pari puolentoista tunnin pätkää :attn: ja kaikeksi kukkuraksi tuon nuorimmaasen nenä rupes vuotamaha |O ollaha säästytty aika hyvin koko talavi-aika ilman räkätauteja niin eikös se nyt sit iske :/

avantasialle kans tsempit :)! ei tuo hääviä oo että vaikka mies taloos niin ei apua juuri saa :( itsekkin kun yksin olen ja joutuu tekemään supisteluista huolimati tekemään pakolliset ja muut mukavat niin kyllä sitä miettii että mihinkähä sitä taas päänsä on pistänyt. ja tosiaan ne supistelut ei paljon huolta helpota.

tääl on nyt ihanan rauhallinen hetki ku likka eskarissa ja nuorimmainen nukkuu päiväunia. pyykkikone huutaa ja kuivausrumpu mutta taidanpa tähän väliin itsekkin vähän torkahtaa =)

Saspa ja tirriäinen 32+4
 
Mä en nyt aikanaan kolmeen viikkoon koskekkaan vauvan vaatteisiin matohysteeriassani, mutta niitä ei ole edes vielä pesty, pinnasänky on edelleen naapurissa.

Sairaalalaukkua mulla ei oo ikinä ollukkaa, kässälaukussa on matkahammasharja, kutimet ja langat, puhelimen laturi (siinä ne tärkeimmät).
Dödöä en oo käyttäny vissii teini-iän jälkeen kun en jostain syystä hikoile edes ja sairaalan shamppoo riittää mun hiuksille, jos en pääse kotiin suihkuun (esitiedoissa pyyntönä polikliininen synnytys). Vauvan ja mun kotiutumisvaatteet pakkaan turvaistuimeen ja mies saa tuoda ne kun tulee meitä hakemaan.
Jos joudutaan jäämään niin sitten saa tuoda lisäksi käydessään imetysliivit ja liivinsuojia.
 
Tervehdys!

Viime viikolla oli kasvu-ultra ja kaikki oli ihan ok. Vauva oli kooltaan melkein 1900 g, joten ihan mukavasti kasvanut. Tosin aikaisemminkin kasvu on jotenkin hidastunut loppua kohden, joten uusi seuranta-aika varattiin jo parin viikon päähän. Samalla katsotaan vauvan tarjonta ja yritetään mahdollisesti kääntää jos edelleen perätilassa. Onko kenelläkään kokemusta tuosta käännöstä? Jotenkin vähän mietityttää. Sit sain vielä dalacin-kuurin, tulehdusta ehkäisemään ja ettei siten synny ennenaikaisena. Onko kukaan joutunut käyttämään tuota dalacinia nyt raskausaikana? Ja liikkumista pitää välttää supistusten ehkäisemiseksi. No näillä mennään. Mieli on kuitenkin hyvä, kun ollaan jo tässä vaiheessa. =)

Hyökkäysvaunu, voin vaan kuvitella miltä sinusta tuntuu tuossa matorevohkassa. Minä olen ihan hysteerinen jo ihan ajatuksenkin tasolla ja monesti olen jo panikoinut ennakkoon. Vaikka saahan ne sitten poiskin, mutta se vaihe on varmasti aika ahdistavaa kun pitää siivota ja sittenkään kun ei ole ihan varma saako kerralla pois. Mutta tsemppiä, et ole ainoa joka on tuon joutunut kokemaan. Mutta se nyt ei varmaan lohduta ennen homma on poissa.

Minä en ole vielä pessyt vauvan vaatteita, osa pitäisi vielä hankkia. Varmaan ensi viikolla alan puuhailemaan tuota vaateasiaa. Tosin ehtiihän sitä sitten vielä vauvan synnyttyäkin laittamaan jos nyt olisi edes alkuun varusteet suurin piirtein varattuna. Kaikkea ei välttämättä osaa edes hankkia ennen kuin tilanne näyttää mitä tarvitsee. Sairaalakassi on mulla sekin laittamatta, tosin aika kevyesti siihen valmistaudun. Ekalla kerralla en ehtinyt varata mitään, mutta mies sitten toi ohjeiden mukaan tarvittavia tavaroita sairaalaan. Varmaan nytkin huomaan kaikkia puutteita sairaalassa ja kotonakin, mutta mies saa sitten käydä kaupoilla ennen kun itse siihen kykenen. =)

Juliana ja vaaveli rv 33+0
 
Juu, tosiaan, pitää itsekin selvittää, että missä meidän pinnis on -tai se on koko sukuhaaran yhteinen, mut ollaan sitä viimeksi käytetty ja jonnekin se jemmattu, muistais vaan, et mihin:whistle: Oletteko ostaneet patjan ns metritavarana vai valmiina lastentarvikeliikkeestä? Me ostettiin viimeksi metritavarana ja oli suht hinnakas, nyt pitää katsella valmispatjoja. Entisetkin on tallessa, mut en uskalla niitä käyttää, kun saattaa lisätä jonkun tulkinnan mukaan kätkytkuolemanriskiä -juu, ylivarovainen olen.

Hyökkis, jaksamista matoinvaasion kanssa, voin vain kuvitella, mikä riesa se on tässä elämänvaiheessa. Itsekin aina kauhulla odottaa, koska se mato/täi -tiedotuslappu tulee päiväkodista:|

Saspa, mä niin nostan sulle hattua et yksin pyörität koko showta, mä olen ihan poikki aina iltaisin, vaikka mies tekee reilusti oman osansa kotitöistä. Ja silti meidän huusholli näyttää aina ihan siltä kun olis pommi räjäytetty olkkarissa.
 
srz
Tännekin pitkästä aikaa jotain tekstiä...

Meillä on sairastettu urakalla edellinen kuukausi. Molemmat tytöt olivat mahataudissa, nuorimmaisella silmätulehdus + korvatulehdus ja nyt uusi räkärauti :/ Mulla itsellä postiontelotulehdus ja siihen päälle lääkekuurin alettua elämäni kamalin mahatauti. Siinä sai ittensä kyllä niin huonoon kuntoon etten oo ikinä ollu :( Ja lääkäri vaan totes että en ole tarpeeksi kuivunut että asialle jotain tehtäisiin, kotiin vaan vaikkei tolpillaan meinattu pysyä. Mutta selvittiimpä siitä kuitenkin :)

Vauvalle on vaatetta on hommattuna mutta mitään ei ole pesty, paitsi vaunujen kankaat. Tyttöjen leluja ollaan sortattu ja osa hävitetty että jätkänpätkäkin sais leluilleen tilaa johonkin.

Olen nyt viikon verran lomalla ja sitten palaan vielä töihin 2,5 viikoksi. Jos palaan... nyt kyllä isoimmat kolotukset on hävinnyt. aamupahoinvointia mulla on edelleen ja maha-asukki painaa todella viiltävästi välillä tuonne alas joten kävely todellakin muistuttaa lyllertämistä.

Mä en ole päässyt keskittyyn koko raskauteen nyt kuukauteen ja pelottaa kovasti ajatus että vauva syntyisi ennenaikaisena ja meillä ei ole mitään valmiina enkä henkisesti ole ehtinyt edes ajatteleen synnytysasioita yms. No, jos lomalla ehtis vähän rauhottuun kun nämä uhmaavat siskoksetkin on päivän pois

Srz + jätkänpätkä rv 30+5
 
Lääkärikuulumisia täällä:

Sf-mitta oli nyt 26, pikkusen notkahduksen teki alaspäin, mutta kuitenkin siinä keskikäyrillä.
Verenpaine: 115/69 , vauvan sykkeet 143
Ei ollut vielä kääntynyt, mutta kuitenkin viistottain oli pää alassuin ;)
Sairausloma aina tuonne äitiysloman alkuun saakka; 16.4.
Kohdunkaula oli samanlainen kuin viimeksikin; 3cm ja kiinteä. Hyvä niin.
Paino tasan 60kg. Tällä hetkellä siis kaikkinensa tullut +11kg.

Ei ole itselläkään aiemmista tainnut sairaalakassia varsinaisesti olla... omat tossut oli ja sukat.. +henk.koht pesuaineet/ harjat yms. Ja tietty jtk pientä evästä; viimeks tais olla suklaalevy ja puolukkamehua =)

Äippä + tyty 30+1
 
Wuhuu, painokäyrä oli pikkusella vihdoin tasaantunu, nyt arvio oli 2450g, meni keski ja yläkäyrän välissä =) Lapsivesimääräki tasottunu mutta edelleen runsasti, jos vedet menee niin heti makuulle ja ambulanssilla sairaalaan, oli vähän niinku RT mutta ei kuiten :) ylhäällä oli edelleen ja saattaa vielä kääntyillä miten vain!! Sanoki että vatsa tuntuu tosiaan pinkeältä ja täydeltä kuten valittelinki... Alapäätä ei kurkattu, se tsekataan sitten äippäpolin käynnillä reilun 2vkon päästä. Labralähetteen laitto pissanäytteelle ku sitä pyysin, aamulla sticksillä oli leukkarit 4+... ja tänään sitä ei neuvolassa katottu :/
enään 4 vuoroa töitä :)

33+1
 
  • Tykkää
Reactions: KolmenÄiti-81
Nitta Se vielä piti sanoa, että liikaa lapsivettä voi myös imeä pois. Ainakin siinä tilanteessa, että olisi muuten uhkaava ennenaikainen synnytys, koska punktioonhan liittyy itsessäänkin pieni riski ennenaikaisuuteen. Mulle tätä ehdotettiin viimeksi, mutten sitten tuntenut tarpeelliseksi... rv 34 täytyttyä ei enää estellä, vaan lapsi saa tulla maailmaan jos haluaa eli ei sulla siihen ole kuin muutama päivä!

Siksi näitä kertoilen (vaikka aiemminkin ehkä olen sanonut?) kun tilanteesi on kuin suoraan toisto mun esikoisen odotuksesta ja ennenaikaisuuden syistä. Mutta raskaudethan on erilaisia, ja vaikka menisikin kaikki samoin niin ei se silti kaikilla tarkoita, että rv 34 syntyy :) Tsemppiä töissä jaksamiseen!
 
Pinnasängyn patjasta: Ostin uuden, kun olin myös kuullut tästä kätkytkuoleman riskistä. Miten se voi muka vaikuttaa? No edellinen patja oli niiiiiin mielettömän likainen, että poltin sen pihan perällä. :) Uuden ostin Keskiseltä - ei se niin kallis ollut - joku 25 e muistaakseni. Eiköhän niitä myydä Prismoissa ja Cittareissa niin ei tarttis niin paljon pulittaa lastentarvikeliikkeissä.

Hämmästelen täällä lukiessani teidän vaivoja ja sitä - että sinnittelette töissä. Kuka siitä teitä kiittelee, että olette oman ja vauvan terveyden uhalla loppuun asti töissä? Olkaa armollisempia itsellenne ja antakaa lupa jättäytyä pois töistä aikaisemmin. Sen jälkeen kun itse jäin saikulle niin olo on helpottunut huomattavasti. Öisin saa paremmin nukuttua - päivisin on aikaa levätä ja mielikin on virkeämpi. Sitä turhaan stressaa olenko tänään työkykyinen vai en - jos vaivoja on niin kyllä sitä saa ja on oikeutettu sairaslomaan. Me ollaan vielä niin nuoria, että töitä me ehdimme tehdä!
 
Neuvolassa käyty taas, sf mitta pysyttelee alakäyrän läheisyydessä mutta nyt kuitenkin tasaisemmalta vaikuttaa kasvu.
rv 32+5, painoa kaikkiaan kerätty jo 18kg :ashamed:
turvotus +, liikkeet ++, sydän äänet +130
rr 119/63 (mitattu heti synnytksestä pelottelun jälkeen) :D ja tarjonta rt.

Ei siis tullut lisä tutkimuksia/ kasvu seurantaa kun käyrät lähti tasaisesti kasvamaan pienen pudotuksen jäliltä.

Normaali/ keskikokoista tyttöä lupaili,todeten kuitenkin että katsotaan myöhemmin sitä koko arviota, mutta huolestuneisuuttani poistaakseen näin sanoi.

Jonkin verran supistelut täälläkin vaivaa, varsinkin jos ei muista ottaa tarpeeksi rauhallisesti. Enemmin siivoilee, nopeampaa kävelyä poikien perässä jne. Maha ilmoittaa kyllä äkkiä että nyt hitaammin kiitos! :D

Sairaalakassia varten on vähän hankittuna tuplasti pesuaineita ym hygienia tuotteita. Muuten ei ole kyllä mietittynä juurikaan. Asiasta jo 2vk sitten neuvolassakin kyseltiin. Että kai sitä sais pikku hiljaa alkaa kasailemaan. Niin saa mieluisat kamppeet mukaan, eikä mitä sattuu miehen tuomana jälkeen päin ;)

mintssi ja rinsessa 32+5 <3
 
Aiemmin oli puhetta siitä, miten muut lapset ovat hoidossa. Itsellä siis nuorimmainen on 2-3krt/ vko hoidossa... mutta heti kun vauva syntyy niin otetaaan pois hoidosta, pääsee hänkin heti tutustumaan pikkusiskoonsa :) Ja syksyllähän tämä nuorin aloittaa eskarin, niin eskari ja siitä sit kotiin minun ja vauvan luo, hoitoja ei tarvitse hänelle eskarin jälkeen varailla.
Patjasta: en ole kuullut koskaan tuosta kätkyt-riskistä.. mihin se perustuu?? Meillä kun on kesän ajan vauvalle tuo korikehto, niin ihan vanha patja siinä nimittäin on. Ja syksyllä otetaan pinnasänky kehdon tilalle, niin siihen ehkä tartteekin ostaa uuden patjan kun vanha ei ole tallessa.
Sairauslomista : Itse olin kyllä aivan varma, että parempi olla nämä "kriittiset" viikot kotona, kuin töissä sinnitellä supistusten ym tuntemusten kanssa. Kerkeen kyllä töitä vielä tehdä, eikä ne töissä pulaan joutuneet. Tuuraajat kyllä on.
Ootteko te muut jo ehtineet ajttelemaan, kuinka kauan aiotte olla7 pystytte kenties taloudellisesti olemaan kotona pikkuisen/ pikkuisten kanssa? Itse karkeesti ajatellut, että jos mahdollista, niin töihin sitten 01/2016...

Äippä ja tyty 30+2
 
Huhhuh! Mä selvisin! Eli nyt on työsaralla pahin takana. Toinen esimies saapunut takaisin lomiltaan, joten mulla alkoi nyt helpot viimeiset 2 viikkoa töissä sisältäen hurrrjat 6 työpäivää kun pitelen ylitöitä pois :LOL: Ihmeekseni pahimmat supistelut pysyivät tän rankan työrupeaman melkeen kokonaan työaikana poissa kuvioista muutamaa polvet notkauttavaa supparia lukuunottamatta ja yötkin sain nukuttua jopa ilman pahempia kolotuksia. Tyllerö ilmeisesti päättänyt laskeutua kun puutuu lonkka ja särkee alakerta sihen malliin ja myös mies havahtui, että näyttääpä masu jotenkin hassulta...pienempi verrattuna pariin edelliseen viikkoon huomattavasti o_O ympärysmittakin tipahtanut reilut-5cm...tosin oli jo vko29 niin alhaalla, ettei neuvolassa tuntenut enää kunnolla mistä pää alkaa kun oli niin syvällä lonkassa piilossa :p Pahaa oloa ei nyt taas ole pahemmin ollut edes aamuisin, hengästyminen vähentynyt *IHANAA*, uutena oireena on istumisen epämukavuus...aivan kuin istuisi raasun päätä lyttyyn jos kovalla jakkaralla yrittää istua :confused: Sairaalakassia en ole pakkaillut, mutta alkanut jo miettiä mitä kaikkea mukaan ottaisi. Vaatteet alkaa olla pestynä, ja paraikaa koneessa pyörii vauvan petivaatteita :heart: Meille siis tulee ihana rottinkinen ensisänky makuuhuoneeseen meidän sängyn viereen ja vauvan omassa huoneessa odottaa jo pinnasänky valmiina. Ensisänky on sama jossa itse olen sisaruksineni saanut ensiyöni kotona viettää ja pinnasänky on taasen miehen vauva-ajoilta :heart: Olen muutamat kyyneleet vuodattanut kun oon herkistellyt että oma lapsi nukkuu elämänsä ensimmäisen yön kotona samassa sängyssä jossa 28 vuotta sitten nukuin ensiuneni ja vielä ihanan äitini ompelemien petivaatteiden alla :heart: oon kyl muutenkin ollut viime viikon niin itkuherkkä tapaus et huhhuh...
Vointeja kaikille ja jaksamisia viimeisiin työviikkoihin :wave:

Flowerpower85 ja möttönen 32+3
 
Kotona niin pitkään kuin mahdollista...on tähänkin asti sinnitelty, esikoinen on ollut elämästään 3 päivää perhepäivähoitajalla yksittäisiä päiviä, ikää tulisi heinäkuussa sen 3v. Minulla ei ole työpaikkaa edes jäljellä. Hampaita kiristellen seuraan tuota kotihoidontuen rajoittamista koskevia päätöksiä, mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö olisi kotona, kunnes nuorin on 3v. Jollei kotihoidontuella niin sitten jollain muulla keinon - vaikka perhepäivähoitajana itse. Jos kirjoittaisin syitä siihen miksi haluan hoitaa lapseni kotona ja miksi eivät mene päiväkotiin, siitä tulisi kyllä niin pitkä romaani, että taidan jättää väliin :D

Patja Minäkään en ollut kuullut tuota kätkytkuolema riskiä patjasta. tosin uusi patja tulee joka tapauksessa, vanha on vielä esikoisella käytössä ja äitiyspakkauksen patja taisi päätyä jo roskiin. Mistä ootte tilannut noita mittatilauspatjoja? Meidän pinnis on sen verran vanha, että sen mittoihin osuvaa ei meinaa mistään löytyä.

Kätkytkuolema Onkos näitä muita riskejä tai ehkäisykeinoja, mistä ootte kuullut? Itse ainakin sen, että turvallisinta nukuttaa selällään ja että tutti saattaa ehkäistä kätkytkuolemaa.

31+1
 
Meillä esikoinen meni ensimmäistä kertaa hoitoon 1v7kk, kun jatkoin opintoja/ työharjoittelua. Jonka jälkeen suoraan työelämään. Toisen synnyttyä saatiin miehen kanssa sumplittua niin, että minä tein vain iltaa ja viikonloppuja.. ja mies oli päivät töissä. Meni sitten kunnalliseen hoitoon vasta kun täytti 3v. Yhteistä aikaa ei kyllä ollut miehen kanssa juuri ollenkaan, kun tuolloin asuimme E-Suomessa ja mummit ja ukit oli täällä Savossa/ P-Karjalassa :(
Nyt ihan luksusta, kun kummallakin on päivätyö ma-pe ja viikonloput vp. Monta vuotta tehtiinkin tuota "vuoronvaihtoa"! En enää suostuis siihen.

Äippä ja tyty 30+2
 
En tosiaan tiedä, miksi toi vanha patja olis riskitekijä kätkytkuoleman kannalta, mut oliskohan se, et jos nukkuu vatsallaan ja patja on kovin pehmeä? Tuo patja vaan oli muistaakseni jossain listauksessa, josta jäi päähäni, kun on helposti autettavissa. Olen vähän skitso tuon asian kanssa, kun isäni veli on aikoinaan kuollut kätkytkuoleman ja mietin aina, miten mummini on selvinnyt esikoisensa kuolemasta, kun ei ollut ammattiapua tms. saatavilla silloin. Mä olen nukuttanut vauvat vähän kyljellään, muistelen, et näin meidän synnärillä viimeksi opetettiin. Saa nähdä, mitkä kaikki asiat on muuttuneet -no se ainakin, ettei vauvaa enää pestä heti syntymän jälkeen.

Ai niin, nlassa ilmeni tänään, että edelleen olla pt:ssa, kahden viikon päästä uusi tsekkaus. Kaikki muu ok, painokin noussut sen sallitut 200g/vko, mut en ole koskaan silti painanut näin paljon:ashamed:

Töitä enää 8 päivää, ja ihan valmis olen lomille, en haikaile töihin yhtään:D
 

Yhteistyössä