Toukomurut 2014 ~ Joulukuussa

Täällä myös pissanäyte otetaan joka kerta ja katsotaan itse liuskasta tulos. Jos on epävarma, niin sitten neuvolantäti katsoo kokeneempana. Paino katsotaan myös itse siinä odotellessa omaa aikaa.

Mulla ei maha ole sen kummemmin kasvanut, kokeilin juuri tänään että periaatteessa nuo vanhat farkut vieläkin menevät päälle. Vähän kiristävät, ihan kuin olisi syönyt tukevan aterian. Sinänsä erikoista, koska mun äiti kertoi että hänellä oli näihin aikoihin esikoisen kohdalla jo niin iso maha, että ihmiset luulivat lapsen kohta tulevan maailmaan. Eikä meillä lasketuissa ajoissa ole eroa kuin viikko-kaksi. Eli mun vanhimmasta veljestä tulee eno aika pian hänen syntymäpäivänsä jälkeen :p

Aloin tuntemaan vauvan liikkeitä jo viikon 14 lopulla äitini tavoin, vaikka onkin esikoinen kyseessä. Joten lahopää, kyllä niitä voi tuntea ensimmäisen kohdalla jo aikaisin. Ehkä neuvolantäti yritti rauhoitella ettet ala luulemaan ettei kaikki ole kunnossa jos et liikkeitä tunnekaan vielä?

16+0

• Tykkää
Reactions: lahopää
Minä olen alkuraskaudesta saakka käyttänyt BioOilia, on kuulemma hyvä raskausarpien ehkäisyyn ja vaalentamiseen. Itsellä tämä tuote eka kertaa käytössä, joten ei ole omakohtaisia kokemuksia. Eka raskaudessa käytin perusvoidetta satunnaisesti, eikä tullut kyllä arven arpea, mutta voipi olla että nyt nahkat venyy vähän enemmän...

Jessica1, joo mä ajattelin kans että ihon kutina voi johtua venymisestä, ainakin maha on kasvanut jo ihan kunnolla. No tuleepa ehkäistyä raskausarpia samalla kun rasvaa :D Mä ostin myös sitä Bio-Oilia, sit käytän avocadoöljyä ja jotain normikosteusvoidetta, saa nähdä onko niistä apua!

Täytyypä tosiaan varmistaa neuvolasta se pissanäyte, niin pääsee itsekin niitä liuskoja testaamaan...

Täällä myös pissanäyte otetaan joka kerta (niin otettiin esikoisenkin kanssa) itse ei kyllä tarvitse sitä katsoa vaan neuvolantäti käy katsomassa miltä näyttää

Mulla kans kutisee massu :S
minä käytin raskausarpien ehkäisyyn weledan öljyä ja sitten ihan sekaisin mitä vaan rasvoja löytyi kaapista kun kutitti. Tällä kertaa en ole vielä aloittanut rasvaamista mutta kai sitä pikkuhiljaa voisi aloittaa.
En saanut kuin jenkkakahvoihin jotain pieniä arpia viimeeksi (ennestään niitä onkin sitten pehvassa ja reisissä :D) En kyllä tiiä auttaako se rasvaaminen ja öljyyminen mitään vai onko vain ihosta kiinni tuleeko vai eikö. Ehkä tällä kertaa mullekin tulee. Viimeeksi kerrytin kiloja 24! toivottavasti en tällä kertaa niin paljoa ;P Jos muistan oikein niin mulla oli viimeeksi 2kg enemmän painoa tullut tässä vaiheessa.

Tänään menenkin sitten työterveyslääkärille valittamaan näistä päänsäryistä!

ootteko ottanu vauvavakuutuksia?

Meillä on esikoiselle ja mietin, että varm vuoks ottaisin myös tälle syntyvälle.
Sain pohjolasta tarjouksen ja se on vaan tosi paljon korkeampi kuin mitä esikoisen oli :eek:
hinnat nousseet näköjään. sairaan iso summa oli. varmaan laajempikin.. mutta kyllä kirpasee jos tuon ottaa.. :O

Moi!

En oo ottanut mitään vakuutuksia meidän ykköselle eikä oteta varmaan kakkosellekaan. Käydään sit yksityisellä, jos tarve on. Ykkösen kohdalla ei ainakaan oo ollut tarvetta, joten on tullut edullisemmaksi olla ilman vakuutusta. No, eihän sitä ikinä tietty tiedä mitä tapahtuu...

Mä oon aika tarkka noista neuvolan ruokaohjeista raskauden aikana. Ainoo mitä en oo oikeestaan vältellyt on kenotekoiset makeutusaineet sakariini ja syklamiitti. Niitähän ei suositella. Itse en oo vaan jaksanut tutkia purkkeja, että missä tuotteissa niitä sattuisi olemaan. Onko joku asiaan tutustunut? Onks joku yleinen tuoteryhmä missä niitä käytetään ja jota siks kannattais vältellä? Vältteleekö joku noita edes?

T. Lokakuinen

light tuotteissa pääasiassa on keinotekoisia makeutusaineita.
Mä ite välttelen niitä muutenkin koska ne laukaisee migreenikohtauksen (kuten myös aspartaami, asesulfaami K) ja lisäksi sitten välttelen natriumglutamaattia (enimmäkseen lihatuotteissa joissa lihaprosentti pieni ja makua yritetään sitten tuoda glutamaatilla). Näitä en myöskään syötä lapsille. Mitä vähemmän e-koodeja niin sen parempi.

Rinnoista oli puhetta... Mä ostin itselleni tämmöisen imetystä ajatellen:
Lansinoh / Uutinen / Therapearl - Uutuustuote!
Sitä saa sekä lämmittää että viilentää rintoja. Eli sillä saa maidon tulon alkamaan ja turvotuksen laskemaan. Pakkauksessa tuli mukana myös suojapussit ettei ole ihan lämmin ihoa vasten tai kylmä ihoa vasten vaan siinä on ihana sellainen pehmeä pussi välissä :)
En tiedä onko tuo käytännöllinen näin odotusaikana (ettei maidon tulo alkaa ennen aikojaan) mutta kannattaa hommata ennen kuin vauva syntyy! Esikoisen aikana rinnat oli tosi arat aluksi ja tuollainen olisi ollut silloinkin hyvä juttu...

Täällä ollaan keuhkoputkentulehduksessa... :( Ja esikoisella on korvatulehdus... Toivottavasti tää olo paranis ennen joulua! On ollut jo sen verran kauan flunssaa että sais jo loppua...

Kroppakriisi pahenee: Esikoista odottaessa paino oli laitokselle lähtiessä kilon enemmän kuin nyt. Nyt siis viikkoja 19+1 ja esikoisesta näin paljon painoin jotain viikolla 33.. Toki olin muutenkin nuorempi ja viisi kiloa hoikempi jo lähtötilanteessa silloin. Esikoisesta maha oli siis pieni pallero ja BMI laitokselle lähtiessäkin vielä normaalin puolella. Nyt sitten ahdistaa urakalla: Melkein lasken päiviä siihen, kun laskettuaika on varmasti ohi ja saan taas alkaa kuntoilla ja laihduttamaankin. Huoh. Olo on jättimäinen, turvonnut ja kaikkea muuta kuin seksikäs. Jalat ja kädet ovat edelleen kapoiset ja keskikroppa jotain tynnyrin ja vauvamahan välimaastosta. Tissit tuntuvat jättimäisiltä (eivät ole pienet normaalistikaan – pienennysleikkauksen jälkeenkin 75D-E) ja olotila on kömpelö. En nauti olostani ulkomuotoni puolesta ollenkaan ja ihan hirvittää, miten jättimäiseksi tässä vielä tullaan?? Saati että onko paluuta enää entiseen kroppaan (tai edes sinne päin) koskaan.. Ilmaa täynnä oleva maha ei auta asiaa..

Olotilat muuten on hyvät; hieman mahaa kivistää tasaisesti, kun on alkanut kunnolla kasvaa. Liikkeitä tuntuu päivittäin ja energinen olokin on. Kaikin puolin normaalia siis, uskoisin. Esikoisesta ei ollut mitään ongelmaa olla töissä ja jaksaa, mutta nyt on kyllä motivaatio melkoisessa alavireessä ja totta kai olisi vielä ennen äitiyslomaa (johon vielä reilu kolme kuukautta) yksi isompi projekti, joka pitäisi vetäistä kunnialla putkeen.

Neuvola olisi taas perjantaina ja ainakin meillä on ollut käytäntönä joka kerta pissata purkkiin jo neuvolaan tullessa. Siitä sitten liuskalla katsovat onko kaikki ok (käsittääkseni sen, että onko virtsassa sokereita tai valkosoluja?). Ei pitäisi olla mitään erityistä sillä saralla.. Ja 27.12 on sitten rakenneultra, jossa ilman muuta kysytään sukupuoli, jos se selvästi sattuu lääkärille näkymään. Eipä siihenkään siis ole enää kuin 2,5-viikkoa, vaikka tuntui silloin kun niskapoimu-ultrassa käytiin, että seuraavaan on ikuisuus. Ollut niin kiirettä, että ei tässä ole oikeasti ehtinyt kunnolla edes sisäistää, että kaiken tämän päätteeksi sieltä tosiaan taitaisi olla tulossa vauva..

Melko lailla oma-napailuksi meni, mutta menkööt.

Skaardie + Pottu 19+1

Skaardie, sanopa muuta.. Olen huomannut että mulla on oikeasti suuria vaikeuksia hyväksyä sitä että oma kroppa muuttuu, no, vähemmän käyttökelpoiseksi. Olen tottunut olemaan hoikka ja hyväkuntoinen ja harrastamani liikuntalajit ovat suht rankkojakin. Minun ei ole koskaan tarvinnut vahtia ruokamääriä tms, painoni on pysynyt samassa vuosia.
Nyt sitten jo tämä muutaman kilon painonlisäys (2,.5-3 kg) ja keskivartalon tukevoituminen tuntuvat haittaavan tekemistä ja huomaan että fyysisen suorituskyvyn alentuminen harmittaa mua ihan hirveästi. Olen silti todella onnellinen raskaudesta ja tulevasta lapsesta, mutta en voi sanoa että nauttisin raskaudesta olotilana.
Kolmen kilon lisäys alkupainooni on prosentuaalisesti iso ja tunnen itseni isoksi ja kömpelöksi (en tietenkään varsinaisesti ole iso, mutta tottumaani verrattuna kyllä).
Huoh :D Joo, pienet on ongelmat.

Meillä on ultra 20. päivä ja neuvola juuri ennen vuodenvaihdetta, silloin on sitten jo 22 viikkoa täynnä ja pitäisi saada raskaustodistus.

Liikkeitä olen tuntenut jo usean viikon ajan ja totta kai niitä tulee seurattua puolihysteerisesti... Eilen tuntui että otus olisi liikkunut normaalia vähemmän ja korvat höröllä odottelin liikkeitä ties miten pitkälle yöhön.. Tänään onneksi taas myllertää normaaliin tapaan.

Kirjoittelen pitkästä aikaa. Olen lukenut viestejänne puhelimesta, mutta kuten täällä monesti on todettu on puhelimella kirjoittaminen vähän hankalaa eikä muotoilu onnistu.

Arpia varten olen sivellyt jo purkillisen Bio oilia vatsaani ja nyt menossa Weledan öljy. Weledan öljyssä on niin voimakas tuoksu, etten pysty käyttämään sitä kuin iltaisin. En oikein tiedä onko näistä mitään hyötyä, mutta mun iho tuntuu kuivuvan niin paljon, että auttaa ainakin siihen. Tuota ihon kutinaa on ympäri kroppaa ja olen todennut perus apteekin voiteen olevan siihen paras apu.

Vakuutus ehkä otetaan, mutta senhän saa vasta rakenneultran jälkeen (mutta viimeistään 3 kk ennen laskettua aikaa)

Täällä otetaan neuvolassa joka kerta pissanäyte. Muuten neuvolan toiminta turhauttaa mua ihan toden teolla! Mun neuvolatäti tuntuu olevan aika tietämätön kaikesta! (uskallan sanoa näin, kun en mainitse tarkemmin paikkaa, jossa käyn) Tuntuu, että hemoglobiinin ja verenpaineen mittaaminen onnistuu, mutta vaikka mitä muuta kysyisi, niin tietoa ei ole (ja juuri asioissa, joissa lääkäri saattaa kehottaa kysymään neuvolasta tarkemmin) No, voihan siellä aina kuunnella sydänäänet :)

16+6

neuvolaterkan voi vaihtaa. Mä edellisessä raskaudessa tunsin ettei mua oteta vakavasti niin soitin toiselle - sama neuvola, eri alue - äitiysnlaterkalle ja pyysin sieltä ajan samalla toivoen että saisin hänellä käydä loppuajan, ihan vaan koska ei mielipiteet kohtaa tuon toisen kanssa. Onnistui noin eikä asiasta ollut sen jälkeen puhettakaan.
Ekalla uuden terkan käynnillä mulla jo sitten alettiin epäilemään raskausmyrkytystä koska verenpaineet oli niin korkeat (normaalit paineet on mulle korkeat, sitä ei eka terkka ottanut ollenkaan huomioon vaan tuijotti niitä lukuja että ne pysyy alle tietyn joka muille olisi korkea vaikka pissanäytteessäkin oli häikkää).

Nytkin viimeksi mun paineet oli 94/62, eli 125/89 on mulle jo korkea.

Nya
Me käytiin eilen siinä 4d-ultrassa! Oli kyllä mahtava kokemus :) Esikoinenkin oli aivan lumoutunut kun sai katsella vauvaa telkkarista :heart: ei inahtanutkaan koko ultrauksen aikana, vaikka se kesti yli puolituntia :) Kaikki näytti olevan vauvalla kunnossa! Vilkas poika sieltä olisi tulossa :) Heitteli sellasta kuperkeikkaa välillä, et ei meinannu kuvaamisesta tulla mitään :heart: Jännää että meille tulee poika! :) Esikoinenhan on tyttö. Menee vaatevarastot uusiksi (ihanaa!! perin siskolta kaikki vaatteet ja hänellä on kolme poikaa ja viimeisin tulokas oli sitten vihdoinkin tyttö, niin voitte vaan kuvitella sitä vaaleanpunaisen määrää)!

rasvailen masua body shopin shea bodybutterilla. Viimeksi käytin kaakaovoita, mut siinä on niin vahva haju että en sitä enää pystynyt käyttämään. Toi sheavoi on vähän miedompi tuoksultaan.. Viime raskaudessa ei tullut kuin pari hassua arpea tonne toiseen jenkkakahvaan.. Toivottavasti ei tulis nytkään..

Vakuutus on kyllä tarkoitus ottaa. Otettiin esikoisellekin jo ennen syntymää. Ei kyllä olla käytetty sitä juurikaan, kun tyttö on ollut niin terve tapaus. Mut eihän sitä ikinä tiedä mitä tapahtuu..

Liriel, mä kanssa oon jo tullut vähän hysteeriseksi noiden liikkeiden kanssa.. Heti hermostuttaa jos ei vähään aikaan kuulu mitään.. Yleensä kuitenki vähän väliä tuntuu jonkinlaista myllerrystä :heart:

Jahas. Tänään meinas 1km kauppareissulla iskeä niin hirveä heikotus, että oli pakko pysähdellä matkalla - hidasta matkan tekoa. huoh. Ajattelin, että onkohan hemppa alaalla, mutta ei siitä ollutkaan kyse: posliinijumala vaan vaati uhraustaan, kun en ole häntä vähään aikaan muistanutkaan. Helpotti. Ähh.. 17+2. Kauanko tää jatkuu?

Rasvat Mulla on ihan Nivean Cream kuivalle iholle käytössä, sama esikoisesta - välillä lainaan esikoiselta jotain, esikoisella on atopia niin rasvoja löytyy vähän joka lähtöön :) Ceridal, Ceralan, Abo Base...

Liriel: No kun minäkin olin elämäni kunnossa tuossa ennen tätä raskautta.. Esikoista alkaessani odottaa olin laiha ja melkoisen lihaksiton ruipelo.. Nyt oli fyysinen kunto ennen plussaa oli hyvä ja vaikka vaaka näyttikin enemmän kuin esikoista alkaessa odottelee, oli siinä selvästi mukana lihasta.. Pitkähkö ihminen ja sopivan lihaksikaskin olin.. Esikoisesta palauduin hyvään kuosiin; vatsa oli kiinteä, lihaksetkin piirtyi esiin selvästi niin vatsassa, selässä kuin käsivarsissa.. Ja nyt; tämä vartalo tuntuu niiiiiin oudolta. Toisaalta olen vakaa uskoja sanonnalle "kaikki liha tottelee kuria" ja tiedän, että tämä on vain väliaikainen olotila, mutta silti olotila ei ole itselleni se mieluisin..

Oikein iloinen olen siitä, että kaikki on mennyt hyvin ja kroppa toimii niinkuin pitää (=tulee raskaaksi, venyy, valmistautuu) ja vauva on tulossa, mutta tosiaan kroppakriittinen kun olen muutenkin itseäni kohtaan ollut aina, niin onhan tämä haastavaa.. Pienet on tosiaan ongelmat, mutta ongelmia ne on silti.. :) Ei minua todellakaan muiden painot ja kropat häiritse/mietitytä suuntaan tai toiseen ja mielestäni vauvamahat on ihan ok - mutta sitten tämä oma napa ja maha onkin eri juttu..

Arpia vastaan paras estokeino on varmaan hyvät geenit ja oman ihon kyky olla elastinen.. Esikoisesta ei arpia tullut ollenkaan, siskoni on tehnyt kolme lasta arvitta ja äitini viisi lasta ilman kummempia arpia.. Kovasti toivon, että tämäkin raskaus ilman arpia sujuisi, mutta koitan muistaa myös rasvailla ihoa. Mitään tiettyä rasvaa minulla ei ole, vaan käytän mitä milloinkin käteen sattuu. Pitäisi varmaan ostaa jotain ihan vähän laadukkaampaa rasvaa, ei kai siitä haittaakaan voi olla..

Skaardie + Pottu 19+2

Täällä suunnitellaan kuumeisesti talon rakentamista ja ennen tätä keksintöä metsästettiin valmista taloa, joten on vähän tämä odotus jäänyt paitsioon -ehkä ihan terveellistä, alkuraskaus meni ihan piruja seinille maalatessa, kun kkm kummitteli mielessä.

Nyt tuntuu jo hentoisia liikkeitä ja kotidoplerilla kuuluu kunnon jyske -ru:aan enää reilu pari viikkoa, kyllä aika nyt rientää. Painokin on notkahtanut hiukan alaspäin, mikä on tällaiselle kontrollifriikille ihan hyvä, ilmeisesti viimeisetkin turvotuksen rippeet on nyt hyvästelty.

Mä en ole vatsaa rasvaillut oikeastaan yhtään, mulle ei ole yhtään raskausarpea aiemminkaan tullut, joten eipä kai nytkään. Ja ainakin meillä nlasta sanotaan, että rasvaus ei siihen kyllä auta ja erikoislääkäri on kuopusta odottaessa samaa mieltä. Mutta hyväähän se tekee äidille, jos vähän pääsee rentoutumaan ja rasvailemaan hyväntuoksuisella kosteusvoiteella kasvavaa vatsaa eli ilman muuta kannatettava ajatus -mäkin voisin ryhtyä tyhjentämään noita kylppärin hyllylle kantamiani lukuisia purkkeja:whistle:

Ollakovai..? ja 19+0 poks

Viimeksi muokattu:
Tää tyyppi reagoi jo ääniin :D eilen esikoinen teki "Lego-soppaa" ja siitä nousi kova meteli ja masussa alkoi hirmuinen tanssituokio! :D Nyt liikkeet on alkaneet tuntua enemmän ja enemmän... Mieskin on tunnistanut muutamia potkuja! :) <3 Tuntuu kuin masussa kasvaisi joku mustekala kun ne liikkeet tuntuu niin monesta suunnasta yhtä aikaa :D Tai sitten se harjoittelee jotain venyttelyliikkeitä ;)

Mä lueskelin jouluruokia kaupassa... Niitä makeutusaineita oli ainakin italian- ja perunasalaateissa!!! Ja sitten punajuureissa, jotka on pakattu esim. tölkkiin tai purkkiin tai tehty salaatiksi... Harmittaa kun mun herkkuja ovat jouluisin juuri ne jossa niitä makeutusaineita on... :( Mutta tuksin pieni määrä haittaa....

Hyäkkis: Kiitos kommenteistasi keinotekoisiin makeutusaineisiin.

TeaPot: Kovasti paranemisia sinne!

Meillä on talon rakentamisprojekti parhaillaan meneillään. Jännittää, että valmistuuhan sen ennen kuin tämä vauva! Sitten mietityttää myös, että kuinka paljon siellä tontilla uskaltaa nostella ja touhuta..? Ja että voiko huoletta maalailla, jos maalikaupasta sanotaan, että ovat turvallisia maaleja? Koska tehdään itse ja itsestä siten kiinni, että kuinka pian sen talo valmistuu, niin haluaisi tehdä paljon, mutta pitäisi tietää mikä on liikaa ja liian vaarallista...?

Lokakuinen ja pikku2 17+4

Lokakuinen itse en maalais hirveästi, jos ei olisi aivan pakko ja jos maalaisin, niin ainoastaan vesiohenteisilla maaleilla. Tikkurilalla taitaa olla ohje, että voi maalata, mutta ei liuotinohenteisilla.

Lääkärineuvola oli meillä ensimmäinen viimeviikolla. Sillä reissulla ei juuri viisaammaksi tullut. Lääkäri otti papan ja ultrasi. Yritin kysellä influenssarokotteesta, mutta vastaus oli että kai se kannattaa ottaa. Ei helpottanut :D

Neuvola meillä muuten on kiva, vaikka neuvolan terveydenhoitaja onkin aika vasta valmistunut, eikä niin varma kaikesta, mutta kyllä selvittää aina, jos ei jotain tiedä. Ja tekee pissatestit, ei itse tarvitse.

Paino oli alkuraskaudesta laskenut kilon. Ei kuulema haittaa. Ruokavaliolla on hoidetu tuota raskausdiabetestä niin toisaalta odotettavissakin. Toinen syy painonlaskuun on varmaan alkuraskauden järkyttävä turvotus, joka nyt on onneksi hävinnyt.

Ai niin, kyrsii kun Kela ei suostu julkaisemaan uutta äitiyspakkausta..

Kana 16+3

Viimeksi muokattu:
PAINO JA VARTALOKRIISISTÄ:
Täällä kanssa kriisi! Todella raskas ja kömpelö olo jo nyt!! Vatsa on tiellä, se on tällä viikolla oikein pullahtanut esille! Painokin on noussut tällä viikolla kilon!! Aika paljon voi tosin syyttää itseään ja suklaata :/

17+1

MATKUSTAMISESTA haluaisin kanssa kokemuksia. Olisi mahdollisuus lähteä pohjoiseen helmikuun lopussa. Onko auto siinä vaiheessa jo ihan mahdoton ajatus? Auttaako pysähtely tai yöpyminen matkalla? Matkaa tulisi 700-900 km. Toinen vaihtoehto olisi juna ja makuupaikka, mutta hintaa tulee noin kolminkertaisesti kahdelta hengeltä! Pitääköhän muuten ostaa "koko vaunu" että saa olla kahdestaan?

Täällä kans reagoi ääniin, millon musiikkiin, millon ompelukoneen hurinaan :)

Täällä kanssa stressaa painon nousu :/ Innolla ootin/ootan mahan kasvua mutta puntarin lukemat ei miellytä ollenkaan!

Ai nii Poks poks 19+0 <3

Niin, vesiohenteisia maaleja sitä kai nykyään normi-rakentamisessa pelkästään käytetäänkin. Ois vaan niin kiva saada tosiaan talo nopsasti valmiiks, mut mitään riskejä ei haluais ottaa.

Ihanaa kun tunnistaa jo selvästi vauvan liikkeet! Ihan parasta! Musta tunnistin tänään jo kädelläkin jotain vatsan päältä. Harmittaa vaan kun esikoisen vauvakirja on jonnekin muuttolaatikkoon pakattu meidän väliaikaisasumisen ajan, niin ei voi sieltä tarkistaa, että koska silloin tunsin liikkeet ekan kerran. Ois kiva vähän vertailla, et tunsko ne nyt aiksemmin kun ties mitä odottaa…

Mäkin haluaisin jo nähdä uuden äitiyspakkauksen! Vinkatkaa heti täällä kun on nähtävissä tai tieto koska julkastaan.

Lokakuinen ja pikku2 17+5

Yhteistyössä