Toukomurut 2014 ~ Huhtikuussa

kolmenäiti vaikuttaisi tosiaan siltä, että tuhansista puuttuu yksi:D Olisivat varmaan lähettäneet lisätutkimuksiin, jos olisi puolet normaalista.

Uskon kanssa avantasia siihen, että jos on sairaalalaukku mukana, ei sairaalaan tarvitse mennä. Niinpä minulla on laukku mukana, kun lähdemme pääsiäisen viettoon :D
 
:flower::heart::flower: Hurjasti onnea Liriel :flower::heart::flower:


Ja voi hurja! Nyt niitä vauvoja alkaa sitten tulla! Kyllä tätä on odotettukin - vaikka itsellä loppukuisena on vielä varmasti ainakin kuukausi odottelua edessä.
 
Liriel, ihana uutinen! Paljon Onnea! :)

Joosukka, mulla myös lapsukainen perätilassa. Tämä on tosin ollut jo tosi kauan. Mulla yritettiin kääntää rv 36, mut ei onnistunut. Toinen yritys ois ollu viikko tuosta eteenpäin, mut sanoin ultraamisen jälkeen että en haluis enää. Eipähän nuo siihen sitten pakottaneetkaan. Nyt on taas sit äitipolille meno ensi viikolla ja sit katsotaan vielä tarjonta ja sen mukaan synnytystapa. Mulle ehdoteltiin kovasti perätilasynnytystä, mut en taida uskaltaa. Oon pienikokoinen ja viimeksikin teki kovasti töitä ponnistusvaihe epparileikkauksineen joten taidan kallistua sektion kannalle, mikäli ei siis ehdi kääntyä. Joten Nuutti79 mulla luultavasti myös suunniteltu sektio. Täällä suunnitellut sektiot tehdään rv 39+ joten parin viikon päähän aika tulisi. Netistä löysin jotain "jumppaohjeita" että vauva voisi itse kääntyä. Ajattelin ainakin kokeilla.

Meillä myös vatsatautia. 10 v. sairastui tänään ja tässä nyt sitten muut odottelee miten käy. Mulla on jo ollut vähän huono olo, mutta en oo varma onko vaan kuvitelmaa. Eiköhän tuo selvinne parin päivän sisällä. Mitään erityisiä suojauksia en oo tässä oikeestaan tehnyt. Toivon vaan, että jos se mulle nyt tulee pääsiäisen aikaan niin vauva ei päättäisi lähteä syntymään samaan aikaan. Vaikka sillekään ei sitten mahda mitään jos niin kävisi.

Muutenkin olo on kuin elefantilla. Jalat ja kädet aivan turvoksissa. Yöllä on hankalaa vaihtaa asentoa ja päivällä supistelee. Eilen illalla jo luulin, että tuleeko nyt lähtö kun supisteli vähän väliä. Mut kuitenkin yöllä supistelut laantui ja olin nukahtanut. Kaikkea herkkua tekee mieli ja suklaan syönti eikun lisääntyy. Tänään esim. suffelipuffit ja coca-colaa. No onneks ruokavaliossa myös ihan normiruokaa ja hedelmiä aika paljon. "Roskaruokaa" eli mäkkäriä yms. olenkin sit vältellyt koko raskausajan, vaikka ei kait niiden syömisessä mitään haittaakan olisi. Kuitenkin nyt olen alkanut haaveilemaan kaikesta mitä olen raskausajan vältellyt, halloumijuustoaa, fetaa, tuorejuustoa ja kylmäsavustettua lohta. Nam! Ei enää pitkään.

Juliana ja vaaveli 37+2
 
  • Tykkää
Reactions: Joosukka
Liriel, onnittelut :heart:

Vierailut sairaalassa on mun mielestä ja ensisijaisesti vain omalle perheelle, siis miehelle ja esikoiselle jos multa kysytään. Viimeksikin olin sitä mieltä, mutta muutin kuitenkin mieleni ja mun äiti kävi katsomassa jo siellä. Ajattelen asiaa sekä itseni että todennäköisen vierustoverin kannalta, mulle ei ainakaan maistuisi, jos huonekaverilla ramppaisi koko ajan vieraita. KOKSissa on muistaakseni kyllä hyvin rajattukin tuo muiden kuin tasan oman perheen vierailu.

Yöt on kyllä yksi murheenkryyni. Flunssa ei oo onneksi äitynyt niin hirveeksi mitä se oli viimeksi ja tuntuu, kuin se olisi jo vähän helpottanutkin. Mulla lonkat on se kaikkein eniten harmia aiheuttava asia sekä vauvan porautuminen kyljestä ulos. Asennon vaihtaminen tosi hankalaa ja kun sitä pitäisi kuitenkin vaihtaa useita kertoja. Vessassa käyn 2-3 kertaa. Nice. Eikä mitään sellaista merkkiä, minkä voisin parhaalla tahdollakaan tulkita niin, että synnytys lähestyisi - ihan samat vaivat tässä ollut jo hyvän aikaa, hö!

sallamaria 36+4 tai 37+2 (yhtään ette arvaa, kumpaan laskutapaan haluaisin luottaa...)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille onnitteluista :) pikkupoju on oikein ihastuttava vauva, kaikki on hyvin matalia sokereita lukuunottamatta. Lisäsapuska ei valitettavasti uponnut niin kuin olisi pitänyt ja tänään illalla käytiin lastenosastolla asentamassa nenä-mahaletku että saadaan varmistettua tasaiset sokeritasot.

Synnytys oli varmaan kohtalaisen helppo, tosin minähän otin kaiken mahdollisen kivunlievityksen, pari kipupiikkiä, ilokaasua ja epiduraalin (maailman paras keksintö toi epiduraali btw!).

Näköjään ei parane suunnitella edes lyhyitä visiittejä näillä viikoilla vaikka suurempia oireita ei olisi, olin tosiaan kaverin luona kylässä kun lapsivedet menivät ja jouduin vielä ajelemaan noin tunnin verran kotiin..

Tsemppiä loppuodotukseen muille, kyllä tuollainen nyytti on kaiken sen vaivan ja hankaluuden arvoista mitä raskaus ja synnytys tuovat.
 
Liriel paljon onnea!:flower:

Joosukka tsemppiä kääntöyritykseen, tulehan kertomaan miten meni.

Täällä vaihtelevat fiilikset. Ei supisteluja, kipuja tms. Juurikaan viimeaikoina. Nyt alkanut pelottaa tämä loppuraskaus, mahdollinen kohtukuolema. Lääkäreiltä kuuluu sama virsi ei se enään tapahdu ei mtn hätää. Terkkari olis jo suositellut käynnistystä, mutta lääkäri ei. Vaikka beibe kohta 4kg, niin ihme homma. Nooh ei se auta, toivottavasti ei mentäis ainakaan lasketun ajan yli, että tää pääkoppa kestää. Ehdottivat vielä keskustelua kätilölle, mut en jaksa enään. Turhauttaa vaan se virsi kyllä me ymmärrämme, mutta....

Mut tosiaan fyysisesti voinnit yllättävän hyvät. Ennen oon kärsinyt tässä vaiheessa kauheista selkä, lonkkakivuista ja nyt hyvä jos tietoinen edmain. Vaivoista =)

Neuvolassa

sf mitta 35cm
paino +300g/vko
rr 111/75
Ja ei ole vauva vielä laskeutunut.

Papumamma ja pähkinä 38+1
 
Paljon onnea Liriel:flower:

Täällä ei osastolle ilmeisesti pääse muut kuin isät ja isosisarukset, muut voi käydä aulatilassa ihmettelemässä. Se on ihan ok, viimeksi synnytin MKS:ssa, niin siellä ainakin ulkomaalaisilla synnyttäjillä osastolla parveili koko sukukunta, kummit ja kaimat eli oli melkoinen hulina. Ja synnyttäneillä ja naistentaudeilla taisi olla vielä yhteinen osasto -en tätä alkuun tiennyt, ja ihmettelin, kun vastaan köpötteli selvästi mummoikäistä porukkaa:D

Pari päivää on taas etonut ihan kiitettävästi, en tiedä onko vatsaflunssaa vai mitä, ei ole ainakaan muihin vielä tullut. Päätäkin yrittää särkeä, joten aika vetämätön olo: / Tuleeko kellekään muulle outo olo kaupassa? Musta tuntuu, et jos takki päällä pyörii kaupoissa, niin tuntuu, ettei saa henkeä, on hirveen kuuma ja ahdistunut olo, pyörryttää ja pitää päästä ulos happea haukkaamaan. Onneksi on pyhät tulossa, niin voi sen varjolla levätä vähän enemmän.

Ollakovai...? ja 37+1
 
Ollakkovai...? Kaupareissuille toivoisi narikkaa :D Siis kyllä tulee, kaupassa, kirjastossa, bussissa ym. julkisilla paikoilla, joissa joutuu pitkään seisomaan, mahdollisesti ulkovaatteet päällä ja tulee kuume ja huono olo. Vähän kuin paniikkikohtaus, muttei kuitenkaan. Valittelin tästä neuvolassa ja sanoivat sen johtuvat hyvinkin mahdollisesti verenpaineista:

jos on alhainen paine normioloissakin, niin seisoessa kuumassa, veri pakkautuu jalkoihin ja aivoille tulee viestiä "paine liian korkea" vaikka todellisuudessa onkin matala, no aivot sitten laskee painetta entisestään eikä päähän meinaa kiertää kunnolla verta - siksi alkaa pyöryttää, kuumottaa ja heikottaa.

Uskon, että pitää paikkansa, koska välillä tulee kotonakin noita "heikotuskohtauksia" ja hommasin sitten kotiin verenpainemittarin. Silloin kun on kaikkein heikoin olo on paineet alhaisimmat ja pulssi alkaa kompensoida tilannetta: 90/55 paineet -> pulssit heti yli 100. Niin kyllä se tuntuu. Terkka sanoi, että monella tuntuu, jos paineet laskee alle 100/60.

Tähän auttaa se, ettei lähde liian kuumissa kengissä kauppaan ja vähentää vaatetta heti jos alkaa tuntua heikolta. Jos oikein pahaksi menee, niin hetkeksi kyykkyynn, vaikka tutkimaan jotain alahyllyn tavaraa -> tasaa paineita ja jaksaa taas ainakin kaupasta ulos. :D

35+3
 
papumamma tsemppiä loppumetreille. kohtukuoleman pelko on minullakin ollut mielessä. Mitä tarkoittivat, ettei enää tapahdu? Olen luullut, että se riski on olemassa loppuun asti. (Anteeksi, tämä ei varmaan helpottanut sinua!) Tarkkaile vaan liikkeitä ja jos vähenevät normaalista, niin mene tarkistamaan. Ei haittaa vaikka pitäisivät hysteerisenä, sinähän sen parhaiten tiedät, miten lapsesi voi ja liikkuu!
 
Tulinpa vielä kertomaan neuvolakuulumiset, kaikki ok ja kuten ennenkin, sf kuitenkin noussu (jes!) tasan keskikäyrällä nyt 31cm :)

Vauva potkas terkkaopiskelijaa niin, että se säikähti :cool: Ei yhtään odottanu sitä, kun se opiskelija varmaan vähän jännitti, että pökerrynkö tällä kertaa siihen pöydälle :D :D

Tästä lähtien viikon välein, mutta ei mun mielestä kyllä tarttis siellä niin usein ravata, kun ei tässä mitään kuitenkaan tapahdu.
 
Poca tarkoittavat varmaan ettei ns. Salama kahta kertaa samaan puuhun iske. Itsellä yksi kohtukuolema takana. Jonka vuoksi nyt melko paniikinomaiset tunnelmat alkaa olla. Haluasin et käynnistävät jos menee yli lasketun ajan, mut toisaalta en jaksais koko ajan käydä vain keskustelemassa. Tuntuu et se tekee asiasta vielä raskaampaa.
 
Anteeksi papumamma tökeryyteni ja tietämättömyyteni! Todella ymmärrettävä pelko sinulla. Outoa, ettei sitä oteta vakavasti, eikös synnytyspelkoonkin saa sektion halutessaan. Miksei sitten käynnistystä kohtukuoleman pelossa. Ei tarvitsisi stressata viimeisiä viikkoja. Jaksamista kuitenkin! Toivottavasti kaikki menee hyvin ja päättäisi syntyä ajoissa, niin ei sinun tarvitsisi huolehtia! :)
 
Etominen on tääläkin tuttua.esikoisesta se alkoi jonkun viikon pari ennen synnytystä mutta en tiedä liittyykö synnytykseen..Tytöstä oli kanssa pari päivää ennen synnytystä. päänsärky myös ihan 24/7 mutta viime yön nukuin kuin tukki kun otin panadolin illasta..Pari kertaa vessaan heräsin ja molempien kohdilla supisti myös. Nyt ollut päivä ilman suurempia vaivoja:) Vaikka eihöhän ne ala kun mies lähti iltavuoroon:kieh:

Pyöriikö muilla päässä? Musta tuntuu että olisin karusellissä vähän väliä ja silmissä tavallaan sumenee mutta ei kuitenkaan..Paniikinomainen olo on myös täällä välillä ja äsken mittasin painetta niin 105/66 pulssi 70 ja kun alkoi tuo pyöriminen ja sumeneminen 97/60 ja syke 97 :O mutta toisaalta mullahan on ihan paniikkihäiriökin :/ Luulin jo että se on alkanut oireilemaan mutta ilmeisesti ihan normaalia nämä olot loppuraskaudessa eikä kyllä yhtään niin pahat olot ole kun jos paniikit on pahimmillaan.

Kohtukuolemaa mäkin oon miettinyt..Tyttöhän meillä tuskin olisi hengissä ellei olisi syntynyt etuajassa ja jotenkin pelkää että taas napanuora kiertynyt pahasti vauvan kaulan ympärille..Mutta niin kauan kun liikkeitä tuntuu niin tuskin kannattaa hirveästi stressata vaikka melkeinpä mahdotonta varmasti onkin.

Hyvää pääsiäisen aikaa kaikille!
avantasia ja viikari 35+3
 
Paljon onnea Liriel, ja hyvää pääsiäistä kaikille!

Tässä on oltu äitiyslomalla jo kolme viikkoa, uskomatonta, kuinka nopeasti aika menee!
Alle kolme viikkoa laskettuun aikaan (5.5.). Synnytys alkaa kyllä pikkuhiljaa jännittämään, ensikertalaisia kun ollaan. Mulla oli pitkään etinen istukka, jonka vuoksi olin jo henkisesti valmistautunut sektioon, mutta viimeisimmässä ultrassa istukka oli siirtynyt sen verran kohdunsuulta, että saankin synnyttää alakautta. Mua jännittää varmaan eniten se kipu ja kuinka pahasti siinä repeää..Oonkin yrittänyt nyt rasvailla alapäätä Ceridalilla, liekkö siitä sitten mitään apua, mutta tuskin haittaakaan. Mitään välilihan venyttelyjä en oo kuitenkaan tehny, mites muut? :O

Mitään oireita lähestyvästä synnytyksestä ei ole vielä ollut. Mulla ei varmaan ole supistellutkaan, tai jos on, niin kivuttomasti. Ei mitään hajua miltä sen pitäs tuntua?! Mut kai sen huomaa kun oikeesti supistelee... Maitoa ei rinnoista ole tullut eikä ne ole juurikaan kasvaneet raskausaikana. Vauva liikkuu edelleen paljon, joten liikelaskentaa ei ole tarvinut tehdä. Maha on kyl aika valtava, olo alkaa käydä todella raskaaksi. Varsinkin yöt on hankalia, kun selkä ja lonkat kipeytyy. Muuten ei juurikaan kipuja.

Eipä tässä muuta, kun hyvillä mielin odotellaan synnytystä. Jotenkin semmonen fiilis, että yliaikaseksi menee, kun oireita niin vähän. Pitänee varmaan ottaa kolme S:ää käyttöön LA:n lähestyessä ;)

Marjuska ja masu 37+3
 
poca ei mitään, olen ollut kuitenkin asiasta avoin täälläkin.:) Toivottavasti kuitenkin syntyisi pian niin tämä stressi helpottaisi. Onneksi kohtukuolema kuitenkin harvinaista ja sitä ei itse voi aiheuttaa. Joten jospa saisin 2 viikkoa sinniteltyä ja sitten kyllä vaadin käynnistystä jos yli lasketun ajan menee. :mad:

Hyi yöt on kyllä jo aika inhoja, närästyksen, suonenvedon ja koko aikaisen pissahädän vuoksi. Onko muuten muilla vaivannut aivan hirveä jano?
 
yölliseen suonenvetoon ja jalkakramppeihin tehoaa mulla parhaiten ennen nukkumaan menoa syöty banaani (magnesiumia en muista tai tykkää purkista syyä, niin syön sen banaanina).
Viimeyön nukuin kuin tukki heräämättä vaikka eilenkin nukuin KUUSI TUNTIA päiväunia (migreeni), mutta luulen että illalla jälkisärkyyn otettu panadol-satsi auttoi tuohon kivuitta nukkumiseen. Ihanaa vaihtelua.
 
Täällä kirjoittelee pienen nykerön tuore äiti! :D
poika syntyi kahdessa tunnissa vesien menosta klo 9:07 painoa 3 288 g ja pituutta 49,5cm, ehdittiin rv 36+4 asti eli 4 päivää kauemmin oli masussa kuin esikoinen.
Synnytys meni ilman kipulääkkeitä kun syntyi vauhdilla. Jäi vähän jumiin harteista ja solisluu murtui mutta vain hieman aristelee sitä ja se paranee nopeasti.
Keskolaan ei tarvinnut mennä, tuossa se nukkuu vierellä :)
Saatiin sitte Pääsiäisvauva! :D
 
hiulu , ilmeisesti samaa vaivaa siis..En vaan ilmeisesti osannut lukea aikaisemmin :D mulle ei kyllä kuuma tuu kun harvoin tuon olon osuessa.
jano vaivaa välillä täälläkin eikä meinaa mennä pois vaikka kuinka juo. Mikä omituisinta niin mitään ei tunnu tulevan pois vaan ne nesteet jää jonnekin:O
Onnea teapot vauvasta :heart:
Mahtaako täällä olla kukaan kasassa toukokuussa :p
 
Onnea Teapotille vauvasta!:heart: :flower: on tosiaan hyvänkokoinen näille vkoille.

Mua on tänään vaivannut lonkkakivut, et kävely ollut hankalaa samoin alavatsa ollut äärettömän kipeä. Selkää on juilinut eilisestä saakka. Tiistaina lääkäri totesi vauvan olevan vie lä niin ylhäällä, ettei pelkoa ennenaikaisuudesta. Mut miksei se voisi yhtäkkiä laskeutua, vai voiko ja sit alkaa syntymään?

Varasin tänään jo ristiäispapin. Mut tuo kohtukuolema on minullakin ollut peikkona mielessä, kuinka uskaltaa suunnitella tulevaa kun ei ole vielä nyytti kainalossa. Millä vkoilla se papumama on sinulla tapahtunut? Se on raskas kokemus ja ajan kanssa oleentuu, mutta uuden raskauden myötä varmasti tunteet nousevat uudelleen pintaan, samoin se pelko. :hug:
 

Yhteistyössä