Liriel: Onnea, mahtava juttu. Ensimmäinen vauva siis valmis tälle ketjulle.
Eikä tuo 2,8kg onneksi kovin pieni enää ole. Itse esikoisen kanssa muistan sen, että koska oli pienempi, seurattiin juurikin noita sokereita ja muistuteltiin minua äitinä syöttämään kolmen tunnin välein vauvaa, koska alle kolmekiloinen ei kuulemma välttämättä muista syödä muuten itse. Siitähän mä ensikertalaisena sitten kännykän kello kourassa suoritin silmän ristissä minuutilleen syöttöhommia jne. maistui lapselle tai ei. Kunnes sitten oma äiti kahden viikon jälkeen puhui sen verran järkeä päähän, että osasin vähän relata ja alkaa odotella sitä, milloin vauva nälkäänsä alkoi itkeä.. Ja jos ei neljään tuntiin ilmoitellut nälästä, niin sitten syöttelin varmuuden vuoksi maidot..
Viime yönä valvotti vain vessareissut, ei muu. Esikoinen nukkui kuin tukki ja mieskin ymmärsi olla kuorsaamatta.
Olen kuin uudesti syntynyt!
Nyt esikoinen hoidossa puoleen päivään asti, joten tekaisisi muutaman kotihomman alta pois, kävisi asioilla (mäntyportaiden maalaus/lakkaus-projekti kutkuttelee jo, kunhan mahan saa pois. Vaikka ihan hissukseen yksi kaidepuu kerrallaan pitkin kesää..) ja laittaisi ruuan tulemaan.
Supistuksia, limatulppia tai muitakaan oloja ei ole (onneksi) vielä lähenevästä synnytyksestä, koska esikoisen synttäritkin pitäisi saada juhlituksi tuossa viikonloppuna. Oikeasti esikoisella on synttärit päivää sen jälkeen, kuin tällä vauvalla laskettuaika, mutta haluan että esikoinen saa juhlia synttärinsä rauhassa ja olla huomion keskipisteenä, ennen kuin vauva tulee. Ja muutenkin, tunnen itseni sen verran hyvin, että en minä mitään lasten synttäreitä jaksaisi vetää läpi juuri synnyttäneenä; silloin haluan olla kotona niin rauhassa kuin mahdollista.
Mistä tulikin mieleen, että
onko muita, jotka eivät synnärille isovanhempia tmv. toivo? Itselleni on selvää, että vain vauvan isä ja isoveli saavat tulla minua synnärille moikkaamaan ja aivan kuin esikoisen kanssakin, asia ilmoitetaan jo samassa tekstarissa kuin vauvan syntymäkin. Esikoisen kohdalla ilmoitettiin, että "Poika syntyi klo.20:18, + mitat ja se että ystävät ja sukulaiset ovat tervetulleita tutustumaan uuteen perheenjäseneen sitten kun äiti ja vauva ovat kotiutuneet rauhassa ja kutsu vieraisille käy.". Oma perheenihän asuu kaukana (eivät pääsisi synnärille muutenkaan), kaverit ymmärtää että haluan keskittyä vaan lepäämiseen ja viesti on lähinnä tarkoitettu anopille + miehen siskolle, jotka muuten epäilemättä tunkisivat vieraisille heti kuin napanuora on katkaistu. Esikoisen kanssa asiasta vetivät herneet nenään ja saattaa niin käydä nytkin. Mutta itselleni on tosiaan tärkeää, että sairaalassa (joissa inhoan olla muutenkin) saan keskittyä vauvaan+toipumiseen ja kotonakin olla rauhassa niin monta päivää, kunnes tuntuu että jaksan vieraita kylään kutsua. Esikoinen oli jonkun puolitoista viikkoa vanha, kun ensimmäiset vieraat (tietty miehen äiti) kylään kutsuttiin ja uskoisin nytkin tarvitsevani ainakin pari päivää rauhallista kotona oloa synnärin jälkeen ilman vieraita.
Skaardie + Pottu 37+2