Toukomurut 2014 ~ Huhtikuussa

Summattuna menneet pari päivää:

Lauantai - Esikoinen oli tosiaan kuumeessa (meni ohi päivässä) ja mies kävi viimeisen kerran illanvietossa. Mielessä kummitteli, että synnytys alkaisi tietty just tuolloin, esikoinen alkaisi oksentaa yöllä tmv. joten eipä tullut yöllä nukuttua edes sitä mitä normaalisti - jolloin silloinkin unenlaatu on ruokottoman huonoa nykyään.

Sunnuntai - Väsymys ja totaaliset kilarit miehen siskolle, jotka ei muuten kaduta vieläkään. Sai mielestäni mitä ansaitsi. :)

Maanantai eli eilinen
- Vauvan liikkeiden vähyys/olemattomuus alkoi ihmetyttää puolen päivän aikaan. En panikoinut, mutta koitin kovasti pitkin iltapäivää herätellä mahaa. Ei onnistunut mainittavasti eloa ilmenemään, joten soittelin äitipolille ja lompsin käyrille kuuden aikaan illalla, ettei tarvinut yötä vasten alkaa asiaa miettimään. Niin poikkeavaa oli tuo liikkeiden vähyys. Käyrät ok ja pikainen katsaus ultralla näytti, että kyllä siellä hengissä ollaan. Antoivat kuitenkin ajan tälle aamulle lääkärin ultraan, joka oli tosi positiivinen ylläri.

Viime yö - Nukuin 22:00-01:00 välisen ajan kolme kertaa vessassa käyden. Sen jälkeen esikoinen piti hereillä painajaisia nähden (tapahtuu toooosi harvoin, että ei nuku yöllä hyvin) 1:30-3:30, mies piti hereillä kuorsaamalla 3:30-4:30, kunnes heräsi aamuvuoroon ja 5:00-6:30 sain nukuttua. Ja muuan vessakäynti tuohon tietty vielä lisää.. Aamulla ultra klo.7:00 ja olo tooosi freesi. Ja eiköhän tuo mahakin esikoisen painajaisia rauhoitellessa alkanut taas pitkin yötä ilmoittelemaan varsin selkeästi, että mahassa on elämää aivan mukavasti. :)

Ultrassa kaikki ok, joskin hieman pienen puoleinen on tämäkin tapaus kokoarvion mukaan, kuten oli esikoinenkin. Siis hallelujah; Kokoarvio! Eli 37+1 arvioitu koko on tällä hetkellä 2800g (saman lääkärin arvio esikoisesta viikoilla 38+6 - kahta päivää ennen syntymää- oli 2900g ja syntyessään painoi 2745g).

Skaardie + Pottu 37+1
 
skaardiella ollut jännät paikat mutta onneksi ei vauvalla ole hätää:)
Täällä panadolia menee kun päätä särkee ja makuulle jos menee niin pahenee vain. Ja mahakin sekaisin ja kuumia aaltoja..Hyvin hehkeä olo siis :D tätä jatkunut jo useamman päivän ja itku tulee jos jatkuu viikko tolkulla:( ja menkkamaiset kivut on nyt koko ajan taustalla mutta tosi mietoina.
harsoja mä ostin tytölle lidlistä kun oli prinsessa kuviota ja ihan marketista löytyi jotain eläinkuviota.Muuten on ihan perus valkoisina mikäli ne on enää valkoisia kahden lapsen jäljiltä :LOL: poika kun oli sellainen puklu-petteri :x
 
Yötä :-S

Skaardiella on kyl ollut paha yö :-( toivottavasti parempi olis!


Täälä kans valvotaan ties monetta yötä mutta niinhän se vanha kansa sanoo että vauva opettaa rytmin jo vatsassa ollessa. Mun kohdalla tämä on pitänyt paikkaa öiden kohdalla. Oon mä täs kellottamu supistuksia mutta tehoa pitäis saada lisää vieläkin.
 
Meistä ei tullutkaan toukokuisia!

Pikkuinen poika syntyi 15.4 klo 6.07, pituutta 50 cm ja painoa 2885 g.
Pienen kokonsa takia joutui sokeriseurantaan ja arvot ovat olleet hiukan matalia, muuten kaikki ok.

Lapsivesi meni yllättäen maanantaina ja niinpä suunnattiin Jorviin iltaseiskan jälkeen. Synnytyssaliin pääsin puoliltaöin ja kuudelta aamulla pirpana syntyi.
Viikkoja ehti tulla 37+1

Väsynyt mutta onnellinen Liriel ja vaalea minimies
 
Mahtavaa, onnittelut Liriel!:flower: ihanaa pitää nyyttiä kainalossa, herkkää aikaa...

Minulla oli samanlainen olo kuin skaardiella, missäs vauvan liikkeet kun niitä ei enää niin tunnu. Koska minulla oli ylimääräinen lapsivesikontrolli taysissa tiistaina, en hakeutunut tutkimuksiin ennen sitä. Tunsin kuitenkin vauvan hikottelevan, joten ajattelin että en ole vain niin kiinnittänyt liikkeisiin huomiota. Vauvalla on vähän tilaa liikkua, joten liikkeet eivät ole niin rajuja kuin aikaisemmin, sekä selkä on ulospäin, joten mahdolliset potkut tulee sisäpuolelle, joita en niinkään havaitse. Ultran mukaan oikein liikkuva aktiivinen vauva, kaikki kunnossa. Yhtään ei ole vielä vauva laskeutunut. Varmistui sektioaika, kävimme anestesialääkärinkin puheilla leikkausosastolla. Kyllä hiukkasen oli jännittävä päivä!

Tunnekuohuista - sai eilen treella yksi elektroniikkamyymälän nuori ylimielinen poika raskaushormoneista tutaa. Itse asiakaspalvelussa toimineena en voi sietää epäasiallista käytöstä as.palvelutyössä. Voi että mä kiehuin ja sitä en pystynyt peittelemään. Eikä tämä kiukku ole laantunut kunnolla vieläkään. :LOL:

Raskausarvista - ootteko muut saaneet niitä osaksenne? Minulla tuli viimeisen neljän vkon aikana 3 kg painoa, samalla repesi tosi pahat arvet moniiiiiin eri kohtiin. :O sen voin kyllä tunnustaa, että rasvaaminen on ollut heikkoa.

Pääsiäiseksi tarttis vähän katella paikkoja kuntoon, kun vieraita tuppaa yleensä pitkinä pyhinä käymään. Niin ja onko riittävästi tarjottavia. Vloppuna sain miehen kaveriks ikkunanpesuun. Osa jäi pesemättä, Verhot pitäis silittää ja viritellä paikoilleen. Tuntuu että kaikkea hommaa olis hirveesti, miten sitä on ehtinyt töissä käymäänkään?
Olen yhtenä päivänä leiponut urakalla pakastinta täyteen, mahdollisia vauvavieraita varten sekä jopa ristiäisiin saakka. Me aiomme pitää ristiäiset mahdollisimman pian alta pois ennen kesäkiireitä.

Eikö muille ole tulossa suunniteltua sektiota?

Nuutti 37 +1
 
Liriel: Onnea, mahtava juttu. Ensimmäinen vauva siis valmis tälle ketjulle. :) Eikä tuo 2,8kg onneksi kovin pieni enää ole. Itse esikoisen kanssa muistan sen, että koska oli pienempi, seurattiin juurikin noita sokereita ja muistuteltiin minua äitinä syöttämään kolmen tunnin välein vauvaa, koska alle kolmekiloinen ei kuulemma välttämättä muista syödä muuten itse. Siitähän mä ensikertalaisena sitten kännykän kello kourassa suoritin silmän ristissä minuutilleen syöttöhommia jne. maistui lapselle tai ei. Kunnes sitten oma äiti kahden viikon jälkeen puhui sen verran järkeä päähän, että osasin vähän relata ja alkaa odotella sitä, milloin vauva nälkäänsä alkoi itkeä.. Ja jos ei neljään tuntiin ilmoitellut nälästä, niin sitten syöttelin varmuuden vuoksi maidot..

Viime yönä valvotti vain vessareissut, ei muu. Esikoinen nukkui kuin tukki ja mieskin ymmärsi olla kuorsaamatta. :) Olen kuin uudesti syntynyt!

Nyt esikoinen hoidossa puoleen päivään asti, joten tekaisisi muutaman kotihomman alta pois, kävisi asioilla (mäntyportaiden maalaus/lakkaus-projekti kutkuttelee jo, kunhan mahan saa pois. Vaikka ihan hissukseen yksi kaidepuu kerrallaan pitkin kesää..) ja laittaisi ruuan tulemaan.

Supistuksia, limatulppia tai muitakaan oloja ei ole (onneksi) vielä lähenevästä synnytyksestä
, koska esikoisen synttäritkin pitäisi saada juhlituksi tuossa viikonloppuna. Oikeasti esikoisella on synttärit päivää sen jälkeen, kuin tällä vauvalla laskettuaika, mutta haluan että esikoinen saa juhlia synttärinsä rauhassa ja olla huomion keskipisteenä, ennen kuin vauva tulee. Ja muutenkin, tunnen itseni sen verran hyvin, että en minä mitään lasten synttäreitä jaksaisi vetää läpi juuri synnyttäneenä; silloin haluan olla kotona niin rauhassa kuin mahdollista.

Mistä tulikin mieleen, että onko muita, jotka eivät synnärille isovanhempia tmv. toivo? Itselleni on selvää, että vain vauvan isä ja isoveli saavat tulla minua synnärille moikkaamaan ja aivan kuin esikoisen kanssakin, asia ilmoitetaan jo samassa tekstarissa kuin vauvan syntymäkin. Esikoisen kohdalla ilmoitettiin, että "Poika syntyi klo.20:18, + mitat ja se että ystävät ja sukulaiset ovat tervetulleita tutustumaan uuteen perheenjäseneen sitten kun äiti ja vauva ovat kotiutuneet rauhassa ja kutsu vieraisille käy.". Oma perheenihän asuu kaukana (eivät pääsisi synnärille muutenkaan), kaverit ymmärtää että haluan keskittyä vaan lepäämiseen ja viesti on lähinnä tarkoitettu anopille + miehen siskolle, jotka muuten epäilemättä tunkisivat vieraisille heti kuin napanuora on katkaistu. Esikoisen kanssa asiasta vetivät herneet nenään ja saattaa niin käydä nytkin. Mutta itselleni on tosiaan tärkeää, että sairaalassa (joissa inhoan olla muutenkin) saan keskittyä vauvaan+toipumiseen ja kotonakin olla rauhassa niin monta päivää, kunnes tuntuu että jaksan vieraita kylään kutsua. Esikoinen oli jonkun puolitoista viikkoa vanha, kun ensimmäiset vieraat (tietty miehen äiti) kylään kutsuttiin ja uskoisin nytkin tarvitsevani ainakin pari päivää rauhallista kotona oloa synnärin jälkeen ilman vieraita.

Skaardie + Pottu 37+2
 
Hurjan paljon onneaLiriel pikkuisesta prinssistä! :)
Täällä olisi nukuttanut ja esikoinen joka yleensä herättää kaikki ennen kasia niin nukkuu vielä :O itse heräsin yöllä supistukseen joka oli niin kipeä että tuli huono olo. Aamusta sitten heräsin siihen kun meinasin oksentaa vaikka maha toimii muutenkin niin hyvin että tuskin oksennettavaa on. Nyt supistelee ja tulee paha olo heti kun istahtaa eli kävellään ympäri kämppää tämän pahan olon kanssa..:x
Avantasia ja viikari 35+2
 
Liriel Paljon onnea!! :flower:

skaardie Me emme halua sinne ketään ylimääräistä naamaa... Esikoisesta kiellettiin sairaalaa luovuttamasta tietoja kellekään, paitsi kotipaikkakunnan neuvolaan/tk:hon, kyselijöille ei vastata jne. Itse kerromme ja kutsumme ketä sinne haluamme. Näin teemme aina, jos joku meistä perheenjäsenistä on jostain syystä osastolla. Ei myöskään vastata niiden henkilöiden puheluihin joita ei juuri silloin haluta nähdä tai joiden kanssa ei vaan jaksa jutella. Pari päivää sitten katselin jotain synnytyssairaalaohjelmaa ja suoraan sanottuna ois tehny mieli karjua sille mummukoplalle, joka väijyi synnytyssalin ulkopuolella, että "joko päästään kattoon vauvaa, joko, joko se syntyi".

Nyt täällä ollaan kunnolla rt, potkii kylkiluihin ja pää painuu alemmas...Vaikeempi mun olla näin, mun puolesta ois voinu pysyä tuollain hieman poikittain ja kääntyä sitten just ennen synnytystä, kun sekin asento kuitenkin neuvolan mukaan oli "rt" ja iha ok.

Olipa kiva kun tapasin eilen esikoisen puistoilukaverin äidin, yleensä tuo toinen lapsi on mummumsa kanssa puistossa. Noh, kävipä sitten ilmi, että meillä on 2pv eroa lasketuissa ajoissa :D

Hormoniraivosta Nyt on kyllä hieman räjähdysherkkää aikaa, mutta oon koettanut hillitä... Tekis mm. mieli väsätä omia "huomautuslappuja" kun meidän taloyhtiön pihassa pysäköintikielto alueella on säännöllisesti parkissa n. 5 autoa päivässä. Ei ne siinä parkkeerattuna haittaa, mutta se liikenne haittaa kun lapsen kanssa leikkii pihakujilla missä ei autoilla pitäisi ajella. Kerran poika melkein heitteli yhtä autoa kivillä - ois niin tehny mieli antaa jatkaa sitä puuhaa, mitäs parkkeeraa siihen! ;D Ilmanen parkki on vieraillekin 200metrin päässä ja mm. hyvin liikkuva kotihoitaja ajaa säännöllisesti tukkimaan pelastustien - mitäs jos minä vaikka alan syöksysynnyttää ja lanssi ei pääse meidän ovelle?

35+2
 
Viimeksi muokattu:
Kuullostaa sille että avantasialla on lähtö lähellä ;-)

Teapot, ajattelin ihan samaa omien olojen kanssa :-D ja epäilykseng että tää ei tule ennen ku käynnistämällä näyttää toteutuvan hyvin vahvasti.

Poca, ei varmaan tuottane ongelmia äitiyslomalla oleminen :-D mäkin olen ollut jo yli 2 viikkoa ihan huomaamatta B-)

Täällä meni kuta kuinkin valvomalla koko yö :'( ja kun lasten ohjelmat alkoi vaille 8 mä nukahdin ja oisin voinut nukkua vieläkin mutta tämä meidän eskari keksi huudattaa nuorimmaisen hyväksi ja nyt sitten ei ole asiaa mistä se ei saisi itkua aikaiseksi :-/ että mahtavaa päivän alku ;-)
 
Suuret onnittelut Liriel:flower:

Ristiriitaiset tunteet valtaavat täällä. Toisaalta kauhuissani en halua uskoa synnytyksen lähestyvän. Taas toisaalta ei malttais enää odotella että saa pienen nyytin viereensä <3

Periaatteessa kaikki olis valmiina, mutta kotiin tulo vaattesiin en löytänyt mitään mieleistä paksumpaa paitaa pienelle. Joten aloitin eilen illalla sitten pientä villatakkia. :D
Hirveä neulomis tehdas tullut näin raskausaikana. :LOL:

Täällä on kans ruvettu nyt taas enempi riehumaan mahassa yö aikaan, huoh :/
Meinaa olla hankalaa nukkua kun yksi heiluu ja riehuu minkä kerkeää. Ja tästä syystä saa ravata sitten pissilläkin kokoajan :/ Viime yön kyllä sain nukuttua heräämättä kertaakaan! Sen jälkeen kun ensin noin tunnin seurailin pikkusen "juhlia" mahassa...

mintssi ja rinsessa 36+6
 
Täällä sairaalassa saa käydä katsomassa vain vauvan isä ja sisarukset.
Jos vauva joutuis keskolaan, voisivat isovanhemmatkin käydä kurkkimassa kerran, kaksi vauvaa siellä mutta vain vanhempien kanssa.
 
Paljon onnea Liriel :heart: :flower:

Itse olen tänään menossa viimeiselle lääkärikäynnille, nyt 34+3.
Yöt menee valvoessa; lonkat puutuu.. vaihdettava kyljeltä toiselle liki tunnin välein +vessakäynnit. Vauva on RT, ja puskee tosi paljon tuonne alas. Vihlomiset on niin päivittäisiä ja kovia. Ja potkii tosi paljonylävatsaan. Mutta minusta tuntuu, että vauva on aika alhaalla... katsotaan nyt mitä lääkäri tuumaa.

Viime viikonloppu meni onneks hyvin; seurauksena oli tosin pe-la välisenä yönä kovimmat supistukset, mitä on nyt ollutkaan. Särkylääkettä otin ja kävelin pitkin huushollia. Perjantai oli siis poikani 6v-synttärit ja pieniä miehiä oli talossa 10! Siinä sitä tuli pikkusen hötkyiltyä ;)

Aiemmin kun pojat ovat syntyneet, vieraita sairaalaan on tullut vain mies ja toisen kohdalla isoveli. Nyt olen jo päättänyt että en tälläkään kertaa halua muita kuin mieheni ja isoveljet sairaalalle. Sitten kun kotiudumme, kutsumme kotiimme vieraat. Äitini ja isäni saatan kyllä päästää sairaalalle.. nyt kun he asuvat ihan lähellä. Miehen vanhemmat asuu 300km:n päässä. Kavereille olen sanonut, etten sairaalalla ota vieraita vastaan, vaan sitten kotiuduttuani.

Lääkäri klo 12... kirjoittelen kuulumiset sen osalta iltapäivällä :)

Äippä ja tyty 34+3
 
Lirielille paljon onnea pikkuprinssistä! :heart:

Täällä yö meni miettiessä lähdenkö laitokselle kun toista tuntia supisteli kipeästi niin että hyvä ei ollut mitenkään päin. Oon kuitenkin sitten nukahtanut.
Jännitän ehditäänkö ajoissa sitten kun se hetki tulee kun edellinen synnytys kesti kipeiden supistusten alkamisesta 2.5h, ja viime yönä alkoi jo kipu olemaan samaa luokkaa...

Eilisen neuvolalääkärin veikkaus oli että tämäkin menee yli lasketun (edelliset 41+1 ja 42+0). Oli kuitenkin raivotarjonnassa ja kohdunulkosuu alkanut aukeemaan, kohdunkaula täyspitkä. Mielialalääkitystä alettiin purkamaan vauvan vierotusoireiden minimoimiseksi.
Paino +13kg, toivottavasti ei enempää nouse vaikka liikkuminen onkin nyt minimissään.

hyäkkis ja Cthulhu 36+1
 
Aurinkoista aamupäivää!

Minäkin olen vielä mukana :) mitään oloja ei ole että synnytys lähestyisi, ainoa mikä vaivaa on ettei pysty seisoa paikallaan ilman heikotuksen tunnetta- pitää olla joko liikkeessä tai istua alas. Niin, ja väsymys iskee kyllä aina jossain vaiheessa päivän mittaan. Rautaa yritän tankata alhaiseen hb:hen, silläkin on tietysti osansa.

Me saatiin sittenkin muutettua vielä ennen vauvan tuloa! Nyt ei tarvitse kivuta portaita kolmanteen kerrokseen,vaan pääsee sitten suoraan kärryillä ulos ja menoksi :) on tämä aika helpotus kyllä!

Täällä on monella jännät paikat! Tuntuu vielä vaikealta uskoa että pian vauvoja alkaa syntymään toden teolla! Ja onnea Lirielille <3

Täällä puhuttiin sairaalakassista ja aloin itsekin viimein sitä kasata. Ainakin pienen vaatteet on nyt siellä valmiina- varmuudeksi molemmille sukupuolille vaikka tyttöä meille on lupailtu :)

Me ei pidetä ristiäisiä mutta siunaamisjuhla kylläkin. Ei olla vielä mietitty tarkemmin ajankohtaa. Varmaan juhla olisi lähiperheelle ja ystäville. Ja kummit! Varmaan lapsella olisi mukava olla kummi, pitää vielä miettiä kandidaatteja..

Käväisin risteilyllä viime viikolla ja täytyy myöntää että matkanteko oli melko hidasta masun kanssa, muuten oikein kiva irtiotto kotikulmilta. Mutta seuraavassa odotuksessa en varmaan enää lähde loppuviikoilla pidemmälle reissulle,(ja lentomatkasta kun vielä haaveilin kuukausi sitten ;) )

Kieltämättä tuntuu että aika välillä matelee, varmaan normaalia loppuraskaudessa. Kuitenkin aika on oikeasti mennyt hirmu nopeasti! Vasta oli plussa testissä ja kohta vauva on jo täällä :)

Jaksamista kaikille mammoille ja iloista loppuodotusta! Kohta on kaikilla jo nyytit kainalossa <3

Milagro 37+0 ja pikkuprinsessa
 
Helpotuksen huokaus, vauva on pää alas päin.. painoarvio rapiat 2700g ja oiskohan toiveissa, että olisi ensimmäinen 'ei käynnistettävä' tapaus.. kanavaa 2cm jäljellä ja paikat auki 3 cm :eek:? Apua, pitäis pikkuhiljaa alkaa sisäistään, että meille on tulossa vauva <3 Tänään tosiaan 36 + 0

Ja mielettömästi onnea Liriel!
 
Neuvolalääkäri (34+3) :
Rf ei ollut noussut yhtään. Eli sama kuin kaksi viikkoa sitten; 30cm .
Kohdunkaulaa edelleen 3cm, kiinteä & kiinni.
Paineet: 111/71, hb 121.
Painoarvio tällä hetkellä n. 1200-1300g . Hassua , jotenkin olin itse luullut että olisi jo isompi?
Eli kaikki hyvin :)

Äippä ja tyty 34+3
 
KolmenÄiti: oiskohan sanonut väärin tai jotain, meillä kuitenkaan ole eroa kuin puoltoista viikkoa ja kokoarvio heittää puolella ja tämä minunkaan jässikkä ei mikään suuren suuri ole, jos sillä jäi yks kilo sanomatta :)
 
kolmenÄiti ettei olis kuitenkin 2200-2300g? Meille ultralla anto rv 33+ 1948g ja alakäyrillä kasvaa..Luulen kanssa kuten Mergekin sanoi että yksi kilo unohtui.

Olo on taas parantunut päivän myötä,sänkyyn jos menee niin se päänsärky alkaa ja supistukset myös mutta ihan normaalisti kun puuhailee niin ei mitään ongelmaa :) Joten tällä menolla valitan vielä kesäkuussa täällä kun ei mitään tapahdu oloista huolimatta:rolleyes:
sairaalakassinkin kaivoin esille joten nyt sitten tuskin ainakaan lähtee syntymään kun valmistautunut oon :kieh: Tosin se pitäisi pakatakin mut eiköhän sinne jotain tule heitettyä,poika ainakin oli legoja sinne laittamassa:D

Täällähän alkaa olla jo monella hyvät viikot:) Itse toivon että jos pääsisi ainakin 36-37 viikoille että pääsisi pian vauvan kanssa kotiin.Pojilla kun ilmeisesti on enemmän ongelmia jos etuajassa syntyy..?Tiedä sitten mihin perustuu tuo väite.
Eilen vaan oli ainakin jyväskylässä salit täynnä niin mietin että jos niin kävis ja on nopea synnyttäjä niin laitetaanko synnyttämään käytävällä? Kaikkeen on hyvä varautua :LOL:
Avantasia 35+2
 

Yhteistyössä