Toukomasujen -07 huhtikuu

Huomenta kaikille!
Painoarvioista on ollut paljon puhetta.. Duden painoarviot on menny seuraavanlaisesti viimeisten kuukausien aikana:

rv 17 214g
rv 21 436g
rv 25 980g
rv 29 1605g
rv 33 2320g

ja synnytyspainoksi arvioi about 3200g. Mutta sehän jää nähtäväksi.. :) Maha ei ainakaan kovin suuri ole, joten epäilisin että normaalikokoinen vauva tulee (+- 3kg).

Sairaalakassi on edelleen pakkaamatta.. on pitänyt lääkäriltä pyytää lista, jotta tiedän mitä pakata, mutta oon aina unohtanut. Joissakin sairaaloissa on vauvalle kaikki tarpeellinen, joten ei tarvitsisi vauvanvaatteita pakata muuta kun kotimatkalle. Ja vaipat (kestot).

Mun anoppi on kyllä ihan mahtava ja ihana ihminen, kuten myös appiukko! Auttavat pyytämättäkin, mutta eivät sekaannu meidän elämään (toisin kun mun äiti.. joka kylläkin asuu Suomessa, mikä taas on kurjaa, koska tulevat ensimmäistä lapsenlastaan näkemään niin harvoin...). Vauva menee anopille hoitoon sitten kun palaan töihin marraskuussa.

Eilen saatiin vihdoin ostettua lattia!! Eli pääsiäisenä luvassa lattiatalkoot :D Ihanaa, sitten saan vihdoin alkaa laittamaan vauvan huonetta ja pesemään vaatteita :)

Mutta nyt pitää soittaa lääkärille... toi oikea käsi on menny niin huonoon kuntoon etten enää uskalla odottaa. Ei pysy enää edes haarukka kädessä :( Mutta koneella kirjoittaminen ei tee pahaa :D

Aurinkoista kevätpäivää!!
t. balou & dude 34+3
 
Heippa kaikille :wave:

Ulkona ihana auringonpaiste B) Mutta aamulla, kun heräsin niin oli pakkasta -10C :eek: Ja edelleenkin vielä -5C.... Mutta äkkiä se varmasti laskee tuon auringon voimasta :)

Meillä oli esikoinen eilen kuumeessa, niin viettää tänään sitten lepopäivää. Poika on myös kotosalla, kuopus on hoidossa. Kohta lähdetään happihyppelylle, ei kyllä kovin kaus uskalla mennä, kun liitokivut ovat sitä luokkaa :/

Nukuin tosi huonosti viime yön ja aamulla otinkin sitten panadolin. Nyt tuntuu ehkä aavistuksen paremmalle :whistle: :whistle: Mutta se hyvä puoli tässä kaikessa tuskassa on, että aamullakin miehen kanssa ihasteltiin niiiiin puhdasta kotia :D Ei varmaan kauhean kauaa ole kyllä näin puhdas ;)

Minnihiiri pohti jaksamista ja pärjäämistä, kun vauva syntyy. Välillä käy minullakin mielessä, että miten pärjään, mutta luottamus on kova :D Toivon vain, että vauva olisi kohtuullisen tyytyväinen, niin kuin kuopus oli, että jäisi sitten aikaa vanhemmillekin lapsille. Se hyvä puoli tässä keväällä syntyvässä vauvassa on, että valoa on enemmän, aurinkoa ja lämpöä myös! Meillä kun syntyi kaksoset joulukuussa, niin silloin tunsin kyllä lievää paniikkia ja väsymystä :whistle: Nyt olen pelkästään vuodenajan suhteen niin kiitollinen, että uskon senkin auttavan isolta osalta :)

Unforgiven, ihan pakko kommentoida tuohon suurperheasiaan, kun sellainen me taidetaan olla... ;) :D Joskus minusta tuntuu, että joku tuttu äiti on paljon kovemmilla kahden lapsen kanssa, kuin minä viiden :ashamed: ;) Tässä vaiheessa, kun lapsia on jo näin monta, niin ihan pikkuasiat ei hetkauta oikeastaan ollenkaan. Ja kyllä sitä vuosien mittaan on tullut paljon armollisemmaksi itselleen, on jäänyt tietyt "pakko-jutut" pois :D Samoin se, että isommista lapsista on kovasti seuraa ja apua pienemmille. En tarkoita, että he olisivat pienempien lasten viihdyttäjiä ja hoitajia, en missään nimessä. Mutta väistämättä isossa perheessä lapset leikkivät keskenään ja on jo omasta puolesta niitä leikkikavereita. Ruokaa saa tietenkin tehdä isoja määriä ja pyykkikone laulaa päivittäin, mutta niin sitä ruokaa ja pyykkiä tulee tietysti pienemmässäkin perheessä :)
Toivottavasti en saanut tätä nyt kuulostamaan siltä, että joku pahoittaisi mielensä. Mutta tosiaan, ei se suurperheen hoitaminen tosiaan niin raskasta ole, miltä se saattaa joskus kuulostaa :D Aikatauluja on tietysti kovasti, mutta jääkaapin ovi on oiva paikka laittaa lappua ja lippua täyteen muistutukseksi! Ja tietysti sitä omaa aikaa yhden lapsen kanssa täytyy järjestämällä järjestää, mutta sehän on vain järjestelykysymys ;)
Minun kahdella siskollani on yhdet lapset ja tuskin enää enempää tekevätkään. Nuorempi sisareni "lainaa" usein meidän lapsia yökylään ja leikkimään, koska silloin hänenkin poikansa saa kaipaamaansa seuraa.
Yksi iso asia on sääntöjen ja rajojen merkitys suurperheessä, tietysti se on tärkeää myös ihan yksilapsisessakin perheessä! Tuo asia on minulle ja miehelleni tosi tärkeä: rajoja ja rakkautta, niin pärjää isonkin sakin kanssa :heart:

No juu, sorry tuo romaani tuosta suurperheestä :D

Nyt sinne ulos :wave:

Voikaa hyvin :hug:

parasta aikaa ja masukki 35+6 :heart:
 
Heippa!

Kyllä on kiva lukea teidän kuulumisia. :) Jännä, miten ne olotilat vaihtelee jokaisella. Itse ruikutin pari viikkoa sitten kamalia liitoskipuja ja muutenkin kurjaa elämää (=riitelyä ukon kanssa), niin nyt sitten ajatukset on ihan toiset. Ihan mukavasti menee ja liitoskivut on oikeastaan enää iltaisin seurana. Pyöräily sujuu ja pyöräilykunto on kohonnut, tänään lähdenkin hiippailemaan pankkiasioille ja kangaskauppaan (sekä ehkä etsimään sellaisia resorillisia äippähousuja!) kävellen, joten näkeepi sitten mikä olo on illalla. Päivät on pitkiä muutenkin ja iltaisin on kyllä ihan väsynyt olo. Yöllä nukuttaa niin hyvin, ettei tartte edes vessaan nousta.

Viimeisillä viikoilla mulla on aina tullut sellainen valvomiskausi, että menee rytmit ihan sekaisin. Toivottavasti nyt ei tuu. :)

Täällä Keski-Suomessa ei vissiin noita kokoarvioita tehdä ennen ko lasketun ajan tienoilla eikä synnytystapa-arvioitakaan, jos ei oo jotain erityistä, tai jos ei oo syytä epäillä isoa vauvaa tms. Taisinkin jo kirjoitella, etten olisi saanut viimeistä lääkäriaikaakaan (yht. 3x raskauden aikana), jos en olisi itse sitä ollut vailla. Noh, tämä kaupunki on kyllä varmaan kuuluisa siitä, että kaikesta mahdollisesta lapsiperheitä koskevasta ENNALTAEHKÄISEVÄSTÄ toiminnasta säästetään.

Meillä mies tulee synnytykseen mukaan, kuten on ennenkin tullut. Ei ole koskaan riemusta kiljunut, mutta hoitanut hommansa tunnollisesti. Sen rauhallinen läsnäolo on mulle ollut henkisesti tärkeää, tiedän, että vaikka ei paljoa puhuta, se on siinä ja jos mä haluan vaikka runnoa sen käden muussiksi, niin sekin onnistuu. :D (niin voi käydä etenkin ponnistusvaiheessa) Noh, siis se, että se on siinä läsnä tukena on äärettömän tärkeää (, koska ei mulla ole muita yhtä läheisiä ihmisiä, eikä mahdollisuuttakaan toiseen tukihenkilöön oikeastaan) ja ollaan sovittu, että se pitää mun puolia, jos tilanne vaatii niin.

Niin, osa täällä toivoo, että vauva tulisi jo piankin. Minä puolestani toivon, että tämä pysyy nyt ainakin sinne loppuun saakka. Sain juuri tietää, että kurssit loppuukin jo viikkoa ennen mun laskettua aikaa, joten saan nyt ainakin viikon lomailla ennen la:aa, JOS saan kouluhommat tehtyä aikataulussa. Se ei kyllä onnistu, jos lueskelee Kaksplussan palstaa.. ;) Niin, ja MITÄÄN vauvankamoja ei ole vieläkään edes etsittynä. :whistle:

Hitsit, mistäs muusta te olitta jutelleet? Nyt unohtu. No, minäpä palaan asiaan, ja nyt alan tekemään töitä, että saan lähtiä sitten kohta sinne asioille hyvällä omallatunnolla.

aplia ja kolmas mönkijä mahassa 33+4
 
Huomenta taas täältäkin :wave:

Päivä harmaa ja tuulinen, pikkasen tais olla pakkasen puolella.

Ihanaa kun hyvin nukuttu yö takana, tyttö nukkui nyt toista yötä omassa huoneessa eikä hiiskaustakaan kuulunut kun meni puol kympiltä unille ja heräs sitten ysin aikaan. Olen todella ylpeä :heart: =) Pitää vielä hommata tuonne sen huoneeseen pimennysverho niin maistuu uni pidempään kun ollaan totuttu nukkumaan ihan säkkipimeässä.

Ei vessaankaan tarttenu herätä ku kerran viime yönä (jos jotain kiinnostaa :LOL: ). Haravoimisesta ei vaan tykkää nuo mun liitoskivut, mutta on jo niin loppusuoralla onneksi että enää ei hätiä mitiä. Kerkesin kuin kerkesinkin haravoida pihan ennen vauvan tuloa.

Tänään aattelin taas viettää vähän luppopäivän. En tee mitään, tai lattiat vaan luutuan mattojen välistä ja imuroin. Koiruli lähtee tänään takas kotiinsa. Tyttö kyllä nauttinut kun se on ollut meillä nyt 4 päivää hoidossa. Harmi, ettei voida omaa ottaa kun on se lievä allergia. Jospa se menis joskus ohi.

Mä alan olla jo niiiiiiin malttamaton oottaan synnytystä et en tiiä mitä tässä enää tekis. Kaikki valmiina ja aika kuluu tosi hitaasti, kun suurimman osan ajasta on kuitenkin vaan kotosalla. Kaikki sanoo et 5 viikkoa menee äkkiä, mutta en jaksa uskoa siihen =) (vaikka meneehän se oikeestikki).

Balou koitahhan saada käsi kuntoon niin pääset kutomaan =) Minä taas eilen vierailin kangaskaupassa. Illalla jo leikkasin kaks vaippaa valmiiksi,jos tänään ne ompelis. Villahousujakin haluttais virelä tehdä, annoin kaverille pienimmät kun sillä oli kaikki omalle vauvalle isoja. Mutta viimeistään sairaalassa kudon vielä yhdet, nyt on langatkin loppunu kotoota.

Sillain täällä tänään =) Kirjoitelkaahan ahkerasti. Et oo Tirlittan ainoa joka on koukussa tähän :ashamed: =)

Tiitteräinen ja Tyttövelivuva 35+1
 
Heissan kaikille!

En ehtiny vielä kaikkia juttuja lukea, kun oli tullut päiväss niin paljon tekstiä, mutta luen ne sitte illemmalla rauhassa..

BALOU: mulla alkoi jo ennen joulua tuo käsien ja sormien puutuminen, ja niitä särki aluksi, mutta särky meni ooneksi sitten ohi. Jos saat TKsta lainelle rannetuen, niin sellanen auttoi ainakin mulle! turvotus aiheuttaa sen, että ranteessa hermot jää puristksiin, ja sitten aiheuttaa puutumisen. Mullahan ei oo menny sormukset sormiin joulunakaan, eikä mitään toivoa nytkään, eli turvotusta on ollu sormissa ihan kivasti, ja nyt myös jaloissa. Tukisukat kyllä auttaa, kun vaan muistaa laittaa ne heti aamusta jalkoihin.

Eilen oli neuvola, painoa oli tullu 2ssa viikossa 1kg, sain nyt "kiinni" sen mahataudin tiputtaman kilon, mikä oli lähteny viime neuvolakerralla. Ja SF-mitta oli 30, vaikka muistaisin kyllä, että mittaustilanteessa terkkari sanoi, että 31 cm. No joka tapauksessa ei olla enää yläkäyrillä, onneksi!
HB oli laskenu 117, ja nyt saan ottaa rautaa joka päivä. Verenpaine oli hyvä ja pissa puhdas. Ja RT! Se tarkistettiin oikein ultralla, ja vähän näki pikkuista muutenkin, kädet ja jalat heilui villisti joka suuntaan! Nyt on tullu sitten 14 kg lähtöpainosta lisää, eikä tarvis kyllä enää tulla, kun on muutenkin tuota vararavintoa kyljissä.. =)

Eilen oli viim. kerta synnytysvalmennusta, eli nyt ollaan täysoppineita menemään synnytykseen miehen kans. Eli mies tulee mukaan, se on ollu selvää alusta asti. En paljo antanu vaihtoehtoja! :LOL:

Pian täytyy lähteä asioille, ja mennä tyhjäämään pesukone vielä ennen sitä.

Tsemmpiä kaikille toukomasuille loppuviikoille!!

Terv. Toukomamma07 ja potkunyrkkeilijä 34 tasan
 
Hei taas!

Lääkärin tuomio oli: rannekanavaoire (kait se joku tuollainen suomeksi on.. mun lääkäri on hollanninkielinen :)) ja siitä pitää vaan kärsiä. Tosiaan niinkun toukomamma sanoit, niin jänteet ovat puristuksissa nesteen takia. Saikkua en saanut enkä pyytänyt joten työt jatkuu normaaliin tahtiin (tosin kotoa, toimistolle ei tartte enää joka päivä raahautua, jessss!!! :D Ja tiitteräinen: kutominen ei kuulemma ihan paras lääke tähän vaivaan ole, mutta ompeleminen varmaan sujuu, joten alan minäkin väsäämään nyt sitten niitä kangasvaippoja :) Ja enköhän noi toiset villapökätkin saa pian valmiiksi, jos muutaman rivin päivässä kudon.. on jo voiton puolella :)

Sellaista täällä taas. Mutta töitä on paljon, joten takaisin sorvin ääreen -->

t. balou<br><br>
 
Neuvolalääkäristä terveisiä

-rv 35+5
-painonnousu 650 gr/ vko (kääk!! onko tullut ahmittua laivalla?)
-verenpaineet 110/81
-hemoglobiini noussut 127:ään (Floravital toimii hyvin!)
-sf-mitta 36 (jätti)
-RT
-kohdunsuu oli pehmentynyt ja lyhentynyt, yhdelle sormelle auki eli mikään ei viittaa siihen, että yhtäkkiä synnytys käynnistyisi

Lääkärikin arvioi, että vauva vaikuttaa aika isolta. Koska seuraava neuvola-aika on jo ensi tiistaina, niin hän ei laittanut vielä lähetettä ultraan, mutta pisti suosituksen, että terveydenhoitaja laittaisi lähetteen sinne koon tarkistusta varten. Olin itse sitä mieltä, että koko pitäisi tarkistaa kun siitä on niin paljon puhetta ollut ja että koko synnytys alkaa jännittää sen takia. Ultrakäynnillä varmaan pääsisi siitä jännityksestä eroon.

Muuten ei erityisempää, väsyttää vaan aika paljon, ja meidän typykkä (5 vee) on jotenkin viime päivinä ollut tosi rasittava, varmaan siksi, etten ole oikein jaksanut touhuta hänen kanssaan. Täytyisköhän tänään tehdä jotain mukavaa yhdessä, käväistä vaikka kaupungilla jossain kivassa leikkipuistossa.
 
unforgiven harmaana
parasta aikaa: jep, onhan se toki noinkin kuten asian sanoit. se on hirveesti myös itsestä kiinni miten asioihin ylipäätään suhtautuu. ite olen tyyppiä että hermoilen joka asiasta joka on vähänkin uutta ja odotan aina pahinta. nytkin olen varma että esikoinen heittäytyy kuitenkin oikein hankalaksi ja syntyvä vauva on koliikkivauva tai jotain muuta ikävää... tiedän, vähän positiivisempaa asennetta. =) mutta kyllä se tästä.

nyt kuitenkin päiväunille tytön viereen että jaksaa taas tapertaa! =)
 
Touko07
TuiKKu Esikoista odotan. Joten taidetaan olla samassa tilanteessa kumpainenkin. Synnytysvalmennukseen ollaan tulossa tod. näk. 11.4 taikka sitten viimeisenä vaihtoehtona toi 25.4. Mutta luulen että ensiviikon tiistai on se milloin sinne saavutaan. Meillä ainakin neuvolatäti kehui sitä valmennusta hyväksi ja suositteli todella. Ja tosta sun vauvan koosta, se oli jotain kaks kiloa eikö? Niin ei varmasti huolta, täällä vauveli oli vko:lla 32+1 1730g ja Rassen vauvahan syntyikin noilla viikoilla ja painoi ainoastaan hieman yli kilon. Joten eiköhän meillä ole kaikki ihan ok, vaikka lääkäri tuumasikin että meidän vauva on pienikokoinen. Mutta sanoi siihen perään heti että, ei kaikkien tarvitse painaakaan neljää kiloa kun syntyy.

Anopeista teillä on ollu puhetta, täällä kans ihan ok välit anoppiin. Ollaan oltu jopa töissä samassa paikassa, ja työasioista ollaan ainoastaan riidelty. Mutta muuten meillä on menny kyllä erittäin hyvin.

Meillä mies on erittäin innoissaan vauvan tulosta, ja halukas tulemaan synnytykseen. Tuumaili vaan että toivottavasti mä en hauku häntä siellä ihan pystyyn kipujen keskellä. Muutenkin hän on ollut meistä se lapsirakkaampi, vaikka minäkin olen aina lapsista pitänyt. Ja jotenkin lapset ovat hänen edessä ihan sulaa vahaa, hän tykkää leikkiä ja touhuta, ottaa lapsen ehkä erilailla vastaan. Olen siitä erittäin onnellinen että hän näin toimii.
 
huh, olipas paljon juttua tullut parissa päivässä!!!

Täytyy oikein keskittyä lukemiseen, kunhan pikakuulumiset ensin.
Mulla "lorahti" eilen saunaan mennessä jotakin kirkasta nilkoille asti... Panikoin sitten että olis lapsivettä alkanut tihkumaan, joten soitin aamulla neuvolaan. Neuvolasta ohjasivat heti lääkärille. (en tiennyt muuten, että on aika iso tulehdusristki VAUVALLE jos sitä vettä tihkuu... eli kannattaa tarkistaa aina, jos tollaista vaivaa on...)

Nyt on lääkärissä käyty, eikä se ollut lapsivettä, onneksi. Lääkäri sanoi, että ei mulla hirveästi valkovuotoakaan näytä olevan, mutta sitä se luultavasti sitten oli. Väläytteli myös limatulpan irtoamista, se kun joskus tekee kuulemma tuollaista lorahtamista, mutta siihen en oikein usko, koska kuitenkin kaikki kunnossa, eikä synnytystä ole tiedossa lähiaikoina, kuulemma... :D

Kuitenkin, sain siinä samalla sen kauan kaipaamani painoarvion ja itse olin oikeassa, iso vauva on tulossa... nyt paino 3,3kg arvion mukaan ja lääkäri sanoi n. kilon tulevan vielä ennen synnytystä (jos tulee siis laskettuna aikana), jolloin painoa olisi jo 4,3kg!!! Toivottavasti eivät sitten anna mennä kovasti yli, jos kerran on jo noin iso!

anopeista on ollut puhetta. Mulla on ihana anoppi. Ollaan tosi hyvissä väleissä, eikä ole tuputtanut neuvoja/tietämystään esikoisen kanssa ainakaan. Aina on sanonut mielipiteensä jos olen kysynyt, mutta ei kyllä muuten. On antanut meidän tehdä omat ratkaisumme vanhempina. Ihana ihminen siis!

Mutta nyt kurkkimaan muita juttuja!

Gabria + masukki 35+1
 
Moiiiiii :wave:

Olen jo ainakin 12 tuntia ollut panikoimatta sektiota, ENNÄTYS! Nyt voin sitten jonkin aikaa taas ressailla, mutta en siitä raportoi, kehää mun ajatukset pyörii kuitenkin...

Paitti että kysyisin sektion läpikäyneiltä paria asiaa:
- Miten imetys käytännössä onnistuu, ja missä asennoissa (mulla makuultaan imetys ei viimeksi onnistunut ollenkaan)
- Kuinka lapsen hoidot, siis aamupesut ja vaipanvaihdot jne silloin ekana päivänä?

Anopeista on ollut puhetta... Noooooh.... mie tulen toimeen jos saan jutella diibadaabaa, mutta sanotaan nyt suoraan että sekaisinhan se emäntä on. Meillä menee niin elämänarvot ja lastenkasvatusperiaatteet ristiin että nyrkkitappelu tulisi jos ottaisin tosissani puolikin sanaa sen suusta. Parina esimerkkinä että mun miehen ollessa teini, se sai itse päättää lähteekö aamulla kouluun vai ei. No, mitä arvelette, jos 13-15v pojalta aamulla kysytään että meinaakko tänään mennä? Lapsilla (sillä on siis uudesta suhteesta 2 uutta lasta, 12 ja 14v) on ollut alusta asti vapaa kasvatus, ei karkkipäiviä tai nukkumaanmenoaikoja, ei mitään kontrollia. Kaikista asioista kuten serkun tyttöystävän tekemästä abortista juteltiin jo 6v lapsen kuullen jne jne jne. Eli siis mukava ihminen mutta ei vaan mene sen elämäntapa jakeluun. Eikä mee mun miehelläkään, se ei oikein osaa enää olla äitinsä seurassa luontevasti.... Mutta lapsenlapsiaan sa tietty nähdä ja hoitaa, sitä suhdetta tuetaan sillä eihän lapsenlapsi koskaan näe isovanhempiaan samoilla silmillä kuin me lapset tai miniät.

Onko teillä ollut turvotusta? Mulla on nyt alkanut olla aamusta asti jalat kuin norsulla, vaikka mitenkään suolaista en olisi syönytkään! Tuntuu kurjalta. Vaikuttaa varmasti jo puntarin näyttämiin lukemiinkin! :ashamed:

Mukavaa päivää, miekin kirjoittelen tänään vielä uudelleen, ihan takuulla
Jabba 34+0 ;)
 
Hei kaikille taas....

Minä se täällä taas innostuin poijan vaatekaappia siivoileen,löyty paljon vaatteita mitkä ovat jo pieneksi jääneet(kasvanu kovasti lyhyessä ajassa?)ja löyty sellasiaki "ahaa tällänenki"vaatteita,siis joita ei edes muista ostaneensa =) :LOL: eli vaatetta siis pojalla on....

vauvan painoarvioista oli mm.tuikulla ja touko07 ollut puhetta.Minulla oli pa vk 32+2 ja vauvan koko oli silloin 1780g,elikkä aika pienoinen oli,siellä silloin meinasivat että tulee se 3-3.5kg ennemmin kuin 4-4.5kg,ja nyt kun maanantaina kävin viimesessä lääkäri neuvolassa rv 35+5 niin sanoi että kyllä iso vauva on tulossa että menee 4 kilon kieppeille,että se siitä,mielenkiinnolla ootan kumpi pa pitää paikkaansa.kyllä ne teijänki muksut siellä masussa kasvaa vielä loppuajasta kovasti....

sitten ollu puhetta myös miehen osallistumisesta synnytykseen,minusta se ei niin välttämättömyys ole,pääasia ettei tartte yksin synnyttää...mullahan mies oli esikoista tehdessä vielä armeijassa.anoppi ja oma äitini olivat sitten mukana alkuajan,anoppi siihen asti,kun oma mies ehti paikalle,sitten äitini ja mieheni olivat tukemassa vauvan syntymään asti...koin suuremmaksi avuksi äitini kuin mieheni,äitini kuitenkin synnyttänyt itse 3 lasta,joten apu oli suuri,muistutteli hengityksestä ja että pidä silmät auki jne...muutenki hieroi minua kun olin ammeessa...ei miehestä ollut oikeastaan kun tukemaan asentoa jne....jos siis saisin valita äitin ja mieheni välillä,niin ottaisin äitini mukaan toistekki.toisessa synnytyksessä mukana oli vain mieheni ja se olikin vaikea synnytys kun ei äitini ollut tsemppaamassa.katsotaan saanko tähänkään synnytykseen mukaan äitiäni...

hassua,kun olen tässä koneen ääressä istunut(kova tuoli)niin vauva liikkunut masussa miten sattuu ja sen liikkeet tuntuneet penkkiä vasten...että kyllä tämä vaavi alhaalla on...

itku,ulkona sataa lunta,vielä!!!!eikö niitten pitäny lähtä jo pois...voi harmi.muutenki ollu niin kylmää taas ja kovaa tuulta pitäny.vaan niinhän ne povas toukokuulle takatalveaki...toivottavasti ei.

oloa ei auta yhtään tämä alkanut romuska...yöki meni taas valvoessa,kun nokka oli niin tukossa.mies valitteli jo,että eikö se lopu jo tuo niiskutus...kunpa ehtisin tästä parantua ennen synnytystä.sujuis se hengittely paremmin.

mutta eipäs taas kummempia,voikaa hyvin(mahdottomuus)

t:virpi1980 rv 36
 

Päiviä kaikille!!!!!

Täällähän on ollut koneet ahkerasti päällä =) Tekstiä oli tullut valtavasti sitten viime käynnin....

Ite just kotiudun tytön kerholta ja olo on tosi väsy. Matkaa kun kertyy noin 5 km ja niitä ei-kipeitä alku supistuksia tulee aika helposti kävellessä... Tytöt niin anelevasti pyysi kotimatkalla että käydään hampurilaisilla niin pakko oli heltyä ja sit mässättiin :D. Onneksi nuo kaksi ihanaista nyt katsoo rauhassa ja sovussa telkkaria niin saa äiti vähän huokasta rauhassa... ja olla koneella =).

Huomenna olis neuvola. Onneksi sinne pääsen tällä kertaa ilman noita seura neitejä kun isi lupas jäädä kotiin niitä vahtimaan. Kerron sitten niitä kuulumisia...

Anopeista on ollut puhetta... Mun anoppi ja appiukko valitettavasti menehtyivät onnettomuudessa esikoisen ollessa puoli vuotias.... Mut olivat valtavan ihania ja auttavaisia :heart: He asuivat samassa rivitalossa mut ikinä eivät liikoja neuvoja tuputtaneet. Kylässä kyllä kävivät usein samoin kuin me heillä...

Voi jee... Pitikin noita tyttöjä kehua nyt ne kinastelee kun ei olevinaan ole tarpeeksi leluja että molemmille riittäisi... Elikkäs täytyy mennä ero tuomariksi!!!!!

Tapaillaan taas!!!

Hepotyty ja toko 32+2
 
heba
moi vaan kaikille!! en olekkaan täällä kirjoitellut sen koommin ku mukaan ilmoittauduin! hurjaa miten aika menee nopeaa, silloin sitä mietti ku oli tammi ja joulumasuja et tuleeko meidän aika koskaan ja nyt ollaan seuraaavina jonossa :D olo alkaa olla raskas ja ihan älytön väsymys painaa jatkuvasti, edes alkuraskaudessa en ollut näin naatti! viikkoja on nyt 34+2 ja suuremmitta vaivoitta on päästy tähän asti, suonikohjuja on ilmaantunut jalkoihin ja neuvolatäti kehotti ostamaan tukisukkahousut ja pitämään kinttuja ylhäällä, housuja en ostanu ja jalkoja lepuuttelen ku on muut mukulat nukkumas eikä hyppimäs päälle! tuleva jo pelottaa ja jännittää, mut samalla on ihana saada taas vauva vaikka taitaatuo nuorimmainen olla vielä aikasta vaavu ku vasta vuoden ja 3 kk, on aika mustis äiskästä et saa kuinka ahkerasti on työntelemässä vauvaa pois äidin sylistä.. noh vointeja kaikille pikku-ukko heräilee..
 
Heippa :wave:
Hui kun on paljon tekstiä :D
painoarvioista olitte jutellu....mulla sillon viime ultrassa sanottiin painoarvioks 1.9kg eli aika iso rv29 mentiin. ja siitähän mä huolestuin,mut on tuo sf mittakin tasottunut,nyt mennään aivan keskikäyrällä et en jaksa asialla stressata. terkkarikin onneks sanoi ettei kannata murehtia =) mutta sellanen arvio mulle tehtiin....nyt ei oo mitään ultraa tiedossa että arvioo sais sen perusteella.

mies mukana synnytyksessä siitäkin tais jotain olla.meillä mies tuli viimeks mukaan ja on kai se nytkin tulossa. tosin viime kerralla se ei missään vaiheessa luvannut varmaks tulla....kaippa se jonku verran kuitenkin pelkäs et millasta se on. mutta sinne se kuitenkin päätyi ja salissa pysyi koko synnytyksen ajan :) mulla nyt menikin niin helposti kaikki et mikäs siinä miehellä oli ollessa. ja se istuskeli vähän taustalla...ja sitte synnytysvaiheessa oli vähän kauempana ettei katsellut itse pään ulostuloa :)

mitähän vielä.....yllättäin unohdin :ashamed:
poika haiskahtaa,joten mentävä pesulle.palailen myöhemmin!

mmamaa 32+4
 
Täällä taas :wave: :whistle: :D

Heräsin juuri pojan vierestä päiväunilta ja päätin tulla piipahtamaan nopsasti koneelle ;)

Fang-Ann-75, sinulle piti jo aiemmin kommentoida ja antaa voima- :hug: Kuulosti aika hurjalle tuo sinun sairaalareissusi! Onneksi kaikki näyttää nyt olevan kunnossa ja pääsit vielä kotiin! Tsemppiä ja voimia sinulle :hug:

Unforgiven, onneksi ymmärsit oikein tuon kirjoitukseni, ettet siitä pahastunut :) :hug: En siis tarkoittanut sitä ollenkaan pahalla! Ja olen ihan samaa mieltä kanssasi, että riippuu tosiaan paljon ihmisestä, kuinka suhtautuu moniin asioihin lapsi- ja vauvaperheessä. Tiedätkö, silläkin on puolensa, että ajattelee välillä pahinta mahdollista :whistle: Jos sitten jotain hankaluuksia tuleekin, niin odotukset eivät ainakaan ole olleet korkealla :D Näin siis kommentoi nimimerkki kokemusta löytyy :whistle: :ashamed: :D Eiköhän me kaikki pärjätä hienosti vauvojen kanssa! Ainakin itse olen saanut tosi paljon tukea täältä palstalaisilta ja toivon, että kivat keskustelut jatkuvat vielä vauvojen synnyttyä :) Ehkä ei ihan näin paljon tule tekstiä, mutta kuitenkin ;)

Balou, tsemppiä sinullekin käden kanssa :hug: Varmasti on tosi ikävä homma! Toivotaan, että se menisi pian ohitse!

No, nyt täytyy mennä taas pyykkiä levittämään, vakiohomma ollut tässä viime aikoina ;) Minähän nimittäin aloin pesemään toppavaatteita jo pois... Tänään ollut viileä päivä, mutta hienosti pärjättiin, kun oli villahaalarit alla ja koululaiset laittoivat villatakit tuultapitävien takkien alle :) Saisi nuo talvikamppeetkin sitten pois ennen vauvan tuloa.

Jollekin piti vielä sanoa jotain... dementia iski :ashamed: Toivotan siis kaikille tasapuolisesti jaksamista ja voimia :) :hug: Ihanaa, että meidän "aika käy vähiin", jännittää jo :D

parasta aikaa ja masukki 35+6 :heart:
 
Minä täällä taas.

Ja aivan ymmälläni...

Ei oikein mennyt putkeen tämän päivän polikäynti.
Pissa ok, verenapaine ok jne.
Maksa-arvot olivat laskeneet hyvin sen lääkkeen voimasta.
Vauvat olivat 2.4kg ja 2.5kg, mutta olivat nyt kunnolla perätilassa nyt. Ja arvatkaa mikä painostus alkoi alatiesynnytykseen!!
Mä olen ihan rikki tän asian kanssa. Olin jo heti alusta asti ajatellut, että ei kiitos perätilasynnytystä mulle. Ainoastaan voin harkita tarkkaan, jos a vauva on raivotarjonnassa kuitenkin ja b vauva perätilassa. No nyt kumpikin on perätilassa, ja oletin, että ei mulle edes muuta vaihtoehtoa anneta kuin sektio. no lääkäri oli sitä mieltä, että olen ihanteellinen synnyttäjä lantion puolesta ja pienet vauvat tiedossa jne. Ei mitään välittänyt mun mielipiteestä ja jo esitietolomakkeisiin merkkaamastani pelosta perätilasynnytystä kohtaan!!! Ja nyt siis KUMPIKIN perätilassa, huh!
Mua raivostuttaa tuo kun joka kerta eri lääkäri ja aina eri mielipiteet asiaan kuin asiaan.
Siis en todellakaan halua otta mitään riskiä vauvojen voinnin suhteen, kun ne aikaisemmat ponnistukset olleet pitkiä ja vaikeita. Ja tässä ei voi edes imukuppia käyttää sitten.
Ja mulle on turha lekurin vakuutella, että alatiesynnytyksestä toipuu AINA PAREMMIN. Ja p.askat, sanon minä. Eka synnytyksestä meni 4-5 viikkoa, että istuin normaalisti kutakuinkin. Ja 3 ekaa viikkoa joka ikinen liike, yskintä, nauraminen yms oli tuskaa. Olin täysin sängyn oma.Ja olen kuullut, että sektiosta voi toipua viikossa ok kuntoon. Siis en tiedä, kun kokemusta ei ole, mutta kokemus on huonosti paranevasta alatiesynnytyksestä. Ja se epparihaava oli kipeä vielä puoli vuotta synnytyksen jälkeenkin... :x
Mä luulin, että en joudu painostuksen kohteeksi, koska kaksoset tulossa, mutta väärin luulin. :'(
Mulla harmittaa niin kovasti, että meinaa itku päästä vähän väliä :'(
Seuraava seurantakäynti ( ei siis lääkärikäyntiä, vaan pelkkä sydänkäyrä) viikon päästä, johon asti mun piti sulatella asiaa. Ja sit kahden viikon päästä lääkäri viimeisen kerran. Sitten katsotaan synttäripäivä käynnistykseen (tai siis sektioon!!!)
Olen ihan raivona, että mun sanaa ei kuunneltu ollenkaan. Ja tää on riskisynnytys jo muutenkin,enkä halua, et käy niin, että lopulta yritämme alakautta ja sitten päädymme hätäsektioon. Paljon parempi ratkaisu suunniteltusektio.

Nyt pitää lähteä hakemaan mies töistä, mutta kiitos kun sain vuodattaa.

Murheenmurtama Tirlittan raivona
 
Tirlittan : :hug: Aika uskomatonta et ne edes yrittää houkutella synnyttään alakautta. Perätila kun ei taida olla mitenkään helppo yhdenkään kanssa... saati sitten kahen. Sinuna olisin kyllä yhteyksissä sinne polille ja kysyisit jonkun toisen lääkärin mielipidettä. Voima :hug: sinulle.

Miehen mukana olosta synnytyksessä: Me silloin jo kun vauvaa alulle alettiin yrittään niin sovittiin et mies on kaikessa mukana. Se on sen sinne sisälle laittanutkin niin saa kyllä olla mukana auttamassa sen ulos saannissa :LOL: Tietenkin saattaa myös käydä silleenkin et jos synnytys käynnistyy yllättäen ja etenee nopeesti ja mies on töissä niin se ei välttis kerkee mukaan. Mut sitä pelkoskenaariota en aijo edes miettiä... Isyyslomallekkin se jää heti siitä synnytyksestä niin saa olla sit sairaalassa mahollisimman paljon meän kanssa.

Anopista on ollu puhetta: Mulla on aivan ihana anoppi. Oikein hyvin tullaan toimeen ja on mukava ihminen. Asuu muutaman kymmenen kilometrin päässä ja heillä on eläimiä niin meillä ei tuu hirveen useesti siellä käytyä. Muuten varmaan nähtäisiin useamminkin, mutta mulla tuo eläinallergia on niin paha et en voi heillä olla 30 minuttia kauempaa kun jo henkee ahistaa ja silmät vuotaa. Mutta puhelimessa puhutaan harva se päivä. Enemmän kait mie sen kans puhelimessa oon ku mies ite.

Mulla on edelleen sitä turvotusta ollu ja pissaliuskoilla testatessa proteiinit 1:llä +:lla, mutta verenpaine on pysyny tosi hyvänä. Päätä kyllä särkee päivittäin, mutta senkin kanssa oon pärjänny. Neuvolasta sanoivat et jos yhtään menee liuskatesti tummemmaksi, lähtee verenpaineet nousuun tai muuten olo radikaalisti huononee niin sit täytyy mennä käymään polilla. Muuten vaan lepoa kotosalla... Eli eiköhän tässä siis pärjäillä...
Ens viikolla mulla onkin tiistaina kokoarvio ultra ja torstaina neuvola lääkäri.

Huomenna täytyy lähtee kauppaan pääsiäiseksi ruoat ostamaan. sisko tulee perheensä kanssa yheksi yöksi niin ajattelin jotain hyvää ruokaa laittaa. Multa kun nuo pääsiäis herkut jää tänävuonna syömättä. Niin kovasti himottais mämmiä laatikko tolkulla syödä :p
Mut sokerit pomppaa siitä niin korkealle et on pakko jättää väliin :'(
No ens vuonna sitten :)

Nyt lähen silittään asuno-auton verhoja...
Jaksuja kaikille :hug:

Kojo ja tyttö mellestäjä 36+0
 
Aamu vierähti pääsiäissiivousta tehdessä ja ihanaa kun se homma on nyt tehty. Jaksoin tehdä pitemmän kaavan mukaan eli vein matot ulos, kun välillä oikasen ja pesen lattiat vaan mattojen välistä.
Tänään on muutenkin vointi ollu kahteen edelliseen päivään verrattuna energisempi. Hyvin jaksoin siivota kun sai rauhassa tehdä. Petivaatteet ajattelin kyllä tuulettaa ja vaihtaa vasta huomenna kun mies tulee kotiin niin pääsee sekin nauttimaan puhtaista ja raikkaista lakanoista saunan jälkeen.
Siman pullotin aamulla ensitöikseni ja nyt pitäis malttaa ensviikkoon, että saa ekan pullon avata. :p
Vielä tekis mieli silittää vauvan lakanat, mutta taidan alottaa sen homman vasta päikkäreiden jälkeen.

Tultiin justiinsa koiran kanssa lenkiltä ja aika kylmä keli oli tai sitte en vaan ymmärtäny pukee tarpeeks päälle. Aurinkokin oli pilven takana eikä muita lenkkeilijöitä paljon vastaan tullu. Kovin kauas ei enää uskalla lähtee kun noita kaikenmaailman tuntemuksia aina tulee, mutta pääasia että koira pääsee ulos ja samalla saa itsekin vähän raitista ilmaa ja liikuntaa. Jalat ei ihme kyllä oo kipeet mut illalla voi olla jo eri juttu.

Mä heräsin viimeyönä 2 kertaa siihen että sormia pisteli ja ne oli puuduksissa. Sillon ku mentiin kihloihin niin en pienentäny riittävästi mun sormusta ja se on aina ollu vähän väljä, mut nykyään sormet on kokoajan sen verran turvoksissa että sormusta saa oikeen kiskoo että lähtee irti. Eli turvotusta siis täälläkin. (toivottavasti toi painonnousu johtuis osittain siitäkin... ;) )

Tein aamulla miehellä eväät mukaan ja sit se soitti myöhemmin ja sanoi että se ei oo koskaan syöny niin hyviä eväitä kuin mitä ne mun tekemät oli. Tuli tosi hyvä mieli kun se soitti vaan sen takia ja tiiän kuitenkin ettei ne mun tekemät eväät niin ihmeelliset ollu, mut mies ilmeisesti vaan halus piristää ja onnistuihan se. :D ..eli kyllä ne putkiaivotkin joskus osaa oikeasta narusta vetää..
Meillä eletään muutenkin nyt parisuhteessa tosi onnellista aikaa ja varmasti johtuu osaksi siitä että mies on osan aikaa poissa kotoa ja ehditään sitte aina ikävöimään toisiamme. Muutenkin meidän elämässä tapahtuu nyt hirveesti jänniä asioita tän esikoisen odotuksen lisäksi ja saa nähdä pääsenkö kertomaan teille myöhemmin niistä jos kaikki menee putkeen... :)

Minkäslaisia pääsiäissuunnitelmia teillä muilla on?
Me mennään lauantaina yhden tuttavan 60v juhliin ja sitten mies ehdotti että lähettäis sunnuntaina ajelemaan mun kotipaikkakunnalle sukuloimaan. Ihan mukava pääsiäinen siis tiedossa, eikä tarvi hamstrata ruokaa hirveesti kotiin pyhien ajaksi, ku synttäreillä on ruoka ja sit mun kotikaupungissa meillä on tietty kantapaikka mihin mennään jokakerta syömään. Ja taas paino nousee kun pääsee valmiiseen pöytään...eiih..

Tirlittan: Alko niin suututtamaan sun puolesta kun luin sun tekstin. Nyt pää kylmänä ja ehdottomasti kieltäydyt tiukasti. (tiedän...helpommin sanottu kuin tehty... :ashamed: ) Tuntuu ihan hullulta että ne ees ehdottaa tollasta.... Jututa nyt ainakin vielä jotain toista lääkäriä. Eikö tossa ala olla jo melkoset riskit jos perätilassa olevia kaksosia alkaa alakautta synnyttämään.

Nyt sinne päikkäreille...

HeLiNä-83 rv 33+6 (?)
 
Dinas tervetuloa mukaan, lisään sut listalle.

Ja sinä [/b]vieras joka kyselit miten listalle pääsee, laitanko sut sinne vieras-nimellä vai keksitkö jonkun nikin. Melkein kaikilla siellä lukee lisäksi monesko lapsi ja mikä synnytyssairaala, siis lasketun ajan lisäksi.
Laita tietoja niin lisään listalle =) Kivaa, että vieläkin saadaan uusia tähän mukavaan porukkaan. =)
Tirlittan :hug: ja pidä pintasi. Hullulle kuulostaa kaksoset synnyttää perätilassa molemmat. Kun yhdessäkin on tekeminen jo vaikka on raivotarjonnassa. Keskustele jonkun toisen lääkärin kanssa asiasta, tai käske sen lääkärin itse synnyttääw :LOL: =)

Tekasin tuossa taas vauvalle pari vaippaa aikani kuluksi. Ja nyt pitää suunnistaa ruuan laittoon kun mieskin kotiutuu kohta.

Tulin vaan taas kuulumisia lukemaan =)

Tiitteräinen taas :wave:
 
Poika nukahti,tulin takasi tänne ;)
tirlittan :hug: ja :kieh: vaan lääkärille!!Kyllä voi olla törkeä tapaus,jos noin painostaa eikä ota kuuleviin korviin sun mielipidettä!!huh huh jo yhdenkin lapsen perätilasynnytys kamala varmaan niin saati kaks pitäs :eek: kamala juttu!toivottavasti saat sen sektion jos sen mielummin haluat :)

anopeista oli juttua :whistle: mulla mukava anoppi onneks!! kyllä mitä kuulee kavereilta ja muilta noita raivostuttava anoppi-juttuja niin onnellinen oon ettei mun anoppi puutu asioihin eikä oo mitenkään tunkeileva =) oikein mukava ihminen ja ei häiriöks :D

pääsiäis suunnitelmista juu niitä ei oikein ole ihmeempiä. ihan kotona oleillaan ja ootan innolla että saa herkutella suklaamunilla :p voi ja ne hyvät hedelmärae karkit nam nam....mulla tälläsiä suunnitelmia enimmäkseen et suu makeana :D onhan tietysti kaikkea pientä ohjelmaa suunnitelmissa kun sisko tulee meille ja ehkä isän luona mennään käymään ja jossain muissa sukulaisissa,mut eipä ihmeempiä :)

Mä olin tänään vähän ostoksilla :D ostin jo vaippoja vauvalle,tutin,tuttipullon ja kaikkea pientä mitä tarvii :heart: tuli niin sellanen malttamaton olo taas et voikun pian sais vauvan kainaloon :D
juuh mutta nyt mentävä katsomaan uuniin ettei ruoka pala.....
voikaahan hyvin :wave:
 

Yhteistyössä