Toukomasujen -07 huhtikuu

Hei ystävät, kertokaahan muuten käynnistyskokemuksianne! Mua jo pelotellaan silläkin, että jos siihen päädyn niin se kestää 2 päivää ainakin... Mullahan viimeksi meni oksitosiinit koko synnytyksen ajan mutta käyntiin lähti omilla. :attn:
 
Moonlight harmailee
Onnea Jabba..mitäs minä sanoin..turhaa huolta tapahtumattomasta etukäteen..niin se vain sitten kaikki kääntyi hyväksi!!

Mulla täällä semmoinen tilanne menossa, että eilen alkoi pienet kutinat ja yön sitten kutisi kunnolla jalkapohjat ja kämmenet.. ja kutisee nytkin! Kävin sitten soiton jälkeen äitiyspolilla verikokeissa ja samalla ottivat liikelasku käyrää ja ultrasivat ym.
Verikokeet ja verenpaineet ja pissa oli kaikki ihan normaaleja, sen sappiarvo verikokeen vastauksen saan vasta joko huomenna tai ylihuomenna..jos olis siis hepatoosia.
Ultrassa ja liikekäyrissä kaikki oli normaalisti, vauva oli tosi aktiivinen ja pää alaspäin myöskin. Ainut mitä sain nyt huolekseni,oli se että vauva kulkee yläkäyrällä 10-15 %, eli odotettavissa noin 4kg vauva ja ylikin varmaan.. huh huh! Täällä ei kuulemma mitään keisarinleikkauksia tehdä myöskään, eikä katota että mahtuuko se tulemaan.. vaan aloitetaan synnyttämällä ja jos ei mahu niin sitten leikataan. Musta todella tyhmää!

No sain lääkettä sitä kutinaa vastaan,mutta en hakenut niitä vielä..ajattelin kärsiä vielä. Nyt sitten kutiseva ja varmaan aika villi uninen yö tulossa ku mietityttää,että mistä niin ison vauva olen saanu... ollaan molemmat miehen kans synnytty alle 3 ja puoli kilosina.. No jos uskominen on aiempaan laskettuun aikaan niin vauva ei niin isoksi varmaan ehtis.. saapa nähä! JA nyt on vielä koko ajan nälkä... pitäs varmaan sitä sokeria jättää kokonaan pois niin ei kasvais, mutta mitenpä sitä ku niin hirveitä kaakao haluja aamuisin ja kivat leipomis tarpeet myös..

No tulipas mullakin omaa napaa. .mutta luin kyllä teidän jutut ja kivoja juttuja oli ;) en vaan keksi nyt kenelle piti kommentoida..

yöt kaikille....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2007 klo 21:27 JabbaTheHut kirjoitti:
Hei ystävät, kertokaahan muuten käynnistyskokemuksianne! Mua jo pelotellaan silläkin, että jos siihen päädyn niin se kestää 2 päivää ainakin... Mullahan viimeksi meni oksitosiinit koko synnytyksen ajan mutta käyntiin lähti omilla. :attn:
Mulla on käynnistetty suurinosa synnytyksistä. Niinkuin tämä viimeinenkin. Eka päivänä ei lähtenyt syntymään mutta toka päivänä sitten rajusti omilla. Neljäs synnytykseni kans käynnistettiin ja tipan laitosta vauvan syntymiseen kesti 3t 10min. Ei se välttämättä kestä kauaa =) . Kaikki käynnistykset on ollut ihan positiivisia kokemuksia ja ei yhtään sen rajumpia kuin omat supparit.
 
ONNEA KOVASTI LUMIKKO JA VAUVAHAAVE VAUVOISTA!!!!!! :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:

Ja Jabballe onnittelut vauvan kääntymisestä :D :D

Mitäs täälä vielä oli tapahtunut :whistle: lukemassa taas oon käynyt äkkiseltään,mut enpä oo saanut aikaseks kirjotella. tänne kun ei mitään uutta eikä erikoista kuulu....tätä samaa :)

no onnitelut uusille vauvautuneille tuli ainakin taas hoidettua =) on tää niin jännää aikaa kun rupee noita vauvauutisia ilmaantumaan!!!!! :heart:

Tänään tuli mulle sellanen olo et apua pitäsköhän tota sairaalakassia vähän laittaa jonkilaiseen lähtökuntoon :) kattelin vähän vauvalle kotiintulovaatteita pinoon ja pesen ne vielä huomenna uudestaan..on kuitenki pölyyntyneet tuola vaatehuoneessa. ja itellekkin vois jo jotain vaatetta katsoa,mut mitä?mistä tiedän mahdunko omiin housuihini...iiks jotkut joustavat ilmeisesti kannattaa varata kotimatkalle ettei tuu yllätyksiä ja housut puristaa :LOL: viimeks otin sellaset gollege tyyppiset vapaa-ajan housut joissa kuminauhavyötärö,mut neki meinas jäädä pyllystä ahtaalle..hiih ehkä tuo lantionseutu vähän levahtaa synnytyksessä :whistle:
tälläsiä pohdintoja mulla meneillään....jospa menis nukkumaan. nuo yöt ku on taas mennyt niin ja näin. maha kovana ja huonoja asentoja vain sekä monet vessareissut \|O

mmamaa 35+3
 
Peppi pikana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2007 klo 21:27 JabbaTheHut kirjoitti:
Hei ystävät, kertokaahan muuten käynnistyskokemuksianne! Mua jo pelotellaan silläkin, että jos siihen päädyn niin se kestää 2 päivää ainakin... Mullahan viimeksi meni oksitosiinit koko synnytyksen ajan mutta käyntiin lähti omilla. :attn:
Onnea Jabba, nyt et jäänyt sinäkään siksi tilastolliseski lukemaksi =)

Juu kahden käynnitystyksen kokeneena (ja kolmatta odotellessa) voin sanoa että se käynnistyminen on toisinaan vähän hidasta... Eka mulla käynnisty aikalailla heti, koko rumban aloituksesta vauva maailmassa 18,5h!! Toinen sitten ei... Meni 48h!!

En tiedä onko sairaalakohtainen vai ei, mutta täällä meillä (kaks) eivät mielellään anna kuin 1 tabun/pvässä. Ja jos ovat monena aamuna antaneet eikä lähde käynnistymään niin pitäisivät mielellään välipäivän!!!! Täällä kait aikalailla käynnistävät suun kautta tabuilla, ja sit kun synnytys menossa vauhdittavat sillä tipalla jos tarvis.

Onnea vauvahaavelle tupla poijista :flower:

Omassa navassa ei mitään uutta...tätä odottelua.

Peppi ja masuasukki 37+6
 
Gabria harmaana
heip

pikana

mulla on käynnistetty eka. kaks päivää tosiaan käynnisteltiin, mutta ei se ollut mitenkään rankkaa muuta kun henkisesti, koska ei tullut yhtään ainoaa supparia.

Sit kolmantena päivänä pääsin tippaan, siitä alkoi synnytys puolen tunnin päästä. synnytys kesti 4,5h eikä kivut olleet mitkään ihmeelliset, tosin sain epiduraalin kahdeksi tunniksi. mutta muakin peloteltiin, että on tosi kipee jne. Mä kuitenkin miehelleni sanoin jo synnytyssalissa, että ei tää paha ollu, voisin uudestaankin tehdä...

Eli kovin on yksilöllistäkin tämä.

oma napa: ei uutta, huomenna neuvola

suuren suuret onnittelut vauvansa jo kainaloon saaneille :flower: :flower:
En enää edes muista ketä olen jo onnitellut, kun täällä alkaa tulla vauvoja enemmänkin... kivaa :heart:

huomiseen, hyvää yötä!

Gabria + masukki 38 tasan
 
Hei

Onnittelut Vauvahaaveelle pojista :flower: Ja Jabballe onnittelut tytön kääntymisestä :)

Mulla menny nyt pari yötä valvoessa... :/ nytkään ei uni tule, vaikka oon ihan väsy. Viime yönä nukuin "vaan" ehkä 8h, sen 12h sijaan ja koko pvä menny horroksessa. Silti ei uni tuu vieläkään :\|

Tänään koko illan tuntunu menkkamaista jomotusta alamahassa ja selässä, ei kovasti mutta vähän. Ja sellasta pistelyä tuolla alhaalla, ihan kun vauva jollakin tökkisi! :eek: :whistle: Mut eipä taida tämä vauveli tulla vielä vähään aikaan :( Niin toivoisin että tulis viimeistään laskettuna aikana, että olis mahdollisuus mennä lakitettavaksi ja pitää juhlat, Vihdoinkin! Että jos jollakin olis jotain vinkkejä millä synnytyksen sais käynnistettyä kotikonstein, sen sss lisäksi, kertokaa ihmeessä! Kokeilen ihan mitä tahansa :whistle: :D

Juuh, mutta kai se olis petiin mentävä ja yritettävä saada unesta kiinni, ikävää vaan pyöriä sängyssä levottomana :/


Bianca ja pikkunen 38+3
 
Tota :D pakko tulla kysyyn...
Onko muilla tätä (varmaan on) mutta millä viikoilla ja kertokaa miltä se tuntuu teistä ja onko pahaa vain iltaisin kun on päivän jo ollut pystyssä ym....


Mulla siis rv 35+2 ja odotan toista lasta
Eilen todettiin neuvolassa että vauva on jo laskeutunut (ei kiinnittynyt).
Sanoin että edellisen päivän olikin kovaa paineen tunnetta illalla.
Nyt eilen illalla vain paheni :x , kuvailen tunnetta:

-paine pimpulassa ja peräsuolessa
-heti kun nousee ylös on vaikea seistä ja kävellä, kävely sellaista "jalat ristissä kävelyä" kun tuntuu että vauva tippuu housuun :eek: :D
-pytylle menin välillä niin etten heti uskaltanut edes pyllistää :LOL: vaan mietin hetken ja sit rooohkeasti vaan ja ei, lapsi ei tippunu pyttyyn :D

Olo oli koko illan (koska on ollut päivän jalkeilla) TOSI tukala. Kun istui, vauva potki taas meneen ja jyskytti siis päällään yhä syvemmälle ja sattui.
Kun seisoi, joutu kulkeen jalat ristissä :x öh tosi tyylikästä.
Taas kun herää aamuisin itse niin toki vauva on hiukan (koska ei oo kiinnittyny) noussu muutaman millin ylöspäin ja on helpompi olla, mutta auta armias kun iltapäivä alkaa :/
Eilen hoin mielessä: "sanokaa mitä sanotte nii tää syntyy kohta, kauaa ei mee".
Tuntuu iltaisin että EI vaan VOI kestää enää sitä muutamaa viikkoa tollasta oloa, pakkohan sen on alkaa tuleen ulos tolla paineella.

Takana viikkoja kivuttomia mutta usein tulevia suppareita(+kipeitä samaan aikaan toisinaan) ja sain siihen lepokäskyn rv 32. Sitten rv 34 jälkeen tuli se yksi päivä ekaa kertaa tässä raskaudessa kun 1vrk poltteli ja puristi(välillä rytmisesti, mutta ei pahenevasti) mahaa ja selkää. Samalailla miten esikoinen lähti syntyyn. Ne ei vaan koventunu ajan myötä vaan hiipu sit pois.

Te joilla laskeutunut vauva, onko ollut suppeja ja millasia?

fangis 35+2 :wave:
 
jabballe iso iso :hug: vauvan kääntymisestä!

FANG-ANN-75 mulla kans on tuota tunnetta, on kuin (kirjaimellisesti pää jalkojen välis). supistukisa tulee päivittäin useita, kivuttomia suurin osa ja osa sit on jo tooooosi ankeita/kipeitä. \|O
yöllä ku herään pissahätään niin nyt se tunne on jo sellainen ihan kivulias ku rakko on niin tiukilla tuolla jossain välis. viime yönäki piti olla toinen käsi "kantamas mahaa" ja toinen varulta jalkojen välis jos lirahtaa. :LOL: hitto mieki joka askeleella voihkin ja voivotin. koita sit siinä muka mennä oikeen nopiaa vessaan ku sattuu ihan järkyttävästi ja koko perhe nukkuu. :x :LOL:
hermot on ihan liiskus kans joten alaselkä, reisi- ja lonkkaluut särkee ihan kauheena ja eilenki kävely oli tosi kivuliasta ja työlästä. mieski jo sano et näytän tosi kivuliaalle. :/ sit ku jätkä hieroo päätä tonne kohdun suulle niin senki tuntee nyt ihan uudella tavalla.. \|O monasti tehny mieli vetästä omat sormet tonne ja hinkata takas. EI SIIS YHTÄÄN KIVALLE TUNNU! :LOL: :LOL: mitähän vielä.. ainaki tossa suurin osa, kai..

ah, tässäpä sai valittaa näitä omia tuskia taas.. tänne kirjoittaminen on jo tosi terapeuttista ku ei kehtaa ukollekkaan ihan koko ajan valittaa vaivojaan. :whistle: :D

toissa yö meni kyl ihan harakoille taas! heräsin ainaki neljä kertaa vessaan ja sit nuorimmaiset on alkunu laukkaan öisin meidän huonees vuorotellen et pelottaa (ei kyl tiietä et mikä ku yövaloki on päällä) niin niitä sit vietiin ukon kaa takas sänkyyn.
ja kyllähän eilen väsytti. mies tuli iltapäivällä töistä niin mie en ollu tehny ihan mitään. :ashamed: pojille vaan panin lasten elokuvia, makasin sohvalla niiden seurana ja nukahtelin.
sit tosiaan eilinen ilta oli aika tuskainen, oli paikat tosi kipeänä (liekkö toi sohva tehny hallaa lonkille). panin saunan päälle et kävis hieman rentoutumas niin nukahdin taaas sohvalle sitä lämpiämistä odottaes. mies ei sit raskinu herättää niin ihan turha saunan lämmitys oli seki ku heräsin vasta kymmenen jälkeen. mie kans alan olla jo ihan valmista kauraa tän raskauden kans.. :ashamed: aivot kyl sanoo koko ajan et vauvan hyvä ja parempi viel olla tuolla masussa mut ku ajatuski siitä et se viel kasvais on ihan kauhee. mun nahat on jo niin tiukilla ja joka paikkaa särkee ihan tajuttomasti niin ei haluasi enää yhtään enempää tuskaa tuntea kuin sen helpottavan kivun et vauva syntyy. :kieh:
mieski tos leikkisästi sano et voisko sen tilata 5.5 ku sillon pihatalkoot.. ei tarttis mennä. :LOL: pitää vissiin koputella tuonne mahan puolelle ja kysellä miten kalentri ois sillon jätkällä täynnä. :LOL: :saint:

keskimmäisellä on vappubileet kerhos huomenna niin voin mennä sit ihan tän meidän nuorimmaisen kans kahdestaan neuvolaan.. saa nähdä miten on painoa tullu nyt viikon aikana. :ashamed: oon ainaki vettä kitannu ku kameli et jos se poistais enimpiä turvotuksia niin ei kovin pahasti puntari heilahtas. :D
mut jospa siirtyisin taas takavasemmalle aamupalan laittoon ja huomenna taas neuvolakuulumisia kertoilemaan.. :D
 
Huomenta!!!

Huokaus sentään....nukuttua ei tullut paljonkaan tän flunssan takia! nyt se sitten iski kyntensä muhunki :kieh: just kun pojalla yskä ja nuha alkaa olla paranemaan päin ja mä jo ehdin huokasta ettei mulle tullut :headwall: niimpä niin!!

FANG-ANN75 tota painon tunnetta....täälä kans. varsinki yöllä kun herää vessaan niin maha aivan kivi kova ja painaa tonne alas niin et ärsyttää nousta sängystä ku tuntuu niin inhottavalta! en tiedä ei mulla mitenkään silti kivuliaita suppareita tuu,mut kyllä niitä tulee pitkin päivää ja tuntuu tosi kiristävältä ja se painon tunne vetää tuonne alaspäin...mä en osaa selittää sitä tunnetta muutaku just tuo painon tunne tuntuu koko alakertaan :kieh: ei mikään kiva tunne. pientä menkkamaista jomotusta on kans sillon tällön ilmassa ja jotain ihme vihlasuja tuola alaalla,mut en tiedä mä en usko et nää mulla saa mitään aikaseks!! vaikka mielenkiinnolla odotan vapun jälkeen neuvolalääkkärille pääsyä ;)

Mitähän tekemistä tässä keksis....mä en yhtään viihdy kotona,mut lähteminen pojan kans on niin työlästä :ashamed: pitäs kyllä sitä sairaalakassia kumminki laittaa jonkilaiseen kuntoon. eilen vähän katoin sinne tarvittavia juttuja,mut suurin osa omia tarvikkeita on sellasia mitä tartten täälä päivittäin niin en jaksa pakata niitä vielä mihkään reppuun!

no jospa tässä keksis jotain leikkiä ton pojan kans ennen ku se riehaantuu.. :D

mmamaa 35+4
 

FANG_ANN75 Mullahan toko on tosi alhaalla ollut jo pari viikkoa ja la:han meillä muistaakseni on samana päivänä. Mulla on sitä sellaista vihlontaa melkein joka kerta kun vauva liikahtaa ja väliltä mustakin tuntuu että oikeesti tulee ulos jo kun painaa. Toko myöskin yöllä herättää vihlonnalla. Supistuksia mulla ei kyllä oikeastaan ole ollut vain niitä kivuttomia (niitä päivittäin) ja pari sellaista napakkaa lyhyttä "oikeata" supistusta... Mulle sanovat neuvolassa kun ihmettelin tätä olo tilaa että on normaalia kun on mulle jo 3. vauva 4vuoden sisään. Paikat antaa vaan helpommin ja nopeammin periksi. Eli ei ainakaan mun kohdalla ole odotettavissa mitään erikoista vaikka todella tukalaa ajoittain onkin. Toivon kyllä että tää vauveli tulis viimeistään laskettuna mutta saa nahdä. Mut jaksamista :hug: !

Voi että kun en malttais odottaa että tyttö tulee kerhosta kotiin. Saivat tänään nimittäin kerho kuvat ja haluisin ne nähdä =) ! Ovat varmasti ihania!!!! Nyt pitää keksiä viihdykettä nuorimmaiselle joten MOI MOI :wave: !

Hepotyty ja toko 35+2
 
Heips

ja Jabballe onnittelut vauvan kääntymisestä!!! Hienoa, että kääntyi, niin sunkin huolet väheni!

oma (.): tänään oli siis neuvola
rv 38+1
paino +1300g/vko HUH HUH!! :headwall: no, se vissiin tasotti kun viime viikolla ei ollut tullut yhtään... nyt "kokonaisnousu" 8kg eli ihan ok kuitenkin vielä.
turvotus +/- eli pikkasen on, mutta ei kauheesti
RR 119/72
pulssi mulla 96
sf 37!!!!! (jälleen kasvanut sentillä... :eek: )
rt
syke vauvalla 140-150 välillä
liikkeet ++

tuosta mahan koosta juteltiin terkan kanssa, ja sovittiin että ens viikolla neuvolassa soitetaan sit ä-polille, jos pääsisin laskettuna aikana tsekkaamaan tilannetta, kun on yks iso vauva jo "alla", ja tämä tuntuu kanssa reilusti yli neljän kilon menevän... Jos sais niiltä myötätuntoa sen verran, että alkaisivat käynnistelemään sitten ajoissa... Toivotaan. Ja sit kun mun häpyliitos on niin arka edelleen (siis sf-mittaa ottaessa tulee vedet silmiin),niin senkin takia olis hyvä sitä tilannetta kuulemma katsoa...

kovin pitkältä tää meidän vauva myös kuulemma tuntuu, se vähän helpottaa tuota painoarviotakin, esikoinen oli kanssa 53,5cm syntyessään. Jos on yhtä pitkä, niin se reilu neljä kiloa jakautuu vähän tasasemmin...

no joo, täällä kanssa otetaan ilolla vastaan kaikki vinkit, millä sais synnytyksen käynnistymään... jalkahierontaa on mulle suositeltu yhtenä keinona, onko kellään kokemuksia??? Ajattelin tuon ukkelin "valtuuttaa" jalkahierojaks joka ilta... :D

jahas, taidan mennä pissalle... yllätys... =) tää oli nyt taas aika lailla omaa napaa vaan, sori... paljon oli taas juttua tullut, täytyy lukea uudemman kerran kun unohdin jo mihin kaikkeen piti kommentoida...

Gabria + masukki 38+1
 
Heips!

Paljon onnea jo synnyttäneille ketä nyt en ole muistanut vielä onnitella :flower:

Tänään oli mulla neuvolalääkäri. Niistä vihlonnoista ja viiltelyistä kun oli puhetta aiemmin, niin mulla ne nyt on sitten tehneet tehtävänsä. Niin vähän ajattelinkin. Eli saa vihloa vaikka lisääkin, hyvä vaan jos alkaa tuo alaosasto valmistautumaan synnytykseen =) Vauva ei ollut kuitenkaan vielä kiinnittynyt, vaikka tosi alhaalla olikin. Siitä lääkäri meinasi, että ei usko, että syntyy vielä lähiakoina. Tosin eihän tässä nyt laskettuun aikaankaan niin hirveästi aikaa enää ole. Ja hyvähän se olisi jos tuolla köllöttelisi ainakin loppuun asti, mutta ei oikein jaksaisi jotenkin tätä vaikeeta oloa enää. Mieskin alkaa olla malttamaton, että koska se vauva oikein tulee. Äsken soitti jo, että sanoiko se lääkäri, että milloin se vauva tulee meille:)Ihan kun se lääkäri nyt sen päivälleen tietäisi, hih.

Terkkari valitti painosta kun oli tullut viikossa 750g. Käski olla syömättä vappuna mitään sokerista :\| Muutenkin oli naama rutulla, eikä oikein edes katsonut minuun päin. Sit kun lääkärille menin, niin hän sanoi että painon nousukin on sinulla ollut oikeastaan aika hillittyä, eikä valittanut yhtään. Eikä mulla ole mitään ongelmia sokerin kanssa ole ollutkaan koko
raskausaikana. Painoa toki tullut, mutta en jotenkin jaksa siitä nyt enää murehtia, ei sitä nyt niin hillittömästi tosiaan ole.

Pelkkää omaa napaa nyt, mutta täällä kun yksin kotona istuu, niin ei ole ketään kenelle muullekkaan kertoa =)

Pitää käydäkkin nyt lukemassa teidänkin kuulumisia, kun en vielä ole tänään lukenut kunnolla :)


Hyviä vointeja kaikki :flower:


Sofia78 ja Jaska 36+3
 
Heipä hei.

Taas kerran hiljaiseloa oon viettäny. Nyt en kyllä muutamaan päivään oo jaksanu olla koneella ollakkaan. Täytyy lueskella ketjua nyt lävitte kunhan saan ensin valitettua.

Eli mua pelottaa aivan älyttömästi synnytys. Kävin äitiyspolilla synnytystapa arvioinnisssa maanantaina, jolloin lääkäri vaan sanoi että koska olen pitkä niin vauva mahtuu hyvin ulos. Ei siis tehnyt mitään kokeita, kai sitä jotain pitäis tehdä ja varmistaa mahtuuko ulos?? Painoarvio oli 3,5kg ja oletettavasti päälle 4 kilonen vauva tulossa. Mä en oo kahteen päivään osannu tehdä mitään muuta kuin ajatella synnytystä ja pelätä. Maanantain mä itkin koko päivän ja sain mahtavan pään säryn.

Kunpa mä tietäisin miten kaikki menis parhaiten saisin terveen vauvan ja ite säästyisin enimmiltä kivuilta! Oon lukenut tarinoita missä vauva on menehtynyt kun ei ole mahtunut alakautta ulos yms.

Sektiosta kun mainitsin lääkärille niin hän alkoi heti kertomaan miten suuri riski leikkaus on ja ylisti alakautta synnytystä maasta taivaaseen.. Mä haaveilen että saisin vielä monta lasta joten kai alakautta synnytys ois oikee tapa synnyttää mutta kun se pelottaa niin vietävästi! Eihän kyllä leikkauskaan mukava ollut mutta sen suurinpiirtein tiedän miten se menee..

Seuraava lääkärin aika mulla on vasta 8.5 jossa katotaan mikä on tilanne sillä hetkellä. Mä varmaan tuun hulluksi ennen sitä. Auttakaa mua miten saisin itteni rauhottumaan??

Eltsu rv37+4
 
Vilmis82
Ensin onnittelut vauvan saaneille :hug: Kiva, kun saa nykyään aloittaa nämä viestit aina näin :)

JABBA: Hienoa, että vauva kääntyi sittenkin! :hug:

Itsellä oli tänään neuvola, kaikki ok. Vauva on mullakin jo laskeutunut, mutta päätä liikutteli vielä, eli ei ole ihan lähtökuopissa. Mulle toi laskeutuminen ei ole aiheuttanut supistuksia (kai?), mutta aika voimakasta paineen tunnetta kylläkin, varsinkin iltaa kohden. Tosiaankin vaivat siirtyivät vauvan myötä ylhäältä alas, närästys helpotti huomattavasti :D Että ehkä kuitenkin mielummin näin päin... Ja onhan se hyvä tietää, että vauva jo valmistautuu syntymään, vaikka paikat olivatkin lääkärin mukaan viikko sitten ihan kiinni. Kuulemma tuo laskeutuminen on myös hyvä merkki siitä, että vauvan pitäisi mahtua syntymään alakautta.. Mutta FANGIS ja muut joilla tukalampi tilanne, otan osaa..

Tästä päästäänkin seuraavaan aiheeseen, eli ELTSU ja muutkin ovat miettineet tuota synnytystapaa... Mulla vähän saman suuntaisia pelkoja, eli mahtuuko vauva ja saako se jotain vaurioita synnytyksessä. Jotenkin sitä ei usko, että pystyisi suoriutumaan moisesta urakasta.. Kyse on kuitenkin jostain ihan ennen kokemattomasta asiasta. Ja pelkoihin ei todella auta kauhutarinoiden lukeminen netistä :ashamed: Mutta onneksi niitä hyviäkin kokemuksia on saanut kuulla ja lukea. Vaikka synnytys pelottaa, toivon pystyväni siihen ihan perinteisellä tavalla ja toisaalta olen myös utelias sen kokemaan. Mutta siis ELTSUlle voimia ja uskoa itseen ja sairaalan ammattilaisiin! Eiköhän me olla ihan hyvissä käsissä. (synnytystapa-arvioon menisin kyllä mieluusti, mutta täällä päin sitä ei automaattisesti tehdä...)

BALOUlle piti vielä pahoitella synnytystavan mutkistumista :hug: Onhan se kuitenkin hyvä, että tuo asia on huomattu ajoissa, eikä sitten kesken synnytyksen!

Onneksi on tämmöinen paikka, missä näitä mietteitä voi purkaa :) Ei näitä miehet ja muut kaverit koko ajan jaksa kuunnella, täällä on kaikilla sama tilanne ja sikäli mahtava tilaisuus saada vertaistukea..

Jaksuja kaikille!
Vilmis 35+4
 
Vilmis82
Ai niin, tosta omasta painosta vielä piti hehkuttaa, että viime viikon parin kilon nousun jälkeen oli paino nyt tippunut 300 grammaa ;) Eli meni ihan niin kun VANILJATÄTI epäilikin, tilanteet vaihtelee.. Joten SOFIA ja kukas muu tuskailikaan painonnoususta, älkää välittäkö :hug: Ja sokeria en tosiaan vielä tuolla viikkonousulla jättäisi mihinkään, mulla on useasti noussut enemmänkin (koko aikana yli 15kiloa) ja neuvolantäti ei ole kertaakaan valittanut, päin vastoin.. Väistämättähän tässä paino nousee :) Kyllä siitä sitten ehtii eroon päästä, nyt on ehkä tärkeämpiäkin asioita mielessä.
 
Moi pitkästä aikaa :wave:

Olipas paljon vauvauutisia =)

Paljon onnea Tirlittanille, Lumikolle sekä vauvahaaveelle :hug: :hug: :hug: :flower: :flower: :flower:

Jabballe onnea vauvan raivotarjonnasta :hug: :D

Moonlight, tervetuloa Turkuun =) Täällä on ihan mukava asua. Itse ehkä välttäisin asuinpaikkoina sellaisia levottomia lähiöitä joita täällä on, kuten Varissuo, Lauste, Perno, Halinen ja ehkä joku Runosmäki. Mukavimmat alueet ainakin mun mielestä, täällä on ehkä Hirvensalo (tosin aika kallis) ja Moisio. Moisiossa on paljon rivitaloja ja omakotitaloja. Kerrostaloja ei ole yhtään. Moisio on kylläkin aika kaukana keskustasta mut bussiyhteydet on vissiin aika hyvät. Tai sit jos on auto käytettävissä niin sillä hurauttaa suuriin kauppakeskuksiin nopeesti =)

Oma napaa:
Perjantaina oli neuvolalääkäri viikkoja oli 35+1
Pissa oli puhdas
RR 98/64
sf-mitta 33
RT
Turvotus -
Painoa oli tullut kolmessa viikossa 1,3 kg

Vauva ei ollu laskeutunu. Kohdunkaulakanava oli edelleen 3cm ja kohdunsuu sormelle auki.
Lääkäri sanoi että vauvan syntymä menee varmaan AINAKIN laskettuun aikaan saakka :headwall:

Lääkäri epäili vauvan syntymäpainoksi vähän päälle 3kg eli saman kokoinen, kuin edellisetkin. En ymmärrä miksi neuvolantäti on kokoajan ollut sitä mieltä, että tämä olisi nyt jotenkin iso ja pulska vauva :/
No mene ja tiedä. Kaikki oli onneksi hyvin. Odotin kylläkin, että näillä supistuksilla ja vihlonnoilla olisi edes vähän enemmän tapahtunut tuolla alapäässä mut ei sit.

On tietysti hyvä, et vauva saa kasvaa rauhassa mut nyt ku taas näyttää siltä, et yli mennään niin voihan rähmä :headwall: :headwall: Yliajalle meno ei varmaan harmittaisi niin paljon JOS ei olisi näitä järkyttäviä kipuja ja supistuksia. Ja sitä paineen tunnetta, josta täällä on ollut puhetta. Se on todella epämiellyttävää...

Jopas tuli sepustus. Nyt täytyy vähän paremmin lueskella teidän kuulumisia kun, niitä oli niin paljon.

Räppänä rv 35+6
 
Jabba: Onnittelut vauvan kääntymisen johdosta! :hug: Varmaan pääsi syvä helpotuksen huokaus kun kuulit ilouutisen..

Nyt tiiän sitten minäkin miltä supistus tuntuu. Eilen supisti muutaman kerran eikä siitä voinut erehtyä että mitä oli. Sellaista menkkajomotusta ja niitä "sukkapuikkotuntemuksia" oli myös. Saas nähdä supisteleeko taas illalla kun tänään oon siivonnu kodin, käyny kaupassa kävellen, tehny ruokaa, ulkoiluttanut koiraa ja vielä pitäs kinkkupiirakka tehdä ennen kello kuutta kun tulee vieraita käymään. Oon siis ollu kokopäivän jalkojen päällä ja sen kyllä tuntee nyt jaloissa.

Mutta hui, kello on jo noin paljon. Pitää mennä leipomaan se piirakka vielä! Huomenna sitte neuvolakuulumiset. :wave:

HeLiNä 36+6
 
moikka

täällä kaikki hyvin. Neuvolassa olin eilen ja kaikki kunnossa.
Synnytys on mielessä joka päivä mutta en jaksa stressaa. Se on pakko kuitenki tehä joten ei kandee sen enempää miettii. ELTSU: älä lue niitä synnytystarinoita!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! =)
Mä en ainakaan tee sitä, hulluks tulisin jos lukisin kaikkee mikä voi mennä pieleen. Muista että olet ammatti ihmisten käsissä ja itse tunnet kehosi parhaiten. Usko siihen mitä se viestittää. Mieti miten paljon maailmassa on terveitä lapsia/ihmisiä, tuskin juuri sun kohdalle tulee jotain kamalaa... Nyt nautit loppuraskaudesta ja lepää ja yritetään olla kaikki miettimättä sitä synnytyksen huonoa puolta. Odotetaan vaan kovasti et pääsis jo synnyttää et näkis vauvan, eiks niin!!??

Oliks hyvät tsemppaukset? :D

heitar ja nuusku 37 + 6
 
Neuvola kuulumisia:

eli kävin ekaksi terkkarin tykönä, jossa

-paino noussu 791g/viikko!! :eek:
-RR 116/74
-Hb 114

muuta siellä ei sitte tehtykkään.. No sitte menin lääkärille niin kysäs vaan, että paljon tulee ikäeroa lapsille ja kehotti ottamaan kätilön mukaan matkalle sairaalaan. Sen jälkeen käski riisua pökät ja

-Sf-mitta 36!!! Siis nyt raskausviikko 36 ja sf-mittaki 36!! Kääk!!
-Kohdunsuu kiinni mutta pehmeä ja raivotarjonta.

Sen jälkeen se se sano, että kaikki hyvin ja voit pukea... ei siis mitään muuta....!! Ja koko tässä lääkärin huoneessa olemisessa aikaa kului ruhtinaalliset 3 minuuttia!!!! Eli aika pika-juttu oli. Ei siis ultrannu, kuunnellu sydänääniä eikä kyselly mitään muutakaan... että semmonen reissu sitte tällä kertaa.
Eli eipä mulla sitte muuta kerrottavaa tästä neuvolasta ollukkaan... :D

Hanna ja Nöössi 36+1
 
Meea
Onnea, onnea vauvoista ja kotiutumisista! Mukavasti näitä uutisia alkaa tipahdella.

Useimmilla taitaa jo olla tilanne, että odottelee vain koska sitä itse lähtee synnyttämään. Minäkin. Äitipolilla kävin tarkastuksessa sokereiden vuoksi ja vauva ihan sopivan kokoinen. Jos laskettuun aikaan menee, niin painoarvio on 3,5kg. Eli eipä ole sokerit kokoa kasvattaneet. Nyt pitäisi vielä jaksaa skarpata, että ei tässä loppuajallakaan tulisi hirveästi painoa lisää - meille kummallekaan. Vaikeaa... Heti kun vähän on kehuttu niin herkuttelu meinaa revetä ihan kokonaan. Se siitä sitkeydestä :whistle:

Synnyttämisestäon juteltu. Sitä ei varmaan kannata etukäteen kauhean tarkasti miettiä kuinka menee. Vaikka mäkin menen toista kertaa, niin en mitään suunnitelmia ole tehnyt. Ainoa toive koko ajan on ollut, että kunhan eivät joutuisi leikkaamaan. Se, että jotain menee pieleen on kuitenkin ihan minimaalisen pieni mahdollisuus ja synnäreillä on kuitenkin ihan oman alansa asiantuntijat apuna. Musta heihin kannattaa luottaa ja sitten myös itseensä! Siis jos alkaa itsestä tuntua, että nyt loppuu voimat ja sitä ei kukaan ole vielä huomannut, niin kannattaa sanoa ja pyytää apua. Synnytys on kuitenkin sellainen juttu, että ei sitä voi mitenkään valmiiksi suunnitella, kun ei voi tietää kuinka hitaasti tai nopeasti kaikki etenee ja muutenkin.
Luulen, että tässä loppumetreillä alkaakin vähän kaikkia hirvittää, kun synnyttäminen on jo niin konkreettista eikä vain jossain aikojen päässä. Kannattaa kyllä puhua neuvolassa ja puhua muutenkin, jotta ei loppuodotus mene ihan paniikissa. Ja tosiaankaan mitään kauhutarinoita ei kannata synnytyksistä lukea! Ihan rauhallisin mielin vain - kyllä kaikki järjestyy.

Väsymys on aivan kauhea - nukkua vois päivät läpensä. Kateeksi käy niitä, jotka ovat megaenergisiä loppuraskaudessa. Mäkin haluaisin olla! Meillä alkaa olla jo koko koti kaaoksessa, kun tämä mamma vaan makaa ja esikolla on pinna tiukalla (ikävästi myös äidillä), kun äidistä ei mitään iloa ole. Harmi. Jos nyt vain sitten nukkumaan ja toivomaan huomisesta parempaa arkea! Mulla onneksi noi kivut on olleet aika vähäisiä, vaikka siitäkin valittelen. Supistukset on nyt kyllä aika tiukkoja ja kivuliaita ja niitä tulee useamman kerran päivässä. Vaan eiköhän se siitä vielä!

Öitä ja jaksamisia!
 
Morjenttes!


Voi että! Minä tunnen itseni hyvinkin normaaliksi, koska kaikki vaivat on samat mitkä teillä muillakin =) Vihlontaa, öisiä supistuksia, hirveitä pissahätiä ja pissalle lähtöjä öisin masua pidellen, uneliaisuutta (eilen otin vain 3 tunnin tirsat anoppilassa... ohimennen), paineen tunnetta ja sellasta. Lohdullista, vaikka elo ei olekaan enää kovin herkkua. Masu painaa rakkoa jo niin, että yli 15 minuutin ajomatkat on tuskaa, meinaa pompuissa tulla pissa housuun :eek:

Terveisiä neuvolasta:

Verenpaine oli 140/86
Pissassa oli TAAS sokeria, mutta koska aika oli aamulla ja syön aina puuroa, johon tulee sokeria ja hunajaakin taisin teehen laittaa... tunnustin, ennen kuin tulos näkyi :LOL: sain pisteet rehellisyydestä...
Sf-mitta oli 34
ja painoa oli tullut 1200g :ashamed: Eli nyt n. 12 kg yhteensä. Mutta ilmeisesti aika paljon on tuota turvotusta, kun jalat on edelleen tosi turvonneet. Eivät vaan enää ole onneksi kipeät :)
Sydänäänet 140-150, kuulemma hyvä vaihtelevuus

Eli kaikki hienosti, ei muuta kuin yöpuulle lepäilemään =)

Voikaa hyvin ja onnea vielä kaikille jo vauvautuneille, perästä tullaan, hitaasti mutta varmasti :LOL:

Viivi+ Wagner jr 37+3
 
Näyttää mulle tulevan taas yksi valvottava yö...

Supistelee niin penteleesti... Tulis tästä nyt jotain valmista :\|
Alkaa niin toivomaan et tää vauva jo syntyis. Jännä että mekin tätä vauvaa on vuosia yritetty ja nyt nämä viimiset päivät tuntuu niiin pitkiltä. Mutta onneksi tähän ei varmaan kuitenkaan kovin montaa viikkoa enää mene kun en ole koskaan kuullu kenenkään maha-asukin sinne mahaan jääneen :D
Maltti taitaa olla taas valttia :heart:
Mitään asiaa mulla ei näköjää ollu, kuhan huvikseni tätä yötä kuluttelen...

Hyviä vointeja kaikille... :hug:

Kojo ja tyttö mellestäjä 39+1
 
Neeastiina
Huomenet vaan kaikille ja sydämelliset onnittelut kaikille jo oman nyyttinsä kainaloon saaneille :flower: Oma raskaus aika on sujunut näihin päiviin saakka mallikkaasti mutta nyt sit eilen heräsin päivällä siihen kun liikkeet olivat olleet oikeastaan parin päivän ajan todella heikkoja. Aloin sit harjoittaa tota liikelaskentaa, nyt siis viikkoja 37+3 ja liikkeet olivat tunnissa vain 7-8 luokkaa :'( Soitin sit äitipolille ja pyysivät tulemaan sinne että ottaavat tän KTG käyrän. Aluksi käyrä oli todella huonon näköinen mutta sit herättelyjen jälkeen käyrä tasaantui ja liikkeet alkoivat tuntua. Olin ilosta pinkeänä kun kätilö sanoi et lääkäri tulee kans kattoo ja tekemään ultran. (Viimeisestä ultrasta olikin aikaa jo reilusti kolmatta kuukautta! Kun ultraa aloitettiin tekemään niin lääkärin ensimmäinen kommentti oli: "Arvaappas mitä, täällä ollaan raivotarjonnassa ja tiukasti!" :whistle: Alkoi siinä hiukka ihmetyttämään asia kun neuvolassa kuitenkin koko ajan ovat puhuneet että vauva on perätilassa ja kaikki ok. No muuten ultrassa oli kaikki kunnossa ja painoarviota saatiin noin 2500 g. Tänään pitäisi sit mennä kontrollikäyrään heti aamusta ja keskustelemaan mahdollisesta, suunnitellusta sektioajasta. Hiukka on huonosti nukuttu yö takana kun asioita on päässään pyöritelly mut toivotaan nyt et vakuuttuneena sieltä sairaalasta kotia päin lähden niin että päätös synnytystavasta on sekä minua että lääkäriä tyydyttävä! Kirjoittelen sit kuulumisia tuon käynnin jälkeen uudelleen.

Neeastiina 37+4
 
Neeastiina
Täytyi tulla vielä korjaamaan tuota edellistä viestiä sen verran et siellä meni hiukka sanata sekaisin: Siis ultrassa muksu on perätilassa ja tiukasti, eikä suinkaan raivotarjonnassa niin kuin edellisessä viestissä väitin! :/
Panemme tämän väsymyksen piikkiin! :\|
 

Yhteistyössä