Toukokuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elina77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Dodii, niin se vain alkoi aamu ihan järettömällä "krapulalla" ja ihan oksetuskohtauskin tuli.. Kunnolla tuli yökittyä pytyn edessä.. Elikkä tähän astinen lähes olematon oireiluni raskauden kanssa sai ainakin hetkittäisen muistutuksen siitä, että kyllä tässä paksuna ollaan.. :) Lisäksi rinnat ovat nyt kipeytyneet etenkin illasta nukkumaan mennessä melkoisesti.. Outoa, kun kroppa on tällainen..

Kamomillalla on tosiaan varsin erikoinen tilanne.. :) Itse tiedän yhden tytön, jolle kävi samalla lailla; täsmällisesti söi e-pillerinsä ja lapsia oli tarkoitus alkaa yrittää miehen kanssa vasta vuoden-parin päästä, mutta toisin kävi.. Nyt tämä kaveri on terveen 4-vuotiaan tytön äiti ja onpa tytölle siunaantunut pikkusiskokin.. Onneksi Kamomillan elämäntilanne kuulostaa sellaiselta, että yllätys raskaus on kaikesta huolimatta tervetullut.. Tilanne olisi varmasti paljon vaikeampi, jos kyseessä olisi hyvin tuore parisuhde tai huomattavasti nuorempi nainen.. Jokainen tosin on oma yksilönsä, eikä voi yleistää.. Olihan äitinikin 18-vuotias kun sai siskoni ja vuotta vanhempi kuin minä synnyin.. Ja ihan hyvin on elämä mennyt ja siitä huolimatta, että olivat isäni kanssa hyvin nuoria perheen perustaessaan, ovat edelleen ilmeisen onnellisesti yhdessä. Kaksi lastenlasta on jo ja pian kenties kaksi lisää tulossa, mikäli minun ja veljeni hellun raskaudet etenevät toivotulla tavalla..

Neuvolaa tässä kai sitten odotellaan ja itsestä huolta pidetään tällä hetkellä. 29.9 on ensimmäinen neuvola, jollei sitä ennen mitään vuotoja tai muuta keskenmenoon viittaavaa ilmene ja varmaan joskus sitten ensi kuussa se ulta, jossa tarkastetaan onko vatsassa oikeaa elämää.. Itse en jaksa alkaa yksityisille mitään ultria varaamaan tai vastaavaa.. Selviää nuo asiat ajallaan muutenkin ja ei tuo yksityiseen ultraan juokseminen lopputulosta muuta kuitenkaan. Mikäli on kohdun ulkopuolinen, tuulimuna tai mikä tahansa, niin on se sitä sitten myöhemminkin, jollei tosiaan keskenmenoa tule ennen sitä. Aika näyttää..

Nyt kaverin kanssa pian ulos syömään jotain hyvää.. :)

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille!

Danzee + Itiö rv.6+2

Kiitos tervetulotoivotuksista!

Erikoinen tilanne tämä on, totta tosiaan :). Onneksi on kuitenkin vahva parisuhde ja vakaa elämäntilanne. Elämä taitaa olla yllätyksiä täynnä!

Itsekään en varmasti varhaisultraa olisi varannut, ellei tilanne olisi ollut se mikä se oli. (Varmistus raskaudelle piti saada mahdollisimman nopeasti.) Ensimmäinen neuvolakäynti pitäisi varata nyt maanantaina. Varsinaisina raskausoireina minulla on kipeät ja turvonneet rinnat sekä etova olo, joka tulee melkein heti, kun verensokeri vähän laskee. Täytyy syödä tasaisesti kahden tunnin välein, jottei paha olo ylly. Pohjaton väsymys kuulunee myös asiaan, mutta ilmeisesti helpottaa ensimmäisen kolmanneksen jälkeen (?).

Ihanaa lauantaita!

Kamomilla rv 8

Tein tänä aamuna juuri plussan!! :) Ilo on ylimmillään mutta hiukan huoletuttaa (keskenmeno, tuulimuna ym.) mutta ehkä se kuuluu asiaan! Olen lukenut täällä teidän kirjoituksia ja toivonut kovasti että pääsisin mukaan...

Olen 25-vuotias esikoista odottava, ja laskureiden mukaan la olisi 27.5.10, eli olen nyt rv 4+2. Oireina oli vatsassa tuntuvat vihlaisut, pari päivää sitten kipeytyneet rinnat, nenän tukkoisuus ja unettomuus (norm. nukun aina tod. hyvin). Vielä ei ole pahaa oloa, mutta sen kyllä kerkiää vielä...

missä vaiheessa te olette varanneet aikoja neuvolaan? Mies tekee reissutyötä ja hän haluaisi tulla mukaan, niin ajattelin varailla hyvissä ajoin....

Täälläkin odotellaan niin kovasti toivottua esikoista, testin tein pe 11.9., La on laskurin mukaan 18.5. ja ensimmäinen neuvola varattuna 1.10.

Mulla oireina on ainoastaan erittäin arat ja turvonneet rinnat ja lisääntyneet vessajuoksut =)

Amppari77 rv5+4

tjejen LA 2.5.2010, esikoinen
Elina77 LA 5.5.2010, esikoinen
Minttuli80 29v LA 6.5.2010 esikoinen
-S-- 28v LA 9.5.2010, esikoinen

ribjo 36 v LA 13.5.2010, esikoinen
Danzee83, 26v, LA 15.5.2010 esikoinen
Jen-n LA 29v, 18.5.2010, neljäs
Jo-jo76 LA 20.5.2010 esikoinen
Lovisa83 LA 16.5.2010 esikoinen
Kamomillla, 24, toukokuun alussa, esikoinen
Amppari77, LA 18.5., esikoinen

Noinkohan minäkin uskaltautuisin liittymään joukkoon. Plussatestistä on kymmenkunta päivää, mutta raskausviikoista ei ihan varmuutta. Multa otettiin hormonikierukka pois 10.8. ja 10.9. näytti testi siis plussaa. Siinä välissä ei kunnon menkkoja ollut, mutta jotain aavistusta kuitenkin. Sen perusteella joku laskuri "arpoi" mulle lasketuksi ajaksi 17.5., eli nyt viikkoja olisi 5+ jotain, oisko 5+5.

Kaiken kaikkiaan tämä kyllä kävi ihan liian helposti, olin varautunut, että menisi tosi pitkään, kun edellisellä kerralla meni melkein vuosi ja silloin oltiin neljä vuotta nuorempia. Ja ehkä tuon helppouden takia onkin nyt sellainen olo, että ihan varmasti tulee jotain vastoinkäymistä kohta.

Oireita on vähemmän kuin edellisessä raskaudessa, ja erilaisia. Huonoa oloa ei ole vielä ollut kuin vähän, mutta maha on ihan sekaisin varsinkin iltaisin (joo, turvotustakin on siinä sivussa), ja saattaa jatkua yölläkin. Erityisesti kaikkien herkkujen syönti tuntuu pistävän mahan sekaisin, mikä on ehkä ihan hyvä linjojen kannalta ;) Sitten on sitä nipistelyä ja pientä rintojen arkuutta.

Nyt pukkaa flunssaa, mikä harmittaa tosi paljon, kun olin ajatellut kuntoilla täysillä niin pitkään kun vielä voi (kunnes iskee se hillitön yökötys tai joku muu). Edellisessä raskaudessa oli kaikenlasta vastoinkäymistä ja kuntoilu jäi jo aika alussa sille kävelyvaihteelle, mutta nyt toivoisin kovasti, ettei tarvisi. Olen tässä välissä innostunut tanssimaan lattareita ja ärsyttää kyllä, jos ei sinne pääse ainakin aika pitkään vielä.

Laitan ihan vapautuneesti itse itseni tuonne listan jatkoksi.

Sintti LA 17.5., kakkonen

Minäkin nyt ilmoittaudun mukaan! Ikää on 26v ja viides! olisi tuloillaan. Laskettuaika taitaapi olla 26.5. Ihan alussa ollaan vielä, mutta oireita on jo jonkin verran. Alaselkäkipu oli eka mistä aloin epäillä raskautta, väsyttää ja välillä pikkuisen kuvottaa.
Mitään isompaa pahoinvointia minulla ei ole missään raskaudessa ollut, toivottavasti ei nytkään.

Lisään itseni listaan; )

Sintti LA 17.5., kakkonen[/quote]
Siivekäs83 LA 26.5.2010, viides

koko raskaus tuntuu vieläkin niiiin epätodelliselta, pakko varmistella mieheltä että olihan se varmasti postiivinen se testi... mieheltä menee kohta hermot...!

tosi kiva että on tälläinen paikka missä saa purkaa ajatuksiaan kun ei viitsisi vielä kaikille turuilla ja toreilla huudella. ajatus olisi että kerrottaisiin vasta vko 12 jälkeen, mutta saas nähdä miten käy... mulla on ennestään muutama rengas tuossa mahan ympärillä, ja eilenkin illalla oli niin turvoksissa maha että näytin kuin olisin jotain rv 20+!!! on varmaan odotettavissa "kauhea" pötsi! :))

mä tajusin etten ole lisännyt itseäni listaan, joten teenkin sen nyt

anskubansku, 25, LA 27.5., esikoinen

Mekään ei olla vielä päätetty, koska kerrotaan uutisesta. Tavallaan tekisi mieli odottaa rv 12, mutta en tiedä malttaako. Ainakin tuleville isovanhemmille saatetaan kertoa aikaisemmin, on tämä niin suuri asia...

Tämä foorumi on erinomainen asia juuri siksi, että pääsee vähän tuulettamaan omia ajatuksia. Rentouttavaa sunnuntaita kaikille!

Kamomilla rv8+2

Hei vaan kaikille, kiva saada uutta porukkaa mukaan!

Mulla on mennyt lähes koko viikonloppu nukkuessa:) Eilen töiden jälkeen vetäisin pienet parin tunnin päikkärit ja yöuntakin tuli kunnioitettavat 11h... Ja silti vielä tänäänkin olen jaksanut nukkua pieniä torkkuja useampaankin otteeseen.

Käytiin tänään koeajamassa muutamia autoja. Mies alkoi suunnitella auton vaihtoa välittömästi plussan ilmestyttyä ruutuun:) Farmari kuulema olla pitää. Mulle kelpais kyllä vallan hyvin nykyinenkin joka on kuitenkin suht tilava ja melko uusikin vielä.
Onhan se totta että farkkuun saa rattaat yms paremmin kyytiin, mutta silti.
Koitin kyllä hieman muistutella että ollaan vielä niin alussa että mitä vaan voi tapahtua, et jos palattais asiaan vaikka vuodenvaihteen jälkeen..

Raskauden salassapitäminen on alkanut käydä jo aika työlääksi, muutama on jo suoraan kysynytkin et ootko raskaana. Toiselle valehtelin ihan pokkana ja toiselle(hyvä ystävä) oli pakko myöntää:)
Lisäksi aina kun joku on tulossa käymään saa työntää vauvalehtiä ja raskausvitamiineja piiloon.
Melkoinen selittely on ollut myös polttamattomuudessa.

Muokkasin hieman tuota listaa niin että La:t on aika järjestyksessä

Meitä onkin täällä aika monta esikoisen odottajaa ja sitten Siivekäs ja jen-n joilla on jo enemmänkin kokemusta:)

-S--

Me ollaan ehditty kuuluttaa raskaudesta jo usemmallekin, miehen ystävistä yksi tietää ja hänen vanhemmilleen kerrottiin nyt siellä vieraillessa viikonlopun ajan. Olisivat kuitenkin arvanneet kieltäytyessäni viinistä :) Sen lisäksi yksi ystävistäni tietää ja toiselle meilasin asian koska hän on Brasiliassa vaihdossa ja olen itse lähdössä sinne parin viikon päästä. Samasta syystä kerroin lääkäri-siskolleni joka ihmetteli miksi en aio ottaa keltakuumerokotetta ja vierailla kerran Brasiliassa käydessäni Iguassulla joka on keltakuumealuetta. Tämä oli siis alunperin matkasuunnitelmissa mutta näyttää siltä että minun on se pakko jättää väliin ja pysytellä rannikon tuntumassa.

Minäkin olen nukkunut paljon, viime yönä pitkät yöunet ja koko bussimatkan tänään eli pari tuntia ja nyt taas nukuttaa! Muuten ei yllättävä kyllä ole juuri oireistoa, tai sitten olen ehtinyt vaan tottua näihin eli rintojen aristukseen ja etovaan oloon.

Me emme ole kertoneet vielä kuin ihan muutamalle. Veljelle tietysti koska heille on myös tulossa tammikuussa kovasti odotettu lapsi. Muutama vuosi sitten ajattelin että ei ikinä naimisiin, ei lapsia eikä varsinkaan Volvoa :) Nyt sitten olen naimisissa, lapsi tulossa (ehkä) ja kyllähän sellainen farmariautokin olisi kiva. Näin ne ajatukset muuttuvat.

Me ei olla vielä kerrottu kenellekään, ja tarkoitus olisi, ettei kerrota, ennen kuin on kunnolla viikkoja ja seulonnat näyttää vihreää valoa. Edellisessä raskaudessa oltiin juuri kerrottu molempien vanhemmille ja mä olin kertonut pomolle, kun tuli veriseulasta hälytys ja sai selitellä kaikille että olkaa nyt ihan hiljakseen tästä asiasta, kun me odotetaan kuukauden verran punktiotuloksia (jotka onneksi oli ok).

Sen verran joudun luultavasti tästä lipsumaan, että joudun viikon 10 tienoilla kertomaan muutamalle kaverille, kun ollaan yhdessä koko viikonloppu, niin ilmi se tulee kuitenkin.

Mä oon tämän päivän sairaslomalla. Luulin, että flunssa olisi parempaan päin, mutta vielä mitä. Kävin varuilta lääkärissä, kun mulla on astmakin ja kaikkea, mutta ei onneksi mitään tulehdusta ole. Huomenna varmaan uskallan mennä töihin, jos tämä ei entisestään pahene. Ärsyttää, kun on koko ajan sellainen hutera olo, kuin olisi kuumetta (mutta ei ole), eikä tiedä, johtuuko se flunssasta (mikä tarkoittaisi, että jää kotiin lepäämään) vai onko se joku raskausjuttu (mikä tarkoittaisi, että töihin vaan). Kun nyt ei pahempaa löytynyt, niin voisi kallistua jälkimmäiseen. Nyt sohvalle ja kaivetaan digiboksista jotain hömppää... siellä taisi olla pari Sinkkuelämää ainakin :)

... on meillä torstaina.

Jännittävää. Aikaa pitää kuulemma varata noin tunti. Mennään molemmat, meille tekee varmaan hyvää jutella yhdessä odotuksesta jonkun ulkopuolisen ja asiantuntijan kanssa. Olen jo kirjannut vaikka kuinka monta mieltä askarruttavaa asiaa kalenterin takasivulle, etten vain unohtaisi kysyä mitään tärkeää.

Laskettu aika on ilmeisesti 1.5. Vappuvauvaa siis odotellaan. Päivitin meidän listan vielä:

Kamomillla, 24 v, 1.5.2010, esikoinen

Onkos teillä muilla ollut mielialanvaihteluita tai itkuherkkyyttä?
Minä yllätyin ihan itsekin kun olen alkanut itkeä televisio-ohjelmien takia..
Sunnuntaina vollotin tunnin ajan kun katsoin kadonneen jäljill'ä ohjelmaa, ja eilen sama toistui Täydellisten naisten kohdalla:)

Normaalisti itken aika harvoin ja en kyllä koskaan aiemmin minkään tv:ssä näytetyn takia. Mutta siinä minä istuin sohvalla ripsivärit poskilla nenäliinaa puristaen kun mies tuli hätääntyneenä katsomaan, että mikä mulla on.

-S-- rv 7+2

P.s: Viikon päästä tähän aikaan ollaan eka neuvolassa:)

Hei kaikille

Uskaltaudun tässä nyt laittamaan itseni toukokuun listalle, mutta hieman onnen epävarmoin askelin. Minulla on nimittäin ollut kaksi km (05/09 sekä 08/09) ennen tätä raskautta. Nyt olen ollut erinäisissä testeissä terveyskeskuksessa ja lääkäri ei oikein mitään vikaa löytänyt. Vielä tehdään kuitenkin yksi testi huomenna mahdollisesta emätintulehduksesta. Varhaisultran olen varannut 2.10 jolloin kasassa 7+0 (olen siitä viikon syyslomalla etelässä) ja toivotaan että sydänäänet jo näkyisi, mutta pääasia on päästä puhumaan gynekologin kanssa asiasta ja saada mahdollinen lääkitys jos tulehdus on.

Tiitu-tii LA 21.5.2010, kolmas

Mahdottomasti tarrasukkia ja onnentäytteisiä päiviä, viikkoja ja kuukausia kaikille!

^ Mä elän muutenkin yleensä aika tunteella, mutta nyt liikutus on kyllä vielä herkemmässä kuin eilen. Minäkin nieleskelin Kadonneen jäljillä -ohjelmaa katsoessani ja eilen olin ihan pala kurkussa kaupassa, kun siellä oli kaksi kehitysvammaista läheisestä päivätoimintakeskuksesta harjoittelemassa ostosten tekoa ja olivat niin jännittyneinä ja tarvitsivat paljon apua, että rupesin oikein itsekin murehtimaan heidän pärjäämistään. Vaikka tunneihminen olenkin, niin en mä nyt ihan tuollaisten asioiden takia yleensä joudu nenäliinaa esiin kaivaamaan :)

Unentarve on tosiaan lisääntynyt hurjasti. Nukun säännöllisesti nykyään reilun kymmenen tunnin yöunia, illalla simahdan aina ennen yhdeksää petiin.

Me mennään perjantaina alkuraskauden ultraan. Ja ensi viikolla eka neuvola.

Tervetuloa muuten kaikille uusille mukaan keskusteluun! Ja onnittelut positiivisesta testituloksesta!

Mulla ei ainakaan toistaiseksi ole ollut kovia liikutusoireita. (Vaikka mua alkaa itkettää kyllä ihan hurjasti joka kerta, kun ajattelen siellä varhaisultrassa näkynyttä pienen pientä omenan siementä, jonka sydän sykki.) Toisaalta, kuten Elina77, olen normaalistikin hyvin tunteellinen tyyppi ja itkeskelen ihan muutenkin (ennen raskautta), usein päivittäin.

Mutta tuo väsymys -käsittämätöntä. Yli kymmeneen valvominen tuntuu ihan mahdottomalta ja yhdeksän tunnin yöunet tuntuvat liian vähäisiltä. Kaipailen lisäenergiaa kipeästi, muuten tulevasta syksystä voi tulla kovin raskas ja pimeä.

Kamomilla rv 8 + 4

Täällä ei olla kerrottu kellekään uudelle tyypille plussauksesta. Ainoastaan siis molempien yksi luottokaveri tietää ja hyvä niin. Ei edes ole sellaista tunnetta, että haluttaisi tätä uutista alkaa muille (edes läheisille) julistamaan. Eiköhän se ajan kanssa selviä onko sitten ensi kuun lopun jälkeen marraskuun alussa uutisia kerrottavaksi vai ei.. Toivomme tietenkin, että olisi. :)

Ensimmäiseen neuvolaan aikaa tasan viikko täällä. Ja lapulle olen minäkin laittanut ylös tärkeät(?) päivät, kuten milloin jätettiin kortsutkin pois ja milloin oli menkat jne.. Ja sitten olen kirjoitellut myös kysymyksiä muutaman, jotka ovat tulleet mieleeni. Ihan vain ettei unohdu sitten kysyä.

Liikutuskohtauksia tai muitakaan mielenvaihteluita en ole itsessäni huomannut. Mutta en ole toisaalta liikuttuvaa ihmistyyppiä muutenkaan.. Edelleen minulla aristaa alavatsaa "menkkakipumaisesti", mutta kyseessä ei ole siis jatkuvaa tai kovin kamalaa kipua.. Ihan epämiellyttävää jomotusta vain.. Katselin tietty netistä onko tällainen alavatsan kipuilu normaalia ja onhan se kuulemma, kunhan kipu ei ole jatkuvaa, pahenevaa ja kovaa.. Etomista on ollut nyt myös, mutta kun vain väkisin syö jotain ja ottaa pienen ruokalevon, niin olo normalisoituu.. Eikä tuota etomistakaan koko ajan ole, eli liekö jotain tekemistä verensokerien laskun kanssa? Arvioisin oloni kaikinpuolin maalaisjärjellä ajatellen tilanteen huomioon ottaen täysin normaaliksi, vaikkei aiempaa kokemusta raskaudesta olekaan.

Kohta pannarin kimppuun kera jäätelön+mansikkahillon.. Nams.. :)

Danzee83 + itiö rv.6+6

Löysin tän ketjun tänään. Aluksi haluan toivottaa joka naiselle kaikkea hyvää!

Laitoin itseni tuohon alla olevaan listaan. Varhaisultra on ens viikon keskiviikkona.
Kerrottua on tullut jo kouralliselle ihmisiä, kuitenkin tosiasiat tiedostaen.

Tissikeiju on käyny kylässä :) En voi nukkua vatsallani, kun rinnat aristaa. Farkuista luovuin heti.

Emma77 LA 15.5.2010 kakkonen

Tervetuloa Emma77!

Kiitos -S-- kysymästä, hyvin sujui. Terveydenhoitaja oli todella ihana, mukava ja asiantunteva. Enimmäkseen kirjailtiin minun ja mieheni tietoja johonkin järjestelmään ja täyteltiin lappusia. Sydänääniä ei kuunneltu, olin kuullut, että jotkut pääsevät ensimmäisella neuvolakäynnillä niitäkin kuullostelemaan.

Saimme hurjasti tietoja vitamiineista (rauta, D ja kalkki), liikunnasta (suositeltavaa), henkisestä valmistautumisesta vauvan tuloon (tunnemyrskyt ymmärrettäviä) sekä vinon pinon materiaaleja kotona luettavaksi.

Yllättävää oli, että jouduimme päättämään synnytyssairaalan jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Pääkaupungissa kun asutaan, meille paras vaihtoehto oli Kätilöopisto. Seuraavaksi kättärillä olisi niskapoimu-ultra rv 11, eli meille noin kahden viikon kuluttua.

Eilen kerrottiin myös minun äidilleni sekä siskolleni. Kummatkin olivat enemmän kuin onnellisia ja itsellekin tuli hyvä mieli.

Ihanaa perjantaita kaikille kanssaodottajille. Toivottavasti pääsette viikonloppuna lepäämään ja keräämäänA voimia!

T. Kamomilla, rv 8+6

Yhteistyössä