Toukokuun Tuhisijat tammikuussa <3 <3 <3

Eemelin äiti vähän olen kade tein kylpylöinnistä :( Mein piti ensi vkl lähteä Espooseen sinne Flamingo hotelliin, viettää kihlajaisia ja mun syndejä, mutta ole oikein järkeä kun mä en saa uida edes kylpyammeessa :'( harmittaa kun kaikki mitä vois kaksin tehdä vähänkin laatuaikaa kunnioittaen on kielletty.. Mutta kaipa se tästä! Myös se harmittaa kun pääse ale-ostoksille hamstraa vauvalle jotain, saatikka katselemaan vaunuja. Pidemmät kävelymatkat tekee olon tosi inhaksi.

Nimi asiaa meidän piti tosiaan täyttää se sairaalalappu, mihin tulee nimetkin ja siinä ne nyt sitten seisoo molemmille nimet =) Eli siitä jos sairaalassa kurkkaa nimen näkee! Meillä pojilla 3nimeä ja miehen tytöillä 2. Tällä pienelle tulee 3 nimeä myös. Meille tulee ihan suomalainen nimi, tosin melko harvinainen. En tykkää että lasten luokalla olisi sitten 10 samannimistä, kuten uskon miehen tytöille käyvän, kun molemmilla sen ajan trendinimet.
Miehen sukunimi täysin suomalainen ja koska se on pidempi tulee etunimestä lyhyt. Edelleen pitää ettei etunimessä ole r-kirjainta.

Leipominen mä ahkeroin aina hulluna lasten synttärien aikaan. Inhoon tarjota kaupan kamaa, keksit menee mutta vaan ne. Nyt olis oman syndet ke, mutta tyhjensin kaupan pakasteallasta iloisesti, nyt hyvä syy, kun saisi leipoa. Tosin rahkapiirakka niin helppo, kun ostaa vaan valmiin pohjan ja siihen persikoita tms + rahka ja kerma. Minunkin kohdalle saa sitten päivittää iäksi jo sen 28..

Yhdessä olosta taitaa olla nyt 1v5kk täynnä. Mies muutti minun luo virallisesti kun oltiin yhdessä oltu sellainen 4kk. Kihloihin mentiin jouluaattona ja kyllä mä tossa kosinnankin sain :heart: Eli joskus mennään vielä naimisiin. Luultavasti ensi vuonna sitten.
Nopeaa toimintaa, mutta tuntuu niin oikealta ja tuo mies tekee musta niin onnellisen, niin miksi viivytellä ja odotella?

Täällä voitu nyt koko vkl melko hyvin, ei pahempaa supistelua, mutta kadonnut ei ole kuitenkaan! Eilen siirreltiin (en minä) huone järjestyksiä, jotta vauvakin mahtuu taloon =) Ja nyt kämppä ihanan siistinä! Vaatekaappien siirtely vielä edessä, ja sitä ajattelin itse yrittää. ei kuitenkaan raskasta hommaa.

Mutta hyvää alkanutta viikkoa kaikille :flower:
 
pian 3 x äippä Onnea kosinnasta ja älä nyt hyvä ihme riehu siellä! *toppuuttelee*
Vaikka uskon että aika käy pitkäveteiseksi. :) :hug:

Pitäis alkaa suunnistaa suihkuun, neuvolapäivä. Toivotaan että ei tarvii syödä rautaa ja kaikki muutenkin ok. Painoakaan ei olis tarpeen tulla juuri ollenkaan.
Mutta tänään saan laput kelaan. :heart:

Therean&neiti 22+0
 
Sompio: Toivottavasti saatte ne kummit lapselle, jotka mieluiten toivoisitte :heart: Mä oon sitä mieltä, että aina voi kysyä. Ihmiset on niin erilaisia, joillain voi olla ajateltuna joku max. määrä monelle suostuu kummiksi, mutta ei välttämättä kaikilla.

Onnittelut kaikille synttärisankareille :flower: :flower: :flower: sekä kosinnasta :)
Itsellä kans sama edessä reilun kuukauden päästä kun tulee vuosi lisää B)

pian 3x äippä: Mä en ole vieläkään saanut sitä esitietolomaketta kokonaan täytettyä :attn: Nimiäkään ei siinä vielä ole. Pitikös se palauttaa 32. viikkoon mennessä vai milloin?
 
Siksakkia Kyllä me aiotaan kysyä niitä, ketä ajateltiin. Ja ne on kyllä tosi lapsirakkaita, että voivat halutakin lisää kummilapsia. Varsinkin kun siihen perheeseen on tullut vain poikia, niin kummityttö voisi olla mieluinen :heart: Toista sukulaispariskuntaakin on ajateltu, mutta he saivat keskenmenon tässä juuri. Ja se on aika kipeä asia vielä. Toisaalta kummilapsi voisi piristää tai sitten ei. Täytyy tässä kevät kuulostella. Ja voihan heillekin tulla vielä ennen toukokuuta plussauutisia :heart:

Eikös kummit virallisesti pyydetä vasta lapsen syntymän jälkeen? Mä ainakin olen saanut pyynnön vasta silloin.
 
pian 3 x äippä otahan juu rauhassa!! Mulla oli toissayönä ja eilen supistuksia/harkkasupistuksia (en tiiä miltä minkäkin kuuluu tuntua.... :ashamed: ) mutta jotenkin heti säikäytti. Onneks viime yönä ei enää tullu kun laitoin tyynyn tukemaan masua. Kyljen kääntäminen onkin sitten aina operaationsa... :p yks tyyny masun alla ja yks jalkovälissä. :D

nimistä: meillä on hyvin tavallinen sukunimi (tai siis miehellä) joten nimi tulee olemaan aika tavallinen suomalainen nimi. Ei yleinen mutta ei harvinainenkaan, kaunis, vanhahtava ja ei-kristillinen. Ei kuuluta kumpikaan kirkkoon niin ei tarvitse hätäkastetta varten laittaa lapselle nimeä paperiin jo nyt... :)

EM ja Dodoliina 23+6 :heart:
 
Lupaan siskot ottaa rauhallisesti =) ja kiitos onnitteluista. En oo kertonut kuin teille täällä, muille sitten kun ajankohtaista. Häitä päästään tänä vuonna ilmeisesti ainakin kaksiin harjoittelemaan.
Eilen illalla tuli komennus jopa pyykkien laittamisesta- mene sohvalle minä teen Sama oma äitini teki viestillä :LOL:

Siksakkia mä ilmeisesti jouduin vähän ajoissa täyttää sen, ku nyt vaarana et tää masukki tulee ajoissa ulos. Niin ei tarvitse sit nimiä heittää siinä tilanteessa..

Meillä kummit melko varmat jo. KOlme itse asiassa jo pyydettykin. Tulee mun sisko (oli alle 15 poikien syntyessä) ja sit toi hyvät kaverit. Yksi kummisetä vielä pitäis säveltää. Mitä luulette, suuttuuko puoliso jos pyytää vaan miestä? Kun pojilla 4 kummia, niin olis kiva että tällakin pienellä..
 
Onnea pian 3x äippä :flower:

Kättärille ei tarvinut koskaan mitään nimiä täytellä etukäteen kuulu kirkkoon tai ei. Tai yleensäkään mitään lappuja mihin lappuihin niitä nimiä edes laitetaan? mitä muuta siinä kysytään?
Kirkkoon ei täälläkään kuuluta erosin jotain 6.v sitten ja lapset eros samalla. Omien vanhempien painostuksesta nuo ekat lapset tuli kastettua. Luojan kiitos ole enää mitään kummien miettimisiä. Mikäs se kummien tehtävä onkaan ? kristillinenkasvatuksen avustus..on tainneet muuttua sitten ajalta nakki ja kivi. :D :p tuntuu että monet ihmiset vaan valittaa muistaako kummit ja miten lapsiaan. Sellainen kummi on varmasti hieno joka osallistuu lapsen elämään muutenkin kuin kaks kertaa vuodessa lahjalla. TIedän ihmisiä jotka ovat lahjojen takia vihoissa ja katkaisseet kokonaan välit..uskomatonta.

jos lukis edellisen sivun.. =)
 
Suzyanne
Heippis kaikille, eipä ole taas vähään aikaan tullut kirjoiteltua, lukenut olen kyllä joka päivä, tämä on kiva palsta kun tulee niin paljon juttua.

Virtsakivistä kärsinyt mies kotiutui sairaalasta tuossa loppuviikosta, ja nyt on vointi jo melkein normaali. Onneksi ei ollut vakavampaa, kyllä säikähdin kamalasti, kun kovien kipujen takia ambulanssilla joutui lähtemään. :xmas:

Yhdessäoloajasta, meillä tulee kaksi vuotta täyteen viikon päästä. :heart: Yhteen muutettiin virallisesti kun oltiin oltu yhdessä noin 9 kk, mutta käytännössä kyllä vietettiin saman katon alla enimmäkseen aikaa jo parin-kolmen kk kuluttua tapaamisesta. Kihloihin mentiin tosi pian, kolmen viikon päästä ensitapaamisesta. :whistle: Naimisiin ei ole vielä menty, eikä sillä ole kiirekään.

Nimistä, tykkään eniten perinteisistä, vanhoista suomalaisista nimistä. Tytön nimeksi sellainen olisi tullutkin, mutta pojan ensimmäiseksi nimeksi taitaa tulla yksi vähän uudempi nimi, johon ihastuimme, ei ole ainakaan vielä kauhean yleinen mutta kuitenkin helppotajuinen. Kolmea nimeä meinasimme, kahdeksi jälkimmäiseksi tulee isiemme etunimet, elikkäs aika vanhat nimet. :LOL: Vauvan sukunimeksi tulee miehen nimi, joka on ruotsalaiseen vivahtava, miehen suku on kuitenkin ihan suomalainen. Omasta sukunimestäni olen aina tykännyt, koska se on helppotajuinen, suomalainen puun nimi. =) Kuitenkaan ei mitenkään liian yleinen, vähän toista tuhatta löytyy Suomesta. Jos naimisiin joskus menemme, ottaisin miehen sukunimen.

Nanna21 , humu82, minäkin vähän sitä Femedan 4d:tä pähkäilin, mutta taidan kuitenkin säästää ne rahat muihin hankintoihin. Mutta Femedaa suosittelen lämpimästi tuon niitä ultria tekevän lääkärin, B. Cacciatoren takia, olen käynyt muutamaan otteeseen hänen vastaanotollaan naistenklinikalla, ja hän on ehdoton lempigynegologini, ystävällinen, asiantunteva ja sympaattinen.

Vaivoista, itselläni on närästystä päivittäin, Rennie auttaa jonkin verran. Lantionpohjalihaksista, että kyllä yskäistessä ja aivastaessa meinaa väkisinkin lirahtaa, ellei pidä varaansa. :whistle: Lisäksi nilkoissa on alkanut olla turvotusta, eilen vasta huomasin että sukat jättävät kauheat rannut. Täytyy kai etsiä kiristämättömiä sukkia.

Supisteluista, että ne jatkuvat edelleen aina kun rasittaa itseään vähänkin, lääkäri sanoi torstaina ettei enää ennen äippäloman alkua ole todennäköisesti töihin asiaa. Kohdunsuu oli kuitenkin kiinni, ja kohdunkaula 5 cm, eli normaali.

Pian 3xäippä, hyvä kun sinäkin voit hyvin supisteluinesi, koitetaan edelleen ottaa rennosti. Ja onnea kosinnasta!

Olen huomannut, että taitaisin tarvita jotain keskusteluapua synnytyspelkooni. Täytynee kysellä äippäpolilta esim. siitä pelkopolista, josta täälläkin on ollut puhetta. Pelkoni on ihan realistinen, ja alkoi siitä kun viime torstaina lääkäri kertoi synnytykseni riskeistä, ja että synnytystapaani tulee arvioimaan useampi lääkäri , ihan erillisessä palaverissa, koska riskejä on molemmissa tavoissa minun kohdallani aika paljon. Huh sentään. :xmas: Mutta, täytyisi vaan luottaa että lääkärit osaavat asiansa. Täytyy kuitenkin varmaan jonkun kanssa asiasta jutskailla, kun olen alkanut nähdä jo synnytyspainajaisiakin. :|

Oho, ylihuomenna taas poksuu viikot, kylläpä aika menee äkkiä!

Suzyanne 24+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Eikös kummit virallisesti pyydetä vasta lapsen syntymän jälkeen? Mä ainakin olen saanut pyynnön vasta silloin.
Toiset pyytää jo odotusaikana, se on varmaan ihan miten itse tykkää :)
Me on pyydetty vasta vauvan syntymän jälkeen ja niin niin tehdään nytkin.

pian 3x äippä: Ei kai sellaisesta voi suuttua, jos vaan pariskunnasta toista pyytää kummiksi. Luulisi että ihmiset ymmärtää tuollaisen asian :)

Tuo kummihomma on tosiaan aikojen myötä varmasti muuttunut paljonkin käytännössä. Mutta kyllä tiedän edelleen monia perheitä, joissa vanhemmat ihan oikeasti toivovat että kummit antaisivat sitä uskonnollista kasvatusta mikä heidän alkuperäinen "tarkoitus" myös on. Se on kyllä ikävää jos ei kummeilta muuta odoteta kuin lahja-automaattina olemista :eek: En ole itse koskaan sellaisia ihmisiä tavannut tai kuullut tutuistani että olisi oikein riitaa tullut lahjoista.
Minusta ne lahjat on ihan sivuseikka, ei mitään pakollista. Toivon että kummit olisi lapsen elämässä läsnä, haluaisivat tavata ja tavatessa huomioisivat lasta esim. leikkimällä ja pitämällä sylissä, sitten vanhempana kyselemällä kuulumisia yms. Eli sellainen aikuinen ystävä :)

Esikoisen neljä kummia ovat kaikki todella ihania ja läheisiä :heart: Jokainen tietysti ottaa sen kummin tehtävän omalla tavallaan, enkä aio mitään vaatia tai sen kummempia toiveita esittää. Mutta siinä vaiheessa kun kummeja mietittiin niin toki ajateltiin sellaisia ihmisiä joiden tiesimme haluavan olla lapsen elämässä mukana muutenkin.
 
Suzyanne: Hienoa, että miehesi on taas kotona. Nauttikaahan yhdessäolosta.

nimistä: Meillä on ruotsalainen sukunimi, vaikka me olemmekin ihan suomenkielisiä, tosin miehen muu suku onkin aika pitkälti ruotsinkielisiä. Minäkin pidän suomalaisista vanhoista etunimistä, mutta jotenkin ne sitten eivät mielestäni käy yhteen tuon ruotsalaisen sukunimen kanssa. Ollaan nyt löydetty yksi pojan nimi, joka on mielestämme kiva (sekin kyllä ollut suosittu joskus kaaauan aikaa sitten). Se löytyy sekä suomalaisesta että ruotsalaisesta kalenterista, tosin hieman eri kirjoitusasulla. Mä tahtoisin sen suomalaisen version, mies vähän enemmän sen ruotsinkielisen version. Toinen nimi onkin sitten aika ruotsalainen. Jos meidän poika olisikin jostain syystä tyttö, sille olisi kaksikin kivaa nimivaihtoehtoa. Lapsemme tulee samaan kaksi nimeä, kuten on vanhemillaankin. Miehen ns. suvussa kulkeva toinen nimi ei tule jatkumaan... :ashamed:

leipominen: mä tykkään kovasti leipoa, eikä se syöminenkään valitettavasti ole mikään ongelma. Parempi olisi olla leipomatta.

omaa napaa: kävin tänään lääkärissä, koska kävellessä on alkanut tuntumaan kovenevaa kipua oikealla alavatsassa tai tuolla nivusen yläpuolella, pikku hiljaa leviää kipu koko vatsan alaosaan. Kipu ei hellitä, ennenkuin hidastaa ihan etanavauhtiin tai pysähtyy kokonaan. Mitään kummallista ei löytynyt, vauva voi hyvin, tulehduksia ei ollut, eikä ultrassakaan näkynyt mitään. Lääkäri käski vain seurailemaan tilannetta. Voisiko kuitenkin olla liitoskipuja? Kaiketi ei kuitenkaan supistele (en tiedä miltä se tuntuu, mutta tuo kipu on sellaista pistävää kipua ja tuntuu ainakin alussa vain toisella puolella vatsaa). Ja kipu tuntuu tosiaan vain kävellessä, ei pyöräillessä tai vaikka crosstrainerilla polkiessa. Toivottavasti menis ohi, tai muuten on mun kävelyt aika pitkälti kävelty tämän raskauden suhteen (se siitä seesteisestä vaiheesta sitten).
 
Lisäys vielä...

Siksakkia: Juuri noin minäkin ajattelen kummista. Me kuulumme kirkkoon, vähän niinkuin vain tavan mukaan. Tahdon kuitenkin kastaa lapsemme ja kummien "tehtävä" olisi ainakin meidän tapauksessa olla juuri tuollaisia aikuisia ystäviä. Toivon, että heistä tulisi lapselle läheisiä henkilöitä ja siksi meillä onkin kova pohdinta kummiehdokkaista.
 
Suzyanne
Pianissimo tuosta nimiasiasta olemme ihan samaa pohdiskelleet, että kun on ruotsalainen sukunimi, niin ei siihen ihan perisuomalainen etunimi ehkä sovi. Tytön nimeksi olisimme antaneet ihan perinteisen, vanhan suomalaisen nimen joka on myös ruotsalaisessa kalenterissa, tosin yhden kirjaimen heitolla. Mutta kun vaavi on ilmeisesti poika, niin noiden kahden jälkimmäisen, perinteisen nimen lisäksi, ihan etunimeksi keksimme nimen, joka ei ole varsinaisesti suomalainen eikä ruotsalainen, aika uusi nimi joka on ollut vasta vähän aikaa kalenterissa, eikä vielä kauhean yleinen. Minulla on tosin teininä ollut sen niminen kissa. Mutta enemmän se kuitenkin ihmisen nimi on, eikä mikään Nöpö. :LOL: Neutraalin asunsa ja lyhyydensä vuoksi se meistä sopii noiden kahden jälkimmäisen, vanhan nimen kanssa.

Tuosta kivusta, liitoskivusta se ainakin minusta kuulostaa, ja nehän on ihan vaarattomia. Mutta kuulemma voivat olla tosi kivuliaita, itselläni ei ole ollut ainakaan vielä, mutta on noissa supistuksissa jo ihan tarpeeksi. Toivotaan että kipusi menisivät pian ohi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Mikä tuo muuten on tuo sairaalan esitietolappu josta täällä on ollut puhetta? Itse en ole sellaisesta kuullutkaan.
Täällä se ainakin on sellainen kaksipuolinen lomake jossa kysellään henkilötietoja sekä äidin että isän, vanhempian ja lähisuvun merkittäviä sairauksia, terveystottumuksia, nimiehdotukset, raskauden aikainen vointi, lääkitykset, muuta huomioon otettavaa, toivomuksia synnytyssairaalalle. Lisäksi samassa lapussa on terkkarin täytettävä osio jossa kysellään edellisistä raskauksista ja synnytyksistä sekä tämän raskauden tietoja.

Just lunttasin ja palautuksesta lukee että viim. viikolla 32-34 palautettava.
 
Suzyanne
Oho, jännä ettei minulle olla mainittu kyseisestä esitietolomakkeesta vielä mitään, vaikka joudunkin ahkerasti äippäpolilla käymään, nyt 3 viikon välein, ja vaikka minullakin on kuulemma tuo ennenaikaisen synnytyksen riski. Täytyypä seuraavalla plikäynnillä kysäistä, samoin kuin pelkopolista.
 
pian 3x äippä Kovasti jaksamisia sulle. Pyydä jos miehesi vaikka sellaisina kaksinhetkinä vaikka hieroisi jalkoja ym.

Mun mies sai kylpyläreissulla hyvää isyysvalmennusta työkavereiltaan =). Reissu oli työporukan yhteinen. Meillä oli arpajaisetkin siellä ja mä en ikinä voita mitään... Nyt voitin lastennojatuolin :wave: Ihana porukka keksi, että eihän meille nyt yksi riitä ku kaksi tulee ja keräsivät rahaa, että hakevat toisenkin tuolin :heart:
Kyllä siinä tuli tippa linssiin mulla ja miehellä.

kummi:en valinta on vaikeaa. Haluaisin, että kummit olisi juurikin niitä aikuisia kavereita eikä mitään, että kaksi kertaa vuodessa lahja. Mun veljet jo usealle kummina, toisen taitaa olla jo aika isoja. Täytyy kysyä vaikka tuo tehtävähän on vähän sellanen ettei siitä sovi kieltäytyä. Sitten vielä toiselle pitäisi olla kummit...

Mies on kummisetänä ja olen koittanut sanoa, että pitäisi käydä muutoinkin katsomassa kummia kuin synttäreillä! On eksänsä kanssa kummina ja vielä ku eksä hommaa yhteisen lahjan :attn:

Tukivyötä suositteli kätilö käyttämään ku kerroin liitoskivuista. Tk:n välinevuokrassa ilmeisesti olisi. Ei tarvi ostaa.

22+5 :heart:
 
Kai se on sitten sama lappu mikä täällä täytetään ekalla neuvolakäynnillä mutta siinä mitään nimiä kysellä sairaudet ja tupakoinnit sun muut.

Kummiasiasta vielä että minusta olisi yhtä tärkeää että kummit miettisivät itse myös tarkkaan alkavatko kummiksi vai ei yhtä tarkkaan kuin vanhemmat miettivät ketä kutsuvat. Niitäkin kun on jotka eivät kehtaa kieltäytyä. Pakkokummius ei ole varmaan kiva asia. Itse en alkaisi kenenkään kummiksi enää enkä tietty voisikaan. Yksi kummilapsi on joka asuu todella kaukana välillä tuntuu vähän oudolta lähetellä lahjoja lapselle joka ei edes tunne minua varmaan hänkin voi olla, että jaa tämän siltä joltain tädiltä sieltä jostain.. :LOL: kaikilla ihmisillä ole edes paljoa ketä kutsua väkisin pitää joku sitten saada niinku itsellä kävi 3 ekan lapsen kanssa kun kirkko sitä vaatii PAKKO olla ne 2 kummia. Mikä pakko? en tajua.silloin kyllä sanoin näille ihmisille että ei tarvi olla kuin paperilla vain...onko sillä väliä onko niitä yks vai kaks..jos nyt olis pakko valita niin ei olis ketään ketä valita... :D
 
Suzyanne
Nara tuosta kummiasiasta, täytyy myöntää että itse en aikanaan yhdestä kummiudesta kehdannut kieltäytyä, vaikka olisi ehkä pitänyt. Kyseessä on kaukaisemmat sukulaiset, jotka asuvat kaukana, ja jotka ovat käytännössä ihan vieraita, emmekä esim. koskaan aiemmin ole pitäneet minkäänlaista yhteyttä. Sinänsä oli omituista, että edes minua kummiksi pyysivät. Mutta onneksi heidän lapsellaan on viisi muutakin kummia, niin ei ehkä haittaa yksi vähän kaukaisempi. :ashamed: Itse meinaamme pyytää kummeiksi ihan pelkästään lähimpiä, eli minun sekä miehen parasta ystävää, joiden kanssa näemme muutenkin säännöllisesti, ja minä olen tuon ystäväni lapsen kummi myös.

Niin se lappu, olen minä sellaisen täyttänyt ekalla neuolakäynnillä, oihan se olla ettei täälläpäin sitten muuta tarvitsekaan täyttää.

Sitä vau-kirjaa vielä kaipailen, kun ei sitä ole ainakaan minulle annettu, täytyykin kysyä, kun tällä viikolla on neuvola. Ovatko muut pk-seudulla asuvat saaneet sen?
 
Onnea pian 3x äippä!

Täällä piti kanssa täyttää sairaalan esitietolomake, jossa kyseltiin suvun sairauksista ym. Oli siinä kohdat nimillekin, mutta jätin tyhjäksi, kun piti palauttaa niin pirun aikasin. NP-ultrassa jo kyselivät lapun perään, mutta silloin se oli jäänyt kotiin... Pyysivät sitten postittamaan ennen rakenneultraa sairaalaan. Lapun sain mukaani ekalla neuvolakäynnillä...

Tästä päästääkin sopivasti nimi keskusteluun. Mies haluaa, että tulevan lapsen etunimi alkaa tietyllä kirjaimella, koska kaikkien etunimet hänen suvussaan alkavat ko. kirjaimella. Tämä rajaa hieman nimen keksimistä, mutta en itse kuitenkaan halua ihan perinteistä nimeä, mutta en kyllä mitään kovin erikoistakaan. Miehellä vielä hieman harvinaisempi sukunimi (yht. tällä hetkellä 34 kpl) kuin itsellä, joka sekään ei ole mikään kovin yleinen (199 kpl). Saas nähdä mitä keksitään.

Kummien valinta tulee olemaan täälläkin hankalaa. Vielä sen tarkemmin ei olla miehen kanssa asiasta keskusteltu. Aikaahan tässä vielä on useampi kuukausi...

Perjantaina tuli leivottua mango-rahka pullia. Viime aikoina on tuo pullanhimo iskenyt. Aiemmin en pahemmin mitään pullaa leiponut, vaan lähinnä kakkuja ja kääretorttuja. Eikä silloin tehnyt edes itse mieli niitä syödä. Toisin on nyt. Ennen joulua tehdyt korvapuustit on kummasti kadonnut pakkasesta, eikä noita perjantaisiakaan pullia enää montaa ole jäljellä. Tulipahan harjoiteltua synttärikaffeita varten sitten hieman uudentyyppinen pulla. Sikssakkia, voit päivitellä listaan iän kohdalle 27v, vaikka aikaa on vielä melkein kaks viikkoa, mutta tuleepahan vaihdettua.

Fox, 22+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nara:
Kai se on sitten sama lappu mikä täällä täytetään ekalla neuvolakäynnillä mutta siinä mitään nimiä kysellä sairaudet ja tupakoinnit sun muut.
Ei kun taitaa tää esitietolomake olla eri kuin tuo kysely ekalla neuvolakerralla. :D

Mulla on vähän erilainen ilmeisesti kuin siksakilla tää lappu. 2 puoleinen on tääkin, tässä kysytään vaan mun nimi ja henk.tunnus. 2 viimeisintä olen synnyttänyt eri sairaalassa, ja siinä sinne menevässä lapussa kysyttiin kyllä isänkin tietoja. Tässä kysytään aiempia kokemuksia raskaudesta, synnytyksestä, imetyksestä yms. Odotuksia ja toiveita tästä synnytyksestä. Nimiehdotukset tytölle ja pojalle ja saako lapsen tarvittaessa hätäkastaa. Perhe ja elämäntilanteesi. Raskausajan vointi ja mieliala. Mahdollisen perussairauden tila tällä hetkellä. Jatkuva, säännöllinen lääkehoito. Allergiat. Ruokavalio. Uskonto, jos se vaikuttaa hoitomuotojen valintaan. Sosiaalihoitajan palveluiden tarve. (Mikä se on?? :ashamed: ) Toiveita vuodeosastolla oloasi ajatellen. Ja mihin haluat epikriisin lähetettäväksi.


Me ollaan aina laitettu tähän lappuun ne nimet, mitkä ollaan päätetty jo raskausaikana (tai ennen sitä :D )

stk ja minivitonen 21+6 :heart:
 
Meillä myös ensimmäisellä neuvolakäynnillä piti sellainen lappu täyttää, jossa kyseltiin osin samoja asioita kuin tuossa esitietolomakkeessa. Mutta se on vaan neuvolan oma lappu, joka tulee heidän tietoonsa ja tuo esitietolomake on eri kysely koska tulee synnytyssairaalaa varten.

Oon samaa mieltä, että toivoisi että kummiksi pyydetty miettisi haluaako tehtävään ryhtyä. Ei me ainakaan loukkaannuta jos joku kieltäytyisi. Ikävämmältä se tuntuisi, jos suostuisi vaikka tietäisi jo suostuessaan ettei haluaisi hommaan ryhtyä ja tekee sen vain sen takia ettei kehtaa kieltäytyä.

Siksi mä oon myös todella todella varovainen pyytämään esim. jostain pariskunnasta sitä toistakin osapuolta vain sen takia, että hän vain sattuu olemaan sen kummiksi pyydettävän puoliso. Tuttavapiirissä kun on monta sellaista tapausta, että jos on tullut ero niin pariskunnasta se ei niin läheinen kummi ei ole eron jälkeen pitänyt yhteyttä enää ollenkaan. Tietty sellaisessa tilanteessa on paljon kipeitä asioita eikä ole päällimmäisenä mielessä joku kummius, mutta siksi juuri ollaan ajateltu että pyydetään kummit ihan vain omina yksilöinään. Lapsi ei kuitenkaan voi aina sellaisia tilanteita ymmärtää, varsinkaan kovin pienenä.

syli täynnä kultaa: Teilläpä on monipuolinen tuo lappu, kuulostaa siltä että se olis niin kuin päivitetty versio nykypäivää ajatellen :)
Todella hyvä kyllä, että kysytään esim. tuota että saako hätäkasteen suorittaa ja muistakin uskonnollisista jutuista. Teillä on varmaan huomattu että Suomessakin alkaa olla synnyttäjiä niin erilaisista kulttuureista ja uskonnoista, että jos kaikkien kohdalla toimittaisiin niin kuin perinteisesti täällä on totuttu, se saattaakin olla suuri loukkaus jotakin synnyttäjää kohtaan.
 
Moikka

Ihana ilma pitkästä aikaa. -2 pakkasta ja lunta sataa.Käveltiin lasten kanssa pikku lenkki.Oli yllättävän raskasta vetää 4½ v ja 1 v pulkassa.Poika onnneks reippaasti käveli.
Voih,mun ajatukset katos ihan kokonaan....menin ihan onnesta sekaisin.Ihan turhasta jutusta.Mutta olen etsinyt sellaista vanhaa juttua pitempään ja nyt sellainen löytyi. :whistle: Meillä on kotona enemmän ja vähemmän vanhoja huonekaluja ja esineitä,mut ei onneks ihan museokaan.

Kummi asiaan: Meillä on ollu tosi vaikea keksiä kummeja ku on jo viides lapsi tulossa ja kaikilla on kummeja oho,piti ihan laskea 3-5kpl.Mun sisko on kummi kaikille mun lapsille.Ja en halua poiketa kaavasta,sisko pääsee taas kerran kummiksi. Itseasiassa tässä raskaudessa on ollut helpompi miettiä kummeja ku edellisissä.Miehen serkkua vaimoineen ollaa pyydetty kummiksi,mutta he eivät vielä kieltäytyneet,haluavat meittiä.Tää olis jo neljäs kummilapsi heille eikä kummankaan sisaruksilla ole vielä lapsia joten kummi pyyntöjä tulee varmaan tulevaisuudessa lisääkin. Me ollaan pyydetty kummeja jo odotusaikana. Voipi olla,että tässä tapauksessa pyydetään vasta kun vauva on syntynyt. Tai ehkä englannissa asuvaa serkkuani voisi pyytä jo aikasemmin niin osaisi varautua mahdolliseen Suomen reissuun kastetilaisuuteen.

Mä en ole täyttäny mitään tollasta lappua.Loppu raskaudessa kyllä,mutta me ei olla kirjoitettu koskaan nimiä siihen lappuun.

Voi vitsi siitä tähän nimi kirjoitteluun....aamulla ku näitä luin ni mietin mikä nimi? kaikki antoi paljon vihjeitä ja meinasin jo halkea mielenkiinnosta.* ollut kissalla nimenä muttei sentään nöpö* jne.:p

No mie sanon: jos meille tulee tyttö niin hän on Emilia. Mies olis halunnut Cecilian nimeksi mutta Emilia on ykkösvaihtoehtona. Emma nimi meillä on ollut mielessä jo silloin kun 4½ v sitten saatiin tyttö.Nyt Emma vääntyi Emiliaksi.Olen miestä puhunu ympäri siihen muotoon jo pitempään.Siltikään meidän tokasta tytöstä ei tullut Emmaa/Emiliaa.

plaah,pitäis alkaa tekee ruokaa.Meni vähä myöhäiseksi meidän ulkoilu.Meillä ensimmäinen heräsi vasta klo9.30. Mä olisin voinut nukkua vaikka kuinka pitkään.1 v neiti meni päiväunille joten ei ole kiire tehdä ruokaa ku olis kivampi olla kaikki syömässä yhtäaikaa.

NN rv 20+3
 

Yhteistyössä