TOUKOKUUN TUHISIJAT maaliskuussa <3 <3 <3

Suzyanne
Poksumispäivä taasen, sen kunniaksi masukuva 34+0.

Sf-mitta huiteli jo viime neuvolakäynnillä lähellä yläkäyrää, ja viime polikäynnillä vaavin masunympärys huiteli keskellä yläkäyrää. Syntymänpainoarvio oli 3700 g. Saa nähdä miten hyvin pitää paikkansa, mutta käsittääkseni tuosta voi jo päätellä, ettei ainakaan mitään kolmikiloista vaavia tule, koska jo viime viikolla painoi 2400 g. Potra poika. B) Tuosta tulikin mieleen hassu juttu, mies osteli viime viikonloppuna kirppikseltä kauhean kasan pikkuautoja vaaville, hehe, ehkä vähän ennenaikaista.. :LOL:

Turvotusta en ole noteerannut kauheasti, mutta kun tuli puheeksi, niin kokeilin ottaa pois kihlasormustani, ja eihän se enää lähdekään, on sormessa ja pysyy, joten kaipa sitä turvotusta sitten on..l :whistle:

Hyvä kun Eemelin äidin pikkuiset ovat vielä masussa, ja saisivat vielä jonkin aikaa ollakin.

*muoks* meni taas mustaukset sekaisin, vaikka merkkasin mielestäni ihan oikein. Mutta kun ei niin ei, poistin sitten kaikki, miten on joskus niin vaikeeta.. :whistle:
 
Suzyanne
nikunaku onpa ihan mielettömän ihana tuo kehto!! :heart: Jos ei meillä tuota miehen vanhaa (eli antiikkista) :LOL: rottinkikoppaa jo vaavia varten olisi, niin hankkisin ihan takuulla tuollaisen.

Muuten, mistä ihmeestä saa vauvan tumppuja? Olen sellaisia puuvillaisia etsinyt ihan jokaikikisesta kaupasta jossa vauvanvaatteita myydään, mutta missään ei ole. Jesper Juniorissa oli ainoastaan, mutta ne olivat ihan järkyn isoja, ja myyjäkin sanoi että vastasyntyneelle eivät ehkä käy.
 
Hui kun on taas niin paljon tekstiä, että tässähän putoo ihan kärryiltä. No yritän jotain saada raapustettua.. =)

Kiva "kuulla", että Eemelin äidin pikkuiset on edelleen masussa! Toivotaan, että pysyisivätkin vielä edes parikin viikkoa.

Limatulpan mä oon bongannu kahdessa neljästä synnytyksestä. Sellanen vaalee veriviirunen klöntti on ollu :x

Puudutuksista, esikoisen aikaan sain epiduraalin, joka muuten oli hyvä, mutta se vei multa ponnistamisen tarpeen ja sikäli hankaloitti ponnistamista, kun ei ollu sitä pakottavaa tarvetta ponnistaa. Muissa synnytyksissä oon saanu ponnistusvaiheen alkaessa sen pudenduspuudutteen (vai miten se nyt kirjotetaan), siitä en oikeen osaa sanoa onko siitä ollu hyötyä vai ei. Mulla on suhteellisen korkea kipukynnys ja avautumisvaiheeseen en puudutuksia kaipaa, ilokaasu riittää ja ponnistusvaiheeseen pelkästään en viitsi mitään järeempiä puudutuksia ottaa, kun se on kuitenkin äkkiä ohi.

G: turvotusta ei oo vielä esiintyny yhtään :eek: ihmettelen sitä suuresti, sillä yleensä näillä viikoilla sitä on jo ollut ja paljon.

Hankintoja tarttis tehdä sen verran, että se hoitoalusta pitäs ostaa ja sit mä tajusin vasta tässä yks päivä, että vissiin vaippojakin olis hyvä hankkia :whistle: Itelle tarttis myös ostaa vielä imetysliivit.

Korvikepurkin aion mielenrauhan vuoksi hankkia kaappiin. Mulla on yleensä menny pari kolme päivää synnytyksestä ennenko maito kunnolla nousee, joten on ihan kiva että ei tartte sitten stressata jääkö vauva nälkäiseksi jos ei maitoa heti tuukaan tarpeeks. Tuttia en aio ottaa käyttöön ennen kuin maidontuotanto on kunnolla käynnistynyt ja vauva imee kunnolla rintaa.

MayaXs mulla on ihan samaa ongelmaa, että rakko ei tyhjene aina kunnolla. Se on tosi ärsyttävää kyllä! Karkailua ei ole esiintynyt lainkaan.

Mitähän Sompiolle kuuluu? Toivottavasti lääkärissä oli kaikki hyvin, eikä tiputtelussa ollut kyse mistään kummemmasta!

No joo, paljon jäi kommentoimatta ja juttuja meni varmaan ohikin :ashamed: täytys joka päivä ehtiä kirjottaa niin pysyis paremmin jutuissa mukana!

Huomenna onkin neuvolapäivä, oonkin sitä jo kovasti odottanut =)

villahousu & Sulo 32+6 (tasan 50pvää laskettuun!)
 
s.u.p.i.s.t.a.a ... :ashamed:
...tänään varmaan tullut jo kymmeniä suppareita.. voi kun pysyis vielä masussa sen parisen viikkoa edes!
...pistelee alamahaan välillä ja välillä tonne kohdunsuun tietämille missä vauvan pää on.. :headwall:

Tarkkailen vaan ja lepäilen..ei tässä oikeen muutakaan uskalla. En haluis äpklle soitella turhan takia..

:attn:
 
Hei =) Ihana lukea täältä, että minua ollaan ajateltu :heart:

kissinminttu: Annettiinko sulle mitään noihin supistuksiin? Mulle piikitettiin keltarauhashormonia joka estää supparit. Ens ti piikitetään uudestaan.

Parempi käydä polilla kuin kotona miettiä.

Huomenna saan perhetyöntekijän käymään ja laittaa jotain ruokaa valmiiksi. Lonkat hajoo tästä makaamisesta, on jo paikat niin löystyneet |O

K&S poks 32 :heart: :heart:
 
Suzyanne: vinkkinä,että kannattaa ottaa ne sormukset pois sillä saippua kikalla ettei käy niin tylsästi,että pidät ne sormissa ja synnytyksessä sormet saattaa turpoo jostain syystä liikaa ni sillo ne pitää leikkaa irti. Oma neuvolatäti kertoi ton ku valittelin tokaa odottaessa,että aamull a mahtuu mut illalla turpoo sormet.
Niin ja meillä on vanha antiikkikehto mut silti aion ton ostaa. Maksaa muuten uutena 76,70e meidän lähi " ekokaupassa" eli en tod. kannata käytetynä ostaa tohon huutis hintaan.

Mä alan kohta itkee.Ku kävin tossa viime kuussa hampiksessa ja paikan alla oli reikä.Se paikkaus makso ties mitä ku oli vaikea paikkas tms.Nyt se paikan reuna tuntuu kieleen eli se on jotenki irti. Ja yks toinen jota korjailtiin ni siitäkin on lähteny paloja pois.Mistäs osoitteesta niitä tekareita voi tilaa. :'( :$

Kissinmintulle lepoa ja eikö se veden juominen jotenki pitäis helpottaa supisteluihin. Mulla eilen pusisteli mun ja lasten Tampereen reissun jälkeen koko iltapäivän ja illan. Eli ensimmäiset supistukset on täälläkin bongattu. Mutta onneks oli vaan pieniä mut tuntui juuri siellä missä ei saisi ja sillai millai synnytyssupistuksetkin on alkanut.

 
Eemelin äiti nää supparit alkoi eilisen äpkl käynnin yhteydessä kun lääkäri paineli masua hyvin ronskisti. Yöksi laantuivat pois ja tänään taas jatkuneet. Viimeksi kun olin siellä osastolla sen parisen vuorokautta sain kolmesti piikin joka esti supistelua. Nyt mä yritän ootella ja kattella jos levolla loppuisivat. Mielummin makaan kotona kun siellä osastolla.. :ashamed: Eivät ainakaan vielä ole kivuliaammiksi muuttuneet.

Nikunaku mä oon juonut paaaaaljon tässä illan edetessä. Toivottavasti auttaisi. Millai sulla sitten on synnytyssupparit alkaneet? Missä oot tuntenut ne ensimmäiseksi? :snotty:

ElinaMaria toi jalat ristiin sai mut kyllä nauramaan :D voi kun olis niin yksinkertasta totta tosiaan :D
 
Suzyanne
Toivottavasti Sompiolla on kaikki hyvin.

Kissinmintun babylle tarrasukkia, että pysyisi masussa vielä muutaman viikon.

nikunaku Juu täytyy saippualla koklata aamulla irroittaa sormusta. Mun sormuksessa on onneksi sellainen säätöjuttu, se avautuu takaosastaan, että ei tarvi onneksi rikkoa, jos ei saippuallakaan irtoa. Silti ei kuitenkaan ihan pääsiäismunasormus ole. :LOL:

Täällä myös hammasongelmia. Ihan raskauden alussa hoidatin kaikki hampaat kuntoon, kolme reikää paikattiin. Kehotti käymään vuoden päästä tarkastuksessa. Mutta en taida sinne asti pärjätä, koska nyt on ihan selvästi jo ainakin kaksi reikää. :headwall: Mulla on ihan törkeen huonot hampaat, ollut aina, vaikka hoidankin hampaitani ihan normaalisti. Paikkoja on enemmän kuin hampaita, ja juurihoitojakin tehty monta.. eikä raskaus kuulemma ainakaan purukalustoa paranna.. :ashamed:

Turvakaukaloista kysyisin, millaisia olette hankkineet? Onko kukaan ostanut käytettynä? Me ostimme, merkkiä en nyt muista, ja kaukalo on varastossa, mutta eilen katsoimme netistä, ihan hyvä ja tunnettu merkki oli, ja kaukalo melko uusi ja hyväkuntoinen. Mutta siinä ei ole sitä telakkaa tms. alustaa jolla sen voi kiinnittää. Siinä on vaan urat turvavyötä varten. Eilen koitimme sitä takapenkille kiinnittää, muttemme osanneet, saimme jotenkin kiinni, muttei todellakaan tukevasti, ihankuin turvavyö olisi jäänyt liian lyhyeksi, tai sitten emme vaan muuten älynneet. :ashamed: Mitään kiinnitysohjeita ei tietty käytetyssä kaukalossa ollut mukana, eikä kummallakaan ole kokemusta asiasta. Joten kandeeko ihan suosiolla ostaa uusi kaukalo, jossa on ainakin selkeät ohjeet miten se kiinnitetään, tai sitten sellainen jossa on se Isofix-telakka ?
 
Suzyanne: Mä ostin esikoista odottaessa pikkuisia tumppuja Citymarketista, Prismasta ja H&M:ltä. Lisäksi huutiksesta ja kirppikseltä mm. vanhojen äitiyspakkausten tumppuja.
Ja yhdet taisin ommella itse, ne oli aika helpot tehdä.

Meillä on Gracon Logico S turvakaukalo ja jalusta. Jalustallista voin lämpimästi suositella kun sen saa niin tukevasti kiinnitettyä, ei heilu eikä huoju. Ja on kyllä niin helppo käyttää, säästää aikaakin kun ei tarvinnu aina erikseen vöillä kiinnittää sen kun vaan napsautti ja tarkisti että lukko lukittui.
Sitä pystyy käyttämään myös ilman jalustaa, pari kertaa kokeiltukin ihan pikku matka kun mentiin siskon kyydillä kerhoon, mutta sitä ei saa ollenkaan tukevasti pelkillä vöillä kiinni ainakin jos vertaa siihen jalusta-kiinnitykseen.

Voisihan niitä ohjekirjoja tiedustella jälleenmyyjältä tai jos jollain tutulla sattuisi olemaan sama kaukalo niin kopioida. Se kun on kuitenkin tärkein seikka että kaukalo on varmasti kiinnitetty oikein.
 
Kotona ollaan :wave:

Terveyskeskuksesta lähettivät Taysiin ja siellä sitä aikaa menikin kun odoteltiin lääkäriä :headwall: Mitään syytä ei veren tulolle löytynyt ja Nuppu ainakin voi hyvin. Ensimmäisen käyrän aikana potki ja pyöri niin, että päättivät ottaa toisenkin käyrän ja sama meno jatkui. Ekan käyrän aikana tuli yksi supistus, mitä en itse tuntenut :ashamed: Ottivat verikokeita ja ainakaan nyt ei äkkiseltään mitään löytynyt. Ilmoittavat perästäpäin, jos jotain ilmenee.
Kohdunkaulaa oli 5 cm, mutta pehmennyt. Sanoi, että ei haittaa, koska oli niin pitkä.
Eli tässä vaiheessa ei mitään muuta kuin seurataan ja takaisin, jos runsastuu. Ja päivän aikana ei tietenkään tullut yhtään verta, mutta kotona ekalla vessakäynnillä oli taas housuissa täplä :(
Huolestuttaa vain, jos en ala niitä supistuksia tuntemaan, että paljonkohan niitä sitten oikein tulee...
Nuppu on aina vain tyttö ja painoa hänellä oli 1600 g. En huomannut kysyä, että miten päin siellä oli. Nyt 3 ultraajaa on sanonut, että tyttö. Kaippa siihen siis voi alkaa uskoa :D

Hankinnoista Meiltä puuttuu vielä hoitopöytä (tosin jo päätetty mikä haetaan), korviketta, pussilakanasetti, pinnasängyn suojus ja mitähän vielä. Rintapumppua en ajatellut etukäteen ostaa, mutta pitäisiköhän...

Turvakaukalosta Me ostettiin Britaxin Baby safe plus Isofix-kiinnityksellä. Jos mä nyt muistan nimen oikein :whistle: Mutta oli ainakin parissa testissä saanut kiitettävän juurikin tuolla Isofix-kiinnityksellä. Ja tosi helppo asentaa autoon. Ja saa tarvittaessa turvakaukalon laitettua turvavyölläkin kiinni, jos haluaa johonkin toiseen autoon sen.

Turvotusta on täälläkin lähinnä sormissa. Yöksi otan sormukset aina pois, koska pelkään että ne ei sitten lähdekään. Kotona en tosin ole sormuksia pitänyt, kun tuntuu, että ne ahdistaa.

Puudutuksista en osaa sanoa vielä mitään. Ensi viikolla pelkopolilla juttelen kätilön kanssa kaikki mahdolliset niistä läpi ja päätän sitten. Tosin aloin sitten miettimään, että jos joku meneekin pahasti pieleen ja vauva tarvitsisi tehohoitoa, että pitääkö sittenkin mennä Taysiin. En vain haluaisi :whistle:
 
Osuva runo Siksakilla. Kuvaa tunnetta kyllä ihan täysin :heart:
Joskus kun miettii itseään taaksepäin huomaa kuinka itsekästä ja oman navan ympärillä elämä on pyörinyt ennen lasta.
Kaverit joilla ei ole vielä lapsia ovat jotenkin nykyään ihan eri aaltopituudella kuin minä, mutta ymmärrän kyllä heitäkin. Niin elämä muuttuu...

Tens-laite Ei minulle ensi synnyttäjänä tuollaista tarjottu Taysissa 2007... Niitä ei varmaan vielä ollut edes silloin :LOL:

Puudutuksista Esikoisesta sain epiduraalin ja se oli hyvä, mutta vei tosiaan kokonaan ponnistamisen tunteen. Oli tuskaa ponnistaa kun kätilö käski, kun itse ei tuntenut siihen tarvetta.
Siksi olen miettinyt nyt spinaalia se ei ilmeisesti vie ponnistamisen tunnetta pois. Ja olen kanssa kuullut, että uudelleen synnyttäjille eivät kauheesti ehdottele edes epiduraalia.
 
Ai niin tuo Tens-laite. Meillä se jo on, koska olen migreenin jäykistämiä hartioita sillä hieronut. Miten sen siis piti auttaa supistuskipuihin? Laitetaanko se selkään?
Tai siis meillä pitäisi ostaa uudet ne "tassut" tai mitkä lienee nimeltään. Ei meinaa pysyä enään kunnolla kiinni ja niitä on jo pestykin.
 
Korviketta aion minäkin jemmata purkin tai kaksi valmiiksi ennen vauvan syntymää. Juuri sen takia, että jos maitoa ei jostain syystä tulekkaan tarpeeksi, meiltä ei pääse yöllä mistään hakemaan sellaista... tietty jos huvittaa ajella joku 90km/ suunta niin sitten. :D

Tutin hommaan myös jemmaan. Sitä en tiedä tuleeko käytettyä. 2 ekaa vauvaa kun synnytin, siellä sairaalassa ei annettu tuttia, kerrottiin vain sen haittavaikutuksista. Sitten esikoiselle huonoa omaa tuntoa potien sen hirveän kamalan tutin itse hommasin, kun vauva olisi roikkunut muuten rinnalla ihan koko ajan. Kun taas 2 seuraavaa vauvaa eri sairaalassa synnytin, siellä taas tyrkättiin tutti vauvan suuhun mitään kyselemättä, "kun pienellä oli niin kova tarve imeä ihan koko ajan". Minä ihan ihmeissäni, että eikö se ollutkaan niin kamala se tutti. :D Meillä vauvat on jotenkin vaan ottaneet heti synnytyssalissa oikeanlaisen imuotteen rinnasta, eikä tutista ole haittaa sen suhteen ollut. =) Meillä esikko ja kolmas vauva olivat oikeita tutin suurkuluttajia. Kun taas toinen ja kuopus ei huolineet tuttia juuri lainkaan.

Turvotusta en ole havainnut. Ei mulla sitä oikeen koskaan aiemmissakaan raskauksissa ole tullut... ihan siinä loppuvaiheessa vähän. Vaikuttaakohan siihen, kun juon vettä ihan kauheesti aina raskauksien aikana? Jotenkin aina vaan se kylmä,raikas vesi houkuttaa kauheesti! :p

Veden juominen kaiketi hillitsee supistuksia jonkun verran? Ainakin mulla kun tuli mahataudissa supistuksia, ne hiipui kun join kauheesti... mä tosin join Jaffaa, mutta sama kai se, kunhan jotain juo. :whistle:

Turvakaukalona meillä Britaxin joku... en nyt muista tarkkaa nimeä. :D Ostettiin se kuopukselle.

stk ja minivitonen 31+1 :heart:
 
kissinminttu: Tiedän, että kotona on huomattavasti mukavempi olla kuin sairaalassa :ashamed: . Mulla oli onneksi varovainen lääkäri maanantaina tutkimas, ettei ainakaan sen jälkeen supistellut. Toivottavasti olo pysyy tälläisenä ens ti asti, mutta jos muuttuu niin menen kyllä sairaalaan.

Hyvä, että Sompion reissu meni hyvin :hug:

Mä meen takaisin maate, hyvät yöt =)
 
No kenelläkään ei sitten ole aavistustakaan mikä mua vaivaa... :|



Olen tämän illan siivoillut keittiön kuiva-ainekaappeja. Meni aika paljon purnukoita roskiin, parasta ennen 2006 :D
Vielä pitäis huomenna koluta siivouskaappi läpi.. siellä on kyllä kaikkea muuta kuin siivoustarvikkeita =)


ELLEN77 onpas kaunis kehto :heart:

Hyvä että Sompio sai hoitoa odottelun jälkeen ja kaikki kutakuinkin hyvin! Nyt vain sitten tosiaan seurailet vointiasi!

kissinmintulle voimia lepäilyyn, toivotaan että rauhoittuisi supistelut :hug:


Nyt iltapesut ja nukkumaan :wave:
 
..koskien tumppuja :D mä oon niitä metsästäny kissojen ja koirien kans eri kaupoista, enkä oo löytäny- tilasin sit netistä et olis ainakin yhdet.. Pitää vielä etsiskellä, ja toivoisinkin vinkkejä jos joku on sattunu ihan kaupasta/liikkeestä löytämään. :) siis ihan ohuet, puuvillaiset tumput nyt hakusessa- paksumpia kyllä oon löytäny mut ei oo kaupat ajatellu ilmeisesti et on kesävauvojen maihinnousu edessä B) Melkeen kymmenessä putiikissa on käyny tän toteamassa eli en voi olla sokea, vaikka sekin kävi aluks mielessä.. :xmas:
 
Tärkeintähän vuodoissa ja supistuksissa on juuri kohdunkaulan pituus ja 5cm on niin paljon ettei paljon että hirveän suureen huoleen ei ole aihetta tietty lepoon määrätyt lepää. Itsellä kun jatkuvat päivittäiset kivuliaat supistuksetkaan ei sitä lyhennä vuodoista puhumattakaan. Tässä vaiheessa raskautta voi tulla kymmeniä harjotussupistusta päivässä ihan normaalia pääasiahan on ettei ne ole säännöllisiä. Edellisten raskauksien perusteella kärsin kivut heh ja tiedän että tätäkin tullaan päivä tolkulla käynnistämään ...nou ressiä.. :D

Mulla ei myöskään rakko tyhjene kerralla vaikka kuinka kävis vessassa ennen ulos lähtöä niin eiköhän yskästessä lorahda housuun. :D :D

Kaukalo oli tosiaan se Oran tykkäsin..

niin joo sokruarvoista paasto on ainakin ollut kokoajan hyvä ..niin se vaan pieni määrä insuliinia voi muuttaa kaiken.

Tänään on sitten pakko siivota... :/
 
Huomenta!

Täälläkin kun kärsitään jo supistuksista niin laitan teille linkin jonka sain... :p
Eli englanninkielinen juttu harjoitussupistuksista.

http://www.americanpregnancy.org/labornbirth/braxtonhicks.html

Sain vain blogiini vinkin että vesitankkaus voisi auttaa... en oo varma mainitsiko joku siitä jo täällä, mutta kertaus on opintojen äiti.. :D :D Tiedä sitten auttaako vai ei.... Eihän siitä veden litkimisestä nyt haittaakaan ole. :)

EM ja Dodoliina 33+2
 
Muutaman viikon päästä täällä tuskaillaan miten sais niitä suppareita aikaan heh mun mielestä noita harmittomia harjoitussuppareita tarvi edes yrittää saada loppumaan tai hirveesti ressata. En nyt tarkoita kissinminttua tai muita seurannassa olevia joilla on suurentunut ennenaikaisen synnytyksen riski. Harjoitussupistuksethan valmistaa kuitenkin kohtua synnytykseen ja ovat ihan hyvästä.
 
Hyvä, että Naran sokerit ovat tasaantuneet :heart:

Verta tulee aina vain ja hieman enemmän kuin eilen. Voi olla tietty ärtynyt eilisestä sisätutkimuksestakin. Perhana kun tämä on vaikeaa kun kuitenkin huolestuu ja miettii asioista.

Ja aamulla kävi rakennuttajakin taas korjaamassa rakennusaikaisia vikoja ja ei suostu kaikkea tekemään. Tässä on takuttu jo 2,5 vuotta ja haluaisi asian jo päätökseen. Kai tässä sitten oikeuden kautta perätään korjauksia ja oikeuksia :headwall: Huolta ja murhetta riittää vaikka kuinka yrittää rentoutua ja ajatella iloisia asioita. Verenpaineet ainakin oli ok, kun äsken mittailin.
 

Yhteistyössä