TOUKOKUUN TUHISIJAT maaliskuussa <3 <3 <3

moikka

Ihana masu kuva.

Nara onneks vuoto ei ollut pahempaa. Harmi noita sun sokeriarvoja.Että mua jännittää,ens viikolla oma sokerirasitus. Nimimerkillä just söin jäätelöö.Miten tän herkuttelun saa lopetettua????

Kissinminttu
: hyvä kun ei ollu tilanne menny pahemmaksi. Nyt lepoa,kuten kaikki muutkin joille on lepoa määrätty. Tiedän,että se on helpommin sanottu ku tehty jos on useampi lapsi.
 
Jaksamisia teille joilla supistaa :hug:

Äitipoli kuulumisia. Paineet matalat ja pissa puhdas.
Vauvat kasvaneet hyvin ja lääkäri tutki tarkemmin muutenkin, kaikki ok.
A rt ja painoarvio 1300g,
b pt (pää mun pallean alla)painoarvio 1600g.
Kohdunsuu kiinni.
Sanottiin, että seuraavat 2vko ku menny niin synnytystä ei estetä. Toki vielä ei merkkejä synnytyksestä.

Tallille nyt jos ehtis illemmalla paremmin

K&S 29+6 :heart: :heart:
 
Neuvolassa tänään:
Viikkoja siis 32+6
Painoin 80kiloa tasan lähtö paino oli 72kiloo
Painon muutos per viikko oli 140g (hyväHyvä )
Paineet 129/72
Pissa puhdas
Hemoglobiini 119 (viimeksi 2kk sitten oli 116)
Sf-mitta 29 (keskikäyrällä.)
Tarjonta oli RT (JEE)
syke 147 suunnillee
Liikkeet ++

Eli kaikki hyvin ja kehu ku paino oli noussu tällä kertaa noin vähän kun viimeksi oli viikossa tullut +827g. :)

Nyt taidan mennä sohvalle makaamaan kun väsyttää jo kovasti. Kohta nukkumaan. :)

Sori tämä oma napaisuus nyt...
Jos joku päivä jaksaisi kommentoidakkin.
 
Mullakin on ihan riistaytynyt kasista taa herkkujen, lahinna suklaan, syonti. En tajua miksi sita joka paiva pitaa suuhun tunkea, kun ei edes tee mieli ja paha olokin on?!? Tekosyyna tanaan ja pari paivaa sitten oli, kun jakoivat juna-asemalla mainoskikkana ilmaisia suklaapatukoita...ihan kuin ne olisi normaalisti muka niin kalliita etta pakko hamstrata kun kerran saa...
Mulla ei onneksi sokereiden kanssa ongelmia (ollut ainakaan kolmisen viikkoa sitten otetussa verikokeessa, jonka yhteydessa ottivat random sokeriarvon) eika painoakaan ole liikaa, mutta kylla nyt silti voisi jo rajoittaa, en tieda kauanko nuo muhun talla vauhdilla patee. Nyt sen paatin ja lupaan sen taalla julkisesti niin jos vaikka pitaisi: viikkoon en koske suklaaseen!!!

Kerttu84: ja siina sitten toinen paheeni...mun kun on jo pitkaan tehnyt mieli investoida johonkin oikein ihanaan (kalliiseen) laukkuun... Onhan se totta, etta tuollaiset kestaa sitten vuosikausia ja jos oikein ihana osuu kohdalle, niin mika ettei antaisi menna. Ma olen ainakin niin paljon rahaa kayttanyt "halpoihin" (jotain vajaa 100e) laukkuihin enka ikina ollut 100% tyytyvainen, etta nailla rahoilla olisi kylla jo hyvin saanut sen yhden taydellisen.


Mulla on kummallista kiristysta koko keskivartalossa paivittain. Kai ne sitten on suppareita, mutta valilla niihin kylla liittyy sen verran voimakasta mahan kiertamista ja ilmavaivoja, etta saattaisivathan ne olla ihan vaan niita vatsavaivoja jotka tuntuu nyt enemman kun ei ole tilaa kiertaa. Mulla oli vauvana 3kk kestanyt koliikki ja siita asti herkka maha, mitaan oikeaa vikaa ei ole ikina diagnosoitu, mutta muuten vaan jatkuvia mahaongelmia.
Ai niin supisteluista tulikin mieleen: aikooko kukaan juoda vadelmanlehtiteeta tai onko kokemusta aiemmista raskauksista? Ma aloitin sunnuntaina kun tuli 32 viikkoa tayteen rauhallisesti kuppi paivassa ja aion tasta hiljalleen nostaa maaraa aina 4 kuppiin sitten lopussa.

Kissinmintulla sopo maha :). Mikakohan siina on kun muiden mahat on mun mielesta kivoja, mutta omaani en ole oikein tottunut ja mieluiten peittelen sita ihmisten ilmoilla? Kauhulla odotan kun se tasta viela venyy, vikka onneksi en siina vaiheessa enaa ole paivittain muiden katseiden alla...
 
Sompio no ei se seistessä ahistakkaan mut heti kun istuu niin ahistaa... en tiiä johtuuko siitä kun vauva on perätilassa? Tuntuu että se ei pysty ollenkaan liikkumaan kun mä pidän sitä vyötä ja se tuntuu puristavankin... :ashamed:

kissinminttu kaunis masu. :)
 
Heippu!

Ajattelin vaan ilmottaa et täällä ollaan hengissä, liitos ja kannatinkivut on helpottanu. Autosta noustessa ainoastaan sattuu. Närästys on iskeny pahasti päälle, mutta joskos huomenna jo muistaisi käydä apteekissa.
Väsyttää kovasti, mutta menee ehkä öisen valvomisen piikkiin, kun pikkumies päätti herätä puoli neljä ja nukahti vasta ennen kuutta ja ylös piti nousta seiskalta... onneks sain nukkua sen kanssa sit päikyt. Hyvän yön jälkeen jaksaa olla jopa ilman päikkyjä. Saan nukuttua aika hyvin, kerran aamuyöstä käyn veskissä... havahdun välillä kyllä, kun tuoa vatsa-kenguru loikkii, mutta nukahdan heti takasin. Uni melkein on parantunut nyt loppua kohden, niin silti nukuin esikostakin ku tukki viimisen kolmanneksen yöt=) Aika pitkälti masukin rytmi tuntuu samanlaiselta kun esikon oli masussa... voi kun oiskin niin "helppo" vauva, nukkuis pitkiä pätkiä ja söis neljän tunnin välein. Oisin tosi onnellinen. Pahin painajainen ois, jos vauva haluis tissiä tunnin-kahen välein ja huutais illat koliikkia... en tiedä millä ilveellä siitä selviäis täyspäisenä.

G: Onko muiden miehet pitämässä isyyslomia? Jos ei niin onko apua tiedossa ekoiksi viikoiksi??
Meillä ei isyyslomaa mies pysty pitämään (opiskelija ja kesätyöt alkaa toukokuun alussa), mutta luultavasti työnanatja joustaa, niin ku viimeksi, et saa tehä lyhyttä päivää ja olla välillä kotona aamu/iltapäivällä. Omaa äitiäni ja anoppia oon vähän puhunu, jos ne ekana viikkona jaksais esikkoa katsoa, että saan opetella sen vauvan kanssa olemaan ja huilimaan.
Mua on alkanu oikeesti pelottaan, et miten hemmetissä tommosen kohta 2veen ja vastasyntyneen saa sovitettua samalle päivälle...
Lohduttakaa nyt jotku konkarit mua vähän ja hyviä vinkkejä kaivataan kanssa!!!!

Mutta nyt taidan napata jotain syötävää vielä ja sit katsoa nukkumattia...
Ens viikolla neuvolaa ja äitipolia+diabeteshoitajaa...

maariana83+pikkuveli(?) 30+3
 
Miehellä turpos sitten koipi ja nosti lämmön tänään lekuriin ...hyvä "apulainen" mulla siinä. Yöllä kello yks alko nuorimmainen oksentamaan eka keittiöön sitten pissas vessanlattialle. Sen jälkeen mulla alko supistaan niin maan kärpeleesti..että oikein ihana yö taas takana. Aamusta oli tuhruvuotoa taas housuissa. Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttään tää touhu..paasto oli aamusta sitten 5,9 että "hyvin" laskee sekin niillä uusilla ohjeilla nousee vaan...

vadelmanlehtitee eikö sitä käytetä synnytyksen käynnistyksen avittamiseen?

isyysloma mikä se on ??? :eek: :p katsotaan jos saa pari päivää vapaaksi muuta apua ei ole kyllä tiedossa.

 
isyyslomasta: Eiköhän isä ole synnytyksen jälkeen viikon kotona ja loput lomat sitten joskus. Tosin töistä tulos paljon lomautuksia, joten näkee sitten.

Aivan hengästyn, kun luen Naran seikkailuja. Sulla ei oo tylsää, mutta rankkaa kylläkin... Voimia

neuvolakuulumisia: Vähä säikäytti, kun mulle luettiin edellisen lääkärineuvolan kuulumiset. Kohdun sisäsuu oli silloin kolme viikkoa sitten auki puoli senttiä ja tunneloitumista havaittavis. Ehdottomasti sairaslomalle jäätävä....

Sitten ei ole alakertaan kukaan katsonutkaan. Ensi viikolla on lääkärineuvola ja vähän hirvittää, missä mennään. Muut neuvolakuulumiset tänään oli hyviä. Mut mitähän nämä päivittäiset supistukset saa aikaan. Nyt muutamana päivänä on ruvennut tuntumaan vihlaisuja alapääs. Oletan, että vauva sovittaa päätään.

Täälläkin yöunet kateissa. Herään tunnin välein ja välillä valvon kaks tuntia putkeen parhaaseen nukkuma-aikaan...

Mut silti täällä iloisella mielellä. Jokainen päivä vie lähemmäs vauvan saantia ja jokainen päivä parantaa pienokaisen mahdollisuuksia :heart: Vaikka levos oleminen onkin masentavaa, niin koko perheen takia se nyt vaan on kestettävä.

Alhambra + Napero rv30+2
 
Meillä mies tällä viikolla oli pomon juttusilla, ja sopivat, että mies aloittaa 4 viikon kesälomansa viikkoa ennen la:ta. On sitten täällä kotona HETI kun synnytys alkaa. Siinä kun ei tod.näk. ole aikaa hukattavissa yhtään... ja ambulanssilla mun pitää sitten matkaan lähteä. Mies saa sitten viedä lapset hoitoon (jos vaan "hoitotäti" ehdokkaista joku silloin kotona ) ja tulla sitten perästä sairaalalle. Isyysloman mies pitää sitten joskus heinäkuun jälkeen. Loppukesästä-alkusyksystä. Ei vielä tarkemmin tiedossa.

Vadelmalehtiteetä aloin miettimään, et mitä sen on tarkoitus tehdä?

Hyvin se sujuu kahdenkin kanssa maariana! Onhan siinä alkuun vähän totuttelemista, kun on kaksin kappalein pieniä vaatimassa äitiä, mutta kyllä se siitä, kun löydätte teille sopivan "rytmin". Ja kun vauva kasvaa, sitten siitä on seuraa isosiskolle. Ja pian huomaatkin että he leikkivät keskenään ja ajavat äitin pois leikkien tieltä. :D

Meillä esikoinen ja toinen (molemmat tyttöjä ) ei ole olleet uudesta vauvasta mustasukkaisia. Ovat vaan olleet koko ajan töhöttämässä vauvan kimpussa ja auttamassa vauvan hoidossa. Mutta meidän kolmas, poika, oli tosi mustis kun meidän neljäs lapsi syntyi. Kun tulivat hakemaan meitä synnäriltä kotiin, ja otin isomman pojan syliin, poika läppäisi mua poskelle, ja yritti vetää vauvan jalkaa. Sitten poika vaan nyyhkytti minun sylissä. (Olihan siinä muutosta, kun olin ekaa kertaa pojan aikana poissa kotoa, ja heti 2 yötä kerrallaan. Ja sitten kun poika näkee äidin, onkin äidillä pieni vauva kainalossa. ) Ja ensimmäiset pari viikkoa isompi poika oli kuin maansa myynyt, itkua tihrusti suunnilleen kaikesta. Näillä pojilla ikäeroa 1,5v. Mutta sitten isompi poika alkoi hyväksymään pikkuveljensä. Ja sehän oli oikein hauskaa pojasta, kun huomasi että pikkuveljelläkin on pippeli. :D Vauvan kasvaessa isompi poika alkoi tuomaan vauvalle kaikkia poikien leluja ja kovasti yritti saada leikkikaveria. Ja nyt ovatkin sitten oikea parivaljakko. :D

Masukuvaa tältä aamulta. Rv 29+1 :heart:

 
Ihania masukuvia!

MayaXs: Täällä myös yksi suklaan himoitsija. Alkuraskaudesta sitä meni ihna tuhottomasti, jouluna tietenkin joulusuklaat ja nyt viime aikoina on alkanut taas maistumaan. Jos levyn erehtyy ostamaan, et syö hissukseen, niin eipä mee kauaakaan kun levy on kadonnu jonnekin... Vielä ei painonnousuun oo kiinnitetty sen suurempaa huomiota vaikka jo 19 kg on tullu!

EM: Lekurin mukaan tää veijari ois pää alaspäin, mut silti suurin osa liikkeistä tuntuu tuol alavatsalla. Ota sit selvää miten päin siellä oikeesti ollaan...

Nara: Oih ja voih mitä kaikkea sie joudutkaan kestämään. Voimia!

Vadelmanlehtiteestä sama on mulla sama käsitys kuin Naralla eli kois vaikutusta synnytyksen käynnistymiseen (jos on)...

Mariaana83: Mies meinasi olla syntymän jälkeen pari viikkoa isyyslomalla tai miksei suoraan sitä kolmea viikkoa, riippuu ihan miten pystyy pitämään. Ja sit siskolla alkaa sopivasti kesäloma toukokuun lopussa eli sieltäkin suunnalta on sitten apuvoimia tiedossa, joko seurauksi viimeisille odotuspäiville taikka sitten avustelemaan mua tulokkaan hoidossa. =)

Fox, 29+3
 
Maya Mihin se vadelmalehtitee vaikuttaa?

EM Ok. Mä olin siinä uskossa, että sitä voi käyttää loppuun asti. Mutta saa nähdä alkaako kanssa ahdistaan sitten jossain vaiheessa.

Maariana Meillä mies aikoo pitää isyysloman putkeen koko kolme viikkoa. Ja tarkoitus olisi aloittaa se heti vauvan synnyttyä. Sitten pitää viellä kuukauden kesälomankin. Voi olla, että ei heti perään, mutta kesällä kuitenkin on sitten kaikenkaikkiaan ihan mukavasti kotona auttamassa. Tosin meillehän tulee vasta eka. Mutta kun ei tuo miehen selkä parane niin tässä pelätään, että jos se joutuukin siitä vielä leikkaukseen ennen vauvan syntymää. Sitten on pakko saada jotain kodinhoitoapua kunnalta ja käyttää äitiä ja sisaruksia apuna. Anoppi on sen verran iäkäs ja asuu kaukana, että en usko siitä saavani apua. Ellei se sitten muuta meille pariksi viikoksi :whistle:
 
Huomenia |O

Mulla on ollut ihan ihme viikko, kaikki aamut on jotenkin niiiin jähmeitä, sitä nousee kyllä ylös mutta tuntuu ettei vaan jaksa yhtään mitään. Pakko siis suunnata sohvalle ja torkkua vielä muutama tunti ja yhtäkkiä onkin jo päivä puolessa ja on tuskin saanut yöpaidan pois päältä ja aamupalan syötyä :eek: Sitten kohta helpottaa mutta tosiaan tuntuu kuin raahaisi perässään jotain sadan kilon kivisäkkiä :(

Naralle toivottelen voimia, hurjasti sulle sattuu ja tapahtuu!

EM mullekkin iskenyt tukivyöahdinko, pistän sen kyllä suosiolla päälle kun lähden liikenteeseen mutta kotioloissa sitä en voi oikein enää käyttää vaikka syytä ehkä olis..

Maariana Mies pitää vauvan tullessa talvilomaa, isyyslomaa, kesälomaa.. eli yksin ei minun tarvitse olla onneksi..

Kerttu84 Hintava laukku, mutta varmasti ostos kannatti! Juuri sellainen kohde mihin minäkin olisin valmis sijoittamaan vähän enemmän ilman toivotonta syyllisyyttä ja katumusta ;) Nauti ostoksestasi!

Tänään illemmalla vielä neuvolaan, hassua ravata siellä nyt tiiviimmin. Perhevalmennustakin olisi luvassa mutta taidamme jättää väliin tämän kerran, niin puuduttavaa se meno siellä on..

Juustokakusta tuli ihan loistavaa, lisäsin siihen sen valkosuklaan :p

Jasmin ja aarre 32+4 :heart:
 
Vadelmanlehtiteesta: juu muistelitte ihan oikein etta on siita huhuttu etta auttaisi synnytyksen kaynnistamisessa (tosin siita olen lukenut monelta suunnalta etta ei toimi...) Siihen tarkoitukseen en sita nyt viela tietysti juo, mutta sen olisi tarkoitus 'treenata' kohtua ja valmistaa synnytykseen. On sanottu nain nopeuttavan synnytyksen 2. vaihetta, vahentavan verenvuotoa synnytyksessa ja vahentavan myos tarvetta apukeinoihin kuten imukuppiin tai pihteihin. En nyt toissa ollessa ehdi linkittaa, mutta (englanniksi) olen paljon asiasta googlettanut ja sen verran hyvalta kuulosti etta paatin kokeilla. Varoitetaan, etta tuo saattaa aiheuttaa kivuttomia suppareita eika sita sen takia suositella kaytettavaksi ennen kuin 32 viikkoa on taynna. Itse olen tosiaan juonut vaan kupin teeta paivassa eika ole mitaan ongelmia ollut, tuota vadelmanlehteahan myydaan pillereinakin ja niissa varmasti sitten paljon enemman vaikuttavaa ainetta.
Rohdoilla sain plussan tikkuun niin mennaan sitten rohdoilla loppuun asti :).

Meilla pitaa tuleva isa isyysloman kun vauva syntyy. Se ei taalla ole kylla kuin viikko, mutta onhan sekin jotain. Oma aitini lentaa tanne sitten toukokuun lopussa avuksi myos (ongelmia on ollut lahinna siina, miten sen saa pysymaan Suomessa siihen asti etta olisi vauva varmasti ulkona... no eka lapsenlapsi etta ymmartaahan tuon :).) Myos anoppi sanoi etta on ottanut toista vapaata toukokuun lopussa. Etta apua on ainakin tarjolla, mua melkein hirvittaa etta ei jaa yhtaan kahdenkeskista aikaa vauvan kanssa.
 
nikunaku: Minäkin sain kuulla olevani jonkunlainen kummajainen imetyksen takia, kun täysimetin sen vähän yli 6kk. Vauva ei suostunut syömään tuttipullosta ollenkaan niin se kai siitä niin kummallista teki |O
Joidenkin ihmisten oli vaikea käsittää, että ei se ihan oikeasti niin kamalaa ollut ettei pystynyt olemaan vauvasta erossa kuin sen syöttövälin pari-kolme tuntia maksimissaan.
Kiinteiden aloittamisen jälkeen jatkoin imetystä vielä niin kauan kun poika oli 14,5kk ja se oli jopa neuvolan terkkarin mielestä liian pitkään :kieh: Olisin imettänyt kauemminkin, mutta oli melkeimpä pakko lopettaa kun olin silloin jo uudelleen raskaana ja imettäminen aiheutti ihmeellisiä mahakipuja, vähän jotain supistusten tyyppisiä :|

Se tosiaan on jännä että teetpä sitten niin tai näin, niin ei ole mitenkään hyvä :whistle: Onneks en jaksa liiemmin ottaa paineita mitä muut on mieltä, tärkeintähän se on että on itse asian kanssa sinut kun ei kaikkia voi koskaan miellyttää, eikä tarvitsekaan ;)


Oho, onpa Suzyanne selvinnyt vauva-tavaroiden hankinnoista todella pienellä summalla :eek: =) Tuossa varmaan joutuu jo näkemään vaivaa, että saa kaiken hankittua noin edullisesti :flower:
Tietty riippuu vähän missä päin asustaa, siellä pääkaupunkiseudulla tuntuu hintapyynnöt olevan HUOMATTAVASTI edullisempia käytetyistä vauva-tarvikkeista mitä esim. täällä päin. Esikoista odottaessa yritettiin jotain etsiä käytettynä, mutta kun ei edes ole sitä tarjontaa niin pakko oli hankkia melkein kaikki uutena. Rahaa upposi n. 1500? ja sitten lopetettiin laskeminen :whistle:

Imetyksestä vielä Suzyannelle piti sanoa, että meilläkin tuo esikoisen odotus alkoi Clomifen-kierrosta, eikä ainakaan mulla ollut siis ongelmia imetyksen kanssa. Maitoa tuli alkuun ihan liikaakiin, olis riittänyt vaikka luovuttaa.

Joien terkkari kuulostaa aika :eek: :eek: :whistle: Siis miten voi olla niin piittaamaton ammatti-ihminen?! Sehän olis just tärkeää, että saisi kertoa omista fiiliksistään niillä käynneillä vai oonkohan ymmärtänyt homman jujun väärin, että pelkät mittaukset, terkkarin omat sanomiset ja ulos.

Minusta tuntuu että vauva ehkä silloin yksi yö kääntyi kun oli niitä kipeitä supistuksia. Ihan kuin pää olis pää joka painaisi tuonne alas, vessassa saa ravata vajaan tunnin välein. Ja sellaista ikävää vihlontaa tuntuu kohdunsuulla melkein joka päivä, supistuksiakin alkanut olla jo päivittäin.
Eilen oli jonkun aikaa menkkamaista jomotusta noiden suppareiden yhteydessä, vähän huolestuttaa kun esikoista odottaessa (tosin loppuraskaudessa) ne menkkamaiset jomotukset avasi kohdunsuun 2-3senttiin.
Onneksi huomenna neuvola-aika niin katsotaan mitä terkkari sanoo. Meen nyt ensimmäistä kertaa uuteen neuvolaan uudelle tätille, enkä yhtään tiedä millainen ihminen se on. Toivottavasti yhtä ihana kuin entinenkin terkkari, sitä vähän ikävä ollut!!

Jotenkin tuntuu kuin masukin olis tipahtanut alemmas, jokohan se vauva olisi voinut alkaa laskeutua?

Vadelmanlehtiteestä en ole kuullutkaan, ja taitaa jäädä mulla juomatta kun en muutenkaan ole teen juoja yhtään.

G: Mies pitää isyysloman koko 3 viikkoa yhteen putkeen alkaen vauvan syntymästä. Pakkokin aloittaa silloin, että hoitaa esikoisen sen aikaa kun olen sairaalassa vauvan kanssa.
Kesälomansa (4vko) pitää sitten vasta syyskuussa.

syli täynnä kultaa: Mulla tuli ihan itku silmään kun luin teidän pojasta nelosen syntyessä :'( :snotty: Tuli ihan mieleen että meidän esikoinen saattaa reagoida juuri noin kun tulee isin kanssa äitiä ja vauvaa katsomaan sairaalaan. Yhtään yötä ei olla oltu erossa kun poitsu ei ole missään yökylässäkään koskaan ollut yksin. Tiedän jo nyt että mulla itselläni tulee varmasti olemaan aivan järjetön ikävä, toivottavasti kaikki menee hyvin eikä tarvitsisi viipyä sairaalassa kauan!

Meillä oli maanantaina uudelleensynnyttäjien perhevalmennus. Ihan kiva siellä oli jutustella, mutta eipä se kyllä mitenkään välttämättömyys olisi siellä ollut olla. Ensi maanantaina on sitten toinen ja viimeinen kerta ja kyllä me varmaan sinnekin mennään.


Siksakkia & KultaPieni 31+5
 
Moikka

Pikkasen yli puoleen yöhän meni vaatehuoneen rakentelu prokkis.Ei saatu ku yks seinä tehtyä.Kohta pitäis alkaa kantaa vaatteita lisää alakertaan.Pitää saada se tyhjöksi ja kaappi purettua,että voi sohvasängyn viedä ylös.

Maidontulosta: mulla ei ole rinnat vuotanu ollenkaan raskausaikana.Mun mielestä mun tissit on "laiskistunut" mitä useampi lapsi on.Neljännen kohdalla sain lopettaa liivinsuojeien käytön aika nopeasti. Mulla nousee maito silloin kun vauva on rinnalla ja tilaa sen. Nelossessa mulla nousi maito kunnolla rintoihin vasta usemman päivän päästä synnytyksestä.Hyvin pärjäsi niillä paksuilla ensi maito tipoilla.
Mulla on ollu imetys jotenki tosi helppoa laiskoista tisseistä huolimatta. (paitsi ne aivan kamalat jälkisupistukset imettäessä,niitä jo kauhulla odotan) Ja laiskat tissit joihin vain maito on noussu tilatessa.Mutta silloin ne täyttyy nopeasti.Vauva on täynnä jo muutamassa minuutissa.Silloin ihan pienenä joi pitempiä aikoja ku imeminen on kummiskin työlästä. Max 5 min kestäny syöttö. Esikoista muistan imettäneeni 15-30 min kerrallaan.
Mäkin lopetin imetyksen kun olin uudelleen raskaana. eli 3 kk sitten.Oho onko siitä niin vähän aikaa.Täysimetyksestä vielä sen verran,mullakin tuli maitoa yli tarpeiden ja sitä alussa luovutinkin tays:iin.Pakastin oli täynnä omaa maitoa minigrip pusseissa ,mutta meillä kukaan vauvoista ei ole tykänny juoda/osannu juoda vai halunnu juoda pullosta. Syöttövälit oli onneks isommalla vauvalla 3-5h joten välillä pääsi itsekkin käymään jossain.

Voi vitsi miten ihanat leikit noilla on.Miten tuo pieni voi osaa jo olla niin jutussa mukana. :heart:
 
Karkas taas.

Nara siis ne suositteli painottamaan syömistä iltaan. Hyvä jos sillä paasto saatu alaspäin. Olen kuullu,että jos on liian pitkä tauko syömisessä ja sokerit laskee liian alas ni sillo elimistö laukasee hätä insuliinit ja sokertit kohoaa.Niin voi kuulemma käydä yöllä.

Isyyslomasta: mies aikoo pitää sitä sitten kun vauva syntyy.-En tiiä onko sen 2 viikkoa vai 3 viikkoa.Joskus se on säästäny 1 viikon myöhempään.Kesälomaakin pitää siihen putkeen tai melkein putkeen. En oikeesti tiiä ku olen ihan sekaisin niistä,sen tiedän,että jostain se säästää 2 viikkoa kun syksyllä on kai menossa isänsä kanssa reissuun. Miehen firmassa oli myös suositeltu pitää lomarahat lomana.En tiedä onko pakko pitää. Silloihan se olis melkein koko kesän kotona.

 
Suzyanne
Onpa tullut paljon kivoja masukuvia, laitetaanpas omakin 32+0 poksumisen kunniaksi.


Sitten laitan vielä kuvan meidän "sylivauvasta" , mahtaa olla ihmeissään kun ei enää muutaman viikon päästä olekaan mun sylini enää aina hänelle vapaa.. :D


Siksakkia Ihan samanlaisia tuntemuksia on alkanut mullakin olla, ihan nyt vasta tällä viikolla, eli kipeitä supistuksia varsinkin ihan pienenkin rasituksen yhteydessä, vaikka 300 m kävelyn. Lisäksi on ollut juuri tuota menkkamaista jomotusta, sekä kipeitä vihlaisuja kohdunsuulla, ja paineen tunnetta alhaalla. Ja vielä noiden lisäksi selkäjomotusta. Maanantaina tulivat kaikki tosi pahoina, kun kävelin noin 800 m. Soitin eilen terkkarille noista oireista huolissani, sanoi että jos oireet helpottavat levossa, niin vaavi ei ole ainakaan vielä tuloillaan. Mulla oireet helpottivat noin parin tunnin levon jälkeen vasta, ja liittyvät siis rasitukseen, mulla kävely on pahin. Liittyykö sulla noi kaikki oireet rasitukseen, vai tuleeko niitä ihan levossakin?

Monella muullakin tuntuu olevan jo kipeitä supistuksia , toivotaan että meillä kaikilla vielä pikkuiset pysyisivät ainakin muutaman viikon masussa. Siskoni poika syntyi viikolla 33, ja juuri kävelylenkin jälkeen alkoivat siskolla synnytykseen johtaneet supparit. Joten kyllä on mun kävelyni nyt kävelty, ja samaa sanoi terkka. Melkeinpä 200 m on maksimi, ja sekin mieluiten vain ihan ruokakaupan tms. liikkeen sisällä, sen verran että pakolliset ostokset saa tehtyä. Nyt olenkin etsimällä etsinyt liikkeitä, joiden lähelle pääsee autolla. Täällä Helsingissä se vaan on helpommin sanottu kuin tehty. Tänään keksin ainoan kirjaston tästä lähettyviltä, jonka kellarissa on parkkihalli, Pasilan kirjasto. Olipa luksusta! Kauppakeskuksista löytää muuten kaikki tarvitsemansa, mutta kun olen kova lukemaan, niin tähän saakka kirjastot olivat ongelma, piti aina käydä jossain kauempana sivukirjastossa, kun niissä on parkkipaikat vieressä.

Nikunaku noista naisvaltaisista aloista, olen ollut ihan aina naisvaltaisella, ja kyllä surettaa ja ihmetyttää se pahansuopuus. Osastolla, jossa olin 8 vuotta putkeen, on 14 naista ja 1 mies, ja henki aika huono, kenestäkään ei voi tietää kuka puhuu peetä selän takana, vaikka olisikin edessä päin ystävällinen. Olenkin päättänyt etten mene samaan paikaan enää takaisin äitiysloman jälkeen, onneksi on iso talo ja paljon eri pisteitä. Ehkä pienempi työporukka sopisi minulle parempi, herkkä kun olen.

Kissinminttu hyvä kun kohdunsuu oli kiinni!!

Onpa nätti uninurkka, ihana tuo verhosysteemi, ja varsinkin tuo takaseinä on upea, ei taida ihan taulu olla, onko kuva ihan koko seinän kokoinen?

Joie Ihan käsittämätön kyllä tuo terkkari, taitaa olla väärällä alalla, tai sitten vaan kyllästynyt työhönsä, ei kyllä ollenkaan asiallista käytöstä hänellä, sinähän siinä olet tärkein, ei tuollainen vähättely kuulu ollenkaan hänen toimenkuvaansa!! Saisitko vaihdettua terkkaria?

Kerttu84 Onnea mieleisestä laukkuhankinnasta, minkämerkkisen laukun ostit? Itse olen ihan aina haaveillut kunnollisesta laukusta, mutten vielä koskaan ole raaskinut, ja köyhyys pitää siitä aika hyvin huolen, ettei sellaiseen oikein ole mahdollisuuttakaan. Joskus jos on ylimääräistä, niin aina tulee jotain muka "tärkeämpiä" hankintoja, nytkin pitäisi uusi tietokone hankkia, kun tämä vanha on jotain 10 vuotta vanha, ja avaa sivua noin 2 minuuttia... :headwall: Mutta jonain kauniina päivänä kyllä vielä aion olla ihanan, laadukkaan nahkalaukun onnellinen omistaja minäkin! =)

Isyyslomasta, mies ei ole nyt vähään aikaan ollut töissä, on ollut aina yrittäjä, mutta pisti jokin aika sitten firmansa pakettiin, ja aikoo nyt ainakin jonkin aikaa pitää taukoa työelämästä, säästäväisinä kyllä pärjäämme. Mies on kotona ainakin sen ajan kuin minäkin, eli ensi kevääseen asti, ja sitten jompikumpi meistä menee töihin tienaamaan ja toinen jää hoitovapaalle. Alunperin olen ollut sitä mieltä että minä menen töihin ja mies saa jäädä hoitovapaalle, ja hänellekin se sopisi. Mutta voihan se olla, etten sitten raaskikaan, vaan haluan itse jäädä vaavin kanssa kotiin.. :whistle:

Nyt maistelemaan lihaperunalaatikkoa, jonka äsken otin uunista.

Suzyanne 32+0 POKS!!!
 
Siksakkia meillä myöskään tuo meidän taapero ei ole ollut kertaakaan yötä erossa musta ja mietityttää kyllä miten mahtaa reagoida. Onneksi synnytyksen koittaessa laspenlikat (mun vanhemmat) tulee meille niin saa olla kotona, jospa se vähän lieventäisi ikävää. Toivon kyllä niin hartaasti, että polikliininen synnytys onnistuis niin ei tarttis olla välttämättä ollenkaan yötä erossa.

Minäkin koin toisinaan että joillekuille oli ongelma se että imetin tuota nelosta ensin täysimetyksellä sen 6kk ja osittaisella 15kk ikään saakka. Erityisesti silloin kun poika oli vielä täysimetyksellä joillain oli ihme pakkomielle väkisin yrittää heti kun mun silmä vähän vältti tunkea vauvan suuhun jotain syötävää, tyyliin täytekakkua tmv. Raivostuttavaa kertakaikkiaan |O Kolmea ekaa muksua en onnistunut täysimettämään noin pitkään ja itselle oli todella iso asia se että kerrankin onnistuin siinä. Mulla noi kolme ekaa "epäonnistumista" on kyllä ollu aika pitkälti kiinni myös itsestäni. Esikoisen aikaan stressasin niin paljon sitä että riittääkö maito, enkä uskonut sen riittävän vaan tarjosin aina imetyksen jälkeen varuiksi vielä pulloa. No tottakai se oma maito sitten loppuikin melko pian, jos olisin enemmän luottanut maidon riittävän ja yrittänyt enemmän olisin voinut onnistua. Kakkosta imetin 5kk ja täytyy tunnustaa etten yhtään muista paljonko tuosta oli täysimetystä, alle 3kk ainakin...enkä kyllä muista sitäkään miksi lopetin tuohon 5kk:n ikään. Kolmosta imetin sitten 3kk, maitoa olis tullu, mutta sitä tuli niin paljon ja suihkuamalla että vauva joka kerta melkein tukehtu siihen ja niin se sitten alko lopulta saamaan kauheita raivareita eikä suostunut tissille enää ollenkaan. Tuo kaiveli kyllä aikansa, sillä jälkeenpäin ajateltuna tilanteesta olisi varmasti selvitty eteenpäin kun olisin vaan enempi yrittäny ja hakenut vaikka neuvoja jostain. Nelosen aikaan kaikki sujuikin sitten kuin tanssi. Ja toivon hartaasti että nytkin sujuu. Stressiä en ota vaan hyvin luottavaisin mielin olen että kyllä se onnistuu. Mulla on vähän sama homma ku nikunakulle, että tuntuu että rinnat on laiskistuneet, nelosen aikaan mulla ei koskaan ollu rinnat täydet muutoin kuin syöttäessä. Väliajat ne oli ihan pehmeät. Vuotamistakaan ei juurikaan ollut, joskus alussa vaan muutaman kerran piti käyttää liivinsuojia. Silti maitoa tuli kyllä hyvin kun poika oli rinnalla.

Isyyslomaa meidän isukki pitää sen kolme viikkoa heti vauvan syntymästä. Kesäloman pitää sitten vähän myöhemmin kesällä. Sitäkin mietittiin että olis pitäny molemmat lomat putkeen, mutta 7 viikkoa lomalla olis voinu kiristää liiaksi isännän hermoja :whistle: Nyt onkin eka kerta kun miehen on mahdollista pitää koko kolme viikkoa putkeen. Aiemmin on pitäny viikon kerrallaan.

Vauva pitää täälläkin melkoista elämää kaikenaikaa ja välillä tuntuu että heittää kuperkeikkaa. Hikkaakin on nyt jo tuntunut. Liikkeistä huomaa kyllä että tila alkaa käydä ahtaaksi. Vähemmän tuntuu ihan selkeitä potkuja vaan enemmän sellasta pyörimistä ja möyrimistä.

Niin kiitos nikunakulle kakkulinkistä! Tosi hyvältä vaikutti, teen sitä sinne synttäreille! Mulla onkin aina yleensä jonkin sortin juustokakkua ollu tarjolla, mutta ei koskaan mustikkaista, tosi kiva saada vähän vaihtelua.

Ihania masukuvia ootte laitelleet! Kyllä mä niin kateellisena katselen noita teidän hoikkia varsianne missä on vaan nätti vauvamaha eikä yhtään mitään ylimäärästä...

Mitähän vielä piti, en nyt taas muista. Voimia ja halauksia kaikille tarvitseville :hug:

villahousu & Sulo 30+6
 
Suzyanne Ihana kissimirri! :heart: Meilläkin yks tumpula todella tulee yllättymään kun joutuukin ekaa kertaa elämässään jakamaan huomion vauvan kanssa. :whistle: Vähän jännittää miten mahtaa reagoida.

Niin ja kun kysyit maisemasta kuvassa, on melkein koko seinän levyinen ( myös lattiasta kattoon ) valokuvatapetti. Syksyinen ruskankirjava polkumaisema. Itse aiemmin nukuttiin miehen kanssa tuossa makkarissa, mutta sitten rempattiin toinen ja vauva saakin tuosta omansa. :)

Huomenna poksuis. Nopeastihan tää viikko meni vaikka ei ole mitään saanut tehdäkään. :D

kissinminttu & pipana 29+6
 
Suzyanne: Mullakin lisäksi selkä vaivaa, varsinkin alaselkä on tosi kipeä. Tänään käveltiin kerhosta pois, n. 2,5km ja tuntui ihan kuin alavartalo olisi vähän irrallaan ylävartalosta, sellaista ihme lonksumista ja kamalaa vihlontaa lantiolla ja alaselässä :|

Kävely on aiheuttanut nyt muutaman viikon ajan noita kipuja ja supistuksia. Samoin esikoisen nostelu ja kaikki muutkin arkiset hommat.

Päivisin en juuri ehdi istahtaa tai olla levossa, mutta illalla kun menen nukkumaan niin kyllä ne kivut tuntuu myös silloin. Samoin supistelee välillä pitkällään ollessaankin, mutta onneksi ne ei vielä mitään kamalan kipeitä ole ollut muutamaa päivää lukuunottamatta.

Tuon kävelynkin kanssa on vähän sellainen tilanne, että jos meinaa täältä neljän seinän sisältä johonkin päästä niin pakkohan mun on kävellen mennä, kun ei aina ole autoa käytössä. Ja vaikka kerhot ja muskari jätettäisikin käymättä, niin kuitenkin esikoisen kanssa ulkoillessa tulee käveltyä ym. mistä noita kipuja tulee.
 

Yhteistyössä