TOUKOKUUN TUHISIJAT joulukuussa <3 <3 <3

Voi, ihania rakenneultrakuulumisia. Meidän pitää vielä reilu viikko odottaa. Jännittää. Kivoja masukuvia myös. Itse en jostain syystä ole jaksanut niitä vielä nettiin viritellä, mutta kai pitäisi.

Aamulla kävin jumpassa ja sen jälkeen kaupungilla. Ostin pariin sohvatyynyyn ihanat punaiset pääliset ja oveen kranssin. Vähän jotain joulufiilistä. :heart:

Mies on meillä ollut tässä loppuviikossa se, joka on vetänyt oikein kunnolla herneet nenään joka asiasta ja on ihan idiootti (siis TÄYSIN objektiivinen mielipide...). Eilen sitten piti jo minunkin vähän itkeä tirauttaa, eikä tunnelma kyllä tänäänkään ole kovi lämmin ollut. Onneksi se lähti nyt katsomaan kiekkoa, niin saan olla rauhassa kotona koiran kanssa :kieh: Olispa jo joulu ja saisi unohtaa työt taas hetkeksi. Varmaan auttaa myös tuon miehen hermopinteeseen.

Olen ehkä havainnut mahassa jotain liikettä. Kohtu tuntuu ihanalta pallolta kättä vasten ja uskon, että siellä on oikein mukavaa jumpata.

Jaaha, ruoka-aika. Hyvää viikonloppua kaikille ja tsemppiä teille, jotka painitte aina vaan jatkuvan pahoinvoinnin kanssa! Kuulostaa kohtuuttomalta.

PilkkuPantteri ja Jyvä 18+4
 
Hei

Aika rientää ja kohta ollaan puoli välissä. Listaan voi päivittää iän, sitä on siis 25 v. Täällä alkoi liikkeet tuntua viikko sitten ja mahdotonta myllerrystä on ollut siitä asti. Mä oon kyl kade teille rakenneultrassa käyneille. Täällähän ei sellaista mahdollisuutta ole, joten sukupuoli ja muut jutut selviää sitten synnärillä. Toivottavasti muuten kaikki on ok. Veriseula otettiin ja se ei ainakaan hälyttänyt.

Meidän esikoinen on nyt 13 kk ja on heittäytynyt melko kiukkuiseksi. Päivät vaan roikkuu lahkeessa ja iltaisin kitisee ja keksii kolttosia koko ajan. Suoraan sanottuna kevät pelottaa, että miten selviän jos vauva on kovin rintariippuvainen. Esikkohan säntää minne sattuu, kun ei voi koko aika perässä juosta.

Mulla on muuten alkamut pistämään kyljestä vaunulenkeillä, vaikka on hiljakseen menty. Esikolla nämä vaivat tulivat vasta viimeisillä viikolla. :eek:

viikuna ja toukka 19+5
 
Kääks kun kuvottaa taas johtuu kai väsymyksestäkin. Yöllä tyttö oksensi sänkyyn nukkuu siis perhepedissä...todella ihanaa alkaa niitä sit siivoamaan sitten mies tulee töistä kotiin ja kolistelee keittiössä arghghhg..josko ens yönä sais nukkua.
Supisteli yöllä aamulla ja päivällä..onneksi ne työt loppuu ens viikolla mun kroppa ei kestä enää. Maanantaina sitten se rakenneultra. Oikeastaan edes kiinnosta se sukupuoli pelottaa vaan että onko kaikki ok?!kysyn kyllä jos kertoo.. Jotenkin poikatunne vähän poikamaisia vaatteitakin tullut hommattua.

jaahas pyykkihommat kutsuu.
 
Täällä kans edelleen oksennellaan, ei joka päivä vaan välillä saattaa olla välipäiviä. Sen lisäksi on pahoinvointia ja just kun on syöny jotain, niin sen jälkeen tulee vielä pahempi olo ja pitää vähän aikaa olla pitkällään niin sitten helpottaa. Oon jo asennoitunut siihen että tää kestää koko raskauden niin kuin esikoista odottaessakin :attn: Silloin odotin koko ajan milloin se loppuu, mutta nyt en enää edes uskalla odottaa sellaista pahoinvoimatonta oloa! Vielä vähän yli 20 viikkoa niin sit helpottaa, vauvan synnyttyä se loppui eikä tarvinnu synnytyspäivän jälkeen enää oksentaa :D

Mut sen olen päättänyt, että jos vielä kolmannen kerran olen raskaana niin anelen ne pahoinvointilääkkeet HETI kun/jos oksentaminen alkaa!


Onnea hyvistä ultrakuulumisista siellä käyneille ja jasmin84 ainakin oli saanut sukupuolenkin selville, jännää =) Meillä olis tiistaina rakenneultra, jännittää kamalasti jo onko kaikki hyvin!

Mä oon aina pitäny sitä ensimmäistä annettua aikaa "oikeana" vaikka ultrassa olis muutaman päivän heittoa ollutkin, jos siis ei ole ultraaja sitä lähtenyt muuttamaan. Kuulema se ei niin tarkka ole, ja meillä on rajana 7 päivää heittoa että muuttavat la:a.
En oo koskaan ajatellutkaan että tuollain vois itse "muuttaa" tai seurailla sen mukaan mitä vauva ultrassa milloinkin vastaa :) Esikoista odottaessa kun käytiin niin monta kertaa ultrassa (10-15) kertaa niin aina vauvan koko vastasi 3-6 päivän heitolla la:a.

 
Moikka

Huh huh.Oli yllättävän rankkaa 3 v synttäreiden järjestäminen.Eilen illalla myöhään tehtiin kakkuja ja muita työläimpiä tarjottavia valmiiksi. Appivanhemmat ei kauaa meillä ollut ja he eivät sanoneet mahasta mitään.Eivät siis tiedä vielä raskaudesta. Mun maha on kasvanut paljon ja nyt se on selvästi jo vauva maha eikä vaan, että olisin vähän lihonnut. Laitoin vielä sellasen äitiyspaidan joka korostaa mahaa.
Miehen sisaruksetkaan eivät huomanneet,tai sanoneet mitään. Vaikka meidän 13 v esikoinen sanoi yhdessä vaiheessa ku tuttavan lapsen nimestä puhuttiin,että älä sä todellakaan anna tota nimeä sun vauvalle. ;) Kun olivat lähdössä mies kysyi, että kai te huomasitte jo,että meille tulee vauva? Toinen oli vähän katsonut mahaa,muttei ollut varma.
Eiköhän ne kotimatkalla soittaneet äidilleen ja paljastaneet anopille raskauteni. ;)

Mulla on ihan ikuisuus rakenne ultraan joten jouduttiin käyttää np ultran kuvaa ku laitoin tädille ja muutamalle tutulle joulutervehdyksiä.
http://www.aijaa.com/v.php?i=3233155.jpg

Jasmin84: Kiva kuulla,että ultrassa kaikki hyvin ja kertoivat sukupuolenkin. Toivottavasti meilläkin vauva näyttäisi paikkansa eikä olis jalat ristissä. Miten nopeesti sulle tuli kutsu ultraan? Mulla on neuvola vasta 5.1 ja silloin tekee lähetteen ultraan.Kotiin tulee kuulemma postissa ultra aika. Mä olen kyllä ennen aina soittanut sinne ja itse varannu ajan. Oiskohan se neuvolatäti jotenki vaan hassusti ilmaissut asiansa.

Mut nyt pitää mennä auttaa noita lapsia nukkumaan.

NN 15+1 (16+2)

 
Juu mä olen edelleen mukana kuvioissa vaikka en olekkaan kirjoitelut. Täällä voidaan raskauteen näen hyvin mutta selkä reistaa. Ja nyt on jo alkanut liitoskivut ja kaamee närästys aina iltaisin. Tiistaina olisi rakenne ultra meillä. Ei meinata kysyä kumpi tulee.. ihana saada tietää sit synnärillä.
Äityli ja kauko 18+6
 
Onnea matkaan kaikille jotka ensi viikolla ultrataan! :flower:

Mullakin vatsaa nipistellyt nyt muutaman kerran kävellessä. Tänään iltalenkillä alkoi oikein kunnolla pistämään mahaan joten oli pakko muutamaksi minuutiksi ihan pysähtyä ja sitten hiljentää vauhtia. Poitsu kertoo äitille että rauhallisempikin meno riittää.. sitä se toivottavasti vain on.

Yöt olleet vähän levottomia, silti herään aikaisin ja täynnä tarmoa! Ihmeellistä.

Jasmin ja Herra Aarre 20+3 (20+0) :heart:
 
nikunaku: mulla kans tehtiin neuvolasta se lähete ja sanoi että joko soittavat ajan tai sitten tulee postissa.. 2 päivän päästä tuli postissa jo aika.. ja se on vasta 12.1. eli myös siellä ikuisuuden päässä!!!

jasmin84: kiitos viestistä! ja onnea hyvistä poika kuulumisista ultrassa :) kivaa jos ei oliskaan ihan mahdotonta se sukupuolen selvitys.. mutta en silti turhia toivo.

kaikille muillekin jo rakene ultrassa käyneille :flower: hyvistä kuulumisista!! itse pitää tosiaan sinnitellä sinne pitkälle tammikuuta ja rv:lle 21.

nyt nukkuun että jaksaa huomenna mennä joullahja ostoille :) hyvät viikonlopun jatkot kaikille!!

Höpöliini ja Piipero 16+3
 
Mä oon varmaan vähän outo mutta minusta vauvan liikkeet tuntuu lähinnä inhottavilta tässä vaiheessa. Heh ...
tajusin tossa että ultra on heti aamusta kahdeksalta apuwa! luulin että vasta 13 ..eipähän tarvi mennä töihinkään kun kuopuskin on mahataudissa niin ärsyttävä tauti kuin se onkin taas yöllä siivottiin oksennuksia onneksi lattialta tarvinnut taas panna koko petivaatekertaa pesuun.

Mä en nyt oikein edes tiiä mikä mun varsinainen LA on .. sekotti se varhaisultraaja koko jutun kun meni viikolla sitä siirtämään eihän sitä sitten voi enää muuttaa vaikka se olikin päin peetä koko LA...itse tiedän oikean la:n en mä ole voinut plussata viikko hedelmöittymisen jälkeen sanoohan sen jo järkikin. Katsotaa mitä viikkoja huomenna vastaa. Ihan sama se on kuitenkin on rv 37 synnytystapa-arvio vauvan paino sen sitten loppu peleissä määrää millo synnytetään. Spontaanisynnytys ois kyllä ihanne..käynnistykset on niin syvältä..juu mutta kohta pääsee kauppaan ja sit odotellaan vaan ultraan pääsyä.

nara ja himppu 18+5
 
Heipat kaikille =)

Neiti 81 voimia rankan päätöksen johdosta :hug:

Täällä kaikki ok. Oltu vaan kaikki kipeinä koko viikko oikeastaan, nyt kuuntelen juuri miehen ex-vaimon tilitystä kun hänen tyttärensä on niin kipeä, eikä tajua miksei olla viety lääkäriin kun olivat viikon täällä hänen työmatkan takia. Tyttö ainoastaan yskiny täällä ollessaan, kertaakaan ei kuumetta ole ollut ja tosi virkeä neiti muutenkin. Vie sitten terve tyttö lääkäriin, kun muutenkin tk:t ihan ruuhkassa! Sitä flunssaa se on kun kaikilla ollut.
Ja oltiin kyllä ke lääkärissä, kun oma selkä temppuilee jo nyt :/ Sain lähetteen fysikaaliseen jumppaan, ettei selkä menisi niin jumiin enää.
Ja tyttö oli siellä mukana, lääkäri ei sanonut mtn yskästä. Jos olisi paha ollut niin varmasti olisi tutkinut myös tämän! Ja lisäksi tyttö tartutti yskän myös omaan poikaani, joten oli jo ennen ku meille tuli. Taitaa olla vaan katkeruutta, kun nytvasta ilmeisesti tajusi meille tulevan vauvan.

Neuvola olisi taas torstaina ja rakenneultra vielä yli 2 viikon päästä. Eli uudenvuodenaattona =) Paino näyttäisi omalla vaa'alla pysyneen samana, mutta katsotaan siellä sitten uusiksi. Vähän olen alkanut miettimään mitä syö, kun kaksi raskaana olevaa saanut selkäänsä muutamaksi päiväksi sokerimittarin arvojen korkeuden takia, enkä itse halua samaa!
Muuten olen voinut hyvin, ja sisarukset täällä tappelee kumpi tulee pikkusisko vai veli. Saatu jo muutamat kunnon sodat pystyyn :LOL:
Itse ei meinata kysyäkään.

Mutta jospa yrittäisi saada tuon miehen hereille myös ja alettaisiin tehdä lähtöä jouluostoksille.

äippä ja masukki 17 + 4
 
NikuNaku Me saatiin rakenneultra-aika jo silloin siellä np-ultrassa kun käytiin rv 11+5. Tietääkseni siitä ei tuu muuta ilmoitusta/kutsua meille enää kotiin. Laittoi vaan lapun neuvolakortin väliin päivämäärällä ja kellonajalla varustettuna. Päivä olis vasta 7.1. Jännää miten eri käytännöt on eri paikoissa.

vauvaunia ...viime yönä näin kaks unta vauvasta. Ekassa unessa vauva oli tyttö, ja harjoiteltiin miehen kanssa kaikkea ensi kertaa. Sit toisessa unessa vauva olikin poika ja vietiin näytille sukulaisille ja tuttaville. :)

Hankinnoista eilen tuli sitten ostettua turvakaukalo jalustalla sekä pinnasänky patjoineen ja petareineen. Kohta olis kaikki isoimmat hankinnat hankittu. Viikot etenee kuitenkin niin nopeesti (varsinkin kevätpuolella) että ei yhtään harmita, että on tullut jo hankintoja tehtyä.

4D ultraan luultavasti mennään jossain välillä 25-30. :) Sukupuoli aiotaan selvittää joka tapauksessa kertoivat rakenneultrassa tai eivät.

Öisin mun ei vieläkään tarvi välttämättä herätä vessaan. Toisinaan käyn sen kerran yössä. Muutamana yönä oon herännyt siihen, että alavatsan sivuilla (lähellä nivustaipeita) tuntuu lievää kipua/jännitettä. Joskus kyljen vaihtaminen auttaa. Voisko johtua siitä, että edelleen nukun suurimman osan yöstä selällään? :eek:

kissinminttu & papu 17+4
 
Moikka pitkästä aikaa!

Olen käynyt täällä päivittäin lueskelemassa teidän kuulumisia, mutta itse en ole pitkään aikaan kirjotellut kuulumisia, jotenkin tuntuu vieläkin niin epätodelliselta tämä koko raskaus kun sitä niin pitkään odotti. No kohta puoliväli häämöttää ja rakenneultran jälkeen on ehkä todellisempi olo :)

Semmoista pientä gallupia, että onko kellään tässä vaiheessa ollut erittäin voimakkaasti lisääntynyt virtsaamistarve?? Mä joudun ramppaamaan jatkuvasti vessassa ja öisin herään vähintään 7 kertaa pissalle. Aamulla maha onkin ihan kipeä jatkuvasta vessassa ravaamisesta.. Luulin että tää tulee vasta ihan loppuvaiheessa, mut ei kai sitten, pelkäänkin jo että ei kai tää lisäänny vielä tästä loppua kohden..?!

Epävarmoja liikkeitä olen tuntenut silloin tällöin jo parin viikon ajan, mutta nyt parina viime päivänä on tuntunut pari kertaa päivässä sellaisia kunnon muksautuksia mitä en usko enää olevan suoliston lurinaa.. ;) silti olisi ihanaa jos liikkeet kohta alkais tuntua useammin ja varmempina. Onko kellään mulla vielä tässä vaiheessa hieman pelokas ja epävarma olo?

Masu on mulla aika hassun näköinen, ei selvää vauvamasua vaan järkyttävä leviäminen ympäri vyötärön, niin että näyttää vaan lihoneelta.. hehe. ehkä se sieltä kohta poksahtaa. Vanhan kansan ihmiset väittää tyttömahaksi, rakenneultra vasta 8.1., ehkä sitten selviää kumpi sieltä tulee. :heart:

RockMummy ja MiniMe 17+2
 
RockMummy Minulla olen ainakin pelokas ja epävarma olo toisinaan. Meidän rakenneultra on vasta loppiaisen jälkeen ja neuvolakin vasta uuden vuoden jälkeen. Ensi viikolla taidan varata ajan neuvolaan, että kuunneltaisiin sydänäänet. En tiedä, mistä sellainen tunne on tullut, mutta on vain sellainen olo.

Onnea rakenneultran kuulumisista :heart: :flower:

Pahoinvointia täälläkin on vielä harvakseltaan. Mutta kuitenkin on, ihan oksentamistakin.

Kiitos kannustuksesta unettomuuden kanssa. Pe-la yön nukuin 10 h, joskin heräilin välillä, mutta niin pitkää aikaa en ole pitkään aikaan nukkunutkaan. Oli lauantaipäivä ihan erilainen, kun ei ollut niin väsynyt. Sitten viime yö menikin kyllä taas ihan penkin alle. Oltiin viikonloppu anoppilassa ja miehen äiti on ihan höpsähtänyt meidän nuppuun :heart:
 
Rockmummy täälläkin tasapainoillaan luottavaisen ja pelokkaan mielialan välillä. Nyt viikonloppuna olen ollut hetkittäin ihan varma, että vauvalla ei ole asiat hyvin :| Viikolla tuntemani liikkeet (?) eivät ole vahvistuneet ja tänä aamuna aloin miettiä, josko ne ovatkin olleet mielikuvituksen tuotetta?

Apua, oltiin just anoppilassa ja vieläkään kukaan ei huomannut mun mahaa. Ne vetää varmasti herneet nenään, kun saavat vasta odotuksen puolivälissä tai mahdollisesti jopa vasta sen jälkeenkuulla/huomata... :ashamed: Mutta enemmän tämä on kyllä miehen kuin minun valinta, vaikka en anopin sekoilua todennäköisesti tulekaan kovin hyvin kestämään. Ensimmäinen lapsenlapsi ajaa sen lopullisesti raiteiltaan.

Vielä viikko töitä ennen joulua ja ihan hitosti hommaa hoidettavana. Pakko vaan tsempata, niin sitten saa levätä. Hyvää viikonalkua kaikille!
 
PilkkuPantteri Meilläkään ei miehen vanhemmat vielä tiedä vauvasta! Appiukkoa ollaan nähty viimeksi heinäkuussa mutta nyt ovat kai ensi viikolla tulossa käymään. Sitten varmaan kerrotaan ja näkeehän tämän jo kertomattakin. Anoppi kävi viime viikolla muttei vielä kerrottu sille, ajattelin että olis nyt kysyny kun moneen otteeseen mun mahaa tuijotteli mutta kun ei mitään kysytty niin ei mitään sitten sanottukaan :whistle:
 
Meillä ei mun mummu vielä tiedä, koska se kuuluttaa sen kaikille naapureille ja sukulaisille. Ajateltiin kyllä ensi viikonloppuna kertoa. Veli jo viime viikonloppuna möläytti, mutta ei mummu kuullut mitään.

Töissä tietää pomo, mutta lapsille kerron vasta kun alkaa maha kunnolla näkymään. Miten kerrotaan 2. luokkalaisille lapsille, että meille tulee vauva?
 
RockMummy: Et ole ainoa, joka ramppaa alvariinsa vessassa. Öisin olen kyllä pärjännyt yhdellä max. kolmella käynnillä, mutta päivisin on melkein pakko käydä tunnin välein. Saas nähdä kuinka monta kertaa pitää pysähtyä kun jouluna pitäisi matkustaa sellainen 4 h matka?

Liikkeitä täällä ei vielä tunnu (ainakaan kovin selvästi), joten väkisinkin tulee ajateltua onko kaikki hyvin. Toisaalta esikoinen kun on kyseessä, niin ei niitä välttämättä vielä tunnekkaan tai en osaa tunnistaa.Tosin maha sen kuin paisuu, joten eiköhän kaikki ole kunnossa. Seuraava neuvola vasta uudenvuoden aattona ja rakenneultra 14.1.

Liikkeitä odotellessa
Fox, 17+1
 
Kyllä, täällä myös käydään vessassa tiheään tahtiin. Tuntuu siltä että olisko koko ajan vessa hätä :whistle: yöllä käyn noin 3 kertaa vessassa. kaippa tämäkin asia on yksilöllistä..

Niin ja musta tuntu kanssa että olen levinnyt vähän joka suuntaan, kaippa tuossa edessä on kuitenkin vauva kumpu, toivotaan ;) etteivät luule vaan että lihonut oon :whistle:

Väsyttääkö ketään vielläkin kovasti? itse nukahdan päivä unille ja jos ei ole pakko herätä. niin nukkua porotan 2--3 jopa 4 tuntiakin :ashamed:
Ja silti yö unet maittaa ihan hyvin.

rv 17+6 ( välillä menin jo laskuissa sekaisin)
 
Rockmummy: Mä kans joudun ravaan vessassa tosi monta kertaa yössä.. ihan ekoillakin viikoilla jo,mutta nyt on kyl lisääntyny, päivälläkin pissattaa välillä 15-30min välein!

(.) Nyt on alkanut vaavin liikkeetkin tuntua varmemmin.. Monta moksautusta ja pyörähdystä tuntenut nyt eilen ja tänää aamulla! :heart: Onpas aika hassun ja ihanan tuntusta.. :)

Meilläkin alkaa olla vauvalle kaikki tavarat koossa, vaunut ja pinnasänky on vielä hankkimatta, mutta ne hommataan tammikuussa.. ei tarvii sitten keväällä enää ostella ja jos säästyis rahaa sitten vaippoihin sun muuhun.. :D

T:toukotytsy+masukki 19+1
 
Minäkään en tunne vielä liikkeitä. Olen ruennut iltaisin sängyssä kuuntelemaan itseäni, mutta ei kuulu mitään. En osaa kuitenkaan huolestua. Siskoni sanoi, että oli tuntenut esikoisensa liikkeet vasta 20-21 viikolla, joten pitänee malttaa vielä odottaa :)

Meillä ei olla ostettu vielä mitään tarvikkeita, katseltu jo vähän on ja kartoitettu tilannetta. Vaatteita taitaa olla kaapissa 4kpl, kovin on siis alussa kaikki.. Eipä tässä taida vielä kauheata kiirettä ollakaan. Pahoinvointia kun on riittänyt, niin ei ole jaksanut ollenkaan paneutua asiaan.

 
Tervehdys.

Olen ollut hiukan vailla konetta ja nettiä ni en ole päässyt palstoille.

Onnea hyvistä ultrista. :hug:

Vessassa saa ravata kyl aika usein ja heräilen yölläkin jo vessaan.

Perjantaina kävin taas neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet kun on kipuilut jatkunu. :ashamed:

Kohtu oli kasvanut pikkuinen riehui mutta saatiin :heart: kuulumaan 140 :D

Kipuilut jatkuneet senkin jälkeen jotein meillä menee joulu päivä kerrallaan... ei olla mitään ihmeempiä suunniteltu pääasia on pitää pikkumasusta huolta. Lepoa lepoa lepoa... :ashamed:

Äsken vessareissulla jäi paperiin selvää limatulppaa. Kerran sen jo nähnyt niin voin kauhulla todeta että sitä itseään se on. Ei sitä onneks ollu paljoa... :)

Mulla vasta ultra 29.12 harmittaa suuresti. Ajattelin että käväsen yksityisellä rakenneultrassa ni sais ennen joulua kuvia ja tietoa pikkuisen kunnosta.

Niisku-rouva&neiti 10kk + pikkupapu 18+5 :heart: Ei vieläkään liikkeitä.
 
Ultrassa käyty. Hirveesti jännitti!!! kokoajan pelkäs että kohta se sanoo et jotain vialla. Sitten kun ite tietää että jaa nyt sydän syynissä kaikki 4 lokeroa pitää löytyä ja sit aivot munuaiset jne..sukupuoltakin kysyin mutta ei vauva suostunut paljastamaan. Kysy se ultraaja että oonko kauheen pettynyt jossei sitä saada näkyviin no en ollu pääasia että kaikki muuten ok! mietinkin koko ultrauksen ajan että kysynkö vai en sukupuolta. Onhan se toisaalta sitten se jännitys loppuun saakka. Suppareista sano että pitäs lekurille mennä jos yhtään yltyy tuosta.
semmonen reissu..
nara ja himppu 19 tai jotain ..
 
Niisku-Rouva: Lepäile ja ota muutenkin rauhallisesti.

Mä kävin tansseissa lauantaina ja parin tanssin jälkeen oli lämmin. Huomaa, että liikunnan puutetta :snotty:
Tänä aamuna teki pahaa, mutta vessalta vältyin.
Liikkeitä ei hirvittävästi tunnu. Välillä jotain tuntuu, mutta muuten aika rauhallista. Ehtivät vielä potkia urakalla. =)
 

Yhteistyössä