TOUKOKUUN TUHISIJAT huhtikuussa <3 <3 <3

Pah minä mitään nyyttiä lähe seukkina hakeen :LOL: mutta toivon tosiaan että paikat nyt kypsyis hyvää kyytiä oisivat sitten edes parin viikon päästä käynnistysvalmiudessa en tiiä mistä tuota veristälimaa riittää? Ois kyllä mahtava homma jossei tarvis käynnistää aiemmissa raskauksissa ei oo ollut tässä vaiheessa paikat yhtään pehmenneet, nyt sitten onkin ehkä pieni toivon kipinä josko sittenkin sais sen spontaaninsynnytyksen?!

lupalle peukut pystyssä!

Onnea oikein paljon Pauzille ja hänen perheelleen! :flower:

Sekä Toukotytsylle kihlauksesta! :flower:

Lupalle pidän peukkuja! :wave:

Naralle nyytin haku tuulia, tosin pessimisti ei koskaan pety? :D Toivotaan että tulis ilman käynnistystä. :)

Ei ole täällä napero kääntynyt... :headwall: Tunnen sen liikkeet edelleen samanlailla kuin ennenkin. Ens maanantaina sitten...

Mun äitee väitti eilen että mulla on ihan poika maha... :whistle: Katotaan nyt mikä sieltä tulee.. :D Tytön nimi olis valmiina..perskule..

Niin siis voisin siitä kisun tassuista laittaa kuvaa kunhan saan aikaseksi. :p

Therean&neiti 35+3

Pauzi

No niin, koitanpa ehtiä nyt jonkinlaista kuvausta synnytyksestä raapustamaan.

Eli maanantaiaamuna olin olohuoneen nojatuolissa juomassa aamukahveja ja lasten kanssa katsomassa lastenohjelmia, kun tunsin aivan hailean kuukautiskipuaaltomaisen tuntemuksen ensikerran. Jossain vaiheessa tajusin että niitähän tulee koko ajan, välit oli kuitenkin 15-30min, ja tuntemukset tosi hailakkaita, ja ajattelin niiden olevan vain jotain harjoitussupistuksia jotka kenties pehmittävät ja lyhentävät kohdunkaulaa.

Käytiin lasten kanssa ulkona ja kun laitoin muksut unille puolen päivän jälkeen, niin huomasin jomotusten voimistuneen selvästi, ja että supistuksissa oli selvä aaltomaisuus, se hiljaa hiipien koveni, tuli kivun huippu jossa viivyttiin hetki, ja supistus laantui hitaasti. Ne eivät olleet kuitenkaan kovin kipeitä, joten en osannut edes kuvitella että synnytys oli käynnissä. Siivoilin paikkoja ja purin muuttolaatikoita. Kolmen jälkeen supistuksissa alkoi olla jo terävyyttä, ja mielessä alkoi käydä että pitäisköhän ihan varulta alkaa soitteleen että mitä tehdään jos tulee lähtö. Mies oli töissä, keskellä kiireintä rengassesonkia, mun ja hänen vanhemmat olivat töissä. Onneksi siskoni pääsi tulemaan varulta meille.
Viiden jälkeen soitin äitipolille ja kysyin että mitä pitäisi tehdä, ei ollut mitään vuotoja (ei limoja eikä yhtään mitään !!!!) eikä vesien menoa, vain supistukset joita tuli välillä jo 2min välein, välillä 4min välein. En silti ollut tajunnut että synnytys on oikeasti käynnissä, ja kun äitipolilta sanoivat että kun kolmas lapsi jo tuloillaan niin olisi syytä mennä ainakin käymään.

Soitin äidilleni että heti kun pääsee töistä, niin tulee meille lapsia hoitamaan. Sisko vei minut synnärille, matkalla soitin miehelle ja sanoin etten tiedä yhtään että mitä tässä tapahtuu, niin voisi olla hyvä aika tulla sinne laitokselle. Mies sanoi lähtevänsä heti. Kello seitsemän illalla olimme siskoni kanssa synnärillä, olin jo niin kipeä yhtäkkiä, että en kärsinyt olla käyrälläkään. Kätilö teki sisätutkimuksen ja olinkin jo 5cm auki, ja kalvorakkula pullotti. Kätilö sanoi että lähtee valmistelemaan synnytyssalia, onneksi mies oli jo tulossa.
Viittä vaille kahdeksan olimme salissa, ja minun oli niin tukala olla, että teki mieli pureskella jo oven kahvoja. Pyysin saada äkkiä jotain kipuun, ja kätilö sanoi että lääkäri on tulossa antamaan kohdunkaulan puudutetta, mutta ensin hänen pitää puhkaista kalvot.
Kalvot puhkaistiin, mutta lääkäriä ei kuulunut. Minulle tuli tarve ponnistaa, ja kätilö sanoi että saan, koska olinkin jo täysin auki. Yhdellä ponnistuksella vauvan pää syntyi, ja samantien koko vauva tuli loiskahtaen pöydälle, kätilö ei arvannut vauvan tulevan niin vauhdilla, eikä meinannut saada edes kiinni.

Täydet 9 pistettä sai poika, painoa siis 3010g ja pituutta 47cm, päänympärys 35cm. Ja syntyi siis rv 36+4.
Kaikki oli oikein hyvin vaikka ennen aikaisena syntyikin. Eilen pääsimme jo kotiin, ja ainoa ongelma tällä hetkellä on NIIN KIPEÄT RINNANPÄÄT että imettäessä näkyy tähtiä ensimmäiset sekunnit. Kaivoin juuri rintakumit kaapista, toivotaan että auttaa.

Palaan taas kun ehdin, voimia masujen kantamiseen kaikille, olinko todella näin ensimmäisten joukossa ketkä synnytti, vaikka mun la oli puolessa kuussa??!! Luulin että täällä olis muitakin synnyttäneitä.

Niin, ja eiköhän olla kaikki tällä odotus-puolella ainakin toukokuun loppuun asti? Jos vaikka sitten siirrytään vauva-puolelle, ja jos on mattimyöhäsiä odottajia, niin he voisivat vaikka kirjoitella siellä?

Ihan ekaks... JÄTTIMÄISET ONNITTEUT PAUZILLE VAUVASTA JA TOUKOTYTSYLLE KIHLOISTA :heart:

RockMummy Mä vuosin myös kirkasta tosi vetistä valkovuotoa kun viimeksi äippäpolilla kävin. Ei se vuoto jäänyt valkoiseksi pikkareihin, mutta ei ollut myöskään lapsivettä. Mutta toki jos sua yhtään epäilyttää ehdottomasti käy tarkistuttamassa asia. :wave:

Peesaan myös ehdotusta että sukupuoli ja mitat riittää syntyneiden listaan. :)

kissinminttu & pipana POKS 36 :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
Hei ikkunan pesusta tuli mieleen, että onko kukaan muu kuullut ettei ikkunoita saisi pestä loppuraskaudessa? :xmas:
Kun mulle muutamakin sanonu että jotenkin se voi aiheuttaa vaaraa, oliko se nyt se pyöritys liike vai mikä :LOL: Kai se on niitä jotain "vanhan kansan" uskomuksia, samaan kastiin menevää kuin esim. että mahan muodosta näkee kumpi tulee jne...
Kerroin neuvolatädillekin suunnittelevani ikkunoiden pesua. Ainoa ehdotus hänen puoleltaan oli, että jos en yrittäisi pestä ihan kaikkia kerralla, etten ihan uuvahda. Joten on taas niitä vanhan kansan uskomuksia, luulen.

Vauvalla on ihan hulvaton hikka päällä, oli myös eilisillan. Maha vaan hytkyy.

Leluista
- meillä ei vielä edes ole mitään leluja hankittuna! Varmaan kuitenkin tulee kaikenlaista lahjaksikin, kun olen vaatteet jo tyystin kieltänyt. Mutta täytyy sitten muistaa ainakin pestä ne. Meillä on kuitenkin aika paljon kaikkea pöpöä muutenkin sisällä koiran mukana, joten vastustuskyky alkaa pikkuisella kehittyä varmaan aika tehokkaasti.

Pauzi
lle kiitos synnytyskertomuksesta - helposti tuntui homma käyvän jo kolmannen kanssa :D Ja tosiaan, kiilasit sieltä kuun puolesta välistä jonon kärkeen!

PilkkuPantteri & Jyvä 37+2

Onnea :flower: Pauzille pojasta ja Toukotytsylle rengastuksesta!!!

Rockmummy kannattaa käydä näytillä. Mulla tihku lapsivettä edellisestä, enkä olisi osannut sanoa onko vetistä valkovuotoa vai mitä. Sit synnyttyään lapsi joutuikin teholle antibiooteille, kun ei tiedetty kauanko lapsivettä oli tihkunut...

(.) Koko eilinen päivä siivottu pihaa ym. ja palkaksi sain vain TODELLA kipeän lantion! Ei supistuksen supistusta.

Mun mielestä sukupuoli, mitat ja raskausviikot olisi kivat....

Ellen+ asukki 39+0 (POKS)

Kiitos Pauzille tarinasta :heart: Olipas nopea synnytys :heart: :heart:

Kuperkeikkoja kääntymistä odotteleville :hug:

*muoks* Eilen vasta ensimmäisen kerran varmasti tunsin hikan Nupulla :D Kaippa tuo on voinut hikotella aiemminkin, mutta eilen hikotteli niin pitkään, että ei ne voi liikkeitä olla niin tasaisesti. Menin miehen kylkeen kiinni, että hänkin tuntisi ja yhdessä päätettiin, että hikka se on :D

Olipas nopeaa toimintaa Pauzilla =)

Tuosta ikkunanpesusta.. Mulle työkaveri (7 lapsen äiti) kertoi, että oli yhden lapsen kohdalla pessyt kaikki talon ikkunat ja synnytys oli käynnistynyt. Muistelen, että sanoi vielä muiden lasten syntyneen ajallaan, mutta tämä yksi "ikkunanpesu-lapsi" syntyi sen kuukauden etuajassa. Varoitteli minua hymy huulilla, että älä sitten rupea loppusalla ikkunoita pesemään.

Jännä tunne tulla aina tälle palstalle, semmonen odottava olo, että kuka on nyt kertonut ilouutiset!

Niiksu

PALJON ONNEA PAUZILLE JA KOKO PERHEELLE PIKKU-PRINSSISTÄ! :heart:

JA ONNITTELUT MYÖS TOUKOTYTSYLLE KIHLAUKSESTA! :heart:

Ikkunoitten pesusta: Ite en oo kuullu tollasia vanhan kansan uskomuksia, mutta itse ajattelin vielä ainaki välttää tuota pesu-urakkaa. Ikkunoita on niin paljon (äkikseltään laskettuna 28!), joten pesemistä kyllä riittäis, mutta en uskalla uuvuttaa itteeni liikaa... Nykysin on niin uupunu olo päivisin, ku yöt saa juosta vessassa ja keppuroida kipujen kans. Mutta leipoa silti ajattelin tänään. Se on mukavaa hommaa! :)

Kateellisena lueskelen teijän kirjotuksia pihan siivoamisesta... Täällä lunta vielä sen verran, että pihahommiin pääsee varmaan vasta sitten vauvan synnyttyä. Haluais iteki jo tuohon terassille istuskeleen ja nauttimaan auringonpaisteesta! Toivottavasti siitä edes sulais lumet ennen vappua.

Täällä oli vissiin useampi bongannu jo limatulpan?? Jospa sitä kohta täältäki porukka lähtis synnyttelemään, ku Pauziki on kerran näyttäny esimerkkiä. :)

Suzyannellehan oli hassusti käyny steriloinnin kans... Anteeksi vaan, mutta meinas vähän hymyilyttää. :)

Uneksija ja Mussukka 38+4

Ihanaa päästä lukemaan synnytyksistä B) Kiitos Pauzi :) Nopeaa toimintaa kyllä. Mihis se lääkäri oikein jäi maleksimaan ettei ehtiny puuduttamaan? Miten teillä isommat lapset suhtautuneet vauvan tuloon? Anteeksi mutten muista minkä ikäisiä sisarukset olikaan.

Huh, Naran vuoto kuulostaa hurjalta, tai siis siltä että voisi olla synnytys lähellä!

Mä kävin neuvolassa, jotenkin helpotti oloa kun terkkari kyseli kaikkee, juteltiin synnytyksestä ja kaikkea mieltä askarruttavasta. Tuli jotenkin sellainen rauhallisempi mieli mennä synnyttämään ja ihan oikeasti nyt vasta alan tajuta että muutama viikko enää :)

Pitäis alkaa syödä rautaa, kun hb 112 :snotty: En ole koskaan aiemmin joutunut lisärautaa ottamaan, vähän jännittää miten maha siihen reagoi :whistle:

Verenpaine oli samaa luokkaa kuin kotimittauksissa, alapaine vähän alle sadan ja yläpainekin melkein 150. Pissa onneksi puhdas.

Sf-mitta oli puoli senttiä pienempi kuin viikko sitten joten taitaa vauva olla matkalla oikeaan suuntaan
:flower: Kyllä sen tunteekin että alaspäin on menty.

Maanantaina olis sitten äitipolikäynti.

Siksakkia rv 37+6

Huomenta.

Kasassa mitäs muutakaan. :D

Supistuksia tuli eilen parhaimmillaan 3min välein muuten 6 min välein... :D Ei mitään järjettömiä sillasia et tuntu ilkeesti kun yritti tehä jotain. Sit kun menin maate joskus 12 aikoihin ni ne loppus ku seinään ja niistä väsyin todella paljon. Heräsin vasta 10... tosin yöllä olin 4 aikoihin vessa/hana reissulla. :LOL: :LOL:

Et vois kyl pikkuhiljaa ruveta syntymään kun ei näit " harjotuksia" jaksa ketään. :p

Ikkunoista En edes muista koska viimeks olisin pessy... mut tällä hetkellä vois harkita viikon parin päästä pestäväksi. En mä nyt jaksa. :LOL:

Onnea vauvasta Pauzille perheineen :flower:

Onnea kihlautuneelle Toukotytsylle :flower:

Listaan mitat/viikot ja sukupuoli olis hyvä...

Leluista mä pesen käsin saippualla ja esim. kynsiharjalla, ja joitakin pyykkikoneessa ja sitten kuivatan ne aina saunassa, kuoleehan siinäkin pöpöja kun tunteja antaa olla lauteilla.

Ikkunat jää pesemättä koska yhdessä ikkunassa on 4x2 ruutua(alhaalla pitkät ja ylhäällä pienet) ja
joka ikkunasta joutuu nostamaan useamman ruudun lattialle koska kaikissa ei ole saranoita. Ja niitä saa käännellä sitten lattialla kun pesee.... ja näitä löytyy 8kpl+ muutama pieni erikseen....
Paskat vanhat ikkunat!

Haravointia olen nyt kolmatta päivää harrastanut.... Ja jäljellä olis vielä paaaaljon....

Tänään neuvola....

JeAnKa ja Meloni rv 37+6

Onnittelut taaltakin seka Pauzille etta Toukotytsylle! :flower:

Just eilen pesin meidan parvekkeen lasiovet. Niissa ei kylla kovin kauaa mennyt, etta tuskin mitaan kamalia sain aikaan :). Ma en kylla taman pallealihaskivun takia saisi kurotella ollenkaan, mutta kun ei malta olla aina kurottelematta. Inhottavinta on kun en voi kasia ja hartioita venytella, vaikka ovat ihan jumissa. Sitten pesin viela tuon parvekkeen lattian ja se oli kylla ehka virhe. Ei tuntunut kivalta kyykistella ja konttailla silla lailla ja mahanahkaa repi. No mutta onpahan nyt tehty. Naamani onnistuin aika punakaksi saamaan auringossa.

Vauva harrastaa valilla kylla sellaista poraamista tuonne alaspain, etta pitaa ihan irvistella. Kipu sateilee alaselkaan ja kiristaa etupuolelta. Mutta siltikaan ei kiinnity! Tietysti menin googlettamaan sitten kaikenlaisia lantion asentovirheita ja vauvan mahdollista valtavaa paata jne joidenka takia tuolla ei olisi tarpeeksi tilaa :(.

Taallapa on edelleen monilla ihmeen selkeita merkkeja eika kuitenkan mitaan tapahdu. Hassua, itsellahan ei ole niin yhtaan mitaan tuntemuksia, vuotoja tai muitakaan, ainoastaan iso maha, josta voisi ehka paatella etta vauva tulossa :).

Ma olen todella rentoasenteinen kaikenmaailman popojen kanssa. Kovat lelut meinaan tiskata ja pehmeat pistaa pesukoneeseen, se riittaa.

Tanaan pitaisi raahautua tuonne keskustaan kaveria tapamaan. Taitaa jaada viimeiseksi keikaksi vahaan aikaan, vaikka yleensa kerran viikossa nahdaan. Ei vaan enaa jaksa olla tolpillaan niin kauaa, semmoinen missio tuolla ruuhkametroissa matkaaminen aina on. Tassa sohvalla maatessa tulee aina suunniteltua vaikka mita ja sitten kun paasee ekaan kadunkulmaan asti onkin jo ihan valmis takaisin sohvalle :D

Ensimmainen "jokojoko"-soitto tuli tossa aamulla. Nyt se sitten alkaa.

Maya ja poika 38+4

Kiitos Pauzi synnytyskertomuksesta. Tuota olen kans ajatellut, että jos sitten odottelee kotona liian kauan tms. Mulla edellisissä tullut luonnollinen suolen tyhjäys ennen synnytystä ja jotenkin uskon, että nytkin eli viimeistään silloin sairaalaan.
Lääkäri sanoi, että ajoissa ku kaksoset :whistle:

Muutama supistus tuli eilen, mutta ei mitään erikoista. Mummunu 89v 8.n lapsen äiti sanoi, että liikkua nyt vain paljon, että synnytys alkaisi.

Vosisikin lähteä lenkille. Jakautumista :heart:

K&S 36+1 :heart: :heart:

Liiton jäsenmaksuista itse kyselin tässä ja sain vihdoin aikaiseksi kysellä Jytyn systeemit. Äitisyloman ajalta menee jäsenmaksua 5 ?/kk ja samoin jos jää hoitovapaalle. Liittoon tehdään kirjallinen anomus, jolla vapauttavat siitä %-määräisestä jäsenmaksusta.

Vieraat lähti, joten ehtii taas koneelle istumaan. Autoista on ollut jotain juttua. Meillä on miehellä iso jenkkiauto ja minulla primeran farmari -04. Noilla ajateltiin pärjätä. Minä vaihdoin oman auton viime kesänä, joten autokuume ei ole vielä ainakaan iskenyt. Täällä bongattu tänäänkin limaa ja viime yönä tuli yksi vähän kipeämpi supistus. Tänään on ollut semmoisia menkkakipujen oloisia juilintoja, mutta en vaan usko, että tästä vielä mihinkään lähdetään.

Pauzi Paljon onnea poitsun johdosta :heart:

Toukotytsylle myös isot onnittelut kihlautumisesta. Tossa just laskeskelin, että ollaan oltu nyt 7v kihloissa ja hääpäivää ei ole vielä(kään) päätetty. Melko pitkä kihlausaika... :whistle:

RockMummy: En voi varmasti sanoa, kun en ole ammattilainen, mutta mielestäni meille valmennuksessa sanottiin, että lapsivettä voi tulla tiputtelemallakin, jos kalvoissa on pieni reikä tai se on vaikka jossain ylempänäkin, ettei vedet pääse "losahtamaan" suoraan alas. Joku viisaampi varmaan oikoo, jos olen ihan metsässä tietoineni... :)

Eemelin äiti
Olen myös kuullut, että liikkuminen saattaisi käynnistää/nopeuttaa synnytystä.

Ikkunanpesun meinasin jättää siihen, että anoppi tulee kylään kun vauva syntyy. Eipähän sitten touhua mitään omiaan, kun pitää sen tarpeeksi kiireisenä muuten :p

-snowball&peikko 37+3

Täällä ollaan myös :wave:

Äsken kävi ystävä kylässä joka totesi myös että onpa sun maha valahtanut alas! =)
Yritän välttää turhaa riehumista ettei vaan vielä syntyis vaan sitten vasta ensi tiistain jälkeen :p Neuvolatätikin sanoi että älä vaan tällä viikolla vielä synnytä kun hän jää lomalle ja kotikäynti venähtäisi sitten niin pitkälle :D

Viikonlopulle on vaan luvattu niin lämpimiä ilmoja että malttaako sitä ottaa rauhallisesti, toi pihan rapsuttelu ja koiran kans lenkkeily on niin mukavaa! B)

Kiitos Pauzille synnytyskertomuksesta!

Vetäydyn sohvalle odottaa miestä kotiin, alkoi supistaa tää istuminen :snotty:

Jasmin ja aarre 38+5 :heart:

Onnittelut myös toukotytsylle kihlautumisesta!

Tuota ikkunanpesujuttua en ole kuullutkaat. Itse pesin ikkunoita pari viikkoa sitten (se taisi osaltaan edistää sitä issiaskipua...)

Turvakaukalon sijoittamisesta. Muistelen, että viime talvena/syksynä joku taho (varmaankin Autoliitto tai Liikenneturva) suositti turvaistuimia/kaukaloja takapenkille, vaikka turvatyynyt saikin kytkettyä pois. Syynä oli muistaakseni se, että jos vaavin istuin ei aina olekaan sillä paikalla, muistaako turvatyynyn laittaa aina pois (tai vastavuoroisesti päälle, jos siinä istuukin vaikka joku muu) ja myöskin mainittiin se, ettei kuskin mielenkiinto siirry tiestä siihen etupenkillä istuvaan lapseen. Noh, ihan hyviä syitä, mutta kyllä minäkin sen vauvan mieluummin siihen etupenkille laittaisin, jos se vain autossa on mahdollista.

Nyt kauppaan!

Yhteistyössä