TOUKOKUUN TUHISIJAT huhtikuussa <3 <3 <3

Heips!

muistaakohan mua enää kukaan!? :) pitkästä aikaa ehdin ja pääsin tänne taas teidän kans kirjotteleen!! varmaan joskus tammi tai helmikuun pinossa viimeks ollu mukana.. meillä ollu kone rikki ja nyt kun taas toimii niin ollut kauheeta kiirettä ja töissä käynti on vienyt voimat sen verran että kaikki loppu energia on menny kotiasioihin ja pojan kanssa touhuiluun :) no nyt kuitenkin äitiysloma häämöttää jo täälläkin!! huomenna viimeinen työvuoro ja sitten muutama lomapäivä ja alkaa varsinainen äippäloma :) todella ihanaa!! esikoinen (3,5 vee) jää samalla hoidosta pois ja jäädään sitten kotiin molemmat odotteleen vauvan syntymää :)

olo on tosiaan jo aika raskas varsinkin kun teen vuorotyötä vanhainkodissa ja siellä on paljon raskaita nostoja yms.. no yhtään sairaslomapäivää ei ole tullut mutta hammasta purren siellä on jo viimeviikot oltu!

kaikkia pieniä vaivoja löytyy myös täältä :wave: issia on tajuttoman kipee välillä, suonta vetää jaloista, ja nyt uutena vaivana on mullekin tullu toi häpyluuhun sattuminen!! ei meinaa välillä käveleen päästä ja töissäki joutuu välillä kävelen niinku olis pissat housuissa :D kauheeta tuo kipu!! toivon tosiaan että se vielä helpottaa! esikoisesta ei tollasta ollu ollenkaan.. supistelee myös ihan kiitettävästi..

mulla ei enää mitään ultraa ookkaan eikä synnytystapa arviota :( kiva olis ollu vielä saada joku paino arvio ja nähdä vauva ennen syntymää mut täällä ei uudelleen synnyttäjille sitä tehdä :(

taidan kans mennä tästä vilkaseen sen uuden äippä pakkauksen kun huomasin teidän jutuista että sellanen on tullu :)

Höpöliini ja Tyttönen 32+3
 
Onpas monella jo kaikenlaista vaivaa...kylla tama on siunattu tila ei voi muuta sanoa.
Taallakin alkanut vahan enemman suppailemaan, ihan ekoja kertoja pienten menkkajomotusten kanssakin tulleet. Ei nyt kovin kipeata ole ottanut, mutta sen verran etta jos tosiaan olisi menkkakipuja niin olisin ottanut sarkylaaletta (nyt en ole ottanut, koska olen utelias etta mitenka tassa edetaan :)). Mun mielesta kylla hyva vaan, etta supistelee, toivottavasti vaan en turhaan karsi vaan saavat jotain aikaakin. Viikkohan tassa enaa ja vauvalla olisi jo ihan kunnon lupa syntya! Voi kunpa se nyt alyaisi olla ajoissa, kaikenlaista suunnitelmaa toukokuuksi... En usko kylla, etta poika olisi viela kiinnittynyt. Pienia porailuja tunsin muutamia paivia sitten, mutta ne on nyt kokonaan loppuneet.

On tama kylla loistavaa, kun on lomaa ja aikaa ja samaan aikaan se kuuluisa pesimisvietti :). Meilla kun tosiaan se muutto edessa tuossa kesalla, niin tuleepa nyt jo hyvissa ajoin ennen kuin on kaaro hairitsemassa kaytya lapi kaappeja ja laatikoita ja heitettya kassikaupalla roinaa makeen. Tanaan oli kylpparin vuoro ja sielta lensi kaiken maailman purnukoita, joita en ole aikoihin kayttanyt ja tuli harjattua puhtaaksi lattiasta kattoon. Lopuksi palkitsin itseni jalkakylvylla ja suklaalla.

Olipas omanapaista taas... :ashamed: No ensi kerralla...
 
Huomenta.

Viime yö oli tuskaa. Vauva puski tonne ylös oikealle niin,että ihan sattui. Onneks aamulla vaihtoi asentoaan. Josta voinki todeta,että mä en edelleenkään tiedä miten päin vauva masussa on.Välillä huomaan,että on selvästi pääalaspäin,mutta vaihtelee asentoa.

Mies on lähdössä virpomaan 3v pojan ja 4½ v tytön kanssa. :heart: Ekaa kertaa. Hän kävi itse hakemassa pajunkissat metsästä pojan kanssa ja koristeli ne tytön kanssa.
Mä alan pakkaamaan sillä aikaa. Eilen illalla katsoin kaikki vaatteet valmiiksi,mutta laukkuihin asti en niitä silloin saanut. Klo 12-12.30 lähdetään ajelee Hesaa päin. Otetaan anoppi matkan varrelta kyytiin.Laiva lähtee sitte klo17.30. Lapset odottaa innolla laivaan pääsyä ja haluavat tehdä kaikkea kivaa.

Höpöliini: mä olen sua täällä muutaman kerran huudellut ja kysellyt huolissani meidän Vammalan/Sastamalan vahvistuksen perään. Kiva kuulla,että kaikki on hyvin,ettei mitään pahaa ole sattunut. Onneksi äippäloma alkaa just niin pääset pikkasen helpommalla.

Mut nyt hommiin.

NN rv 31+2
 
Suzyanne
nikunakulle ja perheelle hyvää reissua! :flower:

Viime yönä heräsin kramppaavaan selkäkipuun. Se tuntui ikävältä jomotuksen ja krampin sekoitukselta, keski-ja alaselässä. Se kesti puolisen tuntia, ja sai ähkimään, sitten meni itsekseen ohi ja nukahdin. Mitähän ihmettä tuo oli, osaako joku sanoa? Tuollaista mulla ei ole nimittäin tuntunut vielä kertaakaan. Olisko vihje siitä, että synnytys on jo aika lähellä?

Synnytystapa-arvioista, mullahan toissa viikolla päätettiin että alakautta saa tulla. Mutta kun kukaan ei ole tutkinut mahtuuko vaavi tulemaan, varsinkin kun nyt ainakin näyttäisi että lähemmäs nelikiloinen on tulossa. Onneksi mulla on taas ensi ke äippäpoli, täytyy sitten kysyä. Muutamalle kaverille on käynyt niin, että on sanottu että vaavi mahtuu tulemaan, sitten tosipaikan tullen ei mahdukaan, nyt olen sitä alkanut stressaamaan. :ashamed:

höpöliini sinäpä olet ollut reippaasti töissä viimeiseen saakka, hattua nostan, kun itse jouduin jo tammikuun alkupuolella jäämään saikulle. :whistle:

Nyt jäähallin kirppikselle, ja sitten isäpapan luo kyläilemään.
 
Kiva kuulla susta höpöliini ja olet kyllä hyvin jaksanut töissä kipuinesi ja vaivoinesi :heart:

Nikunakulle hauskaa reissua :wave:

Tukisukat ovat auttaneet yöllisiin suonenvetoihin tai sitten ne muuten vain on poissa :heart: Ihanaa, kun ei yöllä herää kamalaan kipuun jalassa.
 
:wave:

Olen aivan pudonnut kärryiltä palstalta, milloin lienen viimeksi kirjoitellut, ehkä joskus kuukausi sitten? Hirveästi on ollut tekemistä ja tekeminen vain jatkuu.. Kesälomilla jo ollaan, että töiden puolesta on helpottanut.. nyt pitäisi vielä opiskella ja muuttaa ennen vauvan syntymistä! Ei ole tainnut kukaan osata minua kaivatakaan :)

Sokereita mittailen (kauhean rankkaa minusta, ei se mittaaminen, mutta se tarkka syöminen) ja koitan ulkoilla. Vauva potkii mahdottomasti ja pyllöttää kokoajan oikealla puolella. Yöllä heräsin, makasin selälläni ja katsoin heti mahaa. Toiselta puolelta oli ihan litteä ja oikealta puolelta koholla ja oikein kovana tuntui, selkä ilmeisesti. Pakko oli mieskin herättää kokeilemaan :)

On se jännittävää, että monilla h-hetki lähestyy!

Niiksu, pitkästä aikaa..
 
Meille iski se oksennustauti sitten ihan kunnolla :attn: Poika oli to-pe, minä aloin oksentaa aamuyöllä lauantaina ja mulla on sellainen kummallinen taipumus, että aina oksennustaudissa oksentaessa pyörryn. Niin sitten kaatua kumpsahdin seisovilta jaloilta aamulla ja satutin aika pahasti itseni. Vauva ei liikkunut ollenkaan ja soitin äitiyspolille niin käskivät tulla sydänäänikäyrään. Siinä maatessa pikkuinen alkoi onneksi liikehtiä vähän ja hikkakin tuli, käyrä oli ihan ok joten toivottavasti vauvalla kaikki hyvin. Verenpaine huiteli kamalan korkealla.

Säikäytti vaan kamalasti kun pyörryin puoliksi mahan päälle, ettei vauvalle sattunut mitään :|

Sieltä lääkäri lähetti minut päivystykseen missä menikin koko päivä, vasta kahdeksan jälkeen illalla pääsin kotiin. Makasin siellä tiputuksessa kun ei mikään kestänyt sisällä ja varmaan se liuos vähän auttoi oloon. Aika kuivaksi taisin ehtiä jo mennä, kun pissaakaan ei tullut ennen kuin vasta tänä aamuna. Tuntui ihan kummalliselta kun normaalisti saanut ravata vessassa tunnin välein!

Just kun päästiin illalla kotiin niin mies alkoi oksentaa. Tunnin välein yölläkin oksensi. Vaikka tää tosi raju tauti onkin niin onneksi kuitenkin nopeasti ohi. Varmaan jonkun kymmenen kertaa oksensin ja neljä kertaa pyörryin, se tuntuu ihan kamalalta!
Olo on kyllä vieläkin aika huono, mutta pakko vaan ollut jaksaa olla jalkeilla ja hoitaa poikaa mutta nyt ajattelin itsekin mennä vähäksi aikaa päikkäreille kun esikoinen nukkuu.

Palailen lukemaan kuulumisia kunhan olo kohenee...
 
Siksakkia :hug: onneksi kaikki hyvin. Toivottavasti vatsatauti ei ole kauaa teidän perheen harmina.
Niiksu täällä kanssa vauva viihtyy oikealla puolella, oikein "myllää" itseänsä oikelle. Ja välillä maha on aivan toispuoleinen B)
(.) Voi venäjä mikä yö! Pavulla oli taas hirveitä jumppa tuokioita ja käytti rakkoani harjoitus vastuksena :kieh: Sain ravata vessassa vähän väliä ja ei tullut pitkiä pätkiä nukkuttua.
Aamupäivän piristys oli kuitenkin pikku pääsiäisnoidat jotka kävi virpomassa. En malta odottaa että pääsen pavun kanssa askartelemaan :heart: Tosin ensi pääsiäisenä tuskin viellä tarvitsee hirveästi askarrella.

Tytti ja Papu 32 POKS!!! :heart:
 
Kuulostaa hurjalta tuo teidän tauti ja sun kaatuminen siksakkia! Onneksi pääsit ja sait hoitoa! :hug: Oksentaminen on niin kurjaa ilman pyörtymistäkin ja vaaralliselta kuulostaa että pyörtyy noin vain siinä ohessa! :(

Kiva kuulla että höpöliini olet kunnossa ja yhtenä kappaleena, minäkin olen miettinyt että mitä sulle mahtaa kuulua kun kirjoittelit niin ahkeraan ja sitten loppui raportit kokonaan!

Myöskin hyvä että Niiksukin voi hyvin, kyllä sitä aina pohtii että mitä muille palstailijoille mahtaa kuulua jos on hiljaista, mutta vaikea muuten reagoida kun ollaan "vain" virtuaalituttavuuksia. =)

Tuli mieleen nyt kun mietin meitä kaikkia että milloinkas therean on viimeksi kirjoitellut?
En ole muutamiin päiviin häneltäkään mitään lukenut. (tai sitten vain jotenkin ohittanut hänen kuulumiset, kuitenkin edellisellä sivulla.. :ashamed: )


(.) Väsyttänyt taas koko päivän, piti ottaa aamutorkut aamupalan jälkeen ja tuntuu ettei mitään jaksa. Hesarin vois lukea mutta sekin makaa postilaatikossa ja sinnekin on 500m matka :D

Me aloitettiin eilen grillauskausi ;) Pistettiin terassin kaasugrilli päälle ja herkkusieniä pekonikääreessä sekä kirsikkatomaatteja käristettiin :p Vähän hyvää!


Jasmin ja aarre 36+1 :heart:
 
Suzyanne
Siksakkia no hui sentään!! :xmas: Kyllä tuollaiset kaatumiset säikäyttävät! Hyvä kun vaavelilla kuitenkin kaikki hyvin! Paranemista koko porukalle! :hug:

Olikos joku lapsimessuilla? Luin että kauhea ryysis oli ainakin ollut, mutta sehän oli odotettavissakin.

Täällä selkä on ollut ihan turtana koko päivän siitä yöllisestä kivusta, ja välillä on jomotellut, muttei niin paljon kuin yöllä. En oikein tiedä oliko se yöllinen kipukohtaus supistelua vai ei. Mutta olen käsittänyt että näillä viikoilla alkaa jo olla kaikenlaisia, kivuliaitakin tuntemuksia. Saas nähdä missä ne varsinaiset synnytyssupparit sitten tuntuvat, tuntuvatko enemmän selässä vai mahassa, sehän käsittääkseni on yksilöllistä.

Täälläkin ollut väsy koko päivän, ja tuo harmaa ilmakin väsyttää entisestään, nyt kun on jo melkein tottunut siihen että harva se päivä paistaa kevätaurinko kirkkaasti. Mutta eiköhän se aurinko taas lähiaikoina siellä ala porottelemaan. =)
 
Voihan kakka, kirjotin äsken pitkät pätkät ja sit kun lähetin sen niin se hävis!!! Murr... :kieh:

Noh, piti tosiaan toivottaa kaikki uudet lämpimästi tervetulleiksi ja kommentoida Jasminin ihanan kuuloisia grilliherkkuja! :wave:

Ja sit käytiin tänään Lapsimessuilla, tarttui kaikkea kivaa matkaan. Siellä tuli mieleen että pitäskö alkaa käyttää kestovaippoja.. En tunne ketään joka ois käyttänyt joten en ole saanut puolueettomia mielipiteitä ja kokemuksia niistä. Miten aiotte tehdä itse? Aika suuri satsaus se olisi kerralla, mutta tietysti pitkällä tähtäimellä säästää kukkaroa ja ilmastoa.. tosin kuluttaahan niiden peseminenkin aikamoisen määrän vettä ja sähköä päivittäin! :D Niitä kestojakin oli niin monenlaisia, että kuulisin mielelläni että mitkä kukakin on kokenut parhaaksi oikeassa käytössä?

RockMummy + pikkujätkä 33+3
 
Ainiin ja onko kantoliinoista kokemusta?? Niitäkin on niiiiiin monenlaisia, haluaisin löytää sellasen mikä ois mahdollisimman helppo nyt kesällä ja jota vois käyttää heti vastasyntyneen kanssa.

Huomenna sokerirasitukseen.. apuva, paasto alotettava tänään klo 20.30. ja aamulla koe klo 8.30. joka kestää kai ainakin 2h?? Kammottaa ihan, mulla tulee heti huono olo jos en saa aamulla heti aamupalaa... :(

Siksakkia, kuulosti kamalalta tuo teidän tauti, paranemisia ja tsemppiä teille sinne! :wave:
 
RockMummy Mä en aio kestoilla, mutta kirjoittelen toisessa pinossa tuolla esikoishaaveista plussanneissa. Siellä on juurikin pari viime sivua kestojen vertailua imuista ja lisäimuista. Voithan käydä siellä kurkkimassa :p Toki tässäkin pinossa varmaan kestoilijoita on.

Kantoliinoista mäkin mielelläni kuulisin kommenttia :wave:

Jasmin Munkaan mielestä therean ei ole aikoihin kirjoittanut :ashamed: Toki varmasti on moni muukin, mutta nyt kun otit puheeksi niin huomasin kanssa.
 
Kirjoittelenpa minäkin pitkästä aikaa.. päivät menee kaikenlaista touhuten.

Tervetuloa uudet :wave:

Täällä myös vaaveli työntää itseään melkein vatsanahasta läpi :/ ..varsinkin kun kävelen ja vatsa muutenkin kovettuu usein juuri kävellessä. Oikein kivuliaita supistuksia en ole havainnut vielä. Vaaveli jotenkin kääntelee päätään niin että virtsarakossa tuntuu vihlontaa..pakko pysähtyä ja istua. Ettei tuu pissa housuun..tai siltä se tuntuu :eek:
Flunssa meni onneksi ohi.. :snotty: kaikkien vaivojen päälle se ei ollut mukavaa.
Turvotusta on tullut lisää..nilkoista ei ole tietoakaan :kieh:

Oltiin synnytysvalmennuksessa lauantaina..oli tosi monta pariskuntaa. =) Mullehan moni asia oli tuttu kun uudelleen synnyttäjä olen. Miestä pukin aina välillä että seuraa nyt tarkasti niin osaat sitten :D :p Istuttiin takarivissä ja mies intaantu pelleileen siellä luennon aikana..oli naurussa pitelemistä :LOL:

Minä en tykännyt tästä uudesta äitiyspakkaukseta niikuin tästä 2008 pakkauksesta. 2008 pakkauksessa on kiva toppapuku..sitä on täällä kaikki ihastelleet. =)

Torstaina olisi taas neuvola..ja 36 viikolla lääkäri jossa katsotaan syntymäpainoa..jänskättää :p :p

Aurora ja toukka 33+3
 
Suzyanne
Aurora72 täällä myös huhuillaan kadotettujen nilkkojen perään. :wave: Kaikki nilkkurit ja saappaat kiristävät, yksiä vanhoja kenkiä olen nyt pitänyt, kun ovat tarpeeksi tilavat. Nilkkasukat myös kiristävät, tekevät oikein kunnon rannut nilkkoihin.

(.) Viime yönä en nukkunut kuin pätkissä. Nimittäin se sama kipu joka käväisi toissa yönä, alkoi noin klo 12 yöllä. Se alkoi taas jomotuksena alaselässä, mutta siirtyi myös vatsan puolelle. Voimakkuudeltaan oli siedettävää, mutta sellaista ettei pystynyt nukkumaan. Soitin äippäpolin päivystykseen, hoitaja kehotti ottamaan Panadolia ja menemään lämpimään suihkuun. Suihkuun en jaksanut mennä, mutta särkylääkettä otin, ja se hieman lievitti kipua, niin että sain vähän pätkittäin nukuttua. Nyt aamulla 8 jälkeen kipu olivoimistunut taas samaksi kuin alkaessaan, otin taas lääkkeen ja vähän lievitti. Hoitaja sanoi että voi kertoa alkamassa olevasta synnytyksestä, muttei välttämättä, täytyy vain seurailla tilannetta. Viikkoja on jo kuulemma sen verran mukavasti, ( 35+5) että saapi tulla jos on tullakseen, varsinkin kun vaavi on isohko, varmaankin jo noin kolmikiloinen tai lähellä.

Itseäni vähän ihmetyttää, kun mistäs sitä tietää vaikka tämä olisi vain jotain liitoskipua, tai vauva painaisi johonkin hermoon tms., kun ei ole kuitenkaan mitään jaksoittain tulevia suppareita, pelkkää yhtäjaksoista jomotusta vaan. Siihen ei varmaankaan vastausta anna kuin aika, eli täytyy tänään vaan tarkkailla tilannetta ja ottaa rennosti. B)

Kantoliinoista minäkin haluaisin tietää mikä olisi hyvä, onko esim. kankainen vai trikoinen parempi?
 
uusi viikko taas käynnistyi...
Neuvolaan pitäs taas rientää ei kiinnosta yhtään. :D Tässä on nyt joka viikko joku aika johonkin.
Paasto oli aamusta taas 5.5 insuliiniannostuksen nostosta huolimatta onneksi ruuan jälkeiset arvot olleet ok!
Liinoista olen tainnut jonkun kerran jotain sanoa... On ollut trikooliina hug`a`bub joka oli hyvä pienellä vauvalla ei sillä isompaa kanna plussana helppo sitoa ja kevyt materiaali. Ollut haikaran kehto suht paksu kudottu en tykännyt juuri paksuuden takia. Kaapissa on nyt Ella Roon ohut kudottu joka on lemppari ja käy pienestä isolle, materiaali mielyttävä. Uutena ostin Premaxxin kantopussin ns. pikasysteemiksi kaapissa on myös Ergon kantoreppu jota voi käyttää n.4kk jälkeen siitäkin olen tykännyt mm. reissussa kiva. Itse valitsisin trikoon ja kudotun väliltä sen ohuen kudotun. Tosin ei ole kokemusta kuin yhdestä trikooliinasta tosta hugasta ehkä joku muu voi kertoa ois joku muu trikooliina pitkäikäisempi. Trikoohan antaa enempi periksi kuin kudottu.
Tautisille parannusta! siksakkia :hug: oksutauti ei oo kiva kaks kertaa sekin täällä vieraillut.
NN hyvä matkaa!

kai se on pantava itsensä kuosiin ja painuttava neuvolaan.
 
Täällä taas, neuvolasta rantauduttuna :D

Paino: -200g edelleen sen 5kg tullut alusta jo 10vko junnannut paino onneks eli en syö ylimäärästä
hb:119
paineet:121/79
pissa:valkuainen +
sf: 34 :eek: ei mahtunut enää edes yläkäyrälle

mulla on seukki neuvola vasta 27.4 no samapa se ens viikolla taas radiel käynti ja seuraavalla lekuri ja synnytystapa-arvio. Tuskinpa tässä laskettuun mennään kun vauva kasvaa kaikilla mahdollisilla käyrillä yliäyräiden.

suzyanne: toisillahan supparit tuntuu selänpuolella. Vaikea sanoa onko suppareita vaiko mahdollisesti vauva painaa makuuasennossa hermoon?supistuksilta kuulostas... ajan kanssahan se tosiaan selviää tuleeko kohta lähtö. =) Onneksi on hyvät viikot ja vauvalla tosiaan kokoa.

sokereista; todellakin ottaa kupoliin kun raskaana ollessa ei saa antautua herkuille. Toisekseen tässä saa joka yö ns. paastota heh kun paastosokeri otetaan joka aamu että jos se jotain sokerirasitukseen menijää lohduttaa :D sormia pistän 6 krtaa päivä ja illalla yhden reiteen. Pitäs muistaa syödä säännöllisesti ja kellottaa tunti ruuan jälkeen. Olen meinannut unohtaa pistää insuliinitkin kun tässä elämässä olis muutakin muistettavaa kun tämä RD ja sen hoito. :kieh: onneksi ei ole enää montaa viikkoa.
 
Suzyanne mullakin sukista jää kamalat urat nilkkoihin :eek: Mä olen jo siirtynyt lenkkareihin..jotka juuri ja juuri menevät jalkaan. Aamusta turvotus vähän laskenut, mutta illaksi ilmaantuu taas mukavan pulleat varpaat :LOL: Sormetkin on kankeat iltaisin..
Liika istuminen lisää turvotusta, mutta kun ei jaksa kovin suuria lenkkejäkään tehdä. Mulla kroppa sanoo sopimuksen irti ja illalla sitten selkä kipeä. Nyt oon nukkunut paremmin..
välillä herään siihen että toinen puoli ihan puuduksissa :whistle:

Muuten yks ilta tulin kotiin myöhään eli oli pimeää. Meidän talon edustalla on tippunut vettä katolta (ränni vuotaa) juuri sisääntulon edustalle. Meillä asfaltti pihassa joten en huomannut että vesi oli illantullen jäätynyt peiliksi siihen. Jalat katosi yllättäen alta..ja onneksi menin polvilleni (kontalleni) ja masu vain hipaisi maata. Mies ei ollut kotona ja vähäkö säikähdin!! :eek: :eek: Silloin ajattelin kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja..mitä olisi voinut käydä. :eek: esim. Istukka irronnut..kun tällainen painava mamma tomahtaa maahan vaikka selkä edellä. Eli olkaahan varovaisia pimeässä ja iltaisin ulkona..ei tiedä mikä vaara siellä vaanii :LOL:
 
Kestovaippoista Meillähän on suunnitelmissa kestoilla. Itse olen tehnyt kestovaippoja suurimman osan ja kirpputorilta myöskin olen ostanut. Kävin kymelaakson kestovaippa yhdistyksen info illassa ja sieltä sain hyviä vinkkejä. Ja ystävältänikin joka kestoilee.
Suosittelen siis Rockmummy käymään kestovaippa yhdistyksen netti sivuilla siellä on hyviä vinkkejä ja löytää paikallisen kestovaippa yhdistysen yhteystietoja.
Koko naisuudessaan kestovaippa hankintoihin minulla on mennyt rahaa n.150 euroa. Itse kun olen tehnyt ja kirppiksiltä ja huuto.netistä ostannu.
Ja laskeskelin että vaippoja jos pesee täysiä koneellisia joka toinen päivä niin siitä silti syntyy säästöä vaikka vettä ja sähkö kuluukin.

 
Peseekö vaippoja täysiä koneellisia? vaippoja pitää olla sitten paljon että ne ehtii kuivuakkin... meillä on 7kg pesukone heh tosin pyykkituvassa vois käydä kuluttaa talon sähköä ilmaseksi tuskinpa se ympäristö säästää :D...itse kokeilen edellisen kanssa kestoja. Ei oo mun juttu ostaa erikseen pesuaineet niihin ja pestä ne erikseen muusta pyykistä, koska huuhteluainetta ei saa käyttää ja tota pyykkiä on muutenkin isossa perheessä liikaa. Sitten ne vaipat haisee ja kuka (not me) niitä jaksaa liottaa jossei pyykkipussista tykkää ? heh joo olen laiska. :kieh:
Hienoahan se on että toiset jaksaa ja varmaan se on käytännöllisempää pienemmässä perheessä vaikka varmasti on suurperheellisiäkin joilla on innostusta asiaan. Ehkä mä ostan sitten niitä eko vaippoja... :ashamed:

Meillä ei ainakaan käyneet ne tarralliset kestot kun vauva alko liikkumaan aukesivat aina ne fuzzyt oli hyviä missä nepparit nythän niitä on huru mycket eri vaihtoehtoja.
 
Nyt vasta oikein huomaa, etta on lomalla kun on maanantaiaamu. Koko ajan mietin, etta nyt olisi se ja se kokous jne. Ihanaa kylla :). Ja ihan oikeaan aikaan jain kylla pois, vaikka paikallisen kasityksen mukaan aikaisin (taalla painotetaan joka paikassa, etta ihan hyvin voi laskettuun paivaan asti olla toissa...) sen verran lisaantyneet nuo supistelut ja muutkin jomotukset ja nukkuminen todella katkonaista.

Hui kamala tuota Siksakin tautia. Varmasti pelastyttaa. En tieda mihin koputtaisi, mutta mun luona ei ole oksutauti vieraillut sitten vuoden -97 alun! Nyt olisikin sitten viimeisillaan raskaana varmaan hyva aika sellainenkin saada...

Kestoista kyselty. Mullahan ei viela omia kokemuksia valitettavasti ole, mutta paljon olen tehnyt tutkimusta asiasta kun aijon kestoilla. Eli yhteenvetona yleisin mielipide tuntuu olevan, etta sisavaippa ja erillinen kuori olisivat kaytossa kaikkein miellyttavimmat, koska helppo kayttaa (melkein sama kuin kertikset, vaan se kuori pitaa tuikkasta siihen sitten paalle mutta sehan on kuin alushousut laittaisi) mutta kuivuvat nopeammin kuin all-in-onet. Lisaksi voi sitten vaihdella erilaisia kuoria tilanteen mukaan. Itse olen hankkinut paaasiassa sellaisia perusjoustavia vedenkestavia kuoria, kutonut itse villaisia poksyja ja yksi fleecekuorikin loytyy. Kaytettyna jos jaksaa metsastaa noita, niin siina saastaa kylla huiman summan rahaa, mutta saastaa vaikka ostaisi ihan tuliteratkin. Se sahko ja vesi ja pesuaineet mika niiden pesemiseen menee ei kumoa positiivisia ymparistovaikutuksia tai rahansaastoa. Taallahan kavi todella hyva tuuri, kun loysin eBaysta juuri sellaisen vaippapaketin kuin halusin (Tots Bots Flexitots, 15 vaippaa, 4 kuorta ja linereita) alta 80 euron. Noiden pitaisi mahtua puolet vaippaiasta ja sitten on kakkoskoko myohempaan vaiheeseen (mutta kun nuo viela saastaa mahdolliselle kakkoselle niin ei ole kylla paha hinta!). Lisaksi mulla on se aitiyspakkauksen vaippa ja kuori jotka sain serkulta kun he eivat kestoile; se kuori on kuulemma todella hyva, mutta itse vaippa ei, ei kuulemma ime tarpeeksi. Etta alkaa kukaan luopuko kestoilusta ainakaan vain sen perusteella! Itse jos tekee niin siinahan saastaa toki myos, ma olen vaan liian laiska ja muutenkin niin high tech (:)) etta piti tuollaiset hienosteluvaipat saada... Ai niin, taalla viela kunta rohkaisee aiteja kestoilemaan pienella ~35 euron apurahalla kestoilijoille, eli sittenhan nuo olivat vain 45 euroa yli vuoden vaipat.

Liinoista viela. (Niistakin tulen patemaan, vaikka ei omaa kokemusta ole...) Trikooliina kuulemma katevin aloittelijalle ja pienen vauvan kanssa, helppo saada sidonnat oikein. Sitten kun alkaa olla lisaa painoa, tukee kudottu liina paremmin ja on miellyttavampi. Itse olen hankkinut nimenomaan trikooliinan (Tricot Slen) nyt ihan alkuun, ajattelin etta kylla sita kaytettya tulee kun aijon pitaa vauvaa siina sisallakin ja sitten on Mei Tai -kantosysteemi joka on meille ehka enemman ulkokayttoon ja kay isollekin lapselle (vaikka kylla siinakin saisi vastasyntynytta kantaa, tuntuu vaan etta tuo trikoinen olisi pehmea ja miellyttava ihan pikkuiselle). (Kurkatkaa vaikka tuolta, millainen kapistus tuo on http://www.joeyslings.co.uk/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=28 ). Noissa liinoissa ja repuissa ottaa kylla paahan se sama asia mika muissakin vauvantarvikkeissa (siita tanne jo jonkin aikaa sitten vaahtosinkin...) kun ovat niin kamalan isoja! Itse en ole edes lyhyt (165cm) ja tuo liinakin kun on paalla niin olen kuin muumio kun se on niin levea ja pitka, en ole yhtaan varma pystynko sita kayttamaan kesalla ellei ole kylmaa ja sateista koko aikaa. Ja on tuossa Mei Taissakin kamalan paksut olkaimet ja pitkat hihnat, vaikka vahan pienempi sentaan.

No mutta, menenpa korjaamaan nuo vauvanvaatteet tuolta narulta kaappiin kun viimein sain ne pestya. Uhkaavat viela, etta olisi viimeinen aurinkoinen paiva vahaan aikaan niin pitaisi varmaan lahtea uloskin. Mukavaa maanantaita!

Maya ja poika 36+1
 
Heipparallaa!

kestovaipoista sen verran että me tehdään niin että kokeillaan pienellä määrällä aluksi, että miten se meillä toimii. Musta ei kannata laittaa isoa määrää rahaa newborn-kokoisiin kestovaippoihihn jos ne sitten syystä tai toisesta jää käyttämättä... me mennään harsoilla ja villahousuilla aluksi ja sitten aletaan hankkimaan ehkä pikkuhiljaa niitä sisävaippa + kuorivaippasysteemejä... :)

Ja vaikka vettä ja sähköä kuluukin niitten pesuun niin ajatelkaa mitä ne vaipat tekee siellä kaatopaikalla!!!! YKSIKÄÄN nykyaikainen kertakäyttövaippa jota maailmassa on tehty ei ole vielä maatunut.... ja lasten tuotokset kun mätänee siellä vaipan sisällä ja sitten päästää isot määrät metaania ilmakehään ja tuloksena ilmaston lämpenemistä jne.... ;) Mut jos ei halua kestoilla niin mitäpä siitä, käyttäkää sit vaikka noita biohajoavia vaippoja!

jokainen tekee kuitenkin omat valintansa.... :) eli en syyllistä niitä jotka käyttää tavallisia kertakäyttövaippoja. :D Tämä ei ole siis mikään hyvä äiti- huono äiti -juttu. :) :)

Nara Ecoverin huuhteluainetta saa käyttää myös kestovaipoissa... otin just selvää kun mäkin haluan käyttää samoja aineita kaikessa pyykissä.

(.) yöt alkaa olemaan vähän vaikeita, lantio on kun tulessa ja jalat puutuu hetkessä. HUH! |O koko ajan pitää vaihtaa kylkeä.... no nää on vissiin näitä ihania loppuraskauden vaivoja... :D

EM ja Dodoliina 34+6 :heart:
 
Maya mutta onhan liinoissa eri kokovaihtoehtoja siis pituuden suhteen. Hoikan ei kannata ottaa mitään pisintä liinaa sittenhän ne liinanpäätkin jää roikkumaan liian pitkinä. Repuissakin on säädöt kantajan mukaan. En kyllä tunne tota Mei Tai merkkiä.. ite oon 160cm enkä ole kokenut että ois liinat ja reput suuria tosin en ole mallia twiggy vaan paremminkin Piggy :D
Mun mielestä ohuella kudotulla on ihan yhtä helppo tehdä sidonta kuin trikoisella jos halua siis rahallisesti säästää tosin saahan ne myytyä.

Em: OK! heh mulla onkin 5.v vanhaa "tietoa" :LOL:
oon niin laiskistunut että haluan päästä kaikesta muka helpolla...hyi minä :ashamed:
 

Yhteistyössä