TOUKOKUUN TUHISIJAT huhtikuussa <3 <3 <3

Tervetuloa uusille myös täältä! :wave:

Elidan esikoinen on kyllä keksinyt todella hyvän nimen tulevalle pienokaiselle! ;)

Kaikilla tuntuu olevan jonkinlaista vaivaa. Kyllä nämä viimeiset viikot ovat sitten ihania! :D Jaksamisia kuitenkin kaikille tasapuolisesti!! :hug:

Täällä häpyluu on edelleen niin kipeä, että itku silmässä ja hammasta purren pitää esikoinenkin käydä pihalla nukuttamassa. Öisinkään ei meinaa päästä sängystä ylös tai takaisin sänkyyn. Muutenkin esikoisen perässä könyäminen ihan kauhean tuskallista.
Tässä ollaan vaan kovasti odotettu keskiviikon neuvola käyntiä. Kun viimeksi sf-mitta oli kasvanut kahteen viikkoon 3cm, ja on nyt jo isompi luku, kun mitä esikoiselta oli syntyessään... No, nytpä sitten syykin alkaa valjeta. Sokerit ovat pompahtaneet kattoon. Ihan sama mitä syö tai minkä verran syö, niin luvut ovat aika hurjia!! Onneksi pyysin saada pitää mittaria kotona vaikka en rasituksessa kiinni jäänytkään. Mittaan sokerit ihan hysteerisenä lähes joka leipäpalasen jälkeen.. :(
Onneksi ensi viikolla on se synnytystapa/painoarvio ultra! En kestäisi odottaa enää yhtään enempää. Kauhistuttaa, että miten iso kaveri siellä asustaa. Ja kun puhetta on ollut, että esikoista isompaa vauvaa ei varmaankaan mahdu tulemaan... :eek:
Tiedän, että ei tuo sf-mitta välttämättä tarkoita isoa vauvaa, mutta siihen nyt vähän viittaisivat nuo sokerit. No, toivottavasti olen keskiviikon jälkeen vähän viisaampi! :whistle:

Täällä on alkanut tuo synnytys pyörimään jo todenteolla mielessä. Olisiko muuten jollain kokemusta ammeessa olosta!?? Kovasti sitä olen miettinyt, mikäli ammehuone on vapaana. Sarjassamme fiksu kysymys, mutta miten se oli, että päästävätkö ammeeseen jos vedet ovat jo menneet? Minäkö hölmö... :headwall:

Monta kertaa olen miettinyt, että kyllä pitää nostaa hattua kaikille, jotka odottavat useampaa kuin yhtä vaavia. Kun olo on jo yhdenkin kanssa näin tukalaa, niin saatikka useamman...

G: olisin vielä kysellyt, että onko kaikille lähdössä joku mukaan synnytykseen?? Mies/joku muu? Meillä mies on kyllä lähdössä, ei ole edes tarvinnut kysyä! :D

Kovasti ollaan jo tässä yritetty suunnitella esikoisen hoitoasiaa, sitten kun lähtö tulee. Jos se hetki on keskellä arkipäivää, niin ei varmaan auta kun hälyttää ukkia tai mummoa pois töistä... :whistle:

Tulipas taas höpötettyä...

nasu ja nipsu 35+4
 
:wave:

Mukavaa laivareissua toivottelen minäkin (nikki vaan unohtui :ashamed: ) ! :D

Ja kukas oli pyörtynyt mahataudissa, hui kamala! Paranemista sinne ja onneksi ei käynyt kuinkaan! :hug: Ja joku oli kaatunut pihassakin, onneksi ei käynyt kuinkaan! :hug:

Me käytiin lapsimessuilla lauantaina, ja saatiin taas pitkäksi aikaa tarpeeksi Helsingin ruuhkista. Itse messut oli ihan kivat, mutta se aivan järjetön ihmismäärä... huhheijaa... Mua rupes siellä huippaamaankin, tais olla aika huono ilma siellä. "Onneksi" tuo on tuttu vaiva edellisistä raskauksista, osasin sitten heti tunnistaa kun se olo alkaa hiipimään esiin.
Tuumattiin miehen kanssa, kun kotiin päin lähdettiin ajeleen, että päivän paras hetkin kun pääsee lähteen poispäin Helsingistä. :xmas: :D (enhän vaan ketään Helsingissä asuvaa loukannut mielipiteelläni... se ei ollut tarkoitus. :ashamed: Itse vaan kun ollaan totuttu tämmöseen pikkupaikkaan, niin meistä ei isoon paikkaan olisi asumaan. :D )

Supistuksia on taas alkanut täälläkin tuleen enemmän. Eilen käytiin koko perhe metsätiellä pienellä kävelyllä, niin siellä alkoi supistaan ihan tosissaan. Ja nytkin tuli sellanen supistus, et tuntui ihan alaselässä asti. Mulla synnytyssupparit aina ensin tuntuneet alaselässä, sen takia niitä aina vähän "säikähdän". Poraamista tuntui alapäässä taas eilen illalla, uskaltaisin melkein väittää että vauva taitaa lähtöasemiin itseensä änkeä. Kunhan vielä pysyisi masussa kuitenkin. Huomenna neuvola, saa nähä, onko sf-mitta pienentynyt, jos vauva oliskin vähän laskeutunut. Tuota poraamista niin kipeesti eilen tuntui. Sitä ennen viikko sitten tuntui ekan kerran tässä raskaudessa.

G Meillä mies olisi kovasti tulossa mukaan synnytykseen, tottakai. Mutta näillä näkymin se ei tule onnistumaan. Kun mun pitää sillä ambulanssilla lähteä matkaan. :(

stk ja minivitonen 32+6:heart:
 
Kävin lauantaina lapsimessuilla, n.20 minuuttia kesti pää sitä hälyä ja menoa ja sit pakenin miehen seuraan pienoismallimessujen puolelle. Mukaan lähti messuilta kestojen lisäimuja, bebesistä lansinohin rasvaa ja liivinsuojuksia, sekä boobin imetystoppi. Käytiin miehen kanssa sitten vielä ostamassa manduca. Kokeilin kotona sitä manducaa, mut pikkasen se on vielä hankala tän mahan kanssa..

Kestoilusta: Me ajateltiin yrittää kestoilua. Yritän olla ekologinen ja jotenkin sielu ei kestä käyttää pelkkiä kertsejä. Oon ostellu lähinnä huutiksesta vaippoja. Nyt kokoelmaan kuuluu harsoja, villahousuja, kuoria, sisävaippoja ja pari aio:ta. Osa on nb-kokoa ja osa isompia. En poissulje kertsien käyttöä, mut aiotaan sitten käyttää niitä ekokertsejä. Pesun suhteen ei ole ongelmaa, koska en käytä huuhteluainetta ollenkaan.

Kantaminen: Nyt on se manduca hankittu ja haluaisin vielä alkuun liinan. Luin sieltä messuilta saadun Bebesin propaganda-lehden ja nyt oon ihan ahdistunut siitä. Siinä kun painotettiin kovasti esim. sitä, että vauvan tulee nukkua ensimmäiset puoli vuotta vanhempien kanssa samassa huoneessa. Meillä on vauvalle oma huone, jonne tulee pinnasänky. Alkuun aion nukuttaa äitiyspakkauksen laatikossa, ei olla oikein perhepeti-innokkaita. En tiedä sit mitä tehdä, kun laatikko jää pieneksi.

En ole vieläkään laittanu vauvan huonetta kuntoon, mut tällä viikolla ajattelin aloittaa. Mitään pahempia kipujakaan ei ole, silloin tällöin vihlasee. Autoilu on hankalaa, koska silloin vauva aina intoutuu venyttelemään. Viime yönä oli vatsa tosi kipeä, täyty nousta pystyyn liikkumaan, et helpotti. Vatsa kovettuu usein, mutta yhtään kivuliasta supistusta ei ole vielä ollut. Päänsärky on ollut vaivana parina päivänä. Ens viikolla ois sit sairaalaan tutustuminen.

Kerttu ja nakki 35+3
 
Kiitos kaikille liinailuvinkeistä :heart: Täytys alkaa ihan tosissaan niihin tutustumaan. Ja kestojen kanssa mä olen yksinkertaisesti laiska :ashamed: Ei tunnu omalta, mutta enpä ole siihen kauheasti perehtynyt. Kaveri on kyllä onnistuneesti kesoillut ja häneltä olen hieman kysellyt. Hänkään ei tuputa kestoilua, mutta kertoo kyllä mielellään. Meillä mieskään ei ole innostunut kestoilusta, niin ei kumpikaan yritä ylipuhua toista :D

G: Meillä mies on kyllä tulossa mukaan synnytykseen. Mutta tuo selkä hieman jännittää, kun se ei ole tässä 2 kk:n aikana juurikaan parantunut. Ensi viikolla on taas lääkäri ja pelätään, että jos se selkä sittenkin leikataan. Tyhmää olisi toisaalta leikkausta pitkittää 2 kk, mutta ei haluttaisi leikkausta ennen synnytystäkään. En ole ketään varahenkilöä vielä miettinyt, mutta ehkä sitten pyydän siskoa, jos mies ei pääse. Mutta jos mies tulee puolikuntoisena, niin sairaalassa lukee jo mun papereissa, että mieskin tarvitsee sängyn levätäkseen kesken synnytyksen :D Tosi kivasti kätilö siihen suhtautui. Taisin siitä jo aikaisemminkin kirjoittaa :snotty:
 
Nara: juu, olisi varmaan pitanyt tehda enemman tutkimusta noiden liinakokojen suhteen. Oli vaan sellainen tilanne, etta piti saada lahjakortti kaytettya ja siella liikkeessa ei oikein muuta ollut kuin tuo Tricot Slen. Siina ei kylla ainakaan ole muuta kuin tuo yksi koko. Aika kallis liina niin en tieda raaskinko ruveta itse askartelemaan sita pienemmaksi, toisaalta voisihan siita patkaista paat ja vetaa 10 senttia reunasta pois koko matkalta. Hankala kun ei pysty kunnolla sovittamaan kun on tuo valtava mohomaha tuossa edessa :).

Meilla tulee mies mukaan. Olisi kylla pelottavaa nain ensikertalaisena ja valtavaan sairaalaan menna yksin, mies saa siella sitten riehua ja pitaa mun puolia :). Se vesisynnytys edelleen pyorii mielessa ja sita aijon ainakin kokeilla (jos vaan on huone vapaana, mutta kuulemma yleensa saadaan jarjestettya). Tuo taitaa olla sairaalakohtaista paastavatko ammeeseen vesien menon jalkeen, en kylla ymmarra miksi, kun juurikin tuossa vesisynnytyksessahan ollaan altaassa vaikka ihan loppuun asti? Olen myos lukenut, etta vesisynnytyksessa altaaseen ei kannata menna ennen kuin synnytys on kunnolla kaynnissa (4-5cm auki), koska se saattaa hidastaa synnytysta. Uskaltaako sita sitten kotonakaan menna lillumaan ammeeseen kun odottelee sairaalaan lahtoa? Toisaalta sita sitten taas suosittelevat kotikivunlievitykseksi. Kylla on vaikeaa...

kerttu84: Eiko se pinnis sitten millaan mahdu sinne makkariin? Niinhan ne monessa paikkaa suosittelevat, etta ensimmaiset 6kk oltaisiin samassa huoneessa, mutta toisaalta suosituksethan vaihtelevat ihan koko ajan. Jotkut vauvathan ovat niin herkkaunisiakin, etta alkavat nukkumaan hyvin vasta kun saavat omaa rauhaa.
Makaan en ole perhepeti-ihmisia. Pelkaan liikaa, etta liiskaisin vauvan tai vaan etta sille tulee liian kuuma.
 
Halloo! Täällä uusi viikko on alkanut reippaalla siivouksella ja pyykinpesulla. Nyt pitäisi lähteä taas käymään kylillä ostamassa koiralle ruokaa ja uusi panta, mutta ei jotenkin millään jaksaisi... Pitäisi pestä tukka ennen lähtöä. Huoh.

Vaivoista
Minulla on alkanut kävelyllä vihloa häpyluuta ihan hulluna. Lisäksi vauvan pää (?) painaa rakkoa välillä tosi kovasti ja vessassa saa rampata ihan muutaman minuutin välein. Muuten olen kyllä edelleen varsin hyvissä voimissa. Välillä uuvutankin itseni ihan puhki puuhastellessani, kun kroppa ei laita muuten hanttiin.

Siis onko kaikilla muilla joku synnytystapa-arvio ja vielä loppuraskauden ultra? Täällä menen ensi viikolla lääkärineuvolaan ja arviot on siinä. Mitään ultraa siellä ei tehdä. Jaiks. Kyselin tätä varmaan jo aiemminkin ja nyt synnytyksen lähestyessä alkaa taas ärsyttää kaupungin huono palvelu. Luulisi, että edes ensisynnyttäjille tällainen tarjottaisiin.

Kestoilua
tullaan harrastamaan meilläkin. Vaikka sähköä ja vettä kuluukin, niin kestovaippa on silti ekologisempi valinta. Se valmistetaan vain kerran (päästöt, öljyn ja kemikaalien kulutus jne.), eikä tosiaan aiheuta jätevuorta ja metaanipäästöjä kaatiksella. Lisäksi meillä on niitä biohajoavia kertiksiä matkoja ja miestä varten. Mutta kaikki tavallaan, meidän ystävien joukossa on molempien käyttäjiä.

Kantoliinaa meille tuskin tulee, ellei sitten lahjaksi saada. Huutiksesta ostin lähes tuliterän Manducan tuossa talvella ja luulen sen olevan meille helpoin ratkaisu. Ja siinähän tosiaan voi kantaa vauvaa jo syntymästä lähtien.

G: Aikooko moni nukuttaa vauvaa alkuun äitiyspakkauksen laatikossa?
Minä jotenkin ajattelin, että vauva nukkuisi alusta asti pinniksessä meidän sängyn vieressä, mutta onko se liian avara paikka ihan pienelle? Perhepeti ei meillä luonnistu, sitten jää vähätkin unet nukkumatta mieheltä ja minulta.

Olen muuten alkanut näyttää ihan Pikku Britannian Daffydiltä tämän vitivalkoisen ihoni ja pallomahani kanssa...

Ja mies tulee mukaan synnytykseen. Se oli viikonloppuna ihan supersuloinen, kun lueskeli oppaita ja katsoi sen neuvolasta saadun Helistimen (minun mielestä kohtuullisen typerän) dvd:n. Mutta ehkä siitä jotain tarttui miehen pääkoppaan :D

PilkkuPantteri & Jyvä 34+6
 
Täällä kanssa mies tulee synnytykseen mukaan, ei ole ollut kysymyskään ettei tulisi =) On kyllä sisko ja vauvan tuleva kummitäti hätävarana, jos jotain kävisi ettei mies pääse. Oman äidin tuosta läheltä olen hätyyttänyt jo lapsenvahdiksi :p

Mä haluisin kanssa kestoilla, mutta kun on neljä lasta jo ennestään, ei se vaan onnistu se pyykkääminen yms. Siksi edes pienellä teolla aiotaan käyttää niitä ekologisia vaippoja, mitkä voi kompostoida! Niitä jo löytyykin paketillinen valmiina.
Nostan hattua niille ketä voi kestoilla ja ketä osaa kaikki ompeluhommat niiden eteen. Mutta mun on luovutettava, koska täällä olisi muuten pesukone yötäpäivää päällä. Ja kunhan vauvalla kaikki on hyvin, aiotaan olla kesällä paljon mökillä. Siellä ei pesukonetta, joten olisi ihan toivotonta..

Pakko hehkuttaa, kun vihdoin löysin unisex-haalarin, sellanen ohut vaan lindexiltä ja oon ihan ihastunut. Mun eka retro löytö :D Ja sit vihreet kengät, oli pakko ostaa kun maksoi 2?.

Hyvää pääsiäisviikkoa kaikille! :flower:
 
Heips!

Istutin tuossa yrttejä ja joitain kukkien siemeniä aamutuimaan. Sitten siivosin terassia, talven aikana sinnekin kerääntynyt epämääräinen kasa kaikkea romua.. Nyt sitten selkä kipeänä istun ja ihmettelen... :(

Kestovaippoja ei meillä tulla käyttämään, eikä laiskuus ole se suurin syy. Musta niistä on tehty vasta liian vähän tutkimuksia ja vertailuja että kumpi lopulta parempi, kesto vai kertis. Kertikset aiheuttavat suuret jätevuoret mutta toisaalta myös kestojen kanssa on omat välillisesti luontoa kuormittavat ominaisuudet. On tutkittava ennenkuin hutkitaan.

vauva nukkuu äitiyspakkauslaatikossa joka on laitettu pinnasänkyyn Sitten muutaman kuukauden iässä siirtyy pelkkään pinnikseen. Näin siis meillä. Olen tosiaan minäkin kuullut että vauvalla on turvallisempi olo "pesämäisessä" paikassa. Jotkuthan laittaa pinnasänkyyn lakanan alle pyyhkeen kiertämään vauvan ympärillä että tulisi sitä valtavaa tilaa rajattua vauvaystävällisemmäksi :)

Tsemppiä kaikille uuteen viikkoon! :hug:

Jasmin ja aarre 36+2 :heart:
 
Vauvan asennosta: meillä köllykkä pylly vasten oikeanpuolen kylkiluita, potkut tuntuvat vasemmalla puolella mahaa, joitakin viikkoja sitten oli perätilassa, ei tuntunut kunnolla potkuja, nyt ilm, parempi asento, että saa potkuihin "voimaa"... ja kylkiluita särkee selän puolelle asti, niin kova ponnistelemaan..

Siksakkia: hui, hurjalta kuulosti pyörtyminen, onneksi kaikki kunnossa =)

Turvotusta täälläkin, aika reilusti, kihlasormuksenkin jouduin ottamaan pois, hyvä että lähti... nilkat on paksut pötkylät, vaikka tukisukat jalassa aina kun kotoa poistun..

Kestoilla aion, ainakin osaksi, esikoisella oli harsot ja ne typerät solmittavat muovikuoret, ei silloin paljon muuta ollut tarjolla(12vuotta sitten),ja jos niitäkin jaksoin venkslata... nyt on paljon paremmat tarvikkeet ja ei ole tarvinnut itsellä sijoittaa rahaa, kun siskolta saanut tosipaljon kaikkea..mutta ostan myös kertiksiä, en aio stressiä ottaa asiasta...

Yönärästyksestä/oksentelusta: viime kerralla kehuin sen pysyneen pois lääkkeillä, ni elähän mitä, toissa yönä kaarella sai taas oksentaa ja henkeen vedin, että kurkku kipeä vieläkin.. ei kiva herätä umpi-unesta juoksemaan vessaan, osa menikin lattialle, joita mies sitten luuttuili, kun itse halailin vessanpönttöä :ashamed: noh, muutama viikko vielä..

35 poks!!! B) ja ihana kevät!!
 
PilkkuPantteri Meillä riippuu synnytystapa-arvion teko siitä kumpaan sairaalaan on menossa. Neuvolalääkäri tekee täällä ilman ultraa arvion ja sillä sitten mennään tuonne Taysiin. Mutta mä olen menossa VAS:in synnyttämään ja siellä tekee sitten VAS:in lääkäri oman synnytystapa-arvion. Ja siellä on ultrat ja muut käytössä.

G: Meillä aiotaan kanssa laittaa heti pinnikseen. Mietimme kanssa, että onko se liian avara alkuun, mutta täytyy sitten tehdä joku peitto- tai pyyyheviritelmä siihen vauvan ympärille. Ei oikein nähdä tarpeelliseksi nukuttaa äp:n laatikossa. Ja pinnasänky tulee meidän makkariin. Perhepeti näin etukäteen kuulostaa siltä, että en saisi itse nukuttua yhtään kun pelkäisin pyöriväni vauvan päälle.
 
Heippa!

voi teitä ihania, jotka olitte mua jo keipailleet ja kyselleet.. juu kaikki on tosiaankin ihan hyvin näitä "mukavia" vaivoja lukuun ottamatta! remonttikin tossa tehtiin eli yks huone lisää varastosta ja sellasta kaikkee kivaa pikkupuuhaa on tässä ollu mut nyt varmaan taas istun uskollisesti tässä koneella ja palstailen teijän kans ku kotosalla oon enemmän :)

pitäis varmaan alkaa jotain vauvan vaatetta peseen jo kans ja laittaan muutenkin valmiiks juttuja.. ihanaa kun lueskelin teijän juttuja ja monilla jo kaikki valmiina.. no matkarattaat mekin jo ostettiin mut tosiaan mitään muuta en oo vauvan tulon eteen vielä ehtiny tekeen.. tietty suurin osa perusjutuista on jo esikoiselta valmiina kaapeissa..

G: meillä on mies tulossa mukaan synnytykseen jos se vain suinkin on mahdollista eli tarkottaa sitä jos saadaan sitten yhtäkkiä joku esikoisen kanssa... ja kuinka kiire lähdöstä sitten tuleekaan.. ihanne tilanne olis tietenki että lähtö tulis yöllä niiin mies olis valmiiks kotona ettei tarvi töistä soitella ja sitten olis hyvä mahdollisuus soittaa mummuja esikoisen kanssa mutta voi käydä niin että päiväs aikaan ja mummut töissä ja mieskin jossain sen verran kaukana työhommissa että hyvä kun ehtii esikoisen kanssa kotiin.. sittenpähän sen näkee en oo aatelu tästä asiasta kumminka mitään stressiä ottaa :)

G: no on se äitiyspakkauksen laatikko tossa tallessa ja kyllä mä siihen pedin teen mutta saa sitten nähdä kuinka vauva siinä nukkuu vai nukkuuko.. esikoisen kohdalla kävi niin että se laatikko oli kans pedattuna valmiiks ja oli tarkotus laittaa pinnasänkyyn aluksi mutta kas kummaa poika huusi kun sytävä siinä laatikossa :D eli eipä nukkunutkaan mutta kun laitoin pelkkään pinnasänkyyn niin johan nukkui hyvin.. olkkarissa hereillä ollessaan sitten kyllä usein köllötteli laatikossa ja se toimi hyvänä ns. laskupaikkana vauvalle.. mutta uni siinä ei tullut.. ja olihan se kivampi mullekin kun sai kurkkia pinnojen raosta vauvaa ja tarvittaessa korjata tuttia yms.. kun jos olis siinä laatikossa nukkunu ni olis tarvinnu aina nousta sitä varten..

no nyt tätä tekstiä alkaa taas tulla :D ehkä meen välillä laittaan pojan päikkäreille..

Höpöliini ja tyttönen 32+5
 
Suzyanne
G: Äitiyspakkauslaatikkoa ei meillä ole, mutta vaavelin nukkumapaikaksi tulee aluksi muutamaksi kuukaudeksi rottinkikori, miehen vanha josta olen tännekin kuvan joskus laittanut. Sitten kun ei siihen enää mahdu, roudataan pinnis tänne, jos nyt tässä pikkukämpässä sitten vielä asutaan. Näyttää kyllä siltä että asutaan, näillä Helsingin hinnoilla, varsinkaan kun ei haluta muuttaa kuin korkeintaan 5-8 km keskustasta.. :ashamed:

Aurora, sama täällä että pitkä istuminen ei olisi oikein hyvä juttu, mutta kun muutakaan ei oikein voi kun istua tässä pöydän ääressä monta tuntia päivässä, kun ei väsyn ja suppailujen takia enää viitsi kauheasti kävellä tai muutenkaan liikkua, ja makuulla tai puolimakuullakaan ei ole yhtään hyvä olla närästyksen ja refluksin takia. :/

Sitten vähän gallupia alapään sheivaamisesta, ei ole pakko vastata jos ei halua. :D Mutta sheivaako joku alakertaa, ja näkeekö sen vielä tehdä ilman peiliä? :D Itse olen ihan teinistä asti siistinyt ainakin bikinirajat säännöllisesti, mutta nyt se ei enää noin pariin viikkoon ole kertakaikkiaan onnistunut, ainakaan ilman peiliä. Miehellä on aina uskomattoman hauskaa, kun sheivaan peiliä apuna käyttäen. :LOL: :whistle:

Pilkkupantteri tuosta Manducasta olen minäkin innostunut, ja sellainen varmaan hankitaan. Kantoliina tuntuu minulla liian hankalalta, ja tuossa Manducassahan voi kantaa lasta tosi pitkään, sopii meille, kun olemme kovia reissaamaan. Meinasin vaan että koitan etsiä sen käytettynä, jos hyväkuntoinen löytyisi. Saisi vähän halvemmalla.. :whistle:

nara taitaa ne tosiaan suppareita olla mitkä minua valvotti. Se vaan vähän hämää, kun niissä ei ollut varsinaista jaksottaisuutta vaan yhtäjaksoista jomotusta, siitä jotenkin päättelisin etteivät vielä synnytykseen johtavia kuitenkaan olisi olleet. Ilmeisesti sitten "tosipaikan tullen" muuttuvat jaksottaisiksi. Hoitaja jonka kanssa jutskasin viime yönä puhelimessa, sanoi, että kyllä ne varsinaiset synnytyssupparit sitten tunnistaa.. B) Vähän orpo olo kun ei ekakertalaisena mitään mistään tiedä, tuntuu vähän pöljältä soitella synnärille ja kysellä asioita jotka heille on itsestäänselvyyksiä, mutta he varmaan ovat täysin tottuneet että ekakertalaiset kyselee kaikenlaista. =) Jomotus on nyt lähes poissa muutama tunti sitten ottamani särkylääkkeen ansiosta, mutta tunnen että särky alkaa taas, kun lääkkeen vaikutus lakkaa. Selässä on koko ajan sellainen tunne. Täytyy vaan tänään lepäillä koko päivä, ja kuulostella tilannetta.

Mies tulee mukaan synnytykseen. Ei edes epäröinyt, enkä sitä ihmetellytkään, hän on sen luontoinen ettei vähistä hätkähdä. =)

Kestoilua meinaamme harjoittaa ihan alun jälkeen, muutaman ensimmäisen viikon päästä kun vauvan hoito alkaa sujua rutiinilla. Kestovaippoja olen ostanut ihan kirppikseltä, uusiakin.

stk täällä vähän päinvastoin tuon Helsinki-jutun suhteen, heti jos ajelemmekin vähän väljemmillä alueilla, meitä alkaa ahdistaa, tulee melkeinpä joku torikammontapainen ajatuksestakin, että asuisi kehäkolmosen ulkopuolella. B) Mies on ihan umpistadilainen, ja vielä keskustan läheisyydessä aina asunut, itse täällä vasta muutaman vuoden viettänyt, mutta kodikseni tunnistanut. Nyt tosiaan asumme parin kilsan päässä ydinkeskustasta, kantakaupungin alueella. Mutta sehän on vaan hyvä, että on ihmisiä jotka haluavat asua eri tyylisissä paikoissa, niin kaikki ei ole pakkautuneet samaan paikkaan. :D
 
Kantoliinailusta Meillä on Manduca kanssa jota aijotaan käyttää heti alusta alkaen kun sitä kerran voi. Minähän en ole sitä hirveästi testaillut kun on tuo maha B) Tosin mies harjoitteli Maija Mehiläisellä, (siis pehmolelulla) kun se on mitoiltaan n. vasta syntyneen kokoinen.
Kyllä kieltämättä oli hauskaa kun mies tepasteli ympäri taloa kantorepun kanssa jossa Maija Mehiläinen köllötteli :LOL:
Kyllä meillä mies on tulossa mukaan synnytykseen jos käy niin että jostain syystä ei pääsekkään niin äitini on lupautunut mukaan.
G: Meilläkin on suunnitelmissa nukuttaa Papu heti pinniksessä. Äitini teki pinniksen reunan ympärille sisäpuolelle sellaisen pehmoreunuksen mikä piennentää pinnistä aluksi.
Meilläkin tulee pinnis aluksi makuuhuoneeseen. Tuo perhepeti ei tuntuu minustakin sitä etten uskaltaisi ollenkaan nukkua :ashamed:
Tuosta kestoilusta viellä. Toivottavasti en aamulla kuulostanut saarnaavalta. Se ei ollut tarkoitus :ashamed: Ei ollut tarkoitus loukata ketään :ashamed: :ashamed:
Minun mielestä se käyttääkö kesto vai kertakäyttö vaippoja on aivan jokaisen äidin/perheen oma valinta ja jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Eihän minullakaan ole omakohtaista kokemusta.
Meilläkin ajotaan aluksi mennä noilla harsovaipoilla, tosin meistä varten on noita nb-kokoisia sisävaippoja muutamia. Suurin osa ostamistani ja tekemistäni vaipoista menee n 4-10kg painoisille joten aikasta pitkälle.
Ja kyllä minusta tuntuu että meillä aluksi käytetään yöllä niitä biohajoavia kertakäyttövaippoja ja reisussa myöskin. En ajatellut mökillä vaippoja nyrkkipyykillä pestä B)
 
Helou!

Tervetuloa minunkin puolesta kaikille uusille :flower:

Piina en mäkään osaa varmuudella sanoa miten päin kaveri masussa on. Välillä kyllä tuntuu melko selkeästi että pylly olis tossa oikealla ylhäällä, mutta toisinaan musta tuntuu että saattaa olla ihan miten päin vaan. Enimmäkseen vauva tuntuu viihtyvän kyllä tolla oikeella puolella mahaa ja vasen puoli on ihan tyhjä. Samaten mulla kummittelee kaikenlaisia pelkoja takaraivossa, yritän kyllä aktiivisesti työntää niitä pois mielestä, mutta kyllä ne sieltä aina päätään nostelee.

Kovasti monella on jo supistuksia, toivottavasti nyt kuitenkin vielä vauvat malttaisi hetken pysyä pesissään. Onneksi kuitenkin kaikki ollaan jo sellasilla viikoilla että jos vauva päättääkin syntyä niin selvitymismahdollisuudet on todella hyvät. Itsellänikin supistuksia tulee päivittäin, välillä oikein napakoitakin. Ens viikolla on lääkärineuvola niin saa sitten tietää onko supistukset tehneet mitään kohdunsuulla.

Höpöliinille täytyy kyllä minunkin hattua nostaa, että olet jaksanut raskasta työtä tehdä näin pitkälle. Itse jäin nelosta odottaessa hoitotyöstä saikulle jo puolivälissä...

Onneksi siksakkia selvisi säikähdyksellä pyörtymisestä. Hurjan kuulonen mahatauti kyllä ollut :|

Jasminin grillaukset kuulosti tosi namilta :p Pitäisköhän meitinkin pääsiäisenä yrittää korkata grillikausi, nyt alkaa terassilta oleen suurinosa lumista sulanu.

Mä kävin kans lauantaina lapsimessuilla, ihan kivaa oli, mutta kyllä siellä sitä väkeä vaan niin tolkuttomasti oli, että eipä sieltä juur mitään irti saanut. Noh, kaks kassillista kaikenmaailman ilmaistavaraa kyllä kulkeutu matkaan, että jotain hyötyä sentään ;)

Messuilta nappasin jonkun lehden matkaan missä oli juttua kestovaipoista ja vaikka olen tähän asti ollut ehdottomasti sitä mieltä että en sitä touhua jaksa edes yrittää enkä oikeen ole ollut edes kiinnostunut koko kestoilusta niin sen jutun luettuani kiinnostus heräsikin ja viikonloppuna surffailinkin kovasti erinäisillä kestovaippasivustoilla. Mutta on se vaan sellanen viidakko, että ei siitä taho ottaa mitään tolkkua. Ja kun vihdoin on ymmärtänyt millaisia eri vaihtoehtoja on niin siinäpä sitten onkin toinen homma yrittää keksiä minkä merkkiset olis parhaita ja miten paljon mitäkin pitäs hankkia yms yms. joten kyllä taitaa kestoilu jäädä ihan vaan kiinnostus asteelle täällä...

Kantoliinaa kyllä tulen käyttämään, niihin hurahdin nelosen aikaan ja käytin sen kanssa tosi ahkerasti liinaa. Ja liinalapsi tulee tästäkin vauvasta. Itse käytin ihan eka nova-rengasliinaa, mutta sen käyttö alkoi tuntumaan hyvin pian epämukavalta enkä koskaan ollut ihan tyytyväinen siihen, vauva oli jotenkin tosi hankala saada hyvään asentoon siihen. Siirryin sitten pitkään liinaan ja pikkuvauva-ajan käytin trikooliinaa, mulla oli eka ihan ite tehty liina, mutta hankin sitten huuto.netistä halvalla tricot slen merkkisen liinan ja tykkäsin siitä kovasti. Kun vauvalla alko olla enemmän painoa ja trikooliina alko tuntumaan liian plöröltä (ehkä n. 8kk:n iässä ) siirryin kudottuun liinaan. Mulla on se parjattu vauvalehden kylkiäisliina ja se ei tosiaan mikään huippu ole, mutta pärjäsin sillä kyllä. Nyt aion kyllä hankkia uuden kudotun. Sitten jossain vaiheessa hankittiin vielä patapum-reppu ja sillä kannetaan vieläkin taaperoa. En osaa erityisesti mitään liina merkkiä suositella, kun käyttökokemusta ei ole useista merkeistä, mutta jokatapauksessa mä suosittelen ehdottomasti pitkää liinaa. Moni pelkää sitomista ja kuvittelee sen olevan ylivoimaisen vaikeeta, mutta ei se oikeesti ole ja jo yhdellä sidontatavalla pärjää hyvin.

G1: meillä mies lähtee mukaan synnytykseen, niinkuin on ollut mukana kaikissa edellisissäkin.

G2:Meillä vauva nukutetaan alusta saakka perhepetiin. Meiltä ei sitä äitiyspakkauslaatikkoa edes löydykään. Perhepeti on vaan niin helppo yöimetettävän kanssa, että liputan ehdottomasti sen puolesta!

(.) sen suurempia vaivoja ei edelleenkään ole. Yöt nukun todella hyvin, lukuunottamatta paria vessaherätystä. Turvotusta ei ole, ei ahista eikä olo muutenkaan ole tukala. Ei kolota, muuta kuin jos oon kovasti touhunnut jotain ja ajoittain liitoskivut vaivaa. Ihmeen virkeäkin olen ollut, vain ajoittain väsymys vaivaa. Saa nähdä meneekö tää raskaus loppuun asti näin vaivattomasti vai iskeekö sitten ihan vikoilla viikoilla jotku supervaivat. Ainiin ja tänään alko äitiysloma! Mitään muutenhan se ei muuta, kuin että rahaa tulee puolet enemmän kuin nyt kht:llä!!

Mukavaa viikkoa kaikille!

villahousu & Sulo 34+4
 
Tervehdys meiltäkin!

Huomenna on taas meno äitipolille, kiva saada painoarviot ja muutenkin nähdä onko kaikki ok ja mikä tuo alakerran tilanne on. Tällä hetkellä tuntuu että masukit on oman jaksamisen kannalta hyvissä asennoissa, painavat kyllä jne, mutta jotenkin tuntuu oma olo helpommalta kuin viime viikolla. Tosin flunssa taas painaa päälle...

Kantaminen Manducan olen minäkin hommannut, saa nähdä paljonko tulee käytettyä. Aikaisemmin mulla oli hug-a-bub-liina, mutta minusta se oli liian pitk ja vaikea sidottava esim. parkkipaikalla ja siksi sen käyttö olikin aika vähäistä.

Nukkuminen Molemmat vanhemmat lapsukaiset on nukkunu ekat yönsä vaunun kopassa ja sitten pikkuhiljaa siirrytty pinnikseen. Nyt ajattelin yrittää pinnikseen suoraan, kun on kuitenkin kaks nukkujaa, niin jos se pinnis ei tuntuisi niin valtavalta heidän mielestä. Tosin meidän kulmasohvan meinasin laittaa sängyksi itselle ja vauvoille, että olen siinä heidän lähellä ja siitä on helppo syötön jälkeen sitten nostaa takaisin vauvat pinnikseen.

Jaa, empä mie enempää ehtinytkään, kello lähestyy kolmea ja täytyy lähteä hakemaan maksut hoidosta.

- Narttu ja rv:t taitaa olla 34+ -
 
G 1 ; mies tulee jos pääsee.
G 2; perhepeti ehkä ens alkuun pyrin laittamaan omaan koppaan.

Lukekaapa huhtikuisia siellä sitä vasta suppaileekin :D kohta mekin ollaan siinä pisteessä että jokapäivä saa miettiä että NytKö nytkö...ja Eiiiiiiiiiiiiiiiiii :LOL:

Tuli sitten käsky nostaa taas insuliinejä. Toinen kerta viikon sisään. Neukkutäti oli unohtanut vielä panna mun neula liuska jne lähetteen eteenpäin. Vähän vaikee mitata riittävästi sokruja kun ei ole tarvikkeita hommattu ajoissa....ärsyttää voi mennä lähetteestä viikko että voin noutaa ne välinevarastosta. On se verta kalliita etten ala ite ostaan kun insuliinit joutuu maksaan ite.
 
Moikka kaikki. :)

G1 Mies on tulossa mukaan synnytykseen. Huolettaa tietty vähän esikoisen hoitajan saaminen varsinkin jos arkipäivänä ja päiväs aikaan pitäisi lähteä. :)

G2 Mä oon kovasti ollut sen kannalla että nukutetaan pieni ensin äitiyspakkauslaatikkoon mutta alan nyt kallistua pinniksen kannalle kun esikoinenkin siinä nukkui heti alusta asti. Perhepeti ei meille sovi kun mies on niin sikeä uninen etten minä sitten voi nukkua kun koko ajan huolehdin ettei hän käännä väärin kylkeä. :) Tietysti vauva jäi usein ainakin joksikin aikaa nukkumaan mun viereen kun yöllä imetti mutta ajattelin että jos laitan pinniksen ihan kiinni meidän sänkyyn ja lasken siitä laidan alas niin olisi melkein kuin vieressä se vauva. =) Täytyy nyt katsoa.

Kantoliinoista Mua alkoi tässä raskaus aikana kauheasti kiinnostaa ja huusinkin sitten huuto.netistä 3 liinaa, joista yksi on se vauvalehden tilaajalahjana tullut kudottu ja kaksi on sitten trikoisia toinen vähän paksumpi ja toinen aika ohut. Testattiin miehelle sitä kudottua esikoisen kanssa eli 1.5veen kera selkään sidottiin ja hyvin sujui kun harjoiteltiin. Kumpikaan ei yksin sitä saisi mutta yhdessä kyllä. :)

Kestovaippailua ei meillä ole harrastettu eikä harrasteta kun mun mielestä se oli jo ihan riittävän kakkaista touhua se vauva-aika ilmankin. :) Enkä ole kovinkaan reipas pyykinpesijäpersoona. :D

Olikohan siinä jo kaikki mitä piti kommentoida. hmm.. Hatarapää.

Tervetuloa uusi/uudet en nyt muista missä välissä viimeksi olen niin sanonut. ;)

Ainiin sheivailusta pitikin sanomani että olen tottunut niitä siistimään aina jonkin verran mutta nyt ei tosiaankaan näe ilman peiliä sitä tehdä ja peilinkin kanssa se on niin leikkimistä että vähiin on jäänyt. Joskus heitin miehelle että josko hän vois auttaa mut ei olla vielä kokeiltu. :D

Eipä muuta. Keskiviikkona taas neuvola.

Jonz&Tessu
 
Manduca hankittiin meillekin, kun niin paljon ovat ihmiset sitä kehuneet. Vaikutti kyllä ihan fiksulta vekottimelta, mutta tuon masun kanssa kun on hieman vaikea kokeilla.. ;) Mies kyllä meilläkin kokeili nallen kanssa ja tyytyväisiä ostokseen ollaan. Saas nähdä sitten kun oikealla vauvalla pääsee kokeilemaan. Esikoinenkin (1v.) matkusti tyytyväisenä manducassa iskukin selässä! Lisäksi esikoiselle hankin kantopussin, mutta pidemmän päälle käy koskemaan hartioihin, kun paino on vaan toisen hartian päällä, muuten ihan hyvä kyllä ollut...

Pidetään peukkuja pystyssä, että sompionkin mies pääsisi synnytykseen mukaan, ja vielä mielellään vähän parempi kuntoisena!! :)

MayaXs.
Itsekin mietin, että ollaanhan vesisynnytyksessäkin koko ajan altaassa. Mutta jostain on jäänyt sellainen muistikuva, että eivät laskisi vesien jälkeen. No pitänee sekin tentata keskiviikkona neuvolantädiltä.

Nukkumisesta. Olen jo laittanut pienokaiselle pedin äp:n laatikkoon, ja laatikko on pinnasängyssä. Jos sitten kun ei enää siihen mahdu, niin vaihtuisi sänkyyn. Tosin aijon kyllä pikkuista välillä nukuttaa myös meidän välissä. Opin esikoisen kohdalla, että turha liiaksi suunnitella. Meillä viime keväänä pikku neiti nukkui vaan sylissä, vaunuissa tai meidän välissä, kun nukahti tissille. Joten olenkin ajatellut, että ihan sama missä nukkuu, nukkukoon siellä missä parhaiten nukuttaa. :D Tosin en kyllä tahtoisi opettaa siihenkään, että nukkuu vain meidän kanssa. Joka perheessä tuntuu toimivan oma juttu parhaiten!! :)

Olenkin miettinyt, että mitä "meidän" toisille tuplille kuuluu eli nartulle!! Mukava kuulla sinustakin! :wave:

nasu ja nipsu 35+4
 
Suzyanne
Jonz juu ei täälläkään vielä mies ole sheivaus-apua tarjoutunut antamaan. :LOL:

Luinkin tuolta huhtikuisista, että monilla on ollut samantapaista menkkajomotusta joko nyt tai aiemmissa raskauksissa kuin minullakin nyt kahden viimeisen vrk:n aikana, ja ainakin siellä monella ne olivat valmistelleet synnytykseen, mutta ei välttämättä ihan heti kuitenkaan. Olisihan se kiva jos tuo meidänkin vaavi vielä ainakin pari vk pysyisi masussa. Mutta täytyy vaan tässä olla avoimin mielin, ja ottaa vastaan mitä tuleman pitää, onneksi vaaveli on kuitenkin jo ihan hyvän kokoinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Narttu:
Aikaisemmin mulla oli hug-a-bub-liina, mutta minusta se oli liian pitk ja vaikea sidottava esim. parkkipaikalla ja siksi sen käyttö olikin aika vähäistä.
Tähän on pakko laittaa vinkiksi, että kietasuristi2 sidonnan voi tehdä jo kotona lähtiessä valmiiksi päälle ja sitten parkkipaikalla ei tartte kuin sujauttaa vauva liinaan. Niin mä aina tein niin ei tarttenu parkkiksilla pitkää liinaa pyöritellä!
 
Moikka kaikille =)

höpöliini: Mäkin tuossa katselin etusivun listaa, että monta nimeä jotka ei ole hetkeen kirjoittaneet. Kiva kuulla sinusta =)
jasminin grillailut kuullosti hyvältä. Miehelle just ehdottelin grillaamista vaikka meillä tää ihan talvi vielä. Hyviä pihviä odottaa pakastimessa.
Siksakkia onneksi ei tullut mitään.

Mitähän vielä :ashamed: oli niin paljon tullut taas tekstiä.

G: Mies tulee synnytykseen. Toivottavasti ehtii töiltään järjestää sitten niin. Lääkäri sano viime ti, että voivat syntyä sitten äkkiäkin.
G: Sama juttu ku nartulla, pinnikseen aion vauvat laittaa. Ovat toisiaan lähellä ku masussa siihen tottuneet.

Huomenna tarkistus ja hö niitä pölyjä saa vissiin sitten ke jälkeen pyyhkiä :LOL:
Painoarvioista joku puhu meillä oli viimeksi 2kg molemmin puolin rv32. Sanottiin, että pieniä siroja eikä multa jättiläisiä ole ennenkään tullut =)

Laittelen kohta mun pikkumasusta kuvia ;) Tässä sivusta ja edestä.



K&S 33+5 :heart: :heart:
 
Mä en oo ehtiny sitten alkuraskauden kirjottelemaan.Laskettu aika mulla on 20.5. ja tätä varanumeroa odottelen siis 7oikein ja vara.Hauska on nähdä kuinka ajoissa te synnytätte kun näyttäs et melkein kaikkien vauvat ois ajoissa tulossa.
Meille ei oo ku yks tullu päivän etuajassa,loput menny yli ja viimesin eniten.Viimeks olin auki 3cm viikosta 35 ja meni yli 14päivää. :LOL: Lääkäri luokitteli jo ihmeeks!
Torstaina viimenen lääkäri joten katsotaan onko paikat vielä kiinni vai joko nyt saisimme todellisen toukovauvan.Uumoilen jotta kesäkuulle tämä menee :p
Mahakkaita viikkoja ja koittakaa pärjäillä vaivojen kanssa.Mä pyöritän tätä 7lapsen katrasta rempan keskellä karvoineen kaikkineen.Joten jos oikein kolottaa niin tänne kokeilemaan ja omat vaivat unohtuu hetkessä
:wave:
 
Eemelin äidin maha on kyllä muhkea :heart: :heart:

Omien hermojen kannalta kannattaa kuitenkin muistaa kaikista jomotuksista supisteluista huolimatta että suurin osa vauvoista syntyy jonkun verran lasketunajan jälkeen eikä suinkaan ennen. Mitä noita edellä olevia pinojakin lukee että niin ne vaan ovat rv 41 jne..

sheivauksesta että sokkona vetelen. :LOL: nyt saakin olla kokoajan sheivaamassa koivetkin tiedä millo joutuu synnytykseen. B) :p

joo voin kuvitella tehotuhon perheen elämää.. :D
 
G Mies lähtee synnärille mukaan ja esikoinen mummolle hoitoon.

G Me ostettiin tulevalle pieni kehto. Sitä ja perhepetiä sitten yhdistellen.

G Täälläkin sheivataan sokkona. Vielä ei ole isompia haavoja tullut, mutta en kyllä peilillä uskalla katsoa miltä alkerrassa näyttää :LOL:
Olen kanssa ajellut sääriäni ahkerampaan kuin yleensä... eihän sitä tiedä milloin joku joutuu tuijottelemaan niitä monta tuntia.... pitäisikö laittaa vielä itseruskettavaa (vitsi, vitsi)
 
G1 Mies lähtee ehdottomasti mukaan synnytykseen. :) Äitiäni kyselin varalle, mutta luulen että äitee parka pyörtyis paikan päälle :LOL:

G2 Mä tein pinnikseen sen 'kourun' vauvaa varten viltistä. Eli siinä meinaan nukuttaa muuten mutta päivisin varmaan välillä äitiyspakkauksen laatikossa. Eli vastaus on molemmissa.

G3 Täälläkin sheivataan jalkoja jo hyvin usein kun ei tiedä milloin pitää synnyttämään lähteä. Sen verran turhamainen olen :D Myös bikinirajaa siistin, mutta sen pystyy hoitamaan ilman peiliäkin. Jalkojen kanssa on vaikeampaa täytyy sanoa, seisoviltaan aika mahdotonta. :p

Menkkajomotusta täälläkin ajoittain. Kyllä mä luulen että sekin jollain tapaa valmistelee synnytykseen.

(.) mies on alkanut nyt joka päivä kyselemään onko supistellut tai supisteleeko. Muutenkin 'valmistautuu' vauvan tuloon selvästi kun on alkanut kissaa nunnaamaan kuin pikkulasta :D

Tänään tehtiin vähän löytöjä kirppikseltä. :) Pitkästä aikaa löytyikin hyviä juttuja.
Kävin myös H&M:ltä ostamassa 2packin lyhythihaisia imetyspaitoja.

Musta olis niin kiva tietää tänhetkinen painoarvio vauvasta. Ei mulla mitenkään ihmeellisiä tuntemuksia ole ettäkö mikään jättiläinen olis, mutta näkis siinä samalla myös lapsiveden tilanteen ja istukan toiminnan. :snotty: Tuntuu että mielenrauha järkkyy nyt vähänväliä kun ei niitä kontrolleja ole mihin jo ehti tottua. ..Enkä mä kehtaa äpkl pyrkiä noin vaan. :ashamed:

2 päivää vielä ja sitten poksuis 34. Hitto välillä tän vauvan haluis vaan jo ulos tuolta :whistle:

kissinminttu & pipana 33+4
 

Yhteistyössä