TOUKOKUUN TUHISIJAT helmikuussa <3 <3 <3

Sairaalakassi oli mulla varmaan jo suht ajoissa pakattuna mutta kerkesin vaihtelemaan ja pähkimään miljoona kertaa uudestaan että mitä otan.. Tällä kertaa saatan jättää paljonkin myöhemmäksi sen pakkaamisen. :) Mä kovasti olin varautunut lukemisella kun ajattelin että siellä sairaalassa tylsistyy täysin mutta mies oli melkein 2päivää mun kanssa perhehuoneessa joten en edes avannut kirjoja kun vaan tuijottelin vauvaa miehen kanssa. =) Mutta kännykkä ja laturi oli aika tärkeät. Imetysliivitkin pystyin laittamaan päälle vasta kun lähdettiin kun maito nousi rintoihin niin etten tiennyt olenko synnyttänyt vai käynyt ottamassa silikonit. :D Oli nääs tosi kipeet ja kivikovat rinnat ekoina päivinä. :xmas:
Toivottavasti nää ois nyt jo sen verran valmiiks venyneet ettei ihan niin kipeää tekis. :)

Mä en jaksais oottaa että pääsee synnyttämään ja saa nyytin syliin!!! |O :D
Vaikka aika kuluukin nopeasti niin nyt on vasta alkanut pyöriä kaikki synnytysjutut ja muutenkin vauvajutut enemmän päässä. Johtuneeko tuosta äitiyspakkauksesta joka tuli. :p

Mutta nyt sohvalle lukemaan kun esikko on päikkäreillä. Mukavaa päivää kaikille!!

Jonz&Tessu 30+1

*Muoks* Kassissa tosiaan myös hygienia tarvikkeet, kankainen hiuspanta ja ponnareita. :) Meikkaamista ei kyl ees tarvinu miettiä. :) Äitini aina muistelee kun oli synnärillä vauvan kanssa ja naapuri sängyn äiti laittautui viimeisen päälle meikkeihin ja muuten kun tuli vieraita. :D
 
Kylppäri jynssätty, petivaatteet tuuletettu ja makuuhuone imuroitu. Keittiö kunnossa. Mitäs sitä vielä keksisi... Taidan mennä lepäileen siihen asti kun mies tulee töistä, sitten jatkuu hommat alakerran imuroinnilla ja moppauksella :p
 
sairaalankassin olen pakannut tosi myöhään. Omat vaihtovaatteet ( mukavat) ponnarit,shampoot,dödö jne. Meikkejä en kaipaa ku meikkaa tosi harvoin muutenki. Apua,en mä muista mitä muuta. Omia terveyssiteitä sairaalasta lähtöä varten,rintoihin ne tissisuojat tai mikä niiden nimi nyt onkaan. Mun mielestä vauvan vaatteet olin pakannu eri kassiin joka odotti kaukalon päällä kotona. Mies toi sairaalaan herkkuja ja juotavaa ku jano oli kova ja teki muutakin mieli ku vettä.( kokis addikti :whistle: ) Mies tais viimeksikin tuoda jonku sisustuslehden mulle,mutta ainakin VAS oli ihan täynnä kaiken maailman lehtiä.
Tärkeimpinä tietty kännykkä,kamera.lompakko.

koska sitä muistais itsekkin ottaa sen ensimmäisen masu kuvan.Näissä kahdessa viimeisessä olemme sentään tajunneet ottaa valokuvan masusta just ennen synnytyksen käynnistystä.

Lounas on uunissa, ihan pakaste pyttipannua.Sitte pistän mustikkarahkapiirakan sinne.Olen luvannu tehdä lihapullia,keitettyjä perunoita,kermakastiketta ja porkkanaraastetta valmiiksi kun isäntä tulee ajoissa kotiin,lupas olla jo klo16.uskomatonta! Ylläri jälkkäriksi sitten tuo mustikkapiirakka.

Mä en ole ikinä neuvolasta saanu painoarviota,vaan ultrasta ainoastaan.
Kun nelosen synnytin ni ultrattiin ennen käynnistystä.Lääkäri kysyi edellisten vauvojeni koot ja sanoi,että tämä on pieni. Heh, nelonen oli suurin vauvani.



 
Heh siis oikeestiko joissain neuvoloissa neuvolantädit sanoo tässä vaiheessa raskautta jotain painoarvioita?? On ne meedioita. Heh no ei mulle ole kyllä sanottu kuin ultrassa. Loppuvaiheessa on voinut jotain heittää että vaikuttaa käteen suurelta/pieneltä vauva.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nikunaku:
Kun nelosen synnytin ni ultrattiin ennen käynnistystä.Lääkäri kysyi edellisten vauvojeni koot ja sanoi,että tämä on pieni. Heh, nelonen oli suurin vauvani.
Mulla meni toisinpäin. :D Meidän kolmas vauva oli kaikista isoin meidän vauvoista, ja nelosen kohdalla neuvolan täti hössäsi ihan alkumetreiltä asti, että nyt tulee vähintään yhtä iso jne. Sitten rv 38 oli lääkärintarkastus, lääkäri ultrasi samalla ja painoarvioksi tuli 3714g, oli siinä neuvolantädillä ihmettelemistä, kun noin "pieneksi" arvioitiin. :D Poika oli sitten 3740g syntyessään. :heart: Kaikista pienin meidän vauvoista.

Meillä täällä (uudessa) neuvolassa arvioidaan vauvan syntymäpainoa sf-mitan perusteella. (Melkoista hakuammuntaa taitaa olla!) Aiemmissa neuvoloissa ei ole tuollaista arvioitu, ainakaan mulle mitään sanottu. Nyt on sellanen käyrä niitten koneella, mihin syötetään se sf-mitta ja sit se näyttää missä kohtaa käyrää menee vauvan arvioitu syntymäpaino. :whistle:
Mutta ei mulla missään neuvolassa ole vauvan sen hetkistä painoa arvioitu, muuta kuin ihan vähän ennen la:ta. Ultrassa nuo arviot annettu. =)

Sairaalakassin olen aina pakannut hyvissä ajoin, liiankin aikaisin. Mä oon laittanut sinne aina mulle kotiutumisvaatteet, samoin vauvalle. Imetysliivit ja liivinsuojia. Omat pesuaineet, rasva, deodorantti, hiusharja ja pari hiuslenkkiä. Hammasharja ja -tahna. Yösiteitä mulle kotiinlähtöä varten. KAMERA (mulle supertärkeä! :D ), kännykkä ja laturi, rahapussi... kameraan varapatterit. Esikoisen synnytykseen oli mukana kaikkia lehtiä, ristikoita, evästä jne. Mut mä en pysty syömään synnytyksen aikana, ja on nuo vauvat sen verran nopeesti maailmaan tulleetkin, että ei siinä nälkä edes kerennyt yllättää. Mä oon lueskellut siellä sairaalassa olevia lehtiä, jos oon jaksanut. Suurin aika kylläkin on mennyt ihan vaan lepäilyyn vauva kainalossa. Hyvä kun saanut silmiä irti pikkusesta nyytistä, niin mulle ei lehdetkään ole ollut mitenkään tärkeä juttu. =) Puhelimessa on tullut pälätettyä. Meillä on mies ollut siellä sairaalassa päivät aina seurana, siinähän se päivä aina on mennyt sitten. En tiiä sitten jos siellä kauemmin joutuis oleen, sitten varmaan kuolisin tylsyyteen. Mä oon ollut sen 2-3 yötä per lapsi, sen oon kestänyt ilman sen kummempaa "viihdykettä". En mä muista, onko siellä kassissa jotain muuta ollut. :whistle: Mies on tuonut sitten tullessaan aina jotain suklaata tms. herkkua ajankuluksi. Rasvaa olen nänneihin sairaalasta saanut, jos on tullut tarvetta. Kotiin sitten pitänyt ostaa, olikos se sitä vaaleenpunasta Bepanthenia vai mitä, mitä siellä sairaalassakin antoivat. Lahopää, kun ei enää muista. Tayssissa ne antoivat helposti tutin, jos vauvalla näytti olevan sille tarvetta. Mut Jyväskylässä muistelisin, ettei koskaan annettu. Annetaankohan nykyään?? Mulla on 2 ekaa (tytöt) syntyneet Jyväskylässä ja 2 viimeisintä (pojat) Tayssissa. Nyt sitten taas menossa Jyväskylään, K-SKS:ssään... saa nähä tuleeko siellä synnyttettyä taas tyttö. :heart: :D Me ollaan miehen kans puhuttu, et meidän tytöt syntyy Jyväskylässä ja pojat Tampereella. :D No, nyt eksyin täysin aiheesta joka oli sairaalakassin sisältö... koittakaa kestää. :snotty:


 
pakko istahtaa koneen ääreen. Neljäs koneellinen pyykkiä pyörimässä.Ja sen sata muuta pikku juttua.

Pussilakanoista. Mä en osaa kunnolla auttaa,mutta saman olen huomannu,että niissä on paljon koko eroja. Ikean pussilakanat on isompia. Olen suosiolla ostanut ikeasta myös peiton. Meillä vauvat on nukkunu unipusseissa joten peittoa ei ole tarvinnut ollei ole ollut tosi kova pakkas yö.

Toi painoarvio sf mitan mukaan on kyllä ihan haku ammuntaa. Siihen sf mittaan vaikuttaa niin moni asia. Ensinnäkin jotainen mittaaja saa eri tuloksen,äidin pituus, lapsiveden määrä,vauvan asento jne. Itse olen samoilla sf mitoilla synnyttänyt 2,7-3,9 kg lapsia.

Pitäis tuo pikkuinen saada päiväunille.Oli jo kerran sängyssä,mutta teki kakat...kuten niin ihanan usein juuri silloin sägyssä päiväunien aikaan.Tai toinen ihana hetki on se kun olet saanut hänet puettua kaikkiin villavaatteisiin ja toppavaatteisiin.Hän kiltisti odottaa kuistilla,että muut on valmiita. Sillä aikaa vääntää kakat.Eli ku ollaan kaikki päästy pihalle ni äiti saa mennä kakka vaipan vaihtoon ja riisua sen sata vaatekertaa pois. :/

Niille vinkiksi jotka vielä tuskailee vauvan vaatteiden säilytys ja hoitopöytä ongelmien kanssa.Tässä olis aika kiva,jos vaan on tilaa tarpeeksi.
http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?tits=diktad&status=N&sellstyle=K&odir=A&order=R&cat=%25&start=0&num=50

nyt pitää mennä pelastaa kylppäri ku neiti 1 v meni vessaan ja avas hanan.....
 
sairaalakassista: Mun kassin sisältökin on jo noissa edellisissä viesteissä. Shampoot, rasvaa, liivinsuojia, vähän ajankulua... Ja syömistä :LOL: Mulla on aina ihan hirvee nälkä, kun imetys lähtee käyntiin. Muuten pärjää jotenkuten, mutta illaksi ei riitä pelkkä jugurtti ja leipä. Äitikin toi pellillisen pannukakkua :LOL: Digestive-keksejä ja suklaata on myös mennyt. Ja juomista pitää olla paljon. Inhoan jotain tiiviste fun lightia. Vois luulla, että oon tuhdissa kunnossa, mutta ihan normaalipainoinen... Laukun pakkaaminen jää yleensä sinne jonnekin 35 viikosta eteenpäin.

Raivotarjontaan ovat meillä kääntyneet 29, 31 ja 32 viikoilla. Tai sen jälkeen on tullut merkintä neuvolakorttiin.

Olo on ollut nyt hyvä, supisteluja paljon vähemmän. Mutta harmittaa, kun en voi tehdä mitään. Otan nyt pari päivää ihan leväten ja sitten vähitellen kokeilen kotitöitä.

Saakohan seinäjoelle ottaa omaa kännykkää? Viimeks ei saanut, mut jokaisella oli käytös oma numero ja puhelin.

jasmin84 : Onnea ja pitkää ikää uusille kaloille! Mustamollit on hienoja. Mun kalastona kiilakyljet, neontetrat, avainkirjoahvenpari, keltabarbeja ja monni. Nyt jää tuo vesien vaihto varmaan miehen vaivaksi, kun ei sankojakaan uskalla kantaa.
:(

 
alhambra: Mä olen synnyttänyt viimeksi vuonna 2002. Silloin en kännyä käyttänyt, mutta kaverilta tuli viestiä sairaalasta ennen joulua ku sai vauvan. Periaattees ei vissiin saisi kännyä käyttää...
Lepäile rauhassa.

Sairaalakassiin itselle vaatteet, harja, hammasharja, siteitä ja liivinsuojia. Vauvojen kassiin kotiintulovaatteet, saa mies tuoda sitten ku hakee kotiin. Mun kassin ku tulee katsomaan.

Akvaarioa elämä on kivaa seurattavaa. Meillä akvaarioo asuttaa nyt punakorvakoiras.
 
Kiitos ja kumarrus kaikille onnitteluista! =)

Kassia pakkasin viimeksi todella aikaisessa vaiheessa, mutta sitten oli kiva olla levollisin mielin, että jos lähtö tuleekin aikaisemmin, niin ei tarvitse sitten alkaa miettiä, että mitä tarvitsee. Kun eihän sitä koskaan tiedä milloin se lähtö tulee.
Noita samoja aikapaljon pakkailen, kun muutkin. Ja omia sukkia otan mukaan läjän! :D Viimeksi käytin sairaalan vaatteita, mutta sukat oli omat, ja kyllä olivat luksusta, kun kestivät jalassa ja hengittivät paremmin. Toinen hyväksi havaittu oli pillimehut ja suklaa itse synnytykseen. Esikoisen ponnistusvaihe kesti 2h, ja oli ihanaa kun mies pystyi juottamaan samalla minulle trippiä! =) Itse en pakkaa mukaan omia enkä vauvan kotiin tulo vaatteita, vaan mies tuo sitten kun hakee kotiin.
Ajatella, että viikon päästä mennään jo rv.30!! Sitten mahdollisti kahdeksan viikkoa siitä ja pienokainen on jo kainalossa!! :heart:

(.) Töissä olo on yhtä helv... Nostan hattua kaikille jotka jaksavat siellä olla! En ymmärrä miten jaksoin esikoisen kohdalla... :whistle: Selkään sattuu, jalat on maitohapoilla ja niin kipeät ja turvoksissa!! Töissä supistaa vähän väliä, ja eilen illallakin niin kovasti, että kyyneleet valui pitkin poskia... :ashamed: Mutta kun olisi enää tämä ja ensi viikko!! Huvittaa kun lähes kaikki työtoverini ovat äitejä, ja hokevat, että ota rauhallisesti ja hitaasti. Sitten kuitenkin hommia annetaan todella paljon, ja aikataulu on mikä on. Eikä ylitöitä saisi tulla, joten vipinää kinttuihin vaan...

Voimia kaikille jotka ovat jääneet töistä pois. Koittakaahan ottaa nyt kotosalla rennosti!

Ihania masukuvia olette laittaneet, ja varsinkin ElinaMarian masu on niin ihanan pyöreä!! :D

Jep, mutta nyt on lähettävä lepuuttamaan selkää kun esikoinen vielä nukkuu.

nasu ja nipsu 29+0 :heart:
 
Pauzi
stk: Minä olen kaksi lasta synnyttänyt Jyväskylässä, v -05 ja -07. En muuista et miten oli esikoisen kohdalla, mut nyt viimeksi niin antoivat vauvalle tutin. En kyllä itse kauheesti siitä tykännyt, kun multa ei kysytty mitään. Toivat vaan tytön jostain tarkastuksesta ja sillä oli tutti suussa. Ei tuo kyllä lopulta koskaan tuttia alkanut syödä, mut musta olis ollu ihan kohteliasta kysyä multa että sopiiko että lapselle annetaan tutti...

Nyt ei muuta ehdi, tyttö tekee taas tuhojaan. Palaan joskus kun ehdin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja alhambra:
Onko kellään kokemusta kestoliivinsuojuksista? Huutonetis näyttää olevan monenlaisia. Pitääköhän ne mitään? Mulla ei noi paperiset tahdo riittää ja niitä meneekin valtavasti.
Mulla oli esikoisen aikaan käytössä. Ja mulla ne päästi läpi helpommin kuin kertakäyttöiset. Merkkiä en kyllä enää muista. Sen jälkeen oon vaan noita kertakäyttösiä suosinut.
 
Siksakkia: Juu, 3 viikkoa ennen saan levahtaa (ellen sitten sita ennen ilmoita, etta nyt riitti, ei ne nyt sentaan pakota karsimaan). Aika rankkaa, mulla kun on yli tunnin tyomatka viela suuntaansa julkisilla ja 8,5 tunnin paivat. Lain mukaan saisin kylla jaada vissiin jo 8 viikkoa ennen lomalle, mutta taalla on tosiaan tuet niin kamalan pienet, ettei millaan viitsi (ja ovat kaikille samat, riippumatta palkasta tai edes siita onko toissa ollenkaan. Summana vissiin aika sama kuin se Suomen minimiraha, mutta vuokrat ynna muut taalla kalliimpia). Nytkin jo tuntuu, etta mua pidetaan laiskamatona, kun pari kollegaa oli kuulemma toissa aina 2 paivaa ennen LA:ta asti.... Taalla myos loppuu tuet ihan kokonaan 39 viikon aitiysloman jalkeen, eli moni koettaa viivyttaa sita toista jaamista etta saisi sitten vauvan kanssa olla vahan kauemmin kotona, varsinkin kun ei monilla budjetti riita edes siihen, etta pitaisi lahellekaan tuota 39 viikkoa vapaata. Mulla ei onneksi ole tota ongelmaa, koska suunnitelmissa muutto Suomeen kesalla :). Onneksi, en kylla ikina jattaisi 9kk vauvaa hoitoon 11 tunniksi paivassa ma-pe! Monelle on taalla kylla valitettavasti raha tarkeampaa, lain mukaan ei tarvitse aitiyslomalla olla kuin 2 viikkoa syntyman jalkeen ja sitten voi palata toihin :(.

Kokoarvioista: Mulle sanoi tiistaina laakari, etta eivat lahde edes veikkaamaan kokoa kun ne kuulemma voivat heittaa niin paljon. Eivat siis missaan vaiheessa sen 20. viikon rakenneultran jalkeen! Mietin, etta pitaako tassa valehdella itselleen vaikka jotkut kamalat supistukset kohta tai jotain, etta ehka ultraisivat viela...

Sairaalakassista: Ma en ollenkaan tieda, mita mun pitaisi pakata. Mitaan ei sa sairaalasta, sen tiedan, mutta tarkemmin en. Saan kylla vissiin jonkinlaisen listan jossain vaiheessa. Ainakin vaippoja ja vaatteita vauvalle, itselle siteita ja kertakayttoisia poksyja, yopaitoja, tohvelit, pesuvalineita... varmaan jatan suuremman evaat hankkimatta, sairaalassa on kylla kahvio ja kioski, josta voi lahettaa miehen hakemaan jos iskee pakko saada suklaata tms. Ma kun satan piipahtaa koko sairaalassa vaan tosi vahan aikaa jos kaikki menee hyvin, enka usko etta synnytystilanteessa maistuu mikaan. Multa katoaa aina ruokahalu pienimmastakin mielen mullistuksesta, niin synnytysstressin takia ei varmaan maistu mikaan viikkoon :LOL:

Makin kokkailin tanaan lihapullia :). Nyt makaan sohvalla ahkyssa. Pitaa lopettaa tama netissa norkoilu ja jatkaa noiden vaippahousujen kutomista (kiitoksia muuten kamalasti Tytti83 siita neuleohjeesta, oli jopa sellainen, etta minakin viimeksi koulussa kutonut ymmarsin!!!)
 
Onko muilla ollut pakotusta jaloissa?! Mulla pakottanut vasenta jalkaa polvesta alaspäin tänään koko päivän melko kovaa.. :( Ei tunnu mun mielestä samalta kuin suonenveto.. mitähän tää voi olla?

Hassua että voidaan jo alkaa miettiä sairaalakassin sisältöä.. mullakin tuli tänään täyteen jo 27 viikkoa! :)
 
Täytyy huomenna palata lukemaan paremmin, oli niin paljon tekstiä.

Pussilakanoista ainakin oli. Mä katselin mielestäni Finnlaysonin pussilakanoita, mitkä oli 125 x 85 tai jotain sinne päin. Että olisi himpun verran isompia kuin äp-peitto. Mutta en kirjoittanut niitä kaupassa ylös :ashamed:

Huomenna eka käynti siellä pelkopolilla. Täytyy mennä syömään iltapala ja mennä nukkumaan kun on aamulla aikainen herätys.

Palaillaan huomenna :wave:
 
Esikoinen tuli kipeäksi, kuumetta ja nuhaa. Ihme kyllä sain hänet nukkumaan päiväunet sisälle, on niin tottunut ulkouniin että pelkäsin ettei siitä tulis mitään. Mutta oli varmaan niin väsy kuumeen takia, nukahti minun kainaloon alta viiden minuutin ja nukkui 3,5h! Kivasti sain itsekin otettua päiväunet siinä samalla, pitkästä pitkästä aikaa.


syli täynnä kultaa: Tänään mulla on tasan 29+0, ultrapäivänä oli 28+5.

Kiitos kaikille jotka kerroitte kokemuksianne pt:sta! Ja hyvä ettei siitä kohdunsuun pehmenemisestäkään tarvii huolestua edes näillä viikoilla.

Tiedän että oon varmasti liian aikaisin murehtimassa sitä pt:a... Jotenkin se vaan mietityttää, että jos ei kääntyiskään, vaikka hyvin tiedän että vauva ehtii kääntyä tässä vaikka joka päivä vielä ympäri ja takaisin ja taas ympäri.
Esikoinen viihtyi pt:ssa 32 viikolle asti, sitten kääntyi ja olikin loppuajan pää alaspäin.

nikunaku: Tuo kirppislista oli huippu, paljon kiitoksia :flower:
Nyt vaan ei tiedä että päästäänkö lähtemään sinne reissuun, kun poika on kipeä. Toivottavasti paranee pian, jos sitten edes loppuviikolla pääsisi jossain käymään kun miehelläkin lomaviikko.

Mä oon käyny Valtteri kirppiksellä vain kerran, viime kesänä. Käytiin viikonloppuna jolloin siellä oli ihmiset itse myymässä. Olikos se viikolla auki itsepalvelu-kirppiksenä vai muistanko ihan väärin?

Mokka76: Voimia opintoihin :hug:
Mä olin koulussa ennen esikoisen syntymää. Oli 8vko:n harjoittelu just silloin keväällä, ja harmitti kamalasti kun jouduin jäämään kesken kaiken sairaslomalle ennenaikaisten supistusten takia. Olin vanhusten parissa harkassa ja sain esim. nostella yksin isojakin ihmisiä, niin ei oikein kroppa tykännyt hyvää vaan reagoi supistuksilla :/

G: Viimeksi pakkasin sairaalakassin vasta edellisenä iltana, ennen kuin jouduin jäämään seurantakäynniltä osastolle. Eli rv 39+6. Nyt varmaan tulee vähän aiemmin pakattua, oon ajatellut että viimeistää pari viikkoa ennen la:a.

Olin kyllä etukäteen miettinyt mitä sinne tarviis mukaan ottaa mutta pakkaaminen jäi, koska niitä samoja asioita tarvitsin vielä kotonakin.
Mutta tärkeimmät oli molemmat kamerat (digi ja dvd), kännykkä, laturi, rahapussi, hammasharja ja -tahna, harja, pompulat ym. hygieniajutut, sekä imetysliivit ja liivinsuojat.

Olin siellä sairaalassa ennen synnytystä jo yli viikon, niin ristikkolehdellekin oli käyttöä. Muuten luin sairaalan lehtiä, siellä niitä oli isot kasat.
Mulla oli mukana myös synnytä rentoutuneena cd ja muutama muukin levy. Niitä kuuntelinkin avautumisvaiheessa ja oli ihanaa kun oli musiikkia, mua se on aina auttanut rentoutumaan!

Ainiin ja olin varannut mukaan myös omia alushousuja ja sukkia, ne sairaalan verkkopöksyt on jotain ihan kamalaa :x
Ja sairaalan sukat oli sellaisia ihme löppänöitä jotka ei kestäneet ollenkaan jaloissa.
En vaan ollut arvannut että siellä menee niin kauan aikaa, niin sekä sukat että pikkarit loppui jo viikon jälkeen, eikä vauva ollut edes vielä syntynyt! Sit oli pakko turvautua niihin sairaalan tarjoamiin kun en viitsinyt miestäkään pyytää tuomaan lisää :|

Erikseen olin pakannut omat sekä vauvan kotiintulovaatteet, jotka mies toi sitten myöhemmin sairaalaan.

Taisi mulla olla pari trip-mehua ja suklaapatukkaakin, mutta mies söi ne jo monta päivää ennen synnytystä kun kävi mua katsomassa :LOL: Eikä siinä mitä, mulle ei suklaat maistunu ja synnytyksessä en pystyny syömään mitään. Vettä join ja senkin oksensin :x


humu82: Minusta Mian tai Nean toiseksi nimeksi sopisi esim. Karoliina, Wilhelmiina tms. pitempi nimi :)

Beija: Kiitos sinullekin :flower:
Onkohan se puoli-istuva asento ainoa mahdollinen jos synnyttää pt-vauvan alakautta, vai onko sairaalakohtaista mitä suosittelevat ponnistusasennoksi?

Mä en nimittäin viimeksi pystynyt olemaan ponnistusvaiheessa ollenkaan puoli-istuvassa asennossa, supistukset kävi niin kipeäsi selkään että puoli-istuvassa olo oli kamalaa tuskaa, ihan kuin selkä olis ollut tulessa :x

Onkohan tuo miten yleistä, että pt:a ei huomata neuvolassa? Mua kyllä terkkari lohdutteli, että lähettävät polille ultraan jos ei ole varma missä asennossa vauva on.

Tosin nyt mulla vaihtuu neuvola enkä tiedä niiden käytännöistä juuri mitään. Oon asunut tällä paikkakunnalla jo jonkin aikaa, mutta nyt vasta vaihdoin kirjat tänne entisestä kotikunnastani. Ajattelin ensin että muuttaisin tänne "virallisesti" vasta vauvan syntymän jälkeen että pääsisin synnyttämään samaan sairaalaan missä esikoisenkin synnytin, mutta päätin sitten kuitenkin näin.
Tähän asti oon ajanut neuvolaan 42km ja ultriin 65km, nyt matkat lyhenee kun neuvolaan on 800m ja synnytyssairaalaan 45km.

Niiksu: Meillä äp:n peiton kanssa on käytetty oman ja edellisten pakkausten pussilakanoita joita olin ostanut kirppikseltä. Sitten oli jotain Finlaysonin pussilakanoita jotka sopivat siihen peittoon. Minusta se täkki kyllä vähän kutistui kun pesin sen ennen käyttöä, laita vaikka kuivausrumpuun pesun jälkeen jos mahdollista, niin ehkä kutistuu sopivaksi niihin Elloksenkin lakanoihin :)

Kaikki ei peittoa, makuupussia, toppapukua yms. varmaan pese ollenkaan ennen käyttöä, mutta mä ainakin olin ihan tyytyväinen että kaikki oli tullut pestyä kun siinä vuoden 2007 pakkauksessa oli useampi niitä "myrkkytuotteita" joista tuli lappu kotiin että myrkky häviää kun pesee ohjeen mukaan kerran. Peitto kuului just niihin, joissa jotain ainetta oli yli sallitun rajan. Ja kyllähän niissä taitaa lukea suosituskin että pitäis pestä ennen kuin ottaa käyttöön.


Tuli muutes mieleen, että onkohan kaikissa sairaaloissa synnyttäneiden vuodeosastolla sama systeemi iltapalan suhteen kuin täällä? Eli siellä on keittiö mistä saa käydä syömässä niin paljon välipaloja kuin vain tuntee tarvitsevansa?
Se oli kyl aika luxusta, kun kaikkee oli valmiina :p Hedelmiä, leipää, jugurttia........

MayaXs: Kuulostaa rankalta, voimia sinulle :hug:
Onko siellä sitten ihmisillä tapana (siis niillä jotka palaa pian vauvan syntymän jälkeen takaisin töihin) palkata vauvalle hoitaja kotiin vai joutuuko ne lapset niin pieninä jo päiväkotiin?
Olipa kummin vaan, niin kyllä se on varmasti kova paikka vauvalle erota äidistä niin pitkäksi ajaksi niin pienenä.

Suomen pitkä äitiysloma päivärahoineen ja kotihoidontuki on kyllä todellista luksusta, vaikka tuleekin aina nuristua miten pieni se kht summana on. Onhan se kuitenkin tyhjää parempi ja edes jonkinlainen mahdollisuus, kyllä sydäntä raastaisi jos olis pakko viedä lapset niin pienenä hoitoon!


Anteeksi kamalan pitkä teksti :ashamed:



Siksakkia & KultaPieni 29+0
 
Sairaalakassista Viimeksi mukana oli muistaakseni oma hammasharja+tahna ja kampa ja ukolle herkku-evästä pitkään päivään :D Kotiin lähtöä ennen tuotiin kaukalossa vaatteet sekä vauvalle että minulle. Olin laittanut valmiiksi että en joudu kotiutumaan jossain epäsopivissa jotka ukko olis kaapista varmasti löytänyt :LOL: Samoin vauvan vaatteet olin miettinyt ja pakannut..poikaa odotettiin, mutta stressi-Erkkinä laitoin pinon myös tytön varalle, eihän se nyt sovi että kotiuduttais jossain vaaleansinisessä bodyssä.. Näin toisella kerralla ei vois värisävyt enää vähempää kiinnostaa :LOL:

Sen opin että osastolle ei kannata ottaa uusimpia ja valkoisimpia imetysliivejä.. ensinnäkin ne on päällä 24h ja oltava jo muokkaantuneet ja vauva voi heittää jotkut noki/piki buglit jotka näkyvät edelleen pesuista huolimatta.. koin verkkokalsarit hyviksi, koska todellakin oli tarvetta niille jättivaipoille, välillä kahdelle yhtä aikaa :ashamed: Omat sandaalit ja sukat mulla oli mukana, mutta ei ollut käyttöä..jalat turpos seuraavana aamuna niin että huh huh !! kotiuduin ukon lenkkareissa kokoa 42 ja rapiat, vaikka oma jalka on vaan max 39..

siksakkia Joo, sain lupauksen ja jopa vannoi :D sektiosta heti pienen keskustelun jälkeen. Tosin vaikutti kuin olis jo ollut päättänyt asian.. Oli lueskellut mun paperinippua ja edellisessä synnytyksessä tais olla jotain joka puolsi asiaa ratkaisevasti. Jo ei mikään muu niin imukuppivetojen hankaluus/haasteellisuus ja vetämässä oli ollut joku super-perehtynyt lekuri..Rv.36 on uusi aika ja silloin sovitaan päivä ym.. Kävin Jorvin ä.polilla ja lääkärinä oli joku Meri??Vanhempi naishenkilö, teki samalla kaikki tutkimukset ja oli muutenkin perinpohjainen tapaus.. Toivottavasti kohtaat vastaavan henkilön...

Tuosta vauvojen hoitoon viennistä Pakko kait se on vaan viedä jos ei muuta mahdollisuutta ole, mutta kun on töissä katsellut äitejä jotka tuovat vuosikasta tai isompaa hoitoon ja itkevät itsekin salaa lähtiessään, niin pienemmän äidistä täytyy tuntua vielä kamalammalta |O Opiskeluaikana oli muistaakseni puhetta että vauva vois olla erossa äidistään tai siitä ykkös kiintymyksen kohteestaan 1h/ikä kk.. eli 8 kuisella se olis jo tuo 8h:n työpäivä.. Mulla taitaa olla pieni ongelma tän asian kanssa.. Omppu oli isänsä kanssa jopa 4h kaksistaan kun olin leffassa ja syömässä siskontytön kanssa.. Hyvin pärjäsivät, onhan tuo jo 1v ja vajaa 5kk, mutta mulla oli niin vaikeaa.. Melkein soitin salaa leffan aikana kotiin :ashamed: Tosin aikoinaan kun koira jäi ikkunaan katsomaan mun töihin lähtöä ja ihan kuin olis tassulla vilkuttanut (osasi sen..) niin itkin koko lopun matkaa :LOL: :LOL: Oli niin haikeat jäähyväiset?? Onneks näille osaa jo nauraa näin vanhemmiten, mutta kyllä noita tilanteita on ollut elämän aikana ja niistä on saanut kuulla B) Ottakaa opiksi, jos vielä voitte :LOL:

Mukavaa perjantaita..

Anu rv.26+0
 
anuaanua: Joo ne verkkopöksyt oli kyllä ihan hyvät synnytyksen jälkeen, niihin kun tosiaan mahtui hyvin ne jättivaipat :D
Mutta kun mä jouduin olemaan osastolla yli viikon jo ennen kuin vauva syntyi, niin silloin ne tuntui vielä inhottavilta :x Heh, ekakertalaisena en tienny vielä mitään jälkivuodosta :xmas:
 
Huomenia!

Nyt on taas yksi TYKS käynti takana ja kaikki ok. Kohdunsuuntilanne oli pehmeä/sormelle auki, mutta kaulaa niin hyvin, että ei pahemmin pelkää enää heti synnytystä. Nyt panostetaan mun olotilaan.. Uuden reseptoin sain ja saikkua maaliskuun puoleenväliin. Sinäänsä hauskaa, kun siitä ei ole enää kuin kk äippäloman alkuun ja mihin nää supistukset häviäis kun pian 2kk vaivannut :| Ja pomo ihmetteli tota, kun jopa lääkäri selitti kandeille, että autolla ajo on pahinta supistusten kannalta. Monesti kuulemma synnytys alkaa kun lähtee pitkälle automatkalle.. Mulla tosiaan työmatka 38km/suunta. Ja pakko kulkea autolla, kun muulla pääse.
Mutta ne painoarviot viikolla 20 oli 320g, viikolla 25+1 oli 860g ja (eilen) 27+1 oli arvio 1100g. Hyvin kasvaa ja ihan käyrien mukaan kuulemma.
Tosi hauskaa kun jossain arvioidaan sen sf-mitan mukaan vauvan paino. Koska terkkari pyysi katsoo ultrassa nyt tilanteen, sillä mun sf-mitta ollut oikeastaan kasvanut mihinkään 4 viikossa. Mutta kuitenkin vauvan paino noussut ja kasvanut kuten piti. Et tiedä sit mitä järkeä siitä on arvioida...

Sairaalakassi.. Hmm jossain vaiheessa kun sais vauvan kaapin kuntoon ja vaatteet pestyä sinne. Mut samoja on mulla kassissa ollut kuin muillakin ja pakattu varmaan siinä viikon 36 paikkeilla. Nyt yritetään saada ristiäiset hoidettua ja sitten keskitytään omiin vauvajuttuihin =)
Vaunut sentään on hommattu ja auton kaukalo saadaan vauvan sedältä lainaan! Kaveri kun aa kesäkuussa kävi kans eilen ihailemassa vaunuja. Oli niin kade ja sano et hommaa samanlaiset. Naureskeltiin, et sit lenkkeillään yhdessä ja vahingossa sekoitetaan vaunut. Olis hiukan nöyrää kotona huomata, et hetkinen täällä on kyllä nyt kaverin poika :LOL:
Pääsis miehet taas kuittailee...

Mutta jospa sitä menis pakkaa mökkikamppeet valmiiksi viikonloppua varten. Päästään miehen kanssa kahdestaan sinne :heart: Ja ajattelin kanssa mennä meren jäälle kävelee!

Oikein hyvää viikonloppua kaikille :flower:

Äippä ja masukki 27+2
 
Huomenet!

Pikaiset kommentoinnit näin aamutuimaan =)

Sairaalakassin mä oon pakannu vasta sitten kun ollaan oltu lähössä synnyttää, enkä mä sinne mitään ihmeitä oo pakannu, kameran, henk.koht. hygieniakamat ja kotiintulovaatteet. Vauvaa varten oon katellu kotiutumisvaattet siinä pari viikkoa ennen la:ta.

Painoarvio saatiin viimeks viikolla 25+0 (660g) ja se tehtiin ihan ultran perusteella. Täällä ei neuvolantäti anna mitään painoarvioita käsikopelolla, lähinnä vaan että onko hänen mielestään ison, keskikokoisen vai pienen oloinen vauva.

Täällä on myös synnyttäneiden osastolla iltapala käytäntönä se, että itse haetaan jääkaapista syötävää ja sieltä saa muulloinkin hakea välipalaa.

Jees nyt täytyy alkaa valmistautua lähtöön, täytyy viedä esikoinen kouluun!

villahousu & Sulo 28+1
 
:wave:

Ainakin Tayssissa oli synnyttäneiden osastolla jääkaapissa koko ajan jogurttia ja muuta pientä hedelmää jne saatavilla. Iltapala aikaan oli sitten leipää ja kaakaota, kahvia ja mitä lie lisänä. Jokainen sai hakea oman mielensä mukaan. Siellä oli ruokailut hoidettu niin, et jokaiselle oli nimikoitu tarjotin, missä lautasella annos ruokaa. Mutta taas K-SKS:ssä oli sillain, et jokainen otti ite lautaselleen mitä halusi, haluamansa määrän. Sellanen seisova pöytä- systeemi. Onkohan vielä sillain?? Mä tykkäsin siitä enemmän kuin tuosta valmiista lautasesta. =) Mut tota iltapala juttua en muista miten oli Jyväskylässä hoidettu. Mä siellä synnytin vuosina 01 ja 04.

Lupailin leipoa laskiaispullaa, kun toisella tytöllä on nimpparit tänään. :heart: Mut vielä ei huvita.

Lasten olis tarkoitus huomenna mennä yökylään mun vanhemmille. Äiti ihan välttämättä pienet sinne halusi. Mä vaan ihan "kauhuissani", et miten osaan olla niin kauan ilman pikkusia. Äiti kun hakee lapset heti aamusta huomenna. :eek: No, kai mä jotenkin selviän. :D

Niin, meinas ihan unohtua mainita, et eilen tuli äp!!! Se on ihana! :heart: :D


stk ja minivitonen 26+3 :heart:
 
Vas:issa iltapala oli kanssa sillä systeemillä,että sai itse hakee jääkaapista. Kukaan ei siellä siä erikseen sanonut.Ekalla kerralla missasin sen täysin. Tokalla kerralla sen huomasin ku kävin sieltä käytävän perältä hakemassa kasan lehtiä.

Mulla on ihan saamaton olo. Tuolla olis tuhat sukkaa jotka etsii paria.
Tekis mieli alkaa maalaa yks lastenhuoneeseen tuleva pikku tuoli/penkki. Pesukoneen vois käydä tyhjentää ja toivoa,ettei 4 v merenneito puku ole menny pilalle. Makso ihan maltaita ja ihmettelen,että ne "suomut" on tarroja. Ja ne irtoaa helposti :eek:
http://disneystore-shopping.disney.co.uk/details/34370/Little-Mermaid-Deluxe-Costume.aspx
Aika kova lisähinta siinä oli,ku sisko osti sen Rooman disney kaupasta 60 ?. Sitte nää korkokengät
http://disneystore-shopping.disney.co.uk/details/32794/Little-Mermaid-Satin-Wedge-Shoe.aspx
Makso kaupassa 24 ?. itse en olis ikinä raaskinu pistää 84 ? siihen asuun.
Toivottavasti ei ole pilalla. Ohjeissa luki vesipesu 40 c.Pesin hienopesussa. Neiti ei varmaan edes muista pukua ku se on odottanut pesua......liian monta kuukautta. :ashamed: :ashamed: :ashamed:

Tänäänkö Sompiolla oli eka käynti VAS:issa.VIlkuttelen sinne päin.:wave: Seruaavalla kerralla kun tulet ja jos ei ole kiire töihin ni tervetuloa kylään.
Missä meidän Vammalan siis Sastamalan vahvistus höpöliini on? Vieläkö sulla on kamalasti töitä?

Kai mä lähden sitä pesukonetta tyhjentää ja siivoilee.Taas saa kaivaa imurin esiin.Että tosta polttopuusta tulee roskaa ku sisään kantaa.

NN jolla vihdoin poksuu viikot 25+0 ( menkkojen mukaan 26+1)
 
minä yksin piän palstaa pystyssä. :whistle:
Merenneidon pystyn suomut oli pahasti irronneet pesussa. Ku nostin sen koneesta ulos kodinhoitohuoneen lattia on nyt täynnä niitä. Pakko varmaan pistää palautetta sinne. :eek: puvun ohjeessa vielä lukee 40 c vesipesu.Pistin kevyemmän linkouksenki ja hienopesu. :|

Juuri pesin imuroin alakerran,pesin keittiön,lasten nukkumahuoneen,lasten vessan ja olohuoneen lattiat. Pesin myös lastenhuoneen ja lastenvessan ovet ja oven pielet....kivat pienet tahmatassut siellä availlu ovia. Sitte putsasin olohuoneen ja keittiön ikkunat.Tosin sisäpuolelta vaan.Ulkoa on ihan likaiset,mutta ainakin on lasten käden jäljet pois ja keittiön ikkunasta vesiroiskeet. Meillä on ikkuna suoraan tiskialtaan yläpuolella.
Nyt pitäis jostain löytää energiaa tehdä joku pika ruoka ku kello onki jo noin paljon.

Tein eilen ekaa kertaa vispipuuroa.Tein sen pakastemansikoista. Oli kiva ylläri ku lapsetkin tykkäs siitä.

 
Nikunaku on ollut ahkerana. =) Mä oon tällä viikkoa touhunnut kans kauheesti kaikkee siivoilua, kaappien järjestelyä ja verhojen vaihtelua myöten. Onkohan tää jotain pesänrakennusviettiä? :D Mut tänään en sitten olekkaan saanut juuri mitään aikaiseksi. Pitäis kyllä alkaa siivoileen ennenkuin mies kotiutuu töistä. :whistle: No sain mä viimein sen pullataikinan kohoomaan. Jotain sentäs. :D

Katteltiin just esikoiselle vaatteita, kun on illemmalla menossa luokkakaverin synttäreille ja sen jälkeen tommosten naperoitten (6-10v) discoon. Tyttö ihan innoissaan tuossa, ei malttais oottaa iltaan asti. :D Ens viikko onkin sitten hiihtolomaa. Ihan kiva, varsinkin tuolla tytön luokalla (1. lk) huomaa et touhu käy aina vähän ennen lomaa kovin levottomaksi. Eivät jaksa opiskella niin paljoa, vaan ihmeen nahinoita luokkalaisten kesken. Huomaa kyllä että tuon ikäisille loma tulee enemmän kuin tarpeeseen tasaisin väliajoin.

Jaahas... sen imurin kimppuun pitäis taapertaa.
 
Oih, ihanaa, mulla alkoi tänään kevät kun tohon lähikukkakauppaan oli tullut uusia muhkeita orkideoita ja ystävä halusi mulle sellasen ostaa suojaruukkuineen päivineen! Pirteän pinkki ruukku siinä, aivan upea! :flower: (maksoi 35e, ikinä en ois ite sijottanut siihen sellasta summaa :ashamed: )
Osti sen mulle sen kunniaksi kun kävin lääkärissä ja lääkäri kumosi toisen lekurin mielipiteen siitä että en saisi muka imettää kun mulla on tietty lääkitys.. Toi omalääkäri sanoi että todellakin saan imettää, sille ei ole mitää estettä. Voi miten onnellinen olen! Voihan se olla että jonkun muun syyn takia ei imetys jostain syystä onnistu mutta tämä se syy ei ole, saan ainakin yrittää! =)

Jees, mukavan keväistä viikonlopun alkua muillekin! :flower:

Toivoo onnellinen Jasmin ja aarre 29+6 :heart:
 

Yhteistyössä