TOUKOKUUN TUHISIJAT helmikuussa <3 <3 <3

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Rintojen vuotamisesta vielä, kun eilen kirjoitin että niissä on jotain kuivunutta kellertävää töhnää, :/ niin tänään tuli pari pisaraa jotain ihan kirkasta. Kumpikaan ei näyttänyt maidolta. Mitä ihmettä mulla siis valuu, osaako joku tyhmälle kokemattomalle kertoa? B)
Kyllä se sitä maitoa on. =) Suht paksua se siinä ihan alussakin on kun alkaa imettää, ainakin mulla oli. Ja joskus tuntu että ihan vettä vaan.. Joten kai ne rinnat vaan harjottelee. :)
 
Duello Oikein paljon Onnea!! Ja kaikkea hyvää pienen pojan elämään!
Toivottavasti kaikki sujuu hyvin!
Ja jaksamista sinulle! :hug:

Uskomatonta, että ensimmäinen toukovauva on syntynyt!! :heart: Voi tavaton. Ihan hölmistyneenä täällä kirjoitan, kun ajattelen tätä asiaa.

 
Neuvolakuulumisia tältä päivältä:

rv 25+3
painonmuutos +575g/ viikko :snotty: :ashamed:
verenpaine 133/78
pissa puhdas
hb 118
kohdunpohjankorkeus 24
lapsivedenmäärä normaali
sykkeet +150

Painoa on sitten vähän kertynyt viime neuvolakerrasta. Mutta kun on mukamas koko ajan kauhee "nälkä"! :snotty: :xmas: Neuvolantätin mielestä paino on noussut sopivasti. Kai siihen sitten vaikuttaa, kun lähtöpaino on nyt vasta ylitetty 400g. Mutta kun se paino tippui alussa 5kg, niin onhan tuota painoa jo kerennyt tulemaankin. Eikä asiaa auta yhtään se, että liitoskivut kiusaa. Seuraavaksi sitten on lääkärineuvola, maaliskuun alussa pitää varata aika. Sen pitäis olla rv28, mut taitaa se mennä vähän sen yli... tuolla kun vaihtuu neuvolalääkäri, ja sille uudelle lääkärille pystyy varaan aikoja vasta maaliskuun alussa.

Neuvolantäti päivitteli mun edellistä synnytystä. Mutta arvelee, etteivät käynnistä tätä seuraavaa synnytystä. On niin hitsin nihkeetä sen saaminen. Se on sitten mentävä ambulanssilla, jos tosiaan en käynnistystä saa. Matkaa kuitenkin se 90km, ei oikeen uskalla lähteä omalla autolla. Mies ei kuulemma halua kätilöksi.

stk ja minivitonen 25+3 :heart:
 
Hirmuisen paljon onnea duellolle ja sujelusenkeleitä pikkuprinssin matkaan. Naapurin poika on syntynyt viikolla 29 ja eilen juhli railakkaasti penkkareita.
Kestovaipoista Ei meillä kyllä harkittaisi kestoilua jos avomieskin olisi siitä kiinnostunut. Ja minulla on muutama tuttu jotka ovat kestoilleet.
Kun nyt sairaslomalla olen niin on tuota aikaa ollut ommella vaippoja, ohjekkin on tosi helppo. Ja kankaita ostaessa meinasi suhteellisuuden taju kadota kun kaikkia kivoja kankaita on niin paljon :heart: Omppu ja Apina kangasta tilasin kyllä nettikaupasta kun paikallisita kangaskaupoista ei saannut kosteus sulku kangasta.
Nara täälläkin mielialat vaihtelee. Kiukkua kihisin tänään kun imuroin. Miehen tavaroita muka joka paikassa tiellä. Valitin heti miehelle kun hän tuli kotiin töistä :ashamed:
Ja nyt minua harmittaa ihan hireästi kun tein kärpäsestä härkäsen. Voi avomies parkaani. Mitähän hän joutuu viellä kestämään tänä raskaus aikana?!

Tytti ja Papu 24+5
 
Suzyanne
Jonz kiitos vastauksesta! Huh, hyvä kun alkavat jo harjoitella, vähän nimittäin jännitti että alkaako minulta maitoa tullakaan, kun joka paikassa lukee että sitä voi tihkua jo alkuraskaudessa, ja minulta ei ole tihkunut kuin vasta nyt. Mutta, hyvä juttu! =)
 
Suzyanne
Tytti83 Täysin tuttua täälläkin tuo mielialanvaihtelu! Olen monta kertaa miestäni säälitellyt kun hän joutuu minua kestämään, mutta onneksi hän tietää että raskaus teettää kaikenlaista...Itku tulee tosi herkästi, ja joskus saatan saada yhtäkkiä ihme kilarit jostain ihan pikkuasiasta, se ei tosiaankaan ole ollut tapaistani ennen raskautta... :whistle:

Mutta luotetaan siihen, että miehemme jaksavat, ja ymmärtävät että raskaus vaikuttaa ihan kaikkeen. Ja saavathan he kärsimyksistään mitä ihanimman palkinnon! :heart:
 
Duellolle paljon onnea :heart:

Siksakkia Ei meillä rakenneultrassa laskettu varpaita ja muita tarkasti. Jäi jotenkin sellainen olo, että tosi ylimalkaisesti katsottiin läpi :|

Suzyanne Kiitos =) Mutta ei miehen selkää leikattukaan vaan kotiutettiin tänään. Loppukuu sairaslomaa ja seuraillaan ja särkylääkettä syödä. Saa nähdä miten käy. Ei ainakaan pystynyt tänään syömään ruokapöydän ääressä vaan makuulle piti takaisin mennä.
 
Sompio: mä tänään neuvolassa puhuin tuosta rakenneultrasta ku mulla ei ollu äiopäkorttia siellä mukana ja neuvolatäti luki mitä lääkäri oli kirjottanut. Ihan kaiken ne siellä katsoo. Mä kanssa valitin sitä ku missään vaiheessa ei sanonut mitään mitä katsoo tai että hyvin on. Hän kertoi tästä lääkäristä joka on tosi kokenut ja tekee tutkimusta rakennevioista. Hän oli kertonut,että kun hän laittaa sen ultran siihen mahan päälle ni hän jo heti näkee onko kaikki hyvin.On kuulemma kehittynyt sellainen silmä,että osaa heti katsoa päästä varpaisiin ja näkee heti poikkeavuudet.Sitten alkaa tutkimaan kaikki paikat järjestyksessä.Sanoi myös kun äidit neuvolassa on "valittanu" kun ei puhu mitään ja voi nopeasti tehdä koko toimituksen ja ilmoittaa vaan lopuksi kaikki hyvin.Että äidit unohtaa että se on lääketieteellinen toimenpide johon pitää keskittyä täysin.
Hän myös sanoi,että jos vauvassa jon jotain häikkää niin sen myös näkee hänestä heti,otsa menee kurttuun enemmän ja enemmän.
Tää lääkäri oli kuulemma jotain äitiä ultrannu 3-4 kertaa varmistaakseen jotain häikkiä.Oli jopa pyytänyt omalle vastaanotolle omalla vapaa ajallaan kun oli jotenki kiinnostava tapaus tms. Mutta mulle tuli tosi hyvä olo. Joku nainen sitä ultraa kyllä mulle teki,mutta tämä mies seisoi siellä takana ja kävi välillä auttamassa ja näyttämässä missä mikäkin on. Ja tää mies oli se joka meidän vauvan sukupuolen sanoi,eli pakko kai jo uskoa.

Pitkän vastauksen päätteeksi siis uskon,että Sompio teilläkin on varpaat ym katsottu.

vähän jälkijunassa tekisin tällaisen gallupin,vastatkaa ketkä jaksaa vastailla uudestaan koska näistä on varmaan ollu puhetta aikaseemin. :ashamed: Mutta paljonko vauvan painoarvio oli rakenneultrassa? Itse kun vasta tänään kuulin mitä se oli silloin rv 20.
Mulla oli muistaakseni 360 g.

Mies totesi mun tekstiviesteihin ,että sä olet vähän siivonnu tänään.Totesin vaan,että joo...ihan joka päiä mä siivoan yhtä paljon,ja vielä monta kertaa päivässä.Tais tehdä kuvat vaikutuksen mieheen.Eihän se näe sitä työn/siivoomisen määrää mitä mä päivän aikana teen. :whistle:
Oispa jo kiva kun hänkin pääsis töistä kotiin.Tuntuu,että töitä on tosi paljon.Tänään onneksi on Tampereella.


 
Duello. Oikein lämpöiset onnittelut pienokaisen johdosta, ja paljon jaksamisia pienen pienelle prinssille!! :heart: hienoa, että kaikki on kuitenkin hyvin. =)

Moerri. Täällä myös esikoinen nukkuu aika huonosti. Oli jo kausi, että yöllä tarvitsi kerran antaa vain tutti takaisin suuhun, mutta nyt aika levoton univaihe. Ja varsinkin illalla nukkumaan käynti on työtä. Jospa se tästä asettuisi ennen toisen syntymää... Eikös se teidänkin esikoinen ollut jotain vuoden kieppeillä?? Muuten meitä ei ainakaan mietitytä kahden pienokaisen kanssa pärjääminen, mutta nuo yöt voivat kyllä olla aluksi aika mielenkiintoisia... :whistle:

Leppoisaa viikonloppua kaikille!! :wave:

nasu ja nipsu 28+1
 
Suzyanne
Nikunaku Rakenneultra oli rv. 19+0, ja vaavin painoarvio 282 g. Meilläkään ei lääkäri juurikaan puhunut, ei tutkimuksen aikana, eikä meinannut senkään jälkeen, oli harvinaisen vähäpuheinen lääkäri. Mutta sitten kun kysymällä kyselin, sain hänestä irti, että kaikki on Ok vauvalla. Kaipa se on joillakin lääkäreillä jokin yleinen tapa, ettei kauheasti selitä. Minä kyllä olin koko tutkimmuksen ajan että kerro jo! |O

Rintojen vuotamisesta minä jaksan vielä vouhottaa, löysin tuolta Liberon sivujen raskauskalenterista tällaisen kohdan:

Viikko 29

Vauvan lisämunuaiset erittävät nyt hormonia, joka muuttuu naissukuhormoniksi, estrogeeniksi. Tämä lisää puolestaan maidonerityksen käynnistävän hormonin tuotantoa. Tällä tavoin lapsi huolehtii itse siitä, että hänellä on ruokaa saatavilla syntymähetkellä.

Eli ilmankos juuri nyt on alkanut maitoa tihkutella. B)

Onpa minulla taas tänään aktiivinen palstailupäivä, johtuu varmaan siitä etten ole (taaskaan) kämpästä liikkunut. :ashamed:

 
Alkuperäinen kirjoittaja duello:
terveiset TAYS:sta. minut voi poistaa odottajien listalta,sain maanantaina pienen poikani maailmaan viikolla 28+1. painoa pojalla oli 680g ja 32cm.
toistaiseksi voidaan hyvin.kerron joskus meidän tarinan. <3
ONNEKSI OLKOON!!!
Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pieni kasvaa reippaasti! :heart: :heart: Toivotan voimia ja jaksamista teille!!!
 
Siksakkia:
Eemelin äiti: Eikö ultraaja sitten saanut laskettua varpaita tarkkaan? Meillä rakenneultrassa lääkäri katsoi molemmista käsistä ja jaloista että löytyykö viisi varvasta/sormea. Tietty eihän ne aina välttämättä näy (ainakaan 2D:llä ), esikoinenkin oli aikoinaan kädet nyrkissä niin ei sormia voinu laskee.
Lääkäri ei oikein edes yrittänyt saada kunnon kuvaa.

Duello: Paljon onnea. Suojelusta pojalle ja vanhemmille jaksamista. :heart: :hug:

K&S 26+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
[
Rintojen vuotamisesta vielä, kun eilen kirjoitin että niissä on jotain kuivunutta kellertävää töhnää, :/ niin tänään tuli pari pisaraa jotain ihan kirkasta. Kumpikaan ei näyttänyt maidolta. Mitä ihmettä mulla siis valuu, osaako joku tyhmälle kokemattomalle kertoa? B)
Samanlaista vaihtelevaa on tuotos täälläkin :D Ja uskon sen olevan ihan normaalia, kuten joku osaavampi taisi sanoakin. Viime yönä ei sänkyyn märkiä länttejä tullut. Sinänsä ihan kiva, kun vaihdoin lakanatkin.

Duello
tsemppiä ja onnea!

Mun täytyy lähteä tänään rintsikkaostoksille. Mutta ostaako tavallisia liivejä vai jo ihan suosiolla imetysliivejä, kas siinä pulma... Mä olen yleensä satsannut hyviin liiveihin erikoiskaupoissa, nyt en oikein tiedä miten lähestyä asiaa. Kalliit liivit kestävät nimittäin vuosia kovassakin käytössä ihan mielettömän hyvässä kuosissa, kun kaikki halpikset on mulla osoittautuneet ihan surkeiksi jo parin kuukauden jälkeen.

Koira herätti meidät aamulla klo 7. Olisin ihan valmis takaisin unille, mutta ehkä ensin kaupungille. Täytyy varmaan pyörähtää tarkastamassa vauvakirppiksen valikoima :saint: Ja postissa odottaa kestovaippapaketti + sitteri! Sinne siis.

Tytti83 - onko noiden hahtuvien kutominen/neulominen vaikeaa? Huvittaisi kokeilla, mutta olen aika lahjaton.

PilkkuPantteri + nukkuva Jyvä 27+4
 
Huomenta.

Ja hyvää ystävän päivää :flower: :heart:

Miehelle ostin pienen suklaa yllärin siinä oli 3 punaiseen käärittyä sydäntä ja sitte oli iso suklaanalle jolla oli sydän kädessä ja jotain muuta,eri värisellä suklaalla ne. Sitten raivasin heti aamusta miehen työhuoneen esiin sen sadannen kerran. Se menee ihan törkeeseen kuntoon.Sanoin,että siitä pitää ottaa melkeinpä valokuvan ihan todistusaineistoon,että se joskus on ollu noin siisti. :whistle:

Mies lupas leipoa mun kauan kauan pyytämään porkkanakakkua tuorejuusto päällisellä. :heart:

Meidän 1v5kk on ma asti nukkunu yöt tosi huonosti,2-3 ekaa yötä meni vaan levottomasti paljon heräillen.Mutta nyt viimeiset 3 yötä herää ja itkee tosi kovaa.Pakko lähtee näyttää päivystykseen, jos on joku jälkitauti tullu flunssasta.Ihan selvää kipu itkua itkee. Kai se voi olla korvatulehdus vaikkei kuumetta ole? Päivisin ihan tyytyväinen pikku enkeli....yöt onkin sitte ihan täys vasta kohta.

Vauva masussa on alkanu tosi paljon liikkumaan ja potkimaan. Ihanaa! Hyvin tuntuu tilaa olevan masussa ku yks hetki potkii navan yläpuolella sitten potkiikin alamahaa.Meidän 3 v ei selvästikkään halua tajuta,että äidin mahassa on vauva. Laitoin vauvakeinun ( patteirkäyttöisen) lasten leikkihuoneeseen. Hän kysyi kenen se on? Sanoin,että vauvan. Hän siihen,että *****:anko? Sanoin,että ei vaan vauvan joka äidin mahassa on. Hän ei hyväksyny sitä vaan sanoi,että pikku sisko on se vauva.

PikkuPantteri: Piti LA listasta käydä lunttaa,että sulle on esikoinen tulossa. Mä ostaisin nyt väliaikaset liivit ja sitte imetys aikana uudet.Rinnat kasvaa vielä maidon noustua. Voi kasvaa jopa kuppikoolla (?)
Mulla ei ole enää kolmannen ja neljännen kohdalla rinnan koko paljoa muuttunut raskauden ja imetyksen aikana. Ne tyhjät pussukat jotka roikkuu mahaa pitkin on vaan täydemmät.

Mut nyt jatkaa hommia.

NN rv 24+1
 
Hauska aamu taas aamusta piti itkua tuhertaa kun ahdisti ja piti alkaa siivoamaan .. sitten sitä sai koottua itsensä ja apinan raivolla siivos kaikki kerralla ja onpas siistiä. Välillä tuntuu että koko kämppä kaatuu päälle ei vaan jaksa jaksa jaksa ...ärsyttää itseäänkin nämä mielialanvaihtelut. Toivottavasti nämä loppuu sitten synnytykseen ..

Täällä ei tihku rinnoista mitään. Jostain luin, että niitä ei kannata hirveesti ainakaan itse herutella menee ne hyvät ensimaidot hukkaan mitkä on tärkeitä vauvalle. En tiedä onko totta tuleeko sitä sitten kuitenkin lisää niin kauan kunnes synnytys käynnistyy.
Kolostrum: Ensimaito. Saattaa tihkua rinnoista jo raskausaikana. On tosi tujua tavaraa vastasyntyneelle: sisältää paljon mm. vasta-aineita, jotka suojaavat vauvaa heti syntymästään lähtien. Sillä on tärkeä laksatiivinen vaikutus, joka edistää mekoniumin eli lapsenpihkan poistumista. Alussa sitä erittyy huomattavasti vähemmän kerrallaan kuin "kypsää" maitoa, tosin vastasyntyneen vauvan mahalaukkuun mahtuu alussa keskimäärin noin 7ml kerrallaan. Voi olla eriväristä keltaisesta oranssiin. Maidon väri vaalenee noin viikossa ja maito muuttuu niin sanotuksi kypsäksi maidoksi noin kuukaudessa.

Tuosta teksistä sais ainakin käsityksen että sitä kehittyy lisäää..plus tuskin sitä kukaan pumppailee huvikseen "litra" tolkulla :LOL:

Hyvää Ystävänpäivää :heart:

Ostoksille..
 
Hyvää ystävänpäivää!

Meillä menee päivä vain ollessa. Mies ei pääse taas vessaankaan :headwall: Kävin äsken hakemassa tujumpia kipulääkkeitä apteekista.

Mullakin oli rinnat taas vuotanut yön aikana. Yöpaita ihan länteillä edestä.
 
Apua, miten paljon olette kirjoittaneet! Ei ehtinyt/jaksanut lukeakaan kaikkea.

Lämpimät onnittelut Duellolle!

Paljon olisi kommentoitavaa, mutta äkkiä omat kuulumiset, eli saikulla ollaan, alamaha vaan vaivaa. Ilmeisesti nyt lisäksi vielä liitoskipuja yms. Luojalle kiitos sairaslomasta, en kyllä selviäisi töissä. Kaikki oli tutkimuksissa ok, yhtä tulosta vielä odotan.

Hyvää ystävänpäivää kaikille :heart:
 
Tänään tulee tuolla uudella telkkukanavalla LIV; ohjelma vatsasta maailmaan aiheena, käynnistetty synnytys. Mitä tapahtuu kun synnytys käynnistetään?

heh mulla ei ainakaan tapahtunut 4pvään yhtään mitään. :LOL:
 
Duellolle paljon onnea pojan johdosta!

Nikunaku: Meitin matkustajan painoarvia rakenneultrassa viikolla 21+4 oli 450g.

Suzyanne: mullakin oli alkuun sellasta kirkasta nestettä mitä rinnat tiputteli, mut nyt on muuttunu kellertävämmäks, ainakin jos katsoo noita liivinsuojuksia.

olikohan vielä jotain mihin piti kommentoida? Olitte taas hurjasti rustailleet tekstiä, tosin en kyllä eilisen työpäivän jälkeen oo käyny koneella lueskelemassakaan...

Hyvää Ystävänpäivää kaikille!

Fox, 25+6
 
Nara: mä just avasin telkkarin tässä keittiössä ku aloin raastaaporkkanaa porkkanakakkuani varten.Autan vähän miestä siinä hommassa,kun hän lähti just viemään nuorinta päivystykseen.
Yritin telkun tv ohjelmasta katsoa tuota sarjaa ja mikä aihe. Kai se on pakko katsoa....jos uskaltaa.

Onpa täällä harmittavan monella jo paljon supistuksia.Yrittäkää ottaa rauhallisesti,että vauvat ehtii kasvaa masussa mahdollisimman pitkään.
:heart:
 
Nara: mulla meni se käynnistetty juttu jotenki ohi ku tässä touhusin samalla. Siinä lopussa kun se vauva syntyi ne sano,että heidän poika syntyi 5 viikkoa etuajassa ja voi hyvin. Mua jäi vaivaamaan miksi se synnytys käynnistetiin?
 

Yhteistyössä