:: Toukokuun Tuhisijat 2009 ::

Hienoa Jasmin että sait apua selkävaivaan :heart:

Meillä neiti juhlii huomenna nimppareita ja äiti on innostunut tänään leipomaan oikein kunnolla :D Mies jo sanoikin, että ei ihan noin montaa sorttia tarvitsisi olla. Mutta saanpahan sitten jämät pakkaseen ja on taas tarjottavaa. Nimppareille tulee kyllä vaan vähän porukkaa, että ei mitään ihmeellisiä juhlia ole. Ja neiti on tässä pari päivää muuttanut rytmiäänkin sopivasti, että olisi nukkumassa juuri siihen aikaa mihin aikaan olen vieraat kutsunut :/

Voi kun saisi nukkua yhden kokonaisen yön heräämättä :saint:
 
Hyvä Jasmin että olet saanut apua selkääsi
Meille on muodostunut seuraavanlainen rytmi nyt kun ollaan soseita syöty.
Olli heräilee siinä 7.30-8.00 imetän Ollin.
9.30-10.00 Olli nukkuu n.1h päikkärit
11.00 tissä ja kasvis sosetta
n.13.00-15.00 päikkärit ja sitten vähän hedelmä sosetta. (Eli Olli nukkuu n.3h päikkärit.)
17.00-18.00 Olli ottaa viellä pikku päikkärit.
18.00 iltapuuro
19.00 iltatoimet ja tissit
Ja nukkumaan käydään 19.30-20.00

Tytti ja Olli 4kk ja 3viikkoa
 
Tytti teillä on kivan kuuloinen päivärytmi :heart:
Meillä on aikalailla samantyylinen, mutta ilman soseita ja aikaista nukkumaanmenoa :D Ja välillä nukutaan vain yhdet pitkät päikkärit (4-5h) vaunuissa eikä pikkupäikkäreitä ollenkaan. Nukkumaan mennään 20-21 välillä, joskus jopa 23, jos nukahtaminen ottaa koville :ashamed:

Meillä on nyt pari päivää käännytty mahalleen ilman vaippaa :heart: Vaipan kanssa ei vielä mennä kuin kyljelleen.
 
Kivan kuulosia päivärytmejä teillä! Musta tuntuu että meillä ei oikein mitään rytmiä oo vieläkään?! Noh, yritän kuvailla jotain, meidän päivät menee jotakuinkin näin:

Iiro syö klo6 aikaan tissiä ja jatketaan vielä unia,
mä nousen viimestään klo9, yleensä aiemmin, Iiro saattaa nukkua siis puoli10 asti, tai herätä kahdeksalta tai jotain siltä väliltä. Pääasiassa ollaan saatu venytettyä nousemista aika myöhänä viime aikoina :)
Noh, kun heräillään, mä syön aamupalan ja sitten Iiro ottaa lisää tissiä. Ehkä reilun tunnin jälkeen uudestaan nukkumaan! Ekat aamu-unet tulee aika pian siis, ja kestoltaan ne on yleensä max tunnin verran.
Seuraavat unet monesti vaunuissa kun lähdetään kävelylle/lähden kauppaan tms. Vaunuissa nukkuu ehkä max tunnin myös! (Joskus 2 tuntia, positiivinen yllätys:)) Vaunu-unet on ehkä klo12-klo14 välillä.
Alkuillasta saattaa tulla vielä yhdet unet, ehkä neljän-viiden aikaan, riippuen vaunupäikkäreistä. Illan viimeset päikkärit on viimeaikoina jäänyt pois/aikaistunut, aiemmin Iiro nukkui yhdet unet niin että saattoi heräillä kuuden jälkeen/lähempänä seitsemää jopa.
Yöunille mennään klo20 yleensä, tai vähän myöhemmin. Joka välissä syödään tissiä, tarkkoja ruoka-aikoja ei tunnu olevan. Aamupäivästä saatetaan syödä vähän perunaa/hedelmää ja nyt muutamana iltana ollaan illemmalla otettu perunaa ja silloin on yöunet olleet himpun verran paremmat. Yöllä saattaa olla yksi herätys/syöttö noin klo2-3, ja sitten seuraavan kerran klo5-6 aikaan, joskus tuurilla klo7 maissa!

Meidän ruokailuja rajoittaa nyt allergia-epäilyt, ja ei saada toistaiseksi ottaa mitään uusia ruokia kokeiluun. Niille jotka ei facebookin kautta tiedä, Iiro sai allergisen reaktion reilu viikko sitten kun kokeiltiin maissivelliä, ja nyt epäillään maitoallergiaa, kun reaktio oli niin raju.. Mun ruokavaliosta on maitotuotteet myös pois, ja ens ma on maitoaltistus lastenosastolla, ehkä sitten tulee lisää tietoa ruokapuolesta.

Meillä ei vielä kääntyillä.. Tuurilla kääntyili jo pari kk sitten joitain kertoja, mut tuntuu unohtaneen koko jutun nytten. Tai sitten muut opitut asiat on vienyt huomion! Meillä kivoja juttuja on Iiron mielestä tutin ottaminen suusta ja sen katselu/pyörittäminen käsissä, ja sitten laittaminen suuhun takasin, mutta väärinpäin tietty! Ja sitten kaikenmaailman harsot/lelut täytyy laittaa naaman päälle / silmien eteen ja se on jostain syystä kivaa! Iirolla on mieletön virnistys naamalla ja jalat+kädet sätkii mieletöntä kyytiä samalla kun silmien päällä on rätti tms!! :D Ja Iiro ottaa sen sit pois (tai mä otan) ja laittaa takasin!

Tulipas kuulumisia.. :) Nyt tv:n pariin kun Iiro nukkuu ja mies ei oo kotona! :)

miida ja Iiro 5kk+melkein 2viikkoa
 
Heips :wave:

Täällä neiti on alkanut ryömimään tosissaan, saa olla jo mahottoman varovainen ettei satuta itseään mihinkään :/
Nyt olen lisänä alkanu antamaan velliä illaksi, kun tissiä hakee yöllä tiheämpään.. :whistle: ja selvästi se velli on rauhoittanut öitä :saint:
Ummetusta oli nyt äskettäin ja luumusosetta annan pikkasen lisukkeena

Sompio meillä myös nukkumaan meno venähtää välillä pitkään |O

keisha ja Mira 5kk ja 12pvää :heart:
 
hei!

yellowille ja muillekkin: teillä menee öisin sen verran paljon maitoa ettei se nyt niin ihme ole ettei sitten päivällä ole niin kova nälkä. :) Meil on maidon kans takkuiltu kun sitä ei millään viitsis tyttö syödä... öisin menee kerran tai kaks sellanen 140 ml. Muuten menee 5 soseateriaa päivässä. Sähän voit suosiolla jättää jonku aterian pois jos tuntuu ettei päivän mittaan ehi. Välipalan voi hyvin jättää pois. Ja mä sain sellasen vinkin et ylimääräiset maitoateriat pois, et antaa maitoo aina ruuan yhteydessä niin ehtii tulla kunnolla nälkä. Jos koko ajan antaa pieniä maitotilkkoja niin vauvan näläntunne ei ehi tulla... tjsp. :D

EM ja Myy 5,5 kk :heart:
 
unohtuikin sanoa, että olen jättänyt pelkät maitoateriat pois ja Pyry saa maitoa vaan soseiden päälle. poika on kyllä tosi paljon maitopullon perään! tuttipulloa ei voi näyttää ennen kuin soseet on syöty, muuten alkaa kitinä ja kinuaminen ja käsien ojentelu pullon suuntaan :LOL: .
öisin olen nyt amtamut maitoa ekalla syötöllä sen 200 ml, tokalla syötöllä 140-160ml ja aikaisin aamulla 140-160ml ja tyytyy kyllä noihinkin määriin.

miida: Pyry tekee myös samaa "piiloon menemistä". hänestä on tosi hauskaa kun huutelen, että missä Pyry on kukkuu :)!

keisha: vau, teillä jo ryömitään! Pyry vasta kääntyilee villisti ja viihtyy paljon masullaan, mutta eteenpäin ei ole mennyt, välillä taaksepäin kylläkin :)

yellow + Pyry 5kk ja 9 päivää
 
Miida Ei meilläkään tarkkaa rytmiä ole. Herätään kanssa 8-9.30 välillä ja päivä muodostuu siitä sitten miten menee. Mutta suurinpiirtein samat asiat samalla tavalla tulee. Paitsi että syödään kun on nälkä, ei ole mitään ruokarytmiä.
Meillä kanssa noi tutit ja harsot on ihan parhaita :D Nukutuksessa saisi olla 2-3 tuttia, kun yksi pitäisi olla suussa ja ainakin yksi omassa kädessä jota sitten kanssa yritetään laittaa suuhun :D
Ja noihin piiloleikkeihin ei kelpaa muu kuin pukluharso. Meillä on sellainen uniriepu, mutta se ei kelpaa ollenkaan.

Keisha Vautsi, teillä ryömitään :D Meillä on kyllä niin laiska tyttö, että ei varmaan ryömi ikinä :LOL:
 
Päivärytmeistä, meillä menee kyllä kans vähän sinne päin. Juuri kun on tottunut yhteen rytmiin joka on aika säännöllinen niin kaikki kääntyykin ympäri ja totutellaan ihan toisiin kellonaikoihin!

Mutta kunhan Leevi saavuttaa puolen vuoden iän niin täytyy alkaa hiljalleen hiomaan jotkut rajat ja ajikataulut päiviin, se selkiyttää niin paljon muitakin tekemisiä ja menemisiä.
Nyt olen jo vähän alkanut tarkkailemaan Leevin päivänukkumisia, mua ottaa hermoon kun meillä on mennyt nyt silleen että vajaan tunnin on hereillä, sitten on nukkunut 30min-1h ja ollut taas tunnin hereillä. Koko päivä näin. Ei ihme ettei yöllä oikein väsytä ja on levoton. Nyt olen keksinyt kaikenlaista kivaa tekemistä venyttääkseni valveillaoloaikoja. Sinnikkyys palkitaan, Leevi touhuaa2-3h ennen kuin mennään levolle ja nyt on pari yötä nukahtanut ilman jatkuvaa heräilyä ja kitinää ja unikin on ollut levollisempaa vaikka kyllä vieläkin saa heräillä laittaan tuttia ym.
Täytyy kokeilla tota ElinaMarian vinkkiä ja ottaa tiukempi linja myös ruokailuihin eikä koko ajan olla tuputtamassa jotain. Tänään on syljeskellyt joka ruokailulla kaiken pois ja päivä on ollut sellasta "napostelua". Kun tuli iltapäivästä päikkäreiltä, tarjosin ruokaa mutta kun sylki pois niin annoin olla ja tehtiin muita juttuja muutama tunti. Iltapuuro alkoi samalla syljeskelyasenteella mutta veti sitten huomaamattaan koko lautasellisen kun pääsi alkuun.


 
Minä en tiedä kuinka paljon maitoa meillä menee, kun imetän. Mutta Yleensä Olli huolii aamulla ensimmäiseksi tissä ja ennen ekoja päikkäreitä. Sitten soseitten jälkeen tietenkin. Ja välillä Olli haluaa ennen päikkäreitä tissä myös, mutten kuitenkaan ikinä tissille nukahda. Yöllä Olli syö 1-2 kertaa joten ilmeisesti maitoa saa riittävästi päivällä.

Meilläkään ei viellä kääntyillä, mutta Olli viihtyy mahallaan ja yrittää kovasti mönkiä eteenpäin ja hermostuu kun kädet ja jalat eivät suostu yhteistyöhön :heart:
Meillä Olli nauttii niin suuresti vauvauinista ja sukeltamisesta. Joka kerta kun pääsee altaaseen niin hihkuu innoissaan ja hirveä polskiminen alkaa.
 
Moi kaikki!!
En tiiä, muistatteko te enää minua, ku niin harvoin täällä joudan käymään...
Eli meilä päivät kulkee siis vauhdilla näiden kahden poikasen kanssa! ISompi ei oo onneks ollu yhtään mustasukkanen!

Imetyksen lopetin kun Miro oli n. 2kk...maito vaan hiipu, vaikka kainkeni tein. Se oli mulle melkoinen pettymys, sillä olinhan imettäny esikoista kumminkin 8kk. Mutta onneks korvikkeet on keksitty!

Erittäin tyytyväinen poju on ollu. Nukkuu hyvin yöt ja tyytyväinen kaikin puolin! :D Yöt menee yleensä 1-2 syötöllä (luksusta, koska esikoista syötin näihin aikoihin 45min-tunnin välein!). Painoa oli 4kk neuvolassa 5570g ja pituutta 62,5cm, eli pikkunenhan tuo on...ihan ku isoveljesä =)

Päivät siis menee kyl vauhdilla...ei oo vapaa-ajan vietto ongelmia! Soseita ollaan pikkuhiljaa aloteltu, ja suht hyvin tuntus maistuvan. Kohta ajattelin puurojakin alotella. Ens viikolla oiskin sitten 5kk neuvola...hurjaa vauhtia kasvaa nää meijän vaavit =)

Mutta...pojat taas kutsuu!

Mukavaa jatkoa teille! yritän aina välilläkäydä lukemassa teidän kuulumisia! =)
 
:wave:

Kiva kuulla kuulumisianne SaNi-81, muistan kyllä sinut! :)

Meillä on nyt muutama yö nukutu paremmin ja herätty vasta 7.30! IHANAA, LUKSUSTA!
3-4 kertaa yösä nouseminen tuntuu monen viikon jälkeen siltä että nukkuis koko yön heräämättä :D Ja aamulla on melkein syyllinen olo kun yleensä ollaan silloin kuudelta ponkaistu ylös! Leevi kyllä edelleen havahtuu silloin kuudelta, on varmaan menny veriin se, mutta kun nostan viereen niin nukahtaa uudestaan ja siutä ei ole aikoihin tapahtunut. Kannattaa siis näköjään venyttää yöunille menemistä ja seurailla päikkäreitä ettei jatkuvasti päivisin olisi unten mailla.

Vauvauinnissa oltiin taas vkloppuna ja hienosti meni. Leevi on kans sellanen että kun pääsee altaaseen niin rupeaa polskimaan käsillä ja jaloilla hirveää vauhtia joka suuntaan! Näyttää ihan siltä että jos päästäisi irti niin pulikoisi itse vaivatta pinnalla :D no, ehkä ei!

ElinaMaria soseita ja kaikkea muutakin menee niiiin paljon enemmän kun pitää selkeät tauot syömisissä! Toimii, ja yötkin alkaa olla parempia kun päivisin saa kunnolla ruokaa!

Mukavaa alkanutta viikkoa! :flower:
 
jasmin hienoa että teilläkin auttoi tuo selkeiden taukojen pitäminen syömisessä!! :D :flower:

joko kaikki tämän pinon vauvat kääntyilee selältä masulle? Mä alan kohta stressaamaan kun tuo meijän likka ei käänny... :ashamed: tiiän ettei siitä tarvii stressata mut silti... ei tarvii ku pikkasen tönäistä oikeaan suuntaan niin kääntyy itse, mutta oma-aloitteisesti se ei vaan käänny. Ei siinä muuten mitään mut tyttö turhautuu selvästi kun ei pääse kääntymään tai liikkumaan. :(

muuten meil on ihana nauravainen tyttö, joka syö hyvin (nojaa, joskus vähän taistellen) soseita, maitoa ei meinaa upota päiväsaikaan millään joten onneks herää kaks kertaa yöllä syömään niin saa sen minimimäärän maitoa... :) Istuu jo tosi hienosti ja tukevasti, ehkä siks ei kiinnosta kääntyilyt tai muut kun tykkäis vaan istua lattialla. Ei paljoa olla uskallettu istuttaa vielä mut vähän aina silloin tällöin. Sitterilakko tuli tytöllä, ei suostu siinä syömään enää joten syöttöuolissa syötetään. Seisoo tukevasti kun pitää käsistä kiinni. Syö varpaitaan. Kiljuu ja kurlaa. :) Yöt nukkuu klo 19-07. noin. herää siis puolen yön aikaan ja 3-4 aikaan syömään. joskus itkee tuttia muutamaan otteeseen. Päiväunia nukkuu neljät sellaiset 40-60min unet.
 
ElinaMaria Teillä on tosi tomeran kuuloinen tyttö :) Hän on sitten vahvemmilla muissa asioissa kun ei vielä käänny. Leevi on nyt alkanut kiukuttelemaan sitterissä syöttämistä, eilen jäi iltapuurot kokonaan syömättä, kitisi vaan. Syöttötuoliharjoitukset aloitin nyt kun täyttää torstaina 6kk. Mutta kovin on hataraa tuo istuminen, heiluu kuin heinämies puolelta toiselle eli ei voi kuvitellakkaan että yrittäisi syöttää samalla kun siinä istuu! :|
Leevillä ei ollut edes yritystä kääntyä selältä mahalle, toisinpäin on kääntynyt monta kuukautta.
Sitten ihan yhtäkkiä oli kääntynyt ympäri kun olin itse vessassa käymässä. Ja tästä on pari viikkoa eli ei kovin kauan ole taitoa osannut. Pidä vaan sitkeästi lattialla harjoittelemassa, varsinkin ilman vaatteita, kyllä hän siitä sitten joku päivä! ;)
 
Pyry ei käänny ollenkaan mahalta selälleen, selältä mahalleen kylläkin kokoajan, mutta vain oikean kyljen kautta. Pyry istuu jo aika hyvin ja 5 kuisena, kun kävi fysioterapeutilla, niin sai luvan alkaa istuttamaan. nyt ollaankin kaikki ateriat syöty syöttötuolissa.
ostin ensin troll rosie syöttötuolin, mutta siinä poika heilui ja huojui kauheasti. päätin sitten kuitenkin, että ostan stokke tripp trappin ja nyt istutaan tukevasti huojumatta! se oli kyllä oikeasti loisto ostos, ainakin tätä alkuharjoittelua ajatellen.

inhottavan kylmä ilma on ollut tänään! pitäkää nyt mulle palopuhe, kun oon niin laiska ulkoilemaan pojan kanssa. varsinkin jos on kylmää ja/tai märkää, niin me pysytään vaan sisällä :( .

Pyry on nyt syönyt öisin vähemmän ja päivisin enemmän. taitaa jäädä yksi yösyöttö pikkuhiljaa välistä pois, ainakin jo muutamana yönä näin on ollut :D

yellow + Pyry 5,5kk
 
Nyt Yellow Ryhdistäydy! :D Lapsella on oikeus raittiiseen ulkoilmaan säässä kuin säässä! Ja sinun velvollisuutesi on hänet sinne kiikuttaa kun hän on itse vielä kykenemätön omin avuin ulkoilemaan! Ulkoilma on terveellistä ja ulkoilu on hyvää ajanvietettä kaikenikäisille!
Myös sinulle itsellesi tulee ihan varmasti hyvä ja pirteämpi fiilis kun pistät Pyryn kärryyn ja käytte vähän kävelemässä, satoi tai paistoi! Lapsi on rauhallisempi ja uskon että nukkuu ja syökin paremmin kun saa päivittäin ulkoilla riittävästi. Jos sataa, pistä vaunuihin sadesuoja, jos on kylmä, pue toppavaatteet!
Oliko tämä hyvä, joko tekee mieli ulos harmauteen ja synkkyteen? :whistle: ;)

Meillä on luojan kiitos tuo koira, siinä syy lähteä kolmesti, joskus useamminkin, päivässä ulos ja lenkille. Eikä katso ilmoja!
Lisäksi Leevi nukkuu kaikki päikkärit terassilla eli saa siinäkin haukata happea ilman että mun täytyy vaivautua sen kauemmas :)

Ja jokaisen oma asiahan se on kuinka ja miten ulkoilee, ei kai se niin vaarallista ole jos ei joka päivä pääse pihalle.

Me lähdemme viikonlopuksi kyläilemään, mukavaa loppuviikkoa kaikille! :wave:
 
jasmin84: kiitos, nyt alko oikein hirrveesti tekemään mieli ulos :)! meillä kyllä paistaa aurinko, mut on niin pirun kylmä, hrrrrr. kauppaan yritän jaksaa lähteä ja jos sen jälkeen istuttaisin parit kukkasipulit, niin tulisi vähän ulkoiltua...

mä oon ollut viime aikoina tosi väsynyt. varmaan talviaikaan siirtyminenkin vaikuttaa asiaan. en jaksaisi yhtään mitään. tuo kauppaan lähteminen tuntuu ihan ylivoimaiselta....

viikonloppuja minultakin kaikille, me lähdetään lauantaina mökille, ei huvittaisi yhtään.

yellow
 
Me ollaan reissattu molemmissa mummoloissa ja rytmit on ihan sekaisin ja äiti väsy :ashamed:
Nyt pysytään loppuvuosi kotona :D

Meillä on pakko jaksaa lähteä joka päivä ulos jos aikoo saada itsekin hieman rauhaa. Nuppu nukkuu sisällä sellaisia max 45 min päiväunia niin helpommalla pääsee kuin saa itseään niskasta kiinni ja ulkoilee joka päivä. Tai joskus kyllä heijailen ihan terassille ja olen itse vielä pyjama päällä... Muuten saa kanniskella ja viihdyttää neitiä kaikenpäivää ja olla yhtenään nukuttamassa.

Meillä on alettu kääntymään selältä mahalleen. Pari yötäkin kääntyilty :ashamed: Alettiin yhtäkkiä kääntyilemään kun otettiin lattialla ilmakylpyjä. Tai yritystä kyllä oli ennenkin, mutta alasti oli helpompi mennä. Nyt mennään molempien kylkien kautta vaikka vasen onkin selvä suosikki. Kyllästyin yhtenä iltana kääntämään neitiä takaisin ja menin siihen vasemman kyljen viereen esteeksi. Sitten oli pakko opetella kääntymään toista kautta kun äiti ei päästänyt muuten :LOL:

Maanantaina meilläkin aloitetaan bataatti, kun neiti täyttää 5 kk. Öisin on alettu syömään enemmän ja vastaavasti aamupäivällä ei syödä juuri ollenkaan. Täytyisi jotenkin saada rytmi kääntymään.

Hyvää viikonloppua kaikille :wave:
 
Hei! :wave:
Täällä neiti on jo konttausasentoon menny :eek: ja siinä itseään keikuttaa tyytyväisenä :whistle:
Oli meidän kolmas lapsikin yhtä nopea liikkeelle lähdössään, eli ei sinänsä uutta :LOL:

Mitä mieltä olette tuosta sikarokotteesta?? :attn:
Meillä aiotaan rokottaa luultavasti kaikki vaikka jotenkin pelottaakin :headwall:

Täällä päin on pakkasta ollu nyt ihan kivasti -6 astetta ja on ollu mukava ulkoilla raittiissa ilmassa :D

Keisha ja Mira pian jo 6kk :eek:
 
heippa vaan kaikille !

En oo käynny piiitkäänaikaan itse kirjottelemassa tänne, mutta sillon tällön lueskellut teidän kirjoituksia ja kuulumisia..

Nyt kun on aikaa niin tuo sikaflunssa/rokote asia pisti silmään.. Meillä ois nyt ensviikon ke ja to rokotteen jakoa meidän neuvolassa ja mua kyllä pelottaa se rokote mutta myös se koko hiton Flunssakin, niin päätin että se annetaa meidän poitsulle (5kk ja 3vko) !! Toivotaan että siltä säästyttäis..

Täällä päästää jo ryömimällä eteä ja taakse ja vaikka minne.. :D ja päivärytmi on ollut poitsulla jo 2kk lähtien..

nyt jatkettava Karjalan kunnailla seuraamista ! hyvä sarja ! :wave:

Toukotytsy ja Jami 5kk ++
 
Toukotytsy :attn:

Mekin joudutaan odottamaan, että meidän tyttö täyttää sen 6kk. Mira täyttää 8.11 ja varmaan sitten 9.11 mennään ottaan se rokote.
Kyllä varmasti vielä parin viikon päästä saa, kun sanot että myöhästyttiin oman ryhmän rokotuksesta lapsen ollessa silloin alle 6kk :wave:
 
Toukotytsy Meilläkään Olli ei viellä ole 6kk kun on rokote päivät. Soitin neuvolaan ja terkka sanoi että saa rokoitteeb sitten 6kk neuvolan yhteydessä. Ei ketään jätetä rokottamatta ketkä rokoitteen haluavat.
 
Aikooko kaikki ottaa rokotteen? :attn:

Kun mä meinaisin että ei oteta. Tosin jos sen saa vasta 6 kk:n iässä, niin meidän pitäisi sitten kuukausi odottaa ja mikä lie flunssan tilanne silloin mahtaa jo olla :/


Meilläkin aloitettiin bataatin maistelu tänään. Tosiaan maisteltiin, ei kyllä syöty. No, jos huomenna menisi koko lusikallinen :D

Sompio + Nuppu 5 kk tasan :heart:
 

Yhteistyössä