:: Toukokuun Tuhisijat 2009 ::

Sompio Meillä aloitettiin tuo puuron syöminen juuri tuolla jauheella. Siinnä ei ole mitään sattumia. Meillähän aloitettiin heti lusikalla syömään puuroa kun Olli ei tuttipulloja huoli. Mutta uskoisin että siitä saa niin vellimäistä että menee ainakin vellitutista läpi.
Keisha toivottavasti teillä ei enään rokotteesta oireilla :hug:
(.) Olille oli tullut ensimmäinen hammas maanantaina. Ja nyt tekee ilmeisesti toista hammasta viereen.
 
Kiitos Tytti vastauksesta :heart: Kokeillaan sitä velliä huomisesta alkaen. Meillä ei syödä lusikalla oikeastaan mitään ja pullostakin tosi vähän. Tai eilen meni velli-maitoa 90 ml mikä oli ennätys =)
 
Hihii onpas mullakin aika kirjoitella viestejä.. :LOL: Mutta olin täällä netissä ettimässä omaperäisiä omatekoisia lahjaideoita isovanhemmille ja kummeille ja jotenkin se aika vaan meni. :)

Keskiviikkona oli neidin 6-kuukautisneuvola eikä ollut pahemmin painoa tullut edelliseen lisää. Nyt mitat olivat 8 660 grammaa, 69,2 senttiä ja pipo 44 senttiä. Neuvolatäti kirjoitti vielä papereihin, että hoikistunut tyttö ja sanoi mulle, ettei tarvitse huolestua tuosta kommentista. Emmä nyt oisi huolestunutkaan, kun näen että Kiara voi hyvin. Liikkuminen vaan kuluttaa niin paljon enemmän energiaa.

Nyt on sitten kiinteät meilläkin alotettu, eilennä. Ja neiti syö "ihan itee". =) Siis lusikalla mättää suuta kohti. On se vaan niin hellyyttävä näky. Perunalla alotettiin ja viimeistään maanantaina alotetaan porkkanan maistelu. Nyt voi pitää tällaista kohtalaisen nopeata tahtiakin, kun ikää on jo kumminniin. Puurokin varmaan alotetaan ensi viikolla.

Alotettiin myös samalla "unikoulu", kun neiti heräilee sen kerran-pari yössä. Neuvolatäti sanoi mulle, että etkö muista kun edelliskerralla juteltiin jo tästä?! Öö, en. :) No, nyt on toinen yö menossa. Eilen heräsi kaheltatoista ja oli melkoista huutoa, mutta puolen tunnin väsytyksne jälkeen sain unille ja sitten heräsi puoli seiskalta, jolloin syötin ja nukuttiin vielä tuonne puoli ysiin. Siis neiti käy nukkumaan viimeistään kasilta. Tänään äsken juuri heräsi, muttei pahemmin äännellyt edes. Ja ilmeisesti nyt nukkuu. Vähän aikaa silittelin selkää ja peppua ja soittelin uninallea. :) Saa nähdä mitä tästä tulee.

Sikainfluenssarokote saadaan ottaa ens keskiviikkona ja näillä näkymin ollaan menossa se ottamaan.

Ei maar kyllä se meikäläisenkin pitää mennä pikkuhiljaa tutimaan. Anteeksi kun en nyt kommentoinut kenenkään muun juttuja. :( Palailen paremmalla ajalla!
 
Meillä oli aikamoinen allergiakohtaus, jonka takia vietettiin la-su yö päivystyksessä. Onneksi selvittiin säikähdyksellä ja nyt kaikki on taas toivottavasti hyvin.
Ilmeisesti joku mauste teki äidinmaidon kautta Nupulle oireet. Takaraivoon tuli nyrkin kokoinen patti, korvat turposi varmaan kolminkertaiseksi ja koko ylävartalo oli täynnä laikkuja ja näppyjä. Jaloissakin oli vähän, mutta ei niin pahasti. Onneksi ei vaikuttanut hengitykseen!
Vielä eilenillalla oli korvat ja naama punaiset, mutta ei nyt aamulla enään.
Yritettiin olla korvikkeella, mutta eihän tuo neiti syönyt pullosta mitään, vaikka yritettiin eri korvikkeita ja tuttua maissivelliäkin. Sitten oli vain pakko tissitellä ja ehdin soittaa jo päivystykseen, että tullaan sitten uudelleen piikille, jos oireet vielä voimistuu.

Huh, kyllä pelästytti noin voimakas oire. Ja viiteen kuukauteen ei ole tullut mitään muuta kuin vatsavaivoja silloin alussa.
 
Sompio: Hui kamala :eek: ! No kyllä uskon, että pelästytti. Sitäkö ei mitenkään nyt sitten pystytty testaamaan, että mikä tuon aiheutti?


Pojalle otettiin sika- ja kausi-influenssarokotteet ja tänään ja toistaiseksi kaikki ihan ok. Heti jälkeenpäin oli kiukkuinen ja itkeskeli, mutta nukahti sitten vaunuihin ja heräsi puolen tunnin päästä ihan omana itsenään. Nyt vaan jännitetään, kuinka yö sujuu. Meillä on muutenkin mennyt yöt aika kamaliksi, heraillään usein ihan vaan itkemään ja kitisemään :(. En oikein tiedä, miten tätä pitäisi yrittää helpottaa kun ei kuitenkaan ruokaa itke kuin kerran yössä. Valtavat pussit simien alla...
Vauvauinnissa oli vain yksi toinen vauva meidän lisäksi kun kaikki oli varmaan rokotetta hakemassa (tai toivottavasti niin, etteivät kipeänä ). Saatiin yksityisopetusta ja taidettiin muutenkin tehdä ihan oikein kun ei menty neuvolalle rynnimään heti aamusta.

Ruuan suhteen menee oikein hyvin sitten vastapainoksi :). Poika syö hyvällä halulla mitä vaan satun suuhun lusikoimaan. Vaihdellen menee omia ja kaupan soseita, ja aika reilusti laitan mausteitakin niihin. Puurona menee ihan tavallinen Elovena. Toistaiseksi syö aamu- ja iltapuurot hedelmäsoseella, välipalan (yleensä) ja yhden liha-/kalaruoan päivässä. Vielä jos sen viidennen aterian saisi sinne tungettua niin voisi jättää tuon yömaidon pois. Tuntuu vaan, että koko ajan saisi olla syöttämässä.


Päätin tänään, että pakko mennä kampaajalle. Jos olisi edes kiva tukka niin ehkä ihmisten huomio kiinnittyisi siihen silmäpussien sijaan... eli siis sinne. Mukavaa viikon alkua mammoille!

Maya ja poika 6kk 2vk
 
Maya Huomenna ollaan menossa neuvolalääkärille, joka laittaa lähetteen allergiatesteihin Taysiin. Se, että kuinka pian sinne testeihin pääsee on minulle vielä arvoitus.
Voi kunpa meilläkin syötäisiin soseita noin reippaasti :whistle:
 
Pyryllä oli eilen puolivuotisneuvola ja mitat oli paino: 10 170g pituus: 71,6. sanottiin että kasvu ok, vaikka minusta poika tuntuu tosi isolta :). +10 käyrällä mennään ja painoa olikin nyt tullut suhteessa pituuteen vähemmän kuin aiemmin, että kai se alkaa kohtaa tasaantumaan.
meillä nukuttiin toissayönä eka yö kokonaista seitsemän tuntia putkeen, JEE! tuntuipa omituiselta aamulla! sitten syötiin aamupuuro kahdeksalta ja mentiin vielä koisimaan 2,5 tunniksi. kyllä oli pitkästä aikaa levännyt olo! tänäänkin nukuttiin kymmeneen vaikka viime yönä herättikin viiden aikoihin, niin silti tuntuu ihanalta!

sompio: ai kauhee, miten pelottava tilanne varmasti! miten ne toteavat näin pieniltä allergioita? kun mulla on ollut sellainen käsitys, että allergiat voidaan sanoa varmoiksi vasta 2vuoden iässä.. näin olen luullut?
olitko sitten syöyt ennen allergiakohtausta jotain erikoista? omituista on kyllä, ettei viiteen kuukauteen ole mitään tullut a nyt sitten yhtäkkiä. toivottavasti saatte jotain selkoa asiaan pian!

yellow + Pyry 6kk
 
Uskomatonta terveydenhuoltoa, siis kerrankin hyvällä =)

Eilen varattiin aikaa neuvolalääkärille ja oltiin tänään jo lääkärissä. Ja tänään lääkäri kirjoitti meille maksusitoumuksen koskiklinikan lastenlääkärille, koska taysiin on monen kuukauden jonot. Ja varailin heti sitten aikaa koskariin ja päästään sinne jo huomenna :eek:
Eka on lastenlääkäri ja allergiatesti on sitten joskus, en tiedä kauanko siihen menee. Mutta ainakin tosi nopeasti saatiin homma alulle

Pikkasen on vielä herkillä tän asian suhteen. Kun koskarissa ajanvarauksessa sanoi, että huomenna pääsee jos teille sopii, niin pillahdin itkuun helpotuksesta, kun päästään niin nopeasti. Vaikka ei huomenna testatakaan niin jo lastenlääkärille pääsy helpottaa.

Yellow Hyvät on mitat Pyryllä :heart:
Neuvolalääkärin mukaan allergiatestit on suuntaa antavia ja ruoka-aine pitää silti vielä kokeilla. Muuta en osaa itsekään vielä sanoa. On se helpotus päästä kuitenkin testeihin, että tiedetään edes se suuntaa antava tulos.
Olin syönyt vain sellaista sweet&sour-kastiketta, muuten ihan normaaleja ja paljon käytössä olleita aineita. Ja tuossakaan kastikkeessa ei ole yhtään sellaista kasvista tai maustetta, mitä ei erikseen itsekin käytetä. Joko se on kuitenkin joku mauste tai lisäaine siitä purkista tai sitten en osaa yhtään arvella mistä se tulisi.
Oireita oli n. 30 h siitä kun oltiin ruoka syöty. Toki loppua kohti enään lievänä, mutta tosi kauan se allergisoiva aine vaikutti maidossa.
 
moikka.
Meillä tytöllä oli neuvola ja 6kk mittoja aloin ilmottamaan :)
Elikkäs sirpakka neiti on ja painoa nyt 7400g, pituutta 66,8cm mutta 600g tullut kuukaudessa painoa :D ihan hyvin.

Hyvin kehittyy! menee istumaan itsekseen lattialla toisella kädellä tukien, sitten kun ottaa tukikäden pois niin naamalleen horjahtaa.. no oppiipahan varomaan..

Sompio Toivottavasti pääsette allergiatesteihin pian. Ajan saitte ainakin pian, mahtavaa. Tapahtuma varmasti on säikkäyttänyt teitä :hug:
 
sompio: ihanaa, että pääsette noin nopeasti tutkimuksiin! vanhempien huoli on niin valtava, kun ei tiedä mikä pienellä on ja kuinka tulevat allergiakohtaukset voisi välttää!

Pyry oksensi eilen 17-20 välillä 7 kertaa! kylläpäs säikähdin. soitin jo terveyskeskukseenkin, että onko sillä nyt h1n1. mutta kun ei kuumetta ole niin sanoivat, että voi olla ihan vatsatautiakin. olin kyllä päivällä antanut kananmunaa ja luin sitten netistä, että sekin voi aiheuttaa oksentelua, jos on allerginen. no, onneksi oksentelu loppui ja hän söi ja joi normaalisti illalla ja yöllä!

yellow + Pyry 6kk ja 1vko
 
Heissan pitkästä aikaa!

Meille ei kummempia kuulu ihan perus vauvan arkea pääasiassa. Hilla on pieni pirteä tyttö, joka ei vielä konttaa, mutta mönkii konttausasennosta päälattiassa pikkuisen eteenpäin. Kiinteitä alettiin syömään kuun alusta. Alunperin oli tarkoitus vasta 6kk täytettyään, mutta neuvolassakin suosittelivat aloittamaan, kun kasvua on tullut hitaanlaisesti. Perunaporkkana sosetta annan iltapäivisin ja muuten välillä mutustelee omenaa, banaania, kurkkua tai kuivaa leipää.

Possurokotetta olen miettinyt antaako nyt vai kohta vai ei ollenkaan. Isompi tyttö meillä on rokotettu ja pojat saavat luultavasti ensiviikolla. Mietin kovasti, että rokotutanko yhtäaikaa poikien kanssa sitten kun sitä rokotetta on taas tarjolla. Luulen, että kun koululaiset on rokotettu, niin ihan heti ei taas neuvolassa rokotetta ole. Tietty kait sen saisi jostain muualta sitten muulloin... Kurjaa on, kun joutuu päättää lapsen puolesta sen verran suuria asioita :/

Piina ja Hilla ylihuomenna 6kk
 
Kiitos Keisha ja Yellow :heart:

Keisha Meillä ei vielä istuta lähellekään. Meillä on tuollainen säkkituolimallinen tyttö. Irti kun pääsää niin kasaan menee =)

Yellow Onko oksentelu pysynyt poissa? :hug:

Me käytiin tänään lääkärissä ja lääkäri teki diagnoosin jo samantien, että maidolle on tyttö allerginen Äidinmaidossa ei olisi altistunut, mutta maissivelli aiheutti reaktion. Vaikka sitä viikko ehdittiin maistella niin sitä olisi sitten elimistöön kertynyt viikossa allergisoiva määrä ja oireet tuli sitten vasta.
Nyt minä olen maidottomalla, munattomalla ja soijattomalla dieetillä ja parin viikon päästä testataan Nuppu testeillä.
Muuten en kyllä pitänyt lääkäristä, koska hän ei edes muuta vaihtoehtoa miettinyt ja muutenkin syyllisti meitä. Ei olisi saanut tuoda lääkäriin näin sikaflunssan aikaan, kiinteitä pitäisi syödä jo paremmin ja kasvukontrollikin pitää järjestää kun nyt kai sitten kasvu pysähtyy kun on allergiaa :/
No, jos ei tuosta ekasta testistä mitään löydy niin sitten jatketaan testailua.

Possurokotetta mä en haluaisi ottaa. Varsinkin nyt kun ei tiedetä varmuudella allergian aiheuttajaa niin olen aika herkillä vielä kaikkien asioiden kanssa.

Sompio ja Nuppu 5,5 kk
 
Sompio :hug: hui tuo Nupun allerginen reaktio. Onneksi pääsitte nopeasti lääkäriin.
Sanoiko lääkäri miksi kasvu hidastuu allergian takia. Teillähän on ihan hyvin kasvettu pelkällä maidolla.
Yellow Voihan Pyry jo paremmin? Täällä päin on ainakin vatsaflunssaaakin liikkeellä.

Meillä on opittu kääntymään mahalta selälleen. Mutta selältä mahalleen ei käännytä vielläkään, kyleleen päästään kyllä. Ja aikasta tukevasti istutaan jo :heart:
Maissinaksuista on tullut Ollin herkkua nyt kun kumpainenkin etuhammas alhaalta pilkistää.

Tytti ja Olli viikkoa vaille 6kk.
 
tänään sitten käytiin kuitenkin sikainfluenssa-piikillä Pyryn kanssa molemmat. vaikka olinkin aiemmin sitä mieltä ettei oteta. vielä ajaessani neuvolaan, mietin että otetaanko vai ei. no otettiin sitten kuitenkin. ja jos siitä Pyrylle tulee jotain sivuvaikutuksia, niin en voi ikinä antaa itselleni anteeksi. omasta puolesta ei pelota ollenkaan, mutta kun toinen on vielä niin pieni...

sompio: ei ole Pyry sen jälkeen oksennellut. täytyy kokeilla sitä kananmunaa myöhemmin uudestaan.
olipa teillä outo lääkäri! jos diagnoosi alkaa mietityttää, niin varaa vielä eri yksityiselle aika jotta saat toisenkin mielipiteen. ihmettelen, että miksi sinut laitettiin dieetille, jos kerran äidinmaidosta ei altistusta tule?! eikö Nuppu ole saanut vastiketta koskaan, kun ei reaktiota ole tullut aiemmin?


Tytti83: Pyry voi onneksi taas paremmin. täälläkin neuvolan ja terveyskeskuksen mukaan vatsatautia liikkeellä, että on voinut hyvin olla sitäkin.
meidän poika kääntyy selältä vatsalleen ainoastaan oikean kyljen kautta ja nyt muutamana päivänä on humpsauttanut vatsalta takaisin selälleen :). kohta täytyy laittaa pinnasänkyyn toinenkin laita kiinni, ettei vaan pääse yöllä karkaamaan. vaikka on se pinnasänky kiinni meidän sängyssä, sivuvaununa.

yellow + Pyry 6kk 1vko
 
Tytti Sitäpä itsekin ollaan naureskeltu, että mihin kasvukontrolliin tässä tarvetta on kun neiti oli 9,2 kg 5 kk:n neuvolassa =) Mutta ehditään käydä ennen seuraavaa käynti 6 kk:n neuvolassa niin siinä sille kasvukontrollia. Ja ei se selittänyt, että miksi nyt sitten kasvu pysähtyisi. Tai sitten se tarkoitti sitä sen takia, kun kerroin että soseet ei oikein maistu. Ja sen mielestä pitäisi nyt jo syödä soseita mallikkaasti.
Onnea Ollin uusista taidoista :heart:

Yellow Toivotaan, että rokote olisi harmiton juttu :hug:
Katsotaan nyt nuo testit ja sen jälkeen sitten täytyy miettiä lääkärinvaihtoa. Tämä 2 viikkoa on kuitenkin aika lyhyt aika onneksi. Ei tuo välttely niin vaikeaa ole, lähinnä otan tämän laihdutuskuurin kannalta kun ei tule suklaata syötyä =) Juustoa kaipailn eniten.
Nuppu on saanut vain äidinmaitoa, ei korviketta. Ja maissivelliä alettiin antamaan reilu viikko sitten. Bataattiakin maisteltu, mutta se on sekoitettu kanssa äidinmaitoon.
Hienoa, että Pyry voi paremmin :heart:
Meilläkin pitäisi laita nostaa ettei seuraavaksi olla päivystyksessä kun vauva tippui sängystä :/ Sivuvaununa meilläkin.


Kävin hakemassa tänään Libero-kerhopaketin ja se oli aika kiva mun mielestä =) Vaipat vain sai ottaa heti käyttöön ettei jää pieneksi.
 
sompio: tuli mieleen, että eikö semmoistakin juustoa löydy, mikä on kasvisrasvapohjainen? muistelen niin, mutten vanno, etteikö siinä olisi kananmunaa...
enpä ollut huomannutkaan, että teilläkin on hyvin kasvanut tyttö! kiva kun saa aina selitellä vieraammille, että kyllä tämä on vielä ihan vauva, puoli vuotias vasta :)
 
:wave: pitkästä aikaa!

Sompio Teillähän on ollut pelottava ja kurja tilanne! :( Onneksi saitte edes ripeästi apua, vaikka lääkäri onkin ollut hieman tylyn kuuloinen! Ei noista kannata niin välittää, välillä nuo lääkärit tuppaavat olemaan tuollasia kaikessa kaikkitietävyydessään! Meidän lastenlääkäri on kans kyllä aina niin asiaton ja pahan mielen aiheuttaa joka kerta mutta on ätevä ja asiansa osaava, luotan häneen. Ei se tietenkään oikeuta käyttäytymään vanhempia kohtaan ihan miten sattuu. katso nyt rauhassa miten tilanne etenee ja mieti että haluatko jonkun muunkin yksityisen mielipiteen. Kyllä itse tiedät ja näet parhaiten Nupusta miten hän syömisineen kehittyy, noi painoasiatkin on niin yksilöllisesti vaihtelevia, ei löydy kahta samanlaista, vain hieman risteyskohtia! :) Toivottavasti Nupun allergian aiheuttaja selviää ja sinäkin pääset dieeteistä. :hug: Voimia!

Yellow Oli antanut Pyrylle leipää. Millaista leipää? Mä en ole uskaltanut Leeville oikein omiin kätösiin antaa kuin maissinaksuja ja kurkkua, tuntuu että jos saisi leipää edes kuivana korppuna niin jos siitä lähtis edes pieni muru niin tukehtuisi siihen! Sama banaanissa, annoin kerran maistaa omaani ja "haukkasi" siitä jotenkin sen kokoisen palan että jouduin sen kaivamaan hänen suustaan takaisin kun pelkäsin ettei saa sitä oikein nielastua :|
Tossa Nestlen kirjasessa oli että 7kk iästä voisi antaa leipää, Leevi on viikon päästä sen verran ja ei kyllä osaisi syödä. Tai siten vain aliarvioin hänen nielemistaitojaan! Soseita on kuitenki syöty 4kk lähtien.
Tuliko rokotteesta seurauksia? Leevi sai tiistaina ja oli seuraavan päivän kuumeessa mutta siinä kaikki. Muuten oli vain tavallistakin iloisempi ja hyväntuulisempi ;)


Maya Mitä mausteita sä käytät? Mun on alettava kokkailemaan Leeville enemmän itse, tuntuu että on saanut tarpeekseen noista kaupan soseista kun ne ei maistu miltään.
Puurokin rupesi tökkimään kunnes lisäsin siihen puolukkaista hedelmäsosetta, siinä tais olla niin vahva maku että taas maistuu! Sitten on HIPP-merkkisiä luomuruokia muutamaa makua ja ne on kans kelvanneet. Mutta tosiaan voisin itsekin koitta kokkailla jotain.


Meidän loppuvuoden uinnit on peruttu sikaepidemian takia :/
No, ensi vuonna taas jatkuu.

Nyt jatkamaan touhuja, päiväunien aikakin lähestyy.... :wave:


Jaksamisia!

Jasmin ja Leevi 6kk ja muutama viikko yli =)
 
Yellow En ole itse katsellut edes juustoja, koska kaikkitietävät palstalaiset MitäsNytin puolella kertoivat että sellaista ei ole :D Kysyin kyllä siskoltanikin, joka on dieettikokkina, joten uskoisin että sellaista ei sitten tosiaan ole.
Mutta jos muistat sen juuston mitä muistelit niin toki haluaisin tarkistaa jos se olisi minulle sallittua. Ja jotain maidotonta kai on, mutta siinä on soijaa. Ja sekin oli minulta nyt kielletty.
Juu, mä näen punaista kommenteista, että on ollut ainakin ruoka-aikaan kotona :kieh: Tekisi mieli ripustaa Nupulle lappu kaulaan, että olen äidinmaitopullero, minua ei ole ylisyötetty :D Vaikka eihän ne pullo- tai sosevauvatkaan tämän ikäisenä voi olla liian lihavia, mutta ei varsinkaan täysimetetty vauva ole liian lihava. Ja minun mielestäni Nuppu on aivan ihana pulleine poskineen ja reisimakkaroineen. Housut vaan saa olla neidille isoja, että peppu ja reidet mahtuu :D Vaipoissakin käytetään jo Liberon 5-kokoa, kun nelonen alkoi jatkuvasti falskaamaan. Vaikka kilojen mukaan se 4 olisi sopiva.

Jasmin Ihan pätevältä tuo lääkäri kuitenkin vaikutti allergia-asioissa, vaikka aika musta-valkoisesti asiaa ajattelikin mun mielestä. Ensin suljetaan maito pois ja sitten vasta suostuu keskustelemaan muista vaihtoehdoista.
Mutta pääasia on, että toista reaktiota Nupulle ei ole tullut ja me itse välttelemme mausteita mitä oli siinä maustekastikkeessa. Siis itse olemme sitä mieltä, että se johtui ruuassamme olleista mausteita. Koska oireet lakkasivat sitten reilun vuorokauden kuluttua siitä ja esim. maissivelliä maistelimme kerran senkin jälkeen ilman oireita.
Ja nyt on kyllä alkanut suututtamaan, että mukamas lastenlääkäri. Hän ei kertaakaan hymyillyt Nupulle tai muutenkaan huomioinut koko lasta :eek: Tutkimuksenkin teki vain, että vaatteet pois ja tutkimaan. Ja Nuppu huusi ja katseli äitiä avuttomana ja äitillä oli tippa herkässä :'(
Onneksi rokotteesta ei tullut teille pahempia oireita :heart:
Ja tosi harmi tuo vauvauinnin peruuntuminen :hug:
 
Heippa täältäkin!

Meillä on opittu kääntyilemään nyt mahalta selälleen. Välillä meinataan kierähtää monta kierrosta kerralla ja se kyllä päätyy yleensä siten, että pää kopsahtaa liian kovaa lattiaan. Meillä on ikävästi kivilattiat ja ne on tosi kovat ja kylmät. Olen vuorannut pojalle lattialle köllöttely- ja pyörimispaikkoja matoilla, jotta olisi vähän lämpimämpää olla lattialla.

Sompio:
tämä on kai maidotonta juustoa, mutta älä kysy mistä sitä saa...
http://www.seege.fi/default.asp?t=6&f=2&p=600&subp=600&subp0=&did=274 ja en kyllä tiedä sopiiko leivänpäälle, mutta ilmeisesti ruokaan jne.
Pelottavan kuuloinen tuo allerginen reaktio. Onneksi asiaa päästään tutkimaan nopeasti.

Possurokote: mulla ei oikein ole mielipidettä, kun mahdollisuutta saada rokote, ei edes ole. Täällä rokotetaan tietyn ohjelman mukaan, eikä pikku lapset ole listan etupäässä, eikä taatusti ainakaan ulkomaalaisia rokoteta. Rokotetta ei saada tännekään tarpeeksi ja se käytetään tietysti omiin kansalaisiin. Myöskään yksityisillä sairaaloilla ei ole rokotetta. Toisaalta uskon, että eiköhän tuo ole yksi influenssa muiden joukossa. Toivottavasti vältytään taudilta tai ainakin pahalta versiolta. Luulen kyllä, että Suomessa ottaisin pojalle rokotteen, itselleni en, jos terveet aikuiset rokotettaisiin.

Jasmin84: meillä nakerellaan sellaisia vauvoille tarkoitettuja tikkuja. En tiedä löytyiskö Suomesta sellaisia. Ne on sellaisia todella kovia pötkylöitä, joita vauva nakertaa suussaan. Siitä ei lähde ainakaan paloja, vain sellaista möhnää, kun se kostuu tarpeeksi. (tosin sotku on aikamoista, kun sitten sen tikun kanssa huidotaan tietysti kaikki vaatteet ja lattiat). Lisäksi meillä syödään tai siis kalutaan omenanlohkoja (valittu aika kovaa omenaa) ja myös kuivattuja leivänkannikoita. Noilla kahdella hampaalla niitä järsitään ja ei ole kyllä koskaan meinannut tukehtua mihinkään.

Hyvää viikonloppua ja joulun odotusta!
 
Pyrylle on tullut eka hammas! tänään mies sen kesken vauvauinnin huomasi :). ollaankin ihmetelty, että miksi poika on ollut viime päivinä niin huonouninen :). eipä tullut hammas edes mieleen, kun viime viikolla neuvolassa sanottiin, ettei ikenet näytä siltä, että hampaita tulisi vielä vähään aikaan...

jasmin84: oon antanut Pyrylle omaan käteen varrasleipää ja itse kuivattua ruisleipää. poika tykkää siitä tosi paljon ja viihtyy sen kanssa syöttötuolissa hyvin. annan leipää vain ja ainoastaan valvotusti ja ensin tunnustelen, ettei kulmista tms. irtoa ihan heti palasia. poika on kyllä saanut paloja suuhun jos leipä on pehmentynyt suussa liikaa, pyrin vaihtamaan leivän tarpeeksi usein uuteen kovaan känttyyn. olen antanut myös pehmeästä vaaleasta leivästä pieniä paloja suuhun nieltäväksi ja jonkin verran paloitellut leipää myös pojan eteen pöydälle, että saa itse siitä noukkia suuhunsa. Pyry tykkää leivästä tosi paljon! kuorittu ja pesty porkkana on myös turvallinen antaa maisteltavaksi, eikä siitä ainakaan irtoa mitään ilman hampaita.

sompio: muitin väärin, oli siinä juustossa sittenkin maitoa. vaikeaa, kun sun pitää olla myös soijattomalla samaan aikaan, tofu-juustoja kun löytyisi.
meillä myös libero 5 jo käytössä :). housut yleensä kiristää mahan kohdalta ja mun tulee poistettua niistä kuminauha, jos on myös kiristysnarut. meillä käytetään 74-86 kokoisia vaatteita! mä oon kyllä tarkka, että vaatteet ei saa yhtään kiristää. just otin uudet tutan bodyt kokoa 86 käyttöön ja ihan sopivia ovat, vähän pitkiä ja hihoja käärin.

yellow + Pyry 6kk 1,5vkoa

ai niin h1n1 rokotteesta ei tullut pyrylle mitään oireita, mulla oli kyllä käsi tosi kipeä to-la ajan.
 
Pianissimo Kiitos linkistä, mutta siinä on soijaa ja sitäkään en saa syödä :/
Minkälainen tilanne siellä muuten on possunuhan kanssa? Eli onko se kovin levinnyt tai tuttavapiirissänne jo sairastuneita?

Yellow Onnea hampaasta :heart:
Meillä käytetään 68-80 cm:n vaatteita. Eli ei ihan tuota 86 vielä :D
Jatkopaloilla ollaan saatu bodeihin aika kivasti lisäaikaa.
 
Tänään täytyy soittaan terv.keskukseen tästä mun selästä, lääkäri jolla kävin sanoi ettei siitä fysioterapiasta ole mitään apua mulle vaan selkä pitäisi kuvauttaa että onko siellä jokin pois paikoiltaan :| Eilen oli taas hirveät kivut pitkästä aikaa ja olin ihan masentunut kun mietin välilevynpullistumaa ja rappeumia ja mahdollisia leikkauksia... Yön lepo ei oikein vienyt kipua pois, nyt ei suoranaisesti satu mutta tiedän että kun päivä tästä etenee niin selkä herää taas huutamaan hoosiannaa :'(
 
Sompio: ai niin se soija... senhän mä tietty unohdin :headwall: Possuflunssa on levinnyt kyllä tännekin kaupunkiin. Jos nyt oikein olen ymmärtänyt, niin täällä sitä pidetään pahana juttuna sen takia, että se leviää niin nopeasti, eikä sen takia, että se olisi muuten niin vakavaa. Tosin kyllä esim. meidän hissin nappuloita puhdistetaan vähän väliä ja ovien ripoja pyyhitään jne. Meidän suomalaisten aika tiiviissä yhteisössä ei vielä tautia ole ollut (tiettävästi). Toki flunssaa sun muuta täälläkin pyörii, mutta kellään ei ole ollut mitään kovin rankkia oireita.

Viime viikolla uskoin, että tauti tuli meille, kun eräs ilta poju ei suostunut päikkäreille ja oli tosi kiukkuinen. Itkut meni ohi, mutta nenä ja silmät vuoti edelleen. Kuumetta ei ollut, mutta annoin silti Panadolia. Mulla oli pakollinen meno ja poika jäi kotiin isänsä kanssa. Kun tulin kotiin, mies kertoi, että poju oli "parantunut" ennen yöunia ja nukkui yön tosi hyvin. Eikä seuraavana päivänä ollut mitään. Me oltiin vielä suunniteltu kahdenkeskistä aikaa seuraavalle päivälle ja oltiin jo perumassa hoitajaakin. Noh, se oli sit sellainen kahden tunnin flunssa :) Ehkä se oli joku minipossuflunssa.

vaatteet: vaikka poju oli 70cm 5kk neuvolassa ja nyt varmaan n. 72, niin meillä on vielä jonkin verran 62 senttisiä vaatteita käytössä. Tuo on sen verran hoikka malli, että ne käy vielä hetken aikaa. Toki 68 tai 74 ovat ehkä vähän parempia. 80-senttiset ovat meillä hurjan isoja.
 
Possuflunssaa: On täällä jonkun verran kuulemma kouluissa, mutta ei mitenkään hirveästi samoten tarhoissa. Edeleenkin ollaan eletty normaalia elämää Ollin kanssa. Vauvauinnissa, kerhossa ja kaupassa käyty normaalisti.
Ollin kummitädille määrättiin tamifluu kuuri kun sairastui eikä terveyskeskus ruvennut testiä tekemään kun tarhassa missä hän on töissä on possuflunssaan sairastuneita. Hänen lapsensa eivä tulleet kipeiksi. Olivat onneksi kerenneet saada rokotteen.
Vaatteista: Meillä on käytössä 70-74cm vaatteet. 5kk neuvolassa olitiin 68cm pitkiä ja ensi maanataina on 6kk neuvola, joten pituutta on varmasti tullut lisää.
Vaippoissa meillä on käytössä M tai L koko riippuen merkistä. (Käytetään kestovaippoja)
Soseitten maustamisesta: Minä olen kanan ja lihan keitin veteen laittanut vähän sipulia ja valkosipulia, kalaa olen maustanut tillillä. Ja uuteen sose satsiin laitoin vähän kuivattua persiljaa.
Ollille ei ole ainakaan mitään "vatsan väänteitä" tullut sipulista.

Eilen ostettiin turvaistuin Ollille kun käytiin Helsingissä. Joduttiin ostamaan sellainen missä istutaan kasvot menosuuntan päin
:/
Meillä kun on kaksi autoa käytössä ja toisessa ei ole isofixiä ja turvavyöt ei riitä kiinnittämään istuinta toiseen autossa. Ei riitä edes tuon Gracon kaukalon ympäri, mutta siinäpä onkin se telakka. Tosessa autossa sitten riittääkin vyö.
Ostettiin Kiddy comfort pro. Se on saanut viime vuotisessa autoliiton turvaistuin testissä arvosanan hyvä ja samoiten eurooppalaisessa turvaistuin testissä.
Eilikkä pitäisi olla ihan hyvä istuin.
 
yellow onnea hampaasta! :flower:

jasmin toivottavasti saat helpotusta pian selkääsi. :( Kurjaa jos on kipeänä.

pianissimo onneksi meni tauti nopeaan ohi mikä lie olikaan... :)

tytti meillekään ei ole tullut masuväänteitä mistään, laitoin jopa teelusikallisen currya kana-kasvissoseen sekaan ja kyllä maistuu! :D

Meillä tyttö on yhtäkkiä siirtynyt kaksien päiväunien rytmiin. Nyt viimeiset kolme päivää ollaan menty kaksilla unilla! jee! :D Meilläkin on siirrytty turvaistuimeen, meille kotiutui Graco Cosmic Comfort S, koska sen saa selkä menosuuntaan. :) Oikein hyvä tuntuisi olevan.

Tuosta lapsesta on yhtäkkiä tullut helppo tapaus. Oksentelut loppui kun hain Gavisconia apteekista, lapsi nukkuu hyvin ja syö hyvin. Maidon kanssa saadaan pelata kun se ei oikein maistu.... :whistle: soseita menee!! kerran yössä herää syömään. Oppi kääntymään masulta selälleen, toisinpäin ei huvita. Ei siis käänny lainkaan toisinpäin. No, ehkä se joskus... :D IStuu itse, seisoo tukea vasten ja ottaa muutamia askelia hassunen! :)

Sellaisia kuulumisia tänne. :wave:

EM&Myy 6,5 kk ja rapiat :heart:
 

Yhteistyössä