:: Toukokuun Tuhisijat 2009 ::

jaahas,jos nyt sitten alottas tänne uudelle puolelle kirjoittelun :)
täällä vaaka näyttää jo 14kg vähemmän ja vielä ois lähtöpainoon (tai siis siihen ennen kuin aloin tuota keskimmäistä odottamaan) niin 17kg matkaa..johan se aika kuluu,keskimmäinen täyttää 1vuoden..
kirppu on alkanut jo hyvin nukkumaan yöt,pari kertaa herää syömään mutta nukahtaa kuitenkin samantien,on sitten pidempiä aikoja päivällä hereillä..käytiin tuossa neuvolassa niin oli painoa kyllä tullut hyvin.nyt jo 3960g (3730g), pituutta ei tällä kerralla katsottu.nyt sitten pitäisi aloittaa nuo d-tipat.

nyt täytyy mennä kylvettää tuo kirppu kun alkoi heräilemään joten paremmalla ajalla lisää taas

luppa- ja kirppu 15vrk

Jonkinlaista synnytystarinaa tulin rustaileen aikani kuluksi.

To-pe yönä klo 1 aikaan tuli eka supistus, kun sängyllä maattiin miehen kanssa, katsottiin elokuvaa. Sitten tulikin pian toinen supistus, kolmas jne. 15 min supistusten alusta puhisin jo tuskissani. Mies soitti ambulanssin 20 min suppareiden alusta, sillon supisti jo 1-2min välein. Ambulanssi tuli, ja lähdettiin matkaan. Ajoivat 25km päähän sairaalaan, missä oli kätilö, joka katsoi kohdunsuun tilanteen. Olin 8cm auki. Kätilö päätti, että kun ei puhkaista kalvoja, saatetaan keretä Jyväskylään asti, minne oli vielä matkaa n. 65km. Kätilö sanoi, että kalvot saattavat pidätellä vauvan tuloa tunninkin. Kätilö lähti mukaan ambulanssiin. Kärvistelin siinä ihan tuskissani sivuttain asennossa, mikä on vauvalle parempi asento. Sitten pyysin lupaa kääntyä selälleen, alkoi vähän ponnistuttaan. Vähän ennen sairaalaa ulisin, että vauva tulee nyt. Vauva on tulossa maailmaan avotarjonnassa, ei siis käykkään yhtä "helposti" ponnistaminen, kuin aiemmilla kerroilla. Siinä vaiheessa kuski laittoi piipuu-pillit päälle. Lapsivedet meni. Päästiin sairaalan pihaan ja mä ponnistin. Ambulanssimiehet kuskaa mua juoksujalkaa sairaalaan, kätilö samalla vauhdista koittaa vauvan päätä ja mä ponnistan. Ja mä huudan ja ulisen ja vikisen. Päästään saliin ja taas ponnistan tuskissani. Ja niin ihanaakin ihanampi poikavauva syntyy 29.5 klo 3.05. :heart:

Ponnistusvaihe venähti vauvan tarjonnan vuoksi ja 2 tikkiä jouduttiin laittaan samasta syystä. Kipeää teki tarjonnan vuoksi vielä enemmän kuin kahdessa viimeisimmässä synnytyksessä. Mutta kun palkinto on näin täydellinen, ei voi valittaa. :heart: Poika oli heti oikein virkeä, ja ilmaisi mielipiteensä hyvinkin ärhäkkäästi heti synnyttyään. :D Pisteiksi tuli 9/ 9 ja synnytys oli rv 40+3. Synnytyksestä jäi hyvä mieli, ainoa miinus oli miehen puuttuminen. Mutta eipä tuossa ollut paljoa vaihtoehtoja, ja se oli tiedossa jo etukäteen.

Hassua ajatella, että tasan viikko sitten vauva oli viimeisiä tunteja mun masussa... niin se aika rientää. =) Tämä nyytti on kyllä aivan ihana, oikea hurmuri. :heart: :D

Kiitos kaikille onnitteluista! =) Ja onnittelut kaikille uusille vauvaantuneille!! :heart: Ja toivotaan että pian saadaan viimeisetkin toukokuun tuhisijat tälle puolelle kirjoittelemaan! :attn:

stk ja minivitonen 6pv :heart:

Huomenia kaikille :heart:

Täällä voidaan myös hyvin. Neiti on rauhallinen tapaus, mikä välillä hiukan valittelee vatsaansa, mutta niin ministi, ettei vielä huolestuta. Yöt menee parilla syöttökerralla. Kiitos muuten siiitä imetystuki-nettiosoitteesta. Se perhepeti teksti rauhoitti ja paljon. Itsesyytöksiä noista vanhemmista kun nukkui vieressä ja vieläkään ne aina nuku hyvin, vaikka on jo 8 ja 9 vee. tämä tyttö kyllä nukkuu myös sängyssään, aina ekat 2-3h yöstä,sit jää äipän kainaloon :heart:
meillä tytöt ole vielä nähneet siskoaan, mutta isot veljet ovat hyvin innoissaan. tuo esikoinen jo kelpaakin hyvin avuksi kun on sen verran iso. Ja neiti tykkää kovin kuunnella veljien juttuja.

Mä en kans täysin luota tuohon vaakaan, pitäis kai käydä neuvolan vaa'alla, missä kävin just päivää ennen synnytystä. Mutta joka tapauksessa aletaan jo olee lähtöpainossa eli lähtenyt noin 13kg ja mulla on hävinnyt myös jo ennen raskautta olleet jenkkakahvat kokonaan :eek: Mitä en kyl tajua, kaipa se minijumppa mitä harrastin 2kk ennen syntymää päivittäin teki sit jotain. Paikat ei oo oikeestaan oleet kipeet missään vaiheessa, joten sillälailla hyvin kuntouduttu. Vielä ku mahanahka kiristyis niin olen varmaan laihempi ku viime syksynä :p

Meillä ristiäiset vasta 19.7, kun on jos jotain välissä ja piti niin monta henkilöä ottaa huomioon niitä järkätessä. Ekan kerran nimi tiedossa ennen ristiäisiä, koska sairaalassa sitä käytti kaikki, niin jäi se vaan päälle. Ja mieshän käytti sitä jo odotusaikana vaikkei edes tiedetty kumpi tulee, tai mieshän puhui että kolmas tyttö hälle tulee :D

Mutta jospa syventyis kaksplus lehteen ja menis vähän vielä nukkumaan..
Onnea stk pojasta. Oli taas hurja tarina, huh! :heart:

Äippä ja Jatta 2vkoa ja 1vrk

Suzyanne
Meilläkin säpsähdellään usein unissaan. Lisäksi Vilin hengitys rohisee ja nenä tuhisee varsinkin kun hän nukkuu. Googlailin taas vähän, ja sieltä löytyikin yksi sivu josta löytyi selitykset noihin kaikkiin, laitan sen tähän. http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00008

stk:lla oli vauhdikas synnytys, sitähän arvelitkin, ja eikös aikaisempasikin ole olleet. Sitä vaan vähän ihmettelin, miksi et saanut synnyttää siellä sairaalassa 25 km päässä jonne ensin menit, jos kerran siellä oli paikat jo 8 cm auki? Oliko se jotain sairaaloiden kustannusjuttuja? Eikös edellisesi tullut muistaakseni sairaalan aulaan? Hyvä kun tällä kertaa ehdit saliin asti, vaikka kiire olikin. Loppu hyvin, kaikki hyvin.=)

Perhepedissä nukutaan täälläkin. Ennen Vilin syntymää olin sitä mieltä että Vili tulee nukkumaan omassa kopassaan alusta asti, koppa on 1,5 m päässä meidän sängystä. Mutta en ole kertaakaan raaskinut laittaa Viliä sinne yöksi. Kun Vili on hyvin itkuinen, niin tuntuu että vieressä rauhoittuu nopeammin. Meillä on 180 cm leveä sänky, että sinne mahtuu onneksi hyvin. B) Päiväunia Vili nukkuu omassa kopassaan.

postimyynnistä tilaamani rattaat ja turvakaukalo tuli eilen kotiinkuljetuksena. Rattaat ovat Kiddy klick n move- merkkiset, ja kaukalo Kiddy protect. Maksoivat yhteensä 318e +postikulut. Vähän aluksi mietin että kannattaako postimyyynnistä tilata rattaita, vai pitäiskö mieluummin ostaa liikkeestä, mutta nämä ainakin vaikuttavat hyviltä kaikinpuolin. Vaikka ovat kevyet, niin yllättävän tukevat ovat. Helpottaa kyllä elämää tosi paljon tuo Travel system. Tänään pääsee niitä testaamaan, kun meillä on neuvola klo 14.

Täällä painoa lähtenyt 14 kg, 3 kg matkaa lähtöpainoon, 17 kg:han mulle tuli raskauden aikana, mutta muutama kilo oli varmaan ihan pelkkää turvotusta. Vielä ei kuitenkaan mahdu läheskään kaikki ennen raskautta mahtuneet farkut, ei mene nappi kiinni. Ilmeisesti se 3 kg on lähes pelkästään tuossa mahassa. En kyllä ihmettelisi vaikka kaikki olisikin vain siinä, sillä mulla on sellainen lötkö "reppu" mahassa. saas nähdä saako sitä jumpalla yhtään pois, vai onko se pelkkää löysää, venynyttä nahkaa joka ei lähde mihinkään. B)

X-asento myös Vilillä lempi-nukkuma-asentona. :heart:

Vili nukahti, nyt äkkiä kotitöitä tekemään ennenkuin hän herää! =)

Suzyanne ja Vili, 4 vk 1 pv

:wave: Täällä odotellaan neuvolantätiä saapuvaksi. Neiti Nöttönen nukkuu kehdossa kun vihdoin antoi periksi väsymykselleen ja uinahti. Koko aamun ollut hereillä klo 7 lähtien. Sitkeä sissi ja ei itke muutoin kun tissille halutessaan. Ihmettelee vaan. :) Ehdin tuossa jo kahteen otteeseen neidin lavuaarilla pestäkin kun kahdesti liritti pissaa (jälleen) hoitopöydälle. Heti kun äitee pääsi sanomasta että äkkiä vaippa jalkaan ennen kuin alat pissiä! :LOL: :LOL: ..No, ei äippä ehtinyt ekalla, eikä tokallakaan kerralla. Tais tyttö pidätellä loppupissat ihan tahallaan. :D

Suzyannen mahanahkasta :p tuli mieleen, että kävikö muille niin kuin mulle tässä raskaudessa, että raskausarpia ei näkynyt olleskaan ennen kuin vasta synnytyksen jälkeen? :) Niitäkään tosin mulla ei juuri paljoa ole mutta oon aika ylpeekin niistä. :D

kissinminttu & Nöttönen 1vko6pvää

Pitkasta aikaa taas taallakin aikaa ilmoitella kuulumisia. Olen kylla kaynyt lukemassa, mutta kun on kovin vaikea paasta koneelle molemmat kadet vapaina... Vauva tykkaa olla pomputeltavana kun istun tassa jumppapallolla koneen aaressa ja kun hetkeksi rauhoittuu niin pitaa heti hyokata siivoamaan tai tiskaamaan tai suihkuun tai mita vaan mihin ei vauvaa viihdyttaessa pysty. Liinaa olen koettanut ottaa kayttoon, mutta se ei ainakaan viela oikein meilla toimi. Jotenkin ahdistaa kaariytya niin monen kangaskerroksen alle ja tulee ahtaudenkammo, vauva kylla viihtyisi muuten mutta liian kuuma tulee sillekin viimeistaan vartin paasta. Tilasin eilen kantorepun ja katsotaan olisiko se parempi.

Kiva lukea, etta taalla menee muillakin poikastensa kanssa hyvin :). Itsekin olen ihan yllattynyt miten kivasti tuon kanssa on sujunut. Ainoa todellinen taistelu on ollut imetyksen kanssa, ihan kamalan kivuliasta puuhaa! Kaikkea on yritetty mutta nelja viikkoa kesti ennen kuin alkoi joten kuten sujua. Nyt en tieda onko kyse vaan paremmasta vaiheesta vai olisiko tuo viimein hiffannut oikean imuotteen. Kasvanut on kylla kiitettavasti, 4 viikkoisena 4705g (3550g) etta kylla se maitoa sisaansa saa, se on vaan aitiparka joka karsii...

Vatsavaivoja ei taalla pahemmin ole, sympatiat sinne itkuisten vauvojen kanssa elaville! Meilla pieniinkin kitinoihin auttoi gripe water, en tieda onko tuota suomessa saatavilla (tai minka nimista).

Kestovaipat tuli kayttoon vasta eilen, siihen asti olivat ihan liian isoja tuolle hoikalle pojalle. Silti, vaipasta riippumatta, tuppaa kakat nousemaan tuonne ylos selkaan ja huomaa vaan yhtakkia kun vatteisiin leviaa keltainen laikka... ihanaa.

Meillakin pissitaan hoitopoydalla :). Paitsi tietysti sen yhden kerran viime viikolla kun kyttasin purkki kadessa vieressa kun piti virtsanayte saada... silloin odoteltiin 45 minuuttia ennen kuin suvaittiin liritella. Tuo vitsanayte oli sita varten, kun poika on vielakin vahan keltainen. Arvot kuitenkin ihan ok eli seurataan tuota vaan.

Taalla ollaan jo lahtopainossa, eli 13 kiloa keveampia kuin pahimmillaan. Tosin silla erolla, etta aiemmin mahtui tahan kilomaaraan kivasti lihasta, nyt se kaikki on pelkkaa pullataikinaa... Kieli pitkalla odotan koska saisin taas alkaa urheilemaan, viela en oikein uskalla kun lantio tuntuu jotenkin hataralta ja kipuilee valilla vaikka muuten olenkin tosi hyvin toipunut. Vatsalihaksissakin on viela 2 sormen rako kun pitaisi odottaa etta kapenee 1 sormen levyiseksi ennen kunnon vatsatreenia. Maha on muuten ihan kivasti litistynyt, mutta istuessa huomaa miten on tuota loysaa nahkaa... Arvetkin haalenevat ja kutistuvat kivasti, mutta linea negra on ja pysyy. Paivittain olen kuorinut mahanahkaa mutta ei se pirulainen siita mihinkaan lahde :headwall: Mites te konkarit, kauanko kesti etta linea negra katosi?

Perhepedista viela. Makin olen niita, jotka odotusaikana vannoi etta vauva nukkuu omassa sangyssaan... eika mita, se on niin ihana napata tuohon viereen tuhisemaan. Kylla se silloin talloin omassa hammockisaan koisii, mutta jossain vaiheessa siirtyy aina aidin kainaloon.

Kamala saa, mieli tekisi ulkoilla, mutta sataa... ehka se on se siivous sitten, vieraitakin tulossa huomenna (Suomesta, eli Fatzerin sinista luvassa! :heart: )

Maya ja poika 4vko 4pvaa

syli täynnä kultaa : onpas ollut suht vauhdikas synnytys.. =)

MayaXs: itsellä oli esikoisen aikana imetys pitkään kivuliasta, aika pitkään jouduin rintakumejakin käyttämään. tämän kaverin imetys oli lähinnä ensimmäisellä viikolla välillä, nyt ei lainkaan. osaksi imuote (itsellä ainakin) vaikuttanut ja nyt tuntuu että rinnanpäätkin ovat vähemmän herkät...

Linea negra vielä selvästi näkyvissä. esikoisen aikana ei tullut ollenkaan joten en tiedä miten pitkään menee ennen kuin häviää...

Pije ja köllykkä 3vk 3pv :heart:

Tännekin puolella tullut jo pino:) Meillä oli tänään neidin 1kk neuvola. Kovasti on tyttö kasvanut! Painoa oli 4530g (3345) ja pituutta 55cm (50). Taitaa tulla pitkä tyttö:) Mutta niin ollaan kumpikin miehenkin kanssa.
Välillä meinaa olla aika rankkaa vauvan kanssa kun toinen vaan itkee ja itkee eikä mikään auta. Ja ite hermostuu kun ei voi auttaa ollenkaan. Ollaan kokeiltu masuvaivoihin tippoja ja ne vähän auttoi mutta silti huutaa tosi paljon. Yöt menee kuitenkin tosi hyvin 1-2 heräämisellä. Mies on onneksi vielä kotona niin on apuna jos itse väsyn tytön huutamiseen ja myös isovanhemmat auttaneet. Eiköhän tuo helpota pikkuhiljaa:)

Erica ja neiti 1kk 1pv

Vastailempa galluihin aikani ratoksi, kun vauva nukkuu:

Nukkuminen: Mä oon kaavoihin kangistunut ja nukutan tämänkin vauvan kyljellään kuten 4 edellistäkin... vaikka tiedän, että nykyään suositellaan selällään nukkumista, mutta mun mielestä pulauttelijoille kyljellään olo on mukavampi.

Ristiäiset: Heinäkuun puoleenväliin olen suunnitellut, mutta en ole saanut aikaiseksi pappia soitettua. Nimeä ei meidän neidillä edelleenkään ole, ihan vauva vain.

Oma paino: 5kg oli sairaalassa lähtiessä painoa lähtenyt vain... ja tuskin montaa kiloa sen jälkeenkään eli ainakin 10kg pitäisi pudotella, jos meinaisisin vanhoihin vaatteisiin itseni joskus survoa vielä.

Alakerta: Tikata ei tarvinnut. Muutama ruhje tuli, mutta ei ole tehnyt kipeää eka päivän jälkeen. Muuten reippaasti kävellessä alapäähän "painaa". Onkohan lantion löysyydestä johtuvaa vai mistä??

Vatsa viiva: Vielä ainakin tallella massussani.

Noh, nyt vauva heräsi ja hän ei odottele vaan maitoa on saatava heti. Olemme sitten menossa missä hyvänsä. Onneksi hän on kuitenkin vielä niin kevyt, että voipi syöttää vaikka seisten, jos ei istumapaikkaa löydy.

vauva 2vk ja 2pv.

:wave:

Mekin ostetiin tuo rintareppu ja poika on ollut kyydissä kaksi tai kolme kertaa, ennätys on noin 5min jonka jälkeen rupeaa huutamaan.. Yksi ystävä lohdutti että heillä poika vasta nyt 3kk ikäisenä tottui ja rupesi viihtymään kantoliinassa, joten ehkä sitkeä harjoittelu palkitaan tässäkin asiassa! =)

Mulle neuvottiin että yöksi vauva nukutetaan aina kylkiasentoon :eek: Ja täällä meidän sairaalassa annettiin vielä lisäohje että vaihtelee sitä kylkeä, että jos viimeksi nukkui vasemmalla niin seuraaville unille oikealla kyljellä, vaikuttaa jotenkin pään muotoutumiseen? Muutenkin myös ystävieni lapsia on ympäri suomen ohjeistettu kyljellään nukuttamaan, kiva tietää että muutkin asennot sallittuja! :eek: Päivisin kyllä nukkuu selälläänkin mutta yöksi kyllä laitan kyljelleen ihan vaan senkin takia ettei tukehdu jos pulauttelee.. jota meidän poika tekee muuten ahkerasti! Ihme neuvoja..

Raskausarpia on navanympärys täynnä! :kieh: Kamalan näköstä.. varsinkin viimesillä viikoilla niitä ilmesty ihan tautisesti. Muualla ei ainuttakaan.

Perhepedissä nukuttiin ensimmäinen viikko, nyt olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja poika on omassa sängyssään.. aamu kuudelta herää ja sitten pääsee meidän väliin ja torkumme kaikki kahdeksaan..

Jälkivuodosta kysymys!! Mulla loppui kokonaan parin viikon jälkeen, oli siihenkin asti tosi niukkaa, nyt siis ei kolmeen viikkoon mitään.. No, eilen alkoi pyyhkiessä tulla taas verta ja tänään vuotanut todella runsaasti! Voiko jo nyt alkaa menkat taas vai onko tää jotain jälkivuodon jälkivuotoa?!? Täytyy soitella johonkin jos jatkuu vuoto näin runsaana, ei voi olla pitkäkestoisena kovinkaan terveellistä.. :/

Suzyanne Toi matkaratas/kaukalo-systeemi on kyllä tosi kätevä. Meki ostettiin autoon matkarattaat joihin saa kaukalon kiinni, ei tarvitse sitä kömpelöä ja painavaa kaukaloa kädessä raahata paikasta toiseen kun on autolla reissussa ja toisaalta noita isoja "oikeita" vaunuja ei tarvi pakata joka helvatan kerta mukaan.. jos meinaa pidemmälle lähtee niin vaunut veisi koko takakontin eikä koira mahtuisi sitten mihinkään :D

Mitenkäs tosiaan Sompiolla? Kerro sit kokemukset VAS:sin meiningistä, olinko mä jotenkin erityisasemassa kun sain niin paskaa kohtelua? :D

Jasmin ja Leevi 5vk :heart:

Kiitos piina valaisemisesta, nykyään siis ihan suositellaan että selällään nukkuu.. No ei , eikä muuten muutamissa muissakaan paikoissa... ota tästä selvä... mut tosiaan tuo on niin kova pulauttelee että tukehtuisi varmaan selällään.

Stk:lla oli sitten varsin vauhdikas synnytys kanssa.
Linea negra on myös täällä erittäin vahvasti näkyvissä. Raskaus arpia on 6 ihan pientä 3 kummankin lonkkaluun yläpuolella. No tietenkin minulla on tuo sektio arpi mutta se on tosi hyvin parantunut ja ihan tuossa pikinirajassa joten siitä tuskin mitään hirveän näkyvää jää. painoa on tällä hetkellä 68,4 kg lähtöpaino oli 64,3 eli melkein takaisin ollaan siinä. Ja laitokselle lähtiessä paino oli 76kg.
(.) Tänään käytiin ensi kertaa kyläilemässä Ollin kanssa tosin vain Mummilla ja Vaarilla (= miehen vanhemmat) Aloin tulla jo vähän mökkihöperöksi kun täällä kotona vaan kykännyt ja kylällä vaan vaunuillut. Ensi viikolla suunnataan koko perhe kauppaan yhdessä, kun tuo sektio haava on parantunut hyvää vauhtia. Tosin en viellä voi mitään painavia kauppakasseja kannella vasta kun kuukauden kuluttua. Eli siihen asti täytyy miehen käydä kaupassa tai sitten meidän täytyy yhdessä käydä.

Tytti ja Olli 1vk 4pv

Elikkä 6.5. syntyi aivan ihana pieni poika vauva. Painoa 3125g, pituutta 48 cm ja Päänympärys 34 cm. ja raskausviikkoja oli 39+5

Kävin loppu raskausaikana lukemassa päivittäin teidän kirjoituksia mutta en ikinä saanut aikaiseksi itse sinne kirjoittaa.. :(
Minulla myös Linea negra selvästi näkyvissä ja raskaus arpia ihan muutama jenkka kahvoissa..

Olimme keskiviikkona 1 kk neuvolassa.
paino 3984g
pituus 52,5cm
pää 36.2cm

Meillä pojalla on hieman pieniä vatsa kipuja. Syötiin yksi idoform kuuri jonka pitäisi kuulemma auttaa, mutta musta tuntu että ne vatsan vääntämiset alkoivat uudestaan kun kuuri loppui! :/

Pieni mies huomenna 1 kk

Suzyanne
Oltiin Vilin kanssa tänään vyöhyketerapiassa ekaa kertaa. Terkkari suositteli tätä hlöä, ja olikin mukava ja osaavan tuntuinen. Seuraava kerta on ensi tiistaina, ajattelin että käydään muutama kerta. En ole ihan varma uskonko varsinaisesti että se auttaisi koliikkiin, mutta on ainakin moni niin sanonut, ja ei siitä ainakaan haittaa ole. Teen melkein mitä vaan että Vilillä olisi parempi olla, seisoisin vaikka viikon päälläni jos se hänen vaivojaan jotenkin helpottaisi. Sain terapeutilta hierontaohjeita, minähän olen Viliä jo hieronutkin, mutta nyt sain uusia ohjeita uusiin hierontakohtiin, mitä meinaan kokeilla.

Raskausarpia mulle ei jostain syystä tullut ainuttakaan. En tiedä oisko "sukuvika", kun äidillä ei kolmen lapsen, sekä siskolla kahden lapsen aikana ole tullut niitä ollenkaan.

Linea negra on täälläkin vielä paikallaan, ihan tummana. Muutenkin koko maha on paljon tmmempi kuin muu iho, ja napa varsinkin on ihan tumma. En ole aurinkoa ottanut, Jotenkin ihmeellisesti on vaan pigmentti kasautunut mahaan. :D

G: Onko teidän lapsilla syntymämerkkejä, joko näillä "tuoreilla", tai sitten heidän sisaruksilla? Vilillä on takaraivossa ns. "haikaranpurema", eli punainen läntti, n. 4 cm halkaisijaltaan. Ei se onneksi hiusten alta tulevaisuudessa tule näkymään, tosin joiltakin se kuulemma lähtee poiskin.

jasmin84, tosiaankin tuo kaukalo/matkaratassysteemi on ihan unelma! Tänään oli ekan kerran käytössä, kävin autolla kaupassa, kaksin Vilin kanssa. Aiemmin oli tosi hankalaa käydä kaupassa varsinkin ilman miestä, kun se kaukalo oli niin painava kantaa. Laitoin sen aina ostoskärreihin, vaikka ainakin jossain kaupoissa se on kiellettyä. Mutta eihän sitä millään jaksanut kantaakaan. Nyt oli kyllä niin helppoa, ostoskori toisessa kädessä, ja toisella kädellä työnteli rattaita, kun ovat vielä tosi ketterät liikutella, verrattuna vaunuihin.

Neuvolassa oltiin tänään, Vilin paino oli noussut hienosti, eli hyvin riittää oma maito. Paino oli 5180 (3778 syntyessä ) ja pituus 56 cm (51 cm), pipo 37 cm (36 cm). Vaatteista ei mene enää isoimmatkaan 50-kokoiset ollenkaan, otin tänään loputkin pois hoitopöydän laatikoista. 56-kokoiset on nyt juuri sopivia, tai osa niistäkin alkaa jo olla vähän nafteja. Ihan liikaa olin hommannut 56-koon vaatteita, puolet vähemmillä olisi pärjännyt, varsinkin kun meillä on kuivausrumpu. Mutta kun niitä oli niin kiva kirppiksiltä ostella.. :whistle:

Jälkivuotoa on vielä, mutta vain niin vähän, että pärjää ihan pikkuhousunsuojalla. Varmaan viikossa loppuu kokonaan.

Vauvan nukutusasennosta, minua neuvottiin nukuttamaan vauvaa kyljellään, vaihtamalla kylkeä aina välillä. Pään muotoutumisesta mullekin puhuttiin, eli kuulemma jos selällään nukuttaa, tulee litteämpi takaraivo. Kylläpä ne ohjeet vaihtelee eri sairaaloittain.Olen kyllä selälläänkin välillä nukuttanut, juuri kun Vili puklailee aika usein nukkuessaan.

Suzyanne ja Vili, 4 vk 1 pv

kokeillaan yhden käden kirjoittamista.C on tässä tisulla.
Eilen yritin mennä maistraattiin nimipapereiden kanssa. Se oli kiinni klo12-13 ja tietenkin olin siellä klo 12.30.Tulin takas yhdeksi ja alan ihmettelee ku se on edelleenkin kiinni.No olis kannattanu heti lukee se lappu kunnolla...on auki vain maanantaisin klo9-12 ja 13-16. Maanantaina sitten uusi yritys. Olis kiva saada asiat eteenpäin niin pääsee hakee site passia.
Kantoliinasta: tuli mieleen,että tää meidän tuleva Lontoon reissu alkoi jännittää.Mitä jos vauva ei silloin vielä viihdy kantoliinassa?? Sateenvarjomalliset rattaat mun pitäis ostaa sitä reissua varten. Sitte mua alkoi jännittää miten paljon mulle tulee vaatetta/tavaraa mukaan ja miten saan niitä kaikki kuljeteltua vauvan kanssa. :whistle:

Meillä vauva vielä enimmäkseen vaan nukkuu ja syö.Öisin tissittelee ahkerammin. Rinnat onki aamuisin niin täynnä,että saan pumpata ne tyhjäksi.

TÄRKEÄ KYSYMYS: miten ihmeessä saa tän jatkuvan joka päiväisen makean/karkin himon pois?!??
Siis ihan joka päivä,ja jos ätän kaupassa ostamatta ni kyllä kaapista pitää jotain epätoivoisena etsiä ja jos ei löytyis ni varmaan lähtisin kauppaan hakee. :ashamed: Pitääkö suuntaa kromi pillereidden ostoon?

Turvotus on alkanu hyvin lähtee pois.Nilkakin näyttää ihmisten nilkoilta. Mutta silti sitä turvotusta on.Tänä aamunakin laitoin ihanat mummo tukisukat jalkaan ettei turvotus vaan lisääntyisi. Vielä sitä on reilusti puoleen sääreen saakka,ku painaa peukalolla hetken jalkaa ni siihen jää ihana kuoppa. Vaa'alle ajattelin uskaltautua vasta sitten kun jaloista on turvotus pois.

Tässä kotiin lähdössä viikko sitten kun neiti oli 1 vrk.Miten nopeesti tää aika menee? :eek:

:wave:
Ei mene täälläkään enää 50cm vaatteet.. no, eipä niitä paljoa onneksi ollutkaan!
56cm alkaa olla hihoista liian lyhyt sekä ahdas pään ympärykseltä, joten varmaan kohta pitää hyllyttää nekin... jotenkin 62cm vaatetta ei vaan oo tullut hankittua kun muutama vaikka ne olis nyt seuraavana hyvä koko.. pitää tehdä asialle jotain.. :snotty:

Jepjep, vaihdoin siteen yöllä pariin otteeseen, aina oli lähes litimärkä verestä :eek: Toivottavasti nyt rauhoittuisi itsekseen...

Tervetuloa joukkoon Pikku prinssi!! :heart: :flower:

Suzyanne Jatka vaan sitkeesti sitä vyöhyketerapiaa, pari ekaa kertaa voi nostattaa enemmän kiukkua ja hutoa hetkeksi, mutta uskon että sitten tulee muutos! Me käytiin eilen kans kolmannen kerran ja kyllä aion jatkaa! Ei vara venettä kada! =)

Jasmin ja Leevi 5vk3pv :heart:

Heipsis, terkka kävi eilen ja Bella on maanantaina painanut 3850g, eilen 4100g. Eli hyvin on lähtenyt paino nousemaan. :) Ja äipän on laskenut. :D Kokeilin farkkuja tänään ja ovat löysemmät kuin ennen raskautta. :flower: Tosin paino ihan lopussa oli alle lähtöpainon joten synnytyksen jälkeen varmasti alempi. :) On hyvä mieli itsellä kun sai rakkaan lapsen kaupan päällisinä laihdutus kuurin. :) Jopa vatsanahka on pienempi kuin ennen raskautta, että hyvin on vaavi ottanut omansa. :)

Tervetuloa Pikku prinssi!

Toivottavasti Vilin vatsavaivat pian helpottaisi. :hug: Voimia äidille ja isälle. :heart:

Meillä kapaloin Tytön yöksi. Se auttaa häntä rahoittumaan. Viime yönä sain nukkua 3,5h yhteen putkeen ja se oli juhlaa illan kränäämisen jälkeen. Olinkin ihan naatti ja mietin miten jaksaa ne vanhemmat joiden vauva itkee huomattavasti useammin ja pidempiä jaksoja. :| Sympatiat teille. :hug:

Therean&Bella 1vko 1pvä

heips!

Tervetuloa kaikki uudet vauvan saaneet :flower: sompiokin oli viimein saanut tytön, ONNEA! ja toivottavasti kaikki muutkin tuolta odotus pinosta on jo päässeet vauvan hakuun!!

imetyksestä: olis kiva kuulla miten kaikilla sujuu?? vai imetättekö?? ja kuinka usein vauvat syö ja kuinka kauan kerralla?? paljon kysymyksiä mut mulla on tää asia jatkuvasti mielessä sen takia että tuntuu että syökö tuo meidän neiti liian vähän ja liian vähän aikaa kerralla.. esikoinen oli ensimmäiset kuukautensa AINA tissillä ja tuntuu nyt että siihe verrattuna tää on tosi vähän.. eli 2-4 tunnin välein syö ja usein vaan jonku 5-10 min. kerrallaan.. sitten saattaa kyllä hetken päästä vielä lisää mutta ei tosiaan mitään tunteja tissittele kerralla niinku esikoinen.. lähtöpainoon olis vielä matkaa 300g ja se pitäis kai nyt tässä viikossa saavuttaa jos 2 viikkosena pitäis olla takasin syntymäpainossa.. mutta silti jotenki tuntuu että maito riittäis kun tyttö kuitenkin on tyytyväinen ja nukkuu hyvin..

rintakumeja onko muut joutunu käyttään? mä oon nyt välillä ottanu ne käyttöön ku mullla on suht matalat nänninpäät ja vauvan leuka vielä sen mallinen että ei meinaa aina saada kunnolla kiinni tissistä.. yöllä varsinkin sorrun helposti käyttään kumeja kun ei jaksa taistella..

vielä yks kysymys :) bilirubiinista: onko muut joutunu seurantaan ja minkälaisia arvoja on ollu.. meillä oli tytöllä 2 päivän ikäsenä sairaalassa 160 se ja päästiin hyvin sillä kotiin, mutta eilen lastenlääkäri otatti sen uudestaan viikon ikäsenä ja arvo oli 230. 310 on kuulemma se raja mistä joutuu sitten valoihin.. maanantaina uudestaan labraan ja katotaan mihin suuntaan on mennyt.. pelottaa vaan että jos onkin noussut :( vauva on kuitenki virkee ja jaksaa olla hereillä 2-3 tuntiakin välillä niin se kai on hyvä merkki kuitenki..

tulipas taas tekstiä :) nyt kahville kun tyttö nukahti..

Höpöliini ja tyttönen 1viikkoa 1päivä :heart:

Olipa stk:lla tosiaan vauhdikas synnytys!

Täällä on löytynyt vauvalla jo jonninmoinen rytmi. Menee ilta ykstoista nukkuun ja herää siinä klo 4 syö ja jatkaa unia syömisvälejä vaihdellen aina puol ysiin asti. Pääasia että nukutaan molemmat.

Rintakumit ostin alussa kun rinnanpäät oli sikakipeet mutta en käyttänyt kertaakaan ihan ihme härpäkkeet heh miksi sen kuminpää on niin ISO! meillä ainakin vauvakin katto että mikä laitos tää on heitettiin mäkeen kärvistelin pari päivää ja kivut loppu..hyvä jos jollakin auttaa..
Imetyksestä muuten että ei syö kerralla kauaa max 10min mutta syö usein. Muistan että esikoinen ainakin roikku tunti tolkulla rinnalla ...

Tänään liinailtiin ulkona ja hyvin viihtyy pani heti nukkumaan.

Yritin tänään epätoivoisesti etsia sitä maistraatin nimilappua niin eiköhän sekin ole hävinnyt johonkin argh ... kai ne lähettää uuden kun pyytää tai sitten marssin sinne paikan päälle.

NN: Mulla on kans aivan järkyttävän hirveä makeanälkä..raskausaikana makeesta tuli sen rd:n takia hirveä olo ei pystynyt syömään nyt voisin vetää kaksin käsin. Mähän joudun sinne sokrurasitukseen taas tässä 16pvä tätä kuuta.

jälkivuoto on täällä ainakin monesti jo loppunut muka kokonaan ja sitten taas alkaa uudestaan..aina jonnin verran tiputtaa..

vaatteissa tosiaan alkaa jo 56cm oleen pieniä..bodyt tosta on jo pieniä housut menee just ja just on käytetty jo 62cm vaatteitakin. Seukki tilistä mennä shoppaan isompia vaatteita ja vähän värikkäämpiä. Jostain syystä olen aina pukenut noin ekan kuukauden vaaleisiin vaatteisiin tosin en meinaa mitään tosi tummia ostaakaan..kissankarvojen takia.

hirveetä kyytiä menee nämä päivät ja välillä oikein ehdi tehdäkkään mitään. Viime viikon sairaalareissusta kun selvittiin alettin ton tytön 4.v pissausjuttuja selvittään..ramppaa jatkuvasti vessassa ja välillä valittaa mahaa ja sydämestäkin löyty sivuääni..nyt kiikuttaa virtsanäytteitä on tulehdusta vai mikä sitä vaivaa???

Nara ja poitsu 4vkoa 1pvä

Tervetuloa Pikku prinssi!!

G: pikku-ukolla soikea "haikaran purema" rinnassa n,1x2 cm. esikoisella oli niskassa, hiusrajassa semmonen epämääräsen muotonen, nyt ,12 vee, merkki siirtynyt lapaluiden väliin kasvaessa...

MAKEANNÄLKÄ on karmee, kevyesti suklaalevy menee päivässä... synnytykseen isäntä osti mukaan suklaata ja "sokerilimpparia" että ei tule uupelo, siitä asti päivittäin syöny karkkia ja suklaata.. :ashamed: raskausaikana sallin itselleni yhden karkkipäivän viikossa, sokrut oli ok, mut öklö olo tuli helposti ja normaalisti juon vain light-limppareita...

Vaatteet on meillä 62 cm, muutamat olkaimettomat 56cm housut menee vielä, bodyt ei oo mahtunu kohta kahteen viikkoon...

nyt alkaa meillä iltatankkaus, mikä kestää aika tarkkaan puol kahteentoista asti joka ilta, sit nukutaankin 4-6 tuntia...

pije ja köllykkä 3vk ja 4pv :heart: :heart: :heart:

Meillä poika syö 2-3 tunnin välein päivällä. Ja yöllä ensimmäinen uni jakso voi olla 4-5 tuntiakin parhaimmassa tapauksessa. Alussa poika heräsi aina joskus 4-5 aikaan ja siitä lähtie n. 30 min- 1 tunnin välein heräsi seitsemää tai kahdeksaa asti jolloin sitten herääkin kunnolla. Ja imetän siis. Muutamana iltana olen joutunut antamaan pullosta pumpattua maitoa, koska itsellä ei ole riittänyt välillä.

Meillä menee vielä hyvin 56cm vaatteet ja 50 cm housut.

Meillä viikon päästä sunnuntaina ristiäiset. Hirveä miettiminen kaikesta sinne. Ei onneksi pidetä niitä omassa kodissa vaan äitini luona, eli ei tarvitse itse ruveta mitään suursiivouksia tekemään.

Tänään tulikin vauvalle tasan kuukausi ikää :heart:

Yhteistyössä