TOUKOKUUN TOUKAT 2011 ~~ Tammikuussa~~

Huh huh, aika vaan menee enkä oo pitkään aikaan käyny lukemassa juttuja. Kaikille plussanneille hurjasti onnea :heart: Täälläkin vaavikuumetta meinaa pukata ;)

ulb voi, pitääpä äkkiä lukea ko. juttu! Rohkea kyllä olet, nostan hattua! :)

magdalena meilläkin tyttö nukkuu vieressä, jotenkin helpompi ja mukavampi ;) :D

äitiliini meillä kans tyttö paljon varvastelee, jos laittaa tukee vasten seisomaan. Sen vuoks meillä on vielä tutoa seisomista ja varsinkin hyppyyttämistä vältetty.

kävelytelineistä kattokaa, että pikkuisenne jalkapohjat yltää kokonaan lattiaan ettei tuu sitte varvasteltua ja jos paljo varvastelleen kävelee, nii kannattaa jättää kävelyteline sikseen :)

Meillä tyllerö on 7,5kk. Ryömitty on jo pitkään ja kovaa mennään. Välillä yrittää konttausasentoa, mutta vielä keskivartalo ei oo tarpeeks vahva siihen touhuun. Pikkuhiljaa. Meillä ei vielä istuta itsekseen,joko kaikilla muilla istutaan? Suojaheisteistakaan ei oo vielä mitään tietoa, ehkä nekin tulee sitten ajan kanssa. Tytöllä on pinsettiotekin löytynyt tuossa 7kk:n iässä ja hirmuisen taitavasti käsittelee kaikkia leluja. Tuo hienomotoriikka on sitten varmaan vieny karkeamotoriikan taitoja :) Tuosta pinsettiotteesta vaan en ite oo hirveen innoissaan, ku kaikki pienimmätkin muruset laittaa suuhun lattialta. Meillä suusta on löytyny koiran luita, koiran oksennusta :x , lankoja, koiran karvaa, ruuan tähteitä, kiviä jne... Ihan kaikki menee suuhun, mitä käsiin saa.
Tavuja ei sen kummemin vielä tuu, kovasti kiljuu ja huutelee kaiken näköistä

Meillä syödään suurimmaks osaks kaupan purkkiruokia (vaikka ajatukset oli toiset). Ruuan pitää olla vielä sitä kaikista hienointa, että meidän nirppis suostuu syömään ;) Sitte ku karkeampi alkaa maistuun nii teen ruuat tytölle ite. Meillä on edelleen ne 2 hammasta ja lisää oon odottanu jo 1,5kk, mutta mitään ei näy. Nyt tytölle on taas maistunu ruoka huonommin, että josko niitä sitten kohta oikeasti saataisiin.

Töihin tää mamma joutuu jo maaliskuun alussa. Tosin ajatuksella, että teen töitä max 2vkoa kuukaudessa. Kesällä sitten alotan ihan täyspäiväisesti. Meillä mun äiti ottaa töistä vuorotteluvapaata ja hoitaa sitte tyttöä kevään/kesän, ettei onneks pientä tarvi laittaa hoitoon.
 
Alisa, kiitos :)

Ja niin 8kk tuli tänään täyteen ja eilen neuvolassa saatiin kehuja hienoista kasvukäyristä ja esimerkillisestä kehityksestä. :) Pituutta 74cm, paino 10,540kg ja pipo 45,3cm. :) Reipas ja jäntevä poika. Seuraava käynti sitte vasta 1v :eek: Mutta pääsinpä avautumaan tuntemuksistanikin, oikeen vaan ryöpsähti kaikki ulos ku kysyivät miten mä voin. Ja sanoivat, että heti ku tulee jotain, niin saa soittaa ja tulla käymään. Tosi ihanat terkka ja lääkäri meillä täällä <3 Niistäkin kun välillä kuulee, että on kaavoihinkangistuneita ja moralisoivia jne. :/

Aloitettiin ohjeesta nyt sitten alkuyösyötön/-syöttöjen pois jättäminen. Viime yö meni hyvin, olin asennoitunut ja rauhallisin mielin neuvolan jäljiltä. Ensimmäinen herätys 00:09-00:15 tilkan otti vettä ja rauhoittui vasta sylissä. Toinen herätys 02:07-02:15 ei huolinut tuttia eikä vettä, sylissä kiemurteli, rauhoittui, sänkyyn laskiessa piereskeli ja nukahti. Kolmas herätys 03 maissa, nälkä itku ja maitoa annoin. Sitte johonki aikaa kitis, mut rauhottu iteksee ja herätti mut aamulla 9 aikaan. Tämmönen oli eka yö, oonkohan edes oikeilla jäljillä, saa kommentoida!! :)

Itse oon menossa töihin sitte 1.6. perhepäivähoitoon hain paikkaa ja katotaa mite käy.. Tästäki saatii kaveripiirissä oikeen keskusteluaikaan kun Neiti I :saint: alkoi tuon asian tiimoilta kiillotteleen omaa sädekehäänsä, eikä hänellä ole vielä lasta -> ei tiedä tästä arjesta mitään, kun kaikki valmiiksi ajatellut periaatteet lentää kaaressa romukoppaan!! Odottaa kyllä, mutta hänelläkin on mies, joten asteen helpompi jäädä kotiinkin pitemmäksi aikaa. Mulla nousee aina karvat pystyyn ja puolustusvaihde päälle, kun toisten perheiden (ei pelkästään mun perheen) päätöksiä aletaan arvostelemaan ja nostamaan itseä jalustalle. Jokainen kuitenkin tekee päätökset ajatellen lapsensa/lastensa ja perheensä parasta ja jokainen on omalle lapselleen paras äiti ja vanhempi. Itse olen muutenkin epävarma omasta pärjäämisestä äitinä, juuri tuon raskausajankin takia (tiedän tyhmää ajatella ja syyllistää itseään siitä :ashamed:), mutta parhaani yritän ja koitan itseeni luottaa. Onneksi mulla on hyvä tukiverkosto, en varmaa tässä istuis, jos tilanne ois toinen.

Todella omaperseinen avautuminen, mut pakko oli päästää vähän höyryjä. :whistle:

Lisäys: unohtui mainita, että pitelin eilen 3kk tyttövauvaa sylissä, voi luoja miten se oli PIEENI, oli viel oikeen erityisen pienikokoinen, tummatukka ja suuret silmät ja hampaaton suu, aivan rääpäle :heart: en meinannut osata enää sellaista pidellä ja ihan liikutuin melkein kyyneliin kun pitelin häntä :heart: meinaa vauvakuumeilu nostaa päätään :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille! :) Ja Alisalle kiitos pinosta, piti tulla viimeinkin korkkaamaan.

Meillä tyttö muutaman päivän päästä 8kk ja neuvola olisi 20.päivä, saas nähdä mitkä on mitat.. kotivaa'alla tuntuu ettei ois paljoa 2kk aikana tullut painoa, vaikka tyttö on oppinut syömään kuin hevonen! :D Mutta liikkumaan harjoitellaan kovasti, joten ehkä se siitä johtuu. Meillä ei vielä ryömitä tai kontata, pyörien tyttö kulkee. Ja tomerasti istuu selkä suorana lattialla leluilla leikkien kun laitetaan ja hyvin pitää balanssin viimeseen asti, ja kun kaatuu, sivulle osaa jo vähän "varoa"/ottaa vastaan. Itse ei nouse istumaan, kannateltaessa menee hyvin koko jalka maahan, ei paljon varvasta.

Meillä syödään aamu- ja iltapuurot, välissä lounas, (välipala) ja päivällinen. Purkkiruokia pääosin, kanaa tosin sössäsin pakkaseen ja se on maistunu hyvin kasvissoseen kans. Pikkuhiljaa alkaa vähän karkeammat soseet mennä, mut vielä on melko sihtikurkku. Välipalaksi tykkää mm. omenaa tai banaania äidin kädestä ottaa, raakaa porkkanaakin kerran imeskeli. Hampaita on 2 alhaalla, ylös puhkesi juuri 2 myös. Tuntuu tulevan meidän neitille pareittain! :D

Täysimetyksellä mentiin 4kk ikään asti, siitä pikkuhiljaa soseet, nyt tissittelyt vaihtunu iltasyöttöä lukuunottamatta korvikemaitoon, mikä harmittaa suuresti! :( Mut oli vaan pakko, kun masennus ja stressi lopettivat multa vuodenlopulla maidonnousemisen, ja toiseksi halutaan totuttaa tyttö jo siihen kun hän 3kk päästä (11kk iässä) joutuu jo muualle hoitoon. Voih, sekin tuntuu niin pahalta! Jääköön iltatisuttelu meidän yhteiseksi hetkeksi, toivottavasti sinne 1v ikään asti :heart:

Yöt menee n.10h putkeen klo 20-07 välisenä aikana. Päikkäreitä yleensä kahdet, joskus vain yhdet, kun ei malta nukkua kun pitää uusia juttuja opetella! Huh, mut sit on väsyny tytsi.. :O

Taitaa meidän tytöllä tulla ensin sanat, enneku alkaa kävelee. Ei tosiaan vielä paljon liiku, mutta puhetta (=eripituisia tavuja) tulee ihan mahottomasti! Tulee jo monet vokaaleista (a,i,o,u,ä) yhdistettynä mm. k,g,p,t,v,h,m. Ymmärtää ja kattoo lamppua kohti ku kysytään "missä lamppu", saattaa jopa kättä osottaa kohti. Samoin verhot tajuaa. "mam" tulee ku tahtoo maitoa (tai äidin syliä), ja esim. sana kakka tulee kun toistelee kak-kak-ka peräkkäin. Hirveesti eri äänensävyjä, osaa viheltää vetämällä ilmaa sisään suuhun, maiskuttaa, ja pusuttaa ku menee huulet törröllä kohti! :D Ja komentaakin osaa jo kovalla äänensävyllä ja samalla paukauttaa suoralla kädellä! Taputuskin välillä onnistuu. Pinsettiotetta harjoittelee innoissaan! Tanssii myös minun kanssa jalat hytkyen vetelänä ja päätä pyörittämällä puolelta-toiselle, ylös-alas usein kun tulee musaa radiosta. Moshaa jos on masulla lattialla ja kuuluu rytmikästä musiikkia :)

Vielä ei vauvakuumetta meillä ole, mutta pohditaan kovasti, milloin olisi meillä se hyvä aika toiselle..
Olipas paljon omaa napanöyhtää, sorge. Mut kiva oli lueskella teidänkin napailujanne! :D
 
Noniin, nyt se tapahtu, ilman äitiä noustiin tv-tasoa vasten seisomaan. Luin sohvalla lehteä, ihmettelin että mitä tuo nyt puhisee ja kas, hän seisoi ihan tukevasti! :heart: Iso poika.

Edelleen öisin heräillään, maito en ole antanu ennen kuin vasta 3-5 aikaan kun herää. Ja kyllä on ne alkuyön heräilyt nopeasti tyyntynyt, ilman maitoakin. :D pitää vaan olla kärsivällinen! Oma tahto on erittäin kova siitä 7kk asti ja kovenee vaan, mihinkähän mä hänen kanssaan joudun :D <3

Miten on viikonloput menneet? Oiskohan jollakulla jotain vinkkejä noihin yöheräilyihin vai onkohan asia kuten epäilen, että se menee niinkuin menee.. lapsen mukaan.. ? :confused:
 
Hellurei..

Tääl näpyttelen sen aikaa kun margariini jäähtyy, alko tekeen mustikkapiirakkaa mieli :p

ulB Tääl kans taistellaan yösyöttöjä vastaan.. Tai meillä kerran tai kaks syödään pullosta, mutta tuntuu et sitä syödään vaan tavan vuoksi. Eilen päätin et nyt saa öisin vaan 20ml ja kerran vaan, no viimeyönä herättiin koko ajan tuttia laittamaan ja kyllähän se sitten söikin ku olin nii väsy etten tajunu :D Mut tosiaan yritän et annan vaan 20ml maitoa jos herää, jos vaatii lisää nii sithän sil on oikeesti nälkä?! Ja jos tyytyy vähään maitoon ajattelin sit vaihtaa sen veteen ja sit lopettaa kokonaan vaikka huudon kera.

Viikonloppu täällä meni miehen tädin hautajaisten merkeissä :( Eetu oli enolla hoidossa ja hyvin oli menny :) Ja hautajaisetkin oli raskaat (niinkun aina) mutta siittähän se.

Tääl kans noustaan sängyssä ja sohvalla seisomaan :) Ja käsistä pitää kii niin kävelee hyvin. Apua, koskahan ite lähtee viilettään!!

Hampaita tulee lisää. Kaks alhaalla, yks ylhäällä. No eilen nauratin sängyssä ja huomasin et toinenkin etuhammas ylhäälle tulossa ja kulmahampaatki pullottaa ja toinen on tainu tulla jo läpi. Onneks meillä ei hampaita niin paljoa huudeta..

Jahas, piirakka loppuun ->
Eetuki nukkuu pihalla nii saa äiti varmaa viel yksin herkutella piirakan kanssa :p
 
KH, kuulostaa ihan järkeenkäyvältä tuo tapa :) .. mä oon tehny nii et annan tuttia, jos ei rauhotu ni sitte vettä.. Joka yö on nopeammin rauhottunu.. parhaimmillaa ollu kyl 6 herätystä :D Meinannu olla vähä töttöröö.. Viime yö eli viides yö, oli paras tähän asti ja vaan yks herätys, ellei lasketa puol kymmenen aikaa ku piti käydä kääntämässä mahalta takas selällee.. en aio luovuttaa tän asian kanssa, kun tähän kerran on ryhdytty! :headwall:
Ja meillä kanssa otetaan askelia kun pidellään käsistä ja peruutetaan. <3 Eihän siitä oo kauaa ku hän oli ihan avuton rääpäle.. :eek: :heart:

Ihanaa kun normaali arki Perhetupailuineen alkanut. Jotenki jaksaa paljo paremmin, eikä tarvi väksin kotona keksiä jotain virikettä ja käydä poimimassa johdoista tai muista kielletyistä paikoista :D

Nyt Kumman kaa putki ;D :popcorn:
 
Huomenta kaikille!

En olekaan piiiiiitkääään aikaan tänne kirjoitellut, varmaan ennen joulua. MEillä ollut tässä kaikenlaista, nettikatkoa ym... Mukava oli lukea teitin kuulumisia, aina se vaan huojentaa todeta että muillakin samanlaisia "ongelmia" jne :)

Yöt meillä edelleen heräillään useita kertoja yössä. Ihan satunnaisia kokonaisia öitä on ollut muutama. Yösyötöstä vieroitin ilmeisen helposti, tosin tyttö taisi itsekin olla siihen kypsä joten ei paljoa tarvinut... Mä vähensin ensin annetun maidon määrää ja muutaman yön jälkeen ei enää maitoa pyytänyt. Nyt annan n. kuuden maissa vähän maitoa, yleensä jatkaa siitä unia 7.30 asti, paitsi nyt muutamana aamuna jolloin on jäänyt hereille, huoh... EI tosin jaksa valvoa kuin reilun puoli tuntia ja simahtaa takaisin. Ajattelin tuotakin aamumaitoa jättää pikkuhiljaa pois, katsotaan nyt. Aika zippi sitä rupeaa olemaan...Tyttö muutti myös joulun jälkeen omaan huoneeseen, mikä on mun öitä vähän helpottanut. Saan heti nykyään unen päästä kiinni, kun pienet ääntelyt ei kuulu. Aiemmin saatoin valvoa tuntikausia...

Neuvolassa käytiin tuossa kuun alussa, eli 8kk-lääkärineuvola. Pituutta 70cm ja painoa 7,8kg, eli hoikka tyttö. Syö vähän, mutta mites väkisinkään syötät määräänsä enempää?!?! Käskettiin laittaa öljylisää ruokaan, mutta se ei meitin likalle sopinut vaan kakka alkoi tulla sydäntäsärkevän huudon kera :eek: Siispä ei laiteta.. Mä nyt muutenkin olen vähän ihmeissäni, että miksi kaikkien pitäisi kasvaa saman kaavan mukaan, voi prkl! Alkoi taas käyrät ottamaan päähän... Kukaan kun ei tunnu huomioivan että me ollaan miehen kanssa kirppuja ja itse aina kasvanut miinuskäyrällä ja tyttö mua isompi vastaavassa iässä kuitenkin.

Meilläkin edelleen aika sileää ruokaa syödään. Maistellen 8kk ruokia menee, mutta tytöllä ei kärsivällisyys kahden hampaan kanssa riitä kovin kauaa. Pureskelee kyllä, mutta hankalaahan se vaan kahden alanaskalin kanssa on..

Töihin menosta ollut puhetta. Mä pidän tässä rästissä olevat lomat ja menen maaliskuun alusta heti töihin. Mies pitää isäkuukauden ensin ja jää sitten hoitovapaalle. Tuo asia se jaksaa ihmetystä herättää, yleisin reaktio ollut "miksi, eikö sillä ole töitä?". No ööh, ei kun se haluaa olla lapsensa kanssa.... Nyt onkin tässä ihan mukavaa aikaa, kun miehellä leikattiin jalka (tosin pari viikkoa ottaa koville kun ei se pysty tekemään mitään), mutta ei nyt mene töihin enää eli saadaan tässä yhdessäkin olla koko perhe. Ja heti kun tuo pystyy tyttöä kantamaan, niin yöheräilyt on mun osalta ohi, aaaaaah..... Sikäli hyvä, kun tuntuu välillä että sekoan..

Taitoja Meillä on ryömitty jo hyvän aikaa ja nyt myös kontataan. Aika haipakkaa sitä mennään, huh ;) Tuossa reilu viikko sitten noustiin myös tukea vasten seisomaan, tietenkin illalla pinniksen laitaa vasten naurun saattelemana :) Tuli kiire laskea pohja alas sängystä....

No jaa, olisko siitä taas riittävän omanapainen juttu :ashamed:, jospa sitä aktivoituisi taas täälläkin.

ALM ja tyttö 8,5kk
 
Tutista Olen alkanut hiljalleen vierottamaan tyttöä tutista. Neläjä päivää on selvitty ilman, ainoastaan nukahtamiseen illalla on tarvittu tutti. Jos päivät menee näin hyvin, niin varmaan parin viikon sisällä, kun tulee sellainen hetki, että miehellä on vapaapäiväputki, niin aloitan totaalisen tutista vierottamisen. Yölläkään tyttö ei tuttia syö, kuin ainoastaan sen nukahtamishetken ja yleensä sylkäsee sen jälkeen pois eikä yöllä juuri koskaan kaipaile. Kerran yössä juodaan edelleen pullollinen maitoa ja sitten nukahtaa ilman tuttia. Jossain vaiheessa täytyisi kai tuo yöjuopottelkin vain päättää lopettaa, ettei kovin jää tavaksi, mutta ei kai sillä vielä kiirettä?

Varvastelu on hiukan lievittynyt nyt, kun on alkanut nousemaan tukea vasten pystyyn. Jospa ne kantapäät löytäisi maan kamaran ilman mitään sen kummempaa kuntoutusta.

puheen ymmärtämisestä Millon sitä puetta pitäs pikku hiljaa alkaa ymmärtää? En ole ihan varma tunnistaako vielä edes omaa nimeä. Pää kyllä kääntyy, kun äiti tai isi sanoo nimen, mutta jos joku vieras, niin ei välttämättä noteeraa mitenkään. Ei sanaa on nyt jouduttu alkaa viljeleen, kun konttailee niin vauhdikkaasti ja innokaasti sähköpiuhojen kimppuun. Ja ainakin tuntuisi kuin olisi alkanut vähän ymmärtää, että tämä on kiellettyä.

Pikkukirppanan 8 kk mitat oli viime viikolla: 68,5 cm ja 7380 g.
Paino oli noussu vain 300 g, mutta meillä oliki kuukauden puurotauko, ei millään suostunut syömään. Mutta nyt on taas puuro ja muukin ruoka maistunut tosi hyvin, joten jospa se paino sieltä nousisi. Neuvolassa käydään painoa tsekkaamassa kuukauden päästä.
 
Heissan!

Yritin tonne naamakirjaan laitella neuvola kuulumisia,mut ei suostunut tekee mun kanssa yhteistyötä :confused:

Eli eilen tuli 8kk ikää herralle ja tänään oli neuvola lääkäri.

Paino:12,160g
Pituus:74,8cm
Kasvaa ja kehittyy normaalisti. Seuraava neuvola on sit 1vuotiaana.

Tutista meillä syödään tuttia vaan ku käydään nukkumaan ja joskus autossa. Pitäs tolta 2,5v saada tuo tutti vielä pois. Sitä on yritetty kyl monta kertaa ja poika menee ihan hysteeriseks ja äitiltä/iskältä hermot siihen huutoon mikä ei loppunu sit millään :headwall: ajattelin et teen saksilla siihen pienen viillon,ku on jo muutenkin huonossa kunnossa : / ni eiköhän sit lennä roskikseen. Ollaan kokeiltu sitäkin et viedään tutti "pupu/orava vauvoille" metsään,mut ei käy |O

Meillä ei vielä nousta pystyyn mut kerkeehän tota vielä. Ryömimällä mennään eteenpäin ja vauhti senku kovenee päivä päivältä ;)

ulb sain neuvolasta joulukuun numeron ja lukasin heti sinusta kertovan jutun. Aivan ihana ja koskettava tarina ja olet tosi rohkea ja mukavan tuntuinen ihminen =) ja ihanat kuvat teistä Einon kanssa.

baby dream ja Henkka 8kk
 
Viimeksi muokattu:
Moi..

Tääl on yösyötöt ollu pari yötä poikke, aamusin oon antanu maitoa kun on 6-7välillä itkien heränny. Maidon jälkeen tuhistaan viel 9asti :)

Mä kans kyselin neuvolasta tuota 2plussan lehteä (joulukuun) mutta sinne ei koko lehti tule :/ Taitaa siis juttu jäädä lukematta, harmittaa kylläkin olisin mielelläni sen lukenu :)

Ai pitääkös siit tutistaki luopua :D No oon ollu niin kamala äiti alusta asti etten oo antanu syödä muutaku autossa kun aletaan nukkumaan ja muutenkin unille. Ohan siit tullu aika riesa öisin, välillä itku on vaan tutin kaipuuta.

Ite olin eilisen päivän mahataudis ja nyt on Eetu kitissy tänään ja eilen oikeen urakalla. Hohoijaa :/ Uskon että se niit hampaita huutaa, koska nyt siel komeilee toinenkin hammas ylhäällä :)

Jahas, ei toiminu nukkumaan meno. Nukkumaan kun nykyään mennään, se on sitä et seistään ja kiljutaan tunti ja sitten nukahetaan kesken leikin.
 
Heipparallaa!

Huomenna meillä vihdoin ja viimein 8kk neuvola, sitä on jo 2 kertaa siirretty neuvolan puolesta, kun on ollut lääkäripulaa, hohhoijaa.. Tuun sitten huomisen jälkeen uusia mittoja kertomaan.

Tutti meillä sitä tarvitaan herätessä ja nukkumaan mentäessä eniten. Ja myös "päiväunille". Muuten päivän aikana käy välillä pureksimassa tutin reunuksia, kun sattuu tutti eteen tupsahtaa lattialla touhutessa. Vierotan sitten vähän myöhemmin, ehtiihän sitä.

Lindexin talvihaalari meiän neidin kummitäti osti syksyllä Lindexistä harmaa-valkosen talvihaalarin, josta löysin joulukuussa (oli ollut käytössä jo 2kk!!) METALLINPALAN, 3-teräsen. Olin laittamassa neitiä kaukaloon, ja jouduin haarovälistä ottamaan tukea, et sain jalat oikastua niin siinä samassa pistin käteni johonkin, ja aloin tutkimaan että mihin. Siinä sitten riisuin neidin pois siitä ja isännän kanssa tovi kaivettiin, niin reiden takaosasta sisävuoren sisältä löyty tämä metallinpala, todella terävä! Onneksi ei ole vahinkoa sattunut, ja lindexille lähetin reklamaation, josta meni monta viikkoa ennenkuin vastattiin sähköpostitse. Nyt sitten tuotantovastaava otti minuun yhteyttä ja lähetin kuvat haalarista ja metallinpalan, ja pahoitteluksi lupasivat laittaa lahjakortin (sitä nyt sitten odotetaan postista saapuvaksi tällä viikolla). Kyllä sen verta säikähdin, että tulen kyllä lastenvaatteet testaamaan käsikopelolla ennenkuin puen lasta niihin. :O

Yöt menee täällä enään yhdellä syötöllä, ja sekin on klo 5-8 välissä, vetäsee 200ml velliä ja simahtaa samantien jatkaen unia klo 10 asti.

Liikunta meiän kuntosalille tuli tänä vuonna uudeks jumpaks, äiti-lapsijumppa! Oltiin tänään ekaa kertaa, ja aivan mahtava tunti! Siellä oli nuorin 3kk ja vanhimmat 3-4v. Isommat lapset sai leikkiä salissa omiaan tai matkia aikuisia. Ja pienimmät olivat äitien painoina tai köllivät omien mattojen päällä äidin jumpatessa vieressä. Kyllä tuo neiti hyvästä painopuntista kävikin :D Lihaskuntoa, sykkeennostoa yms, bodypump tyylistä. Taidetaan pyrkiä joka viikko tolle jumpalle, kun ei tartte neitiäkään laittaa lapsiparkkiin, vaan mukaan jumppaamaan :heart:

Taitoja ei oo uusia tullut, ryömimällä ja kierimällä eteenpäin mennään. Välillä menee sellaseen asentoon että peppu nousee ylös ja polvet menee alle, mutta ylävartalo pysyy myös alhaalla, ja sitten osaa käsillä punnertaa oikein taitavasti, mutta silloin ei peppu lähe mukaan :D "Ei"-sana ja "ei ole sinun esim.johtosi" on viljeltyjä täälläkin, ja neiti kyllä selvästi ymmärtää sen Ei, mutta vielä se naurattaa ja koettaa yrittää jatkaa tihutöitään ;) Uusia tavuja ei oo tullu, ehkä se hieman yrittää sitä "eeee"(ei) sanaa tavaa, mutta ei ihan vielä onnistu. Istuminen ei vielä onnistu, mutta kovasti yrittää vatsalihaksilla punnertaa pystympään kun on kyljellään :D Sama asento tekee mulla kyllä tiukkaa, mutta neidiltä onnistuu tosta noin vaan :D (taitaa siis neidillä olla paremmat vatsalihakset kuin äidillään :LOL: ).

Huomenna sitten se neuvola, ja aion pyytää jos samalla kuuntelisivat tän mun masu-asukin sydänäänet, kun maanantaina vasta eka ultra, ja ei ole vielä konkreettista todistetta, että siellä olis elämää. Tuntuu, että pelottaa/ahdistaa enempi kuin neitiä odottaessa tämä epätietoisuus :ashamed: Etenkin kun on vielä oireettomampi olo kuin neidin kanssa..

Hampaat meillä puskee jo 6.hammas :heart: Sitten ois tullu 4 hammasta n.kuukaudessa :D Hassunnäköinen kun on alhaalla; alaetuhampaat ja edestä katsottuna vas.etuhampaan viereinen hammas ja ylhäällä: yläetuhampaat ja edestä katsottuna oik. etuhampaan viereinen hammas. Kunnon röllin näkönen tyyppi :heart:

Miikulainen, Tirppa 8kk ja Tirlittantoukka 10+0/11+1 :heart:
 
Alisa Benjaminilla tuli nuo suojaheijasteet vasta sitten kun nousi itse istumaan. Sitä ennen ei tietoakaan, enkä olis häntä voinut laittaa vaikka lattialle istumaan itsekseen. Mutta sitten kun oppi, niin oppi kerrasta ihan kunnolla. Benjamin ei ole muksahdellut ollenkaan niin että pää olis kolahtanut, vaan laskeutuu aina silleen pehmeästi, ettei pää tule ensimmäisenä lattiaan.

Miikulainen Kuulostaapa kivalta tuo teidän salin äiti-lapsi-jumppa, että voi isommatkin lapset osallistua. Benjamin on meidän kuntosalin äiti-vauva-jumppaan jo liian vanha :D Enpä tosin ole siellä käynytkään kuin kerran, kun oli vähän liikaa steppiä mun makuuni. Onneksi lapsiparkki on tosi hyvä ja aivan mahtavaa että niin monet kuntosalit tarjoaa nykyään lapsiparkkipalvelua. Ilman sitä mä en varmaan pääsis ikinä salille.

Hampaita huomasin tänään vaippaa vaihtaessani puhjenneen lisää kaksin kappalein. Nyt tuli ylös ensimmäiset hampaat ja ne on etuhampaiden viereiset hampaat. Meillä on siis pikkuvampyyri :vampire: Alhaalla on kolme hammasta.

Seisomista Benjamin harjoittelee nyt ahkerasti ja tänään jopa irroitti molemmat kädet lelukorin reunasta, kun piti tutkia lelua molemmin käsin :) Portaissa on pakko pitää porttia kiinni, kun poika kiipeää ensimmäiselle rappuselle ja yritys on kova päästä myös toiselle rappuselle.

Yöimetyksiä on edelleen pari kertaa yössä. Olen kyllä huomannut, että vain kerran syö kunnolla. Mitään unikoulua en sen suhteen meinaa pitää, vaan annan niiden jäädä pois lapsentahtisesti. Omaan sänkyyn nukahtamista sen sijaan ollaan harjoiteltu ja iltaisin nukahtaminen sujuu jo tosi hyvin. Päikkärit on hankalampia, kun olen aiemmin nukuttanut sisällä rattaisiin. Mutta eiköhän noi päikkäritkin ala tästä pikkuhiljaa sujumaan.

Tuttia ollaan käytetty lähinnä autoillessa ja nukahtamistilanteissa. Nyt oon huomannut, että ei sitä välttämättä kaipaa nukahtamistilanteissa ja tänä iltana kävikin nukkumaan ilman tuttia. Pitääkin nyt yrittää ite vähentää tuota tutin tyrkyttämistä :whistle:

Viikon päästä tulee 8kk täyteen ja maanantaina on neuvola, niin sitten saa taas uusia mittojakin :)
 
Viimeksi muokattu:
Vitsit, mä niin ehdin jo toivoa, että Eikka alko nukkua öitä, mutta turha toive :D Ma-ti nukkumaan meni 20:30 herätys 02:30 ja aamuherätys 07:45.. Olis käyny mulle tämmönen diili, mutta juu, tilapäinen häiriö heräilyrytmissä se tais olla :D Taidan kaivaa itselleni kuoppaa antaessani vettäkin pullosta yöllä, siitä pullostahan tulee tapa. Ehkä mä jatkan tutittelulinjalla vaan. :headwall:

Täällä yhdeksäs hammas pilkottaa. Enkä tiedä tekeekö toi nyt ekaa poskihammasta, vajaan viikon on oikeelle alhaalle tunkenu sormet ja mitä vaan sekä poskea ja korvaa haroo. Korvat on terveet, niin siitä päättelin tuon. Että varmaan nekin valvottaa, varmaa vielä enemmän kun nuo etuhampaat. : /

Äit lupas ottaa Eikan lauantaina mukaansa mummon ja äijän luo (äitin vanhemmat), kun siellä on toi äijä 83v päässy kotiin toipumaan (oikee keuhko jouduttii kokonaa poistamaan) ja mummolla 74v toki menee kaikki energia äijän hoitoon eikä oo kuulemma ees jumpalle päässyt kun ei uskalla jättää äijää yksin, hermoja kiristelee siis. Saa äijä (Iso-Eino) höpsöttää Eikan kanssa, niin mummo pääsee vähän ulos! :) Ja ennenkaikkea mä saan laitettuu tän kämpän ruotuu ja varmaan otettuu päiväunet siihen päälle! Kun mulla on noi pyykinkuivatustilatki ihan olemattomat ja pyykkiä on enemmän ku laki sallii, kun se jäi vähän niinku roikkuun ku ekaks sitä konetta ei ollut. Kun taloyhtiö suosittelee et jos pesutuvan kuivaushuone on vapaana, että pyyki kuivattais siellä, niin ajattelin hyödyntää tän ja pestä noi kaikki kerralla ja roudata sinne! :D

Pitäs nyt ku jostai tuutista sitä rahaa tulis hakea se kaupungin liikuntakortti. Tarjolla olis vauvabiciä, johon on tarkotettu, että äiti saa ottaa salin puolelle 3-18kk ikäsen lapsensa ja pääsee näin liikkumaan, kaveri kehu et on tosi hyvä :) Sitte sain kummipojan äidiltä lainaksi 4 Zumbadvdtä. Hänen kanssaan syksyn kävimme siellä Zumbassa, mut ei oo varaa jatkaa sitä enää, niin ratkaistii asia näin. :D Pitää kokeilla heti ku tuo ukkeli nukahtaa! ;)

Tutista, en oo Eikalle tuttia antanut ku nukahtamiseen tai muuten rauhoittumiseen välillä. Ei tosiaan koko päivää siä lussuteta, eikäpä hän sitä niin tarvitsekaan! :)

BabyDream, kiitos :)

Pitäs suorittaa leipomuksiakin, äiti on tulossa käymään ja huomenna tulee kaks vauvamasuista kaveria :heart:

Tiistaina tarjoilin tällaisia: in living colours: Jälleen kerran arvon lukijat, Macaron

Mulla on täällä tollanen ärsyttävä märisijä :heart:, joten palataan! :wave:
 
Nyt on vihdoin 8kk neuvola takana, hohhoh!

Mittoja: (sulussa 7kk mitat)
68,7cm (67)
7835g (7225)
43,5cm (42,5)
Terkkarin sanoin hyvin kasvaa, tasaisesti. Vähän hoikistunut. Lääkäri taas oli huolestunut, että kasvu hidastunut, vaikka pituus menee käyrällä tasasesti :O Ja sanoi, että voi hidastuminen johtua tosta päänmuodosta vaikka terkkari oli just sanonu, että ei kannata vielä huolestua.
Muuten oli kaikki ok, mutta neuvolakortista kotona luin, että lääkäri oli löytänyt hennon systolisen sivuäänen sydämestä?! Eikä voinut mainita sitä vastaanotolla :headwall: Muuten kehu neitiä kovasti.

Onneks meillä on Lastenlinnassa lastenlääkärin kontrolli maaliskuussa, sillon ottavat ultraäänellä ja yms muita kuvia neidin päästä. Ja samalla kysäsen tuosta sivuäänestä, että mahtaako hän sitä löytää. Terkkari anto 10kk neuvola ajan kun pyysin, tuon lastenlinnan kontrollijutun takia, jos sieltä sit jotain löytyykin.. : / Kyllä jäi niin huolestunut olo tuon lekurin takia (tosin tuo samainen lekurihan aikanaan mulle jo töksäytteli muutakin suustaan, mm. usko että oon yksinhuoltaja kun mies ei ollu mukana sillä kertaa neuvolassa)

Mutta sitten siellä oli onneks vielä tuo odotusajan terkkari, jolta kysäsin että kuunteliskohan uuden tulokkaan sydänäänet. Ja sieltähän ne hetken etsinnän jälkeen kuulu! :heart: Kyllä huojensi mieltä, maanantaina "vasta" ultra. Tietää ainakin, että elämää siellä yksiössä on :heart:

Ulb mä niin rakastan nuita Macaron leivoksia, äidin vieressä on aivan ihana pitopalvelun myymälä, jossa nuita myydään :p

Lindex lähetti 20e lahjakortin pahoitteluksi tuosta metallinpalasta. Tänään tuli postissa, päästään vähän neidin kanssa shoppailemaan :whistle:

Mutta nyt välipalalle :wave:

Miikulainen, Tirppa 8kk ja Tirlittantoukka rv 10+1/11+2 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta..

Tääl eilen kakkaa riitti koko rahan edestä! Koko ajan oli kakat vaipassa ja löysemmäks muuttu koko ajan, liekkö sit lievä mahataudin tapanen joka mullakin oli.

Miikulaiselle tulin kommentoimaan et en ihmettele yhtään vaikka jäi kamala olo lääkärin käynistä. Inhottavaa kun ei voinut sanoa sivuäänistä ja kertoa tarkemmin mitä ne on ym.

Jahas, taas kakkavaipan vaihtoa!

:wave:
 
emv
Iltaa!

Ensinnäkin Alisa kiitos kun olet huolehtinut uuden pinon. Aika usein käyn lueskelemassa, mut harvoin jaksan keskittyä kirjoittamaan. Hauska on seurata muiden mammojen kuulumisia ja kiva kuulla muiden vauvojen kehityksestä ja kaikesta.

Tuntuu, että meijän tytöllä ei ole monessakaan asiassa kovin kiire :) mutta kuitenkin ihan normaalissa tahdissa on kehitys. Kaksi hammasta löytyy, lisää tuntuu olevan tulossa. Osaa ilman apuja mennä istumaan mistä asennosta tahansa ja usein päikkäreiltä kun pinniksestä hakee tuo istuu tuijottelemassa huoneensa ovelle. Välillä yölläkin pitää päästä istumaan, on se sen verran hienoa. Tuen kanssa seisoo, juuri viime päivinä on keräillyt rohkeutta nousta itse seisomaan tukea vasten, turhauttaa kun ei osaa eikä uskalla ja etsii katseellaan mun tai miehen silmistä tukea.

Liikkuminen yhä hyvin monipuolista. Kierii, peruuttaa, vetää itseään, välillä "peppukiitää", heittäytyy eri suuntiin istuma-asennosta ja on jo tovin päässyt minne haluaa erinäisin tavoin. Ei ikinä ole varsinaisesti ryöminyt ja nyt vasta vähitellen hoksannut konttaamisen, mut pääsee muilla tavoin nopeammin. Vaikea sanoa mitä tyyliä käyttää eniten.

Yhä meillä yksi yösyöttö ja yhä siis imetän. Ensi viikolla tarkoitus joko vierottaa yösyönnistä tai lopettaa imetys kokonaan. Kävin yksityisellä gynellä kun olin vuotanut 2½viikkoa putkeen suht paljon ja oli kovia kipuja selässä ja vatsalla. Mulla imetyksestä johtuen kaikki limakalvot heikentyneet ja ohentuneet paljon ja tuo vuoto johtuu siitä, et kohdun limakalvo on alle 1mm paksuudeltaan. Sen lisäksi multa löytyi kysta, joka voi olla osa syy vuodolle ja kivuille. Kysta oli vähän litistynyt, niin se todennäköisesti häviää ittekseen, mut koolta sen verran iso et täytyy käydä muutaman kuukauden päästä ultrauttaa uudelleen. Ja nyt sit olen pohtinut imetyksen lopettamista, jotta estrogeenia alkaisi muodostua normaalisti, jotta sitten limakalvot pääsisi paranemaan, jotta vuoto loppuisi. Nyt käytän semmosta estrogeeni-voidetta. Mut imetyksen suhteen olen vähän kahden vaiheilla. Olisin halunnut jatkaa sinne vuoden ikään, mutta... Mielipiteitä?

Oon alkanut zumbaamaan ja rakastan sitä! Mulla on tän kevään kestävä zumba-kurssi, jossa siis sama porukka joka kerran. Tykkään mielettömästi! Mä oon kans harkinnut et tuliskohan sitä kotona zumbattua, jos ostais dvd:n...

Hurja toi Miikulaisen tytön vaatteessa ollut metallinpala! Huh huh. Samaten ikävä lääkäri-kokemus. :hug:

Tuttia meillä syödään nukahtamistilanteessa, usein vaunulenkillä ja toisinaan ihan muuten vaan. Vähän sen mukaan mitä tyttö tahtoo. En ole ollut kovinkaan tarkka.

Pottaharjoittelu aloitettiin heti joulun jälkeen, kun saatiin oikein hyvä potta (selkänojallinen) joululahjaksi. Molempia hätiä tulee pottaan ja toisinaan ei mitään. Tyttö tykkää yleensä istua siinä ja jollei viihdy, ei "pakoteta" olemaan. Yhä mennään muuten päiväkestoilla ja yöt kertiksillä. Meillä ollut näin toimiva juttu.

Mulla oli tänään just vauvanruokatehdas täällä kotona, teen usein kerralla pakkaseen reilummin ruokia. Meillä syödään varmaan 40% kotona tehtyä ja 60% kaupan purkkeja. Erityisesti välipalat tulee pääasiassa purkista. Mä oon kokoajan jotenkin ajatellut, et liikaa en jaksa semmosia paineita ottaa et kaiken tarttis olla itte tehtyä. Jos ei aina kiinnosta/jaksa/ehdi/huvita tms. niin silloin kyllä kaupan purkki iloisesti napsahtaa auki. Ja välillä on ollut pidempiäkin aikoja tarjolla pelkkiä kaupan purkkeja.

Sadella on just tosi ikävä yskä ja rohiseva hengitys ja maanantaille ollaan varattu lääkäriaika. Flunssa sillä tuli reilu viikko sit ja oli ihan kuumekin muutaman päivän. Mut yskä on kyllä aika paha yhä. Pahalle tuntuu yölläkin kuunnella sen yskäkohtauksia.

Yhä ainut mitä Sade sanoo on "äitä" ja sit tietty kaikkee mahdollista hölöttämistä, mikä ei tarkoita mitään. Kovasti yrittää jutella.

Vauvakuume täällä on jonkin verran, mutta ainakin vielä syön pillereitä ja luulen et aletaan yrittää toista vasta kun Sade on täyttänyt 1v. Töihin olen ilmoittanut olevani kotona koko tämän vuoden.

Nyt täytyy kyl lähtee nukkuu...ois kannattanut jo ajat sitten...:whistle:

-emv ja Sade 9½kk
 
Omaan huoneeseen siirtyi tyttömme tänään. Nukahti yhtä helposti kuin viime aikoina muutenkin, meni n. 5 min ja unessa! Saa nädä kuinka kauan tätä ihanuutta jatkuu. Voipi olla, että äiti nukkuu ens yön huonommin... Jännä nähdä, miten menee. Tyttö on niin herkkäuninen, että on ollut omaan huoneeseen siirto jo pitkään mielessä. Nyt sitten päätettiin, että on aika, kun on yhdellä heräämisellä mennyt yöt.

Tuttia ei ole päivisin kaivannut lainkaan. Nukatamiseen kyllä kaipaa sitten, enkä ole raaskinut vielä riistää sitä. Syökööt nyt toistaiseksi ja tottutkoot omaan huoneeseensa.

Pottailusta joku kirjoitteli. Meilläkin on tuollainen selkänojallinen potta, muta sehän on niin iso, ettei meidän neitillä siinä kyllä jalat yllä maahan, eikä oikein suosutu siihen istumaan. Miten te tuota pottahommaa näin pienillä aloitatte? Mie olin omassa päässäni aatellu, että pottailu aloitettaisiin siinä vaiheessa, kun laps alkaa ymmärtämään sanoja, kuten kakka...
 
NAJ
Äitiliinille pikaisesti: Meidän Myy istuu pöntöllä, potalle en ole koittanut ollenkaan. MInä vien tyttösen pöntölle, kun alkaa näyttää siltä että kakka tulee/ruokailun ja unien jälkeen.

Kuulumisia paremmalla ajalla

NAJ+Myy 7kk
 
emv
Pottailusta: Meillä tyttö vaihtelee itte asentoa potalla. On välillä jalat maassa, istuu silloin reunemmalla eikä nojaa, jos taas nojaa niin sit heiluttelee jalkojaan ilmassa. Ja tuntuu viihtyvän, mut me on otettu hänet aina pois kun ei enää viihdy tai jollei jossain kohtaa kiinnosta ollenkaan. Pääasiassa kyllä viihtyy. Lähes poikkeuksetta tulee pissat ja välillä isommatkin hädät. Sade laitetaan aina vaipanvaihdon yhteydessä potalle ja usein myös ruokailun ja päikkäreiden jälkeen sekä aika lailla ekaks aamulla.
 
Pottailusta oon kyllä samoilla linjoilla äitiliinin kanssa. Ei meillä ole vielä mihinkään kiire sen asian kanssa. Ajattelin lähiaikoina kyllä potan hommata, lähinnä siksi, että ensin tottuu siihen ja saa siinä istua ennen kuin "treenailu" tosissaan aloitetaan. Ei siinä, kukin tekee just niinku itsestä parhaalle tuntuu. :)

Tekipä kyllä hyvää nukkua täydet yöunet, kun Eikka oli äitini luona yökylässä :heart:
 
emv
Pottailusta vielä: Meijän tyttö ihan tykkää pottatouhusta ja isänsä oppi kuivaksi vähän pienempänä kuin mitä Sade on nyt, meillä ei toki sellaista tavoitetta. Meille se vaan on sopinut tosi hyvin. Eikä meillä siis mitään kiirettä kuivaksi, totuttelee hommaan.

-emv ja Sade 9½kk
 
Meillä ollaan jämähdetty ikuiseksi vauvaksi: ei hampaita eikä liiku:whistle:
Istua kököttää ilman tukea ja viihtyy itekseenkin kotona ja mahallaan on kovasti menossa mutta kun ei vaan pääse...
Nukkuu yöt ja maitomäärät vähentyneet samalla kun ruokamäärät kasvanneet.

Me ollaan mietitty pikkuakan siirtämistä siskon kanssa samaan huoneeseen mutta vielä ei olla tehty. Välillä öisin pitää tutittaa tai kääntää neiti oikeinpäin sängyssään niin en ole sit viittinyt siirtää sänkyä. Jotenki aatellu että ei häiritse tuon isomman unta pikkusiskon mahdollisella venkoilulla..

Pottailua ei olla mekään alettu. Meillä on isommalla selkänojallinen potta ja siinä pikkuakka istunut kerran, jalat ei ylety maahan. Muistaakseni ton isommankin kanssa tehtiin niin että kun jalat ylettyy lattiaan, niin aletaan enemmän. Taitaa olla kyllä niin että esikoisen kanssa me tehtiin kaikkea paaaljoon aiemmin mitä tän pikkuakan kanssa..

Seuraava "projekti" on totuttaa pikkuakka olemaan edes välillä hoidossa mun äidin luona. Neiti nimittäin karjuu suoraa huutoa aina kun me ei olla paikalla. On paaaljooon enemmän mussa kiinni ku esikoinen. Tänään oltiin muutama tunti miehen kanssa omalomalla ja lapset mummin luona. Pikkuakka sai ihan uuden lempinimen. Ja kun oltiin aateltu että mentäis toukokuussa kahdestaan reissuun ja kaikki isovanhemmat (kolme kappaletta) tulis meille hoitamaan lapsia ja koiria.. Tällä menolla ei vissiin mennä.....
 
NAJ
Pitkästä aikaa meidän kuulumisia, käyn kyllä lukemassa teidän juttuja, mutta kirjoittelu on vähän jäänyt.

ULB: Luin minäkin sen kaksplussan jutun ja oli kyllä tosi rohkea ja ihana juttu.

Miikulainen: hurja tuo metallinpala haalarissa :| Ja olipa teillä taas ikävä lääkärikokemus :mad: Mä en ymmärrä miten teidän lääkäri kasvusta rupes hössöttämään, onhan se selvä kun lähtee liikkeelle niin kasvu tasaantuu ja hienostihan teidän neiti kasvaa. Myylle ei varmaan koskaan ole tullut noin paljoa painoa kuukaudessa. Tuntuu kun lukee monien juttuja siitä kuinka neuvoloista huolestutaan kasvun tasaantumisesta, että jos Myy kävisi näillä neuvolan hoitajilla/lääkäreillä he saisivat hermoromahduksen :D Meidän neuvolasta on aina sanottu jos vauva syö, vaipat kastuu ja vauva on tyytyväinen ei ole mitään huolta.

Nukkuminen: Myy nukkuu omassa sängyssä yleensä tonne 02-04 ja sen jälkeen tulee maitohuikalle mun kainaloon ja nukkuu sitten siinä loppuyön. En ole tota yösymistä halunnut ruveta rajoittamaan, kun silloin tyttö saa maitoa, enkä siitä itse kärsi mitenkään. Päivisin maidonjuonti on aika vähäistä, koska kiinteät pidentävät syöttövälejä niin paljon. Meillä mies oli joulunaikaan isyysvapaalla ja silloin alkoi isi nukuttaa tyttöä, se on sujunut tosi hyvin :)

Syöminen: Myy syö pääasiassa itse tehtyjä soseita, kaikki kasvikset (paitsi maissin) teen itse ja lihat teen itse, hedelmäsoseita teen vaihdellen itse, välillä kaupasta välillä itsetehtyä. VIeläkin syödään kolme kertaa päivässä, eli aamupuuro (kaurapuuroa 0,25 dl+pari tl hedelmäsosetta) välissä maitoa 1-2 kertaa, lounas 16 aikoihin (noin 3-4tl erikasviksia ja yksi tl lihaa) iltapuro noin 20.00 (05 dl vettä+2 lusikallista riisipuurojauhetta+pari tl hedelmää) sen jälkeen maitohuikat ja velliä noin 80 ml, johon on sekoitettu 3 tl maissia. Myy syö sekä ihan sileetä että vähän kökköistä sosetta, varsinkin kun me muut syömme, on Myy mukana ja minä laitan pikkuisia omenan tm paloja tytön suuhun, vielä ei ole itse sormiruokaa älynnyt, vaan heittelee palaset lattialle (ja käy syömässä ne kun päästää lattialle)

Liikkuminen: Tyttö ryömii kovaa, välillä vetää jalkoja mahan alle ja nostaa vähän pyllyä, kurottelee esineitä ylhäältä ja istuu tuetta pieniä hetkiä, ei vielä itse nouse istumaan. Alisa ei Mylläkään ole vielä istumisen suojaheijasteet tulleet. Seisoa Myy tykkää ihan hirveästi, ei nouse itse, mutta jos nostaa seisomaan, ei varvasta juurikaan, paitsi väsyneenä, silloin lasken heti alas. Pinsettiote on löytynyt ja tytön lempipuuhaa onkin etsiskellä jotain äidin/veljien tiputtamia ruokahippusia ja syödä niitä : / Ei kivaa ja joka päivä on pakko imuroida.

Pottailu: Myy käy pöntöllä, ruokailun ja unien jälkeen+silloin kun kakka tulee, tyttö aika hyvin näyttää kakan tulon ja sitten äkkiä pöntölle, yleensä saalis tulee :) Mun mielestä jokainen tekee tavallaan pottailun suhteen, meillä on molempia viety aikaisin potalle/pöntölle, mutta eivät ole sen aikaisemmin oppineet kuivaksi ja molemmille on tullut jossainvaiheessa täys stoppi pottailulle, vaikka ovat tykänneet olla potalla.

Puheen ymmärtäminen: Jos oikein muistan meidän isommat lapset on alkaneeet ymmärtää sanoja 9-10kk iässä, varsinaisesti puheen ymmärtäminen tulee 1 v jälkeen. Keskimmäisen neuvolakortissa on 10 kk kohdalla maininta, ymmärtää muutaman sanan. Mun mielestä Myy ehkä tunnistaa oman nimen, tosin en ole varma reagoiko ääneen vai omaan nimeensä. Myy jokeltelee mun mielestä vieläkin sellaista vauva jokeltelua, ei tavuja, vaan erilaisia ääniä ja päristelee+kiljuu.

Meillevauva: Meidän keskimmäinen oli tosi kovin minussa kiinni, samoin äitini kertoi että minä olin ollut pienenä varsinainen äidin tyttö, meni aikanaan ohi molemmilla. Me ei kyllä kauheasti alettu keskimmäistä totuttamaan olemaan muiden kanssa.

Hampaita on kaksi alhaalla ja kaksi tulee ylös, niitä pullottavia ikeniä Myy kielellään tutkii kovasti :D

Siinpä tuli kovin omanapaista juttua, ensi kerralla enemmän kommentteja, perjantaina 8kk neuvola, silloin viimeistään tuoreita mittoja.

NAJ+Myy 7kk
 
Naj joo mäkään en oikein ymmärrä useimmiten nuita lekureita, ku ite varsin hyvin tiedän et neiti syö,juo,pissaa,kakkaa hyvin ja kun touhottaa päivät pitkät, niin kai sitä kuluttaakin enemmän kun pelkkä oleminen :D Maalaisjärkeä sais ne lekuritkin käyttää.. Oon kyllä kuullu siskopuolelta, että heillä neuvolalääkäri oli kauhuissaan ku heidän tyttö oli "liian pitkä" ?! Siskopuoli oli onneks tajunnu kysyä, että mistäs lyhennetään :LOL: Etenkin kun nuo vanhemmat on pitkiä itsekkin :D

Pottailu meillä alotetaan sitten kun neiti istuu.

Liikkuminen eilen sitten isännän isän luona neiti päätti vähän näyttää, että kyllä hän osaa polvet työntää pepun alle ja samalla punnertaa käsillä. Ja nytkin nukkuu polvet pepun alla ja peppu taivasta kohti olkkarin matolla päikkäreitään. Ehkä pian saa odottaa jo konttausasennon löytymistä :)

Omaa napaa, tänään oli sitten ultra. Siellä se pikkukakkonen vilkutteli ja kaikki oli hyvin :heart: Laskettuaika olis 9.8, eli about tasan 1v 3kk tulee lapsille ikäeroa :) Kyllä tuo ultra huojentaa mieltä, kun näkee pikkuisen liikkuvan siellä :heart:

Mutta nyt taitas olla itellä hetki syödä ja kattoa boksilta joku sarja :wave:

Miikulainen, Tirppa 8kk ja Tirlittantoukka rv 11+6 :heart:
 
Siirto omaan huoneeseen meni todella helposti. Nukahtaa kuten ennenkin ja nukkuu hyvin. Yhden kerran herää ja olen ensin yrittänyt tutilla rauhottaa, mutta todennut, että vain maito auttaa. Sitten juopaseekin 2 dl ja jatkaa unia kahdeksan korville. Nukkumaan mennään kahdeksan yhdeksän maissa ja maidon juopasee kolmen neljän välillä.

Yksillä päikkäreilla on alkanut pärjätä. Yleensä nukkuu vajaa kolme tuntia 12-15 ja kun nukkuu noin hyvin, niin muita unia ei tarvikaan, jos tulee lyhemmät päikkärit, niin sitten vaunutellaan vielä iltapäivällä.

Meillä muuten tyttö nukkuu unipussissa ja olen todennut sen tosi hyväksi. Ei tarvitse huolehtia peitosta. Pari kertaa olen pessy pussin ja silloin pitänu käyttää peittoa, niin ei se todellakaan tuon päällä pysy. Toisekseen uskon, että unipussi rauhottaa öitä, koska ei pääse nousemaan pystyyn. Pääse toki pyörimään sängyssä ympäriinsä ja nousee istumaan, muutta jaloille nouseminen on siinä sen verran hankalaa, että tuskin siihen pystyy ihan heti. Muutan alkaiskin varmaan nukkumaanmenot olla vaikeita, kun pystyyn nouseminen on niin kivaa... Nyt nukahtamiseen menee 5-15 minuuttia. Pari kertaa rauhoitan touhuajaa painamalla päätä tyynyyn ja silittämällä peppua ja sitten nukahtaa itsekseen. Toivottavasti nukkumaanmeno säilyis pitkään näin helppona!

Mites, kiinnostaako teidän vauvoja televisio? Mulla menee välillä aivan hermot, kun tyttö on niin teeveen orja. Tuijottaisi varmaan vaikka maailman tappiin telkkaria, jos antaisi. Varsinkin usein toistuvat äänet, kun mainoskatkot, uutisten tunnusmusiikki ja kaikkein paras on ykkösen sininen sääpallo... Pidänkin telkkaria paljon kiinni päiväsaikaan.
 

Yhteistyössä