TOUKOKUUN TOIVOTUT

Huomenta! Tänä aamuna ekaa kertaa hieman ällö olo, ei oikein puuro maistunut.. Väsyttää vaan kamalasti. Itku on kyllä tosi herkässä, mitenköhän uskaltaa tänään katsoa elämä lapselle-konsertin, siinä on aina niin koskettavia tarinoita..

Mukavaa keskiviikkoa kaikille!
 
Argh... Miulla on ihan äly huono olo... :x Miten miä selviin töissä??? Tiiän jo edellisestä et kun tää ei jää aamuun tää huono olo vaan on koko päivän!!! Ottaa päähän! Oon ollu muutenkin jo töistä pois paljon ja vasta puoltoista kktta tuossa paikassa takana! Muutenkin ollu tosi noloa kun tulin heti raskaaks ku pääsin töihin ja sit sairaslomailet ja nyt sit jään pois jo monta kktta ennen ku ois työsopimus loppunu. :( Ja sit työkaverit vielä syyllistää noista sairaslomista kun joutuvat ite tekee pidempää päivää sit jos yks on pois! Ei kiva! Miä siis oon joutunu töissäkin kertoo kun oon ollu tosissaan pois paljon niiden polikäyntien takia. Ja nyt oiskin jo mahdoton peitellä kun huono olo ni saa juosta vessassa yökkäilee vähän väliä.

Tosin ollaan muutenkin kertoiltu asiasta. Miä aattelen senkin asian niin et sit jos menee kesken ni miun ei tarvii selitellä et miks on paha olla ja pystyn kuitenkin kavereille ja perheelle asiasta puhumaan ja saan tukea. Ja lapsetkin meillä tietää kun oon ollu sairaslomalla kotona ja sit ipanat ollu kuitenkin hoidossa ni pitäny kertoo et miks äiti ei viitti oikeen nostella kauheesti ja kun joutunu siellä lääkärissäkin käymään... Onnessaan vauvaa oottelevat, mut on kerrottu myös elämän realiteetit et ei voida vielä varmaksi sanoa et se vauva jaksaa maailmaan asti tulla.

Miä lähen mittailee tänään jo hemoglobiinin kun yöllä vuosi verta nenästä ja vasta kahden vkon päästä on se ensimmäinen neuvola. Tosin tuosta esikoisesta en tarvinnut kun vasta viimeisen vkon syödä rautaa. Toivottavasti tämäkin menisi niin helpolla.

Pahoinvointiinkin terkkari mietti että jos näyttää että saan oksentaa monta kertaa päivässä niin mietitään sitten sairaslomaa siitäkin. Toivottavasti tämä hellittäisi kuitenkin tästä vielä! Tosin pitää ottaa positiivisesti että tietääpähän että kaikki on hyvin kun oireet pysyy. Mitenköhän muuten jos sikiö kuolee kohtuun niin jatkuuko nuo raskausoireet kuitenkin siihen kunnes tulee ulos??? Oliks kellään siitä kokemusta?
 
Voi Elz83N
Sun raskaus ei ainakaan liian iloisesti oo päässy alkamaan! Sulle on kertynyt kyllä liian paljon ikäviä "sivuvaikutuksia". :hug:
Toivottavasti pahoinvointi pian sulla helpottaa!

Jostain luin, että raskausoireet loppuu heti kun sikiö menee kesken, vaikka vuoto alkaisikin vasta vähän ajan kuluttua. Mut paremopaa tietoa mull aie ole, enkä ees muista, mistä ton luin. Varmaan joku tietää paremmin!

Opiskelijat tosissaan on tainnu tajuta, mistä on kysymys, kun tänään yks ryhmä keksi ryhmätyöaiheekseen raskauspahoinvoinnin. Että se siitä salailusta sitten! Voi toki olla ihan sattumaakin, muttamutta... :whistle:
 
Huomenta vain kaikille!!

Elz83N: Mulla on sama tilanne siinä suhteessa, että olen ollut uudessa työssäni vajaan 2kk ja sopimusta olisi tuonne maaliskuun loppuun asti, enkä tiedä, että jaksaako enää siinä vaiheessa töissä olla. Mitenkähän se pomo suhtautuu asiaan kun olen uusi ja nyt jo raskaana, voiko se antaa potkut tämän takia, koska olen vielä koeajalla? Mutta jos odottais jonnekin 12rv vasta kun kertois. Mutta pakko myöntää että hieman "pelottaa" kertoa. Onko muilla ollut samantyyppisiä kokemuksia?

Me ollaan poikaystäväni kanssa kerrottu molempien vanhemmille, ei sitä vaan osannut pitää asiaa salassa. Vaikka kyllä piti painottaa niille että ei vielä hirveästi kannata juhlia, kun näin alussa ollaan.

Hieman alkaa ärsyttää tämä jatkuva väsymys, vaikka nukun tosi hyvät yöunet joka yö. Mutta väsyttää jo heti kun herää, toivois vain että voisi jatkaa unia pitkään ja pitkään =) Muita oireita ei vielä oikeastaan ole, paitsi pikkuista alavatsa nippailua.

Vointeja kaikille mamitsuille!!! :hug:
 
Hei kaikille...
Oli pakko tulla fiilistelemään kun itse olin vuosi sitten samassa tilanteessa. Nyt mulla on jo semmonen 4 kk ihana poika joka oppii kokoajan uutta, ei tuu aika pitkäks, päinvastoin.

Oikein paljon onnea teille kaikille ja toivottavasti kaikki pysyy matkassa mukana!!!

Tyttö83
 
Piti vielä semmonen juttu sanoa tosta raskausoireiden loppumisesta keskenmenon yhteydessä. Oireet loppuu vähitellen sitä mukaan kun raskaushormoni häviää kropasta. Siinä voi mennä viikkokin.
Yrittäkää kaikki kestää oireidenne kanssa, mä oksentelin jouluun asti eli rv 20. Multa saa sympatiat osakseen kellä on kovasti pahoinvointia.

Tyttö83
 
Neljän haamun jälkeen sain vihdoin kunnon plussan tänä aamuna. Isäntä toi illalla vielä yhden testin, vaikka meinasinkin, etten enää testaile. Onpahan nyt sitten ainakin varma juttu. =)

Soitin neuvolaan vihdoin tänään ja sain ajan neuvolaan 27.9 ja neuvolalääkärille 2.10. Mukavaa, kun ei tarvitse odottaa kuin kaksi viikkoa. Esikolta ensimmäinen neuvola oli vasta kaksi viikkoa myöhemmin.

Täällä flunssa vaivaa sekä esikoista että muuta perhettä. Alkavaan flunssaan kun lisää tämän väsymyksen, niin ei ole hurraamista. No, kuluuhan ne vapaapäivät näinkin. Tänään on enemmän vihlonut alavatsasta ja aavistuksen hirvittää kestääkö kaveri mukana. Toivottavasti...

maviks 5+4
 
Heissan kaikille!
Hyppään tänne teidän joukkoonne mukaan, jos vain mahtuu :wave:
Minä olen 26v kotiäiti ja mies 28v yrittäjä, perheessä 5lasta ja nyt
kuudetta odotellaan syntyväksi toukokuulle. Eka testi, jonka tein, näytti
negaa 2päivää menkkojen oletetun alkamispäivän jälkeen. 2viikon odottelun jälkeen vasta tuli positiivinen vastaus.
Nyt hissuksiin mennään ekat viikot. Minkäänlaisia oireita ei ole ilmaantunut vielä, joten hieman mietityttää miten menee.
Plussasta olen maininnut vasta parille ystävälleni. Isommilla viikoilla sitten vasta laajemmin kertoillaan, ekaksi tuleville sisaruksille.

Onnellista odotusta kaikille :heart:

 
Moikka! Tervetuloa monitoimityökalu (!). maviks: mäkin soitin tänään neuvolaan. Sain 4.10 sen ajan. Vitsi kun jännittää, että pääsenkö tän raskauteni kanssa ylipäätään sinnekään asti. Onneksi neuvolantäti vaikutti tosi kivalta!
 
santtra: Ei sun tarvitse töissä kertoa raskaudesta vielä, vasta 2kk ennen äitiysloman alkua muistaakseni on kerrottava. Eli voit hyvin jättää asian omaan tietoosi ja kertoa esim. sitten kun koeaika on päättynyt.

Tervetuloa monitoimityökalu ja maviks!

Elz83N: Kuulostaa tosi kamalalle sulla tuo alkupahoinvointi! Kovasti vaan voimia..

Mä varmaan maanantaina soitan neuvolaan, tänään on semmonen outo olo ollut koko päivän, ehkä nälän ja huonon olon yhdistelmä. Nukuin taas päiväunet kuopuksen kanssa. Väsyttääkö muita kamalasti?
 
Kävin sit neuvolassa... Hempat ihan ok. Sain nyt sit kuitenkin saikkua ens vkon loppuun kun kerta tota pahoinvointia on... Töissä alkovat vaan vihjailee et mites ku siä oot ollu näin paljon heti alkuunsa nyt sairaslomilla... :( ku ei se nyt ihan niin suunniteltu juttu ollu et tuun raskaaks ja minkä miä näille oireille voin!!! Vituttaa!!!
 
Päivää taasen!

Juu, ei tuosta raskaudesta tosiaan tarvitse kertoa ja se ei ole irtisanomisen peruste. Koeajan osalta en osaa kommentoida, mutta vakituisessa työsuhteessa ihan selvä asia. Koeaikanahan kummallakin osapuolella on mahdollisuus purkaa työsopimus, mutta nuo perusteet ei minun mielestäni saa olla työntekijän raskaus. Itsekin aloitin nykyisen työni helmikuussa kuluvaa vuotta ja nyt sitten reilun vuoden jälkeen jään mammalomalle. Tuntuu vähän keljulta, mutta tähän elämään kun kuuluu niin paljon muutakin kun työ! Eli ei oteta siitä sen enempää pianeita :)

Berry 76: Kyllä väsyttää ja viluttaa! Anoppi oli viime yön kylässä ja jännäsin miten pääsen sängystä ylös ilman normaaleja yökkäyksiä. Onneksi sain pidettyä sisällä. Meillä kerrotaan uutiset vasta vähän myöhemmin. Tosin siskolle (teidän lisäksi) on pitänyt jo asiasta avautua :) Nooh, onneksi on tämä palsta :) Lisäksi olen imenyt tietoa googlettamalla. Kamalan paljon kiinnostaa sikiön kehitys eri viikkoina. Ono jollakulla hyviä sivuja takataskussa?

Kekseliästä keskiviikon jatkoa kaikille!

Ai nii, onnea uusille plussasta :heart: Meillä on komea ja aktiivinen joukko jo täällä toukokuun toivotuissa, kivaa =)
 
Elz83N: Yritä olla välittämättä mitä töissä sanovat! Kun jokainen raskaus on erilainen, ei ikinä voi tietää miten raskaus sujuu. Tiedän useita, jotka on joutunut ihan tiputukseen pahoinvoinnin takia. Ne, joilla alkuraskaus sujuu ilman suurempia pahoinvointeja ym. ei varmasti asiaa ymmärrä, jos kuvittelevat muilla olevan samanlaista.

Mulla siis ei ole ollut aiemmissa raskauksissa oksentamista, mutta molemmilla siskoilla aivan tosi voimakas pahoinvointi, toisella jatkui rv 20 asti. Oon vaan voinut kiittää onneani, ettei mulle samanlaista ole tullut. Tosin tästä raskaudesta ei vielä osaa sanoa, voihan sitä vaikka tullakin.

Joka tapauksessa, nyt vaan lepäilet ja otat rennosti. Jätä työkaverien kommentit omaan arvoonsa.

paivansade73: ainakin löytyy raskausviikot ja sikiön kehittyminen http://www.helistin.fi/?page=7642486 ja http://www.liberovaipat.fi/Pages/Pregnant/CalendarDefault.aspx?id=3050
 
mouku80: Kun soitin neuvolaan, niin terkka käski alkaa syömään d-vitamiinia. Monivitamiinin d-vitamiini ei riitä, siinä on vain 5 mikrogrammaa, kun suositeltava päiväannostus raskaana olevalle on 10 mikrogrammaa. Ruuasta d-vitamiinia ei juuri saa. Ei se nyt varmaan ihan noin tarkkaa oo, mutta näin mua ohjeistettiin.

Mun tekee niin mieli kertoa koko maailmalle!!!! :D
 
Pippa: mulla ainakin lukee niissä raskausajan multivitoissa et annostus on 1-2 kpl/vrk. Eli jos ottaa 2 x 5 niin sithän se olis se 10. :) Ei nyt tosin oo se oma purkki tässä käden ulottuvilla. Munkin tekee mieli kertoa kaikille, tuntuu et oon vähän omissa maailmoissa niiden kanssa joille en oo kertonu. Porukka kysyy et mitä kuuluu ja pitää vaan olla "mitäs tässä"...

Mä oon jotenkin tosi varautunut, pelkään että kuinka todennäköinen km vielä on. Mulla on vasta 5+3. :|
 
Mun on varmaan nyt pakko soittaa jollekin ja kertoa. Oikeastaan mulla on kolme vaihtoehtoa:
1 Paras ystäväni, joka tietää yrityksestä, mutta ei samassa elämäntilanteessa. Ei välttämättä ymmärrä intoilua tässä vaiheessa. Hän on kyllä vauvan tuleva kummitäti.
2 Siskoni, joka varmaankin suhtautuisi nihkeästi asiaan, koska aika ei ole hänen mielestään oikea (ei omakotitaloa, autoa, eikä koiraa ). On kuitenkin lapsirakas ja lämmettyään varmasti rakastuisi tädin rooliin.
3 Äitini, jonka reaktiota en osaa yhtään arvata..

Keneltä saisin teidän mielestänne parhaiten tukea? Kenelle itse ensimmäisenä olette kertoneet/kerrotte?
 
Ihanaa, ei tarvitse olla kuin muutama tunti pois koneelta , niin on tullut monta sivua luettavaa.
Omassa olotilassa ei kummempia muutoksia, iltapainoitteisesta kuvotuksesta on tosin siirrytty kokopäiväiseen
:x
Väsymys on kovaa, ja vaikka kuinka yrittäisin saada päivisin tuon 2 veen unille jotta pystyisin itsekin huilaamaan hetken, niin ei onnistu millään. No, yöt sitten nukutaan onneksi hyvin.
Täytynee lähteä keittiösulkeisiin
:wave:
Ja uusille plussaajille onnentoivotukset!

Pippa kyseli kenelle on kerrottu: minä kerroin muutamalle hyvälle ystävälleni, suunnilleen samassa tilanteessa oleville (molemmilla pieni vauva)
Oman ja miehen suku saa tietää sitten myöhemmin, ajankohtaa en ole edes tarkemmin ajatellut.
 
heippa kaikille!!
paljon on tullut tekstiä,oon aika paljon vaan käyny lukemassa pikasesti teidän juttujanne,
mutta nyt pääsin itekki kirjottelemaan =)
me ei olla kerrottu kellekkään viellä ja aattelin odotella sinne np-ultraan asti..mulla oli km viime vuoden alusta ennen nuorimmaista ja se on jättänyt pelon persuksiin :ashamed:
haluaisin mennä varhais ultraan tarkastamaan että kaikki on niinkuin pitää,
koska tuntuu et alan sekoomaan näitten oireiden tarkkailussa |O
omasta mielestä oireita ei pahemmin ole ja sekös pelottaa!
huomenna varailemaan ultra aikaa!sorry..tuli pelkkää omaan napaan tuijottelua,mut nyt tarttee mennä..kirjotellaan :D
 
Mulla tulee netin laskureiden mukaan lasketuksi ajaksi 1.-3.5.2008.
Että ekaan neuvolaan asti ajattelin tuota 3.5.2008 itse pitää 30vrk:n
kierrolla. Synnytyssairaala on SeKs.

En jaksanut ihan koko ketjua lukea läpi, kun niin kauheasti jo teksiää..
Mut olisko jollakin kokemusta LadyVita+:sta?
Ostin tuollaisen paketin ja ohjeessa oli 3tabletti/vrk.
En ehkä ihan taida saada kolmea otettua. Ahdaskurkkuinen kun olen niin pelottaa että jää tabu kurkkuun jumiin :ashamed:
Auttaakohan jos alkuun ottaisi vaan yhden päivässä?

käpy 7+0 :heart:
 
Voi jeesus, kun ei tuntia malta pysyä pois. :p Soitin sitten kuitenkin yksityiselle ajan varhaisultraan rv6+5. Se kätilö sanoi, että pitää olla rakko täynnä!? Tarkoittaako tuo sitä, että ultrataan mahan päältä? Ei kai noilla viikoilla mahan päältä vielä mitään näe?
 
tervehdys kaikille! Joku kyseli väsymyksestä....kyllä väsyttää ja ihan törkeesti. Töissä on niin tuskaa. Aamusin ja nytkin on huono olo...en oo oksentanu, mutta öklö olo vaan. Toivon et menis näin, ettei pahemmaks menis. Töissä en ole kertonu...eikä olla vielä kenellekään puhuttu. Pippa, mä kyllä olettaisin että ei vielä mahan päältä...
 
monitoimityökalu kiva,ku joku muukin kuudetta odottava tulee mukaan. Aattelin jo, et oon aika kummajainen, ku ainoa niin ison perheen äiti täällä palstalla. Tai tottahan se on, et harvoilla nykyään on niin monta lasta. :heart: Mulla ei vieläkään oo kunnon oireita, pientä kuvotusta iltaisin, mut ei mitään muuta. En oo vielä neuvolaa varannu, ku sitte saa taas ravata siellä ihan tarpeeks. Kuitenki olis kiva kuulla sydänäänet jo, ni täytyy yrittää tohon 9-10 viikolle saada aika. Mulla on sillon aina kuulunu äänet muissa odotuksissa. Voimia teille, joilla on pahoinvointia, varmaan hirveetä. :flower: Mut silti te tiedätte, et vauvanne voi hyvin, ku raskaushormonin määrästä se oksentelu ja pahaolo kai johtuu. Me oireettomat pelätään varmaan enemmän, et kesken menee, ku ei ees okseta kunnolla. Iloa iltaan kaikille! =) Laurenzia 5+6
 
Keskiviikkoiltaa kaikille! Väsyttää :/ , yöllä nukuin 7,5 h ja täs iltasella nukuin 1,5 h ja hyvin voisin mennä sänkyyn jo yöunille. En taida kuitenkaan malttaa.
Töissäkin haukkotelen jatkuvasti niin, että suu meinaa revetä |O . Mutta onneksi tietää, että tuo väsy kuuluu asiaan. Tää on varmaan typerä kysymys, mutta kysyn silti :ashamed: . Olen joskus kuullut, että raskausaikana hiusten värjääminen ei välttämättä onnistu. Onkohan värjäämisestä jotain haittaa sikiölle? Jätän suosiolla värjäämisen kyllä väliin, jos siitä on jotain vaaraa. Kunhan nyt vain mietiskelin, kun tarttis varata kampaajalle aika.

Niin vielä oireista. Mulla on ihan mieletön nälkä koko ajan. Ei tosin tarvi syödä juuri mitään, kun se helpottaa, mutta koko ajan tekis mieli syödä jotain. Kuinkahan suureksi norsuksi sitä näitten tulevien kuukausien aikana oikein turpoaa :D
 
weiss
Heippa kaikille!! ÄÄk, tätä väsymystä!!! Miekin haukottelen vessassa ravaamisen välillä koko ajan.. Maha pömpsöttää, että alkaa pian töissä aatella, hih.. Koska tuo turvotus laskee??? Tuosta parturissa käynnistä Marimint81: Mie ainakin parturilta kysyin, kun esikkoa oottelin ja sanoi, että ei ole vaaraksi sikiölle, ainoa ongelma saattaa juur olla nuitten värien kanssa, että voi sävy heittä toivotusta.. Ja kyllä tuosta puhuttas, jos siitä haittaa olisi. Ite ainakin käyn ja aion käyä, kunnes toisin todistetaan.. Nyt hyviä öitä kaikille ja vointeja!!!
 

Yhteistyössä