TOUKOKUUN TOIVOTUT

Iltamia...

Onnea taas uusille plussaajille ja tervetuloa mukaan

:attn: kuka haluaisi kaksi kissaa??? :headwall: oli mukava yllätys kun tultiin typyn kanssa vierailulta kotiin, meidän ihana lutunen karvapalleroinen oli käynyt pikkupikkukakilla ja sitä itseään oli sitten tarttunut tassuun ja sitten sillä p*skasella töppösellä talsittu ympäri kämppää :headwall: nyt sitten koko kämppä tuoksuu tolulle :kieh:

JAKSUJA KAIKILLE PAHOINVOINNIN KANSSA TAISTELEVILLE, itselläni vielä vähän armonaikaa jos samalla lailla käy kun typyn kanssa. Tosin tänään sai duunissa vähän nieleskellä kun leikkaussalissa kärysi ihana "lihan" tuoksu (suonta poltettiin) :x

pippa: vaikeaa sanoa, kenelle kannattaisi kertoa ensin:/ mieti kuka heistä on se ihminen keneen yleensäkin turvaudut ja luotat?! itse kerroin typyn odotuksesta ensin äidilleni, joka odotti sitä uutista kuin kuuta nousevaa... tästä odotuksesta olen kertonut muutamalla ystävälle sekä miehen siskolle. Vanhemmillemme kerromme vähän myöhemmin, ei vielä suunnitelmaa pahemmin siihen. Itse haluan keksiä kertomisen varalle jotain ikimuistoista esim. esikon odotuksesta kerroimme sukulaisille kortein, jossa oli runo etusivulla
"salaisuuden suuren, kuiskaan mukaan tuulen. On masussa pienet sormet ja varpaat, nyt sen jo varmaan arvaat"
ja kun sivun käänsi niin siellä oli ultrakuva pikkuihmeestä ja laskettuaika :heart: miehen vanhemmille ehkä kerrotaan sukujuhlissa ensikuussa pukemalla typylle paita, jossa lukee "isosisko", mitä mieltä?

Te, joilla jo ennestään lapsi niin suhtaudutteko ns. rauhallisesti tulevaan ilman turhaa"hysteriaa". Itsellä niin kovin seesteinen olo :p tottakai sitä miettii onko kaikki hyvin. Mutta esikon kohdalla olin ihan vauhko, oikeesti :kieh: ultrassa juoksin moneen otteeseen,pelkäsin koko ajan, että jotain kamalaa tapahtuu jne. eli onkohan aikalailla yleitä esikoisen kohdalla tämmöinen?
 
Toukokuun Toivotut syyskuussa


25.4
TyyneTäti...............viides


27.4
Mollakka.................kolmas
Elz83N...................kolmas..........Mikkelin keskussairaala


1.5
nättitähti...............kolmas



3.5
HelmiPihlaja............esikoinen
Mimosa81..............esikoinen..........TYKS


4.5
paivansade73.......kolmas.....Kätilöopisto tai Naistenklinikka


5.5
hes
PMMP76
Kuuhullu ..............kolmas.........KOKS


6.5
ToukoMuru...........esikoinen
onnellinen81
Pötkis...................neljäs


8.5
carmen.............esikoinen.........Jorvi
santrra ..........esikoinen.......Kuopion Yliopistollinen sairaala


9.5
summer 81...........toinen.............Jyväskylä
Laurenzia..............kuudes...........PHKS


10.5
Annaliina73............kolmas..........OYS
autumn84..............toinen
samary
maviks...................toinen............KOKS
Marimint81.............esikoinen


11.5
poika04...............toinen.......Kuopion Yliopistollinen sairaala



12.5
Annastiina69...........neljäs..........Jorvi
katrinainen
weiss.....................toinen



13.5
Lahja
dedefilus .............kolmas


14.5
singa.....................kolmas..........Kätilöopisto
beccy.....................toinen
tapsu85.................toinen...........Mikkelin keskussairaala
wilhelmiina81...........toinen


15.5
äippä 84 ................kolmas..........SatKs



16.5
pippa.....................esikoinen
Elriina ..................kolmas..........KOKS



17.5
sisarHENTOvalkoinen......toinen........Jorvi
Saara............toinen.............OAS



lisäksi ei la

Maarikki
suzette
Pikkunen.................viides
toukomamitsu..........esikoinen
berry76 .................neljäs
mouku80.................esikoinen
iitu84......................esikoinen
monitoimityökalu......kuudes

 
Hei kaikille minäkin liityn mukaan joukkoon!

Tein tänään yllätysplussat, kun täti oli myöhässä. Mitään oireita ei ollut eikä ollut eka kerta kun monkkarit oikuttelee, joten oli todellinen yllätys.. vieläpä kun ehkäisy on ollut ne kuuluisat "varmat päivät". Vajaan vuoden ikäinen poika meillä on esikoisena ja nyt siis seuraava tulossa :)

Eka syntyi Kokkolassa.. näillä näkymin tämä Oulaisissa, koska ei oltu ihan tyytyväisiä Kokkolaan. Nyt päiviä on 4+5 ja vielä sulatellaan uutista.

Oireita ei ole oikeastaan ollut.. paitsi että pinna palaa herkästi ja ehkä nyt tänään makean himo on hieman hellittänyt. Tämä oli viime raskaudessakin ja toivottavasti myös tässä. Painoindeksini hipoo muuten nyt 30:ntä, joten olisi kiva saada vinkkejä millä tuo paino pidetään kurissa :attn:

Mukavaa odotus aikaa kaikille ja niitä jarrusukkia nyt erityisesti alkuun!
 
Marimint: Mistäköhän lie tuo hiustenvärjäyshössötys alkujaan? ite olen ainaki molemmissa aiemmissa raskauksissa värjäillyt tukkaa, eikä ole mitään seuraamuksia ollut.. ja jos nyt maalaisjärjellä funtsii, niin eihän se väriaine sieltä päänahasta mihinkään imeydy...
pippa: Luulisin että sisäisen ultran tekevät, näkevät vain paremmin kun rakko täynnä...
 
Huomenta! :wave:

Pippa: mä olen kertonut jo kuudelle ihmiselle, eli en tosiaankaan osaa pitää asiaa omana tietonani. :ashamed: Heti miehen jälkeen kerroin parille parhaalle ystävälle, ja sen jälkeen äidille. Sittemmin on vielä pari kaveriakin saanut tietää asiasta. Toisaalta uskon et jos tulis km niin haluaisin siitäkin puhua avoimesti, joten ei kai sitten kertomisella niin väliä...

Marimint:Mäkin olen miettinyt tota hiustenvärjäystä, etenkin kun ite oon käyttänyt vaalenusväriä ja tuntuu että se on aika ytyä tavaraa. En varmaan uskalla nyt värjätä ainakaan ennen kuin olen puhunut jonkun lääkärin tai vähintään terkkarin kanssa.

Edelleen aivan oireeton olo, tein vielä tänään raskaustestin kai todistaakseni itselleni, että todella edelleen olen raskaana! :LOL: Se vähän helpotti, kun neuvolantäti eilen sanoi, että ellei tule vatsakipuja ja verenvuotoa niin sitten raskaus jatkuu. Sori, saatan kuulostaa idiootilta mut tää kaikki on mulle vielä niin uutta. Se täti sanoi myös, että oireet voivat alkaa vasta parin vk:n päästä (vk:lla 8).
 
Huometa taas!

Kiitos Berry76. Noi Liberon sivut oli kivat, niillä en ole vielä aikaisemmin käynyt. Pitää lisätä suosikkeihin.

Tuosta hiusten värjäämisestä sen verran, että ei se ole haitallista, asia on tarkistettu kampaajalta. Tässä vaiheessa hiuksia lähtee muutenkin (ainakin minulla). Keskiraskauden jälkeen pitäisi helpottaa...

Mietin tuossa, että noista lisävitamiineista saisi varmaan apua tähän väsymykseenkin. Ukkorukka saa viettää illat itsekseen, kun olen jo iltauutisten aikaan höyhensaarilla. Normaalisti olen valvonut melkein tuolle puolille öin.

Töissä yksi on alkanut jo epäilemään ja vihjailemaan väsymyksen ja vessassa ramppaamisen syistä. Nooh, eihän siinä, jos asia paljastuu, niin sitten sen mukaan. Näitä oireita kun ei voi oikein salaillakaan. Tyttärelle olen jo asiasta kertonut. Tai oikeastaan asia selvisi munauksella. Jemmasin plussatestin vessapaperiin käärittynä käsilaukkuun. Olisin heittänyt sen sitten roskia vietäessä menemään. Tyttö etsi käsilaukusta huulirasvaa ja löysi tarkoin varjellun salaisuuden. Eipä siinä ollut puolta sanaa seliteltävänä :) Nyt sitten odottelee kovasti, että pääsee hoitamaan :)
 
Huomenta!

Tänään ei niin kuvottava olo ole, pötköttelin parikymmentä minuuttia ennen kuin nousin ylös, se tieten ainakin vähän helpotti. Tosin odotan vasta ens viikolla alkavan kunnon kuvotuksen, se pysyi edellisessä raskauksissa helpompana kun söi tiheään hedelmiä tai kasviksia. Rv on joko 5+2 tai 4+6, laskeeko sitten oman kierron vai minkä mukaan.

sisarHENTOvalkoinen: mulla kakkosen ja kolmosen odotusaikana ei ollut mitään hirveää hysteriää, tosin kolmosen loppuraskaudessa sitten oli, johtuen raskausmyrkytyksestä. Ja nyt tuntuu, että tämä mun tilanne tekee sen, että tämä raskaus varmasti huolestuttaa koko matkan ajan, vaikka yritän kyllä olla turhia murehtimatta etukäteen. Mies ei ainakaan ole vielä ilmaissut huoltaan, vaikka etukäteen nimenomaan hän pelkäsi mahdollista raskautta toksemian takia, nimet sillä jo mielessä ;) Koitin sanoa, että eiköhän ole turhan aikaista vielä miettiä...

Tervetuloa uusille! saaara: taidat olla jostain lähialueelta :wave: Itselläni kaksi ensimmäistä syntyi Oulaskankaalla, kolmas sitten Oulussa raskausmyrkytyksen takia. Nyt olen vielä kahden vaiheilla, kumpaan sairaalaan haluaisin. Jos kaikki sujuu hyvin ja pääsen ihan viimeisille viikoille, varmaan tuo Oulaskangas sitten, kun on lähempänä. Se on kuitenkin semmoinen pienempi paikka, vähän 'kodinomaisempi'.

Meidän uutisesta ei tiedä vielä muut kuin minä ja mies. Eilen käytiin anopilla kylässä ja tuli, kas kummaa :whistle: , puhetta vauvoista ja raskaanaolevista naisista. Luulen kyllä, että anoppi ehkä yllättyy/järkyttyy eniten meidän uutisesta, tuo kolmonenkin oli kyllä monelle melko paukku. Siskon kanssa eilen juteltiin puhelimessa, hänelle viimeksi kerroin jo aikaisessa vaiheessa. Nyt varmaan kerrotaan ensin pojille ja sitten muille, eikä ennen 12 viikkoa joka tapauksessa.

Onko muilla lähipiirissä tulossa vauvoja/vauvan yrittämistä? Mun vanhempi sisko nimittäin jo keväällä kertoi, että he vielä yrittävät saada vauvan, mutta vielä ei ole uutista kuulunut. Heidän nuorimmainen on 1v2kk pian. Mun sisko ei voi kovin pitkään salailla, kun perinyt äidiltämme ja mummultamme raskauteen liittyvän jutun eli raskauden aikana kasvaa runsaasti karvoja joka puolelle kehoa ja erityisesti kasvoihin. Eli raskauden näkee jo hyvin varhaisessa vaiheessa, ainakin jos asian tietää. No kuitenkin, mua hieman se nyt jännittää, miten sisko suhtautuu tähän meidän uutiseen, jos heillä ei tärppääkään lähiaikoina. Kun me ei mitenkään olla huudeltu vauvakuumeesta, vaikka mulla se vahvana on ollutkin jo alkuvuodesta asti. Oon yrittänyt hieman sitä jarrutella, kun miehellä ei ollut sitä. Ehkäpä turhaan asiaa jo pohdin, mutta kaikenlaista sitä mielessä liikkuu.

Eilen itkeä vollotin, kun katsoin elämä lapselle-konserttia ja niitä tarinoita kuuntelin.. Tunteet on kyllä pinnassa.

Mukavaa torstaita kaikille!
 
berry76 meillä ei vielä tiedetä lähipiiristä vauvauutisia, mutta toivottavasti pian... =) Veljen vaimokkeella on kahdeksi viikoksi pillereitä ja sitten alkaa yritys. B) Toivottavasti tärppää niin saadaan serkuksille pieni ikäero! Muuten ei varmaan ole odotettavissa vauvauutisia. Meidän lähipiiri kun päätti lisääntyä nyt elo/syyskuussa. Paljon on siis pieniä lähipiirissä.

maviks 5+5
 
kätilöopisto vai naistenklinikka: Itsellä ei synnyttäjänä kokemusta kummastakaan vaan töiden puolesta sekä ystävien suusta kuultuna... kättärillä synnyttäneet on ollut todella tyytyväisiä kokonaisuuteen + haikaranpesää kovasti kehuneet synnyttäjä myönteisyydestään! Naistenklinikalle on riskisynnytykset pyritty keskittämään, toki myös ihan normaaleja raskauksia hoidetaan ja sinnehän on valmistumassa kokonainen osasto perhehuoneita, jos semmoiseen haluaa =) (suosittelen lämpimästi perhehuonetta)

:attn: Te, joilla useampi lapsi, aiotteko seuraavan synnytyksen jälkeen perhehuoneeseen??? Jos haluatte perhehuoneen, niin miten esikoisen hoidon järjestää? Itseäni kauhistuttaa ajatus, että mies lähtee kotiin pikku ihmeen synnyttyä ja jään sitä sitten yksin ihastelemaan ja ihmettelemään häntä :/

Ai niin ja nyt se hysteria ja pelko pikkusen hyvinvoinnista alkaa iskemään tajuntaan. Eilen vielä hehkutin kuinka on muka niin seesteinen olo, ja pyh. Nyt kaik nippailut ja jomotukset saa mut juoksemaan vessassa ja kurkkimaan, ettei lorahda verivuotoa :(

Kauniin kirpakkaa syyspäivää B)
 
Perhehuoneesta: me ei ainakaan oteta, kuitenkin isommilla pojilla on koulu ja kotona täytyy olla jonkun koirasta huolehtimasta. Ymmärrän kyllä, että haluaisi jakaa uuden tulokkaan koko perheen kanssa. Meidän kolmosen syntymä kuitenkin muutti mun ajatusmaailmaa jossain määrin, kun isot veljet näki pikkuveljensä vasta kotona 2½ viikon ikäisenä. Syynä se, että oli flunssa-aika ja näin ollen osastolla vierailurajoitus, vain vanhemmat pääsi vauvoja hoitamaan ja katsomaan. Kamala tilanne oli kaikille tuo..

Onneksi muuten olen kerrankin alkuraskaudessa syksyllä, kuumat ilmat ja huono olo ei ole kovin mukava yhdistelmä. Myöskään loppuraskaudesta ei ole kuuma, vaikka keväälle päästäänkin.


 
Huomenta!

Täällä raskausviikkoja 6+0. Kaikki muuten hyvin mennyt. Pahoinvointi alkanut tällä viikolla varsinkin aamuisin ei tekisi mitään mieli, mutta hirveä nälkä. En ole kuitenkaan oksentanut, mutta tänään ensimmäisen kerran yökkäsin. Jotkut ruoka-aineet ällöttää, mutta kai tää tästä. Kauan tätä yleensä kestää, osaako kukaan sanoa?

Väsymys on myös kova, mutta yöt nukun vähän levottomasti. Pelkään koko ajan tuon kirpun puolesta, ettei se vaan halua tulla liian aikaisin pois.

Meillä on eka neuvolakäynti viikolla 8 ja pitäis varata aikaa ekaan ultraankin aika, kun se on eri paikassa.

Odottamisen iloa ja vointeja kaikille!
 
Hyppään tähän pinoon, rv ei ole vielä varma mutta 5-6 luulisin, kolmatta odottelen :) Väsymys painaa ja huimaa koko ajan, vielä ei ole pahoinvointia - heikko olo tulee nopeasti ellei syö jotain. Ensi viikon perjantaina on ultra, jossa selviää LA ja raskauden kesto.

Täällä synnytetään LKS:ssa.
 
Heippa kaikki,

Olen ihan uusi ja "kokematon" näillä palstoilla...mutta syystä tahi toisesta alkoi kovasti tuossa pari viikkoa sitten kiinnostaa kun tikkuun ilmestyi kaunis ja toivottu plussa =) Ja vielä ekalla yrittämällä. Pelko oli kova että ongelmia raskaaksi tulemisen kanssa olisi, vanhempani "tekivät" minua huimat 12 vuotta ennen kuin tärppäsi. Uskomaton suoritus heiltä, tuosta 8 vuotta jatkuvassa hoidossa.

Laskettu aika näyttäisi laskureiden perusteella olevan 8.5! Toivottavasti kaikki menisi hyvin. Hirveästi tekisi mieli kertoa asiasta jo kaikille vastaantuleville, mutta kaippa sitä pitäisi malttaa (?) että edes ensimmäinen neuvola käynti olisi takana päin .

Olo on ollut hämärä, kovin uninen olen ollut. Kamalasti en ole vielä pahoin voinut, muutamia kertoja lukuun ottamatta. Se tosin hämmästytti kuinka paljon immeinen voikaan palella. Olimme viime viikon kreikassa ja lämpöä oli sellaiset 30-35 astetta päivisin ja illalla laski 25 asteeseen. Ja tuo 25 oli jo aivan liian kylmä minulle, hytisin parvekkeella paksun täkin alla kun muut olivat t-paidoissaan

=)
 
Toukokuun Toivotut syyskuussa


25.4
TyyneTäti...............viides


27.4
Mollakka.................kolmas
Elz83N...................kolmas..........Mikkelin keskussairaala


1.5
nättitähti...............kolmas



3.5
HelmiPihlaja............esikoinen
Mimosa81..............esikoinen..........TYKS
monitoimityökalu.....kuudes............SeKs

4.5
paivansade73.......kolmas.....Kätilöopisto tai Naistenklinikka


5.5
hes
PMMP76
Kuuhullu ..............kolmas.........KOKS


6.5
ToukoMuru...........esikoinen
onnellinen81
Pötkis...................neljäs


8.5
carmen.............esikoinen.........Jorvi
santrra ..........esikoinen.......Kuopion Yliopistollinen sairaala
Jenni30v.........esikoinen?

9.5
summer 81...........toinen.............Jyväskylä
Laurenzia..............kuudes...........PHKS


10.5
Annaliina73............kolmas..........OYS
autumn84..............toinen
samary................esikoinen........OYS
maviks...................toinen............KOKS
Marimint81.............esikoinen


11.5
poika04...............toinen.......Kuopion Yliopistollinen sairaala



12.5
Annastiina69...........neljäs..........Jorvi
katrinainen
weiss.....................toinen



13.5
Lahja
dedefilus .............kolmas


14.5
singa.....................kolmas..........Kätilöopisto
beccy.....................toinen
tapsu85.................toinen...........Mikkelin keskussairaala
wilhelmiina81...........toinen


15.5
äippä 84 ................kolmas..........SatKs



16.5
pippa.....................esikoinen
Elriina ..................kolmas..........KOKS



17.5
sisarHENTOvalkoinen......toinen........Jorvi
Saara............toinen.............OAS



lisäksi ei la

Maarikki
suzette
Pikkunen.................viides
toukomamitsu..........esikoinen
berry76 .................neljäs
mouku80.................esikoinen
iitu84......................esikoinen
khalawah.......... ............. LKS
 
Mahtavaa, miten paljon meita onkaan toukokuisissa! :flower:

Taalla vietetaan viimeista lomapaivaa ja odotan kylla jo kotiin paasya.. Pahoinvointi on ollut jo melkoista ja kellonajalla ei tunnu olevan valia, koska se iskee :/ Hotellin ruoat etovat jo, kun astuu sisaan ja haistaa sen ruoka-aineiden sekamelskan. Koitan syoda paljon hedelmia ja juoda vetta: ne menevat alas, vaikka kuinka yokottaisi. Haaveilen jatkuvasti omatekoisesta muusista ja lihapullista...

Pippa kirjoitteli D-vitamiinista: yksi hyva D-vitamiinin lahde on ainakin maito, jos sita tykkaa/pystyy juomaan. Ja tosiaan Multitabsin Raskaus- vitamiineista saa sen suositellun 10yksikkoa, jos napsii kaksi tablettia paivassa.
Alkaa unohtako monivitamiinien, maitohappobakteerien ja foolifapon+D-vitamiinin lisaksi Omega3- rasvahappoja. Viimeisimmassa Odotus ja vauvat- lehdessa suositeltiin Tri Tolosen oljykapselaita, joita itse hain samantien luontaistuotekaupasta. Ovat aika tyyriita, mutta myyjan mukaan on puhtain (tislattu kahteen kertaan) markkinoilla oleva oljyvalmiste!

Me olemme kertoneet kahdelle ystavallemme, silla paatimme tassa raskaudessa odottaa ainakin siihen asti, kunnes olemme kayneet alkuraskauden ultrassa (joka on muuten maanantaina, iik =) ) kertoaksemme mm.vanhemmille. Oli nimittain kaikille niin kova pettymys viime raskauden epaonnistuminen, silla omat vanhempani odottavat lapsenlasta niin kovasti. Miehen vanhemmat eivat ottaneet asiaa niin rankasti - onhan heilla jo 6 lastenlasta - mutta en kestaisi sita voinnin kyselya jatkuvasti.. Olen sen sorttinen surija, etta haluan selvittaa asiat ylhaisessa yksinaisyydessa enka jakaa pahaa oloani valttamatta kenenkaan kanssa.

Odotan kylla kovasti, etta saan/uskallan toitottaa raskaudestani koko maailmalle!! Alkuraskauden ultran jalkeen ajattelin kertoa ainakin parille ystavalleni.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille! :heart:
 
Kokeilin tuota listaa vähän "päivitellä".
Syyttäkää mua jos joku ei täsmää :whistle:

Tervetuloa uusille mukaan!
Jos tuon listan saisi sitten ensi kuussa ketjun alkuun ja siihen aina aloittaja
päivittelisi tietoja? :wave:

Ei mitään omaan napaan. Yöllä nyt kipeästi vihloi alavatsaa, sitä ollut aiemminkin. Odotellaan..

Laurenzia: Meillä tämä oli ihan suunnittelematon tulokas.
Tosin tiedettiinhän me miten voi käydä, mutta.. Tämän hetkinen kuopus
on vielä ihan vauva, 11kk. Outo mä varmaan olen, kun nyt kuitenkin ihan
innoissani kevättä odotan ja toivon että kaikki menee hyvin.
Tuttavapiirissä lapsiperheet on 1-2lapsisia, harvoissa kolme.
Saa nähdä miten leuat loksahtaa, kun saavat tietää kuudennen tulosta :LOL:

Hauskaa päivän jatkoa!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mouku80:
Ai niin, sitä piti vielä kysyä että onko kellään kokemusta Naisten klinikasta ja Kätilöopistosta, eli kumpi kannattaisi helsinkiläisen valita?
olen huhtikuisista, mutta täällä kuitenkin.
itse olen synnyttänyt naistenklinikalla 2 lasta (03 ja 04) ja yhden keskenmeno synnytyksen kättärillä.
molemmista sain hyvää palvelua silloin.
kättäriltä jäänyt aikaisemmilta kerroilta pas.ka maku suuhun.
en osaa sanoa, valitsisin varmaan kotia lähemmän. tai mihin pääset paremmin menemään yleisillä tms..
=)
itse tätä kolmatta pääsen toivottavasti huhtikuussa "vääntämään" naistenklinikalle :heart:
 
Kiitos sisarHENTOvalkoinen! Mukavaa kun meillä on täällä ammattiauttaja joukossa :) Voitaisiinkin alkaa hyödyntämään näitä meidän ammatillisia osaamisia. Pian osataan kaikki ommella tikkejä, leipoa koreita kakkuja ja raha-asiatkin on laitettu raiteilleen :) Josko sittenkin keskityttäisiin toukokuun toivottuihin tähtihetkiin... Tähän matkan varrelle mahtuu vielä monenlaista mukaan!

Tervetuloa uusille taasen ja :) :hug: plussasta!
 
eli saanko liittyä nyt teihin? :hug: kävin eilen äitiysneuvolassa tekemässä, ja täti tuli hetken päästä sanomaan "kyllä" olet raskaana, tuli heti kaks viivaa...ja olin aivan hämmästyneenä..koska tein viime viikolla ite testin joka näytti selvää negaa...LA olis sitten 5.5, ja nyt olis menossa 7 viikko...toista siis odottelen
 

Yhteistyössä