TOUKOKUUN TOIVOTUT tammikuussa

huomenta! tänne ei kummempaa...hyvä olo, maha kasvaa ja pikkunen, liikkeitä tuntuu samalla lailla mitä tähänkin asti, eli ei ole vahvistuneet..potkuja silloin tällöin.
Torstaina olisi terkalle aika 10.00

Te muuten keillä on ennestään lapsia niin pidättekö hoidossa kun vauva syntyy, vai jätettekö hoitopaikan?? Kun itse aattelin pitää lapsen pph:ssa 2krt viikossa, ettei vallan tylsisty kotona olemiseen :D
 
katrinainen: Oletkä sä saanut mitään ohjeita tai vinkkejä neuvolasta tms noiden iskiaskipujen hoitoon? Mulle vinkattiin vaan sitä kävelystä, että se kannattaa. paikalleen ei saisi jäädä. Viikonloppuna näyttäisi olevan paljon parempana, kun ei tartte koko päivää istua peppu penkissä. Viikolla on sitten vähän huonompi tilanne. Oon ajatellu silleen, että jos alkaa kovin vihoittelemaan, niin sitten pitää huilata, ei tää työ niin hauskaa ole, että menee vauva-asioiden edelle :) Ihan niin kuin sanoit: Mitäpä sitä ei pikkuisen eteen tekisi :)

Tervetuloa Pipa86! Hyvällä tuurilla me sitten punnerretaan poikia kättärillä samaan aikaan :)

Lunta tuiskuttaa ulkona, tulee ihan joulufiilis :) Ihan kiva, että valkenee hieman tuo harmaa maailma, kun muutenkin on niin pimeetä koko ajan. Me käytiin eilen katsomassa taloa, joka oli tosi kiva. Aloin jo mielessäni suunnittelemaan sinne huonekaluja ja Pikku Päikkärille omaa huonetta.

Päikkäri + mamma 23+1
 
Kamala aamu! Ihan hirmu paha olo, oksensin taas pitkästä aikaa ja nyt tuntuu taas vähän siltä että tekisi mieli lähteä "laatoittamaan" työpaikan vessaa. Mistä ihmeestä nää pahat olot aina tupsahtaakin.

Eilinenkään ei niin kiva päivä ollut, olin käytännössä katsoen rampa. Ei tullut kävelemisestä mitään järkky liitoskipujen vuoksi. Jokainen pieni askelkin vihlaisi oikeata kuvetta niin että tuli vedet silmiin. Onneksi tuntuisi olevan helpottanut yön aikana, tosin nyt selkä jumissa kun eilen joutui varomalla varomaan tuota kuvetta. VALI -VALI -VALI. Välillä mukavampi valittaa tänne kun en viitsisi miestä jatkuvasti kiusata :kieh:
 
Jenni: Täällä kanssa kauhea aamu takana kauheet supparit ja päälle pahaolo..lääkäriin oon menossa 12 jälkeen valittamaan tätä eloa..itku tuli aamulla kun säikähdin hullun lailla kun niin kovasti otti. Mies papattaa et nyt kyllä jäät kotia et hän ei kyllä kato kun sä kärvistelet tuolla lailla.
 
Huomenia!
Jopas tämä aamu on valjennut ankeana toisille :( Noh, mä olen sitten poikkeus, mulla on niiiin hyvä ja seesteinen olo... Selvää keskiraskauden harmoniaa siis =) Liitoskipuilut on tosin täälläkin alkaneet, mutta sepä taitaa olla melko pieni murhe..
Kovasti vauva muljaa ja pyörähtelee... :heart:

Ylihuomenna on neuvola, joten sitä odotellessa :wave:

Äippä ja nytty rv 21+5
 
Auttakee...mä en saa itteenni hereille enkä liikkelle tänä päivänä!
Ukkeli lähti seiskan jälkeen töihin ja minä vaan oon haahuillu ihan koko aamun ja päivän :)
No sain minä äsken laitettua tiskiveden altaaseen :LOL: Mutta kuka tiskaa ;)? Ei jaksa, ei...

PieniTytön Tylleröinen kyseli hoitopaikoista. Minä ajattelin ottaa neidin pois hoidosta. Tai meillä kun ei saa täällä pitää lasta osapäivähoidossa pph:lla ( tai kyllä sitä varmaan sais, mutta maksaa täyden hinnan ). Jos vaan olis ollu mahdollista "ale" hintaan, niin sitten tietenkin olisin juuri tuon tylsistymisen ehkäisyn kannalta pitäny neitin 2 pvää viikossa siellä. Pitää vaan yrittää keksiä ite jotain aktiviteettiä...Esim. seurakunnan kerhot alkavat 3 vuotiaille kerran viikossa pari tuntia kerrallaan ja sit onhan se perhekerhokin. Eli eiköhän me niihin siis suunnisteta :)

Kipuja ja kolotuksia löytyy täältäkin jo reippaasti! Tuntuu kävellessä että on tuo alakerta niin kipee, että...Ihan kunnon liitoskipuja siis. Ja alaselkä on kanssa tosi kipee, sekin kävellessä. Edellisessä raskaudessa jouduin käymään alkuraskauden aikana ft:lla, joka sanoi, että mulla on tuolla alaselässä nikamissa joku vika ( siis ne on liian suorassa ) ja saataapi olla hankalaa liikkuminen jossain vaiheessa. Vaan eipä ollu :) Viimeseen asti kävin lenkillä ja synnyutykseenkin kävin hakemassa ylämäestä vauhtia :) Mutta nyt taitaa siis vaivat alkaa jo aikasin :( Ihan liian aikasin! Ei tykkää ei!

Mutta nyt tää torhistautuu ja hyökkää tiskin kimppuun!
Tosin kahvit ensin ;)

Lumista päivää kaikille!

Pipsa ja Onni-Poika 20+4 :heart:

Muoks muoks!
Meni nuo tummennukset ihan päin...kokeillaanpa uuvemman kerran...
 
Mietimpä tässä just yks päivä et enpä olen pojan syntymän jälkeen (marraskuu 04) käynyt salilla tai spinningissä :eek: Nuorempana aivan asuin kuntosalilla tuli varmasti käytyä 5-6 kertaa viikossa... Napatanssi ja vesijumppa on ollut ainoat liikunnat mitä olen sen jälkeen "ryhmässä" harrastanut. Tuli vaan ihan mieletön himo päästä tekemään jotain mut nyt ei auta kun odottaa ens syksyä ja toivoa et viel olis intoa silloin jäljellä (tuskin) :LOL:

Painoa on tullut huimat 0,9kg. Esikoisen kanssa oli tähän mennessä tullut 4kg mut silloin oli lähtö paino sen saman 4kg kevyempi.

Meillä on poika tarhassa 12pv/kk ja varmasti jatkaa samalla tavalla myös sit kun jään himaan. Kesän on tietty meidän kans kotona ja elokuusta eteenpäin sit katsellaan miten lähtee sujumaan kun huomaa et äiskä ei lähdekkään kotoa mihinkään. Meidän pihalta on suora näköyhteys tarhalle... :whistle:

Oltiin aamulla pojan kanssa hiihtämässä. Hän sai 3-v lahjaksi sukset silloin marraskuussa ja nyt päästiin vasta kolmannen kerran niitä testaamaan. Hän oli niin iloinen ja onnellinen lumesta että äiskäkin ihan herkistyi :D Viime talvena poika opetteli hiihtämään ja nyt meno on jo vauhdikasta.

Lumi voi olla petollistakin. Meil ei ollu kävelyteitä aurattu/hiekoitettu ja kaaduin poika sylissä suoraan pyllylleni. Tuli aika kova tärähdys ja toinen puoli pyllystä on tosi arka. Onneksi en vatsalleni! Supistuksia eikä kipuja ole ollut niin toivon et pääsin säikähdyksellä. Onneksi on keskiviikkona se uusinta rakanneultra niin saan varmistuksen et kaikki on kunnossa!

:wave: Vilma puolessa välissä rv 20+0 :heart:
 
Ompas joillakin lähtenyt päivä huonosti käyntiin :( , toivottavasti pahaolo alkaa kohta helpottaa.

Itselläni ei suurempia kolotuksia ole ollut. Ainut mikä vaivaa on lonkat, erityisesti yöllä ne puutuu. Onko muilla ollut tällaista? Kyljellään olen nukkunut, mutta herään monta kertaa yössä, kun sen puoleiseen lonkkaan alkaa sattua, jonka päällä makaan :/ . Aamuyöstä molemmat lonkat ovatkin sitten kipeinä. Kävellessä ja istuessa kipua ei onneksi ole, joten lenkkeilyä ei ole tarvinnut unohtaa. Olen muutamana yönä kokeillut nukkua tyyny jalkojen välissä, mutta ei siitäkään ole ollut apua. Lonkkien puutuminen on alkanut vasta parin viikon sisään, jolloin myös vatsa on alkanut vasta näkyä.

Pikkuinen vipeltää mukavasti masussa. Liikkeet tuntuu vatsan päältäkin, joten saa mieskin jo nauttia vauvelin telmimisestä :) .

-Marimint81 rv 22+2
 
päivänsäde73 en oikeastaan saanut sen kummempia ohjeita. Liikkua pitää, jos voi. nostelua tulee vältää ja levosta pidettävä huolta. Sanoivat vaan, että harvemmin kovin pahaksi äityy. Olen kyllä huomannut, että toisina päivinä on pahempi kuin toisina. Tänään tuntui välillä oikein kipakasti. Nämä on näitä raskauden "ikäviä" puolia, jotka täytyy vaan jaksaa kestää. Mutta olen tosiaan päättänyt ajatella, että kirpun takia tämä on pienen pieni hinta. Positiivinen asenne vaan.

Täällä Norjassa on ruokahyseria menossa ihan hulluksi. Oslossa oli joulukuussa joku raskaana oleva nainen sairastunut listeriaan pastöroidusta kermajuustosta (pehmeästä ) ja nyt on kaiken näköinen ruoka pannassa ja tiukimmat neuvolat ovat pistäneet sitä sun tätä kieltolistalle, toisista neuvoloista riippumatta. Norjassa kuitenkin on Euroopan laajuisen tutkimuksen mukaan yksi puhtaimmista ja vähäbakteerisimmista ruoista. En edes uskalla käydä täällä millään foorumeilla, kun siis ihmiset ovat ihan hysteerisia. kaikki vakuumipakatut leikkeleet, meetwurstit ja muut ovat nyt myös pannassa ja hysteerisimmat välttelevät keittokinkkua, jota olen kyllä hyvällä omalla tunnolla syönyt. kun siitä ei siis edes ole löytynyt mitään bakteereja, ei ole vakuumipakattua jne. Mutta täällä meno alkaa olla niin hysteerista, että joka päivä jollain on joku uusi lista.Kohta tällä ei oikeasti saisi syödä mitään. Onneksi kätilöni sanoi minulle, että tuota keittokinkkua saa syödä jos tuoretta. Muuten en enää saisi mitään leivän päälle. Joten kanssasisaret, yhtään vähättelemättä ruoka-aineiden bakteeri/virus-riskejä, kaikki ohjeet eivät ole kestäviä. Tuntuu siltä, että tänään jonkin syönti on sallittua ja huomenna ei. Onneksi minulla huomenna neuvolalääkäri, aion kyllä pyytää kirjallisena jonkun ohjelistan, että mitä täällä nyt suositellaan syötävän ja mitä ei.
|O :/
 
Heippa hei pitkästä aikaa :wave:

Enimmäkseen käyn tuolla kerhon puolella ja aika vähän tulee tälle puolelle kirjoiteltua, mutta lukemassa käyn aika ajoittain. Oma vointi on kohtalaisen hyvä tällä hetkellä. Liitoskipuja ja supisteluja on päivittäin aika paljon, mutta niiden kanssa pärjää ja töissä jaksan ainakin vielä käydä. Vauvan liikkeet tuntuvat nyt voimakkaampina, joten alkaa huoli pikkuisen voinnista hiljalleen kadota. Istukka mulla on edessä, joten se vaimentaa liikkeitä hyvin. Näin oli esikoisenkin kohdalla.

Tuota esikoisen hoidossa pitämistä ajattelinkin tulla kommentoimaan, kun olen kanssa sitä pitkään miettinyt. Meidän tyttö (1v 4kk) on syksystä saakka ollut päivähoidossa ja viihtyy siellä erittäin hyvin. Näin ollen ajattelin, että voisi virikkeiden kannalta olla hyvä jatkaa hoidossa 1-2 krt/vko. Täytyy ottaa puheeksi päiväkodissa, että millaisella sopimuksella hoitoa voisi jatkaa. Tietääkö joku onko kunnallisessa päivähoidossa jokin minimi hoitopäiviä/kk? Toinen vaihtoehto on jokin kerhotoiminta parina päivänä viikossa. Kesän ajan tyttö on tietenkin meidän kanssa kotona.

Toivottavasti olo paranee niillä, keillä on vaivoja ollut ja kaikki pystyisivät nauttimaan raskaudesta :hug: Aika menee niin nopeasti, että huh huh... :D

Wilhelmiina 21+6 :heart:
 
Heippati!
Huh, mikä lakun syönti kohtaus oli illalla...oli "aivan pakko" käydä ostamassa kotimatkalla ja ahdoin yli pussillisen kertaheitolla!!! Oli hyvää..
Huomenna on ultra! Jippii, toivottavasti kaikki hyvin ja jalat harallaan :)
Lonkat on mullakin ollu oikeestaan kipeimmät, ja just öisin nimenomaan. Ei meinaa pystyä vaihtamaan asentoa, kun koskee niin kovasti. Puutuvat, painuvat, hankala kuvata mitä tapahtuu. Iskias on toinen, mikä vihottelee. Mutta onneks, ainakin vielä, harkkasupparit on pysyneet poissa. Ne oli viime kerralla kaikista rajoittavimmat, kun ei pystynyt käymään edes ravintolassa syömässä! Tuntui että koko pakki halkeaa ja on aivan pakko päästä makuulleen. Siihen asentoon jossa sattui lonkkiin ja joka pahensi iskiasta...Ai ai, kyllä aika tosiaan kultaa muistot...

Palaan varmaan huomenna kertomaan ultra kuulumisia, kunhan kerkeäisin!

Sinuhe ja Onni - vai -Ilona 20+0
 
Iltoja kaikille Oulun kuppeesta!
Hankintoja olen tehnyt sitterin, turvakaukalon ja ammeen verran. Ja sit tietenni muutama vaate. Sain neuvolasta paperit Kelalle toimitettavaksi joten saas nähdä kuin kauan pakkauksessa menee. Vaunut pitäis varmaan kans jossain vaiheessa ostaa.

Muutoin vointi on loistava....kun pysyy puolimakaavassa asennossa :eek: Tänään huimasi kaupassa aika reippaanlaisesti pariinkin otteeseen, joten oli pakko lähteä pois. Lisäksi nämä liitoskivut ovat aivan karmaisevia. Joudun töissä istumaan, kävelemään, kyykkimään jne, joten saa nähdä kuinka kauan tätä pystyy tekemään. Jo muutaman sadan metrin lenkki aiheuttaa niin pahat kivut että :/ ÄRSYTTÄÄ. Olisin halunnut tänään mennä tanssitunnillekin, mutta ei mitään jakoja kun särkee niin paljon...

Nökkönen on aloittanut melkoiset mylläkät massussa. Ulospäin näkyy täälläkin. Ihan samannäköistä kuin jossakin alien-leffassa :LOL:
 
Huomenta kanssasisaret

Täällä siis sairaslomaa vietetään ja kipu sanoinkuvaamatonta alaselkä tulessa..
Meilläkin papu potkiutuu niin että näkyy ihan selvästi massun ulkopuolella =) hauskan näköistä touhua..

Ärsyttää kun tää kipu vie kaikki peti halutkin... |O voi ukko parkaa joutuu elämään ilman kun mää vaan valitan kipuja, kipuja ja kipuja....jospa tää menisi ohitte..Sori vuodatus mutta kun ahistaa kun ei niin ei huvita kun kolottaa :ashamed:

ai niin joku oli sitä miettinyt et milloin sikiölllä on mahdollisuus selvitä jos syntyy luin jostain että 24 viikolta lähtien...

poika04 ja papuseni 22+5
 
Huomenta täältäkin!

katrinainen: Juu, kyllä yästä yli mennään, asennetta riittää :)

Vilma77 kertoi liukastelleensa eilen. Mulle kävi samoin. Otin rönät kun olin kipittämässä ratikkaan. Onneksi mitään ihmeitä ei sattunut, vaatteiden putsaamisella selvittiin. Pikku Päikkäri mylläsi illalla niin vauhdikkaasti, että kaikki on varmasti kunnossa.

Poika04:lla ei mene nyt lujaa. Yritä parannella ja lepää ihan hyvällä omalla tunnolla. Meillä se aktiivisempi osapuoli petihommissa olisin minä. Jotenkin tuntee itsensä niin hehkeäksikin isoine tisseine kaikkineen, mutta ukkorukka on usein niin väsynyt pitkän työpäivän jälkeen, että ehtii urvahtaa ennen kuin pää kolahtaa tyynyyn :/ Ehkä sitten viikonloppuna B)

Semmoista tänne. Menkää varovaisesti kun liikuskelette pihalla, siellä on liukasta!!

Päikkäri+mamma 23+2
 
Kyllä mä meinaan nyt huokasta luvan kanssa ja jos vähänkin pahalta tuntuu haen saikkua lisää ihan sumeilematta..en kyllä osaa oikein vailittaa kunnolla mut kunpahan kerron miltä tuntuu..

ihan kauheeta oikeesti miten tuntuu et kokoajan livettää ulkona liikkuessa tuntuu et vähän väliä meinaa liukastua
 
paivansade73 meilla siis samta ongelmat muutenkin... :D minun kun kovasti tekisi mieli ja mies on ollut koko viikon ihan poikki tyokiireesta... Sain sitten eilen kuitenkin manguttua seksia. :LOL:


poika04 voi sinua. Jaksamista. ja ihan reilusti vaan saikulle. Raskaana on lupa ajatelle itseaan ja pikkuista. Vastasyntyneen selviamisesta, viikoilta 24-25 mahdollisuudet ovat melko hyvat. Viikon 26 jalkeen 70 % selviaa pohjoismaissa ja viikolta 31 mahdollisuudet jo yli 90%. Luin muuten joskus joulukuussa, etta jenkeissa oli selvinnyt jopa yksi viikolla 22 syntynyt. Mutta pyritaanhan kaikki karvistelemaan loppumetreille.

katrinainen ja kirppu 21+6
 
Loppumetreille mennään!

Ja varmasti muutamat sen ylikin. (tarkoitin itseäni) Mulla esikoinen synt. rv 41+0 ja nykyinen kuopus rv 40+1, jos tos voi jotain ennustella niin aika pitkälle mennään :)

Tosin jos "onnistun" osumaan juuri lasketulle päivälle on naapurin mies luvannut siitä hyvästä yhden ekstra konjakkipullon :) (27.5 on myös hänen syntymäpäiävnsä )

Just tuttavan poika syntyi 10 pv lasketun ajan jälkeen.

Joten voikaamme paksusti kaikki ainakin vappuun asti.

Jossu & masuasukki 20+0 (hupsista sitä ollaan puolessa välis)
 
Se konjakkihan on sitten jo tienattu :) Itsellä meni eka 2vko yli, toinen 3vko ja kolmas syntyi tarkalleen laskettuna päivänä. Neljäs käynnistettiin 39+2, joten toivottavasti päästään edes 39:n tällä kertaa.
 
Kiitos kannustuksesta katrinainen: mulla vaan tulee huono omatunto jos jään nyt jo töistä poikkeen :ashamed: Olen aina ollut kauhean tunnollinen.

Jossu-71 toi 27 on munkin syntymäpäivä.

Täällä meillä savossa on jo vähän luntakin toki sitä olisi voinut tulla jo aiemmin ja enemmän..talvi jää kovin lyhyeksi kun lumi tulee niin myöhään. kun jo huuhtikuussa alkaa sitten kevättä tekemään.

voi kun meilläkin olisi toi vonkuminen noin päin :D mut tuntuu et ukko alkaa olla aika kypsä ainaiseen "ei nyt"
 
Hei!
Ja tosiaan, eilen käytiin rakenneultrassa. Kaikki hyvin , siellä se vauva heilutteli ja hieroi silmiään :heart:

Minäkin nään jo vauvan potkut vatsanpäältä, viikonloppuna huomasin :) Muutenkin vauvan liikkeet tuntuu joka päivä, useita liikesarjoja päivässä ja ihan kunnolla jymäyttelee!

Ei tässä muuta ensi viikolla omaa äitiysneuvolaa ja kuopuksen 2v neuvolaa :whistle:
 
Ultrassa kaikki vallan mainiosti. Siellä se pikkuinen poika potkiskeli ja teki linkkuveitsiä. Pippeli näkyi selvästi, ja ei kyllä siitä muuksi enää muutu!

Joudun kuitenki menemään vielä uudelleen ultraan, koska istukka on asettunut aivan kohdun suulle. No, ongelmista pienin, onneksi vauva näyttäisi olevan täysin terve.Nyt me lähetään tämän ensimmäisen pienen poikamme kanssa kaulakkain päikkäreille =)

Sinuhe ja Ukkeli 20+1
 
Moikka kaikille :heart:

Täälläpäs on tapahtunut paljon!!! Ultrat on mennyt hienosti ja moni on saanut selville, kumpi siellä massussa myllää :heart:
Meillä oli viime viikolla ultra ja kaikki oli hyvin, POIKA siellä mennä tosotti tuhatta ja sataa :) Esitteli itsensä harvinaisen selvästi, ihan kädellä osoitti, et katsokaas nyt, täällä on tämmöisiä juttuja :LOL: Vastasi viikkoja hyvin, osa meni muutamalla päivällä yli, mutta se lienee normaalia, kun aipä kätilö muuta virkannut, että oikein reipas ryhdikäs poika on tulossa :heart:

Istukka on mullakin iahn edessä, siksi liikkeet alkaneet tuntua nyt vasta selvästi. Muutamana päivänä vaan muljahteli, mutta nyt liikkeet näkyy ja tuntuu jo ulospäinkin. :p Kova tapaus riekkumaan, aina kun paikoilleen asettuu, on Ru vauhdissa. Isäänsä tulossa, varsinainen fudiksen pelaaja :saint:

SÄDIS Minusta kuulostaa hyvältä tuo ehdotuksesi :wave:

Painosta Minulle tullut yhteensä 7kiloa, olen todella tyytyväinen, koska alku bmi oli ihan mega alhaalla,s airaalloisen luiseva :LOL: Vuosien painon nostamis yritykset on voitettu jo useaan kertaan B) Painoa saa olla ja tulla minun puolesta niin paljon kuin tykkää, jos raskauden jälkeenkin jäisi jotain luiden päälle :eek:

Neuvolakin oli viime viikolla, arvot oli hyvät, vauvan sydän jyskytti 158. Ekan kerran mitattiin Sf, se oli hiukan kaavion ylärajoilla, mutta tasoittuu kuulemma raskauden edetessä :whistle:

Pahoinvointi on tullut takaisin, pahempana, kuin koskaan! Yöllä kylkeä kääntäessä alkaa oksettaas, syömistä enne oksettaa, ruuan jälkeen oksettaa... Olo lähtee vain nukkumalla :/ Noh, pieni paha hyvin voivan vauvan rinnalla :heart: Pakko koittaa ajatella näin...

Nukkuma-asennoista mie nukun edelleen ihan miten sattuu, kyljellään suurimmaksi osaksi, mutta välillä olen herännyt, kun olen nukkunut vatsallani. Välillä öisin on tukala olla ja silloin auttaa vain kylkiasento, tyynyjä jalkojen väliin, niin ei lonkkiin koske niin pahasti.

Eli siis täällä oman navan kaivelun tuokion lopettelee Ru 20+3 :heart:
 

Yhteistyössä