*** TOUKOKUUN TOIVOTUT HUHTIKUUSSA***

weiss Sitä on hankala selittää, varisinki kirjottaa, mutta koko maha ollut vain älyttömän kipeä tää on nyt 5 viikkoa ja nyt vähä helpottaa ettei oo ihan joka päivästä! Ja alamaha ollut myös kipeä, mutta se on eri juttu.. Laittoivat sit labraan kaikkiin testeihin että jos olis jotain tulehduksia, mutta eipä ollut, ja neuvola täti lupas laittaa lähetteen sit äippäpolille että tutkivat tarkemmin mistä voisi johtua, myös vauveli ollut nämä ajat vähän hiljaisempi. Mistään kohdun kasvamisesta tms ei se maha kipu voi olla, niin se neuvola täti (kätilö oikeastaan) meinasi.. :) saas nähdä.
 
Hei!

Tervetuloa Merikalle!

Carmen/ Karpalo: Tuntuu niin tutulta nuo teidän yölliset pyörimiset, mutta siis tänään otan ilon irti ja hehkutan - kun taas ei tiedä noista tulevista öistä - ihanaa olla pitkästä aikaa järjissään eli nukuin siis hyvin, ah!:D

Huomenna aamulla käännösyritys. Pelottaa: mulla on tosi supisteleva kohtu niin pelkään et synnytys käynnistyy. Tosin eihän se siis haittaa kun viikot on about täynnä, mut tää remontti on niiiiin kesken vielä, joten jos saa toivoa niin Papsukka vois kestää viel viikon mahassa... Mutta siis mentävä on. Ketkä olivatkaan menossa kans käännökseen? Koetin tuolla selailla taaksepäin, mut ei osunu silmään. Luin eilen lonkkaluksaatiosta, joka voi olla seurauksena tästä perätilasta: onko jollain kokemusta siitä?

Weiss, painaa joo ja potkiikin tehokkaasti välillä suolta välillä rakkoa... Ja vatsanahka venyy ja paukkuu kun painaa päällään navan kohdalta. No, pääasia et liikkuu!=)

Tuun viimeistään huomenna kertomaan käännöksestä - mut mielellään kuulisin teistä muista joilla sama edessä. :attn:

eeti+papsu 36+5 :heart:
 
katrinainen
ihmeellistä odottamista kyllä siellä sairaalan puolelta, jos voit noin huonosti, niin luulisi niiden käynnistävän sen synnytyksen. no kai ne tietää mitä tekee

saaara ja käynnistys
nkl:llä ne kuulemma nihkeästi käynnistelee, mutta tää on tällästä mun panikointia taas,
kun mullahan on la vasta 12.5, ja nyt jo maalailen vaikka mitä seinälle, että se menis yliaikaiseksi.

carmen ja liskojen yö
kiva kuulla että en ole yksin kipujeni kanssa :)

neuvolakäynti
mulla oli jostain syystä verenpaine koholla ekaa kertaa 134/82 (yleensä siis n.112/70,
mutta neuvolasta sanoi,että esim.huonosti nukuttu yö voi sen aiheuttaa.
ja nukkunut en juuri viime yönä...

viime öinen liskojen yö fiilis johtui siitä, että vauva on laskeutunut melkein kuulemma synnytysasentoon. eli hippu vielä, niin on kiinni siinä.
mutta on siis selkä selkääni vasten pää alaspäin ja katsoo samaan suuntaan kanssani.
ei kuulemma ole se oikea synnytysasento. pitäisi kaiketi olla hieman sivuttain, ja vielä vähän alaspäin.

ja tuo vauvan pää painaa alapäätäni ja tekee tuota ihanaa kipua, kipu kuulemma joko hellittää, jos vauva korjaa asentoaan, tai jatkuu pahempana jos laskeutuu. :LOL: .
no toivottavasti on se 3 viikkoo pari päivää kärsimystä enää.

vauvan painoarvio
nyt viikko 36 ja 3 päivää ja painoarvio 2700-2900 gr.
 
Katrinainen:voimia sinne sairaalaan :hug: Kauaa ei onneks tarvihe enää kärvistellä....

Merika,tervetuloa joukkoomme :flower:

Lääkärissä käyty ja aika yllätyksellinen reissu....
Nimittäin kyseli multa siinä että onko supistellut jne. No enhän miä oo tuntenut kuin muutaman hikisen harkkasupparin n.kerran viikkoon ja vähän on vihlonut. Alapää muuten on kyllä tosi hellä.
Siinä tutkimuspöydällä sitten lekuri huudahti et Ai ei oo supitellut?! Täähän on kolme senttiä auki ja kaulaa puolisenttiä jälellä :LOL: ...että näin voi tapahtua myös aivan huomaamatta,ilman supisteluja B)
Sanoi sitten että tuskin menee yliaikaiseksi ja jos alan tuntemaan niitä suppareita niin herkästi pitäis lähtee sairaalaan,koska tää näin huomaamattomasti etenee,voi aueta mulla aika salakavalasti. Kiinnittynyt ei ihan ollut,mutta ei paljosta puutu... Selkä vasemmalla ja koipeloiset oikealla...mahoton vauhti päällä. Nyt oli sitten yllättäen lapsivettä vähän,mutta siis kuulemma normaalia tässä kohtaa. Painoarvio vajaa 3kg
Paineet oli taas jännityksen takia vähän koholla 129/83,mutta mullahan toi on normi juttu lääkärikäynnin yhteydessä. Pissa puhdas ja painoa tullut yllättäen vain +350g,lääkäri sanoi että sitä on tullut kaikenkaikkiaan hyvin,ei ollenkaan liikaa =) Nyt koknaisuudessaan n.13.5kg.

Eli se on vissiin alettava laittaa noita kamoja paikoilleen kun ei koskaan tiedä...lekurin puheista sai sellasen kuvan että hää ei ihmettelis vaikka tässä kohta jo putkahtais...mutta ite uskon kyllä että sinne laskettuun mennään. Mukava kuulla kuitenkin et ei yliaikaseksi näillä eväillä hirveemmin menis =)

Jännittää.....

Repa ja kutvonen rv 36+1
ps. paikat on sen oloset kuin ois nyrkillä survottu alapäätä...eli "tohjona" sen lääkärin jäljiltä :kieh:
 
Taitaakin Repa repästä ohi muitten mustanahevosena :D

Katrinaiselle kauheasti tsemppiä toivottavasti eivät pitkään enää kiduttaisi sinua :hug:

Äippä mäkään en malttaisi odottaa sitä synnytyssuunitelmaa ollenkaan, kun jännittää nuo mitat et miten riittäävät...ja aika tosiaan vasta 25.4..kauhee jännitys kun ei oikeesti tiedä miten synnytys tapahtuu ei oikein osaa varautua mihinkään..

Eeti: mun mielestä ne suihkauttaa sulle jotain sellasta lääkettä mikä estää supisteluja ennen käännytystä ainakin mulle laitettiin sillon vuonna -04..se laitetaan ennen toimenpidettä ja sit sun täytyy olla lepoasennossa jonkin aikaa ennen tosi toimia..tsemppiä matkaan ja toivotaan et kaikki menee hyvin ja toivon totisesti et saat hellempää kohtelua kuin minä...
 
sisarHENTOvalkoinen

ensi viikolla käynnistetään kun on niin kovin iso vauva tulossa... Mulla on sokerit ihan pielessä, kuten oli myös ekassa raskaudessakin. Nyt siis käynnistetään yli 2 vk ennen la. Ja toinen tyttö siis tulossa. Pojathan on yleensä muutenkin isompia syntymäpainoltaan, minkähän kokoinen maha-asukki olisi jos olisi poika. Nytkin tää tuleva tyttö on varmasti yli 4 kg.
 
eeti täällä yksi joka on huomenna menossa käännytykseen :wave:
jännitää jo ihan pirusti :eek:
tänään oli jollain käännytys.
eilen kyselin neuvolassa onkahan se kovinkin kivuliasta,ei kuulemma pitäisi sattua ollenkaan.
mulla on kanssa supistellut viime päivinä olen jo vähän varautunut jos sattuu synnytys käynnistyyn :/
katrinainen tsemppiä sinne sairalaan :hug: toivottavasti eivät anna sun kovin pitkään kärsiä myrkytyksestä.
 
Anteeksi, nyt vaan omaa napaa, mutta oli niin hektinen aamupäivä, ettei pysty ajattelemaan vielä mitään muuta...

eeti ja toukonuppu: Täällä käytiin tänään käännytyksessä! Tosin kaveri ei kääntynyt mihinkään, joten sektioaika varattiin. Lääkäri tutki ensin, et hyvät mahikset olis kääntöön, kun vauva oli vielä melko pieni (2500g), lapsivettä tarpeeksi ja peppu ei ollu vielä laskeutunu ihan alas. Sitten seurailtiin vauvan sydänääniä 20min ja sain myös sen supistuksia estävän piikin. Itse yritys kesti 5-10min ja tuntui aika kovakouraiselta... Ei siis sattunut, mutta ei se nyt hupiakaan ollut ;) Mut tosiaan, ei liikkunut kaverin pää minnekään, joten jäi sitten yritykseksi. Sen jälkeen sydänääniä seurailtiin melkein tunti ja sit sain opastuksen sektiota varten ja tosiaan sen ajankin. Huh!

Katsotaan ny kuin käy! Voihan se vielä issekseenkin kääntyä siellä :) Mutta tsemppiä eetille ja toukonupulle huomiseen!! Onnistumisprosenttihan on fifty fifty, joten jollainhan sen pitäs onnistua ;)
 
Repa: niinkin voi tosiaan käydä.... mä olin kakkosesta 8cm auki synnärille mennessä ja yhtäkään kunnon supistusta en ollut tuntenut=)

Tsemppiä käännösyritykseen menijöille.. :flower:

Tmvk: On kyllä tosiaan melkosen piinallista odottaa sitä synnytyksen käynnistymistä..nimim. kakkonen syntynyt 40+5 ja sekin tuntui ikuisuudelta :whistle:

Nyt painun ruokaa laittamaan kun on kaikki ikkunat pestyinä :D
 
huomio te jolla entisistä raskauksista tullut raskausarpia!! Kuinka hyvin teillä on vaalennut ne sitten syntymän jälkeen? Hyvä kun en äsken itkemään alkanut kun suihkun jälkeen peilistä kattoin niin mahaan oli tullut "komeita" arpia :kieh: :( Muutenki ku oon niin tarkka itsestäni.. :ashamed:
Eilen illalla hyvä kun en miehellä itkemään alkanut kun tunsin olevani mikäkin valas! Ja tossa vetäsin äsken melkee kokonaisen popcorni pussin iha yksikseen.. minkäs teet kun tekee mieli! :D ja sit minuutin päästä ottaa taas nii kovaa päähän tää lihoaminen..

Nyt ulos kaupunkiin päin käymään kun on niin ihana ilma :heart: jos vaikka mieliki vähä muuttuis :D taas mä täällä vaan valivali...
 
Katrinainen: Ihan kamalasti jaksamis haleja sinne :hug: Olet kuitenkin nyt hyvässä hoidossa kun "saat" olla siellä sairaalassa. Itselläni se ainakin helpotti pelkoja kun oli hyvässä seurannassa, tiesi että jos jotain kriittistä tapahtuu niin lapsi on maailmassa muutamassa silmänräpäyksessä...Mutta tottahan se on että tuo sairaalassa olo ei koskaan ole kivaa. ei millään muotoa. Varsinkin jos ei ole lupaa edes osastolla liikkua (niin kuin sullakin kai on liikkumis kielto?) Kotita nyt vaan jaksaa levätä ja ottaa ainakin se hyöty irti sairaalassa olosta. Tarvitset voimia synnytykseen ja siitä parantumiseen, kerää sitä nyt niin paljon kuin mahdollista.

Omaa napaa...Meillä on tyttö nyt kotona, kolmatta päivää. Ihanin olio mitä maa päällään kantaan. Tosi hyvin on lähtenyt sujumaan jopa yötkin. Neiti nukkuu sellaiset 3-4 tuntia aina putkeen ja sitten syödään. Hirmuinen ruokahalu tytöllä on, annokset sen kuin kasvaa ja kasvaa. Maitoa ei multa edelleenkään tule kuin tipottain, noin yhden annoksen päivässä neiti saa mun maitoa. Muuten syödään keskosille tarkoitettua erikoiskorviketta. Olis se vaan niin helppoa kun saisi rinnalta ruokkia, mutta aina ei voi voittaa. Olen niin onnellinen jo siitä että tytöllä on mennyt niin hyvin kaikki, vaikka tilanteeseen nähden isoja karikkojakin olisi voinut olla. Yritän nyt vielä tuon "herustus"-lääkeen voimin saada maidon tulon käyntiin (pahoivointi lääke jonka sivuvaikutuksena voi olla maidon erittymistä...Ja lääke kyllä aihuettaa mulle pahoinvointia,ei suinkaan sitä poista :LOL: )

Täälä on puhuttu paiton käytöstä lapsella. Ainakin tuolla vastasyntyneiden teholla/ osastolla käytettiin peittoja jopa kaksin kappaleiden pitämässä lapset lämpöisinä. Ja useasti lapset oli peitelty niin että tuskin päälaki näkyi peittojen alta...Joten samankaltaisella linjalla jatketaan mekin täällä kotona. Tytsin lämmönsäätely ei ole vielä ihan valmis ja siksi lämpöä on seurattava tarkemmin, hän kylmettyy kovin helposti.
 
Jenni Ihanaa että ootte saaneet tytön kotiin! Paljon onnea kotiutumisen johdosta. Teillä on mennyt kaikki loppu viimein tosi hyvin. Voi että oon ilonen teidän puolesta.

(.) Sain sitten tänään ajan sinne äitipolille. Vappuaattona pitäs mennä kattomaan että minkäkokonen vesseli sieltä on tulossa, ja sitten varmaan kertovat jatkotoimenpiteistä.. Ihanaa että pääsee hyviin käsiin.

Kävin tossa kaupungilla shoppailemassa ja muutama mukava supparikin tuli.. Nyt kun toi vauvakin heräili tossa torkuiltaan niin tää mamma on ilonen. Taas kerkesin miettiä että onko vauvalla ok, kun niin hissukseen on. Taitaa meillä pojan kanssa olla rauhalliset vaavit tulossa.

naukuri
koskas teidän vaavi sitten näkee päivänvalon???

koleet kelit ne edelleenkin jatkuu, ei jaksa vääntäytyä ulkoilemaan..
 
Jenni Ihana kuulla, että teillä arki sujuu hyvin =) En taida enää kehdata mankua niitä kuvia pikkuisesta, mutta kovin olisi kiva nähdä tuoreita otoksia neidistä - VINK VINK ;)

Synnytystapa-arviot ja lääkärikäynnit Siis minua ottaa niin helkutisti päähän se viime viikkoinen "lääkärikäynti", kun se kloppi ei osannut mitään sanoa :kieh: Painoarviota ei kuulemma uskaltanut tehdä, kun "heittää kuitenkin niin paljon, kun ei ole kokemusta" ja kohdunsuusta ei osannut sanoa juuta eikä jaata (laittoi samat tiedot kuin oma lääkärini aikaisemmin), sf-mitta kuulemma "ei kerro totuutta, kun voi heittää parikin senttiä todellisesta riippuen mittaajasta" jne. jne. Nyt sitten Repan lääkärikäynnistä säikähtäneenä haluan kyllä mennä uudestaan lääkärille tarkistamaan tilanteen - on tosi kamala fiilis, kun ei yhtään tiedä mitä tuolla alhaalla tapahtuu ja vielä tuollainen horror- lääkärikäynti takana :ashamed:

Ja jos muutamia arvelluttaa vauvan rauhallisuus niin itse mietin jo, että Nirpulla on oikeasti jotain vialla, kun möyrii niin älyttömästi :eek: Eilisestä iltapäivästä asti on meuhkanut lähes taukoamatta ja jotenkin tuntuu, että hän ei ole tyytyväinen asentoonsa, kun niin rauhattomasti pyörii... Sitä paitsi itsellä alkaa hermot mennä, kun liikkeet todella sattuvat - vielä kun vauva on kääntyneenä vasempaan kylkeen päin. Pitäisikö soittaa polille ja kysyä mitä ovat mieltä....

Imuroin äsken ja alkoi "ihanasti" vihlomaan tuonne alakertaan :/ Nyt ei kyllä ole mikään hyvin :|
 
Olipa kiva kuulla, että Jennin vauva on päässyt kotiin! :) Pääsette viettämään perhe-elämää kotosalla eikä vaan sairaalassa.

birdie81
: meidän vauva näkee päivänvalon viimeistään siis 13.5. Tuntuu kyllä niin myöhäiseltä, kun laskettu aika on tosiaan 14.5. mutta kai ne siellä sairaalassa tietää, mitä suunnittelevat. Ja meneehän ensisynnyttäjillä usein yli lasketun ajan, mutta SILTI. No jos lähtee sieltä aiemmin, niin leikataanhan se silti, et ei sen puoleen.

katrinainen: tsemppiä kovasti sinulle ja vaikka sairaalassa oliskin tympeetä, niin ainakin oot hyvissä käsissä!! :hug:
 
jennin perheelle kiva kuulla että tyttö on jo kotona :flower:
naukuri kyselyikä iski,tehtiinkö sulle sisätutkimus samalla?
kääntyähän voi vauva viälä vaikka viimesellä viikolla.
aikas täpärälle menee sectio kun on melkein laskettuna päivänä.
 
äippä Mikä sut sai lähtemään esikolta sairaalaan kun ei ollu supistellu?
Ite pelkään että aukeen kanssa salaa kamalasti ku oon helmikuusta ollu pari senttiä auki.. menikö kauan ku vauva synty sillon?

Ihanaa Jenni että ootte saanu tytön kotiin =)
Katrinainen Koitahan jaksella,kohta saat palkinnon :hug:
 
toukonuppu: No aika pikainen sisätutkimus tehtiin. Lääkäri kokeili vaan pikaisesti kohdunsuuta eikä kommentoinut edes mitenkään. Ilmeisesti kaikki oli ok eikä ollu mitään kommentoitavaa..? No, en oikein pitänyt siitä lääkäristä, vaikka ihan ok homman hoitikin. Kätilöihin verrattuna oli vaan jotenkin niin kliinisen kylmä. Ja samainen lääkäri nimenomaan laittoi tuon leikkauspäivän noin täpärälle. Kätilö olis laittanu jo viikkoa aiemmin! Ihme toimintaa...
 
Voi mikä päivä...ihan hirveesti vihlonu ja sattunu alapäähän :( Menkkajomotuksia jonkin verran, eli vähän supistellutkin. Ei tässä mitään erityistä, läjässä kestetään, mut nähtävästi vauva etsii paikkaansa. Vatsakin on tyhjentynyt totally, ilman et olis vatsatautia tms. Noh, asiaan kuuluvia kolotuksia, mut onpahan hellänä paikat.

Wautsi miten upea aukeeminen sulla ollu, oliko sulla äippä sit helppo kakkosen synnytys loppuun saakka? Sitä odotellessa... ;)

Harmittaa, kun kävin kaupassa ja ostin bonaquaa - oon niin addiktoitunu noihin. No, unohdin sen sit kassalle. Ärsyttää, en jaksa käydä hakemassa enää sitä--

sinuhe ja ukkeli 34 + 2
 
Tuli tuossa mieleen onkos kellään muulla tällaista bola-korua ? Jos, niin oletteko havainneet sen käytöstä hyötyä? Meillä se on ollut käytössä alusta saakka ja kyllä vauva siihen reagoi. Joskus kuulin sellaisen jutun, että joilla vauva on perätilassa, ja sitä korua heiluttelee tuolla alhaalla, saattaa vauva kääntyä itsestään ääntä kohti. En tiedä pitääkö paikkaansa ja mistä viikoista on tuolloin kyse, mutta näin luin/kuulin jostain... musta toi koru on vaan yksinkertaisesti kaunis ;)
 
Jokos muuten se nemika on päässyt vauvan haku reissulle kun ei ole tänään ollenkaan kirjoitellut??? Itsellä supistukset ollut ihan kadoksissa tänään ja en ole loppujenlopuksi saanut edes mitään aikaiseksi. No jos sitä menis telkkaria tuijottelemaan...

toukka 37+5
 

Yhteistyössä