*** TOUKOKUUN TOIVOTUT HUHTIKUUSSA***

Huomenta,

Ajattelinpa pikasesti kirjottaa ennen maaseutuilemaan lähtemistä =) Ajattelin itse hypätä rattiin ja lähteä reilun 100km moikkaamaan frendejä. Mies lupasi, että jos alan sitten synnyttämään siellä, niin hän on sit nopeemmin kotoota paikallisessa synnytyssairaalassa kuin me jotka ollaan paikanpäällä.... :LOL: Joten on tulossa mukaan synnytykseen.

Weissille voimia :hug:

Katrinaiselle kanssa tsemppiä, onhan se ihan huippua et tarkkaillaan, mutta toi tuli mulle ihan yllätyksenä että lääkäri reagoi niin voimakkaasti siihen että likka on niin pieni. Olihan Päikkärilläkin konsultoitu toista lääkäriä vauvan koosta, joten jotain mietittävää siinä kyllä on. Itse ajattelin syödä enemmän kuin kunnolla koko tän viikon, niin keskiviikkona sitten nähdään paljonko likka on tässä viikossa kasvanu =)

Mä en usko, et se et mulla on paino nyt sellaisen -1 kg verrattuna alkutilanteeseen, vaikuttais vauvan kokoon, koska olen kuitenkin syönyt hemmetin terveellisesti (eli jättänyt vaan vaaleat viljat ja kaiken ylimääräsen sokerin pois) koko tän ajan, mutta kuitenkin riittävästi. Sekä vauva ottaa kyllä kaiken tarvitsemansa ensin ja loput on sitten mulle :LOL:

Vielä tohon sf-mittaan, mulla se on menny yläkäyrillä koko ajan, vaikka vauva onkin liian pieni, viikolla 35 se oli jo sen 37 ja se johtuu ihan siitä et missä asennossa vauva siellä on ja kuinka paljon lapsivettä siellä sijaitsee. Th tekee johtopäätöksensä asiasta sitten vielä kopeloimalla kokeilemalla lapsen koon. Kai se sitten vasta huolestuu jos lapsi tuntuu oikeesti isolta siellä... siit en sit tiiä...

Jaa-a oliskohan se aurinkolasien kaivamisen paikka ja sitten moottoritie on kuuma.... ;)
Hauskaa viikonloppua!
 
Ai niin ja vielä Nemikalle kiitti siitä linkistä =) Likkahan meni hyvin niiden kahden käyrän väliin, mutta tosiaan viiva ei ollut lineaarinen suoraan ylöspäin vaan ihan selvästi huomattavissa kasvun hidastusta... mutta eikös se ole tässä loppuvaiheessa ihan normaalia et se hidastuu?
 
edla-mamma: on juu. ja tässä vaiheessahan se kasvu on niin täysin yksilöllistä kuitenkin.
mut toi on ihan hyvä paikka käydä vähän katsomassa suuntaa antavasti kuitenkin.
ja joka sairaalassa ku on useampi ultra laitekin niin jokainen näyttää vähän eritavalla mitat kuitenkin. näin mulleki sanottiin kun ei aina saman masiinan ääreen pääse kuitenkaan. ja mittaajastakin tosi paljon kiinni.
meillä paljon murheita tuonut myös tuo vauvan kasvu. mut pääasia että toinen kasvaa. ja meillä tosiaan nyt loppuajasta poika kiriny kiinni. 3 viikossa oli tullut 750g painoa sille.
ja nyt maanantaina on vielä yksi kontrolli jos ei nyt sitä ennen synny.
ja nyt tuntuu ettei varmaan tule ulos vaikka saisi jo tulla.
mut ihan hyvinhä se käyrillä menee teillä kuitenkin =) :D


 
Pakko pikaiseen käydä tuosta SF-mitasta kommentoimassa.
Meillä esikoinen ja kakkonen ovat olleen vajaa nelikiloisia, siinä lähellä kumminkin, eikä kummankaan sf-mitassa oltu yläkäyrillä missään vaiheessa odotusta. Kolmonen oli lähellä yläkäyrää 1kk ennen synnytystä, mutta sitten laski lähelle "nollatasoa" eli keskikäyrälle, ja oli syntyissään reilut kolmikiloinen. Tämä nelonen kävi yläkäyrillä tuossa reilu kuukausi sitten, on nyt laskenut keskikäyrälle, ja koko tulee joka tapauksessa olemaan alle 3.5kg.
Eli oman kokemuksen perusteella muukin seikka siihen sf-mittaan vaikuttaa kuin vain vauvan koko ja veden määrä. Kaikissa raskauksissa vettä on ollut normaali määrä. Kohdun asento, vauvan asento kohdussa ja kohdun "sijainti" vaikuttavat olennaisesti tuohon mittaan, näin minulle on erikoislääkäri kertonut kun olen kysynyt.
Eli vaikka sf-mitta on yläkäyrillä, voi vauva olla ns.normikokoinen eli jotain 3.5-4kg ja vettä normaalisti. Toki ultra on on todella hyvä tuossa vauvan koon selvittämisessä, mutta tunnen tapauksia joissa vauvan koko on kuitenkin heittänyt +/- 500g ultran arviosta huolimatta.
 
Toisen tai useamman synnytysajasta: moneen kertaan olen tainnut oman tapaukseni kertoakin, mutta vielä kertauksena; esikoista tein 13h, kakkosta 7h, kolmosta vajaa 4h, joten tälle neloselle jää about 2h jos kaava pitää paikkaansa.
Ponnistusvaiheista ei tarkkaa aika- tai muistikuvaa ole, muuta kuin tän kolmosen osalta. Silloin ei meinannut kätilökään ehtiä hansikkaita käteensä saamaan, kun huudahti, älkää hyvä rouva työntäkö, mulla ei ole hanskoja! Mä mitään työntäny, tulokas oli vain sen verran pienempi kuin edellinen ja sirompi rakenteeltaan, että se tulla luiskahti vain ilman ponnisteluja.
Vauvojen runkorakenteessa kun on eroja, eli meillä kakkonen oli oikea "isäntä", siis oikeat hartiat ja kaula, eikä sellainen "lyttyyn painunut" niinkuin vauvat yleensä. Ja tätä kakkosta saikin puskea kuitenkin ihan tolkusti ulos, ei tullut mitenkään vaivatta. Kuitenkin tuli ihan itsestään, eikä missään synnytyksessä olla onneksi jouduttu turvautumaan imukuppiin tai muihin lisävempeleisiin.
 
Heippodei...

Joku tais veikata,et tää lähtis jo nyt viikonloppuna synnyttämään...mut nyt ainakin olo mitä mahtavin. Aamupäivästä käytiin miehen kanssa lenkillä eikä vihlonutkaan kuin muutaman kerran :saint: Voipi olla että sitä innostuis toisenkin pikkulenkuran myöhemmin kipittelemään,kun on niin loisto ilmakin...
Sitä pirun limaa on tullut tänäänkin,yök :x Et jotain kai tapahtuu kaikesta huolimatta...mut sovittiin pikkuisen kanssa että pariviikkoa on vielä,et iskä saa kouluhommat tehtyä :D

Yöllä kyllä oli vekkuli tunne,kun kävin vessassa. Sisäreisiin jomotti kovasti,mitä lie se sitten ollut :eek:

Jokatapauksessa,tänään tuskin ollaan lähdössä synnyttymään :D

Nyt saunaan....

Repa ja kutvonen rv 36+4
 
Heips!
Tänään on sitten se päivä että hermot on tiukalla. Edes auringon paiste ulkona ei auta. Ihan kaikki ottaa päähän ja mikään ei huvita. On kyllä kurkkukin tosi kipee, enkä sen takia pystyny viime yönä nukkumaan. Herkkujakin tekis mieli....ei viittis vaan ajaa kymmentä kilsaa suuntaansa sen takia. :kieh:
Toivottavasti muilla on parempi päivä B)
Summer ja 37+3 (1 viikko ja 3 päivää enää )
 
veikkailivat tanaan synnytyksen kaynnistysta viikon paahan. eli viela hetki piatisi karvistella. Mutta nyt on ainakin jotain konkreettista, ellei tilanne huonone ennen sita, yrittavat viikon pitaa laakkeilla verenpainetta kasassa. proteiinit eivat myoskaan nyt vaarallisesrti koholla, paasin paivaksi kotiin taas. Mutta laakari sanoi myos etta voi olla etta synnytys pitaa kaynnistaa jo ennen viikon loppua jos pahaksi menee. Tulipas tasta hankalaa. Onneksi vauva voi hyvin, vain aiti on ihan lopussa.
Anteeksi omanapaisuus nyt!
 
moiks

Eilen käytiin 37 vk:n ultrassa äitipolilla ja olihan tuo mahan asukki ihan hyvänkokoinen..3,1 kg ja 45% kohdalla menee, et pienempi ainakin tällä hetkellä on kun esikko oli tässä vaiheessa eli 55-75% ja 3,2-3,4 kg..Miten teillä muilla ollu?

Alkaa kyllä ahistaa tää olo, mut just katoin telkusta, kun tuli keskosista ohjelmaa ja yksikin oli syntynyt 4 vk:a etuajassa ja hänellä oli vaikka mitä vaivoja..Niin hyvä vaan jos pysyy sisällä vaikka täysiaikainen jo onkin..Mut paremmat mahikset hänellä on selvitä kunnolla ja ettei tartte mitään ylimääräsiä poppaskonsteja käyttää, jos syntyy vaikka viikon tai kahden päästä.

Ihanaa kohta saunaan ja sit kattoo biisikärpästä! Mie oon ihan hulluna saunomiseen, onko muita saunahulluja? Miun on pakko käydä joka ilta saunassa, ei muuten tuu sellanen raukee olo ja jotenkin haluu olla puhtaana ihan koko ajan.. :p

Mut minäpä tästä nyt meen, hyvää lauantai-iltaa kaikille! :wave:

D ja mahan asukki 37+1
 
katrinainen: :hug: pääasia kuitenkin että kunnossa olette! varmasti jo väsyttää! :hug:

mitähän kannattaa tehdä ku on säännöllisesti supistellut puol toista tuntia n. 5 minuutin välein mutta supistukset ei todellakaa oo kipeitä, ainoastaan napakoita? mulla ensin päivällä rakennus messuilla supisteli semmosen tunnin ajan vähän väliä. sit nyt 6 maissa (saatto olla aikaisemminki) alko taas supisteleen eikä auta lepääminen. mut nuo ei todellakaa oo kipeitä supistuksia. mietityttää et mitähän tässä kannattaa tehdä.. kai se on sama oottaa vielä ja katsoa miten tämä tästä lähtee..
anuliina
 
anuliina itse ehkä odottaisin vielä hetken aikaa jos ei vielä kipeitä ole, voithan koittaa ottaa panadolia ennenkun nukkumaan menet ja jos nukahtaa tuskin mitään hätää ole! Päinvastoin jos ei lepäämällä + sillä panadolilla auta nii voithan aina synnärille soittaa ja kysyä niiden mieli pidettä! :)

(.) Olo kun milläkin norsulla! Oli äsken muutamia kavereita kylässä ja tuli taas syötyä kaikkia herkkuja :p vaikka eileen viimeeksi ajattelin "ei enään herkkuja ennen vauvan syntymää"! :D Täällä alkaa oleen kasvot jo suht pallo ! ja sormia ei saa kokonaan taitettua kiinni, sen verta turvottaa. Mies lähti ulos omien kavereiden kanssa, aluksi olin että ihan ok asia,kun minullekkin tulee kavereita, mutta nyt kun on yksin ottaa kunnolla päähän :/ ja kun tiedän tosiaan että mies ei vielä muutamaan tuntiin ilmesty kotia.. Sanoininkin sille että taidan lähtee sit yöllä synnyttämään ku miestä ei näy mailla eikä halveilla.. :/ :D Tulin tänne heti purkamaan valituksia.. :|

Väsyttää mutta silti ei väsytä |O
 
Halaukset katrinaiselle! Hyvä kun on jo jotain "kättä pidempää" eli konkreettinen aikataulu, johon tukeutua. Hyvillä viikoilla tässä jo mennään, joten nou hätä :hug:

Joko anuliina on lähdössä??? Nyt sä sit yllätit meidät :) Mulla alkoi ensimmäisen lapsen teko just noin. Säännöllisiä supistuksia, mut ei kipeitä. Siitä ne sitten ajan kanssa napakoitui yön aikana. Mä antaisin saman neuvon kun majj; kannattaa levätä yö jos vaan mahdollista. Sitten jos supparit kovenee, niin eikun sairaalaan.

Edla: Juu, niin tosiaan konsultoi toista lääkäriä ja olivat kumpainenkin sitä mieltä, että ei aihetta tarkkailuun, kun aikaisemmatkin muksut ovat olleet suht pieniä. Hyvä että tarkkailevat ja kiinnittävät huomiota. Meillä on loistava terveydenhuolto! Lottovoitto on syntyä Suomeen :)

Mä saunoisin kans joka ilta, jos voisin. Tuntuu et suihkussa ei lähde ollenkaan niin puhtaaksi kun saunassa...

majj:lle lohduttavat halaukset. On kurjaa jäädä yksin. Mut kohta se ukkeli sieltä tulee ja varmaan jää nuo juoksutkin vähemmälle tulevaisuudessa :) Paitsi meiltä mammoilta, kunhan tässä kesällä intoudutaan terassille :)

Palaillaan möhikset :)
 
Majj, täällä on kohtalotoveri. Mies lähti mun kaverin kanssa baariin ja mä jäin kotiin. Olisin itekin halunnu lähteä käymään ja haistelee vähän maailman menoa, mut selkä ärsyynty tosta tän päiväsesta ratissaolosta sen verran ettei vaan jaksa... tosin mietin, et olisko likan saanu hiillostettua sillä ulos... :D
 
toivottavasti kaikilla yksin kotona olleilla meni yo hyvin
edla-mamma laakarit ovat tosiaan kaikesta kovin eri mielta, yksi sanoo, etta nyt aletaan kaynnistamaan ja sitten tulee toinen joka sanoo, etta yritetaan nyt pari paivaa viela, etta olisi isompi ja valmiimpi. en sitten tieda onko tuon verenpainelaakituksen takia.
anuliina taidat yllattaa meidat ja paasta ekana (tai siis tokana) nyyttireissulle. ihanaa.

jumpista musta olisi ihanaa kayda, mutta tallaisenaan en saa edes liikkua mihinkaan. haaveilen kovasti siita kun alan lenkkeilemaan vaunujen kanssa ja ehka paaseen johonkin jumppaankin.
lottopotkareista joku voisi tanaan lunastaa omansa. anuliina, nemika tai vaikkapa weiss. lahtekaapas hakemaan.
te keilla synnytys on kaynnistettu kauan on kestanyt ja kaynnistyiko heti?

katrinainen ja kirppunen 36+5
 
Huomenta!
Jospa tästä päivästä tulisi parempi kun eilisestä. Oli kauhean hermo päivä ja illalla se purkaantui sitten itkuna. Itketti kaikki; kun pitää aina riidellä, jännittää leikkaus, joutuu olemaan sairaalassa, jos vauvalla ei ole kaikki kunnossa, esikoista ikävä jo valmiiks jne. Ihan kaikki. Mulla kyllä pyörii tuo päivä koko ajan mielessä ja jotenkin kun tietää mihin on menossa, niin jännittää vielä enemmän. esikoisen synnytystä en jännittäny, kun en yhtään tienny mitä on edessä. Ihan kun unohtaisin että mitä sieltä ollaan menossa hakemaan. Ajattelen vaan että pitää mennä sinne sairaalaan kärsimään. Vaikka kärsiihän sitä kun tietää mitä saa.
Katrinainen, mulla käynnistettiin eka synnytys. Puhkaistiin kalvot ja sitten välillä laitettiin tippa että nopeutui...mitäs sinne tippaan nyt laitetaankaan...en muista. Puolen päivän aikaan puhkaistiin kalvot ja puolen yön aikaan poika syntyi leikkauksella. Oisko tuo jonkun 10 tuntia kestäny avautua.
Summer ja 37+4
 
Anuliinalla onkin jännät paikat,jokohan ollaan tositoimissa :heart:

Summer :hug: Toivotaan että tänään ois parempi päivä....

Mulla oli loistava yö. melkein neljään asti nukuin kuin tukki,sitten vasta alkoi vesssajuoksut... ja vaikka illalla kolotti joka paikkaan,niin yö oli kivuton =)

Tulin siihen tulokseen,että niin kauan kun ei noita suppareita ole,niin tuskin on asiaa synnyttämään...voihan tää tällai hitaasti edetä noista vihlomisista,mutta epäilen että kovin vauhdikkaasti kuitenkaan.
Mutta ihan jees,oon mielelläni kassassa vielä pari viikkoa :D

Repa ja kutvis rv 36+5
 
summer81: kuullostaa tutulta. Oon ollu jotenkin poissa tolaltani tuon leikkauksen takia, vaikka järki sanoo et näin tässä tilanteessa parempi. Huomaan et mieli on matalalla, mietin ihan tosi ääri-komplikaatio -vaihtoehtoja. Mietin, et jos kuolen ja jos vauva kuolee niin mitä sitten, miten mies pärjää. Yritän muistaa kertoa hänelle "kaiken tarpeellisen" pahimman varalle. Ihme kun en oo jo tehnyt hautajaissuunnitelmaani. :( Totaali pösilö olen.

Turvotus nyt tää on kyl pahentunu huippuunsa: nilkkoja ei erota enää pohkeista. Iho on punakkaa ja täynnä valkoisia länttejä. Tungin lentosukat jalkaan. Oli siinäkin tekeminen. Papsu opn ollut vaisuna, ihan kun aavistais mamin paska-mielentilan... Ma neuvola onneks niin saa taas arvoja ettei tule yllättäen tuota Katrinaisen hommaa.

Katrinainen: voimia sinne!!! Voin vaan uskoa, et sulla sitä onkin mielentilassa "kasassa pitäminen". Sairaalaympäristö ei ole mikään motivoivin hyvään mieleen. Tosin pitää nyt munkin vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja nähdä nää realiteetit eli oikeesti vähän on enää jäljellä meillä kaikilla! :hug: -sinne!

Aurinko onneks paistaa ja eilen korkettiin uusi siuhku - ihana oli! Sellanen sade-suihku, aah! Nyt kun ehtis viel korkkaa saunan ennen tuota sektiota.

eeti+Papsu 37+2 :heart:
 
huh hhttp://kaksplus.fi/keskustelu/t1011275,1250#
:flower:uh, eihän tänne ole kerennyt tulvimaan kuin 20 sivua luettavaa :D osan olen jo lukenutkin. Oltiin tuossa parin päivän "lomalla" tytön kanssa siskon luona, ja nyt pääsin rauhassa koneelle kirjoittelemaan.

Kukaan ei ole vielä synnyttämään lähtenyt ;) ehkä hyvä niin kun ei ole vielä toukokuu, jokohan kaikki huhtikuiset on saaneet? täytyy käydä lueskeleen.

Ketkä "antaa" miehen lähtee vielä baarireissuillenäin loppumetreillä???

Meinaan jos tuliskin yöllä yllättävä lähtö...me oltiin viikko sitten baarireissulla ja kaverini kävi ostamassa alkoholittoman siiderituopin ja vähän tanssin hänen kaa, niin huomas kyllä kun monet katteli että...maha pystyssä ja tuoppi kädessä :D

Tänne ei kummia, nippailuja, vihlontaa, kolotusta, sitä samaa..vaikeaa nousta sängyltä ja myös hidasta, sekä sohvalta.

Masuasukki välillä työntää jotain ruumiinosaa ulospäin, entiä kuinka siellä on kun liikkumista ja potkuja tuntuu siellä täällä :| Täytyy vielä odotella viikko niin sit on se äippäpoli käynti.

Aivan ihania ilmoja B) tyllerö 35+4
 
weiss
Huomenta! Pääsinpä nopiaan käymään koneellakin. Eli, miun isä siis joutu sairaalaan ja tilanne oli aika kriittinen. Myö lähettiin ajamaan lauantai aamuna tänne, kun tila huononi. Eilen illalla kuitenkin hän heräsi ja tila tasaantui. Sydän infarktista oli siis kysymys. Pahin siis ohi, jotta päästiin taas säikähyksellä. Illalla lähetään ajamaan kotia. Kauhia oli olla monen sadan kilometrin päässä ja vaan ootella puhelinsoittoa ja pelätä pahinta. Miun pääni ei sellasta kestäny ja päätin, että vaikka olis kuinka kipiä matka eessä, mie sen teen. Supistuksia ei ole reissun aikana tullut kun muutama, onneksi! :heart: Isä jo tänään aamulla vitsailikin, jotta samaan sairaalaan tullaan vielä illan aikaan.. Eipä ole sitten vaarilla pitkä matka köpötellä pientä kahtomaan.. :D

Mutta palaillaan, kun päästään kotio, niin luen teiän kirjoituksetkin paremmin..

weiss ja pikkuinen 36+5 :heart:
 
Huomenta! mulla oli kamala alkuyö -juoksin vessassa ja käsiä särki niin vietävästi. Söin, kävelin, otin puolikkaan panadolin ja laitoin fleesin päälle ja sit sain unta. :| Onneks se äitiysloma alkaa en tiedä miten jaksaisin enää aamulla herätä 8.00 töihin.

Panadolootteko ottaneet sitä kipuihin miten usein? Mulla viiltää välillä alhaalta niin vietävästi. Eilen olin Ikeassa ja kaupoilla ja hyvä et selvisin hengissä. eteenkin silloin kun jotenkin tuntuu et oli vessahätä silloin vihloo pahiten. Esikoista odotellessa lenkkeilin ihan lopussakin 45 lenkkejä eikä muuta kun vähän maha supistellut. Nyt tuntuu ihan kamalalta- ei toki kokoajan. Kait se on vaan hyvä merkki?

Aurinkoista sunnuntaita kaikille! :heart: M ja maha-asukas 34 +2
 

Yhteistyössä