*** TOUKOKUUN TOIVOTUT HUHTIKUUSSA***

Voi kuinka kivaa kun jenni saa luultavimmin pian vauvan kotia :)
Täällä minäki ottaisin jo kovasti vauvan vastaan :D ..no annan sen vielä hetken pysyä masussa! :p

Eiliset tekemiset ei saanut mtn aikaseks, (ei edes se ku pesin lattiat puoli konttaus asennossa) 3 HARKKAsupistusta vaan ei edes selkäkipuja :D Tän viikon otan nyt vielä rauhassa ja sit on se 34vk täynnä niin jatkan tätä normaalia elämää :D ..yhtäkkiä kaikki kivut vain päättivät hävitä :D ( Kerkeepi kyllä aivan varmasti tulla joskus takaisin)

Oon huomannut että mun masu on laskeutunut yhtäkkiä hirveesti! Se tuntuu myös paljon paljon pienemmältä, ja korkeimmat potkut mitkä tää äiti saa tulee korkeintaan navan kohdalle! :)

maj ja pikku laskeutuja 33+1
 
Mulla tuo arvio on tehty ultran painoarvion mukaan, en tiedä mitä se tarkalleen merkkaa mut isompi on kuin keskiverto vauva eli onko se nyt 3,5 kilonen suunnille siis se keskiverto vauvan koko...en tiedä sit et merkkaako ne eri sairaaloissa eri tavalla

pipsa possu multa ultralla mitattiin sitä sektiohaavan kohtaa ja oli hyvän paksuinen..mullapa ei 3 viikkoon ollut kasvanut sf mitta yhtään vähän huolestuttaa :( odottelen ensiviikon neuvolaa et onko mitään tapahtunut..mut pitää muistaa et tohon mittaan vaikuttaa moniasia ei pelkästään vauvan kasvu..
 
Alkuperäinen kirjoittaja majj:
Oon huomannut että mun masu on laskeutunut yhtäkkiä hirveesti! Se tuntuu myös paljon paljon pienemmältä, ja korkeimmat potkut mitkä tää äiti saa tulee korkeintaan navan kohdalle! :)
Täällä sama huomio, maha pienentynyt ja jotenkin roikkuu tuossa alhaalla :LOL: Välilä kuitenkin Ruun peppu hyppää tuohon tissien väliin ja joku raaja kynsii kylkiluita ihan ylhäältä... :LOL: Mitä lie siellä hölskyy, ei taida olla mitenkään kompaktein poakkaus tuo mun kohtu.. :LOL:
 
Ai niin ja vielä kysymys tekstiilien valkaisusta eli...

Haluaisin valkaista harsoja. Miten siis homma toimii? Uittelenko harsoja kloritti vedessä sankossa ja sitten laitan ne pesukoneeseen vai laitetaanko sitä klorittia pesukoneeseen? Auttakee tyhmää!
 
poika04, ei mullakaan ole pitkiin aikoihin kasvanu sf-mitta. Mennyt alaspäin vaan. Muistan kun se oli korkeimmillaan jossain vaiheessa ja lääkäri sano, että tää on nyt hurjan näkönen käyrillä tää mitta, mutta tulee laskemaan kun vauva laskeutuu. Tänään onkin neuvola reilun tunnin päästä.
Summer ja 36+2
 
Täällä sama huomio, maha pienentynyt ja jotenkin roikkuu tuossa alhaalla :LOL: Välilä kuitenkin Ruun peppu hyppää tuohon tissien väliin ja joku raaja kynsii kylkiluita ihan ylhäältä... :LOL: Mitä lie siellä hölskyy, ei taida olla mitenkään kompaktein poakkaus tuo mun kohtu.. :LOL:
[/quote]

Mulla kans sanovat muut, että kauhean alhaalla on maha. Ja silti meidän jättiläisvauva potkii kylkiluihin.Saapi nähä, että mitä se neuvolan täti sanoopi. On tämä varmaan jonkin verran isompi ku esikoinen, joka syntyissään oli sen 3700g. Mutta jos kiloa isommaksi osottautuu, niin en kyllä ala. Perun koko kaupan B)

Kohtuullisesti nukuttu yö takana. Joku sanoikin, että olo on sellanen kun ei olisikaan raskaana ja mulla on just sellanen olo. Siis kyllähän sen raskauden muistaa kun liikkeelle lähtee, mutta sillai vaan jotenki...olipa hyvä selitys :LOL:
 
Katrinainen ihanaa että kaikki oli kuitenkin ok, ja vauva saa vielä kasvaa masussa!

Kylläpä Jennillä on ilosia uutisia!! Pidetään peukkuja että prinsessa pääsee ensiviikolla kotio!!!

(.) Me käytiin eilen illalla äippäpolilla tsekkauksessa.. Ahmatti oli koko illan tooosi hiljanen, eikä reagoinut tökkimisyrityksiin. Soitin äippäpolille ja käskivät mennä tarkistamaan tilanteen. No heti kun kätilö pisti dopplerin masulle alko vauva hikkaamaan ja elämöimään. Vähänkö nolotti ;) kätilö vaan totesi että hyvin elossa on teidän vauva!!! Onneks kaikki oli hyvin, mutta kyllä mä säikähdin... Koko yön vauva onkin sitten riehunut masussa ja tänään sama homma.. Ihanaa...

nyt lähden leipomaan ja laittamaan itteeni kuosiin..

mukavaa viikonloppua mammoille

birdie + ahmatti rv 34+2
 
weiss
Ihania uutisia Jenni! Piristi heti tätä harmaata perjantai aamua.

Täällä mie heräsin yöllä aivan julmettuihin menkkapolttoihin yöllä. Aattelin, että joko muka olisi lähtö lähellä.. no, ei tietenkään. Hetken poltteli ja sitten loppui. Taisi tuo pikku-ukko pyöritellä päätään.
Poika: Kyllä täällä se vauvan kasvukäyrä on sama. Puhuvat jostakin persentiilin käyrästä, mitä sitten tarkoittaneekaan? Meillä se sitten menee aika lailla samallalailla tuo kasvukäyrä, pikkunen on osunnu kaikissa 5 painoarviossa 45-75 välille, aika lailla omannäkönen käyrä.. ylös alas, ylös, alas.. nyt taiettiin laskea tuolta 75, siihin 50..
Hyvä jos kasvu nuin rauhottuis..

weiss ja pikkunen 35+3 :heart:
 
mahtavia uutisia jennillä! niin se vaan aika kuluu ja pikkuinen kasvaa! :heart:

birdie: hyvä et kaikki kunnossa säikähdyksestä huolimatta! ne on nuo masukit ku ne säikäyttelee.. :whistle:

täällä 11 neuvola, joten palailen kertomaan kuulumisia sitten!
:wave: anuliina 34+3
 
mymmelis sairaalaan on 7 kilometriä, joten jos hätä tulee pääsee nopeaan ja neuvolaan 300 metriä, joten ideaalinen paikka asua. Mua vaan huolestuttaa kun nyt se käden hermokipu, luultavasti turvotusesta johtuva, on siirtynyt jalkaankin. Täytyy maanantaina puhua asiasta.
weiss ja poika täällä noi mitat ilmeisesti esitetään eri tavoin. Sain jonkun paperi missä kyllä näkyin, että vauva on kaikessa koko jutussa yläkäyrällä. Eniten tuo ultralääkäri oli huolissaan siitä, että neidin päällä oli jo hyvin kokoa. Yli kolme kiloinen pitäisi siis ultran mukaan olla jo nyt viikoilla 35+3.
pipsa possu sullahan oli hyvät neuvola-arvot. Vauvakin voi ilmeisesti hyvin.
birdie hyvä, että kuitenkin tarkastit tilanteen, parempi käydä siellä polilla liian usein kuin liian vähän. Ja ei ne siitä pahastu, että sinne menee.
=)
mahan laskeutumisesta mulla on masu laskeutunut ja sf-mitta kasvoi silti viime kertaan... Kätilöäkin hiukan nauratti. toivottavasti nyt ensi mittaukseen ei tule lisää kasvua, tai jos tulee niin tekevät kokoarvion uudelleen.

katrinainen ja kirppunen 35+3

ai niin, samaa mieltä siitä, että hyvä kun ollaan loput tänne asti kasassa pysytty ja nyt seuraavaksi synnyttämään joku jolla on täydet viikot.
 
Enpä ole vähään aikaan kirjoitellut, mutta nyt täytyy vähän huolta purkaa. Mulla siis tähän asti ollut oppikirjaraskaus, eikä mitään ongelmia. Tänään oli RR kuitenkin koholla digimittarilla 131/87 ja elohopeamittarilla vielä hetken päästä 124/82. Lääkärin tietokannoista katsoin, että diastolisen nousu alkuarvoista (118/64)katsotaan jo kohonneeksi verenpaineeksi. Pissa on aina vaan puhdas, mutta mietityttää kuitenkin. Ilmaisin th:lle huoleni, niin sovittiin, että käyn maanantaina mittauttamassa paineet. Vauvalla ei huolta ole, kun viikkoja on näinkin paljon. Eipä vaan innostaisi jäädä vuodelepoon tai ainakaan sairaalaan mennä makoilemaan.

pippa rv 35+2
 
Huomenia...tai päivää :flower:

Mahtavia uutisia Jenni :heart: Pikkuinen alkaa olemaan jo hyvän kokoinen =)

Mulla kans toi sf mitta oli viimekerrasta kasvanut vain sentin,kun maha repsahtanut alemmas....

PipsaPossu,en oo koskaan valkaissut vissiin mitään,jotain tekstiilejä värjäillyt kyllä ja silloin liottelin siellä kloritessa. Mutta muistaakseni siinä kloritepullon kyljessä on pyykin valkaisu ohje. Katoppa siitä =)

Ihanaa,aurinko paistaa!!! Näytti aluks tosi harmaalta...tuliskohan hyvä päivä,pikkuinen melskaa masussa ja illalla luvassa laatuaikaa miehen kanssa :heart: Sitä ennen pitäis kyllä pestä vessa :/

Repa ja kutvonen rv 35+3
 
Pippa...onhan toi tietysti normaaliin paineeseesi verrattuna hiukan korkea,mutta siis ei kyllä muuten ollenkaan hälyyttävä paine... itelläni kun on tota valkotakkipainetta niin noi korkeahkot arvot on tuttuja,mutta tietysti omaa verenpainetasoahan siihen pitäis verrata. Jospa siinä oli tilapäinen nousu ja maanantaina on jo normaalimpi. Jos sulla ihan hyvä olo jne. niin vois uskaltaa toivoa että on vaan hetkellinen pomppaus. Koitahan ottaa rauhallisesti :hug:
 
Kiitos Jossu tietojen päivittämisestä etusivulle!

Tulin juuri kokoarvioultrasta, "pikkuinen" painaa 3,1kg jo nyt eli rv35+2 ja itse oon tällainen
155cm, pieni.mitäköhän tästä oikein tulee.hirvittää ajatellakin.

hankinnoistakin on täällä ollut puhetta.. kaikki suuremmat ostokset ollaan varmaan jo hankittu vauvaa varten. itselle pitäisi vielä hankkia edes yhdet imetysliivit etukäteen ja ehkä rintapumppu? pinnasänkyyn on suojat hankittuna myös, mutta pitäisköhän vielä sitten saada aikaiseksi ommeltua äitiyspakkaukseenkin jonkinlainen suojus.jos vaan taidot riittää. ai niin, ja tietysti amme pitää hankkia ja onkohan se tarpeellinen se kylvetystuki?

Nyt voisi lähteä kauppaan ja leipoa sitruuna-limekreemipiirakan.ja antaa muiden sitten syödä se, ettei vauveli kasva yhtään enempää enää.
:flower:
 
Hau!

Naukuri on pitänyt superpitkään hiljaiseloa ja lueskellut vaan ahkerasti teidän viestejänne :) Nyt kun äippäloma on tännekin koittanut (eka viikko menossa), niin ehtii itsekin kirjoittelemaan.

Kovasti täällä tuntuu tapahtuvan! Kohta niitä pieniä nyyttejä tuloo sitten muillekin kuin Jennille! :)

Kuten pippakin tuolla kirjoitteli, niin mullakin on ollu sellanen "oppikirjaraskaus" eli kaikki on mennyt paremmin kuin hyvin. Onneksi tietysti niin! MUTTA... nyt liityn sitten eetin kanssa samaan kerhoon eli perätilavauvaa odotellaan. Ollu perätilassa ilmeisestikin tammikuusta lähtien eli melko päättäväisesti. Ensi viikolla sitten täälläkin koitetaan kääntöä, jos vaan mahdollista. Oon ihan avoimin mielin kaikenlaisia synnytyksiä kohtaan (paitsi perätila alakautta... EI!), mutta silti jotenkin jännittää, kun ei voi oikein henkisesti vielä valmistautua minkäänlaiseen synnytykseen. Kai se tästä helpottaa.

Mihis te pääsääntöisesti ootte olleet yhteydessä täällä pk-seudulla, jos teillä on ollu epäilyksiä vauvan liikkeiden vähyydestä? Nyt on pari päivää pitänyt todella hiljasta ja mietinkin nyt et pitäskö tässä soitella neuvolaan vai äippäpolille vai minne...??? Huomaa varmaan, ettei mulla oo aiemmin ollu mitään vaivoja, kun en osaa ees oikeeseen paikkaan soitella... :(

Tai no vaivoja ja vaivoja: TURVOTUSTA vaikka muille jakaa ympäri vuorokauden! Viime viikonloppuna nous yhtäkkiä paino 2kg ja jalat oli kuin norsulla, mutta onneks lähti laskuun taas alkuviikosta. Järkkyä... Muuten arvot ihan ok eli pitäs olla ihan "normaalia" turvotusta.

Leipomista, nam :) pitäsköhän munkin leipoa tänään...

naukuri rv 35+2
 
PIPPA: toivottavasti paineet tosta rauhottuis, ettei mitään raskausmyrkytystä sulle pukkais.. mulla on koko raskausajan ollut hiukan koholla paineet, yläpaineet on vaihdellut 132-145 välillä ja alapaineet 78-89 välillä koko ajan. mut ei kuulemma ole vaarallista ku pissa on koko ajan ollut puhdas eikä turvotustakaan ole ollut pahemmin.

JENNI: ihania uutisia sulla. on varmasti ihanaa saada pikkuinen päivisin kotiin ja hienosti on kasvanut, kohta 2kg raja ylitetty.

BIRDIE: hyvä että kävitte kuitenkin tarkistamassa tilanne ja onneksi kaikki oli hyvin..

nyt täytyy ruveta vähän siivoushommiin kun appiukko tulee tänne veljensä kanssa kaatamaan meidän pihalta pari isoa koivua..
 
Mä oon varmaan ainut jolla ei maha ole laskeutunut :eek: vauva on kyllä tuolla lantiossa pää ei kauheesti enää liiku ihan vähän..

Mä sain eilen ostettua tuttipulloihin tutteja, rintapumpun ja kaikkea pikkusälää rasvoineen yms..Nyt oikeestaan puuttuu enää se pienokainen :heart: no sänky on varastossa ja kaikki muut kamppeet mut ovat esikon ajoilta hankittuna kuiteskin

Birdie: mä oon kanssa monesti miettinyt et kkun papu on hiljainen uskallanko mennä sinne polille tarkastamaan tilanteen mut oon niin kaino menemään, onneksi teillä kaikki hienosti siellä :heart: . Mulle neukkutäti sano et kun toi mitta ei nyt oo kasvanut niin jos hiljasia päiviä on niin epäilemättä saikulle käyrille...tuon lauseen takia mä vähän saikähdin kun ei massu ollutkaan kasvanut :(
 
Tervetuloa muru0508, ompas ihan hyvän kokoinen möhkäle tulossa.. kai? =) Itse tulin kanssa äskettäin ultrasta ja arvioivat pikkuisen hieman alle 2,6 kiloiseksi ja viikkoja täällä 36+5.

liinu, synnytys kyllä mielessä koko ajan, mutta positiivisin mielin lähdetään. Ehkä sitä ei osaa pelätä kun ensimmäistä kertaa synnytys edessä =) Mutta jännittää toki, mitä tuleman pitää.

Onneksi kaikki hyvin Jennin pikkuisella!! Kylläpäs aika on menny äkkiä, jos kuukauden ollut jo vauva maailmassa :D Kuvaa pikkuisesta kaipailtais täälläkin päin :D ;)

Elikkäs polikuulumisia:
Kohtu oli vielä kiinni, mutta pehmeä kuitenkin ja kohdun kaulaa jäljellä 2-3cm, eli ei oikein mitään muutosta viikoille 30+3 verrattuna :headwall: :/
Vauvalla painoa 2570g =)
Lantiokin oli ihan tilava, eli alatie synnytys tulossa, jos kaikki vaan hyvin menee.

Muutamat mietiskelleet vauvojensa liikkeitä, niin tuolla polilla kun ottivat sydänkäyrää ja syke oli kuulema liian "tasaista", niin herättelivät vauvaa sellaisella kova äänisellä torvella. Yksi töräys ja arvatkaa vaan oliko sen jälkeen vipinää masussa :D Että tämä voisi olla sellainen *VinkVink* jutska :D

Ja nyt laittamaan tilausta H&M:lle ja leipomaan niitä muffineja kun eilen ei saanut aikaiseksi =)

santrra 36+5
 
Ainiin, eilen kun sanoin, että voisi jo jotain alkaa tapahtua. Niin kyllähän se sitten eilis illasta lähtien vähän väliä pistellyt/vihlonut alamahaan ja alapäähän. Kätilö sanoi että ihan normaalia kai se on, mutta minä toivon kyllä että tekis vaan pikkuhiljaa lähtöä. :D :D Toisaalta pikkuinen on aika pieni vielä, että voisi kasvaa ainakin viikon ja sitten tulla :D

poika, taitaa täälläkin olla sama tilanne kuin sinulla, eli vauva on lantiossa eikä pää paljoa liiku, mutta laskeutunut ei oo. Liikkeet tuntuu koko ajan kyljissä ja närästää ihan sikana koko ajan :headwall: =)
 
Huomenet täältäkin.

Yö meni ihan kivasti siihen asti kun ukkeli aamulla lähti töihin ja mä en meinannu millään saaha enää unta ja kello ei ollu vielä etes kuutta. :kieh: Siinä meni sit tovi pyöriessä tuolla sängyssä.

Näin muuten viimeyönä unta että TMVK on seuraava nyytin hakija!!!!!!!!!!!! =) Ei vissiin tuu oltua tarpeeksi täällä sivuilla kun näkee jo untakin palstasta. :D

Mulla oli vähä huoli kun tyty oli tuolla masussa eilen illalla aika hiljainen, ja yleensä siinä vaiheessa kun menen nukkumaan niin tovin masussa melskaa hirvittävänä, mutta eilen ei mitään. Nyt tänä aamuna sitten kun tähän koneelle istahdin niin olen saanut osakseni jonkin laista muljuamista ja muutaman kunnon potkun, joten jospa siellä olisi kaikki ok. Mä oon kyllä kauhee panikoija, välittömästi tulee kamala huoli jos jotain poikkeavaa tapahtuu.

JENNI: Ihana että teijän tyttö pääsee päiviksi kotiin.! :heart: Jospa se sitten jo ensi viikolla pääsisi kotiin ihan pysyvästi! Ihana että kaikki on hyvin teillä siellä. Oikeen iso :hug: sinne!!!

MURU0508: Tervetuloa joukkoon sekalaiseen jossa kaikki omistaa möhömahan!! :LOL:

Mun pitäs hilautua tonne peilin eteen ja rueta tekemään itestäni ihmisen näköstä. :LOL: Pitäis lähtä vähä ostoksille kunhan toi ukkeli saapuu töistä. Jos taas ensimmäistä kertaa viikkoon meikkais. Mä oon normaalisti sellanen et laitan kyl meikit naamaan vaik ei mitn erikoista oiskaan, mut nyt näin raskaana ollessa, oon ollu jokseenkin laiskempi!! :whistle:

Mutta nyt siis pakko suunnistaa tonne peilin eteen!!

Niin ja BIRDIE onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin!!Kannattaahan se käyä tarkastuttaan jos epäilyttää tilanne.

liinu83 ja möykky 34+5
 
jenni,kiitoksia mukavista uutisista :flower: . on hienoa,että pian saatte pikku tytskynne kotiin =)
olin neuvolassa, perusjutskat ok, mut sanoipa supisteluherkäksi masuani. kun laittoi dopplerin masulle niin heti alkoi supistella...levossa käski nyt reilusti olla ja jos säännöllistyvät niin näytille :| . kyllähän niitä suppareita on tuntunu täs pitkin ja poikin,mut en ole niitä kovin jääny seurailemaan,kun ei ne nyt niin paljon tunnu...täytyypä nyt sit vähän tarkkailla.
sf mitta vain sentin tullu lisää,ja vauveli pylly pystyssä olla pököttää =) ihana vauveli :hug:
terkka sanoi et eipä varmaan enää käänny, enkä älynny kysyä, et tarkoittiko se sit jo jotain pään kiinnittymistä?????tietääkö joku???
hitsi kun sitä ei mitenkään älyä kysyä kaikea ku sit jälkikäteen välähtää.
painoa oli tullu vain 200g/2 viikkoa =)
eilen leivoin muffineja,mustika sellaisia, ahminu oon ja nyt vain paremmalla omallatunnolla voi taas syöpötellä :D

rakkausvauva 33+1
 
Heipat kaikille!

Tervetuloa muru0508 joukkoon :)

Onneksi Katrinaisella on kaikki suht hyvin ja tilanne seuranassa. Toivottavsti ei ala kehittämään tuota myrkytystä eteen päin!!! Halit sinne naapurimaahan :hug:

Jaahans, tänne on pukannut ihan kauheesti juttuja, ei millään pysy perässä. Itsellä on ollut niin kiirusta ton taloprojektin kanssa. Mutta nyt olisi kylppäri ja keittiö tilattu :) Ihan hyvä et on jotain muutakin ajateltavaa ollut, muuten varmaan pää leviäisi tääl kotona.

Eilen oli neuvola ja pikku-ukko ei suostu koskaan liikkumaan tätille, jotta se pääsisi perille kuin päin hän siellä masussa majailee. Pää on kuiteskin niin alhaalla, että sitä on vaikea edes tuntea. Toivottavasti ei putoa pois huomaamatta :LOL: Pisu puhdas ja painoa tullut kunnioitettavasti yli kg/vk. Enpä jaksa enää moisesta stressailla, siinähän tulee! Mulla on nyt viikon verran ollut semmoinen tunne kun joku kaivaisi sukkapuikolla alakertaa :/ Ei mikään mukava tunne.

Lehtig: Mulle tulee toi Vauva -lehti. Se on ollut mun mielestä kiva ja saa tulla vielä jonkin aikaa.

Hoitopöytää meillä ei ole, ajattelin josko olisin hommannut semmoinsen minkä saa sängyn päälle, mut katsotaan vielä tartteeko vai ei. Muuten mua laskottaa ihan kamalasti. Osa vauvan vaatteista on pahvilaatikossa ja niitä pitäisi pestä. Ei ole täällä vanhassa kodissa oikein niille paikkaa, joten taidan vaan antaa olla ja laitella muutamat vaatekerrat ja välttämättömimmät kamikset paikoilleen. Laitanpahan sinne uuteen sitten kaiken valmiiksi. Muuttoon kun ei kuiteskaan ole kuukauttakaan aikaa (toivottavasti). Täällä oli joillakin muillakin muuttopuuhat suunnitteilla??? Eikö olekin mukavaa näin viime metreillä alkaa laitamaan kamoja pakettiin :kieh: Mymmeliksellä on jo onneksi muutto takana päin :)

Viikonlopuksi on tulossa vieraita, pitää alkaa kehittämään ruokahuoltoa valmiiksi...

Semmoista taasen. Oikein ihanaa viikonloppua kaikille pallomasuille, pitäkää itsestänne huolta!!!Palaillaan!

Päikkäri 36+5
 
Päivänsäde joo, muuttopuuhissa ollaan täälläkin, muuttopäivä ois 26.4 eli vasta parin viikon päästä...tiukille menee... varsinkin jos käynnistys on seuraavalla viikolla muutosta, jos vauveli jatkaa kasvuaan näin vallattomasti... ei kyllä huvita mikään laatikoiden pakkaus! ja varsinkin se harmittaa, ettei saa laitella mitään vauvalle valmiiksi, muuta kun viikata tavarat muuttolaatikoihin... :/ ei paljon lohduta tässä vaiheessa...

muru 35+2
 

Yhteistyössä