***Toukokuun Toivotut 2011***Lokakuussa***

Kaksosraskaudet Suvussa kulkeva kaksosraskaus kromosomi virhe koskee nimenomaan vain kahden munasolun kaksos raskauksia. Jakautuneen munasolun kohdalla ei ole saatu sukulaisuus näyttöä. Ja toisaalta taas vaikka suvussa ei olisikaan kaksosia niin voi silti saada tuplamunasolu kaksoset yhtälailla.
Syntyvän lapsen isällähän ei ole mitään vaikutusta vaikka hänellä olisikin taustalla tuo kromosomi virhe, mutta hän taasen periyttää kyllä sen virheen omille lapsilleen ja jos saa tyttö lapsen niin tämä tyttö voi saada kaksoset. Jos taas syntyy poika, saa tämä poikakin sen virheen ja hän taas omille lapsilleen periyttää sitä mutta ei voi vaikuttaa omiin lapsiin niin että heistä tulisi kaksosia.
Itselläni on niin että olen saanut isäni puolelta tuon virheen. Minun isäni äiti on kaksonen ja siinä sisarus laumassa on toisetkin kaksoset eli isomummolla on ollut kahdet kaksoset.

Seulat Minä en käy siinä veriseulassa. En luota siihen yhtään sen jälkeen kun kaverini sai tulokseksi että hän saa todella vaikea vammaisen lapsen. Ei siinä muuten mitään mutta syntyi niin terve tyttö kun olla voi eikä ole edelleenkään mitään vikaa tytössä ja ikääkin on jo.
np-ultrassa käyn koska mulla olis taas tavan ultra siinä samalla niin saavat mun puolesta katsoa senkin sitten jos haluavat.

IKSU81 Eihän tuo 2 pv meinaa mitään samalla mitalla. Eli kyllä voi saman mittainen alko/sikiö olla ja tulla 1-3pv heitto ainakin. Tuossa vaiheessa kun on niin pienestä kyse niin voi tulla "mitta virhekin" eli millin heitto tekee äkkiä heittoa laskettuunaikaan. Mutta niissä on tosiaan sellainen "haarukka" jonka sisällä mitat vastaa tiettyä aikaa aina.

ON: Täällä ollaan sairasteltu ja tänään olisi kaksosten 10kk neuvola jos vaan päästään lähtemään. Aamu näytti aika hyvältä eikä kuumetta kummallakaan. Poika on tukkoinen mutta tyttö aika ok. Alkaa rassaamaan tämä jatkuva sairastaminen mutta minkäs teet.

Muoks*
Mahan näkyminen Minulla on yksösiä odottaessa myös masu kasvanut todella nopeasti ja ollut todella iso. Toista lasta odottaessani moni oli varma että odotan kaksosia. Mutta täytyy kyllä sanoa että ei ne mahat olleet mitään siihen mitä se sitten todella oli kaksosia odottaessa. Voitte laittaa ison jumppapallon paitanne alle ja katsoa sitten peilistä niin saatte osviittaa miten iso se ainakin mulla silloin oli :LOL:

Naga Morch 10+5
 
Viimeksi muokattu:
Tiudeliini minä en ekaa odottaessa tiennyt mitään synnytyksestä enkä vauvoista. En ollut ikinä pitänyt pientä vauvaa sylissä, enkä vaihtanut vaippaa. En käynyt ennen synnytystä myöskään neuvolan perhevalmennuksissa.

Kuitenkin kun vauva oli syntynyt, niin kaikki sujui ilman ongelmia. Sairaalassa opettivat vaipanvaihdon, pesut ja imettämisen ja sillä pääsikin alkuun. Lehtiä, nettiä ja kirjoja lukemalla sekä kavereita kuuntelemalla otin vinkkejä muiden kokemuksista ja tein niin kuin itsestä parhaalta tuntui. Kenenkään neuvoja ei kannata ottaa kirjaimellisesti, koska sairaalassakin eri kätilöt oli eri mieltä tutin käytöstä.

On aika uskomatonta, miten sitä oppii sitten itse tietämään mikä omalle lapselle sopii. Luotat vaan ittees.



Mä voisin tulla kerhoon.
 
Mulla oli eilen ultra ja LA siirtyi 7.5 eli tässä pinkassa voisin alkaa viihtymään ;) eli moi taas.

Pikaisesti mun kuulumiset on: Muutettiin isompaan kaksioon, mietin miehestä eroamista, paha olo ollut 24/7, nyt kamalassa tappoyskässä, esikoisen 2v.synttärit 4.11.

Pieni oli niiiiin suloinen siellä ultrassa, heilutteli käsiä ja nyrkkeili ja huitoi ja rapsutti päätään <3 sitten se sammui jalat suorina, eikä meinannu vaihtaa asentoo vaikka kätilö sitä höykytti <3 Pieni oli viikon pienempi, eli viikot tuli taakseppäin, nyt saan elää uudelleen sitten sen rv.12 =) Niskaturvotus oli alle 1mm, sitä ei meinannut saada edes mitattua. Kaikillahan sitä tietty on, joillain enemmän joillain vähemmän. Enkä mennyt veriseulaan. Minä en rupea lapsia karsimaan seuloilla (paitsi ultra).

Tatskattu & pittunen 11+5
 
Huomenta!

Kaksoisraskauksista: Mulla tosiaan on äidin suvussa kaksosia, äidin äidillä oli kaksoisveli. En sitten kysellyt tarkemmin, oliko muitakin. :) Kunhan mietin mahan pullottamista ja pahoinvoinnin määrää. :D Mutta np-ultrassa sitten näkee, kun kutsu vaan tippuis postista. Ite kun en ole noihin varhaisultriin mennyt, ei oikein rahatilanne anna meillä periksi. :D

Esikoisista: Mulla kans tiedossa ensimmäinen, enkä voi kauheasti väittää tietäväni vauvojen kanssa toimimisesta. Lapsia oon kyllä vahtinut, parivuotiaasta ylöspäin, mutta se vauva-ajan tunteminen rajoittuu omaan veljeen, joka on 7v nuorempi kuin minä. Eli eipä silloin lapsena vielä kauheasti niitä asioita poimi mieleen. :D Mutta mulla on semmonen luottamus, että kyllä luonto hoitaa. Kyllä sitä sitten tietää mitä pitää tehdä, kun se tilanne tulee eteen. :)

Sain äidiltä semmoisen kirjan kuin "Imetä oikein". 80-luvulta peräisin, kuulemma auttoi omaa äitiäni. Ajattelin sen lukea tuossa sitten vähän myöhemmin, kun uskaltaa jo enemmän iloita, että pysyis mukana tämä pieni. :)

Tenttiviikkoa pukkaa, täytyy tästä hipsiä lukemaan matematiikkaa ja c-ohjelmointia. :D Tänään on siis tentit noista kahdesta. En suinkaan myöhään valmistaudu... Onneksi pahoinvointi tänään tuntuis sen verran hellittäneen, että pääsen sentään tentteihin.

lyrae ja esikoinen 8+6 (oho, huomenna poksutaan :) ja paremman työnimenkin tarttis...)
 
Tiudeliini:Mulla on jo yksi lapsi ja silti jännittää miten tässä selviää. Kuitenkin luonto hoitaa aika hyvin sen luontaisesti ja vaistoa kuuntelemalla sitä vaan alkaa sujumaan elo vauvan kanssa. :)
Äitiys on epävarmuutta täynnä ja silti just sinä oot paras lapsellesi, jos vaan parhaasi yrität.
Nyt ootan jännityksellä nt-ultraa, joka on tiistaina...

valdemaria ja vauva 11+6
 
Huomenta toukokuiset!
Kyllä täällä tulee uusia viestejä kovasti paljon.

Suuret pahoittelut ja :hug: pinosta poistuneille.

Tiudeliini: kyllä täälläkin hieman hirvittää, esikko on miltei 4 kun nytty syntyy ja kuopus 1,5. Mulla oli esikoisesta sama; en ollu aikaisemmin hoitanu tai käsitelly vastasyntynyttä, mutta kyllä siinä nopsasti oppi exspertiksi, oman vauvan hoidossa.

Veriryhmästä: tuo on vissiin erityisesti äideille joilla on veriryhmä miinus-merkkinen. Jos lapsi on + ja äiti - voi synnytyksessä nuo veret sekoittua ja äiti saa näin ollen vasta-aineita, jotka vaikuttavat seuraavassa raskaudessa sikiöön niin, että äidin keho saattaa alkaa hylkiä vauvaa. Voisikohan tuo sama olla sitten jos saa verta, varmuudeksi katsotaan ettei vasta-aineita muodostu...?

ON: täällä yöheräämistä / valvomista, viimeyönä sitten valvoskelin miltei 2h! Onkos muita jotka valvovat raskausaikana yöllä?

Voi taivas! Nyt vasta muistin mikä jäi tuossa päiviä sitten kirjoittamatta: Kiitokset tuosta homeopatia-tiedosta!

Luhtis + nytty (ilmeisesti) 9+0 joten *poks*
 
Täällä kans yks yövalvoskelija! Esim. viimeyönä toi poitsu herätti yhen maissa ja ite nukahin uudestaan joskus viiden maissa. Ei paljon naurattanu, kun poikanen iloisesti herätteli pinniksestään huutelemalla jo seiskan jälkeen... iltapäivällä olis vielä vauvauinti. Onneks nyt on olo ihan ok.

Muuten tuntuu, että oireiden perusteella takana on pahin viikko. Etomista, järkyttävää väsymystä ja mieletöntä perusteetonta alakuloisuutta koko ajan. Mie oon itkeny melkein joka päivä, mitä ihmeellisimmistä asioista, ja aina en ees tiiä mikä se laukaseva tekijä on ollu. Onneks mies on ollu ihana, eikä sen kanssa oo tarvinu tapella yhtään. Mulla on myös maha pullahtanu ulos. Ihan oon ihmeissäni, et näin aikasin jo! Onneks tasan viikon päästä on ultra, eikä sit tarvi enää salailla (olettaen kaikki on hyvin).

Kayla 10+2
 
Heippa!

Huh, onpas tullut tekstiä tänne! Täällä on oksenneltu lähes päivittäin ja paha olo velloo muutenkin :x toivottavasti jo kohta helpottais... kananuudelit on nyt ne, jotka helpottaa oloa.
Sain aamulla ihania uutisia kun kaverini sai 3. lapsensa: tyttö tuli mitoilla 4105g ja 51cm =)

Meillä odotellaan vesi kielellä huomista päivää! On mun ja mieheni 5-vuotispäivä ja päästään koko viikonlopuks kylpylään nautiskelemaan! Isot pojat menee isälleen ja pikku-ukko&koira mun vanhempien kanssa mökille.

Odottelen vieläkin ultrakutsua... sais jo tulla niin vois tuo mies rukata työvuoronsa semmosiks että pääsee mukaan. Välillä tulee semmonen olo, että onkohan tuolla masussa vielä pikkunen hengissä... : / vaikka kaikki oireet on melko selkeät niin silti sitä miettii kuitenkin.

Nyt pitää lähteä hakemaan eskarilainen kotiin ja samalla haen nuudelivarastoo täydennystä.
Hyvää vointia kaikille !!!

Maybaby 8+3 (10+3)
 
Moikka!

Eka tietty omat kuulumiset, huomaatteko raskaus tekee itsekkääksi;)

Ultrassa käyty ja kaikki HYVIN!:heart: Todella todella ihana uutinen ja olo aivan mahtava! La muuttui aiemmaksi, olisi kuulemma jo 1.5 ja nyt viikot 12+4, vaikka omat laskut olikin 11+6, no eipä tuo suuntaan tai toiseen tee mittään, kun voi yli tai ali mennä reippahastikin.

Ostettiin herkkuja sen kunniaksi ja iltapäivällä on tulossa miehen sisko kahvitteleen, kai me jo kerrotaan...=)

tatskattu nauratti sun kuulumiset, täällä samoja fiiliksiä...kirjoitit hauskasti ( tai sori eihän asia oikeasti ole naurun asia) "muutettu isompaan kaksioon, mietin miehestä eroamista ja ultrassa iloisesti heilutteli käsiään"...:D niin kuin, että mitäs tässä muuta... argh, kyllä mulla on kans oikeasti välillä tuo eroajatus käynyt mielessä, inhottavaa, kun toista odotetaan ja haluis kaiken olevan auvoa vaan...:confused:

kayla: kivalta vaikuttaa sun mies! Olisi ihanaa kun omakin olisi hivenen empaattisempi.. ja viikko menee äkkiä, sitten on mukavaa kun voi virallisesti ja julkisesti olla raskaana:)

lyrae tsemppiä ultran odotteluun! Olen kanssa lueskellut imetys-ja vauvanhoito-oppaita vielä nytkin vaikka yksi kullanmuru jo kotona onkin, musta on ihan kiva ottaa asioista selvää oman vaiston lisäksi, aina niistä jotain oppii. Kirjoista:)

Olo on aika hyvä, raskauden puolesta ei ole ollut enää mitään (paitsi väsymys, joka sekin hellittänyt) mutta flunssaa vielä podetaan...huoh, jo 3. viikkoa...onneksi ei enää kuumetta ole.

äitiysvaatteista Milloin teillä viime raskaudessa TAI TÄSSÄ on alkanut housut ahdistaan??
Jotenkin muistan, että viimeksi näillä viikoilla olin jo turvonnut tursas ja nyt menee muitta mutkitta vielä samat farkut kuin ennenkin eikä edes painoa ole tullut kuten viime raskaudessa...josko se olisikin maltillisempaa, kun viimeks tuli sellaset 20kg!:D

Olisi vaan jo ihanaa käyttää äitiysvaatteita, mutta niin että maha tosiaan näkyy eikä epämääräinen makkara:LOL:

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

"Nauti, syö, juo, hemmottele, hoida itseäsi, se on parasta myös vauvalle" kirjoitti hyvä ystäväni eilen tekstiviestiin, näin aion tehdä..

kathe ja vinski 12+4
 
Teinpä tuossa tonnikalasalaatin ja nyt meinaa vähän yököttää. Miestäni odottelen kunnes tulee laittamasta autoa, heh :D.

Kiitos kun kerrotte, miltä teistäkin tuntuu saada vauva :). Niin, kyllä se luonto hommansa hoitaa :). Varmaan aika normaalia että stressaa pienimmistäkin asioista raskaana :D.

Mulle tuli tänään postissa se lähete sinne ultraääneen Gravidaan, 12.11 ois sitten se :). Jännittää paljon enemmän kun mitä se neuvola jännitti.

Tuosta kaksoslapsi-jutusta, minun mummo äitini puolelta joskus 50-60 luvulla synnytti kolmoset, joista 2 poikaa ei selvinyt kuin muutaman minuutin hengissä :/ ja yksi tyttö eli minun täti jäi eloon.

Oishan se todella omituista ja jännää, jos itse odottaisi kaksosia, 2 kertaa enemmän hoitamista ja 2 kertaa enemmän meteliä ja touhua talossa :D.

Tiia ja toukka rv 9 :) !
 
Heippa taas.
Onko muilla ollu ongelmia tänne kirjautumisessa? Mä en oo päässy moneen päivään... outoa. Ja eilen pääsin ja kirjottelin pitkän pätkän, mutta en pystyny julkaseen sitä täällä. ihan outoa.

Nyt ei sitte muista yhtään mihin piti kommentoida :D ai nii kiitos vaunu kommenteista. Niitä phil&tedsejä oon itekki miettiny... mutta vaunu keskustelu varmaan jatkuu ku kuukaudet etenee...

Mulla edelleen kaamee olo kokoajan. Mielihaluja ei mitään. Onnellinen oon jos saan edes jotain nielastua. Mulla oli tiistaina eka neuvola. Kaikki oli ihan jees. Terkkari siirsi laskettua aikaa päivää aikasemmaksi, eli se on nyt 19pv. Reilun viikon päästä nt-ultra ja ens viikolla lääkäri. Me osallistutaan veriseulaankin.

Nyt neiti ilmottelee heräävänsä joten jatketaan myöhemmin...
Mariposa & toukka 10+0
 
Moi kaikki!
Ultrassa käyty ja pieni :heart: siellä sykki, iteki jopa näin sen!
Oli kyllä aika liikuttava hetki, muistan että eka raskaudessa en osannu olla liikuttunut eikä oikeen tuntenut mitään muutenkaan(mieskin oli silloin kyllä todella etäinen ja siis eri kun nyt), mutta nyt toisen kohdalla näyttää olevan ihan eri juttu! Rakastaa tuota pikkuista nyt jo. :)
Aika jännään aikaan tuntuu olevan alulle lähtenyt, ainakin tuon tän päivän mittauksen mukaan, ku se sai viikoiksi vasta 6+5 ja menkkojen mukaan olis jo 8+3! Ja ku kuitenki on menkat ollu aina säännölliset...Sanohan tuo, että nt-ultrassa sitte näkee tarkemmin, mutta veikkaisin että jossain 7+ jotain kai mennään. La:ksi tuli nyt 6.6, mutta sekin muuttunee vielä. Ja hyvinkin saattaa tulla silti toukokuun puolella vaikka olisikin la kesäkuussa. Esikoisen la oli 12.2 ja syntyi 23.1 lähes 3700 grammaisena. Eli ajattelin tässä pinossa kuitenkin vielä sinnitellä... :D
No oli miten oli niin aivan mahtava se oli nähdä!!!
Omanapainen teksti, mutta nyt ei valitettavasti juuri muuta mahdu mieleen!

Hyvää vointia kaikille!

T. Miuku ja nökkönen 8+3 (6+5?)
 
Heippa!

En ookkaa vähää aikaa kirjotellu ja paljon tullu taas tekstiä :D

Äitiysvaatteista sen verran, että mulla nyt toista päivää äitiyshousut jalassa. Omat housut kiristää ja puristaa eikä mikään tunnu istuvan/näyttävän hyvältä ja tulee vaan ylimääränen makkara :'(
No, näiden äitiyshousujen kanssa maha taas näyttää siltä ku oisin paljon pidemmällä..Eli mikään ei oo hyvä..Kamalaa olla läski odottaja!
Henkkamaukalta tilasin äitiysvaatteita ja nyt oottelen, et millon ne saapuu. Huutonetistä huusin myös ja kirppareilta ostin, mutta silti tuntuu ettei mitää päälle pantavaa eikä mikää näytä hyvältä.

Äh! Tämmönen valitusviesti tänää :|
 
Heippa!
Taidan siirtyä tänne toukokuisiin tuolta huhtikuisista. Viime maanantaisen ultran tuloksena olikin n. kaksi viikkoa pienempi sikiö joten LA siirtyi eteenpän. Ultran mukaan nyt olisi rv 10+3. Tosin sekin muuttuu varmaan vielä kun menen uuteen ultraan sitten viikolla 12, näkevät paremmin mitat ja turvotuksetkin sitten. LA siis tällä hetkellä arvioitu 16.5 :) Synnäri PHKS, ikää 28v ja esikoista odotetaan avomiehen kanssa.

Suoritin tuossa pikaluvun näistä viesteistä.. Itsellä huono, etova olo tulee iltaisin. Pahimmasta ollaan jo päästy yli. Ei enää turvotakaan niin paljon vatsaa kuin alussa. Kaikille ollaan jo kerrottu tästä, ollaan itse tiedetty jo niin kauan ettei pystynyt odottaa sinne viikolle 12. Silti olen sanonut että toivon vain että kaikki menee hyvin kun vielä näin alussa ollaan. Pidän kuitenkin mielen positiivisena vaikka tietty jännittää. Syke ja liikkeet on kyllä nähty mutta eihän sitä koskaan tiedä..

Leppoisaa odotusta!
cissus 10+3 (voi miksi ei ole jo 13+0 kuten menkoista laskettuna olisi..)
 
hei kaikki!

tänään sitten heräsin ja esikoinen oli vielä tosi väsynyt vaikka kello oli jo paljon, ja kun mittasin kuumetta niin 39 hän se näytti:( ei muuta kun anoppi paikalle että päästiin miehen kanssa töihin ja kouluun.. no nyt on jo laskenut onneksi mutta inhottavia nämä syksyn flunssa kierteet!

äitiysvaatteita: aloin käyttää jo varmaan viikolla 9-10 kun kasvaa tällä kertaa niin nopeasti! mutta tykkään niistä kun ovat niin mukavia ja lämpimiä:D ja sit saa taas kokonaan uudet vaatteet kun on jo ehtinyt unohtaa ne ja nykyiset normivaattet jo käynyt tylsiks:)

mulla on nyt monena päivänä ollut ihme vatsakipuja ja koko ajan pelottelee ajatus että jos jokin menee huonosti ja vauva ei selviäkkään.. vaikka on siellä ultrassa jo käynyt niin heti alkaa taas pelottaa, toivoisin vaan että vois jo liikkeet alkaa tuntua niin ei tarvis pelätä enään!

itsekkin olen miettinyt lähinnä tulevasta sitä että miten pärjää esikoisen kanssa ja mustasukkaisuuden kanssa, ja että ehtii antaa myös esikoiselle aikaa kahden kesken jne. ja tietenkin suhde miehen kanssa mietityttää kun viimeksi tuli siinä alussa univajeen takia paljon turhia riitoja joita haluis tällä kertaa välttää, mutta kun olis sillon pitänyt kirjoittaa ne ylös niin vois nyt etukäteen käydä ne läpi:p ollaan jo ainakin nukkumisjärjestelyt käyty läpi jotta molemmat saisi tasapuolisesti nukkua:)

onhan täällä muitakin jotka vappupäivänä synnyttää:D ja kiva saada uusia myös joukkoon!

minä ja masuasukki 12+4
 
Naga Morch Siis joo kyllä mä tuon tiesin mitä kirjoitit, mut miten jos kahdella eri ihmisellä on alkio ollu 2.2cm ja toisella muutetaan viikot vastaamaan 8+6 ja toisella 9+1 niin miten se niin menee. Siis ymmärrän kyllä et voi olla eri kokoinen samoilla viikoilla mut kun viikot nimenomaan on muutettu tuon mitan perusteella. Äh.. en osaa selittää eikä tällä nyt mitään merkitystä tosiaankaan ole, mutta jäi vain vaivaamaan mieltä. :)

Äitiysvaatteista Ensimmäsestä muistaakseni viikolla 16 ostin ekat äippähousut mut joskus lähellä puolta väliä niitä tarvi oikeasti. Alusta en muista ahdisteliko housut mahaa tai mitä vaatetta ylipäätään olen käyttänyt. Tästä toisesta tänään oli sellanen olo niin kuin housut ois ollu vähän liian tiukat, mut huomenna voi olla et ei ahdista yhtään :LOL: eli riippuu näköjään päivästä.

Tiudeliini kyllä ensimmäisen ja varmasti toisen tai kolmannenkin lapsen kohdalla miettii ja pohtii miten kaikesta selviää, mutta sehän on just sitä valmistautumista äitiyteen/isyyteen/vanhemmuuteen jne. Se on ihan normaalia pohtia asioita. Minulla oli aika paljon kokemusta lapsista ennen ensimmäisen syntymää joten en sitä hoitopuolta niinkään jännittänyt, mutta sit senkin edestä sitä millainen olen vanhempana ym. Kyllä se niinkin on että se hoitaminenkin tulee varmasti ihan luonnostaan kunhan vauva syntyy.

Onnittelut hyviä uutisia saaneille :flower:

Iksu 10+6
 
Iksu81 kattelin uudemman kerran tuota ultrakuvaa ja siinä koko on 2,34mm :) En tiedä mistä vetäsin sen 2,2cm,muistelin kuulleeni tädin sanovan sen mitan mittaillessaan pikkuista mutta sanoi muutenkin että hankala saada täyspitkää mittaa ku pampula kökötteli siellä niin suloisessa asennossa (pakko laittaa teille kuvaa)
:heart:

Niin ja tatskattu tervetuloa tähän pinoon,me oltiin vähän aikaa tuolla kuumeilijoissa samassa pinossa :wave:

Diipeli ja pampula 9+2 (työnimi vissiin vähän hukassa ku kokoajan vaihtelee :D
 
Iltaa vielä!

Äitiysvaatteista: pitäis varmaan alkaa ostelemaan jotain äitiyshousuja, tuntuu, että kaikki omat housut tuntuu liian ahdistavilta ja tiukoilta. Alkkarit myös :O Jos joku osaa suositella, että mistä kannattaa lähteä hakemaan (kirpparilta aattelin varmaan jossain vaiheessa, mutta uutenakin voisi hankkia) niin arvostaisin vinkkausta. :) PK-seudulla asustelen.

*muoks: toki siis alkkareita en ajatellut kirpparilta ostaa :D mutta niin tuosta tekstistä voi saada käsityksen...

katherine: Kiitos tsempistä :) Kyl se aika sinne ekaan ultraan joskus tipahtaa. :) Ja aattelin noita kirjojakin jossain vaiheessa kattella, että jos oikein hyviä sattuu eteen, ni vois hankkia. Vauvaiän kehityksestä ja taaperoiästä olis kiva lueskella, oon kiinnostunut kehityspsykologiasta.

Piti vielä tulla hehkuttamaan, että tentit meni tänään yllättävän hyvin, vaikka aattelin, että en jaksa keskittyä ja paha olo tulee. Ja kaipa niistä läpikin päästiin, vaikka joutunu sairaslomailemaan kotona pahoinvoinnin takia. :)

lyrae ja esikoinen 9+0 (jee, kello jo perjantain puolella, *poks* :))
 
Hmmph, kauhea päivä kun mieliala on heitellyt kärrynpyörää koko päivän. Itkua on tullu ja on tullu naurua.... Kauhea itkukohtaus tuli tuossa kun mies lähti töihin, tuli tavaton ikävä.

Pelkään vaan pahoin, että paniikkihäiriö alkais taas oireilemaan, sellainen kun minulla on ollut 4 vuotta jo.
 
Moi!

Äkkiä tänne rustailemaan ennen kun lähdetään kylpylään, oon niiiiiiiin innoissani!!! =)

Mulla on äitiysfarkut olleet jo jonkin aikaa käytössä kun tuosta nelosesta ei toi maha kerinnyt edes pienenemään... Sit omistan mustat mammahousut, noilla kahdella meinaan selvitä. Pari äitiyspaitaa on tuolla kaapissa myös odottelemassa.

Jee, tänään tuli vihdoin ultrakutsu!! 1.11. on eka aika ja sillon on rv 10+0 (tai 12+0 kuukautisten mukaan) mutta siellä sit selviää tarkemmin. Jännittää...

Juu, eipä tässä nyt kummempaa, ajatukset jo niin tuolla Tampereen poreissa :LOL:
Mies on järkännyt jonkun yllärin kuulemma vuosipäivän kunniaks... aika ihanaa!
Tää pakkaa nyt poikansa, saattelee heidät matkaan ja sit lähdetään mekin. Se ois MORO! :wave:
Ja hyvää viikonloppua!

Maybaby 8+4 (10+4)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne mielialat heiluvat täälläkin. Mutta päisikö sinun TIUDELIINI jutella neuvolassa siitä paniikkihäiriöstä, eikö siihen löytyisi jotai lääkettä mitä voisit käyttää myös raskausaikana ettei vointisi huonone.

Itse täällä loukkaannun kun mieheni ei mielestäni ole tarpeeksi kiinnostunut raskaudesta/tulevasta vauvasta. Sen neuvolan "isäteksti-osuudenkin" saan aina hänelle käteen ojentaa jotta edes tietäisi millä viikolla mennään ja mitä siellä mahassa tapahtuu. Näin meillä kyllä meni esikoisenkin odotus, innostui täysin isyydestä vasta kun vauva syntynyt... Sitten ystäväpiirissä näkynyt taas ihan toisenlainen tuleva isä. Hän suorastaan palvoi kasvavaa mahaa, taputteli ja jutteli sille.... ehkä minun makuuni liikaakin. Äh----vika taitaa olla minussa, ne hormoonit ;)

Esteri+kakkonen 10+5
 
Huh kun tänne tulee paljon kirjoituksia kun ei ehdi muutamaan päivään niin johan on lukemista ;) mikä on kyllä ihan mukava asia!
Tiudeliini, mulla on myös aika epävarma olo koska en ole pieniin vauvoihin hirveästi uskaltanut koskea peläten kaikenlaista "rikki menoa" ;) Mutta luotan silti että omaa vauvaa osaa hoitaa kun siinä ei vaihtoehtoja ole. Ja olen muutenkin aika luottavainen elämään siinä mielessä että uskon vakaasti että kaikki aina järjestyy, tavalla tai toisella.

Äitiysvaatteista niin itse en ole vielä joutunut vaihtamaan vaatteita koska paino ei ole juurikaan noussut enkä ole erityisen turvonnutkaan. Vähän vatsa on kovempi kuin yleensä mutta muuten kroppa tuntuu omalta. Tosin rintoja lukuunottamatta.... Itsellä on ennen raskautta jo C-kupit ja 160cm varressa ne ovat olleet mielestäni asteen verran liian isot ja voitte kuvitella että nyt raskauden aikana ei ainakaan tilannetta paranna että ne painavat paljon enemmän ja ovat turvonneet :D:D

Omaa napaa sen verran että eilen oli eka neuvola käynti ja ei nyt hirveästi mitään uutta asiaa tullut, lähinnä lomakkeiden täyttelyä. Mun täytyy myöntää että kun neuvolan nainen oli itseä ehkä vähän nuorempi niin tuli automaattisesti sellanen hassu "osaakohan toi nyt asiansa"-fiilis. Tuleeko muille koskaan tuollaista? ;) Kyseessä oli kyllä pätevä nainen mutta ensireaktiolle en voinut mitään :D 10 viikolla pitää mennä verikokeisiin ja 12 vkolla ultra kun halutaan sikiöseulontaan.

Harmi että unohdin kysyä eilen neuvolasta mutta olisiko kenelläkään tietoa että onko mitään riskiä kun alkuraskaudessa lentää? Joudun lähteä työmatkalle ensi viikolla ja edessä on pitkä mannertenvälinen lento niin vähän pelottaa että aiheuttaako jotain riskiä :(

Niin joo kysymys Maybaby. Kirjoitit "Jee, tänään tuli vihdoin ultrakutsu!! 1.11. on eka aika ja sillon on rv 10+0 (tai 12+0 kuukautisten mukaan) mutta siellä sit selviää tarkemmin." niin ilmoitetaanko yleensä raskausviikot tuon ekan vaihtoehdon mukaan vai tokan eli kuukautisista laskettuna? Mä olen olettanut että kuukautisista laskettuina... : /

t. Nelli ja Kultahippu 8+4
 
Heippa kaikille taas:wave:
Kiva aina lueskella kun tänne tulee niin paljon tekstiä :) Mitähän sitä kirjoittaisi..

Kokeilin sitä kotidoppleria ja en saanut kuulumaan edes omia sydänääniäni vaikka läträsin geelin kanssa:D Noo jospa vähän treenaisin sen käyttöä :xmas:
Täälläkin mielialat vaihtelevat laidasta laitaan mutta otan sen aika lunkisti kuten isäntäkin, ekassa odotuksessa riitelimme aika paljon ja kaikki oli jotenkin niin uutta että tällä kertaa tuntuu selvästi rennommalta kaikin tavoin. Mieskin suhtautuu mun mielialavaihteluihin ja kiukutteluihin vaan myöntelemällä :D
Tosiaan paniikkihäiriö ja muut vastaavat tuntemukset eivät kyllä ole naurun asia ja ymmärrän täysin että raskausaikana niitä saattaa tulla joillain jopa enemmän. Näistä kannattaa puhua neuvolassa suoraan sillä apua on saatavilla ja odotuaikana oma olo kannattaa tehdä mahdollisimman mukavaksi, toivottavasti Tiudeliini mielialasi paranee eikä paniikkihäiriö nostaisi päätään:hug:

Diipeli ihana ultrakuva!:heart: Voi miten ihanaa nähdä näitä, odotan jo innolla omaa ultraani :)

Tänään kävin veriseuloissa ja unohdin taas jälleen kerran varata sen ultran vaikka lupasin neuvolantädille varata sen varmasti tällä viikolla, voi minua :D

Mukavaa kirpeän syksyistä viikonloppua kaikille ja hyvää vointia :)
Lilya ja kirppu 10+1
 
Viimeksi muokattu:
Paniikkihäiriöstäni sen verran vielä, että olen elämässäni niin paljon tunkenut ropeja naamariin, muutaman kuukauden aikana jopa viittä eri mielialalääkettä......
Olo vain paheni ja seuraukset oli kamalat, joita en nyt tähän viitsi edes laittaa kun tulis niin iso lista, joten eipä enää huvita lääkkeet millään lailla, mutta kyllä tämä tästä :), nyt on jo parempi mieli vähän. Puhuminen auttaa kaikista eniten.
Jos olotila alkaa menemään ihan sietämättömäksi niin täytyy enemmän neuvolassa ottaa asiaa esille.

Äitiysvaatteista myös sen verran, että olen ajatellu H&M:llä ja muutamassa muussa liikkeessä käydä katsomassa, jospa sieltä jotain mukavaa löytyis.
Housut alkaa puristamaan, joko sitten syömisistä, turvotuksesta tai sitten ihan rehellisesti tästä raskaudesta :D :). H&M:llä on tosiaan ihan hienoja vaatteita.
Kaikista mukavimmiksi tällä hetkellä housujen osalta oon tuntenu perinteiset collegehousut ja paidan osalta t-paita, eipähän huvita pahoinvoinnin ja turvotuksenkaan takia mitään farkkuja pidellä tms :D.

Ja jos joku omistaa messengerin ja haluaa jutella kaikesta mahdollisesta, niin voipi lisätä minut :) tiusku_92@hotmail.com
 
Tiudeliini WAU! Ne on täytynyt olla sitten sellaiset että on kaksi munasolua irronnut ja toinen niistä vielä jakautunut.
En nyt tiedä että onko tämä kaksosten kanssa niin kauhean "jännää" ainakaan vielä ollut :)
Ainakin ihan hemmetin raskasta koska meillä on ihan tautisen vaativat kaksoset.
Itsepähän heidät on sellaiseksi opettanut.

Meillä tulee kaksoset olemaan 1,5kk kun vauva syntyy jos tässä loppuun asti selvitään.
Kyllähän se vähän hirvittää välillä mutta enää ei voi pakittaa :D

IKSU81 Joo siis yritin sepostaa, että vaikka se mitta olis sama niin useinhan ne ottaa useamman mitan kuitenkin...kolme yleensä ja niistä tulee sitten se keskiarvo ja niiden mukaan sitten määrityy "ikä". Toivottavasti osasin nyt selittää mitä tarkoitan.
Sen verran usein tuossa viime vuonna tuli taas ultrassa maattua ja tuplana mittoja syynättyä että on vielä nämä ihmettelyt omassa muistissa myös...itsekin ihmettelin joskus tuota. :)

Sydänäänet Minä sain kaksosilta "rauhan" eilen kokeilla kuunnella ääniä niin sieltähän ne hienosti löytyi nopsaan. Lukemia en saanut, oli sen verta huono kuitenkin kuuluvuus kun ennättänyt parempaa kohtaa etsimään :)
 

Yhteistyössä