TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 SYYSKUUSSA 2009

kurpitsa: Mä oon kans samoilla linjoilla muiden kanssa, että vaihtoon vaan jos oikeasti siltä tuntuu. Toki keskustelu ensin vois auttaa jotain, mutta vaikeetahan tuo on sit noudattaa jotain juttuja, jos muut saa tehdä toisin. Siis lapsille. Sulle bansku ja muut syö donitsia -tyyliin. En mäkään olis sinut tuollasten juttujen kanssa, ymmärrän sua täysin! Ja siis mitä mitä mitä, jos pph ottaa lapsia, niin miks sen pitää saada "omaa" aikaa?? Maksaako se sit niiden lasten kerhoilut? Vai onko siellä joku ilmainen srk-kerho? Tuo on musta ihan asiatonta, et kun lapset on kerran viety pph:lle ja hän on vastuullinen hoitaja, niin tämä sitten laittaakin hommaa eteenpäin ja vie lapset kerhoon pois omista jaloista :eek: Ei mee mun jakeluun... Ja ulkoilu on meillä kans tosi tärkeää, joten pitäkää ihmeessä omista ajatuksistanne kiinni ja vaihtakaa paikkaa, jos silti oikeasti tuntuu. Kurjaa tuollanen :hug:

Repa: Toi vuoto on kyllä varmaan tosi kurjaa. Siis just tuon takia, et ei voi ees olla ajattelematta kokonaan, kun vuoto muistuttaa. Toivotaan, että pian loppuu! Ja mukavia bileitä teille illalla :)

Meillä saatiin nyt kans kasaan pojalle isojen sänky. Ei tosin ole jatkettava, vaan ihan oikea sänky, jossa on sit koko matkalla turvalaita. Nukkuu nyt ekoja päikkyjä siinä. Katsotaan miten lähtee menemään; meillä on myls pinnis samas huonees, joten molempia voidaan käyttää tarpeen mukaan vaikka koko syksy. Mikään kiire ei ole, mutta joulun aikoihin pitäis varmaan saada vauva sit pinnikseen, joten siihen mennessä jos oppis ;)

Taidanpa mennä leipomaan omppupiirakkaa :p

Ihana kuulla että noin moni on mukana mun ideassa ilahduttaa niitä pieniä taistelijoita...Tai lähinnä heidän vanhempiaan. Tuollainen pienikin asia, kuin lapsella sopivat vaatteet, tuotta iloa siihen huolen täyteiseen arkeen.

Mä palaan asian tiimoilta jahka olen työstänyt asian siihen malliin että sen voi toteuttaa. Lähinnä just mietin että muistaako vaan TAYSia vai kaikkia yliopistollisia sairaaloita. Sinällään olis varmaan helpompi kohdentaa yhteen sairaalaan...jos tää idea vaikka onnistuis, niin ensi jouluna sitten muistettas toista sairaalaa jne. Toinen juttu on se että lähettääkö jokainen tuotoksensa minulle vai suoraan Taysiin. Tämähän vaatii hieman sitä luottamusta teiltä minuun, että toimitan vaatteet varmasti perille, enkä viekkään niitä jonnekkin kirpparille myyntii. Se ei tulis kyllä kuuloonkaa.

BabyBornin vaatekoko vastaa aikalailla keskosen vaatekokoa, mutta musta sinne kelpaisi kaikki 50cm ja alle sen. Ehtona on se että vaatteet kestää 60 pesun, kun pesevät ainakin TAYSsissa nuo vaatteet osastolla itse. Sitten kovin kauheesti ei mitään neppareita/nappeja parane olla etteivät paina pikkuisia(toki bodyn napit sallitaan) Marmotta Pienet myssyt olis varmaan tosi hauskoja, kun keskosia siirretään kaapista tavis sänkyyn, heidät puetaan ensin kuin Michelinmiehet. Mä koitan äpästää jonkusen kaavan noista meidän pikkuvaatteista (en taitava siinä hommas kyl ole, mutta yritän...) ja laitan sen tänne, kaava kun mahtuu reippaasti a4-paperille.

Itsekin meinasin ommella usemmankin setin jämä kankaista, jos ehdin. Jos en niin marssin Lindexille&HM:lle ja ostan jotain pienen pientä. Mä oon niin paljon halunnut antaa takaisin sille osastolle, koska he ovat pelastaneet meidän lapset.

Kommentteja/mielipiteitä otetaan vastaan asian tiimoilta.

jenni....hieno idea =) ...itse en osaa tehdä, mutta hommaan kyllä jostain pikkuruisia vaatteita mielelläni...

Miä taas lähden illaksi töihin...ihan mukavaa...rahaa pitää hankkia, kun juuri äsken hommasin neitille ja pojalle talvivermeet...voi kurjuus, että maksoi :eek: ...kengät ja asusteet pitää vielä lisäksi ostaa...ostin kyllä sellaiset, että pitäisi kestää ja pitää vettä...ne on tärkeet asiat...mutta en ymmärrä, miks nuo ulkoilukuteet on niin hirvittävän kalliita??

repa...jaksuja sulle...surutyötä teet varmaan vielä pitkään ja silloin toisten raskausjutut ym. tuntuu ikäviltä :( ... :hug: :hug: !! Menettekö huomenna kerhoon?...voisikohan sinne tulla, vaikka ollaan mussalolaisia ;) ??

:wave: Pitkästä aikaan! ettehän ole vielä unohtanut mua.. :D

On ollut kaiken näköstä, niin en oo jaksanut/kerennyt istua niin pitkäksi aikaa koneelle että olisin tänne kerennyt kirjottelemaan.

Jenni: Aivan ihana tua sinun ideasi! :)

Kurpitsa: Vaihda ihmeessä hoitopaikkaa jos siltä tuntuu. Juuri tuon takia en itse halua hakea phh:lle. :hug:

Naukuri: Zemppiä viime hetkille, positiivisesti ajatellen pian kuitenkin on jo nyytti sylissä. :)

Meille kuuluu ihan hyvää, neiti oppinut parissa viikossa paljon sanoja ja nyt meillä sanotaan: kukka, lamppu, loppu, anna, vettä, paappa, isi, anna, kiitti, kakka ja sit äijä, en tiedä oikeen mitä tua äijä meinaa, mutta oon miettinyt voisko olla äiti, kun katsoo minuu ja huutaa aina äijää tms. :D :heart:
Meillä kans neiti osaa sanoa kakka ja näyttää takapuolta, mutta siinä vaiheessa on kans yleensä jo vaipassa, joskus kun tulee pieruakin sanoo että kakka! :D

Meillä neiti nukkuu edelleen vieressä, ja mulla on kans käynyt mielessä jatkettavan osto ja psitää pinnis pois, mutta katotaan. Siitä ei kyllä varmaan tulis mitään, karkais sieltä varmaan koko ajan.. Niinkun nyt tällä viikolla on jo 2 kertaa tehnytkin.. yöllä! Edellis yönä lähti kävelemään pitkin kämppää joskus kl.1 jälkeen! Heräsin siihen kun neiti itkusti pimeässä eteisessä. Oli niin pimeää ettei varmaan löytänyt takas ja varmasti pelottikin.. :/

Repa: :hug: voimia, kiva että pääsitte eilen miehen kanssa vähän omaan rauhaan, ja bilettään! ;)

Kurpitsa Vaihda ihmeessä hoitopaikkaa, jos siltä tuntuu. Aika erikoiselta kyllä kertomasi mukaan hoitopaikan arki vaikuttaa :/ . Huono tuuri käynyt hoitajan suhteen! :hug:
Mulla itselläni ei taas tullut muut vaihtoehdot kysymykseenkään kuin pph, kun J:lle etsin hoitopaikkaa. Enkä onneksi keksi kyllä mitään valittamista ko. hoitajan touhusta, ihana täti :)!

Repalle kovasti jaksamista ja voimia! :hug:

Ostettiin keväällä J:lle alesta Travallen talvihaalari. Sovitin sitä tässä yks päivä neidin päälle ja voi turkanen se oli jättisuuri, kokoa 92cm! :eek: Onneksi ei ollut kallis, kun oli edelliskauden väri, mutta ottaa silti päähän. Voi olla, että neiti vielä saa jonkun kasvupyrähdyksen ja haalari istuukin hyvin talven aikana, mutta täytyy varmaan ostaa uusi pienempi. Höh!

Oltiin aamupäivällä pitkään ulkona, naapurin lapset leikki meidän J:n kanssa :). Nyt mun tekis kauheesti mieli lähteä lenkille, kun voimat alkaa olla palautunu mahataudin jäljiltä. Eilen kävin jo pyörälenkillä ja ihan hyvältä tuntui. Ihana auringonpaiste nytkin B) .

Matami,Ei siel mun käsityksen mukaan mitään välii oo mistä tulee =) Ollaan menossa... ei kyl ihan puoleksi taideta "keritä" kun siellä on se jeesustelu täysillä sillon :saint: Mut jos piirileikkeihin menis ettei ihan pahalla kato :D Tulkee ihmees :wave:

Mul on hiukan krapulan tynkää... :ashamed: Oon heränny jo kasin pintaan... mummulla oli menny ekaa kertaa ilman mitään itkuja,oli poika nukahtanut tyytyväisenä ja nukkunu 2h putkeen ennenkuin sit piti käydä kellistämässä takas unilleen.
Meillä oli kans ihan hauskaa B)

Talvivermeistä... mul on tollasia saatuja haalareita vaikka kuinka...no ainaki kaks kolme,ne menee tossa pihalla ja sit vähän parempi,lahjaks viime tavella saatu haalari kokoa 80,mut on niin reilu et varmasti menee...uskoisin. Välikausihaalari on musta vieläkin reilu,keväällä ostettiin :eek:
Kengät on pakko ostaa,mut suht halvalla taidetaan tästä talvesta päästä,kun rukkasia ja pipojakin löytyy saatuja =)

jenni: eikö ne oo helpompi kuitenki sulle lähettää että veisit ne sitten sinne itse =) tulisi koko läjy kerralla eikä tipoittain sinne sitten. =) idea tosi upee. mukana ollaan. joko ompelen itse tai sit ostan jotain pientä vaatetta. mullaki on noita alle 50 cm vaatteita vielä ku omatki ollu pikkusia. =)

meillä sit korvatulehdus. ja räkää oli pari päivää niin et pelkäsin et poika tukehtuu. ei jaksanu kunnolla edes hengittää. kyllä itkin iteki ku oli niin huonos kunnossa poika. eka kerran iski kunnon tauti. onneks ei kestäny ku pari päivää toi pahin vaihe. nyt jo leikkii ja touhuaa tuolla.

mut nyt takas kasvihuonetta möyhimään ja kanervia istuttelemaan. lueskelen paremmalla ajalla sit. nyt oottelen kädet ristissä et pian pääsis uusinta putkitukseen.

jenni olis varmaan helpointa lähettää ne sulle -sä pistäisit sit kaikki pakettiin ja veisit perille. Ihan idea tosiaan - näin just lindexil 50cm bodyjä -olivat alennuksessa - en viel ostanut. Tarviiko ne pienet pikkusii villasukkia tai tumppuja??? Katsoin sitä elämä lapselle -konserttii ja siin näytettiin niin pientä vauvaa.

kurpitsa kyllä on eroa kunnissa. meillä esikoinen oli aikoinaan perhepäivähoitajalla -täällä he eivät saa tehdä ruokaa silloin kun lapset ovat paikalla vaan yleensä ruoka tuoksui kun aamulla lasta vietiin. Eli oli jo uunissa. Täälläpäin ulkoiltiin paljon -aina aamupäivällä ja iltapäivällä sää huomioitiin. 14.00 herättiin viimeistään. kyllä kuulostaa oudolle. Tuo seurakunnan kerho vois olla ihan hyvä juttukin -kyydityksest en tiedä. Mä vein neidin 3v. srk -kerhoon -oli ns. kotihoitopäivä -koska koin et 3v. tarvii jo aktiiviteetteja ja ryhmää jossa opetella sosiaalisia taitoja -hoidosta lähti kaikki saman ikäiset kaverit päiväkotiin ja taaperoita tuli tilalle. juttele perhepäiväohjaajalle -ja hae vaikka päiväkotipaikkaa -vetoot isompaan -et tarvii enemmän toimintaa. Toivottavasti tilanne selvii.

:wave:

Tässä muutama linkki joiden takaa löytyy väähn mallia siitä millaisia vaatteita kaikista pienimmille keskosillekin sopii. Ja linkki myös kaavoihin.

http://www.kevyt.net/kauppa/product_catalog.php?c=30

http://www.kaspaikka.fi/pukeutuminen/keskosvaatteet/vaatteet.htm

Nuo kietaisuvaateet parhaita varmasti letkuissa ja piuhoissa oleville. Ja housujen "Sukkaosan" on hyvä olla aukinainen koska saturaatiomittari voi olla jalassa+ että verikokeitakin otetaan kantapäästä.

Lainaus keskosia hoitavan naisen ohjeista:

Isommille keskosille (kahta kiloa lähenteleville),jotka ovat jo normaalisängyssä,voi tietysti tehdä ihan tavallisia kokoa 40-45cm olevia vaatteita,mutta jos ajattelit ihan niitä pienimpiä niin kysy erityistoiveet/mitoitukset osastolta (mm.ei saumoja sisällä,ei nappeja,ei vetoketjuja. Noiden isompien keskostenkin vaatteisiin mielellään ns.avattava kantapääluukku potkareihin,koska verinäytteitä otetaan paljon kantapäästä tai sitten avomalli ilman jalkaterää. Ja pienillä villavaatteilla (Villatakit,housut,sukat,lapaset,myssyt) on aina käyttöä. Mutta nimenomaan niillä pienillä! Saamme joka joulu lahjaksi noita villavaatteita,mutta usein joudumme antamaan niitä sitten eteenpäin kun ovat niin suuria että keskosvauvat hukkuvat niihin

Joten siis tuumasta toimeen =) Varmasti olisi helpompaa jos mä kasaisin vaatteet yhdeksi paketiksi ja veisin sen sitten osastolle joulua ennen. Laittaisin mukaan kortin ja kaikkien mukana olevien nimet/nimimerkit siihen. Oon saannut jo muutamen kaverinkin värvättyä mukaan tähän...Joten eiköhän me saada hyvä mieli tuotettua monelle keskosvaaville ja heidän vanhemmille. Ajattelin myös että aloitetaan tämä "anna hyvän kiertää" projekti nyt TAYSista. Jos joku teistä innostuu ensijoulun tienoilla taas hyväntekeväisyyteen kerään uuden paketin ja lähetän sen sitten toiseen yliopistolliseen sairaalaan. Mä nyt "omanapaisesti" haluan ensimmäisenä tukea tuota Taysia kun he ovat antaneet meidän perheelle niin paljon.

Voin laittaa YV:nä osoitteeni teille jotka haluatte mukaan. Olen tosi kiitollinen kaikille kun autatte mua toteuttamaan unemani antaa jotain hyvää eteenpäin.

heipsan!

Ollaan koko viikonloppu oltu reissussa, joten en oo ehtinyt koneelle.

meille ei mitään kummallista.. Pojalla on kamala uhma.. Ja loppua ei näy.. Eilen saatiin huoltiksella pitkiä katseita, kun poika sai ruokapöydässä itkupotkuraivarit.. Ja pukeminen on yhtä showta.. poika juoksee ympäri kämppää, eikä millään antais pukea..

Viikonlopun juhlat oli kivat ja päästiin miehen kanssa jopa tanssimaan.. sattu niin mukavasti, että saatiin majoitus juhlapaikalta.. voitiin jättää poika toiseen huoneeseen nukkumaan itkuhälyttimen turvin! Ja hienosti nukkui koko yön :heart:

Mä jouduin tänä aamuna käymään lääkärissä.. Mulla on nyt pari viikkoa tullut sellasta tuhru vuotoa ja nyt viikonloppuna mahakipu äityi tosi ikäväksi.. Nyt sitten odotellaan lääkärin soittoa.. toivottavasti ei taas olis mitään kohdunulkoista tms. kovasti oireet vaan on samanlaisia ku sillon.. kurjaa tää jatkuva jomotus ja tiputteluvuoto.

repa et sä oo mikään katkera ämmä!!! Tuommoset ajatukset kuuluu asiaan!! on ihan luonnollista tuntea noin.. Itse ainakin koin aika vahvasti "katkeruuden tunnetta" kohdunulkoisen jälkeen.. tyyliin: miks muut saa vauvan, mutta me ei... Helpottaa kyllä ajan kanssa..

nyt koitan keksiä jotain muuta ajateltavaa että en murehtis tota masukipua..

KurpitsaOn aika vaikee puhua hoitajalle, jos yhteys puuttuu. Päivähoidon tarkastaja on paras instanssi ja kaikessa hiljaisuudessa hän varmasti katsoo teille sopivan paikan. Ryhmis on siitä hyvä kun hoito ei kulminoidu yhteen henkilöön vaan on erilaisia ihmisiä, joista jollain synkkaa aivan varmasti sun elämän kans. Lisäksi ryhmiksessä on sellainenkin etu että jos hoitaja sairastuu tms niin homma ei kaadu. Muutoinkaan päivät eivät ole yhden ihmisen järjestelmän näköisiä "linjatuotantoja". Oon aivan super iloinen tästä ryhmiksestä, voin suositella lämpimästi. Otappa puhelu päivähoidon tarkastajalle ja hae uutta paikkaa hetimiten - niin asiat lähtevät rullaamaan :D

Talvi vaatteet: Me ostettiin kans viime vuonne alennuksesta kaks talvi haalaria, lassie ja reima tec. Molemmat kokoa 86cm ja piti munkin sit aamusta koittaa niitä neidille, hieman isoja olivat mutta en ala ostaan enään kolmatta haalaria, ja ties vaikka tua ottais kans jonku kasvupyrähdyksen.

Taitaa olla naukuri jo päässyt nyytin haku matkalle kun ei oo näkynyt täällä eikä odottajien puolella ! :p

Että mua ottaa päähän, mun on pian viikon pitänyt jo soitella neuvolaan et saisin varattua 1½vuotis neuvolan, ja kysyä jos päästäis aikasemminkin jo punnitukseen, haluisin nii kovasti tietää miten tua neiti kasvaa kun on niin heikko syömään. :/ Ja sit J:lla on nyt ollut tuolla alapäässä reilu 2viikkoa jo sellasta ihottuman näköstä, ihan punanen (ja koholla ) sekä sellaisia "näppyjä". Joka päivä ollaan rasvailtu, sit perjantaina ostin zinksalvaa ja se on onneks hieman auttanut, silti vieläkin vähän punottaa. Ja ei oo hajua mistä ois johtunu.. Mitään vaippa merkkiä ei olla vaihdettu tms.. No jospa se pian paranee! :)

Jenni: Laita vaan osotetta yv:nä, olen tässä lähdössä joku viikonloppu ystävän kanssa ostoksille niin voisin katsella jotain kivaa pientä :heart: ja onhan varmasti monilla noita 50 senttisiä kaapeissa...mä voisin haastaa mun muutaman ystävänikin mukaan. Eivät itedä että kirjottelen palstalla mutta keksin varmasti jotain..enkä tahdo että tietäävätkään voin paljon "rehellisemmin" kertoa omista fiilisksistä yms kun tietää ettei kukaan tuttu käy salaa niitä lukemassa.

Hups kun taas viikonloppu meni niin akkia, tyon tayteista, kutsuivat sunnuntaina tekeen paivystys leikkausta...

Repa :hug: aikaa menee kylla paljon ennenkuin pahaolo ja suru halvenee. Mulla tyokaverilla nyt keskenmeno, tai tuhruttelee ja sydanaanet ei kuulu. Lahettivat kotia odotteleen ilman mitaan tabletteja ja jos ei tuu itsekseen pois niin sit kaavitaan 2vkon kulttua. Joten olet kylla minun mielessa joka paiva!

JenniOon tulossa Suomeen joulukuun alussa ja jos silloin viela kerkee, nii voinkos laitta paketin tuleen sulle sitten? Katselen tai teen jotain. Taalla on isot valikoimat keskos vaatteita saatavilla. Taalla pitaa ottaa omat vaatteet sairaalaan mukaan, en tieda sit keskos vauvoista...

Haalarit Mummo osti valikausi haalarit ja tuotiin ne tanne, mummolassa on sit kunnon talvi kamppeet, serkkujen ja pikkuserkkujen vanhoja, taytyy kokeilla viela se aitiys pakkauksen puku kun oli viime talvena nii suuri. Meilla on kaytossa 74cm vaatteet. En ees usko etta tytto ois 9kg.

Nyt taytyy alkaa miettiin toihin menoo!

Ai nii Kurpitsa Kuullostaa omituiselta tuo lasten hoito juttu, vaihda vaa paikkaa jos se on mahdollista!

Birdie...toivotaan, ettei sul ole mitään ikävää, jaksuja :hug: :hug: !!

repa...pitäiskö meijän huolestua :whistle: ??...kun ollaan alettu muistuttaa toisiamme ;) ...oltiin repan kanssa aamupäivällä siellä samassa kerhossa ja yksi mamma kysyi, et ollaanko sukua toisillemme....sitä tää palstailu teettää...aletaan jo näyttää toisiltamme :LOL: :D .

Miä lähen iltaan töihin...se on moro :wave: !

jenni...miulle voit laittaa kans yv:tä, et saan laitettuu vaatetta tulemaan =) !

Heipä hei,

Naukuri
laittoi tuossa aamusella viestiä, että pikkusisko syntyi yöllä. Pituutta pikkuprinsessalla oli 50cm ja painoa lähemmäs 3500g. Koko perhe voi hyvin. Onnea vielä tätäkin kautta :heart:

Nyt ei jouda muuta, moikkelis vaan :wave:

Matami,Joo,niin tiivis nettiyhteys et lärvitkin alkaa muistuttaa toisiaan :LOL: :LOL:

Jenni,Mul on nyt kyssiä koskien vaatteita...elikkäs varmaan kankaissa ei oo mitää erikoisvaatimuksia,puuvillaa jne. Mut väritys,onko se ihan okei jos on kirkkaita värejä vai pitäskö olla vaaleeta? Vai onko mitää väliä.
Toisekseen noita kaavoja kattelin,et onko niissä kaikissa lyhkäset hihat/ei hihoja ollenkaan...et onko se hyvä juttu vai pitäskö olla hihallisiakin. Onko noissa kaavoissa sellasia mistä osaisit sanoo et nämä kannattais nimenomaan tehä? Ja vielä kun noissa on napillisia,niin onkohan sillä väliä jos laittaa muovinepparit vai onko metalliset parempia. Mulla on muovisia itelläni,mut ne on isompia kun normi bodyn metallinappi,et en tiiä onko sit jo liian isoja pikkuruisiin vaatteisiin..vähempi niitä ainakin tarvis laittaa =)

Meil on nyt kolme yötä menny hyvin jatkettavassa,olen tyytyväinen =)

Tossa töihin soittelin ja kyselin et olisko mitään tarvetta mulle,kun pystyisin tekeen jokatoinen viikko ja vaan pari päivää... ei osannut vielä sanoo,mut sano soittelevansa myöhemmin jos tarve ilmenee. Sit varmaan olis enempi kun voisin iltaa alkaa tekemään. Mut samapa toi. Pikkasen lisäansioita olisin vaan haalinut =)

Nyt pojalle välipalaa kun just heräs päikyiltä :wave:

Yhteistyössä