TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 LOKAKUUSSA

huomenta!

plääh, taas sadepäivä..

yö meni hyvin, nukahti 2dl maissivelliä juotuaan 19:20 ja heräs syömään 2 ja joi 2dl maitoa sit heräs muuten vaan joskus 4 aikaan, pariin kertaan tuttia kävin antamas ja lopulta jossain välis oli sit nukahtanut, itellä ei mitään muistikuvaa koska kun olin nukahtanut väsymyksestä mut sit tyttö heräskin vasta 7:20

voi hitsi, ei taideta tänäänkään siis päästä lenkille..

mut nyt tyttö heräs päikyiltä joten pakko mennä :wave:
 
Kirsikkatomaatti Niinpä niin. Vähän olen itseäni ruoskinutkin tuosta viereen tissille opettamisesta :headwall: Se vaan on aina tuntunut helpoimmalta tavalta saada tyttö nukkumaan. Ja itsekin olen nukkunut tähän asti paremmin kun tytsi on ollut vieressä tuhisemassa, ei ole tarvinnut nostella ees taas. Ja luin aikoinaan jostakin, että perhepedissä nukkuminen vähentää kätkytkuoleman riskiä niin en ole siksikään halunnut siirtää tyttöä vierestä pois. (Joo joo, pitäkää vaan hulluna :) ) Olen van vähän herkkä tuon asian suhteen. Mutta kaipa se on kokeiltava ensi yönä jos nukkuisi paremmin omassa sängyssä. Jos ei auta, niin pitää varmaan alkaa harkitsemaan kiinteiden aloittelemista, onhan typy "jo" 4,5 kk..
 
edla-mamma sä vissiin kyselit kääntymisestä: meidän poika ei edelleenkäämn käänny selältä mahalleen... välillä yrittää ja välillä ei... Mutta monet on mulle sanoneet että mikään hoppu ei vielä oo, eli älä huolestu. Ja ikää meidän pojalla on 8pv:n päästä 5kk..

Meilläkin on yöt muuttuneet levottomiks. Poitsu alkaa klo 6 maissa ähertämään ja seikkailemaan pinniksessa niin, että on tutin paikka.. Silti tänään heräsi vasta klo 8.. Eli mä herään kuudelta ja laitan tuttia, sen jälkeen en saa unta ;) No onneks äherrys alkaa vasta noin myöhään :)

Illat on meillä myös varsinaista showta.. Eilenkin herätin pojan klo21 syömään, kun edellinen syöttö oli puoli 18 illalla... Sitten nukahti seiskalta päikyille.. Sen jälkeen alko karmee huuto joka kesti 15 minuuttia.. Ja taas sen jälkeen poika oli ilonen oma ittensä... Ja nukkumaan meni klo 22 jälkeen.. Mitäköhän ton illan kanssa tekis?? Ihme homma tommonen.

Vitsi. mä oon ollu ihan superaktiivinen... hioin ja kittasin tossa meidän seiniä. nyt aattelin että soitan miehelle, jotta voi tuoda maalipurkin mukanaan niin pääsee tosihommiin.. Mä oon täällä ihan into piukassa...

kiloista: -300g viime viikkoon!!!! JEEEE!!!!

velli: annetaan aamulla noin 140 ml ja illalla loput soseiden yms. päälle... Välipalaks sitten aina maitoa.. Ja puklaaminen on vähentynyt huomattavasti! Tää mamma tuulettaa!!!!


Iltahuudoista ja aamusähellyksestä huolimatta mukavasti menee... Sadetta vaan pukkaa joten vaunuttelu taitaa jäädä väliin...

voimahali marmottalle ja weissille!! Toivottavasti kaikki kääntyy vielä parhain päin...

ja kirsikkatomsku on kanssa kokenut kaikenmoista. hui!

birdie
 
edla-mamma Positiivista mieltä ja uskoa sinulle :hug: Tiedän kyllä tasan tarkkaan huolesi, sillä meillä Nean ensipäivät olivat aivan kamalaa painajaista, kun epäiltiin kaikkea mahdolista aivovauriosta lähtien :ashamed: Meillä diagnoosina oli kuitenkin onneksi imeväisikäisen hyvänlaatuinen ja ohimenevä unimyoklonia eli suomeksi unisäpsähtelyoireyhtymä. Pikkuinen vain muutaman päivän iässä alkoi säpsähtelemään rajustikin unissaan ja silloin vietiin tyttöä teholle ja kaikki maailman aivokuvat otettiin. Minä valvoin viikon syömättä ja itkin vain - nytkin tulee kyyneleet silmään, kun muistelen sitä ensimmäistä viikkoa sairaalassa :'( Niin rankkaa se oli, etten ole teillekään siitä puhunut, vaikka Nea terveeksi todettiinkin viikon iässä. Nyt olemme minun halustani neurologin seurannassa ja sanon vain, että olet onnellinen, kun olet päässyt vauvasi kanssa lisätutkimuksiin! Jos minun pitäisi "tyytyä pelkkään neuvolaseurantaan" niin olisin varmasti kantamassa tyttyöä yksityiselle lääkärille koko ajan :ashamed: Nyt kun käymme kontrolleissa niin on mielettömän helpottavaa kuulla todellisen asiantuntijan arviot lapsen kehityksestä ja voinnista.
Voimia siis sinulle :hug: Pahimmillaanhan tuo viivästynyt moro voi kieliä kehityshäiriöstä ja jopa -vammasta, mutta sille todennäköisyys on todella pieni - ja olisi varmasti huomattu muustakin!!! Luin aikanaan kaiken mahdollisen aiheesta, kun Nea oli niin pelokas ja säpsähteli kaikkea vastasyntyneenä. Paljon haleja sinulle :hug:

Kiinteitä Nea söisi niin paljon, kun vain annan :eek: Maitokin on alkanut maistumaan ihan eri lailla nyt kun saa soseita - selvästi on nälkä kasvanut syödessä :D Eilenkin söi ne 5 kertaa maitoa mihin pyrin, jonka lisäksi lounaalla omena-banaania ja päivällisellä peruna-porkkanaa. Ja meillä ei tosiaankaan ole kokeiltu viikkoa uuttaa ruokalajia vaan pari kolme päivää ja joskus kahtakin uutta makua kerralla. Eikä mitään teelusikallista vaan 4rkl vaan heti kerralla :LOL: Kakkaa tulee joka tuutista, mutta olen niin onnellinen, että tyttö syö hyvällä ruokahalulla!

Minä sain neuvolasta listan, jossa ohjeistettiin antamaan 5kk iässä lihaa ja 6kk iästä eteenpäin viljoja.. Onko teillä eri ohjeet, jos saatte "valita" kummalla aloitatte? Minä olin ajatellut mennä tuon ohjeen mukaan ja alkaa 5kk iässä sekoittamaan kasvissoseisiin lihaa, mutta saitte minut epäröimään :/ Galluppia kiitos: kummalla meinaatte aloittaa, proteiineilla vai viljoilla?

Nea nukkui viime yönä 18:10-07 :eek: Päivisin sitten takkuaakin oikein urakalla nuo päiväunet - enää saan hänet nukkumaan kolmet 30min. päikkärit ja jos neljänsille yritän viedä (jotta menisi sitten nukkumaan myöhemmin) niin huutaa vain kuin syötävä vaunuissa :/
 
Carmen Mä vain keskustelin neuvolassa liha- ja viljatuotteiden aloittamisesta. En ole saanut mitään mustaa valkoisella :/ . Terkkari vain ehdotti, että voisit aloittaa ensin lihoilla, mutta ei puhunut mitään, että viljoja olisi hyvä aloitella vasta 6kk. Mä olen kanssa tän asian kanssa ihan epävarma...

Kirsikkatomaatti Melkoisen raskaita kokemuksia sinullakin :hug:

Meidän tyttö on alkanut päristelemään pitkän tauon jälkeen...sylki lentää :D, mutta tytöllä on kivaa!
 
hannanna myönnän että meillä käytetään myös välillä tissiä tainnuttimena, varsinkin jos olen kovin väsynyt ja tiedän tytön nukahtavan tissille öisin.

oon miettiny että ehkä sitten kun lopettaa imettämisen, yötkin paranisivat..?! Tai sitten ei :D
 
Huomenta.

Olittepa te taas eilen olleet ahkeria kirjoittajia. Nyt kaikki kahlattu läpi ja kiloklubi päivitetty.

Meillä meni yö taas tosi hyvin. Yksi herätys klo 4.20 ja silloinkin tarvittiin vain tutti suuhun ja rätti poskelle. Uni jatkui klo 8 asti. Silti mua väsyttää kokoajan. Tosin jotain flunssan poikasta taitaa olla ilmassa, kun nenä alkanut tuhisemaan. Toivottavasti kukaan lapsista ei sitä saa.

porkkanasta: Olen kerran tavannut aikuisen jonka iho oli porkkanasta kellastunut, kun hän hurahti johonkin kasvisjuttuun. Tosin en tiedä millaisen määrän oli sitä porkkanaa vedellyt.

Meillä ainakin toi iltapuuro on ollut tosi hyvä juttu sillä yöunet parani lopullisesti.

Nyt ei oteta uusia makuja/tuotteita mukaan ennenkuin sit 5kk jälkeen sitä lihaa, vaikka noi muut kiinteät ollaankin aloiteltu hiukan varhennetulla aikataululla, kun pojalla tuntui pelkällä maidolla olevan kokoajan nälkä.

Jossu & K 4kk+11pv
 
Carmen: No onpa teilläkin ollut kestämistä pikkuisen alkutaipaleella! :hug: Noista viljoista ja lihoista, et meillä on ohjeistus, et 5-6kk iässä lihaa ja viljoja mukaan ruokavalioon. Eli jommalla kummalla aloitetaan ja annettais toisen sitten odottaa 3-4vk. Ettei molempia siis samaan aikaan alottais. Meilläkin neuvola vielä ens tiistaina, ni varmistelen vielä asiaa, mutta noin nyt olen ymmärtänyt noista opuksista.

Kiinteistä: Meillä on kans annettu uutta makua 2-4 päivää ja sitten otettu seuraava jo kokeiluun. Olen ekana päivänä antanut sen teelusikallisen, mutta jos mitään oireita ei ole tullut, niin seuraavana sitten vähän enemmän. Mut ekalla kokeilukerralla en ole raaskinut antaa tuon enempää, jos vaikka jotain tuleekin. Nyt on kasviskokeilut hetken jäissä kun me keskitytään hedelmiin ja marjoihin :) Tosin aika monta kasvista jo löytyykin maisteltuna et niistä saa jo aika vaihtelevia sekoituksia pojalle. Palsternakka olis seuraava kasvis, mutta menee varmaan viikonloppuun. Tänään kokeillaan joko persikkaa tai vadelmaa. Ja muiden joukossa, koska herran välipalanälkä ei TODELLAKAAN lopu yhteen teelusikalliseen :D Mangoa on nyt testailtu alkuviikko, joten sen kanssa varmaan yhdistelen. Mut tosiaan annan soseita sekä lounaalla, välipalaksi että päivälliseksi ja niin paljon kuin menee. Ei tosin hurjia määriä menekään; kasvista lounaaks ja päivälliseks 3 isoa kuutiota+luumua ja välipalaks 4 kuutiota hedelmää/marjaa.

Meillä herättiin viime yönä vaan kerran! Poika meni unille 19:20 ja heräs jo klo 24 syömään ja nukkui sitten klo 6:een. Sit annoin maitoa 6:30 ja yritin huijata vielä unille, mutta tutin laitokshan se meni kun toinen oli jo ihan valmis heräämään. Klo 7:20 sitte noustiin. Muuten siis hyvä, mutta kun itse kärsin univaikeuksista eli en saa unta, niin aika väsynyt on olo. Enkä saa poikaa enää nukahtamaan kunnolla sisälle :( Yski kovasti ja olisin halunnut nukuttaa sisällä, mut meni kiukutteluks ja laitoin sit vaunuihin. Nyt on nukkunu 1,5h eli ehkä se olikin ihan hyvä vaihtis.

En saanu eilen imuroitua.
 
Viljoista vielä; noissa kaupoissa myytävissä puurotuotteissahan lukee et 5-6kk iästä lähtien. Eli kai tuo viljojen annon aloitus sit vähän vaihtelee. Semperin puuropaketissa lukee kaikenlisäks suomeksi et alkaen 5-6kk ja ruotsiksi alkaen 4kk! Eli ei kai ne lapset ruotsissakaan kärsi :D Kyseessä siis muistaakseni joku iltakaurapuuro tms. Mutta riisistä me aloitetaan joka tapauksessa, sehän on vähän lempeämpää "viljaa" kuin suomalaiset viljat. Suoliston kehittyminenhän tässä vilja-asiassa on se kynnys eli vauvan suolisto alkaa olla valmis vastaanottamaan viljatuotteita siinä 5-6kk:n iässä.
 
Noista liha/vilja aloittamisista. Meillä ei vielä ainakaan olla neuvolassa mitään puhuttu suuntaan taikka toiseen. Omalla maalaisjärjellä ollaan toimittu. Johtuiskohan siitä, että neuvolatäti olettaa mun jo tietävän noi jutut, kun pikkumies on kolmas ipana.

Edellisellä neuvola käynnillä siis 4kk lääkärineuvolassa vain kysyttiin mitä meillä syödään. Totesin ympäripyöreästi, että kiinteiden maistelu on aloitettu. Eihän se ihan totta ole, mutta en halunnut ruveta sen tätin kanssa siitä vääntämään, koska tämä meidän tapa/tahti on ollut meille sopiva. Pikkumiehen vatsakin on toiminut edelleen ihan ok.

Meillä osteltu syötävää ihan vaan noiden purkkien ja kurnokoiden merkintöjän mukaan eli puuroja alettiin osteskeleen, kun niin lukee 5-6kk. Ja toivottiin niiden täyttävän vatsan paremmin kuin maito tai velli ja näin näyttää ainakin meillä olevan. Poika on kaikin puolin energisempi ja nukkuu yönsä levottisesti.

Mä olen aina pitänyt tärkeänä meidän kaikkien vuoksi, että yöunet on riittävät. Päiväunilla ei ole mulle sit niin merkitystä kuinka monta kertaa niitä otetaan ja minkä mittaisina pätkinä. Teen sit kotitöitä minkä ehdin ja jaksan, paikkailen niitä sit illalla, kun mies on poikaa viihdyttämässä tai viikonloppuna tehdään porukalla kaikki yhdessä. Meillä siis vanhemmat lapset osallistuvat omalta osaltaan siihen mihin heillä taito riittää. Aina moinen orjapiiskuri ja lapsityövoiman käyttävä olen :LOL:

Jossu & K
 
SummerKiitokset.
HannannnaKyllä teidän pienokainen lentää sieltä sängystä pois viimeistään 18v. Ei mitään oman tunnon tuskia - sä ja koko perhe nukkuu paremmin teidän perheen järjestelyllä niin silloinhan se passaa teille. Mä oon niin itse rakas ja haluuuuuuuuuuuuuuuun nukkua että pieni ipana saapi olla kaukana mammasta. Mä tiedän paljon tuttavapiiristä missä lapsi/lapset on nukkunu isossa sängyssä pitkään, se on yksi tapa vaalia läheisyyttä. =) Jos meillä nukkuis vaavi sängyssä ni sängyn leveys pitäs olla 2.60 ja välissä äänieristetty pleksi äiteelle :LOL:

Sydämen tykytykset ja murheet kuuluvat meidän vanhempien elämään eikä niiltä kukaan voi koskaan välttyä. Musta tuntuu että mun lapsen sairastuminen siihen enkefaliittiin vei multa jalat alta aivan totaalisesti, oikeesti vajosin polvilleni ja rukoilin. Sen jälkeen otin kaikki muut jutut todella tyynesti,siihen asti pojan autismi oli mulle epätoivoa ja en ehkä ollut hyväksynyt koko asiaa. Voipi sanoa, että siitä alkoi elämästä nauttiminen - jokainen päivä oli täynnä onnea ja oivallusta. Että aivan sama nukkuuko lapsi sängyssä vai ei, ja osaako sitä vai tätä samaa kun naapurin tenava - nautitaan näistä ihanista hetkistä kun meillä on juuri tänään tässä tämä kaikki, mitä meille on annettu =) =) vaikka minuakin hatuttaa usein.
 
kysymys Teille joilla on isompia lapsia tai muuten vaan olette asiaan perehtyneet :) Onko kellään tieto tai kokemusta noista luontaistuote jutuista? Lähinnä nyt kiinnostai eye Q tai joku vastaava tárkkaavaisuuteen ja vilkkauteen vaikuttava juttu.
Kun musta on alkanut toi keskimmäisen touhu meneen yli "normaalin" poikaviikari villeyden. Ja edelleen puheesta puuttuu kirjaimia. Lääkärin mielestä ei mitään elimellistä vikaa ja tulevat omalla ajallaan, mutta "pelkään", että kerhossa ei tule ymmärretyksi tai aletaan kiusaamaan
 
Piti vielä uudestaan luntata nuo neuvolan oppaat läpi ja siellä vaan lukee että liha- ja viljavalmisteet >5kk. Ja siis niin, että puuro TAI liha ja sitten 6kk iässä toinenkin mukaan. Näin siis Vantaa ohjeistaa, mutta kunnathan saa itse tehdä nuita opuksiaan, joten ehkä jossain on opuksen tekijät päättäneet antaa ohjeistusta toisin? Yhdyn myös Jossuun tuossa maalaisjärjessä ja purkkien merkinnöissä :) Mut on nää hankalia asioita. Varsinkin kun esikoista täällä paapoo ja haluis tehdä asiat "oikein". Nii just ja mitäköhän sekin tarkottaa :LOL:
 
Liha vai vilja juttuun pikaisesti. Meille neuvolasta sanottiin että molemmat voi aloittaa 5kk iässä, viljoista kuitenkin neuvottiin mukaan ottamaan ensin kaura ja sit vasta 6kk muut. Eli kauraa syötiin aluks, viikon verran ja kun oli totuttu tuohon, otin lihan mukaan. Näin ainakin meillä tosiaan pysyi tuo maha mukana. Silloin kun juttelin neuvolassa tuosta että miten aion aloitella, oli neuvolatäti samoilla linjoilla. Toki noilla keskosvauvoilla on karvan verran eri ohjeet kuin täysaikaisilla, mutta pääsääntöisesti se on vaan eronnut siinä että kaikkia kiinteän muodot on aloiteltu vähän aiemmin kuin täysaikaiset aloittelevat.

Kirsikkatomsku Ihana asenne sinulla lapsiin =) Elämä on sinua koulinut kovalla kädella ja se varmasti on tuonnut tuo viisauden mukanaa. Näinhän se on että meidän on otettava se mitä annetaan, sellaisenaan. Ei me itse loppu peleissä niin paljoa asioiden/elämän kululle mahdeta mitään. Aina voi jossitella, jos sitä ja jos tätä...Mutta sehän lienee turhaa energian hukkaa. Mä itse koin yhden päivän "paniikin" kun sain tietää että Neen tulee syntymään keskosena. Sitten kuitenkin se positiivisuus voitti. Ajattelin että meille syntyy nyt pieni ihana lapsi ja meidän on vaan oltava hänen läsnä ja toivottava parasta ja nautittava niistä kaikista hetkistä mitä meille suodaan. Niin kuin mun mies silloin sanoi, älä itke vielä surua mitä ei ole. Itke surua vasta sitten jos siihen tulee syytä. Vastaavanlaista asennetta mulle on opettanut mun kummitäti jonka lapsi kuoli, päivän "vanhemana" kuin Neea (rv 32+1) hänen mahaansa. Hän on sanonut että ajan myötä oppi hyväksymään tuon lapsen menetyksen ja tajuamaan että sai kuitenkin viettää lapsen kanssa nekin viikot kun hän vielä eli masussa. Kunnioitan kummiani kun hän kykenee noin ajattelemaan, mutta se on toki ottanut häneltäkin aikaa.
 
jossu, minkä ikäinen sun keskimmäinen on? Mulla on 5v poika ja sai 4v neuvolasta lähetteen puheterapiaan, koska puuttui kirjaimia ja sanoi muutenkin hassusti sanoja jne. Nyt puuttuu enää r. Osaa jo kaikki muut sanoa, mutta ei silti aina puheessa tule.
Lapsia on niin monenlaisia kerhoissa ja hoitopaikoissa ja ammattitaitoinen henkilökunta, että ei sitä tarvi jännittää. Lapsetkin on tottuneet monenlaiseen ja harvemmin edes kiinnittävät huomiota jos toisella puuttuu kirjaimia tai on jotain muuta. Ite kun työskentelen päiväkodissa, niin siitäkin tiedän.
 
naukuri: rupes naurattaa kun teil mentiin priikulleen samaan aikaan yöunille kuin meil ja heräsittekin samaan aikaan, meil on muutenkin aikas samanlaiset lapset siis rytmien suhteen :D

nyt mua rupee todella huolestuttaa tuo meidän esikko..muistatte varmaan kun viimeksi kerroin tuost ummetuksest yms. viimeks oksensi yhtenä päivänä olisko ollut 20 pvä lauantaina mut ei kuitenkaan ollut mitään mahatautii tai vastaavaa ja sit maanantaina 28 pvä tuli kakan mukana jonkin verran verta ja nyt tänään hoitaja soitti että poika oli oksentanut siellä..no mies lähti töistä hakemaan poikaa hoidosta ja kun ne tuli niin poika on ihan oma ittensä, ei siis mitenkään kipeä yms. poika sanoi vaan mulle että masuun sattui ja sit oksensin ja masu ei ole enää pipi..siis mitä tää nyt on?!
kahden viikon päästä olis meillä ollut vasta lääkäriaika mut soitin uutta aikaa ja päästään jo tänään lääkärille tos 17:20..joku selvyys on tähän nyt löydyttävä, ei tämmöinen oksenele silloin tällöin voi mitenkään normaalia olla vai onko?

 
CARMEN: Ei kait siinä mitään ylärajaa ole. Itse päätettiin tässä kohtaa tasoittaa ns. suositus rytmiin mukaan.

SUMMER: Poika on nyt 4v4kk. Olen alkanut epäilemään jotain ylivilkkaus juttu, että siksi puhe jää taka-alalle.

 
Kurpitsa Onneksi pääsette tänään jo lääkäriin, ja toivottavasti selviää mikä toisella on. On aina niin inhottavaa kun pieni on kipeä eikä tiedä mitä asialle voisi tehdä. Voisko tua oksentule johtua jos on syönyt esim. huonoksi mennyttä ruokaa tms.
 
Kurpitsa, hyvä että pääsette lääkäriin pian. En ole lääkäri, eikä ole kokemusta asiasta mutta voisko joskus kova vatsa tehdä ton oksentelun?! Tää nyt ei ole yhtään vastaava, mutta mun mummo oli just viikon sairaalassa. Alkoi oksentelemaan ja yökki helposti eikä ruokakaan maittanu. Olivat sanoneet että maha pitää saada toimimaan ja se on voinut olla yksi syy tuohon. No, eiköhän se lääkäri osaa teitä auttaa asiassa. :hug:
 
kurpitsa: Eikös me ollaan tosiaan aiemminkin mietitty et hoidetaankohan me samaa lasta :D Mut hyvä, että meette/pääsette näin pian lääkäriin esikon kanssa. Toivottavasti asiaan tulee jotain selkoa :hug: Jospa se tosiaan vaan kova vatsa kenkkuilis niin, että saa pojan oksentamaan.
 
jossu mun pudotus on -750 g alusta alkaen!! Eli tavotepainoa jäljellä 3,75 kiloa.. tosin taidan tota tavotepainoa hilata pari kiloa pian alaspäin... Mutta jos kiloklubiin painoksi se 3,75 (eikös ne jäljelle jääneet kilot pitäny laittaa??) hitaasti hyvä tulee :)

poika vetäs sitten 1 1/2h aamupäikyt... Rytmi pahasti jossain muualla.. No pääasia että nukkuu joskus.

mä oon jo kolme tuntia ettiny meille lattioita ja suunnitellu maaleja. kovaa hommaa tää remppahomma.. tahtoo marko paanasen apuun :)

 
kurpitsa: tuo ummetus tekee kuule tuon. meillä on samaa ollut ennen ku movicol junior aloitettiin. sillä nousee tavaraa ylös ku suoli ei vedä. ummetus aiheuttaa täysin sen. googlettamalla leikki-ikäisen ummetuksen niin löytyy myös sieltä tietoa et on ihan normaalia tuo oksentelu. kurjaa se on lapselle. meillä tosiaan toi lasten movicol lopetti sen kokonaan.
se on reseptilääke lapsille ja suosittelen kyllä sitä pyytämään. ihan paras kyllä noista ummetuslääkkeistä. ja sen jälkeen ei ole kertaakaan mitään noussut ylös enää.

viljoista ja lihasta..eli ite kysäsin neuvoja myös neuvolasta. sanoivat et viljaa voi ruveta antamaan 5kk eteenpäin. ja ei ole väliä vaikka lihaa ei ole saanut ollenkaan. 6kk eteenpäin liha on tärkeä raudansaannin vuoksi ku vauvan omat varastot alkaa ehtymään.
meillä ei ole ku porkkanaa vasta maisteltu tosi vähän pääasiassa hedelmäsoseita vaan.
ja tänään annoin eka annoksen puuroa ku täällä kakka viipyy sen 5pvää matkalla.
ja siihenki sanottiin et voi jopa ennen kasviksia puuron aloittaa ku toi maaginen 5kk on täynnä.
meillä tissimaitoa riittää nii hyvin ja pärjää sillä aikast hyvin. niin en ole kiirusta pitänyt lisäruokien kanssa.
 
Kurpitsa Hyvä, että sait lääkäriaikaa aikaistettua. :hug: Mietin, että uskallanko kirjoittaa siskoni kokemuksesta... Siskollani oli pienenä samanlaisia oireita, mutta rajumpana. Hänellä todettiin suolen tuppeuma, joka vaati leikkausta (oli edennyt pahaksi). Mutta kuten sanoin, oireet olivat samoja kuin lapsellasi, mutta siskoni oksenteli niin paljon, että ensin oltiin ihan varmoja, että hän sairastaa oksennustautia. Lääkäri määräsi jotain nestettä juotavaksi pullollisen ja mikäli se pysyy sisällä ei tarvita jatkotoimenpiteitä. Siskoni oksensi juotuaan nesteen. Älä säikähdä tätä kirjoitustani, koska siskoni oireet tosissaan olivat rajummat. Mutta hyvä, että pääsette pian lääkäriin, että vaivaan saadaan hoitoa. Kuulostaisi siltä, että kovalla oleva vatsa vain takkuilee. Toivotaan, että lääkärissä selviää mikä pikkuisen masussa myllää :hug: .

Meillä on vissiin rytmi muuttumassa. Ennen aamun ekat unet olivat pisimmät, nyt tyttö on nukkunut jo tunnin toisia uniaan. Huomenna olen lähdössä tapaamaan kaveria n. 1h ajomatkan päähän. Suunnittelin lähteväni yhden aikaan tytön toisien unien aikana, mutta nyt rytmi ei olekaan enää sama :/ . Uniajoilla ei muuten ole merkitystä, mutta yksin ajellessani olisi helpompaa, jos tyttö nukkuisi takapenkillä. Alkaa komennella hereillä ollessaan ja etupenkiltä käsin viihdyttäminen on pikkuisen liian haasteellista.

 

Yhteistyössä