TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 LOKAKUUSSA

repa: Rotarix-rokote annetaan kahtena annoksena vähintään neljän viikon välein. Lapsen tulisi olla rokotusten aikaan 6-24 viikon ikäinen (esimerkiksi 2 ja 4 kuukautta tai 3 ja 5 kuukautta). tälläne pätkä oli rotarix sivuilla tuosta iästä..käsitin et jos ensimmäinen annos annetaan 3-7kk iässä..lisäisi sit suolentuppeumariskiä. mut kannattaa sitä kysästä neuvolasta kuitenkin. osaavat varmaan paremmin sanoa. ja suunkautta ku annetaan nii kätevä kyllä. ja meille ei tullut siitä mitään oireita. :)

Molemmat annokset tulee kuitenkin antaa ennen kuin lapsesi täyttää 24
viikkoa. (tämä oli vielä siel sivuilla tuosta antamisiästä) =)
 
Marimint ja summer: Joo on kyllä meilläkin hankaloitunu tämä paikasta toiseen reissaaminen yksin pojan kanssa. Uniaikaan aina YRITÄN lähteä varsinkin, jos pidemmälle menen, mutta ei aina onnistu. Ja meillä ei ala mikään komentelu vaan suora huuto, jos ei kukaan viihdytä... Mun vanhempien luo oon nyt menny kaks kertaa pojan kans kahdestaan ja aika tiukkaa tekee et jaksais 1,5h nukkua. Pari kertaa on onnistunu, mut ollaan sitä pysähdyttykin välillä. Ja kyläreissulla ei meidänkään poika ihan niin vaan nukahda niin kuin "vauvana". Pitää olla vaunut mukana, jos oikeesti haluaa saada unille.
 
Summer ja naukuri Todellakin on vaikeeta. Melkein iskee stressi tuosta huomisestakin :D. Tekis mieli perua koko juttu, mutta en kehtaa... Ei meilläkään kylässä ole helppo enää saada tyttöä nukkumaan. Syliin nukahtaa joskus, mutta jos on meteliä toisin sanoen jutellaan kovaäänisesti, niin ei puhettakaan, että neiti nukkuis. Huutoa tulee meilläkin komentelun jatkoksi autossa, joten pitkään ei voi antaakaan komennella, vaan pysähdyttävä. Kyllä se autoilu olikin helppoa silloin, kun vauva oli vielä vastasyntynyt :).
 
JenniNäistä oppii;sinäkin olet nyt paljon luottavaisempi pienen Neean selviämisestä ja nähnyt varmsti että sisua pienellä on siinä missä isommallakin. Ja eihän me omaa pois anneta vaikka poikkeavuutta löytyiskön, päinvastoin - rakastetaan ihan ruttuun ja opitaan lisää.

JossuSuun motoriikkakin kehittyy pitkään ja vahvistuu harjoittamalla. Kielikin on lihas mitä voi vahvistaa - ei muuta kun irvisteleen peilin edessä ja kieltä kohti nenää. Mutta tuskin teillä on mittään hättää kun ikää on noinkin vähän - mutta toisaalta jos huolettaa ni ota neuvolassa puheeksi. Kyllähän lapset kohmottaa. Meillä Eeva oli ihan mahoton pienenä, se kiipes hetkes esim mökin katolle,meni maalipurkkiin ymsyms, nyt se on rauhallinen ja seesteinen nuori naisen alku. Sit taas puhtaast adhd lapsi on sellanen että ei oo jarruja ja touhotus on jatkuvaa ja ei välttämättä käskyt mee läpi lainkaan. Noista luontaisjutuista ei oo kokemusta, mutta homeopatiasa jotakin. Hmmmmm.Tuli mieleen yksi aika tehokas juttu; theraplay - aivan ässä. Siitä voisin kertoa loputtomiin. Sitä voi soveltaa niin vilkkauteen kuin autismiin, kurjaan oloon - mihin vain. Systeemi on jo käytössä meidän yliopisto sairaaloissa yms., mutta tätä voi tehdä myös ihan kotona. Mutta kaiken kaikkiaan, oo rauhallinen, teillä ei oo kiirettä! Alan ny päiväunille ku M nukkuu, heräs taas seiskalta laulaan - hohhoijaaaaa.
 
marimint: kerro pois vaan, en mä pienistä säikähdä..tän takia mä just haluankin men ajoissa lääkärille etten vain odottele paheneeko oireet vai ei ja sit menee pahaks. toivottavasti tuo oksentelu johtuis vaan ummetuksesta


 
Poika on palannut entiselleen,vetäs taas tasan 2h päikkäreitä ja näillä näkymin iltapesut aloitetaan taas klo18 jälkeen =)

Kurpitsa,hyvä että pääsette nopeammin lääkärille...toivotaan että ei oo mitään vakavaa kuitenkaan :hug:

Rota olis pitännä antaa ennen 4kk tai mieluusti ennen,teoriassa olis mahdollisuus niin että molemmat annokset olis annettuna ennen 6kk ikää,mutta kun molemmat annokset vai oliko tää se lääke missä niitä olis kolme, ottamatta ja niiden välissä pitää kai pitää jonkin aikaa taukoo,niin ei taida tulla mitään...

Nyt mua huudetaan keittiöstä... =)
 
KirsikkaTomaatti: meillä ollaan täysimetyksellä eikä huolita pulloa kovin hyvin, joten ainoa vaihtoehto oli ottaa pois vaunuista ja tissille... Onneks tänään oli ihan normi aamupäiväpäikkärit, tosin nukkui 4 h! :eek:

Täytyy mennä syöttämään, komento on jo aika kova!

Heinuli & Alisa
 
Nemika: Nyt vasta huomasin että olit laittanut mulle infoo,kiitos...joo,elikkäs se eka annos ois pitänyt jo antaa,sitä mieltä se täti vähän neuvolassakin oli,tosin jätti päätöksen mulle. Mutta kun pitäis hankkia resepti ja sit aika rokotukseen,niin tiukille menis. Joten jätetään väliin ja toivotaan parasta. ainakaan ei voi saada isommilta sisaruksilta tarhasta tms. kun sellaisia ei ole.Täytyy varoa kun epidemia aika koittaa. Ei kuulemma ole täälläpäin ollut kovinkaan suosittu rokote.

Jep,paska keli vaan jatkuu...käytiin vuokraamassa leffa,katotaan kun Kasper saadaan yö unille. Mies kävi justiinsa nukuttamassa pojan viimosille päikyille ulos, kelejä uhmaten :D ja meikä meinaa nyt lukea uusimman vauva lehden =)
 
Kiloklubi : Kävin äskettäin puntarilla ja se näytti - 2KG :eek: ei voi millään pitää paikkansa! Huomenna meen kyllä uudestaan ja toivon että se näyttää samaa eikä taas yhtäkkiä +2KG :D Tosin jos olis pysyvää tua 2kg ois enää toiset -2kg tavotepainoon :p
 
Aika hiljaista täällä...kaikki laittamassa pikkuisiaan vissiin unille :). Meillä isukki syöttää justiinsa tytölle iltavelliä.

Teillä on Repa varmasti kiva ilta tiedossa. Mukavaista leffailtaa :)! Mekin ollaan suunniteltu, että lauantaina voisi käydä vuokraamassa jonkun elokuvan. En edes muista koska ollaan viimeks katsottu joku hyvä leffa...ehkä silloin, kun olin vielä raskaana.

Kurpitsa hyvä juttu, ettet säikkynyt :). Kuinka lääkärireissu meni?

Nyt laittamaan tyttö nukkumaan...kauheeta, kun tyttö nukahtaa joka päivä vaan aikaisemmin, mutta hankala toista on herellä väkisin pitää.
 
Klo 19:15 sammui täälläkin pikkumiehen lyhty. Tosin pientä tutin laittoa on ollut vielä... Katsotaan malttaisiko nukahtaa kunnolla pian.

Äh, mun tekis vielä mieli lähteä kaupoille, mutta jotenkin nää syysillat vetää lötköks. Kesä jos olis, ni kirmaisin jo kovaa vauhtia :)
 
Iltoja...olin tänään mammakerhossa Edithin kanssa....annoin neitin yhden tutun äiteen syliin ja menin hakeen kahvia toisesta huoneesta...en pitänyt kiirettä....kun palasin neiti itki sydäntä särkevästi ja oli ihan järkyttyneen näköinen...luultavasti ajatteli, et nyt se äiti hylkäs kokonaan :( ...meillä on tullut tällaisia itkukohtauksia ja vieraita ihmisiä neiti on alkanut katsoo tosi pitkään, hymyä ei helposti enää irtoo :/ ....taitaapi olla taas yksi kehitysvaihe meneillään....näitten lasten kanssa taitaa olla aina joku vaihe menos :D

Kääntyminen...selältä vatsalleen ei käännytä, vatsalta selälleen kylläkin....Edith ei vieläkään viihdy vatsalleen yhtään ....kyljellään on ja pyörii lattialla kuin kellonviisari :/ ...ehkä joskus vielä innostuu vatsalla olosta...noin liikkeelle pääsyä ajatellen olis ihan mukava asia...istua neiti kyllä haluaisi...mutta hiukan pitää vielä toppuuttaa, kun ryhti ei vieläole ihan ok....

Mukavaa kuulla, että teidän vaavit käy aikaisin nukkumaan...pääsette viettää aikaa...mie kökkään neitin kans vielä noin 1,5h...ja sammun perään...yrittäen muka katsoa makkarin telkusta jotai ohjelmaa....herään sitten jossai vaihees sammuttaa telkun :ashamed: ....kyl nyt muutenkin joku syysväsymys painaa päälle, on niin pimeää :(

Mukavaa iltaa kaikille =)

Matamimimmi68 ja Edith 4kk :heart:
 
matamimimmi, liityn kerhoon. Eeva nukahtaa tossa 10 pintaan. Tosin onhan se paljon aikaisemmin kun viela muutama viikko sitten, ei sais valittaa.

Meilla jatkuu kesa, tanaan oli +26 astetta. En sitten sita tajunnut kun puin Eevaa kavelylle, raukka oli ihan hikinen kun tultiin takaisin. Niin olin minakin, ei silla. Villapaidassa kun lahdin.. taalla vaan kaikki pitaa jo syksyvaatteita, jotenkin en ymmarra etta niille tama on kylma ja pukeudun sitten samoin.

Hei kertokaa tyhmemmalle mihin ihmeeseen kaytatte hihattomia bodyja? Ollaan saatu kasa lahjaksi, mutta mullei ole aavistustakaan mihin ja miten niita kayttais. Meilla on yleensa aina lyhyt/pitkahihainen body ja jonkun sortin poksyt, mutta mihin ne hihattomat pitais tunkea. Eihan niita sellaisenaan voi kayttaa.. Sinne paita alle? Paita paalle? Paitoja meilla onkin ihan pari vaan, musta ne on niin hankalia kun aina mytyssa kainaloiden alla. Sama mekkojen kanssa, joita kylla ostelen koko ajan mutta kayttamatta jaa.. niin epakaytannollisia. Naa hihattomat on kylla ihan mysteeri.

Ja mitamita, mennyt edla-mamman koettelemukset ihan ohi tassa omaa napaa kaivellessa. :ashamed: Pitanee lukaista taaksepain,
:hug: sinne kuitenkin jo, ei kuulosta hyvalta toi neurologin treffailu.
 
jep, pikanen reissu oli, joo. kouraan annettiin vain movicol junior plain jauhetta. lääkäri sanos että kuulostais siltä että oksentaminen johtuis ummetuksesta, sit tuosta pojan painosta kans sanoin että voisko sitäkin hiukan jatkossa seurata kun mielestäni kasvanut koko pienen ikänsä kiven kanssa kilpaa. käski käydä neuvolan puntaril kun ei luota kotipunnituksiin.. eli kesäkuun alus just 3v täyttänyt poika painoi neuvolanvaalla 12,1kg ja nyt 4kk myöhemmin kotivaalla 12,7kg eli kasvua ei olis nimeksään. ( 2v-3v välillä painoa oli kertynyt 1,4kg ) 2 viikon päästä katsotaan sit neuvolalääkäris onko nuo jauheet auttanut masun toiminnassa ja ihmetellään sit lisää..pitäskö mun käydä pojan kans neuvolan punnituksella jo huomenna vai ootanko suosiolla sitä kahden viikon päästä olevaa neuvolalääkärikäyntiä, mitäs te tekisitte?

sori omanapaisuus :ashamed:

tyttö on kitissyt koko päivän ja on ollut vähän lämpimänoloinen, hampaat kiusaa nyt toista päivää ja kuola valuu ihan norona suunpielistä, laitoin yöksi supon että sais pikkuinen ees yönsä nukuttua hyvin, ei oo meinaan tänään pahemmin nukkunut, 19:15 nukahti mut eipä ainakaan viel oo täydes unes, aika levotonta on viel mut toivotaan että unet tosta paranee.
 
nemikalla olikin tuota movicolista kokemusta, toivottavasti auttais meilläkin, piti kysyä vielä että voiskohan tuon jauheen laittaa esim. puuron joukkoon ?? kun poika aika nihkeesti yritti tuota juoda ja loppujen lopuks puolet jäi lasiin. ajattelin et menis helpommin muulla tapaa alas..
 
Kiitti tsemppauksesta, ootta kyllä ihania :hug:

No niin, nyt on käyty lääkärin luona. Kaksi tuntia lapsesta testailtiin kaikki fysiologiset jutut ja sit leikitettiin ja kateltiin kaikki hienot taidot mitä osaa. Heijastetestissä tyttö läväytti kädet todella nätisti suoriksi eli morotti oikein kunnolla. Lääkäri ja fysioterapeutti juttelivat siinä sitten keskenään ja me oltiin hoomoilasena että mitäs nyt tapahtuu. Hetken kuluttua sitten saapui paikalle konsultoiva erikoislääkäri ja mulla alko pikkasen pulssi nousta, et ei hemmetti mitä on pielessä ku tarvitaan toinen lääkäri kattomaan samat jutut. Siinä sit se erikoislääkäri testasi lapselta samoja juttuja kuin nuo kaksi aiemmin ja kyseli heiltä sekä meiltä asioita. Erona aiempaan oli se, että hän testas morotuksen eri lailla kuin se eka lääkäri. Sitten ne taas keskustelivat keskenään ja meille totesivat että meidän tyttö on erittäin terve ja kehitynyt ihan normaalisti, ei siis mitään hätää! :) On kuulemma aika brutaali tapa testata morotusta sillai käsistä roikottamalla. Tällä sylissä tehtävällä jutulla ei tyttö morottanut ollenkaan ja kuulemma tuo toinenkin on jo sammumassa vaikka kädet levähtääkin.

Kotihoito-ohjeeksi saatiin vain se, että tyttöä on pidettävä mahdollisimman paljon mahallaan, jotta alkaisi sillai viihtyä ja itsepintaisesti pitää kääntää takas jos neiti ite kääntyy selälleen. Jatkoseuranta tapahtuu sitten neuvolassa, jossa meillä on sitten ensi keskiviikkona 5kk-käynti.

Carmen, vai teilläkin oli tutustuminen noihin erikoislääkäreihin jo ensi päivinä. Mä muistan miettineeni ku sulla meni jotenkin kauan synnytyksen jälkeen et tulit palstailemaan. No teillä oli varmaan sama lääkäri ku meillä, joka oli ihan mieletön kyllä. Me tosiaan jouduttiin neuvolaseurantaan mut hyvä et teil on oikee seuranta. No mut molemmilla tuntuis nyt sit olevan loppu hyvin kaikki hyvin, vaikka aivovaurion pelko oli täälläkin todella kova :)

Kirsikkatomaatti
, no johan on teillekin sattunut :hug:

Kuten summer tuolla aiemmin sanoi, niin kyllä äiti huomaa jos jotain on vialla. Mäkin olin koko ajan varma et kaikki on lapsessa ok, mutta lääkärin kommentit sai tottakai epäilyksen siemenen ajatuksiin ja sit alkoi maailma mullistua siihen suuntaan, et mitäs jos...

Marmotta, juu en mäkään oikein oo tajunnu, ehkä jotkut pitää niitä hameiden ja paitojen alla aluspaidan tavoin? Mulla on yks hihaton ollut, pari kertaa sitä pidin. Kesällä pidin lyhythihasia, mutta nyt syksyllä oon luopunut niistäkin ja ainoastaan pidän pitkähihasia. Eipähän tarvii paitaa erikseen :D

No nyt on helpottunut olo sekä tosi väsyny. Päähän alko iltapäivällä sattuun ku jännitys laukes vihdoinkin :) Tuleepahan uni helposti tänään :)

Jokohan olis kohta Hullut Päivät, mä oon ihan fani :)
 
Kurpitsa Hyvä juttu, että saitte vaivaan lääkkeen :). Eiköhän se masun toiminta ala siitä normalisoitua. Itse varmaan odottaisin tuota kahden viikon päästä tulevaa neuvolaa. Tuskin kovin kovaa hätää tuon painon nousun kanssa on, koska lääkärikään ei siihen tiukemmin puuttunut. Ja kahdessa viikossa tilanne tuskin muuttuu. Mutta jos asia kovasti vaivaa, niin käväise ihmeessä neuvolassa jo ennemmin :).

Meilläkin hampaat tekee tuloaan. Tyttö puree hassusti lusikkaa (Ainun "pehmolusikka " ) , kun syödään. Tuntuu ilmeisesti kivalta ikenissä. Edessä alaikenessä pilkottaakin jo ihan vähän hammasta, sen huomasin tänään. Alaikenissä sivuilla on pullottanut ien jo pitkään, mutta taitavat etuhampaat puhjeta ensin.
 
Edla-mamma: Ihanaa, että kaikki oli hyvin!! :heart: Ja hulluja päiviä mäkin odotan, en vaan tiedä miten sinne pääsisin, kun en MILLÄÄN haluis tuon pojan kanssa sinne ryysikseen... Edes rintarepun kanssa.

kurpitsa: Kai te voitte sen pari viikkoa odotella sitä punnitusta? Vai sanottiinko sen olevan kiireinen asia? Hyvä, että saitte lääkettä mukaan, toivottavasti se auttaa!!

Marmotta: No me pidetään muutamaa hihatonta nimenomaan aluspaitana, kun on noita pitkähihaisia paitoja aika monta. Se body pitää sit hyvin paketin kasassa eikä housut tipu tai paita nouse niin helposti korviin :) Ehkä niillä on sit enemmän käyttöä pojilla..? Lähetä meille ku meil jää just pieneks eikä niitä talvea vasten myydä missään :D No talvella vois kyl käyttää pidempääkin hihaa aluspaitana.

Menin sitten. Kaupoille :) Kävin pitkästä aikaa Polarn O Pyretissä ja ostin ihanan talvihaalarin pojalle. villaneulostakin+housut. Välihaalarin sijaan siis. Aivan ihania!! Nyt saa tulla pakkaset :D Tosin sellaset töppöset meiltä vielä uupuu. Ja kunnon tumput, jotka olis lämpimämmät ku lapaset.
 
Naukuri joo kylla oli eilen synttarit ja kiitos onnitteluista, nyt olen siis jo kypsaan ikaan paassyt. Eilen illalla piti viela ihailla F:n ekoja ultrakuvia kun tuli myos vuositayteen ekasta ultrasta. Muistan kun olin tulisilla hiililla etta onko siella massussa mitaan.

Hihattomat bodyt Sailytin muutamat lyhkahihaiset jotta voidaan pidella mekkojen alla ja tavav paitojen alla ettei selka jaa paljaaksi.

Edla- Mamma Kiva oli kuulla hyvat uutiset
:flower:

Kurpitsa Toivotaan etta ummetus helpottaa.

Carmen En tiennytkaan Teidan tytyn ongelmista paljon jai lukematta silloin ensialkuun kun en ollut kunnossa. Meidan tyty sapsahteli rajustikin alkuun ja kun kerroin katiloille silloin sairaalassa niin sanoivat etta on normaalia :eek: , mutta ehka se ei ollut niin rajua kuin vain minun mielesta. Sapsahtelyt vaheni ja lakkas siina2- 3 viikon ikaisena. Toivottavasti teilla on nyt kaikki ok ja homma hoidossa.

Ihottumasta
Freyjalle on tullut poskeen (vain toiseen) sellaista ryyhelmaa jota hoidin kuivana ihona kun ei ollut punainen, mut nyt on alkanut hieman punoittaa ja laitoin Bevitaa siihen ja rauhoittui. Tanaan iltasyonnin aikana huomasin et ryyhelmaa on tullut myos leukaan
joka punoitti. Aqualania en saa taalta mita muuta voidetta voisi kokeilla? En usko etta allergiasta on kyse kun en ole vaihtanut ruokavalioo juurikaan(tays imetan viela). Tai siis oon kaikki ruokainen .

Younista Meilla pakataan tyty unipussiin siina 8 maissa ja on untenmailla 8.30 tai ainakin yritys hyva kymmenen :D ja unilla viimeistaan ysilta. JOskus lipsuu kun ollaan esim kaymassa kirkolla saunomassa, silloin nukkuu kotimatkan ja virkustuu kun ollaan kotosalla siina 10 maissa ;) joten taitaa olla oppinut etta lauantaina saapi valvoa pitempaan :D

Nyt kirjan pariin ja nukkuun!
 

Yhteistyössä