TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 JOULUKUUSSA

Keilis: Joo, näin tosiaan sanoivat 6kk neuvolassa. Tai sanottiin, että pitäisi pärjätä tuo 24-06 välinen aika. Sitä ennen olevat syötöt ei ole "yösyöttöjä" ja sen jälkeen onkin jo aamusyöttö. Meillä siis on yksi syöttö tuolla 24-06 välillä. Yks ajoittuu sinne klo 23 tietämille eli ei ole yösyöttö. No joo. Pitää katsoa jaksaako tilanteelle tehdä jotain vai odottaako vaan parempia öitä :) Ja samaa ajattelin taikataikinasta tehdä eli sydämiä ja tähtiä, kun niihin pienet muotitkin. Hyvä, kun mainitsit noista ilmakuplista. Pitääkin vaivata sitten kunnolla.
 
Meillä syödään kerran tai kaksi yöllä ja tuttia laitetaan useampaan otteeseen. Neuvolassa sanovat ainoastaan et koita levätä päivällä hei meillä on 4 vuotias vauhtiviikarikin kotona joten levätään levätään..

Joko muut on kiikkuneet? Me kokeiltiin puistossa vauvakiikkua hyvin osasi istua hiljasissa vauhdeissa..nauro vaan makeasti.

Joululeivonnaisia pitäisi itsekkin suunnitella ja muutenkin joulun menyytä...sais ajoissa kaupoissa käytyä.
 
Päivää...

Yösyötöistä,meillä sanoivat että jos vauva ei vielä syö kaikkia 5 ateriaa ja kunnolla,niin hyvin voi olla nälkä vielä...

Matami,jotkut vanhat ohjeet sit varmaan mulle annettu :/

Poika kiva kuulla teistä :wave:

Viime yö oli katastrofi. Jo illalla sain käydä heijaamassa sylissä poikaa ja aina kun laskin sänkyyn alkoi kääntyminen. Lähes koko yö jatkui tuollaisena. Ja päikkäritkin jäi kesken kun ne pirun pakkoliikkeet herätti ja sekin mitä nukku,liikkui koko ajan. Saakohan tuo tarpeeks kohta unta...? Alkaa hiipumaan tuo tahtikin pojalla vaikka vielä tähän asti jaksanut päivisin riehua.
Alan taas huolestumaan ja oon tosi loppu just nyt... syönyt tosin ei kun 2 kertaa,mutta kun sais poika nukutuks,säälittää ihan kaveri :'(
 
repa voi pientä toista. :hug: :hug: tuo on tosi raskasta varmasti teille molemmille. sais nuo teidän yöt jo rauhoittua. :( ite tiedän ku loppuun menee mitä se on. tuo meidän 3kk kestänyt ummetus taistelu ku piinas yötä päivää. ja oli jo ihan loppu ite levottomuuteen. toivottavasti pienen miehen yöt alkaisi jo rauhoittumaan. jaksamisia :hug: :hug:
 
Summer ja repa: Kiva lukea teidänkin kuulumisia..oli ihan ikävä kaikkia..oonko riippuvainen kun mietin aina et mitähän heille kuuluu ja miten pienet jaksaa/ kehittyy =)

Mymmelis mammeli missäs sinä luuraat?

Mä nään kauheesti nykysin synnytys unia ihan mahottomasti vaikka tiiän etten voi normaalisti synnyttää :D
 
Repa, onkohan meidän pienet yhdessä jotenkin päättäneet, että ei anneta äitien nukkua? Kuulostaa just niin meidän meiningiltä noi teidän yöt ja päikkärit. Hiukan helpottaa jos otan viereen nukkumaan, Eevan unet siis. Mä nukun entistä huonommin koska se potkii mua unissaan. Mutta eipä tarvii nousta ylös sängystä kun se herää kuudettatoista kertaa.

Eeva istui eilen kaupassa ostoskärryjen istuimessa, ei siis siinä vauvakaukalossa. Oli niin olevinaan, kun ei laitettu enää vauvakaukaloon. Vähän taisi kuitenkin hirvittää koska piteli kaksin käsin kiinni kärryjen reunoista. :D

Meille ei syömisistä olla sanottu neuvolassa oikein mitään. Kyselee aina vaan että mitä Eeva syö ja milloin ja sanoo että hyvä. Että kai se sitten on hyvä.. Täältä pitää käydä vakoilemassa mitä muiden vauvat syö, voi ottaa mallia. Esmes kananmuna, ei olis käynyt mielessäkään että vois antaa ihan sellaisenaan, mutta tänään maistellaan. :)
Lempiruokaa on kauramaito ja pipari. Näistä en neuvolassa tosin puhu. :D

Tv jaksaa kiinnostaa 20 sekuntia, tuli mitä vaan. Paitsi mainokset.. ne on selvästi ihania. Aina kääntyy pää telkkaria kohti kun tulee mainosten tunnari. Nelosella on parina aamuna tullut Ellan ja Aleksin Yöjuna Rovaniemelle -video ja sitä katsellaan Youtubestakin, kun Eeva tykkää siitä ihan hurjasti. Musiikki sitä muutenkin viihdyttää enemmän kun telkkari, ikävä kyllä Eeva näyttäis tykästyneen papan levyhyllyyn. Dire Straits ja Eagles on lemppareita.
 
Repa kyllä poikasi varmasti saa tarpeeksi unta. Uude taidot vaan sekoittaa ja unissaankin treenaavat pienet ja sit siihen herätään. Meillä nukutaan muuten illalla päikkärit ulkona -välillä lähdetään lenkille kun on niin synkkää mut ne unet tarvii vaikka kello olis jo 19.00. Mä uskon kans tohon et sit kun syö kunnol tarpeeks monta ateriaa ei tarvii enää yöllä mitään -meillä ainakinn huomaa jos päivästä on jäänyt aterioita pois tai syönyt huonosti sit yöl tankataan.

naukuri ootko kokeillut antaa yöllä vettä -se vois kans toimii.

yösyötöt mä ajattelin et joskus 8kk tienoilla vois niitä alkaa lopettelee jos pikkunen ei sitä ennen sitä tee itse. Viime yönä syötiin kerran :) joskus taas 5kertaa. Meillä ei onneks oo tota tutti rumpaa kun en oo sitä koskaan antanut yöllä lohdukkeeks -en jaksais laittaa sitä eikä neiti kyl huoliskaan.

Matami aika hyvän kuuloinen ohje. Meillä tissitellään sit kun neiti haluu. Ruokailun jälkeen annan usein vettä -kun tuo pikkunen puree jos ei nälkä. Mäkin oon miettinyt tota saako tarpeeksi juomista -mut meillä neiti kyl ilmoittaa aika selkeesti koska on tissin tarpees :) Syödään 3-4 kertaa päiväs -puuroo ja soseita -kanaa pitäs antaa, mut se tuppaa jäämään mut eihän sitä lihaa tarvii kun 1tl päiväs :)

Tahtoo LUNTA tännekin mut taitaa olla toiveunta. Nauttikaa niistä kinoksista :wave:

Pitäskö treffeistä ilmoittaa tuonne kerhon puolelle? onko siel mammoja jotka mahdollisesti haluis tulla mukaan ?

Mut nyt meil herätiin pitää mennä :wave:
 
Moikka pitkästä aikaa.

Päivittäin juttujanne käyn lukemassa, mutta ei vaan tule itse kirjoitettua.
Tänään käytiin 6kk neuvolassa. Pituutta oli 73cm ja painoa 8,995kg. Ihan mukavasti oli taas kasvanut. Pituus lähes +2 käyrää menee edelleen ja paino -1. Influenssarokotteen ensimmäinen satsi saatiin.

Poika on istuskellut itsekseen lattialla kohta kuukauden, omatoimisesti alkoi vaan vääntää itsensä lattialla istumaan. Viikonpäivät on kontattu ja tänä aamuna pykäsi itsensä eka kertaa tukeavasten pystyyn.

Ruokailusta sen verran, että poika syö kaikkea mitä vaan annetaan. Banaania, tuorekurkku, porkkanaa ja ruisleipää tykkää omasta kädestä mutustaa. Ruuassa saa olla jo pureskeltavia möykkyjä, tykkää käyttää hampaitaan. Hampaita löytyykin 6 kpl, alhaalla 4 ja ylhäällä molemmilla puolin kulmahampaat. Yläetuhampaat pullottaa,eli kohta taitavat nekin puhketa.

Tämmöstä tänne ja hyvää joulun odotusta kaikille. :wave:
 
voi juma millasta neuvola palveluu..siis nyt on soittoaika sinne mut menee vaan vastaajaan..voi jösses :headwall: eiks siellä oo ketään paikalla?! :eek:

tuo esikoisen oireiluun vois viel lisätä sen että on viimeisen parin viikon ajan ollut jotenkin haluton leikkimään ja haluaa mielestäni olla vähän rauhassa istuksia sohvalla kattellen piirrettyjä yms. saa olla patistamassa leikkeihin... ja on samoihin aikoihin nuo yöheräämiset myös alkanut 1-2 kertaa yö ( ei toki joka yö.. ) yleensä nukkuu yöt putkeen.. aamul herää normaalia aikaisemmin..huoh, mikä tota poikaa vaivaa :/

vittu..mä soitan sit tk:hon, jos siel vaikka olis joku urpo paikalla :headwall: :kieh:
 
matami, sulle taisin mainostaa et kun ollaan harjoteltu soseita 6viikkoa ja sit alkaa pikkuhiljaa sujua.. otan takas.. nyt sanon et hitto vie onko sitä jo harjoteltu 7vkoa ja ei vieläkään tunnu laskevan! Eilen pääsi oikein itku, kun yritin ja odotin ja yritin taas ja yks vaan kitisee eikä millään halua.. Se on NIIN TURHAUTTAVAA kun eka kuorit ja keität ja soseutat ja teet kaikkes ja sit yks vaan napsauttaa huulet kii.. ja silloinkin edellisestä ruokailusta/tissistä oli jo 4-5tuntia et nälkä olis pitäny olla! :headwall: ja mulla tais olla sama vanha neuvolan ohje ku repalla, jossa puhutaan 5 ateriasta ja se on vaan lisänny painetta.. ollaan niin miljoona vuotta vielä siitä.. ja tosiaan miten sinne mahtuis tissiä väliin jos niin monta kertaa soseita syötäis?! Meillä ruokailut menee suurinpiirtein näin:
7-8 tissiä
10-11 puuro (menee hyvin)
12-13 tissiä ja ehkä hedelmäsose (joskus menee joskus ei)
17-18 kasvislihasose (joskus menee hyvin joskus ei ollenkaan) päälle tissit tyhjäksi
20 iltavelli pullosta
Yöllä ei syödä, päivällä vettä litkii ruokailujen päälle tai hikkaan..
Että kyllä nuo meidän ruokailut on pientä vielä.. painoa kyllä tulee. Helpotti kuulla et matami oot saanu uudet ohjeet, jotka musta kuulostaa sopivammalta.

Yleensä en näissä vauva-asioissa hötkyile tai stressaa, oon aina ollu tosi cool ja antanut mennä omalla painollaan.. mutta kun tää (koti)maailma on niin pieni nykyään ja esim toi syöttäminen, kun joka päivä monta kertaa yrität ja kun ei tunnu rupeevan luistamaan.. niin rupee vaan tällä mammalla päässä sumenemaan! :headwall: Pitää kai hankkia taas elämä et ei ottais paineita tollaisista.. ja lapsi syö kun syö, sitten kun on nälkä ja siltä tuntuu.

Niinku Repakin.. tajusin et miksi omat lapset on ne ihanimmat.. eihän tätä muuten kestäis! Jos toinen vähän temppuilee ja puristaa huulet yhteen lusikan nähtyään ja kitisee.. kohta se on niin ihana et ei haittaa! :heart: luonnollinen selviytymiskeino siis!

Birdie Mäkin aloin samalla tavalla viivytteleen sitä öisin apuun rientämistä.. odotin et on oikeesti hätä/huuto ennenkuin menin ja niin se oppi ITSE laittamaan ja etsimään tutin ja on aika tyytyväinen yöt nykyään.. meuhkaa kyllä siellä yksinään esim. peitto on harvoin enää aamulla päällä.. pakko kai ostaa se unipussi ettei toinen vilustu..

Tapaaminen tammikuussa Me ollaan silloin just lentämässä kotiin päin, joten ei päästäkään tulemaan..
 
ilonaS08...käyppäs siel imetystukilistan sivuil ja lue kiinteiden aloituksesta...mulle tuli heti parempi mieli ;) ..meillä tänään ei suu auennut taas ollenkaan....luovutin kyl aika äkkiä...kun oli vähän kiirus :/ ....no illalla taas yritetään...mie olen päättänyt antaa maistaa vähän kaikkee...eiköhän joku maku ala menee....Harmi...et ei tavatakaan....

moi Iina72...onpas teillä reipas miehen alku syömisten ja liikkumisen osalta :D ...meijän 6v oli samanmoinen =) !

Kurpitsa..olisin miekin sun tilantees huolissani...soita sinne" arvauskeskukseen "...ehkä ne laittaa edes lähetteen jonnee :kieh: !!

Mymmelis ja Hemuli...huhuuu :wave: !!!!
 
matami mäkin ajattelin nyt et lopetan sen temppuilun eli kaiken sen shown ruokailun yhteydessä.. huijataan milloin milläkin, vesipullolla, naurattamalla jne. miten vaan suus aukee ja saa kaadettua lusikallisen sisään. Nyt alkaa karu linja, sitteriin.. ruokalappu kaulaan ja jos pian ei suu aukee.. ei muuta kun pois vaan ja ensi kertaan. Jos sillä ei vaan oo tarpeeksi nälkä!

Olis ollu tosiaan kiva tavata ja saada kasvot nimimerkeille..

Täällä on pakkasta melkein -10, jos kävis vähän raikastamassa nuppiaan tuolla..
 
toivottavasti saat selkäs kuntoon matamimimmi.. mee nyt vaan sinne lekuriin, jos sieltä apu löytyis.. eikai noihin selkäjuttuihin oikin poppakonsteja ole.

Mulla vihloo ranne aina vaan.. sain mieheltä "joululahjaksi" rannetuen, voih miten romanttista, toivottavasti se löysi jotain muutakin kun ostoksilla yks ilta oli.. Ootteko muuten käyttäneet kukaan voltarenia? siin kyl luki et ei imetyksen aikana sais käyttää, mut mä oon nyt vähän iltasin sivelly ranteeseen..
 
ilonaS08 ja Matami: Meillähän on kiinteitä syöty jo kauan, mutta meillä on välillä kans päiviä, kun ei oikein mitään uppoa. Teen silloin just noin ku ilonaS08 kirjoitteli eli sitteriin, lappu kaulaan ja jos ei veden juonninkaan (usein auttaa ) jälkeen maita, niin en enää maanittele. Sit pois ja myöhemmin uus yritys. Meillä kans meni pitkään et oltiin ku pieni sirkus, et saatiin pojan suu auki. Varsinkin iltapuurolle. Mut eipä ole poika nälkäänsä huutanut ja jollain aterialla on sit ruoka taas mennyt :) Uskon, et toisella ei vaan yksinkertaisesti ole nälkä, kun kerran kieltäytyy syömästä. Eihän aikuisillakaan ole kellontarkasti nälkä joka päivä.

Lueskelin vuoden vanhoja Vauva-lehtiä ja siellä oli artikkeli "vaativasta vauvasta". Kuvaus oli ihan kuin meidän pojasta! Ei viihdy yksin juurikaan, pitää viihdyttää, kanniskella, leikittää ja silti hermostuu helposti. Vierastaa varhain, syöminen saattaa olla välillä taistelua, tarkka uniajoista ym. Meillä siis asustaa tuon mittapuun mukaan vaativa vauva :) Mutta lohduttavaa oli et siinä myös sanottiin, et vaativat vauvat on usein lahjakkaita ja luovia :D No, meidän nassikalta ainakin tahtoa löytyy. Niin ja se hyvä puoli sanottiin myös, että lapsi osaa ainakin näyttää tunteitaan hyvin. Jotain sentään... Oon aina vähän kade äideille jotka pääsee liikkumaan joka paikkaan "helppojen" vauvojensa kanssa. Meidän epeli kun vetää herneet nenään vähän turhan helposti, jos ruoka ei tuu ajallaan, päiväuniaika meinaa mennä ohi, yöpuulle ei päästä kellontarkasti ym. No, suodaan anteeksi, jos sieltä joku lahjakkuus kasvaa :LOL: No joo.

Oli muuten kiva lueskella vanhoja Vauva- ja Kaksplus-lehtiä. Viimeks olin noita katsonu raskausaikana ja yllättäen sieltä silloin luki ihan eri juttuja mielenkiinnolla. Nyt taas hyppäsin kaikki odotusaiheet yli ja etsin vaan kaikkea 6kk-> juttuja :) Tosi hyviä artikkeleita löytyi ja tosi ajankohtaisia just tähän ikään.
 
Kurpitsa,Toivottavasti ei mitään vakavaa...hyvä kun pääsitte lekuriin :hug:

Naukuri,No kiva että meidän pojastakin tulee sit lahjakas...ei toi päivisin niin kauheen vaativa oo mut iltasin ja öisin senkin eestä |O

Marmotta:Joo,niillä on keskenään salaliitto ;)

Merika,sitä motorista levottomuuttahan toi aika selkeesti on ja varmaan sit saa jotakin nukutuks. Melko väsynyt on tämän päivää kyllä poika ollut,haukottelee jatkuvasti ja önisee sillai unisesti..mutta kuitenkin ihan hyväntuulinen ja seurallinen,että ei mitenkään apaattinen. Noi on kyllä tosi hurjia noi yöt välillä,et missä se normaalin raja menee..huhuh. Mutta nkun tuo noin ilonen on niin eikai siinä muuta kuin kädet kyynärpäitä myöten ristiin että toi joskus ohi menee. On meinaan jatkunut tätä lystiä niin kauan putkeen että tuskin mitään suuria helpotuksia on luvassa ainakaan ennen 1vee..
Mäkin nyt panin pojan ulos,taskulampulla käyn sit tiiraamassa kun huuta et nukkuuko vai ei :D Lenkki oliskin hyvä mutta minä en pimeellä liiku mihinkään,pelottaa... :ashamed:

Nemika,Kiitos halista... jospa ens yö olis jo hiukan rauhallisempi,sais akkuja ladata :ashamed: Onkos teillä nyt kakka luistanut?

Nyt tekemään noi joulukortit valmiiks....
 
yorumba on meilla ihamn hirmuine. vasynyt aiti lisaa taalla :wave: olen ihan suosiolla imettanyt yolla, etta saan edes hiukan nukuttua. koskakohan menisi tama ohitse. eilen kesti nukutus vaan 2 tuntia :eek: .
muuten ihanan aktiivinen ja toimelias lapsi meilla.
koska saa vauvalle antaa oikeaa kaurapuuroa? ihan kiinnostuksesta kyselen. =)
 
repa: hyvin on kakka luistanut nyt kohta kuukauden ajan. heti säikähdän ku kovempaa tulee mut luumulla pehmenee ihan kuralieruks. =)
toivotaan että teillä yö menisi paremmin. eihän ne loputtomiin voi jatkua.. :(
jaksuja lähettelen edelleen :hug:

naukuri: toi oli kuvaus myös meidän sällistä. kiva kuulla et muillaki yhtä helposti herpaantuvia kavereita. natisee paraikaa sitterissä ku ei täyttä huomiota saa itelleen. =)
ja äärettömän tarkka uniajoista ja ruokailuista. niissä ei paljoo venytellä. :|

katrinainen: 5kk ikäisestä saa antaa ihan oikeeta kaurapuuroo.
 
heipsan.

tänään kävi aika karmiva juttu. oltiin pojan kanssa vauvajumpassa ja se sai jumppapallosta päähänsä (semmosesta isosta ja suht pehmeestä ) . joku oli laittanut jumppapallon huonosti sille kuuluvalle hyllylle, ja poika oli lattialla.. se sai sitten pompun kautta (ilmeisesti, en järkytykseltä muista kokonaan tilannetta) pallosta päähänsä.. pieni itkuhan siitä tuli. no nyt vaikuttaa ihan "normaalilta" itteltänsä. syö hyvin, on ilonen jne. Nyt mua kuitenkin huolestuttaa pitäiskö poikaa käydä näyttämässä sairaalassa??? voiko tommosesta töytäsystä tulla sille aivotärähdys tms??? Oon tosi huolissani.. miehen mielestä ei oo syytä huoleen, mutta mähän oon muutenkin superhuolehtiva.
 
mä en tajua miten tommosta pääsee edes sattumaan.. että isossa jumppasalissa pallo pomppaa just meidän pojan päähän.. onneks ne on niitä puhallettavia palloja ja suht keveitä. oon huolissani silti..

nyt meen kattoon teeveetä.
 
Birdie Inhottava juttu.. Säikähtäähän sitä kun jotain tollasta sattuu.. mut en usko et on syytä lähtee minnekään näyttämään jos poika tuntuu normaalilta. Mun mielestä jos menee jotenkin tosi väsyneeksi/huonovointiseksi niin sitte.. Mut jos on kerta hyväntuulinen niin on varmaan jo itsekin unohtanut koko jutun :hug:
 

Yhteistyössä