TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 ELOKUUSSA

Huomenta!!

Juu, mie mietin kans mis mammat luuraa...apua....älkäähän nyt ihan hyljätkö palstailuu!! Meillä tänään klo: 12.00 eka muskari...minuu jännittää...hassua, mut taidan olla nykyään oikein mökkihöperö, kun olen ollut niin kauan tääl kotona ( tammikuusta asti) |O ...niin jännittää pikku asiatkin....

Matamimimmi68 ja Edith kohta 3kk :heart:

Matamimimmi: Mukavaa muskaria! Eiköhän se kivasti mene :) Meillä alkaa ens viikon keskiviikkona. Muakin kyl vähän jännittää se...

poika: Koita olla murehtimatta Kasperin nukkumisasentoa, niin saisit itsekin paremmin levättyä :hug: Meillä poika vetelee KAIKKI unet massullaan ja hyvin maittaa uni! Niin äiteelläkin kuin pojallakin siis ;)

Edla-mamma: Mä ajattelin mennä katsomaan sen ranskiksenkin. En tiedä millanen on, mut musta on ihan kiva katsella tuollasia ei niin valtavirran leffojakin. Mut tosiaan sen suomalaisen haluan nähdä ehdottomasti! Mietittiin silloin viime to kun katottiin sitä traileria, et tulispa toi syyskuulle :) Mä tosin suuntaan sit syyskuussa tuonne Jumbon Flamingon Finnkinoon. On vähän lähempänä.

Huomenta! :wave: Täällä on yks. Tosin mähän täällä nykysin joka päivä roikunkin. Hiljasta kyllä on. Ai että aamut on raskaita, kun pitää viedä isompaa hoitoon. Raahaan sitten tuota jättiä kaukalossa ja ai kun on niskat ihan jumissa.
Harrastukset, ei ole vauvalla. Enkä kyllä haluakaan. Ihan tarpeeks nuo hoitoon viemiset, kerran viikossa puheterapia isommalla ja neuvolat jne. Ei enempää menoja. Noissakin on äidille liikaa. Eikä kyllä tyttökään tykkää, kun aina johonkin raahataan. Kesä oli niin ihanaa kun ei ollu paljoa mitään.
Ite alotan syyskuussa jonkun jumpan tai muun.

Täällä kanssa on alkanut tippua hiukset...Joka paikassa lojuu tuppoja, krääk! Jospa tää uusi raskaus korjais kohta asiaa ;)

Käytiin Neean kanssa perjantaina neuvolassa. Painoa 0li 5550g ja pituutta 61cm. Hyvin on neiti kasvanut. Toki 5 kuukautisten täysaikaisten käyrillä ollaan vielä ihan alakantissa, mutta käyrillä jo kummikin. Mahallaan neiti on viihtynyt jo pitkään ja pää korkealla. Pari viikkoa sitten neiti hoksasi kuinka käsiä käytetään ja nyt pitää aina olla jotain näperreltävää sormissa. Yölläkään nukkumisesta ei tule mitään jollei ole rättiä jota "retuttaa". Neiti tykkää "kääriä" rievun päänsä ympärille nukkuessaan, vähän niin kuin turbiiniksi. Vähän hurjalta tuo välistä näyttää, mutta onneks ei kasvojaan kokonaan peitä. Ja jos on liinan kasvoilleen saannut syntyy heti poru,vaikka kuinka unessa olis.

Meillä viimein alkanut soseet mennä vähän paremmin alas ja vähemmällä sodalla, ainakin välillä. Uusi tuttavuus on nyt kaurapuuro jota on jokunen päivä syöty. Liha pitäis kanssa aloittaa, kun nyt ensin vaan saadaan tuo puuro "testattua" ettei tule liikaa uusia juttuja masulle.

Mua väsyttää 24/7. Voisin nukkua ihan koko ajan, ja niin kyllä melkein teenkin. Aina kun tyttö on unilla niin painun minäkin tuutimaan. Onneks kovin pahaa aamupahoinvointia ei ole ollut, silloin tällöin vaan. Ja mikä ihaninta, verenpaine on kääntynyt oikein selvästi laskuun, pystyin jo tiputtaa lääkeannosta pienemmäksi. Aivan eri tavalla kuin Neea odottaessa. Toivottavasti näin pysyiski, kuitenkin se suurin syys siihen että Neea tuli maailmaan niin aikaisin oli juuri tuo verenpaine. No onneks nyt elämän tilannekin on vähemmän stressaava, oma koti on valmis eikä tartte asua appivanhempien kanssa saman katon alla. Se stressas mua ihan järjettömästi varsinkin kun appi on sellanen hemmetin päsmäri.

Jaahas, jos lähtis kuivaan hiukset ja odottaan että tyttö herää. Sitten ruokakauppaan. Toivottavasti selvitään reissusta ilman suuria raivareita, niitä meillä aina välillä saadaan niin että tuolla julkisilla paikoilla olo saa mut kovin vaivaantuneeksi.

Huomenta,

majjmeillä kans menos joku yö tankkaus -E ei varsinaisesti herää-vaan viuhtoo ja sätkii ja pää kääntyilee puolelta toiselle(äiti ja isä kun vaihtaa yöllä paikkaa) tissitarjoilu on milloin mistäkin suunnast tulossa :LOL: Mikä lie kausi menos. Mut niin se on et ne yöunet muuttuu moneen kertaan ennen kun sinne 1v. päästään ja aina kun oppii jotain uutta sitä sit harjoittelee unissaanikin. :) onneks ei viel nouse seisomaan.

naukuri mitä pikkuinen meinaa jos pidät polvien päällä mahallaan? Siinä vois harjoitella niitä niskoja :) Varmaan se vaikuttaa et mahallaan nukkuu -niin luulee tosiaan et kesken leikin äiti laittaa untenmaille.

harrastukesetmeillä ei ole viel mitään. Mut imetystukiryhmään mennään se oli niin kivaa silloin kun viimeks kävin. Vauvauintiin en viel raaskinu pientä ilmoittaa kun ei ole sitä 3kk ihan täynnä ja se se raja onkin vaikka painoo meillä on jo 8kg :) Sitä odotetaan kovasti.
Muskariin mennään myöhemmin sit joskus kun on 2v. en jaksa niitä iltakertoja töiden jälkeen kun äitit ja isät leikkii siel pe illalla ihan rättiväsyneinä ja lapsi huitelee missä sattuu. Mut tälleen kun on kotona se olis kyl ihan kivakin ja mikä parasta siel tapaa toisia äitejä -mut meillä esikoisel on kerho, muskari yms.

katrinainen, heinulitehtän olitte kans entisiä kilpauimareita? Täällä myös yks. Esikoisen vein aikoinaan vauvauintiin oikein odotin sitä. Olitteko te molemmat menossa en nyt muista mut -se on kivaa kun vauva kasvaa ja sit voi yhdessä sen kanssa sukeltaa ja touhuta vedessä. Meillä esikoinen oppi uimaan 3v. ja sitä ennen uitiin silleen et tyttö piti musta kiinni yms. Vesi on sit ihana elementti ainakin musta. Mun isä on opettanu tyttöö paljon ja se on huvittavan kuulosta kun pikkunen sillon vajaa 3v. puhuu pitkävedosta kun kovasi yritti pysyy pinnalla. :LOL: nyt uidaan selällään ja mahallaan ja rintauintia opettelee :) vesipeto -pitäskö ilmoittaa neiti uimareihin, josko itsekin taas innostuis valmentamisesta. Itse en koskaan ollut mikään kovin hyvä uimari en siis uinut nuorten SM tasolla -mut muuten oli kivaa ja meillä oli mukava porukka. :)

onko jollain jo ikävä töihin oonko ihan outo -jotenkin kaipaan töihin vaikka kotona on ihanaa. Ehkä kaipaan työyhteisöä -aikuisia ihmisiä ympärille. Pitäs varmaan alkaa lukee jotain alan kirjallisuutta -opiskelemaankin tekis mieli. No kaikki aikanaan. Aika kuluu kuitenkin kovin nopeesti ja en mä E:tä ihan raski hoitoon laittaa kun tää ä.loma loppuu -mut pitää keksii jotain. Onkohan menos joku 3kk kriisi?

tsemppiä kaikille kiloklubiin kummasti ne pikkuhiljaa lähtee. Toki mulla on 10kg ennen kun pääsen edes siihen kun oli ennen raskautta. Välillä tunttuu ei olisko maito laihempaa :| mut toisaalta olen nyt lopettanut sen ylettömän makeansyönnin. Huomaako joku muu et olis vähentynyt karkkihimo? Synnytyksen jälkeen kun se oli ihan mahdoton ja jos ei saanut suklaata meinas järkilähtee :LOL: nyt paljon helpompaa. Ihanaa kun joku on päässyt jo jumpalle -mä suunnittelen lähteväni kuntosalille -sais ryhtiä tähän kroppaan :)

Tulipa kirjoitettua, ai niin meillä asustaa myös tissillenukahtaja ja jos yrittää huijata omaan sänkyyn herää heti. Mut äidin ja isän välis on hyvä nukkuu -ja ihan kiinni minus nukkuukin -suloista. :heart:

:wave:

Meilla on netti poikki. Ollut eilisesta asti. Yhden paivan jaksoin ilman palstailua mut nyt iski sellaiset vieroitusoireet etta pakko oli yhdistaa naapurin langattomaan etta paasee tanne. :D Onneks ei ollut salasanalla suojattu. Etta suojatkaa langattomanne, muuten epaoivoiset naapurit saattaa kayttaa teidankin nettia tahan tarkoitukseen.

Meilla menee iltanukahtamisen kanssa ihan liian myohaan vielakin. Eilen ei sentaan itkenyt kovin paljoa, mutta yhteen asti jakoi heilua hereilla. Olin itse ihan unikunnossa jo 8 aikaan. Yota ei helpottanut se, etta mies paatti 11 aikaan nukkua vierashuoneessa kun kuulemma v*ttulin koko ajan. Vahemmastakin, mina kuitenkin olin se, joka leikki vauvan kanssa etta mies sai nukkua paivaunet eika vasyneena paljon jaksa olla mikaan neiti aurinkoinen. Ja sitten jatti viela yoksi selviytymaan yksin. Ja nyt se on ihan vasynyt ja nukkuu varmaan taas koko paivan eli mulla ei toivoakaan paivaunista, vaikkei se minunkaan yo mitenkaan loistavasti mennyt.

Taallahan onkin hyvin Jamsankoski-Mantta vali edustettuna. Itse asuin elamani 20 ensimmaista vuotta ensimmaisessa (ja asun taas tallakin hetkella) ensimmaisessa ja asuin AMK:n ajan toisessa. :)

Jos yrittais herailla ja kompia suihkuun niin paasis maistraattiin hoitamaan asioita, pitaa hommailla paperi jos toinenkin Italian suurlahetystolle etta saadaan ipanalle sekin kansalaisuus.

Päänkannattelua tossa mietin äsken itekseni...ei varmaan oo mitään haittaa jos alle 4 kuukautinen ei kannattelekkaan viellä kunnola varmasti päänkannattelu vahvistuu kun kääntyileminen alkaa ja sitä myöten kiinnostus eteen päin katselemiseen ja menemiseen.

Kiloklubiin voisin mäkin alkaa nyt panostamaan :D namut on nyt pannassa ja se ihana jätski kilon oli lomalla pudonnut vaikka mätin kauheesti..onko joku painonvartijoiden avulla meinannut laihduttaa??

Heipähei,
tänne iski sitten rintatulehdus :'( illalla nousi parissa tunnissa kuume 40 ja rinta meni kivikovaksi. Eipä auttanut muu kuin käydä päivystyksestä lääkekuuri hakemassa. Tippaakaan ei irtoa lypsämällä, vaikka normaalisti lähtee imetyksen jälkeenki kevyesti sellaset 80-100 ml. Jätkis koettaa kovasti imeä, mutta ilme on jännä ku huomaa, ettei sieltä mitään tule. Onneks toisesta tulee edelleen siihen malliin että sillä pärjätään. Niin, minä kyllä olen lypsänyt imetyksen jälkeen, koska muuten tulee niin pinkeet rinnat heti, mutta meidän jätkä ei suostu juomaan pullosta !

Viime viikolla käytiin neuvolassakin, ikää oli 2kk 16pv ja mitat pituus 63,7cm (51) ja paino 6450kg (3685), pipon koko 40,3 cm. Hyvin on kasvanut jätkis, pituus huitelee jossakin +2 käyrillä. Minä itse olen ollut tuon mittainen 5kk:n iässä :whistle:

Iina ja Jesse (päiväunilla sateen ropistessa sadesuojaan)

Heippis!

Haukotus...
Meillä kans tuhinapuhina yö ja vaikka kuinka päätän että yritän olla antamatta tissiä joka ähinään,niin yöllä silmät ristissä annan kuitenkin :D Et sais nukkua...
Poika nukahti kuitenkin ilman kummempia kantamisia tissille ja sain helposti siirrettyä omaan sänkyyn,että jotain hyvääkin...aina en saa ees syömään poikaa iltasella. Mutta kolmenmaissa poika jäi sit viereeen nukkumaan,kun en jaksanu enää veivata ees taas...

Kasper kannattelee hienosti päätään ja pitkiä aikoja ja yrittää sitteristäkin pyngätä istualteen...mutta se alotti musta ton pään kannattelun jo kauan aikaa sitten.Mahalleen jaksaa olla niinkauan kun viihdyttää...peilistä tykkää katella,kun on sellanen peililelu. Mut edelleenkään ei kääntyile... Jospa ne keskittyy yhteen taitoon kerrallaan? :p

Meillä ei kans harrasteta...tuntuis ylivoimaiselta sovittaa joku jumppa tai muskari niin että poika olis virkeenä ja hyväntuulisena siellä,kun nukkuu vielä niin paljon päivälläkin. Ajattelin sit vähän myöhemmin aloittaa jotain harrastusta =)

Mites toi uiminen,kun ei mee vauvauintiin,niin koskas voi viedä normaalisti uimahalliin,ettei oo liian kylmää vettä? Ja mikäs asteista se yleensä on? Ja onkos siinä jotain muuta huomioitavaa? En oo meinaan sitten teinivuosien uinut hallissa kun iho ei oikein kestä... Mut pojan kanssa varmaan täytyis ruveta käymään jossain vaiheessa. Mies kun ei osaa uida ollenkaan,ettei käy samalla tavalla...

Töihin ei kiirettä,ei mulla tosin oo sopimustakaan,mutta puhetta kyllä,että jatkaisin jossain vaiheessa vanhassa paikassa. Oon harkinnut tekeväni muutamaa iltaa hoitovapaalla ihan rahasyistä. Muuta aikuisten aktiviteettia kyllä kaipailen,kuten harrastuksia ja illanistujaisia,mutta tovin saa odottaa vielä,kun poika niin kiinni tississä =)

Jaahas,poika alkaa heräileen... elikkäs ei muuta kuin moronmoron :wave:

Repa ja Kasper vajaa 3kk

iina joku antoi neuvoks joskus et laita vaik viinipulloon kuumaa vettä ja nänni sinne ja sit alkaa maito tippuu sinne. en tiedä toimiiko mut luulis helpottavan painetta, jos se saa maidon liikkeelle. ikävää toi rintatulehdus :(

Meillä on kans yöt menny hulinaks. Ennen heräs max. 3 kertaa ja nyt monena yönä n. 5 kertaa. Aattelin ensin et jos se rokotus jotenki vaikutti mut taitaakin vaan olla joku vaihe.

Myö alotetaan ens viikolla äiti-vauva jumppa ja ens kuussa muskari. Pakko päästä välillä jonnekkin tai muuten kaatuu seinät päälle.

meillä nukutttiin 8 tuntia putkeen viime yönä. teki kyl terää.
tänään neuvolassa käyty painoa oli 5840g (2520g) ja pituutta oli 56,8cm (47,2cm)
eli hyvin kasvellaan.
sammasta tosin rassun huulissa. soitin suoraan reseptin siihen niin saa nopeammin pois sen.
poika oli niin väsy neuvolasta että nukkuu edelleen jopa sisällä.. :eek:
vierastaa niin kovasti et huudoksihan se meni kun neuvolantäti erehtyi syliin ottamaan.
mut nyt ottamaan yksi erä imurin kanssa!

Heips!

Muskarissa sitten käytiin ja mukavaa oli =) ...ryhmä vaikutti kivalta ( yllätyin siitä, että melkein kaikki äitit oli mun ikäluokkaa...) Edith oli hyväntuulinen koko 45 minsaa ja välillä nauroi oikein kunnolla....pää pyöri kokoajan, kun oli monta uutta kasvoa :D !! Juu olen tyytyväinen, kun sain ittestä irti ja ilmottauduttiin....sain kuulla, et täs meidän asuinalueella on mammakerho, joka kokoontuu torstaisin...sinne täytyy mennä, kun on kävelymatkan päässä....seuraa kaipaan jo kovasti....siis AIKUISTEN ( sitä minäkin kaipaan työelämästä)

Matamimimmi68 ja Edith :heart:

Matamimimmi: Olitkin jo vastaillut :) Mulle taas päivitti tuo selain vähän viiveellä... Mut kiva kuulla, että muskarissa meni hyvin! Meillä kokoontuis kans torstaisin jonkinlainen perhekerho (?) tässä ihan lähellä, mutta en oikein tiedä mitä siellä tapahtuu ja meniskö. Jossain luki, et lapsia vahditaan toisessa huoneessa, et äiteet saa jutella. Mut en kai mä nyt noin pientä anna sinne jonnekin toiseen huoneseen...??? Onko kukaan käyny tollasissa perhekerhoissa?

Merika: Ei, töihin ei ole ikävä ;)

Naukuri, mie kävin pojun kans 6 vuotta sitten tuon tapaisessa kerhossa...poju tais olla 4-5kk...siellä oli hoitajat, jotka katsoi aina sen aikaa kun äidit kahvitteli ja oli jotain extraa, kuten joku luennoitsija tai kantoliina esittely....hetki kesti n. puolisen tuntia......mie tykkäsin tosi paljon....hoitajat oli ihania ja PÄÄASIA, et sai juoda kaffeet rauhassa...tosi mahtavaa :D nyt kyseinen kerho ei toimi...oli ensi- ja turvakodin porukan järjestämä.....harmittaa kun loppui....kävisin aivan varmaan....kokeile ehdottomasti...eikä sun ole pakko vauvaas hoitajille jättää, jos siltä tuntuu ;) !!

Matamimimmi: Kiitos :) Meillä taitaapi olla srk:n järjestämä. En sit tiedä onko ohjelmassa jotain hartautta tms. kahvittelun lisäks. Mut olishan se silti kiva nähdä muita tän alueen äitejä. Muskarissa toivon samaa, et tutustuis johonkin lähinurkan äitiin, josta sais vaikka vaunutteluseuraa. Lähipiirissä on vauvoja kovasti, mutta kukaan ei asu vaunutteluetäisyydellä :) Aina pitää lähteä autolla huiskimaan.

Voi v.. mikä päivä. Jotenkin vaan pinna kireellä :kieh: Tuntuu että kaikki menny tänään ihan pieleen. Sitten tyttökin nukkuu max. 30 min unia. Ja noita itkuraivareita alkanu olemaan täälläkin. Sillon kun on yliväsynyt.
Naukuri, kävin esikoisen kans srk perhekerhossa kun oli yli 1vuotias. Lapset leikki ja aikuiset jutteli. Oli myös kahvia, mutta ite piti omaa lasta vahtia. Askartelua, laulua jne oli myös ja sai osallistua jos halusi. Minä annoin yleensä pojan leikkiä. Sitä vartenhan sinne menin, että sekin oppisi vähän leikkimään muiden lasten kanssa. Usonnollisuus näkyi tosi vähän vaikka oli srk kerho.

summer: Kiitos :) Ehkä mäkin sit uskaltauduin käymään siellä perhekerhossa, vaikka onkin seurakunnan ;) Meilläkin oli tänään aika härdellipäivä tuohon klo 15:een asti... Puuh. Kävin vaunukävelyllä marketissa 4km:n päässä ja vähän väliä tuli pojalla kränää yliväsymyksestä ku ei suostunu nukahtaan vaunuihin. Kaiken kruunas se, kun tulin takaisin bussilla ja bussipysäkillä kuski ensin vahingossa nojasi (!) torveen ja siitäkös meidän poika säikähti ja rupes huutaan. Oli kyl aika hurja ääni, täytyy myöntää. Sit kuski yritti et olisin rynniny jostain mukulakivikosta bussiin sisälle, kun oli kaks bussia pysäkillä ja tää jälkimmäinen jäi vähän huonoon kohtaan. Huusin sit takas, et älä kuvittelekaan ja ajoihan se kuski sitten lopulta kunnolla siihen pysäkille. Ziisös. Eka säikäyttää vauvan puolikuoliaaks ja sit mun olis pitäny vielä ostosten kanssa vaunuilla rämpiä jossain kivikossa! Palvelua...? No ehkä me vaunuilijat ei tarvita palvelua ku ei maksetakaan. Grrr. Mut nyt poika onneks nukkuu ja äiteen hermo lepää raparperipiirakassa ja jätskissä.... :ashamed:

Taas oltiin avoimessa ja käytiin samalla reissulla kirjastossa. Anna osallistui vauvakerhoon avoimessa ja tykkäsi kovasti jumpata muiden vauvojen kanssa lorujen tahdissa. Mulla oli karsee vatsatauti ja nyt vanhempi tytär oksentelee. Ite en tunnu parantuvan ollenkaan ja stressistä on mennyt vielä selkä ja hartiat ihan jumiin. Meinaa lähteä taju hetkittäin eikä mikään huvita.
Mun pitäis just suunnitella kauden liikkari, mutta tuntuu, että pitäis itte päästä ensin vähä liikkuu, että ajatus kulkis. Hirveesti on ideoita ja ajatuksia ohjelmaan, pitäisi vaan päästä niitä kirjaamaan ylös ja jalostamaan.
Toivottavasti ukkeli nyt pysyy hetken terveenä, että pääsen minäkin hetken lataamaan aivoja. Tänään ovat molemmat muksut olleet tosin ihan enkeleitä, eilen oli molemmilla karsee päivä. Jaksamista kaikille!
Jos joku tietää hyvän, lyhyen, yksinkertaisen juna tai veturi lorun, kertokaa mullekin.

Yhteistyössä