Toukokuun tiitiäiset 2015 *syyskuussa*

Voi kun kuulostaa Matunen ihanalta :) meillä on rivarikolmio, ja haaveissa se omakotitalo jossain vaiheessa. Kolmen muksun kanssa ajateltiin mahtua tänne vielä jonkun aikaa, viimeistään esikoisen aloitellessa eskaria haluaisin olla asettunut sinne "lopulliseen" kotiimme..

Täälä löyty taas hetkeksi joku sapuska mikä menee alas ilman ällötyksiä, tuoreet kotimaiset luumut! Aiettä oli hyviä kun porukat kävi pussin tuomassa, taisivat ihmetellä kun kymmenen luumua upposi alas melkein yhtä kyytiä :D välillä tekisi niin jo mieli kertoa, mutta kun tarkoitus olisi sitä nt-ultraa ensin odotella..

8+2?
 
  • Tykkää
Reactions: Matunen
Ja kannatan kanssa joka kuulle omaa pinoa, paljon helpompi kun ei yhteen tule liikaa sivuja.

Vaunuista, meillä on kaksi muksua jo palvellut Oran Jovi Airit, ja varmasti palvelevat kolmannenkin. Ovat kyllä hintansa haukkuneet, tyytyväinen olen ollut. Perushyökkäysvaunut, joilla pääsee kelissä kuin kelissä, hyvät jousitukset ja mahtuu kumpaankin autoon. Vähän jänskättää joudutaanko hommaamaan tuplat, ikäeroa nuorimman kanssa tulee 1.5 v, mutta toisaalta voi olla, että yritetään pärjätä seisomalaudalla/kantorepulla/liinalla, kun kesää kohti kuitenkin jo sitten mennään ja kerhot ym loppuu niin ei tarvitse kulkea niin paljoa.

Autojen kanssa jännätään vielä, meneekö jompaankumpaan 3 turvahökötystä takapenkille, on vielä testaamatta..
 
Saan siskolta vaunut. Merkki on mysteeri, mut ne on musta-valkoiset :D ne on sisko ostanut uutena ja vain yksi muksu hytkytelty, joten tyhmää sen myydä ne ja minun ostaa uudet. Ne meneekin pitkään, kun on yhdistelmät. Ja iiiisot kumirenkaat on ehdottomat tänne pohjoisempaan jossa saa puskea lumessa ja rännässä puoli vuotta..

8+1
 
Pakko oli vähän tunkeutua tänne teidän ketjuun, kun pisti silmään kaksi ihanaa plussaa! Oodikas ja Sisko :heart: :heart: :heart:

Olen taustalla seuraillut enkä juuri kirjoitellut, mutta teidän plussia olen käynyt salaa toivomassa. Onnea ihan miljoonasti!!! Mahtavaa!!
Itse tuskissani odotan viimesillä viikoilla jotta tulis jo. Nostalginen olo kun muistaa yhdessä pohdiskelun ja piinailun :)
 
Blancita vanha kuumeilukaveri! :D Mie olen yrittänyt etsiä sinun kuulumisia mutta en löytänyt niin päättelin ettet enää aktiivisesti kirjoittele. Miekin pidin useamman kuukauden tauon täältä ja palasin vasta kun plussa orasti tikussa. Hieno juttu että sulla on kaikki mennyt hyvin ja raskaus jo loppusuoralla. :heart:



Mie kans kannatan omaa ketjua joka kuukaudelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kannatan myös jokaiselle kuulle omaa keskustelua! Hankala seurailla, jos liikaa sivuja... Täällä on olotila pikkuisen ärsyttävä :D Maha turpeana, tissit arkana ja selkäkivut ilmestyivät pari päivää sitten. Kivut mahasta on täysin näköjään loppu. Meillä vielä piiitkä aika odottaa neuvolaa ja ar-ultraa. Kiva kuitenkin lueskella, miten hyvin on muilla siellä mennyt! :)

DiiDii & Pulla 5+3
 
Kiva kuulla että Yaris onkin ihan suosittu perheauto :D :D
Itse kävin tori.fi:ssä katselemassa lastenhoitovälineitä, ja tuli melkein paha olo kun vaihtoehtoja oli NIIIN paljon. Vaunuista ei ole yhtään hajuakaan mitkä olis hyvät ja mitkä ei. Brion yhdistelmävaunut pistivät jotenkin silmään ja vain diggasin niistä, mutta eihän sitä pelkän ulkonäön mukaan voi vaunuja valita, huoh!
Itse asutaan kaupungissa, ja pelkkää asfaltilla kävelyä olis tarkoitus harrastaa, minnekään kuoppaisille hiekkateille ei varmaan usein tule vaunulenkillä mentyä. Ja kun kuitenkin on autot, niin en usko että vaunujen kanssa mihinkään kauppoihin ynnä muihin julkisiin tiloihin tarvis raahautua, helpompaa jonkin kantokopan, tai -liinan kanssa?

Neuvolantäti oli tosi mukava, mutta hitsit kun tulikin kerrottua ummet ja lammet omasta elämästä (myös ne huonot), en ole yhtään hyvä tuommoisissa kuulusteluissa :rolleyes: Hurja pino papereita tuli, ja nyt pitäis odottaa ultra-aikaa postista. On kuulemma jo 2-3 viikon päästä =) Pitää jotenkin saada mies hankkimaan vapaata sille päivälle, edes tunnin tai pari. Hänen työpaikallaan se vain on pirun hankalaa.
Menettekö te seulontaan? Itse kyllä menen, jotenkin tuntuis hölmöltä olla menemättä.
Mitä te muuten olette ajatelleet, että JOS on aika selvää että vauvassa on jotain vikana (down tms.), niin oletteko ajatelleet jatkaa, vai keskeyttää? Itse olen ajatellut että keskeytys olisi se ainut vaihtoehto. Mutta katsoo nyt jos näin huonosti käy, niin mikä päätös sitten on. Hrrr, ahdistava ajatus...

Niin, ja painosta. Itse olen vielä normipainon sisällä, mutta onhan tuo ahdistavaa kun koko ajan se vaaka näyttää enemmän ja enemmän, ei voi minkään :D Pitää ajatella että kyllähän nuo tissitkin varmaan niitä kiloja on tuonut lisää, niin paljon on turvonnut :LOL: No ei vaineskaan, oma vaaka ennen raskautta näytti 61kg (aamulla, ilman vaatteita), ja neuvolan vaaka näytti nyt lounaan jälkeen ja farkut jalassa lähes 64kg, joten ei kai vielä hurjaa paniikkia pitäis ottaa =) Mutta vähän kuitenkin. Neuvolan jälkeen menin heti ostamaan vihanneksia ja hedelmiä kaupasta, että tulis parempi fiilis :D

carna, 8+2
 
  • Tykkää
Reactions: Matunen
Viime viikon jatkuva yrjöäminen onneksi taukosi, ja maanantaina oli töissäkin (eikä tullut kuin yksi oksu) mutta nytpä pamahti kamala kuume ja flunssa. Taas saikulla. Luojan kiitos esikoinen on vielä terve niin meni päiväkotiin ja saa maata ja nukkua.

kyllä mä osallistun kaikkiin normitesteihin, en tosin yhtään muista että mitä se seulonta tarkoitti. Mutta jos olisi tiedossa vammainen lapsi niin mun voimavarat ei riittäisi siihen ja kyllä keskeytys olisi sitten se tie :(

Meillä on yhdistelmät, aivan sutta ja sekundaa ja yksi rengaskin vuotaa. En kyllä tiiä vaihanko silti, lähinnä ne on siis tosi raskaat. Muuten kyllä pirun nätit ja lämpimät ja heijastimia on ja säilytystilaa. Mikä ihme niiden merkki oli, ai niin Tako. Sellasia ei oo tehty tai tuotu Suomeen enää vähäänaikaan. Halpismerkki kait. Mut saapahan treeniä ku räntäsateessa kyntää niiden kanssa täällä maaseudun eräteillä :LOL:

On muuten jännä, meillä esikoinen on tyttö, naapurilla on 2 tyttöä ja siitä seuraavalla 4 tyttöä. Jokohan tän kylän perukoille syntys poikakin? ;)
 
joa
Pahoittelut taaperotx5 :( :hug:

Nuista vaunuista, saatiin ukon äidin veljeltä pakettiautollinen laatu vauvatavaraa.. :D sisältää mm. Vaunut, hoitopöytä, turvaistuimia, sitteri, vaatteita, leluja ja kaikkia omituisia tavaroita mistä en tiedä mitä ne edes on kun esikoinen kyseessä :kieh: Eiköhän niiden tarkoitus selviä ajan kanssa :heart: mutta ihan superkiitollinen kyllä kaikista noista, kun ei meilläkään raha puussa kasva..

Millon ootte soitellu neuvolaan? Mä en oo vielä, meilläpäin tuskin ruuhkaa on että ajoissa tarvisi aikaa varailla.. onkos eka aika rv8 tienoilla?
Tein viimesen digin ja näytti 3+, jos jo uskaltais soittaa :)

5 + 0
 
  • Tykkää
Reactions: Matunen
Taaperotx5 Voimia :hug:

Tiiviisti oon seuraillu teidän juttuja, mutta ristiriitaisissa tunnelmissa edelleen itteni kanssa. Ollakko raskaana vai eikö olla?!? Vuoto on vähentynyt niin, että vain pyyhittäessä valkovuoto on hieman rusehtavaa. Pakko oli eilen käydä ostamassa pari testiä lisää ja tänään aamulla taas testata, edelleen testiin tuli heti vahvat viivat.
Oireita ei oikeastaan ole mihinkään suuntaan, palelee, mutta senkin voi laittaa kylmän ilman piikkiin. Eilen ja tänään oli aamulla huono olo, kun en ollut vielä syönyt ja sitten taas vähän ajan päästä syömisestä tuli huono olo. Olo oli siis lähinnä etova. Toisaalta mietin, että tuo etova olo voi myös johtua kilpirauhaslääkityksesta, kun nostin annostusta heti plussattuani ja jos lääkitys on liian isolla annoksella, se tekee tuota huonoa oloa.

Ultraan sain ajan vasta ensi viikon tiistaille, silloin pitäisi viikkoja olla 7+1 eli sykekkin pitäisi näkyä, jos on näkyäkseen.
Tosi hankala olla, kun vielä pitäisi viikko olla epätietoisuudessa, että onko tuolla kohdussa elämää. Ei oikein tiedä, miten suhtautuisi. Ajattelisiko, että on raskaana, kunnes toisin todistetaan vai yrittäs olla miettimättä ja stressaamatta koko tilannetta (helpommin sanottu kuin tehty!!)

Voisin nyt kummiskin tän hetken ainakin yrittää kuvitella, että kaikki on hyvin ja ottaa osaa keskusteluun. :)

Auto Meillä on farmari, toinen auto haaveissa ja mielellään tonkin farkun vaihtasin pikkasen uudempaan, kun tuollakin on ikää jo yli kymmenen vuotta.

Asuminen Meillä ei tarvetta vaihtaa asuntoa. Asutaan omakotitalossa, jossa 3 makuuhuonetta (100 neliöö) ja pienellä rempalla saadaan tähän tarvittaessa 60 neliöö lisää eli tilaa ainakin löytyisi isommallekkin perheelle. :D

Seulonnat Mikäli raskaana olen ja raskaus jatkuisi, niin osallistuisin seulontoihin. Jos jotain poikkeavaa ilmenisi, en usko, että voisin siinäkään tilanteessa raskautta keskeyttää.

Vielä lopuksi, miten mun pitäs tässä tilanteessa ajatella? Miten itse ajattelisit, kun testit näyttää plussaa, ei raskausoireita, yli 2 viikkoa vuotoa?
 
Ultrakuulumisia täällä... Eli kävin eilen varhaisraskauden ultrassa ja siellä se pieni pötkötti ja sydän sykki vimmatusti :heart:. Ultran mukaan sikiön ikä on nyt 7+3 vaikka menkkojen perusteella nyt olisi 8+2. Tätä odotinkin, koska kuukautiskiertoni on aika pitkä. Lääkäri sanoi, että kaikki on just niin normaalisti kuin voi olla :) Ja että KM-riski on tässä vaiheessa enää jotain 5% luokkaa. Pelkoja on edelleen, mutta kyllähän tuo lisäsi uskoa siihen, että tällä kertaa kaikki tulee vielä menemään hyvin :)

Minulle voi siis tietoihin päivittää uuden lasketun ajan 10.5

Itse kannatan myös sitä, että tehdään erilliset ketjut eri kuukausille, niin asioita on helpompi myös selata taaksepäin. Plus että kännykällä surffatessa on paljon näppärämpää etsiä viimeiset viestit, jos ketju ei ole tyyliin 100 sivua pitkä.

Mitään tarvikeasioita mä en ole miettinyt vielä pätkääkään. Eilenkin gynen odotushuoneessa mies alkoi selata Vauva-lehteä ja hetken päästä itsestä tuntui, että en halua sitä vielä katsoa. Kaipa tämä on jotain itsensä kovettamista siltä varalta, että tämä meneekin kesken. Esikoinen kun on kyseessä, niin eihän mulla edes ole mitään kunnon käsitystä mitä tarvitsisin. Meillä on koiria, joiden kanssa treenaan ja lenkkeilen paljon metsässä, joten luulen että joku kantoliina tms. on sellaiseen kätevin. Katsotaan nyt, onhan tässä vielä reilusti aikaa. Mitään hankintoja en usko tekeväni ennenkuin raskaus on oikeasti jo riittävän pitkällä.

Hanttuliini84 7 + 3
 
Seuloihin menen jo ikäni puolesta. Yli 30vellä oli pikkuisen isompi riski kuin kaksikymppisellä. Jos jotain Isompaa löytyy niin keskeytys. Jos on esim. Niskaturvotusta, niin raskaus saa jatkua koska monesti turvotus alussa ei tarkoita mitään. Jos meille sitn syntyy vammainen lapsi, niin asian kanssa pitää oppia elämään.

8+2
 
Miten minusta tuntuu että keskenmenot on paljon yleisempiä kuin virallisesti ajatellaan (oliko se 15%, no tää ihan hatusta). niin monella tuntuu olevan kokemusta tuosta surusta :(

Vaunuista: meillä on teutonian prestiget vm 2006, käly ostanut lapselleen. oikein sopivat tänne maalle ja yllättävät pienikokoiset, eli hyvin mahtuu autoon. moni kaupunkilainen olisi niistä varmaan kauhuissaan kun ei ole kääntyviä etupyöriä ja ei ne ehkä kaikkein kauneimmatkaan ole. Ainut vaan että pitäisi varmaan niihin renkaat vaihtaa, nekin taitaa maksaa melkein 50e kpl.

Muutenkin meillä on tavarat aikalailla kasassa. tosin päätin et jos tällä on yhtään vatsavaivoja, hommaan kyllä jonkun koliikkikeinun... edellisen kanssa mentiin aika paljon sylissä hytkyttämällä...

iltapäivällä ultra, aika huisia.
 
Mamime, elä vielä heitä pyyhettä kehään :) jos ei ole ollut reilua vuotoa missään vaiheessa, niin kaikki voi olla hyvin. Tiputtelu/tuhruvuoto on aika tavallista alkuraskaudessa. Oireet/oireettomuus ei vielä kerro mistään, ja tikkuun tulee viivat vielä monen viikon päästä, vaikka kesken olisi mennyt. Tsekkaisko ne sulta terkkarissa hormonitasot verestä jos soitat ja pyydät? Näkisi että onko noussut normaalisti. Tsemppiä ultran odotteluun!!

Seuloista, en muista sanoinko jo aiemmin, mutta jos niskaturvotusta on niin sitten otetaan verikokeet, mutta jos hälyttää suurentunutta riskiä, niin luultavasti ei silti punktioon tai ainakaan keskeytykseen lähdetä. Tulee mitä on tullakseen, kaikkeen sopeudutaan ja siitä selvitään. Minusta ei ole päättämään, onko jollakulla pienellä oikeus elää vai ei. Jos on elinkelpoinen niin tervetuloa meidän perheeseen, jos ei, niin lähtee enkelinä eteenpäin.
 
Heippa! Vieläkö mahtuu mukaan? :) Ikinä en ole näille foorumeille kirjoitellut mutta nyt olen kyllä juttukaveria vailla ;) Eli täälläkin toukovauvaa odotellaan, esikoinen on kohta 9kk vanha. Imetän häntä vielä eikä yhtiäkään kuukautisia kerennyt tulla raskauksien välissä, joten eilen käytiin ultrassa tarkistamassa missä mennään. Tällä hetkellä raskausviikkoja 7+2 ja la on 11.5. Foorumin etikettejä en osaa enkä ihan koko keskustelua jaksanut vielä läpi lukea, eli opettelua tämä vielä! Oliko facebookryhmää jo olemassa? Onnea kaikille muillekin odottaville!
 
Viimeksi muokattu:
Hei neppisnei,

Mulla on myös aika paljon ylipainoa. Ruokavalion kanssa tietysti kannattaa olla järkevä, mutta muista, että se sikiö ottaa sun kropasta sen mitä se tarvitsee, jopa sillä et sinä jäät vaille. Syöt vähän pienillä väleillä. Ihan sama ruokapyramidi pätee tässäkin. Ehkä foolihapon kannattaa ainakin ottaa lisäksi ja d-vitamiini helpottaa aamupahoinvointia. Laihduttaminen raskausaikana ei ole mahdotonta eikä kiellettyä.
 
Jos on paljon ylipainoa, niin kiloja ei tarvitse raskausaikana tulla juuri enempiä. Mutta tietoinen teholaihduttaminenkaan ei ole muistaakseni mitenkään hyvästä. Voi olla puppua, mutta jostain muistan lukeneeni, että rasvakudoksesta vapautuu haitallisia sinne varastoituneita aineita, mm. raskasmetalleja, mitkä eivät ole vauvalle hyväksi. Mutta toki parasta on että äiti syö terveellisesti ja kohtuudella ja voi itse hyvin, niin eiköhän vauvakin voi sitten hyvin :)

Ja monilla jotka raskauden vuoksi alkaa kattoa mitä syö ja liikkua vähän enempi, tai rd:n takia rukkaavat ruokavalion uusiksi, niin paino vähän putoaakin. Ja putoaahan se niilläkin, joilla on paljon pahoinvointia. Mutta tarkotus olisi kuitenkin antaa vauvalle monipuolista ravintoa ja riittävästi :)

Itellä tavote on saada tarpeeksi kiloja, molemmissa tullut alta 10 kg ja imetys vienyt painon aina alipainon puolelle, ei hyvä ole sekään itelle eikä maidontuotannolle..
 
Suuri voimahalaus keskenmenon kohdanneille. :flower:

Ihana lukea teidän keskusteluja! En ole itse nyt pariin päivään käynyt lukemassa.. On niin kamala keskenmenon pelko että on vaikea elää tämän kanssa. Jotenkin toivoo että olis jo ensimmäisen neljänneksen kohdalla ja uskaltais muutenkin jo lopuille sukulaisille kertoo. On niin pitkään odotettu ja toivokin ollut hukassa (gyn-polin nuori lääkäri antoi olettaa ettei mun edes pitäis yrittää kun oon diabeetikko).

Pahoinvointi oli rajuimmillaan nyt kun olin flunssassa, kurkku on tällä hetkellä erittäin hellänä mahanesteistä. Närästys on tullut entistä voimakkaampana (mulla on jokin krooninen närästys taustalla). Tänäaamuna oli ensimmäinen aamu että pystyi jopa nousemaan normaalisti sängystä, jaksoin pitkästä aikaa käydä peräti tunnin kävelyllä koiran kans! :)

Ylipainosta sanon itsekin, että lievästi ollaan täälläkin. Mulla on plussan jälkeen noussut paino kolme kiloa, aattelin ruveta enemmän liikkumaan. Tekee vauvankin verenkierrolle hyvää.
 
mutrunen Lääkärin kanssa olin samaa mieltä, että verikoetta on toisaalta ihan turha ottaa, koska tuulimunaraskaudessa mulla nousi hcg just kuten normaalissa eli se hcg:n mittaus ei välttämättä kerro mitään siitä, onko raskaus normaali.
Tiedän, että alkuraskaudessa monilla on ollut ihan harmitonta vuotoa, mutta en osaa rentoutua asian suhteen, koska minulla vuotelu on kahdella kertaa jo ollut muuta kuin harmitonta: ensimmäisellä kerralla keskeytynyt keskenmeno ja toisella kerralla tuulimuna. Tuossa tuulimunaraskaudessa, kun tiputtelu alkoi, niin ajattelin, et ei kai salama voi kahdesti samaan paikkaan iskeä, että ei kai tämä vuoto voi taas tietää pahaa, mutta niin se vain tiesi.
Ehkä tästä asiasta tekee vielä vaikeamman se, etten todellakaan helposti raskaudu. Meillä on yks lapsi, jolla ikää jo 9 vuotta :heart: ja toinen on saanut luvan tulla siitä lähtien, mutta eipä vain ole toista tullut. :( Keskeytyneen keskenmenon ja tuulimunan lisäksi on ollut 2 spontaania keskenmenoa ihan alkuviikoilla.
Ainoassa onnistuneessa raskaudessa ei ollut mitään vuotoja, silläpä tuo vuotelu pelottaa.
 
No tuolla taustalla aivan varmasti on epävarmat fiilikset, siispä kaksinverroin tsemppiä odotteluun ja ultraan mamime! Juu eihän se hcg todella koko totuutta kerro, ultralla vasta saa lopullisen varmuuden, ainakin vähäksi aikaa. Ite aloin viimeksi panikoimaan nt-ultran jälkeen ja kävin neuvolassa itku kutkussa kuunteluttaan äänet, nousi km silloin jotenkin uudelleen mieleen.. Voimia :hug:
 
Seulontoihin menen, mutta lapsivesinäytettä en tule antamaan, vaikka jotain löytyisikin. Olen kuullut hirveitä tarinoita, miten sikiö on kuollut, kun lapsivesipunktion jälkeen sikiö on jäänyt vuotamaan... Meidän suvussa on maailman herttaisin erityislapsi ja jos meille sattuisi erityislapsi tulemaan, niin kokemusta kuitenkin jo siis on, eli ei muutakun tervetuloa! :)

Minulla on pyörinyt vaunut mielessä ja mietin kanssa Brion vaunuja, joihin saa turvaistuimen yhdistettyä adapterilla, että matkustaessa ei tarvitse kantokopan kanssa miettiä mihin senkin saa mahtumaan :)


DiiDii & Pulla 5+3
 
Blancita. Voi kiitos! Mieltä lämmitti lukea terveisesi! Onnea sinulle loppuraskauteen hurjasti.

Itse aion ehdottomasti mennä seulontoihin. Vaikea kysymys tuo kysymys siitä antaako raskauden jatkua jos jotain poikkeavaa ilmenee. Todennäköisesti jos riittävästi varmuutta poikkeavuuksista keskeytän. Itsellisenä aika rankkaa elää vaikeasti vammaisen lapsen kanssa.

Mielenkiinnolla luen teidän kokeneempien neuvoja sopivista vaunuista...Briot kiinnostavat tuon ominaisuutensa vuoksi, samoin Emmaljungat. Liikun itse sekä kaupungissa että maalla, joten laadukkaat ja reippaaseen menoon sopivat niiden pitää olla. Tosin kantorinkka tullee kuvioon myös.

Mulla raskausoireet lieventyneet...iik. Nälkä ihan hirveä koko ajan...vähän kuvotusta.
Jotenkin olen myös aika hajamielinen. En tiedä mistä johtuu.
 
SJ
Täällä myös osallistutaan seulontoihin, keskeytyksestä en vielä voi sanoa mitään, riippuu täysin siitä, mitä seulonnassa selviäisi.. miten isoja juttuja ne olisi. Se katsotaan sitten jos tulee ajankohtaiseksi.

Vaunuista ei niin mitään hajua, en oo uskaltanut vielä miettiä tai katella mitään vauvajuttuja ennen kun ollaan edes hieman turvallisimmilla viikoilla. Otan kyllä mielellään vastaan kokemuksia eri vaunuista :) meillä pitäisi olla sellaiset, joilla pääsee maalla (hiekka/metsäteilläkin) mutta myös asfaltilla. Esikoista kun odottaa niin on kaikesta ihan pihalla.

Tänään oli eka neuvola. Ultralla kurkattiin miten masussa voidaan ja siellähän se pikkuinen pötkötti, sydän pamppaili kovasti ja viikot täsmäsi päivälleen :')

Kovasti voimia menetyksen kohdanneille. Ja tsemppiä kaikille jotka kamppailee epätodellisen olotilan/ vuotoje ym. Kanssa.

SJ 8+5
 
  • Tykkää
Reactions: Matunen

Yhteistyössä