*TOUKOKUU 2006*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osa 12
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

osa 12

Vieras
1.5. Eeva, esikoinen, Helsinki
4.5. *E*, 29v, esikoinen, Uusimaa
4.5. Mymmeli, 23, toinen, Keski-Uusimaa
7.5. Lilli, 20v,esikoinen
7.5. Antsukka, 20v, esikoinen
7.5. Nanna -77, esikoinen, pks
10.5. Kakli, 29v, esikoinen Itä-Uusimaa
11.5. Tinnu, 25, esikoinen, Oulu
13.5. Miia, 26, esikoinen, Espoo
15.5. Ritu, 29, esikoinen
16.5. Miira, 29, Porvoo
16.5. sinttu, 31v, esikoinen, satks
17.5. kevätkukkanen (ex-f), 24v, esikoinen, länsi-uusimaa
17.5. macadamia, 27v, eka lapsi
20.5. Kata, 28v, ensimmäinen, pks
20.5. Anzzu, 29v, toinen, Lahti
21.5. Siruli, 30v., eka, HKI
22.5. Julietta, 38 v, eka, HKI/ulkomaa
26.5. VP, 26v, esikoinen, Oulu
27.5. Satu, 30v, esikoinen, KPKS

uusi lista alulle.

sinttu ;o)

Täällä sitä vaan kotona lepäillään ja nyt kun vointi alkaa olla parempi niin iskee jo tekemisen puute. Mitähän sitä sitten ä-lomalla oikein keksii. Nyt olen muutamana päivänä jo pessyt noita vauvan vaatteita ja silittänyt saman tien kaappiin. Ihme kyllä niitä on aika läjät kertyneet vaikken ole mielestäni muka kamalasti ostellut :) Tänään iski kamala makean himo ja oli pakko leipoa pellillinen mokkapaloja. Muutenkin nyt taas paljon himoja ja sen kyllä huomaa painossa, joka on sit vihdoinkin lähtenyt nousemaan oikein aimoharppauksin. Ja tahti varmaan vaan kiihtyy loppua kohti. Tänään meidän poju vaihtoi varmaan pitkästä aikaa asentoa kun alkoi kamala möyryäminen ja sitten vasemmalle puolelle mahaa nousi nyrkinkokoinen iso pahkura :) Ei voinut kun onnesta soikeana naureskella ja todeta, et mihinkään en tätä onnea vaihtaisi!

Miia + poju 29+5

Tällä kertaa kirjottelen flunssan kourissa,kuumetta ei kylläkään oo ollu mutta jo kolmatta päivää niistän aivoja ulos eikä olo muutenkaan ole hirveen hehkeä :) Onneks ei tarvi töissä olla...

Sunnuntaina olis viiminen saikkupäivä mutta varasin huomiseksi ajan lääkärille kun en usko että töihin kykenen, selkä jumittuu pienestäkin väärästä asennosta tai rasituksesta. Supistuksia ei niin paljon enää ole,eilen illalla tuli kyllä taas nukkumaan mennessä kunnon sarja mutta olinkin liikkeellä melkein koko päivän... Ihan kivuttomia olivat onneks. Saa nähdä jos saisin koko loppuajaksi saikkua kun äippäloma alkaa jo 30.3...
Jos lekuri tarkistaisi vielä kerran sen kohdun suun tilanteen,viimeeksi oli kiinni ja 3 cm mutta pehmeä kun ennen on ollut kova että jos siitä on muuttunut johonkin suuntaan.

Perhevalmennus alkaa mulla vasta tämän kuun loppupuolella,viikkoja sillon noin 35,terveydenhoitaja sitä pahoitteli kun niin myöhäseksi menee ja toivoi että pystyn istumaan sen ajan kärsimättä hirveästi :) Viitenä eri päivänä niitä olis kaks tuntia kerrallaan että saa nähdä miten käy,jos en ole jo synnytysosastolla sillon :)

Toivottavasti meidän kaikkien vauvat pysyvät kyydissä loppuun asti eikä ainakaan ihan vielä alkaisi syntymään,vaikka miten olisi kohdunsuut pehmenneet :)

Helsingin tapaaminen 8.4. klo 13, ravintola Amarillo

1. Mymmeli
2. Kevätkukkanen
3. Kakli
4. Miia??

Vielä, että laitettaisko nimimerkiksi tuo ""Hesan tapaaminen"" niin jokaisen on helppo löytää viimeisin lista ketjusta ok??

Laitetaan tää tänne uuteen ketjuun mukaan, että jospa vielä joku olisi mukaan tulossa =)

mulla on nyt joku kumma kirjoitusvimma........ ja kun ei työtkään pahemmin paina, niin jaaritellaanpa nyt oikein urakalla.
eilen kävin ""törsäämässä"" 600 euroa kalusteliikkeeseen - tilattiin lisää trendi-sarjaa olkkariin. saa miehen vanhat, kaameat kirjahyllyt huutia ;o) tai se kantaa ne kuitenkin yläkertaan ""jemmaan"" - siellä on jo varmaan pienen kierrätyskeskuksen verran vanhaa rojua.........
anyway, mä hoidin osien tilaamisen ja mies sitten tinkaamisen - tuli taas säästöä n. 150 euroa. mun mies on aika haka tuossa tinkaamisessa!

just tuon miehen tinkaamistaidon takia en viitsi yksin lähteä vaunukaupoillekaan, kun mä en tuota tinkaamista osaa. en ole tarkasti laskenut, mutta ollaan kyllä säästetty varmaan ihan tuhansia euroja kaikenlaisissa hankinnoissa kun ei olle jouduttu maksamaan täysiä hintoja.
mähän mietin jossain vaiheessa noiden vaunujen tilaamistakin, mutta kun tämä aika nyt rientää näin nopsaan, niin lienee varminta kuitenkin käydä hankkimassa ne paikallisesta muksumassista - ehkä sillä tavalla jopa saadaan ne ennen lapsen syntymää ;o)

jos vähän vielä vauvastakin kirjoittaisi, niin mä olin ihan äimänä kun lekuri sanoi sen jo olevan tiukasti pää alaspäin. mä olen kuvitellut kaikista möyrimisistä, että se vielä heittelisi kuperkeikkaa ihan vallattomasti... vaan on kaveri tosiaan tullut äitiinsä - ajoissa valmiina ;o)
jos mun nyt täytyisi veikata, niin sanoisin että syntyy ennen la:ta.
viime viikolla muuten tilasin huuto.net:stä aivan vallattoman suloiset nasu-potkarit ja solmupipon. ne on kylläkin vaaleanpunaiset, että jos meille nyt sit poika tupsahtaakin niin joutuu pukeutumaan vähän ""tyttömäisesti"" - ainakin kotona......... mä nauroin jo, että tulee oikein kunnon lapsuuden traumat, kun puolissa valokuvista pojalla on vaaleanpunaiset vermeet yllä ja puolissa on alasti - ja niitä kuvia sitten näytellään suvulle ja tuttaville pojan ollessa murkkuiässä..... he hee.

jotenkin mun alitajuntani vieläkin sanoo, että tyttö on tulossa - vaikka rak.ultrassa jotain jalkovälissä saattoi vilahtaakin.

Eilen tuli käytyä lääkärissä ja sydän vaikutti olevan ihan kunnossa. Haluavat kumminkin, että otan joskus lähiaikoina sellaisen seurantalaitteen vuorokaudeksi mukaani, jotta näkevät sydämen toimintaa vähän pidemmältä ajanjaksolta. Tuo normaali sydänfilmihän on vain 10 sekunnin pätkä sydämen toimintaa...

Myöhemmin kävin äidin kanssa ikeassa ja itäkeskuksessa shoppailemassa. Ikeasta mukaan tarttui pinnasänky, pinnasängyn patja, pieni fleeceviltti sekä sänkyyn pinnasuoja ja pari ei vauva-aiheista pikkuhankintaa. Kuluttajaviraston sivuilta joskus katselin, että pinnasängyn pinnat eivät saaneet joustaa olikos se nyt 2 mm enempää mutta kyllä nuo pinnat noissa edullisemmissa sängyissä jonkin verran joustivat, mutta kyllä ne sängyt nyt jotkut normit täyttivät ja eihän sillä lapsella nyt kamalia voimia ole. Pinnaväli sai muistaakseni olla korkeintaan 65 mm ja noissa sängyissä taisi olla n. 55 mm että se vaikutti ihan hyvältä. Hirveän korkeita laidat eivät ole mutta kun ei kauhean korkeaa patjaa laita niin eiköhän se korkeus riitä.

H&M:stä ostin muutamat 56 cm bodyt, lakit ja housut sekä sellaisen fleece haalarin/pussukan vauvalle. Itselle ostin ""hienot"" mustat kimaltelevat suorat housut (jotain kimallehilettä niissä oli joukossa) - ensi kuun vaihteessa kun olisi yhdet juhlat eikä kaapissa ole kuin lähinnä farkut ja reisitaskuhousut... Eivät nuo ostamani housut nyt ihan minua ole mutta en viitsinyt enempää investoida yksiin juhliin kun ei raskauttakaan sitten ole enää sen enempää jäljellä... Eipä näitä vaatteita sitten taas raskauden jälkeen tule varmasti käytettyä. Ja kun housut olivat 50% alennuksessa eikä muita varteenotettavia ollut niin enpä jaksanut asialla enempää päätäni vaivata. Nyt on siis ""kovasti ja urakalla"" hankintoja tehty ;-)

Tuosta kohdunkaulan pituudesta joku kyseli, että mikä on normaalia. Normaalista en tiedä mutta omaan korttiini on aina merkitty 3 cm pituudeksi.

Sinttuko se kyseli kohdunkaulan pituudesta? Mullahan oli viime viikolla lääkäri ja silloin oli mittaa n 3 cm ja kuulemma kiinteä, mutta sanoi että mulla on kans vaavi jo raivotarjonnassa ja on laskeutunu. Mähän kans innostuin että no ehkä tää tulee sit syntymään sopivasti ajoissa ennen äitienpäivää, mutta nettiä surffailtuani huomasin että varhainen laskeutuminen ei välttämättä tarkoita yhtään mitään...:/ Joillaki on vauva lähteny tulemaan jo viikolla 36 mut ihan yhtä monilla se on menny viikolle 42.

Ite oon nyt ajatellu et no ompa meillä vauva viimeistään helatorstaina ja psyykanny itteäni ajattelemaan et vauva syntyy vasta 20.5 (en tiiä mistä ton päivämäärän olen muka saanu päähäni, mut onhan se aika passelisti 9 päivää lasketun ajan yli). Ois varmaan aika shokki jos vauva lähtis tulemaan esim jo huhtikuun puolella viikolla 38+!=) Mut ainakin äidilläni tuli esikoinen eli minä reilusti lasketun ajan jälkeen, ja tilastotietojenki varjossa kannattaa mielummin ajatella niin että vauva syntyy vasta viikoilla 40+ tai 41+.

Muistaakseni se oli jopa 60 % ku syntyy lasketun ajan jälkeen, joista 40% viikolla 40+ ja loput 20 viikolla 41+. Pari hassua prosenttia syntyi viikon 42 jälkeen ja laskettuna päivänä ja loput syntyyki sit ennen laskettua aikaa, keskimäärin noin 5-10%/viikko.

Kävin kans tänään kaupungilla ja tarttu henkka&maukalta muutama vauvanvaate taas matkaan...on ne niin ihania!=)

Huomenet keskisestä Suomesta.
Meneepä aika nopeaan, hyvänen aika ei ole kuin vaivaiset kaksi kuukautta toukokuuhun, jippii.
Alkaa olo olla välillä aika tukalaa. Alaselkä hirvittävän kipeä ja eilen tuli rehkittyä ihan liikaa, niin sitten ilta menikin suppareita kuunnellessa. Meillä on meneillään p-mainen remppa, eli makkareiden uudelleen tapetointi...mun pitäis pysyä siitä hommasta pois ja jättää muulle enemmän kykenevälle, mutta aina on vaan käytävä yrittämässä.
Tosta norm. kohdunkaulan pituudesta, niin se on juuri tuo 3cm ja kiinteä. Sitten kun alkaa kaulanpituus lyhentyä ja pehmentyä, niin on merkki lähestyvästä synnytyksestä. Mulla kolme ensimmäistä lasta on syntyneet juuri 39+??? ja neljäs menikin kaksi viikkoa yli (ei tosiaankaan kivaa), saas nähdä kuinka nyt käy. Toivottavasti ei mene päivääkään yli.
Se ois niinku 10 vkoa ja itseasiassa olisi aika kiva että noi lumetkin olisi jo hävinneet, ennen vauvan syntymää.
No mutta näin täällä!

huomenta

minä taas ;o)

sain eilen ystävättäreltäni mukavan kasan taas vauvanvaatteita. niitä alkaa olemaan jo sen verran ettei taida paljoa enää tarvita ostella..
kunhan vielä saa sen äitiyspakkauksenkin, niin alkaa olemaan kattava kokoelma kaikenlaista nuttua ja housua. mä muuten päätin jättää sen hakemuksen kelaan ihan viime tipassa, niin saan sit jännätä tuleeko uusi vai vanha pakkaus. kävin vain keskiviikkona tarkistuttamassa, että olen täyttänyt hakemuksen oikein.

parina viime yönä olen harmikseni joutunut käymään kerran wc:ssä - ja nyt alkaa jo kylkeä kääntäessäkin painaa virtsarakkoa inhottavasti. että hyvästi viikkoja kestänyt ""nukkumakausi"" ;o/
normaaliahan se silti on, että tässä vaiheessa alkaa kropassakin tuntua - mutta kun tähän asti on päässyt niin äärettömän helpolla niin sitä toivoi että loppuun asti mentäisiin vailla ""tuskia""...

Minä saan kyllä käydä öisin vessassa aina vähintään kerran tai pari. Juon tosin iltaisin aika paljon joten sekin saattaa vähän vaikuttaa. Otan aina aamuyöllä vessakäynnin yhteydessä tuon rautatabletinkin kun se piti ottaa tyhjään mahaan eikä sen jälkeenkään saanut tuntiin pariin syödä niin olen huomannut, että se on helpoin ottaa yöllä niin menee ainakin tyhjään mahaan ;-) Mutta olen sellainen, että kun pääni lasken takaisin tyynyyn niin saman tien nukahdan, että sinänsä tuo vessassa käyminen ei juuri haittaa.

En tiedä johtuuko vuodenajasta ja päivien valoistumisesta mutta jotenkin olen paljon virkeämpi ja energisempi nyt kuin esimerkiksi syksyllä tai joulun aikoihin. Siis ei energiaa yhäkään muille jaettavaksi ole mutta touhuan kyllä iltaisin kaikenlaista usein jonnekin yhdeksään asti kun tuossa aiemmin oli niin, että kaatui puolikuolleena sohvalle heti kun pakollisista töistä pääsi. Ja ehkä tämä lähestyvä vauvan tulokin piristää. Ainakin se saa hyvälle tuulelle kun kaverin liikkeitä tuntee.

Äiti kävi eilen kylässä pitkästä aikaa (käynyt viimeksi syksyllä...) ja kommentoi äitiyspakkausta sen verran, että hänestä monet vaatteet olivat hurjan ohuita - sellaista alusvaatepaksuutta. Että ei tuolla vaatetyypillä vauva tarkene. Hän sanoi, että aikanaan äitiyspakkauksessa vaatteet olivat paljon paksumpaa materiaalia ja itse täytyi hankkia/tehdä lähinnä ohuita alusvaatteita. Liekö säästöjuttuja tämäkin. Itse en ollut asiaa ajatellut mutta hän sanoi pettyneensä sikäli tuon pakkauksen sisältöön.

Terve!

Minä ramppaan pari kertaa yössä pissalla jo nyt. Saa nähdä kuin pahaksi tämä tästä vielä menee.

Eilen oli ihan kamala päänsärky, joten vietin vapaapäivän sängyn pohjalla. Nyt yritän saada perheen paperiasioita hoidettua. Meinaa iskeä muuttohinku, kun asutaan melko rauhattomalla alueella ja sukulaisetkin on kaukana, ellei ole auto käytössä. Etelään on suunta, eli synnyinseudulle Kempeleeseen. Katsotaan nyt, missä vaiheessa tästä pääsee muutamaan, kun kohta voi olla vähän hankalaa mihinkään pakkaus-/roudausurakkaan alkaa.

Anna, sinttu, heti kuulua, kumman pakkauksen saat, kun se tulee. Kävin kurkkimassa tuon uuden pakkauksen ja kyllä se meille kelpaa ainakin kotikäyttöön. Ollaan kyllä ostettukin vaatteita, jotka on sitten varmasti mieluisia.

Huomenna mennään käymään yhdellä kestovaippavalmistajalla Kemissä (Ronjamaria) vähän kyselemässä aiheesta ja mahdollisesti tilataan joku kokeilupaketti. Mun on hankala tilata netistä vaippoja, kun tarjoajia on niin kamalasti ja jotenkin sitä haluais päästä hypistelemään ihan omin käsin ennen ostopäätöstä. Mennään siis paikanpäälle, kun ollaan sinne suunnalle kuitenkin menossa yksiin perhejuhliin (joihin kyllä jättäisin mieluiten menemättä, mutta sosiaalinen pakko vaatii).

Mukavaa viikonloppua kaikille!

tervehdys kaikille =)

Rv31+1 menossa ja tosiaan maanantaina kun neuvolassa kävin tämä veitikka oli perätilassa. Nytpä sitten jännätään kääntyykö seuraavaan käyntiin menessä, jos ei ultrataan, että onko oikeesti istualtaan ja jos on niin lähete ja yrittävät kääntää. Poika oli jo ennen rv30 rt:ssa, eikä enää kääntynyt, mutta näin erilaisia sitä ollaan.

Tulimme juuri pojan allergiatesteistä ja koira ja kissa paukahti paukamalle, että niille ainakin, muihin ei reagoinut ja inhaloitavaa kortisonia täytyy jatkaa vielä kuukauden verran ja sitten pidempään jos flunssa vielä iskee. Toivottavasti ei. Infektioastma on tämän hetkinen diagnoosi. Varmaan vanhempani nyt luopuvat koirastaan, tai näin äitini sanoi, että jos poika allerginen saa koira lähteä. Katsotaan miten käy, voihan sitä lyhyellä vierailulla käydä, mutta yökyläilyt loppuvat. Ja äitiäni tietenkin harmittaa, siksi valitsee pojan.

Mitäs muuta...vatsa kasvaa, ei onneksi kovaa vauhtia.

Moikka mammat!

Mä oon jotenkin unohtanut tämän SoneraPlazan, kun niin oon jumahtanut tuonne KaksPlussan toukomasuihin...

Pitkällä tosiaan ollaan kaikki ja kohta alkaa porukka tipahtelemaan laitokselle...toivottavasti ei ihan vielä!

Olo täällä jo melko tukala. Vauva ollut useamman viikon raivotarjonnassa, mutta lähinnä supistusten ja lonkkien ja alaselän väsymisen takia alkaa mm. lenkkeily olla aika säälittävää lyllerrystä.

Painoa mulla tullut viime neuvolakäynnin mukaan (viime viikolla) 11kg ja sf-mitta 29. Verenpaine ollut hyvä koko raskauden, hemoglobiini alhainen. Rauta ei meinaa millään imeytyä.

Kaikki on valmiina vauvaa varten. Paitsi vaunut ja turvakaukalo, jotka ostamme huomenna. Vaatteet pestyinä ja silitettyinä vauvan omassa kaapissa.

Olette suunnitelleet Helsinkiläisille tapaamista kuukauden päästä? Jos aika sopii, sopisiko seuraan?

Kävin tänään lääkärillä ja äitiysloman alkuun sain saikkua,jee... Lääkäri sai kohdunkaulan pituudeksi vain 1,5 cm (oli kuitenkin kiinni),itse siitä vähän hätäännyin mutta lääkäri oli kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan. Kysyin sitten vielä ettei varmasti ole syytä huoleen? Lääkäri sanoi että se voi hyvin pysyä tuossa mitassa loppuun asti,siinä tapauksessa otan yhteyttä jos supistukset tihenee kovasti tai sattuu,muuten ei kannata asiasta stressata. Siivota ei saa eikä nostella painavaa,kävelyllä kannattaa käydä säännöllisesti ettei selkä mene ihan jumiin...
Eipä siinä sitten kai mitään. Kovin vähäiseltä vaan tuntuu tuo mitta. Samanlainen tilanne tuntuu olevan aika yleistä kun hakusanalla etsin aiheeseen liittyviä viestejä. Silti vauva on kyydissä pysynyt loppuun asti.
Samainen lääkäri kyllä pisti ihan omia lukujaan viikon 15(?) lääkärikäynnillä sf-mitaksi,oli hänen mukaan jo sormenleveyden päässä navasta vaikka näin oli vasta seuraavalla neuvolakäynnillä. Ja itsekin tunsin painelemalla ettei se ihan niin ylhäällä ole...

Ei tässä sitten auta kun lepäillä,jos saisi kuukauden verran pidettyä vaavin sisuksissa vielä niin olis hyvä. Päätä lääkäri ei ainakaan sanonut tuntevansa eikä minullakaan mitään kummempia tuntemuksia ole ollut.
Tänäänkään ei ole supistellut yhtään ja vauva häärää niin kuin ennenkin. Supistuksilla on muutenkin päiviä väliä että ei tule kuin muutama ja sitten yksi päivä kun on vähän tiheemmin. Oudolta vaan kuulostaa että noin vähäiset supparit saa aikaan noin paljon vähässä ajassa... Kun eivät tunnu kuin mahan kovettumisena ja ovat kovin epäsäännöllisiä.

No,mitäpä sillä päätä vaivaamaan sen enempää. Jos vauva syntyy levosta huolimatta niin sille en oikein mahda enää mitään,en jaksa siihenkään oikein uskoa mutta kaikkeen pitää varautua.

Tulipa avauduttua taas vaihteeksi. Hyviä viikonloppuja vaan kaikille kun sellainenkin on vissiin taas tuloillaan :)

Helsingin tapaaminen 8.4. klo 13, ravintola Amarillo

1. Mymmeli
2. Kevätkukkanen
3. Kakli
4. Miia??
5. Eeva

Vielä, että laitettaisko nimimerkiksi tuo ""Hesan tapaaminen"" niin jokaisen on helppo löytää viimeisin lista ketjusta ok??

Laitetaan tää tänne uuteen ketjuun mukaan, että jospa vielä joku olisi mukaan tulossa =)

Heippa vaan,

rv 30 lähenee loppuaan, niin ne vain viikot menevät hurjaa vauhtia! Olo on erinomainen, vatsakaan ei ole juurikaan vielä tiellä, eikä supistuksia yms. ole ollut. Suunnilleen raskauden puolivälistä alkaen vointi on vain parantunut ja kaikenlaiset vihlomiset ja vuodot ovat loppuneet :-) Pojun potkut ovat taas koventuneet, ja välillä puskee koko päänsäkin vatsan läpi, siis sillai ainakin 5 cm työntää vatsaa ulospäin, jos makoilen selällään :-) Huvittavaa aina seurailla, mitä pikkumies puuhastelee.

Pian pitäisi alotella remonttia, mm. vauvan huone pitää tehdä uusiksi seiniä ja kattoa myöten. Kunhan huone on valmis, sitten rupeen laittelemaan ja pesemään vaatteita ja tekemään muita pikkuhankintoja. Vaunut ja turvakaukalokin vielä uupuvat, ainut mitä on, pinnasänky ja itkuhälytin. Vaatteita on jonkun verran, käytössähän sen sitten näkee, mitkä on käteviä, niin voi sitten täydentää varastoa. Pesukone ja kuivain kun on, niin puhdasta saa muutamassa tunnissa tarpeen mukaan.
Äitiysrahapäätöskin tuli, ja hämmästyin, kuinka paljon päivässä saa käteen! Tulot ei tipukaan paljoa, joten turhaan huolehdin lainan maksuista ja yleensäkin pärjäämisestä. Äitiyspakkaus tullenee viikon sisään, ihanaa!

kai sitä voi vaihteeksi jotain kirjoitellakin....

sokerirasitus oli ok, eli jatkan karkin syömistä entiseen malliin :-) ... no jos vähän yrittäis kuiteskin rajoittaa...

olo on toisinaan aika kömpelö ja vaikea mutta töissä olen jaksanut hyvin eikä selkä ole vaivannut

närästystä silloin tällöin...

ostettiin eilen sit turvakaukalo, sellainen graco jossa on se jalusta. Oli lastentarvikkeessa tarjouksessa 149,00. Pohdiskelin tuossa aikaisemmin että mikä ero on kalliimmilla ja halvemmilla ja myyjä ainakin sanoi että turvallisuudessa ei ole eroa, lähinnä muotoilussa ja kankaiden viimeistelyissä jne. Päädyttiin sit kuiteskin tuohon jalustalliseen niin asennus helpompaa. itkuhälytintäkin meidän piti katsoa mutta ei sitten jaksettu...

miestä olen ruoskinut remontin tekoon ja olen ahkerasti suunnitellut lastenhuoneen sisustusta. Vaalean vihreät tapetit siellä jo on mutta ei paljon muuta....eipä se vauva varmaan paljon välitä mitä siellä on ikkunoissa/seinillä mutta äiti haluaa toteuttaa itseään ja visioitaan :-) aluksi se varmaankin kyllä nukkuu meidän makkarissa.

Ajattelin sellaista aika rauhallista mutta kivaa sisustusta. Ettei sellaista kauheaa hässäkkää mitä joskus näkee että on boordi jossa jonkun värisiä elikoita/satuhahmoja, verhoissa sit taas jotain muuta ja matto esim nalle puh ja petivaatteet sit vielä jotain muuta väriä/hahmoja. eikä se varmaan noista eri hahmoista perusta kun vasta paljon myöhemmin....

ei kai tässä sit kummempia... vielä/enää 5 viikkoa töitä... eipä juuri kiinnostais mutta kyllä varmaan kotonakin pää hajoais...

ai niin,gallupintynkää, joko teillä on napa pullahtanut ulospäin. Mulla ei vielä mutta ei siinä enää kuoppaakaan juuri oo, yks yö vaan navan kohta oli kipeä niin ajattelin että ennakoikohan jotenkin tuota pullahtamista.

leppoisaa sunnuntain jatkoa...

huomenta

mulla on napa pullahtanut jo ulos. en muista koska se tapahtui, mutta on siitä jo ehkä parisen viikkoa aikaa ;o)

ja mulla tosiaan oli se kohdunkaulan pituus 1-2cm ja pehmeä viime viikon lääkärikäynnillä ja vauvan pää oli jo tosi alhaalla... me ollaan molemmat mun siskon kanssa synnytty kuukauden etuajassa (painot n.2700g), joten oiskohan sekin perinnöllistä?
jotenkin mä olen jo orientoitunut siihen, että vauva tulee ennen aikojaan - jos ei tule, niin olen varmaan ihmetyksestä soikeana...........

kotona on ihan kauheaa kun molemmilla koirilla on juoksuaika - ovat tyttö ja poika........ öisin ei saa nukuttua kun varsinkin poika huutaa ja ulvoo ja kitisee. samaan huoneeseen niitä ei voi päästää lainkaan, kun heti ollaan touhuissa ;o/
ja lenkkejä täytyy tehdä kaksi, kun molempia ei voi viedä samaan aikaan ulos. tällä viikolla mies on vielä iltavuorossa, joten se tietää illalla mulle kahta peräkkäistä pissalenkkiä......... voi ääh. no, mies on tehnyt kaksi lenkkiä nyt aamulla, joten tasoissa ollaan...
alkaa vaan olemaan pinna tiukalla tuon ulinan ja huutamisen kanssa. mitähän tuolla masussakin ajatellaan, kun äiti koko ajan vaan karjuu??

viime yönä minun ei onneksi tarvinnut pissalla käydä, kun ovista luikahtaminen on niin vaikeaa, kun Nuusku (poikakoiramme) on heti tunkemassa Laran (tyttökoiramme) kanssa samaan tilaan. Nuuskulla kun on painoa se reilut 60kg, niin on aika pideltävä.......... paitsi että nythän se on laihtunut varmaan muutaman kilon, kun ei sille ruokakaan maistu. on se kovaa tuo juoksuaika!!!

lauantaina oli perhevalmennus ja jos luulin että mulla on pieni maha, niin oli siellä tosi monella vielä paaaaljon pienempi.... ja ainakin kahdella pariskunnalla sama laskettu aikakin.
oli ihan kiva valmennus, tosin aika puuduttava kun oli nelisen tuntia putkeen. katsottiin joku ylipehmo synnytysvideo, jossa synnyttäjä puhahti kaksi kertaa ja DADAA - vauva oli pihalla.......... kätilö siinä videolla oli sellainen lässyttäjä, että jos mulle vaan sellainen tulee niin varmaan lyön lättyyn ;o)

no joo, jos tekis hiukan aikaa töitäkin ja palais taas tänne myöhemmin tänään.
hyvää alkaa viikkoa ja maanantaita!

Maanantai aamua.

Poika katsoo tuossa aamun piirrettyjä, taitaa Pikku Väki nyt juuri tulla, samalla soittelee pienoaan. Hulina alkaa aina aamusta ja illalla rauhoittuu =)

Napa mulla ei pullahtanut ulos poikaa odottaessa, eikä nytkään, sillä menossa rv31+4 ja luulisin et jos nyt ois pullahtanut niin ois sen jo tehnyt.
Ja kohdunkaula oli viime lääkäkäynnillä sen 3cm kiinteä ja kiinni. Samoin oli pojan aikaan ja silloin vielä vikassa lääkärissä kohdunkaula oli 3cm kiinteä ja kiinni ja silloin vika lääkäri oli rv36+.

Yöllä saan käydä vessassa ainakin 2 kertaa ja jos illalla juo enmpi niin sitten useammin. Ja nukkuminen on hankalaa, kun kyljellään pitää nököttää, vaikka on tyynyä jalkojen välissä on lonkat ihan kipeet aamulla. Meillä tuossa keskustassa on sellainen Makuuhuone- kauppa, ja huomasin siellä olevan myynnissä joku rentouttaja, juuri kyljellään nukkujille. Mietin, että pitäisköhän käydä hankkimassa josko ois apua.

Me tässä ollaan miehen kanssa valmistauduttu sektioon. Kun tämä vekara vieläkin istuskelee ja kääntöyritykseen menen, mutta jos ei käänny, niin en synnytä normaalisti. Tiedän mitä se on ja vaikka sanotaan, että toinen helpompi niin perätilassa en kuitenkaan tahdo synnyttää. Mies mienas ettei tulis mukaan sektioon, mutta sitten kyllä jo suostui, sanoi, ettei kyllä katso kun leikkaavat. No eihän se ole tarkoituskaan. Ja se on rauhallisempi tapahtuma kun ei ole hätäsektio.
Mä siis henkisesti valmistaudun, vaikka mitäs siinä.

Nyt meitin pitäis lähtee potalle ja pesulle ja syömään, notta päästään sitten ulkoilemaan.

Maanantaita vaan kaikille. Minulla navan yläosa on hieman koholla, alaosa ei. Näin on ollut jo useamman viikon. Mies on pilaillut että napa on niinkuin Homer Simpsonin naamavärkki - ylähuuli töröllään ;-)

Onkos kellään tietoa, että onko selällään nukkuminen mitenkään haitallista minulle tai masuasukille, jos se ei itsestä tunnu pahalta? Meillä neuvolassa viimeksi sanottiin, ettei enää selällään pitäisi olla - aivan viimeistään rv 30 piti kuulemma lopettaa selällään oleminen. Mutta minä kyllä nukun selällään varmaan puoli yötä... Käännyn aina kyljelleni mutta hetken päästä kellahdan selälleni. Välillä tungen hieman peittoa toiselle puolelle selän alle että olen hieman kallellaan kyljelleni mutta minkäs teen kun unissani käännyn selälleni. Kyljet puutuvat jos koko yön yritän nukkua kyljelläni ja toisaalta nukun todella huonosti jos keskityn koko ajan kyljelläni nukkumiseen...

Minulla kun on paino noussut koko raskauden ajan tasaisen vauhdikkaasti niin nyt hämmästyin viikko sitten ettei paino ollut oikein noussut edellisestä punnituksesta ja nyt olen viikon seuraillut painoa ja todennut ettei se ole viikossa noussut yhtään. Outoa. Aivan hullua mutta ensin sitä on huolissaan kun paino nousee ja sitten alkaa heti miettimään, että onko jokin vialla kun paino ei nouse hetkeen...

Maanantaita täältäkin päin!

Mulla ei oo napa pullahtanu, eikä tuu varmaan pullahtamaankaan: ei oo vaan semmonen napa kun reikääkin on vielä varmaan sentti jäljellä.:)

Selällään nukkumisesta ei oo kyl tarkempaa tietoa, mut luulis et jos siitä oikeesti olis haittaa niin se antais jotain merkkiä itestään. Itse tunnen kyl heti miten sydän rupee hakkaileen jos olen kauemman aikaa selällään ja jalkoihin tulee ns. levottomat jalat-syndrooma et mulla ei tuo selällään makoilu tee kyl hyvää.

Painosta: mä oon kans huomannu et mulla ei oo paino noussu oikeestaan yhtään viime neuvolasta. Viimeks oliki kyl noussu yli 700 g/viikko ja nyt sit laitoin vähän herkuille stopin ettei ihan muodottomiin lihois. Iltapalan sijaan syön kulhollisen hedelmiä (mun suuri suosikki on pilkkoa omena, appelsiini, kiiwi ja banaani, vähän kun on hyvää!!!) tai marjoja (mustikka, mansikka, vadelma omasta pakkasesta, nam!) ja suklaalevyn sijasta herkuttelen kuumalla kaakaolla ja parilla keksillä. En ole koskaan osannu syödä suklaalevystä riviä tai kahta, vaan se menee kerralla kaikki ja sehän on kyl näkyny nyt raskauden aikana ku tuossa yhessä välissä piti saada suklaata JOKA PÄIVÄ ja sitä sit kans meni ja kunnolla....=) Ja jos tekee mieli mussutella jotain, niin teen porkkanatikkuja.

Tänään olis eka valmennus ja mies rupes jo höpöttään et kannattaako tuonne mennä: työkaverit mollannu et siitä ei ole mitään hyötyä. Mä sanoin et ei oo mullekaan niin väliä kun olen asiasta jo niin paljon lukenu, mut haluan kyllä et hänki sit ettii vähän tietoa netistä tai noista opuksista ettei lähe ihan ummikkona sinne toilaileen, olis itelläki vähän turvallisempi olo. Aikoi vielä miettiä asiaa.

Tuosta perhevalmennuksesta sen verran, että mulla mies ei olisi tullut sinne mukaan ellen olisi tehnyt selväksi että se on tultava! Hiljaa kitisten ja todella vastentahtoen sitten tuli ensimmäiseen tapaamiseen (ensimmäisellä kerralla oli aiheena synnytys, joten halusin, että on siellä mukana). Kun oli sen kerran käynyt niin kävi kyllä ihan vapaaehtoisesti kaikki muutkin kerrat vaikka sanoin ettei ole enää pakko. Ei se nyt mikään viikon kohokohta ollut kummallekaan mutta toisaalta sieltä sai sellaista tietoa mikä koskee esimerkiksi omaa synnytyssairaalaa ja itselle tarjolla olevia vaihtoehtoja. Se oli minusta hyvä juttu. Ja kyllä sieltä tarttui kaikilta kerroilta jotain sellaista matkaan mitä ei olisi muuten tiennyt tai tullut ajatelleeksi. Ei varmasti mitään sellaista, mitä ilman ei pärjäisi mutta jotenkin on varmempi olo kun tietää, että on ottanut sen tiedon vastaan mitä on tarjottu. Mulla mies tosin on sellainen, ettei yhtään ota itsenäisesti asioista selvää vaan luottaa täysin siihen että minä tiedän kaiken tarpeellisen ja hoidan asiat, joten siksikin halusin, että hän saa edes hieman tietoa jostakin - hälvenee ehkä hieman samalla väärät mielikuvat ja ajatukset pohjautuvat ehkä vähän enemmän faktoihin. Mutta näin meillä...

Mitenkäs se kutsu perhevalmennukseen tulee, postissako? Ja onko siellä vauvojen hoidosta mitään?

Kelastakaan ei ole kuulunut pihaustakaan, vaikka laitoin paperit eteenpäin jo kuukausi sitten. Olisi ollut kiva raahata äitiyspakkaus postista nyt, kun mahan kanssa pystyy vielä liikkumaan (rv 29).

Ja nyt en mene varmaan kuukauteen Helsinkiin katsomaan postia. Ukko ajoi viikonloppuna autoni päissään sillankaiteeseen, ja wanhasta kulkuneuvosta on jäljellä vain romua. Ukko sai muuten kunnon tällin kylkiluihinsa ja hieman ruhjeita päähän (ilman turvavyötä), sairastaa tuossa sohvalla. Lääkäriin ei suostu.

Hassua, että kyljellä makaaminen tulee luonnostaan - aiemmin en muista nukkuneeni paljoakaan kyljelläni. Ei tuosta selällään makaamisestakaan mitään oireita tule, mutta olen tietoisesti vältellyt sitä asentoa.

Hevosia kävelytin viikonloppuna selästä käsin, mutta jotenkin maha oli kumman tuntuinen, joten en viitsinyt ravata tai laukata. No, on aika liukastakin. Vieläköhän elimistö sopeutuu ratsastukseen - tuli turhan pitkä tauko, kun olin monta viikkoa Hgissä.

Jaha, mies on nyt kaverien tietojen perusteella päättäny et jättää nää synnytykseen liittyvät käynnit väliin ja tulee vaan sinne lastenhoito-oppiin ja sit synnytyssairaalan tutustumiskäynnille. *kiehuu raivosta* Nooh...sanoin kyl et synnytyssairaalaan ei oo hällä sit mitään asiaa jos ei aio ottaa asioista selvää et saa nyt nähdä mitä herra tekee.

Meille ei oo tullu mitään kutsua perhevalmennukseen vaan neuvolassa ovat antaneet monisteen tämän vuoden valmennuksista ja me (tai siis minä) nyt mennään tähän maaliskuun ryhmään. Seuraava olis vasta toukokuussa, joten menee vähän liian myöhäseen. Meillä on yhteensä 5 kerta, missä eka kerralla on synnytys + kivunlievitys, toka kerralla poikkeavat synnytykset, kolmannella kerralla lastenhoito, neljännellä hampaidenhoito, viidennellä psykologin luento parisuhteesta ja sit saa ite käydä sairaalaan tutustumassa.

Meille ilmoitettiin perhevalmennuksesta neuvolassa. Yksi kerta meillä oli lapsenhoitoa. Ei tosin varsinaisesti itse hoidettu mitään mutta paikalla oli tuore äiti 5 viikkoa vanhan vauvan kanssa ja siinä sitten keskusteltiin ja kyseltiin sekä odotuksesta, synnytyksestä että vauvan hoidosta. Ja terveydenhoitaja samalla esitteli erilaisia hoitotarvikkeita, miten pidellä vauvaa kylvetettäessä ja pikkuvauvan refleksejä jne. Olihan se jännä nähdä sellainen pikkuinen, joka hölmönä tuijotti meitä uteliaita naamoja ;-) Minäkään en ollut noin pientä nähnyt taas pitkään aikaan niin olihan se ihan jännä ihmetellä, että tuollainen se vauva pienenä on...