Toukokuiset 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumikki1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei!

Minullakin on la toukokuussa ja siksi olen lueskellut viestejänne, tosin en ole koskaan ennen tänne kirjoittanut! Meille neuvolasta kerrottiin tuohon lapsivesien menoon sellanen ohje, että aina kun ne menee, pitää mennä ambulanssilla sairaalaan. Sen jälkeen ei saisi edes seisoa, ettei napanuora vain painaisi vauvan kasvoja. On kuulemma jokin tukehtumisen vaara, siksi pitäisi istua tai maata ja just tuon maannin vuoksi ambulanssi kyyti olisi pakollinen. Näin meillä :)

Hyvää odotuksen jatkoa kaikille!

Tuosta vatsan mitasta vielä:aika isolta tuo vatsa tosiaan näyttää kun oon vaan 162cm pitkä ja normaalipainoni on 55kg! Nyt on alkanut tulla raskausarpia rasvailusta huolimatta.Valitettavaa, mutt ei voi mitään.Ei se iho ihan kaikkea kestä :(
Huvittavaa seurata ihmisten ilmeitä kun kuljen tuolla kaupoissa.
Kassaneidit näyttää just siltä, ett lähtis nyt ennen kuin synnyttää tänne ;)

Mun mielestä täällä Tampereella sanottiin, ett jos lapsivedet menee niin pitää vaan lähteä sinne sairaalaan heti eikä jäädä ootteleen. Sitt jos tulee kirkasta verta niin ambulanssilla (ja varmaan myös jos perätilassa ja vedet menee,kun on just toi esiin luiskahtamisen vaara).

eiks oo ihana katella ihmisten katseita esim. kaupassa. tai lipuntarkistajien tossa pari viikkoa sitten kun tulin junalta ja kaveri meni kysyy ett mikäs ratikka menee naistenklinikalle... mie maha pystyssä. niillä tuli kamala hätä ett kannattaa mennä bussilla ihan oven eteen.. moni tulee kysyy ettetkö oo vieläkään haljennut.. siihen on kiva vastata ett laskettu aika on vasta 15.5 ..
mullakin tota mahan mittaa on ja aika paljon... sf 38.

rv 36+6 nyt

Alkuperäinen kirjoittaja -U-:
Olipa hyvä, kun tulivat nuo liivit puheeksi.. En ole ostanut kuin yhdet ja oli tarkoitus tässä loppu ajasta käydä ostamassa varalle toiset. hankalaa vaan, kun ei tiiä minkä kokoiset ne rinnat sitten on.. Mitenköhän sitä jaksais sitte synnytyksen jälkeen käydä ostoksilla? Onko kukaan tehny niin?

Ulla rv 36+1

Mä olen tilannut jostain nettikaupasta sellaiset comfort-liivit. Eivät varsinaiset imetysliivit, mutta menevät alkuun, sellaiset verkkoneuloksiset. Lisäksi ostin liivikaupasta yhdet oikeat liivit. Myyjän neuvo oli, että kuppikoko kasvaa yhdellä tai kahdella. Hyvä arvio on, että kuppiin pitäisi nyt ennen maidon nousua mahtua oma nyrkki. Täysin oikeaa kokoahan ei voi etukäteen tietää. Kyselin heidän käytäntöjään, ja ainakin tuolta kaupasta on mahdollista saada liivit kotiin sovitteelle joko avokaupalla tai ihan vain niin, että antaa tiedot kauppaan. Ajattelin laittaa tarvittaessa miehen sitten asialle. Nyt ostamiini liiveihin voi sitten vertailla. Mulla on melkoiset munkit jo nyt, joten toi liivikauppa on ainoa, mistä sopivia liivejä on mahdollista ostaa. Mikään Lindex/KappAhl ei toimi.

heippa!!!

tänään oli neuvola.alapaine oli hieman korkea 120/88.pissa puhdas.painoa oli taas tullut 1kg/vk.eipä enää juurikaan väliä.sf-mitta oli samat 35cm niin kuin viimeset 3vk..vauva oli taas terkan mielestä tosi kiinnittynyt(niin varmaan)..ensi viikolla sitten taas neuvola mutta sitten ollaankin jo yli lasketunajan.
alkaa jo niin puuduttavaa olla tää loppuodotus.mulla sitten tän viikon sunnuntaina laskettuaika.
yritän koko ajan keksiä jotain tekemistä ettei aika käy pitkäksi mutta kyllähän se nyt vaan käy tekee mitä tahansa.viikonlopuksi onneksi tiedossa tekemistä kun meillä olisi pihan laittoa.säävarauksella.perjantaina olisi tarkoitus käydä vaunut hakemassa:) ihanaa jotain touhuttavaa.torstaina shoppailua tiedossa.pojalle täytyy lenkkarit hakea.
mä ainakin kävin silloin kun olin esikoisen saanut niin päivä kotiutumisen jälkeen nopeasti kaupungilla ostamassa ittelleni liivit.tosin mies soitti melkein heti että poika alkoi itkemään nälkää vaikka olin hänet just syöttänyt.olin onneksi jo kassalla niin pääsin sitten nopeasti takaisin kotiin:)

no niin eipä muuta.muhkeita masuja teillä:)

39+1

Tuosta vesien menosta.Täällä tieto että seistä ei saisi sillä jos vesien menon myötä napanuora luiskahtaa esiin tms.joutuu vauvan ja "aukon" väliin ja painautuu siihen,estyy vauvan hapensaanti.
Ambulanssilla ei tarvetta mennä mutta makuuasennossa.Kun tarkastettu ettei napanuora ole esiinluiskahtanut voi äiti taasen kävellä.

Eli kuulumisia sieltä ultrasta. Pienoinen syntyy siis 15.5, eli päivää ennen laskettua. Painoarvioo nyt 2,7kg. Vielä siis aikaa odotella, ei kuulema uskois että omistan ahtaan lahtion.. Nii se näkyyki vaan kuvissa ;)
hieman pikainen käynti oli ja jäi epätietonen/paha mieli mut pääasia et vaavi ok!
Nyt nukkumaan,päivä meni kaupoilla ja ihan turvonnu olo!

Rv 36+5

Moi!

Tänään oli neuvola.. kaikki ok. Sf-mitta 31, masu ei siis ole mikää kovin iso. Vauvallakin on kuulemma vielä hyvin tilaa liikkua, ehkä se johtuu pituudestani, jota on 175 cm. Kauhea myllerrys on tälläkin hetkellä mahassa. Tuntuu, että vauveli tulee juuri navasta ulos!

Olen jotenkin onnistunut pimittämään itseltäni tiedon tuosta vesien menon jälkeistä toiminnasta siis että ei saa seistä...

Kauniita unia kaikille!

Maya 36+4

Moi!

Myös täällä oli tänään "synnytystapa-arvio" ja olo on helpottunut. Kätiö ja lääkäri tutkivat viimeisen päälle tarkkaan kaiken ja vauveli voi kuulemma mainiosti. Viime aikojen liikkeiden vähyys johtuu kuulemma tulokkaan asennosta, eli hän on vielä ylhäällä ja kasvot ovat suoraan kohden meikäläisen mahaa. Tästä johtuen hällä ei ole kovinkaan tilaa myllertää, eikä mahdollisuutta saada voimaa potkuihinsa. :-)Raskausdiabeteksen vuoksi etukäteen pelkäiltiin, että vauva kasvaisi kovinkin isoksi, mutta hän on nyt kuulemma 3200g ja vaikka otetaan huomioon mahdollinen mittausvirhe ja vaikka mentäisiin yliaikaiseksi, paino nousee korkeintaan (?) noin 4100grammaan. Odottelua jatketaan siis normaalisti, ei tarvitse käynnistää synnytystä ennenaikojaan:-)

Tuon polikäynnin jälkeen lähdin shoppailemaan hyvillä mielin kaupungille ystäväni kanssa. Kahvilan vessassa käydessäni säikähdin kuitenkin pahan kerran: en ole nähnyt verta alushousuissani sitten viime syksyn, mutta nyt sitä oli tullut muutama tippa ja paperin tuli myös punaista pyyhkiessä. Tiputtelu oli kuitenkin pientä ja nyt illalla siteessä on vain hieman ruskehtavia tippoja. Epäilenkin että lääkärin tarkistaessa kohdunsuuta jne limakalvot ovat tykänneet huonoa ja nyt vuotavat hieman. Tutkimus meinaan tuntui yhdessä kohdin vähän pahalta ja limakalvothan ovat raskauden aikana herkkänä.. Onko teillä muilla mahdollisesti ollut samanlaisia kokemuksia? En ole huolestunut asiasta, mutta jos huomenna vielä näkyy punaista veskipaperissa.... :-/

Olen ottanut nämä viime ajat tosi lunkisti ja lähestyvä synnytys on tuntunut lähinnä ihanalta tulevalta kokemukselta/seikkailulta, mutta tänään verta nähdessäni mieli muuttui:Alkoi jänskättää aikas tavalla! :-) Elämme jänniä aikoja, tytsit! :-))

Hanna 38+1

Täällä vauveli on saanut taas virtaa lisää ja möyrii aika paljon. Ja hikkaa. OOn tyytyväinen, että on liikettä ja elämää, jotta tiedän kiken olevan kunnossa. Ite oon ollu vähän tuskasempi nyt ku aiemmin. Nyt kun vielä tuntuu, että ois flunssaa pukkaamassa! Koitan nyt ehkästä, kun toi flunssa ei tähän kohtaan tuntuis varmaan kauheen kivalta.

Maha tuntuu ja näyttää laskeutuneen. Kavereiltakin oon saanu noita huomioita. Jännityksellä siis ootan, että onko lähtölaskenta vai vaan väliaikatiedote. Tosta verenvuodosta, mulla on välillä ollu pientä tiputtelua. Kävin tarkistuttamassakin kerran, mutta mitään ei ollut. Limakalvot vaan on tosi herkät. Luulenpa, ettei sunkaan Hanna tarvi ola huolissasi. Pienet määrät on yleensä limakalvoista. Ja toi lääkärintutkimushan voi saada aikaan myös supistuksiaja jopa synnytyksen käynnystymän, joten pieni verenvuoto ei varmaan ole vaarallista.

Täällä on neuvottu vain menemään sairaalaa jos lapsivedet menee. Mistään ambulanssista ei oo puhuttu eikä edes makuultaan menemisestä. Makuultaan suositeltiin menemään vaan jos raskaudessa on ilmennyt jotain merkillistä. Eli käsisitn just, että jos vauva on perätilassa tai kyljittäin. Onpa ikävää, että neuvot on niin erilaisia eri paikoissa. Mistä sitä tietää mitä uskoo?

Hanne 36+1

MOikka!Tuosta vesien menosta,eipä mullekaan sanottu ekasta vaan olin sairaalassa kun vedet menivät ja siinä n.puolituntia sen jälkeen kun vedet oli mennyt,tuli kätilö huoneeseen.Sanoin että vedet meni tuossa jo aikaa sitten,niin tämä kauhistuneena että äkkiä selälleen,oisit soittanut kelloa...
Ei mulla ollut tietoo että ei saa tepastella rauhassa.

Tarkisti ettei ole napanuoran esiinluiskahdusta ja sain jatkaa kävelyä.Korosti että joskus jos vauva ei ole kiinnittyneenä ja vettä tulee paljon niin napanuora voi jäädä väliin.Näin estyy hapensaanti.

Perätiloissa kuulemma aina tuo vaara suurempi.

Mä kehoittaisin tunnustelemaan vaikka ite ettei tunnu mitään nuoranoloista ja vaikka välimuoto,eli kävellä jos pakko ja makuulla esim autossa.Taikka kyljellään takapenkillä.

Kysykää synnäriltä vaikka vielä,minäkään en ole sen kummemmin saanut infoa kuin ekalla kerralla kun vedet menivät.
Tuo on aika iso juttu kuitenkin,jos vauvalla tulee hapensaantivaikeuksia.
Oon käsittänyt että vettä jos tulee lirahdellen,on vauvan pää niin kiinnittynyt että silloin ei olis vaaraa.Mutta kuten kätilö mulle sanoi kun vedet lorisi oikein,silloin tämä vaara on.

Joo tuntuupa olevan aikalailla eri käytäntöjä tuon vesien menon suhteen. Taidan tehdä niin, että jos vedet menee niin soitan ensin synnärille ja kysäisen miten tulen.. Jospa alkais supistuksilla niin ei tarttis tuotakaan miettiä, vaikka sitten täytyy miettiä, että joko lähtis sairalaan vai vieläkö odottelis=)
Enää kolme yötä yksin esikoisen kanssa kotona ja sitten mies tulee kotiin=) Sitä päivää kyllä olen odottanut.. Oma olo on alkanut olemaan jo aika tukala..iltaisin on hankala saada unta kun pikkuinen myllää masussa niin paljon ja sitten pitkin yötä heräilen vähän väliä. Supistelujakin jonkin verran tulee ja ajoittain hieman selkään on jomotellut. Toivottavasti pääsis jo vaikka parin viikon päästä synnyttämään, haluis jo näistä turvotuksistakin eroon.

Aamulla kun heräsin huomasin, että toinen rinta oli tullut kipeeksi..samoin kuin silloin esikoista imettäessä jos rinnat oli liian täydet tai pakkaantuneet..Outoa mitähän tämäkin nyt on. Jospa menis ohi, täytyy kysyä torstaina neuvolassa jos ei siihen mennessä ole mennyt ohitse.
Mulla on edellisen raskauden jäljiltä kahdet imetysliivit ja ajattelin niilä pärjätä..muistaakseni olen ostanut ne sokoksen liiviosastolta. Minä olen pitänyt enemmän kaarituettomista imetysliiveistä, ettei ne kaaret vaan paina rintoja ja paakkuunnuta ja lisäksi olen pitänyt liivejä myös öisin niin silloin kaarituettomat on paremmat.

Ei kyllä uskoisi, että muutaman viikon päästä voi pikku nyytti olla käsissä=) Äkkiä on kyllä tämä aika vierähtänyt!

Heippa!

Eipä oo aikoihin tullu kirjoteltuu, korjataan siis asia heti :) Ei oikein uni tule.
Neuvolassa kävin tänään, kaikki ok paitsi turvotusta alkaa olla vaikka muille jakaa.

Viimeviikolla kävin äitipolilla raskauden aikaisen lääkityksen vuoksi kontrollissa jossa myöskin ultrattiin, arvioivat paketin kooksi 2,9 kiloo. Et ihan hyvän kokoinenhan tuo alkaa olla.
Mulla ei oo vatsa laskeutunut lainkaan vaan painaa mukavasti ylöspäin. SF-mitta tänään 33 cm. Siitä huolimatta vessassa saa ravata ihan koko ajan, mietin vaan että kuinkahan paljon tää vielä voi lisääntyä. Ihan hirvittävä jano on ihan koko ajan, olo on kuin kirahvilla kun suurin osa siitä näyttäis jäävän kroppaan ajelehtimaan. No, nyt jo 36+4 että kai nää loppu viikot vielä kestää.

Arvioivat siellä äippäpolilla että ei tää ainakaan ennen aikojaan synny vaan todennäköisesti mennään yli.

Ainiin, mulla vielä toi synnytyspaikkakin vaihtui. Eli en meekään TAYS:n vaan VAS:n. Sinne olen koko ajan kyllä halunnutkin mutta oon joutunut koko raskauden ajan jännittämään että meneekö kaikki lääkityksestä huolimatta hyvin ja saanko lupaa sinne mennä. Mulla siis tuo aiemmin sairastettu keuhkoveritulppa aiheutti sen että koko raskauden olen joutunut lääkitsemään verenohennuksella. No, lupa siis heltyi ja nyt perjantaina olisi varsinainen synnytystapa-arvio vielä tuolla synnytyssairaalassa.
Joka muuten on aivan ihastuttavan pieni ja idyllinen paikka. Kyllä sinne ihan mielellään menee synnyttämään.
Itselleni jäänyt tuon veritulpan ajoilta pieni "kammo" TAYS:a kohtaan.

No nyt tuli kyllä kirjoteltua aikas paljon omaa napaa mutta ens kerralla jotain muutakin kenties :)

PÄIVITYS
Riina, 28, LA 27.04, esikoinen
Minnie, 22, LA 29.04, toinen (esik. 10/05)
Liinu, 28, LA 01.05, esikoinen
Pinski-70, 36, LA 01.05, toinen (esik. 12/04), Tays
Kojo, 24, LA 01.05, esikoinen
Rosalinda, 27, LA 02.05, toinen (esik. 12/03)
Heli, 19, LA 02.05, esikoinen, Tays
Tiitu, 24, LA 05.05, esikoinen
Hanna+E/V, 30, LA 06.05, esikoinen
Ippa, 33, LA 08.05, esikoinen
Kipa, 34, LA 09.05, esikoinen, Tays
Pirpana, LA 09.05 , esikoinen, Tays
Taimi, 32, LA 13.5., toinen (esik. 03/04)
Ulla, 27, LA 14.05, esikoinen
Nirppu, 27, LA 14.05, toinen (esik. 10/05)
Mössö, 28, LA 15.05, toinen
Tuija, 35,LA 15.05, toinen, kätilöopisto
Vötky 24, LA 16.5, toinen (esik.05/04), mks
Maya80, 26, LA 17.05, toinen (esik. 11/05), Kätilöopisto
Lumikki, 29, LA 17.05, esikoinen, Tays
Sara, 25, LA 19.05, esikoinen, VAS
Sinetti, 29, LA 21.05, esikoinen, Tays
Sanni, 22, LA 27.05(?), esikoinen
Moona, 23, LA 27.05, toinen (esik. 07/05)
Hanne, 27, LA 21.5, esikoinen
Syysmarja, 26, LA 21.5., esikoinen, TYKS
Hanna, 29, LA 30.05, toinen (esik. 06/05)
Iisa, 28, LA 4.6., esikoinen, TYKS

Minulla alkoi viime synnytys vesien menolla ja kun soitin Naistenklinikalle sanoivat vain, että pikkuhiljaa voi lähteä sairaalaan päin (koska vesi ei ollut vihreää). Ei siis mitään puhetta makuuasennosta. Luulisi, että tietävät Naistenklinikalla...

Toisaalta vesi muuttui heti sairaalassa vihertäväksi ja tyttö syntyi napanuora tiukasti kaksi kertaa kaulan ympärillä - joten mitäköhän siitä pitäisi päätellä? Minulle ei kyllä missään vaiheessa mainittu, että syynä voisi olla tuo vesien meno.

Rv 35+2 ja maha tuntuu isolta. Pientäkään kävelylenkkiä ei jaksa enää tehdä. Pitää kuitenkin nyt hakea tuo esikoinen puistosta. Vointeja kaikille :-)

Moikka!
Eilen tuli sitten käytyä sairaalassa tarkistuttamassa tilanne, ku tuli useamman tunnin ajan kipeitä supistuksia ja outo ylämaha kipu. No, neuvolan kautta sitten mentiin synnärille, jossa olivat sitä mieltä että saa tulla jos on tullakseen. Ylläri, ylläri supistukset loppu ku seinään ja siinä käyrässä näky kolme pientä vaivasta supistusta.. Kyllä otti päähän! Oltiin miehen kanssa jo hyvillä mielillä vastaanottamaan pienokaista, mutta ei niin ei. Hyvä toisaalta, saapahan lihoa rauhassa..Painoarvio oli 2,4kg. Sain sitten 4 tunnin seurannan jälkeen lähteä kotiin seuraileen tilannetta. Otin loppuillan ihan rauhassa, eikä supisteluja tullut kuin pari illan aikana.
Taisi olla sellainen harjoitushommeli.. =) Lääkäri oli sitä mieltä, että synnytys ei ole lähellä vaikka jo koputteleekin kovasti. Hyvä niin. Kohdunkaulaa oli siis jäljellä 2 cm, joten kovinkaan paljon ei ne supparit ollu saanu aikaseksi. Nyt on sitten alamaha aivan älyttömän kipeä (ei kestä koskea) ja odotellaan pissanäytteen tuloksia. Epäilivät että olis taas pahemman laatunen pissitti. Sehän ruukaa aiheuttaa supistelujakin.

Jotenkin nyt ollaan sitten "varpaillaan" ja ei oikein tiiä, että mitä enää uskaltaa tehä ja uskaltaako kovin kauaksi lähteä kotoota.. Toivotaan nyt kuitenkin, että lepäilyllä masuasukki jaksais vielä köllötellä ainaki pari viikkoa..

Ulla rv 36+4

Heips!

Mä olen niin tasan kyllästynyt tähän raskaana olemiseen, että sais mun puolesta 2-3viikon päästä jo tulla. Viikonloppuna vaavi laskeutui lantioon ja kävely/kaikki liikkuminen on tuskaa. Häpyluu on mielettömän kipeä,lantiosta puhumattakaan. Vauva on keksinyt vääntää nyrkkiä virtsarakon kohdilla,aijai kun tuntuu ilkeelle. Maha ei varsinaisesti oo iso,mut kun kaikki on pallona suoraan edessä,ni on siinä kantamista. Lisäksi 2vuotiaan hoitaminen on toosi vaikeaa tän mahan kans...

Mä laitoin vauvan sängyn ja sairaalakassin valmiiksi. Mun tuurilla kuitenkin mennään yli,mut toivossa on hyvä elää. Vielä ois joitain vaatteita pesemättä,muuten alkaa olla kaikki valmiina. Imetysliivejäkin kävin ostaan parit lisää.
Nyt tuli vaan omaa napaa ja valitusta,mut oikein helppoa loppuraskausaikaa muille odottaville!!!

Moona rv36

täällä sapettaa niin kovin.koko yö meni ihan plörinäksi.unta ei saanut,selkää vihloi koko ajan,juoksin koko ajan vessassa ja sitten kun sain unta niin esikoiseslta unilelu hävinnyt:( aamulla kävin pissalla niin lorahti sitten lapsivettä.tai niin ainakin luulin kun sitä vaan tuli.soitin synnärille, käskivät tulla näytille.paikat oli kahdelle sormella auki ja pehmeät myös kohdunkaulaa vähän jäljellä.lääkäri pisti kotiin odottamaan.ei supista kuin satunnaisesti silloin tällöin.esikoinen nyt anopilla ja me miehen kanssa odotellaan ja hänet illalla vasta haetaan jos ei mitään tapahdu.

moona tiedän fiilikset kun joutuu sitä esikoista vielä raahaamaan aina joka paikkaan perässä:D ei siinä paljoa naurata kun ite ihan heikossa kunnossa välillä ja poika vaan rimpuilee.

sairaalakassin pakkasin tänään.ilmeisesti kuitenkin turhaan..nyt sapettaa.menis vedet sitten kunnolla tai alkais kunnon supparit.ei tällaista juupas-eipäs leikkiä kukaan kestä..

39+3

Heipat ketjuun!

Täällähän on muutamilla jo lähellä tosipaikat, huh sentään! Tsemppiä vaan koitokseen ja odotteluun =)

Maanantaina oli viimeinen lääkäri, jossa tsekattiin lantio ja hyvin pitäisi mahtua tuolta alhaalta vauva tulemaan ;-) Alle kolmikiloinen on tällä hetkellä, syntymäpainoksi arvioitiin noin 3,5 kiloa, eli ihan ok mun mielestä.
Muutenkin kaikki oli hyvin, kohdunkaula oli pehmentynyt ja vähän lyhentynyt, joten ainakin jotain on tapahtunut =)
Sf-mitta oli 32,5, keskikäyrällä mennään, vaikka musta kyllä tuntuu, että tuo vatsa on VALTAVA!!! No, ehkä osa selittyy mun pituudella -158 cm -että se koko vatsa on tuossa edessä, huh sentään!

Samaa mieltä täällä ollaan, parin viikon päästä saisi kyllä alkaa jo tapahtumaan, ei tätä oikeasti jaksa enää...*huoh*

Vointeja kaikille, ja kärsivällisyyttä!!! =)

Syysmarja rv 36+2

Jaahas, täällä on muillakin jo melko kyllästyneet fiilikset :). Itse tulin juuri neuvolasta, painoa taas humpsahtanut tasan puoli kiloa viikossa... ja jalat totisesti on sen näköisetkin! Sf-mitta 34 senttiä, joten aika lailla keskikäyrillä mennään. Verenpaineet hyvät ja pissa puhdas.

Ylihuomenna laskettu aika, mutta ei tunnu yhtään siltä että vauva olisi tulossa, joten taitaa Minnie mennä edelle! :)

Riina 39+5

Täällä käytiin tänään neuvolassa, kaikki oli ok. Pissa puhdas, verenpaine ja hb oli hyvät, painoa oli tullut 600g/vko. SF mitta oli 35, vähän alle yläkäyrän, mutta kasvu on ollut tasaista. Maha tuntuu kyllä isolta, kun mulla on mittaakin vaan 156 cm. Vauva ei ollut vielä laskeutunut, terkkarin mukaan peppu tuntui kylkiluissa asti. Pää alaspäinhän hän on ollut jo pitkään. Yleisvointi on ollut ihan hyvä, lukuunottamatta ison mahan aiheuttamia liikkumisrajoituksia.
Täällä alkaa olla kaikki jo valmista vauvan tuloon eli ei tässä muuta kun odotellaan. Itsestä tuntuu, että ei varmaan ennen laskettua aikaa tule. Niin tuntuu viihtyvän masussa, ei edes supistele.
Jaksamisia kaikille!
Kipa rv 38+0

Kävin neuvolassa ja siellä oli muuten kaikki ok,mutta vauva ei liikkunu th:n mielestä tarpeeksi, siispä sain lähetteen äitipolille. No, lääkärin mukaan sydänkäyrä ei parempi vois olla ja liikkeitäkin näkyi ultrassa reippaanlaisesti. Sukupuolikin pysyi samana;) Nyt oli painoarvio 2,8kg eli ihan norm.kokoinen. Mut lääkäri tuumas näihin arvioihin, et ne saattaa heittää 15% ihan helposti sen mukaan miten lapsi esim.hengittää sillä hetkellä. No esikoisen arvio heitti n.700g, eli kokemusta on.

Mutta...siis mulla näkyi käyrällä supistuksia alle 10min.välein. Ihan pieniä vatsan kovettumisia,mut ne on jatkuneet eilisestä asti ja niitä tulee käytännössä kokoajan. Paikat oli pehmenneet ja sentin auki,kanavaa 3cm. Kuulemma tyypillinen tilanne toissynnyttäjällä. Kuulemma nämä kivuttomat kovettumiset ei merkkaa mitään,niitä voi tulla useita viikkoja ennen synnytystäkin. Ja toisakseen mulla vasta huomenna 36 viikkoa täynnä,et sais nyt ainakin viikon vielä pysyä sisällä. Mut vähän alkoi jännittämään,mistäs sen tietää jos vauva päättää tulla vaikka jo ensviikolla.
Nyt on kuitenki otettava rauhallisesti. esikoinen on päikkäreillä ni taidan itsekkin torkahtaa,heippa!

Moona rv36

taas neuvolassa käyty ja tulos oli seuraavanlainen....
ensin neuvola sanoi ettei varmaan nähä ens maanantaina kun hän uskoo ett meen synnyttää....mutta kun se rupes kuuntelee sydänääniä ja sf-mitta mittaamaan niin huomas kivan jutun... neiti nostanut itsensä pois lähtökuopasta.
paino -800g kahdessa päivässä. (vaikka eilen pitsalla)
rr 128-87
rt
pissassa oli valkuiaista.
syke 148
sf-mitta 39 cm, 1 cm noussut viikossa. :o

vaavi nostanut itsensä ylös eli ei ole enää kiinnittynyt eikä laskeutunut.
neuvola jo mietti ett mikäköhän on neidin seuraava siirto - kääntää itsensä viel kyljelleen?
viisi viikkoa neiti oli kiinni ja laskeutunut.
neuvola sanoi ett menee yliaikaiseksi ihan varmasti kun meni tekee tollasen tempun. :oops:

kehenköhän vaavi tulee? isän itsepäisyyden on ainakin perinnyt..... :twisted:

maanantaina peijakseen pissannäytteen antoo jonka jälkeen sitt neuvolaan..... :x
rv37+3

Heips!

Keskiviikkona käytiin Tays:ssa näytillä, vkot silloin 36+6.Vauveli painaa nyt 3100g eli mä alan jo toivoa ett sais tulla aika piankin!!Laskettuun aikaan mennessähän se on jo vaikka minkä kokoinen. Yleensä oottavat täällä 2vkoa yli la:n, mutt sain onneks ajan jo aikaisemmin(jos ei oo siis jo syntynyt). Toivon, ett syntyis jo viimeistään ensi viikolla. Saunaa ei oo koitettu muut konstit kyllä.Ikkunoita en viä oo pessy, enkä lattioita,mutt niitä sitt varmaan seuraavaks. Ja sitt vähän lenkkiä koiran kanssa ja portaita..Pitänee jatkaa tätä kypsyttelyä samaan malliin.. ;) Eiköhän se sitt tule kun on valmis tuleen ja kun vielä vähän avittaa.

Huomenta!
Ihanaa, sain kerranki nukkua yön rauhassa supistuksilta ja kävin vessassaki vaan 2 kertaa! On nyt kyllä tosi levänny olo!

Lumikki: Tuli vaan mieleen, että jos nuo mitä luettelit, on keinoja saada synnytys käyntiin, niin ei ne ainakaan täällä ole tehonneet.. Me saunotaan melkein joka ilta, ikkunat pesin viime viikolla ku sain inspiksen auringon paisteesta. Lattioita olen luutuillut enemmän ja vähemmän remontin takia ja portaita ramppaan päivittäin ja useita kertoja, koska asunto on kaks kerroksinen.. Niin ja pikku lenkillä käyn melkein päivittäin.. Mutta en tienny, että noi on jotain "kikka kolmosia".. =) Enkä odotakaan että vauva syntyis vielä moneen viikkoon.

Tuli tässä yhtenä päivänä mieleen kun laittelin hoitopöydän valmiiksi, että meinaatteko hamstrata vaippoja yms ennakkoon, vai käyttekö ostamassa sitten ku vauva tulossa kotiin? Meillä on "hätävaroiksi" jonkun verran vaippoja. ku ollaan saatu kaikenmaailman näytteitä. Mitäs muuta kannattais varata, siis jos päätän ennakkoon kaupasta hakea.. Niitä liinoja tietty, millä voi pyyhkiä pyllyä välillä.. Mutta mitä muuta? Rasvoja mulla on omasta takaa, koska olen atoopikko ja olen tarkistanut että sopivat hyvin vauvankin iholle. Olis ihana saada toi "vaipanvaihto piste" valmiiksi, ettei tarttis sitte vauvan ollessa jo kotona hötkyillä kauppaan..

Ulla rv 37