Tosi kiva kuulla, että on rakenneultrat menneet hyvin. <3 Mullakin on se muutaman päivän päästä edessä. Hauska nähdä, pysyykö niptin arvio sukupuolesta samana. Olin päättänyt, että lopetan keskenmenon pelkäämisen tohon rakenneultraan, kun tunsin aika varhaisilla viikoilla epämääräisiä lepatuksia silloin tällöin, mutta sitä ei ollut tuntunut edes yrittämälläkään. Mut nyt on jo viikon verran tuntenut hyvinkin selkeesti, kun ipana myllää siellä kotiaan. Ne muljahtelut on aika hauskoja.
Mulla on nyt alkanut sujua tän raskauden kanssa kivasti, kun suunnilleen pahoinvointi on helpottanut. Ei kokonaan, jos oon aktiivinen enkä vaan istuskele ja liiku hitaasti köpötellen (tosi kiva joogan jälkeen kotiintullessa voida pahoin.. samoin d-vitamiinia en voi ottaa ruokailun ulkopuolella/jälkeen, muuten varmasti voin pahoin) mut minkäs teet, kun eivät suostuneet terveyskeskuksesta uusimaan sitä pahoinvointilääkkeen reseptiä.
Mut noin muutoin kaikki kropalliset muutokset on olleet ok ja lähinnä herättäneen "oho" ja "kappas!" reaktioita. Välillä on ollut outoja kipuja vissiin liitoskipuja, mut nekin on menneet nopeasti ohi, joten en oo stressannut, vaikka se just sillä hetkellä sattuukin enemmän kuin mikään aiemmin.
Yllättäen on tuntunut oudolta, kun läheiset ja tutut on taputelleet vatsaa. En tiedä ihan miksi. Ehkä en ole taputtelu vaan enemmänkin silittely-ihmisiä?
Välillä on kyllä vaikea jotenkin ottaa tätä realistisena, kun oon toivonut lasta niin pitkään ja mikään arjessa ei oo muuttunut. Sit sitä havahtuu välillä, "ai raskaus on jo puolessa välissä??" tai "jos hankin nyt vuoden uimakortin, ehkä ehdin sillä käydä sitten lapsenkin kanssa. ......se syntyy keväällä.. eli tänä vuonna.. eli noin neljän kk:n päästä... eli kohta?!?"
Mä oon taipunut ottamaan rahana enkä pakkauksena. Se on niin arpapeliä, osuuko ne vaatteet oikeaan aikaan sopivan kokoiseksi, ja niissä muissa tavaroissa oli niin paljon sellaista, mitä en tulis käyttämään, niin harmittais sitten, eikä niissä vaatteissakaan ollut kuin muutama sellainen, joka oikeasti miellytti.
Sen sijaan oon alkanut kierrellä kirppareita ja selailla toria noiden vaatteiden suhteen. Pari uuttakin ostin kaupan alesta, kun sai suunnilleen samaan hintaan kuin olis kirppariltakin saanut. Parit bodyt ostin vitosella, kunnes aloin miettiä, että ehkä se pari euroa/vaate vois olla hyvä yläraja. En tiedä, vieläkö vois löytää jostain kymmenillä senteillä/body tai vaate, niinkuin joskus muutama vuos sitten, kun kävin kaverin kanssa pihakirppiksellä.
Musta on ollut mielenkiintoista huomata, miten lapsi ja sen kasvatus on sellainen keskustelukohde, josta ihan fiksutkin kaverit vetää tiukkoja "tämä on oikein minulle, joten sen on oltava oikein muillekin" heittoja. Ite pyrin välillä oikein korostamaan sitä, että tää on mun mielipide asiaan, ja muutkin voi olla ihan valideja.