Toukokuiset 2025

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Tosiaan tuosta ei ole ollut puhetta onko vain edessä vai päällä. Enkä edes ole ymmärtänyt moista kysyä. Oli miten oli niin en murehdi sitä.

Meillä on asunto myynnissä ja vähän aikaa sitten päivitettiinkin sopimusta. Itse puolisolle ilmoitin etten käy viimeisillä kuukausilla muuttoa tekemään. Joten päädymme siihen et, pidämme asuntomme maaliskuun loppuun myynnissä ja jos ei mene kaupaksi jäämme tähän, seuraavaksi pariksi vuodeksi ja yritämme myyntiä sitten uudestaan. Meillä on kuitenkin kolmio, joten ei ole pakko muuttaa isompaa. Joten itse koen vaikeaksi muuttaa viimeisillä raskaus kuukausina, mut tää on varmaa asia minkä nyt voi kokea monin tavoin. Huolettaa miten kuittaan vanhempain vapaiden aikana lainan puoliskoani... Vaihtoehtona ei ole hakea vapautus kuukausia, et maksaisi vain korkoa.

Perjantaina oli neuvola päivä ja rv 22+0. Saatiin tehtyä isyydentunnustus ja huoltajuus lappu kirjoitettua. Samalla saatiin kelaan tarvittava raskaustodistus ja samalla toimitin esimiehelle lapusta kopion. Kopion toimituksen yhteydessä kävi tenttaamaan koskas jään äippävapailla. Kerroin hätäpäissäni et hion suunnitelman vkl aikana kasaan. Tiedän riittää kun ilmoitan kahta kuukautta aiemmin esimiehelle koska jään pois, mut ilmeisesti jo haluaa tiedon. Tiedän, kai hän haluaa käydä ettimään sijaista, niitä on vaikea löytää ja kun ei niitä kesätyönhakijoitakaan meille yleensä eksy. Pyrin saamaan huhtikuun alkuun kaksi viikkoa vuosilomaa ja siihen perään äitiysvapaat. Näin saisin sanottua työpaikalta autopaikkani irti. Saa nähdä mitä esimies tuumii, sanoi kuitenkin et minun pitäisi pitää kaksi viikkoa vuosilomia pois ennen kuin jään vapaille.

Otettiin tänään Preglife sovelluksen kautta vauvavakuutus ja tilasin sieltä sit myös sen itkuhälyttimen. Sit otin myös sen raskauden tuki vakuutuksen josta saa tuttipullon ja tutit Twistshakelta. Nyt tuleekin kysymys onko kukaan niitä tilannut? Saako sieltä valita minkä tahansa tuttipullon ja tutit vai antaako se koodilla vain tietyt? En kyllä löytänyt kohtaa minne olisin sen koodin kirjoittanut.

Vaatehankintoja jatkettiin tänään ja nyt löytyy pikkuiselle lisää vaatetusta. Lindexiltä oli pakko saada alennuksesta talvihaalarikin, oli niin herttaisen ja söpön näköinen.

Mistä ootte hankkineet hoitopöydät ja pinnasängyt? Katteltiin kyllä ikean valikoimaan, mutta ajattelin jos ois hyviä vaihtoehtoja muilla tarjota. Ei toki tarvita mitään kalliita ja oon kyllä netistä yrittänyt googletella, mut jos jollain ois joku kiva nettisivu mistä löytyisi suhteellisen edullisia vaihtoehtoja. Torin ja kirppareiden suuntaa emme ole tässä asiassa menossa, uutena aiomme ne hankkia. Toki tiedän hoitopöytä ei ole välttämättömyys, mut varmaan auttava kapistus. Mistä myös löytyy pikku ihmisten lakanoita?

Se jäi mainitsematta et hemoglobiini oli alhainen joten aloitin rautavalmisteen 100mg joka toinen päivä.

Viimeksi muokattu:
Tosiaan tuosta ei ole ollut puhetta onko vain edessä vai päällä. Enkä edes ole ymmärtänyt moista kysyä. Oli miten oli niin en murehdi sitä.

Meillä on asunto myynnissä ja vähän aikaa sitten päivitettiinkin sopimusta. Itse puolisolle ilmoitin etten käy viimeisillä kuukausilla muuttoa tekemään. Joten päädymme siihen et, pidämme asuntomme maaliskuun loppuun myynnissä ja jos ei mene kaupaksi jäämme tähän, seuraavaksi pariksi vuodeksi ja yritämme myyntiä sitten uudestaan. Meillä on kuitenkin kolmio, joten ei ole pakko muuttaa isompaa. Joten itse koen vaikeaksi muuttaa viimeisillä raskaus kuukausina, mut tää on varmaa asia minkä nyt voi kokea monin tavoin. Huolettaa miten kuittaan vanhempain vapaiden aikana lainan puoliskoani... Vaihtoehtona ei ole hakea vapautus kuukausia, et maksaisi vain korkoa.

Perjantaina oli neuvola päivä ja rv 22+0. Saatiin tehtyä isyydentunnustus ja huoltajuus lappu kirjoitettua. Samalla saatiin kelaan tarvittava raskaustodistus ja samalla toimitin esimiehelle lapusta kopion. Kopion toimituksen yhteydessä kävi tenttaamaan koskas jään äippävapailla. Kerroin hätäpäissäni et hion suunnitelman vkl aikana kasaan. Tiedän riittää kun ilmoitan kahta kuukautta aiemmin esimiehelle koska jään pois, mut ilmeisesti jo haluaa tiedon. Tiedän, kai hän haluaa käydä ettimään sijaista, niitä on vaikea löytää ja kun ei niitä kesätyönhakijoitakaan meille yleensä eksy. Pyrin saamaan huhtikuun alkuun kaksi viikkoa vuosilomaa ja siihen perään äitiysvapaat. Näin saisin sanottua työpaikalta autopaikkani irti. Saa nähdä mitä esimies tuumii, sanoi kuitenkin et minun pitäisi pitää kaksi viikkoa vuosilomia pois ennen kuin jään vapaille.

Otettiin tänään Preglife sovelluksen kautta vauvavakuutus ja tilasin sieltä sit myös sen itkuhälyttimen. Sit otin myös sen raskauden tuki vakuutuksen josta saa tuttipullon ja tutit Twistshakelta. Nyt tuleekin kysymys onko kukaan niitä tilannut? Saako sieltä valita minkä tahansa tuttipullon ja tutit vai antaako se koodilla vain tietyt? En kyllä löytänyt kohtaa minne olisin sen koodin kirjoittanut.

Vaatehankintoja jatkettiin tänään ja nyt löytyy pikkuiselle lisää vaatetusta. Lindexiltä oli pakko saada alennuksesta talvihaalarikin, oli niin herttaisen ja söpön näköinen.

Mistä ootte hankkineet hoitopöydät ja pinnasängyt? Katteltiin kyllä ikean valikoimaan, mutta ajattelin jos ois hyviä vaihtoehtoja muilla tarjota. Ei toki tarvita mitään kalliita ja oon kyllä netistä yrittänyt googletella, mut jos jollain ois joku kiva nettisivu mistä löytyisi suhteellisen edullisia vaihtoehtoja. Torin ja kirppareiden suuntaa emme ole tässä asiassa menossa, uutena aiomme ne hankkia. Toki tiedän hoitopöytä ei ole välttämättömyys, mut varmaan auttava kapistus. Mistä myös löytyy pikku ihmisten lakanoita?

Se jäi mainitsematta et hemoglobiini oli alhainen joten aloitin rautavalmisteen 100mg joka toinen päivä.
Minä otin Twistshakelta sen ilmaisen tutti+pullo setin! Sen preglife sovelluksen kautta kun meni linkillä sinne niin se näytti sit tuotteet joista valitsin ja lisäsin 3kpl tuttisetin ja yhden pullon erikseen tilaukselle. Kassalla sitten kun siirryt maksamaan, pyytää alekoodia ja sinne laitat sen alekoodin ja se nollaa tilauksen summan 😊 jos kassalla se ei nollaa jotain tuotteita niin sit se kai merkkaa sitä että ne ei kuulu alen piikkiin.

kannattaa tsekata myös Jollyroom! Ja ainakin Babymarkt kaupassa nöytti olevan hyvä valikoima myös, saksalainen verkkokauppa (?). En ole itsekään vielä noita hirveästi mietttinyt mutta selaillut kyllä. Stockmannin verkkokaupassa oli ainakin omaa silmää miellyttävä hoitopöytä mut täytyy vielä tutkia!

Viimeksi muokattu:
vierailija
Hoitopöytä ei todellakaan ole mikään välttämättömyys, me laitoimme pyykkikoneen päälle hoitoalustan ja vaipanvaihto hoituu kätevästi siinä heti pesujen jälkeen.

Onko teillä sitten joku alusta siinä jos tulee pissat, kun sängyssä vaihdatte? Ja missä olette sitten pitäneet vaatteita/vaipanvaihtotarvikkeita valmiina?
Meillä ei pesukoneen päälle ole mahdollista asettaa mitään alustaa eikä lavuaarin vieressäkään ole mitään sopivan isoa tasoa.

Olin ajatellut ostaa Ikean Ivar kaapin joka 50cm syvä ja sen päälle hankkisin silikonisen alustan. Sitten olisi vaatteet ja tarvikkeet käden ulottuvilla.

Sängyssä vaihtaminen kuulostaa omaan korvaan hankalalta etenkin, jos toinen siinä nukkuu vaikkapa yöllä ja koira pyörii samalla siinä vieressä.😅

Onko teillä sitten joku alusta siinä jos tulee pissat, kun sängyssä vaihdatte? Ja missä olette sitten pitäneet vaatteita/vaipanvaihtotarvikkeita valmiina?
Meillä ei pesukoneen päälle ole mahdollista asettaa mitään alustaa eikä lavuaarin vieressäkään ole mitään sopivan isoa tasoa.

Olin ajatellut ostaa Ikean Ivar kaapin joka 50cm syvä ja sen päälle hankkisin silikonisen alustan. Sitten olisi vaatteet ja tarvikkeet käden ulottuvilla.

Sängyssä vaihtaminen kuulostaa omaan korvaan hankalalta etenkin, jos toinen siinä nukkuu vaikkapa yöllä ja koira pyörii samalla siinä vieressä.😅
Siis nämä on varmaan just niitä mieltymysjuttuja, toiselle jokin on ehdoton ja toiselle turhake 😅 Itsellä kaksi lasta ennestään ja molemmilla olen käyttänyt hoitopöytää tai tasoa kaikkiin vaipanvaihtoihin ja pukemisiin, en olisi pärjännyt ilman. Tuo lipasto kuulostaa tosi hyvältä idealta niin se ei jää sitten turhaksi kun hoitopöytää ei enää tarvita. Mulla oli ekalla lapsella silikoninen alusta lipaston päällä ja toisella alusta oli kodinhoitohuoneen tasolla (muutettiin siis omakotitaloon tässä välissä), molemmat toimineet hyvin. Sängyssä olen vaihtanut vaipan vain kun oltu reissussa, en tykkää ajatuksesta, että vahingon sattuessa sänky on sitten pissassa ja mulla myös selkä ollut vauva-aikana niin koetuksella kaikesta kantamisesta ja imettämisestä, että ei ois varmaan kestänyt jatkuvaa sängyssä vaipan vaihtamista.

Lipaston päälle voi muuten hommata myös sellaisen hoitopöytäosan jolla saa sen tason leveämmäksi ja saa siihen reunat. Löytyy kun googlettaa hoitotaso lipaston päälle tms.. Suurin osa alustoista on vähintään 60cm syviä niin tuo 50cm voi olla vähän haastava, ellet sitten laita alustaa sivuttain mut sit on vaan vaikeampi päästä laatikoille 😊

Meillä asuu molempien vanhemmat myös aika kaukana, mutta ystäviä on onneksi lähellä ja ehkä meidän vanhemmista ne, jotka on jo eläkkeellä, suostuvat sitten tulemaan käymään vähän useammin vauvaa katsomassa ja auttelemassa :D nykyisellään aika laiskasti ovat vierailleet meillä, kun matka on pitkä.

Meillekään ei saa pyykkikoneen päälle hoitotasoa. Hoitopöytää olen miettinyt, mutta pitää vähän mallailla, miten järjestellään nykyinen työ/vierashuone uudelleen, että mahtuuko sinne. Työpiste mahtuu onneksi siirtymään toiseen paikkaan. Yksi lipasto meillä on jo valmiina, jonka haluaisin tyhjentää roinasta ja siirtää vauvan lipastoksi, mutta sen päälle ei kyllä saa hoitotasoa. Itsellä olisi jo intoa järjestellä vauvan huonetta ja hankkia kaikki tarvikkeet, mutta puoliso vielä toppuuttelee :D

Neuvolassa oli kaikki mukavasti, paitsi hemoglobiini oli nyt tippunut ja sain määräyksen syödä rautaa 200 mg/päivä. Saa nähdä mitä maha siitä tykkää. Raskaustodistus on nyt myös toimitettu Kelaan, joten varmaan viimeistään viikonloppuna katsellaan vanhempainvapaiden ja äitiyspakkauksen hakemista! Ilmaista Baby Boxia yritin viikonloppuna hakea Lastentarvikkeesta, mutta ne olivatkin loppuneet viikonlopun mittaan :'( pitää tehdä uusi yritys joku päivä. Kirppikseltä kuitenkin löytyi pari bodya ja söpö vauvan peitto, jonka päällä voi vaikka lattialla makoilla <3 olen muutamat koon 50 bodyt ostanut varmuuden vuoksi, jos 50/56 kokoiset onkin vastasyntyneelle isoja, mutta noin pikkuisia housuja ei ole löytynyt vielä.

Yksi päivä katselin Torista sittereitä, valtaosa tarjonnasta tuntuu olevan aika kalliita Baby Björn -merkkisiä. En tiedä, mikä niissä on niin erinomaista muihin merkkeihin verrattuna, mutta saa nähdä viitsiikö kovin kallista ostaa, jos koko kapineelle ei tulekaan käyttöä :unsure: onko tästä mitään mielipidettä, turhake vai tarpeellinen ja kannattaako panostaa tiettyyn merkkiin?

Alkuun mies toppuutteli hankitojen suhteen, mutta nyt tilanne on aivan toinen. Olisikohan rakenne ultra saanu asioihin vauhtia. Viime viikonloppuna tutkailin babymarkt sivustoa ja harmikseni yllättävän moni tuote oli tilapäisesti loppunut. mutta silti onnistuin löytämään sängyn, hoitopöydän ja haluamani syöttötuolin. Joo sille ei oo pitkää aikaa tarvetta, mut sille jäi kaikkien alennusten jälkeen vaan 70€ hintaan niin napattiin koriin ku yleensä sillä on lähtö hintansa 130€ pintaan. Kysyin tilataanko vai jätetäänkö myöhempään, ilmeisesti mielyttivät hänenkin silmää kun sain luvan tilata. Jotenkan joku tällä viikolla tai viimeistään ensi viikolla meille saapuu sänky, hoitopöytä ja muu oheistuote mitä tilasin. Yhdessä kävimme kaikki ostoskorin tuotteet läpi ja jos hän sanoi ei niin poistin korista, selvä työnjako. Itse etin ja hän karsi.

Eilen oli meillä ensimmäinen vanhempain valmennus, jonka jotenkin satuin ruuan teon aikana muistamaan ja myöhästyin vartin verran alusta. Onneksi meillä on mahdollisuus osallistua teams kautta, joten ei vaadi läsnäoloa. Puolisokaan ei sitä muistanut kun vasta siinä vaiheessa kun tuskailin miten se toimii. Sielä näytettiin listaa mitä pitäisi olla jo valmiina ennen lapsen syntymää ja mitä sit voi jättää myöhemmäksi hankinnaksi. Olinkin yllättynyt miten ''hyvin'' ollaan varauduttu, kyseiseltä listalta meiltä vain puuttui harsot. Niitä ei olla ensimmäistäkään hankittu, puoliso kysyikin et mihin niitä tarvitaa. Oon kyllä niitä kaupassa katsellut, mut niissä on korkiat hinnat jostain syystä. Myöhemmin hankituista tavaroista herää kysymys et mihin tarvii kantoreppua / kantoliinaa taikka imetystyynyä? Sittereitä ollaan katseltu, mut mieluista ja sopivaa ei olla vielä löydetty. Täytyy todeta et ompahan niitäkin monenlaisia tarjolla.

Twistshakelta tuli tänään tilaamani tuttipullo ja kaksi tuttia. Ei voi valittaa kun ilmaisia ovat. Kohta sit päästääkin sisustamaan pikkuisen huonetta kuhan tavarat tulevat. Ajatella miten aika mateli alussa ja tuntui pitkältä, mut ku nyt on ylitetty puoli väli niin tuntuu et mennyt tosi nopeasti aika. Tänään 22+5.

Eilen kävin esimieheni kanssa päiviä läpi. Sain pyytämäni loman ennen äippävapaita, joten jään jo huhtikuussa töistä pois. Lomailen pari viikkoa ennen äippävapaita ja aloitan ne heti kun on mahdollista. Meidän sisäiseen järjestelmään kirjattiin kaikki joten kuulema ei tarvitse erikseen tuoda kirjallista lappua ja onhan hänellä nyt raskaustodistukseni olemassa. Tiedot kirjattiin ensi vuoden maaliskuulle saakka. Hoitovapaan jälkeen pidän kertyneet vuosilomat, niitä jää nyt käyttämättä 19 päivää ja uusia kertyy sit äippävapaan ja hoitovapaan aikana lisää. Ilmeisesti 160 päivän edestä voi vain kertyä uutta lomaoikeutta, eli noin puolen vuoden ajalta, olenko ymmärtänyt oikein? Nämä kertyneet lomapäivät olisi sit tarkoitus lisata tuonne maaliskuun perään. Jolloin isä saisi myös pidettyä vanhempainvapaitansa. Kummallista miten pitkälle pitää kaikki sumplia ja miettiä. Sanoin jo sen verran et tuskin tulen vielä vanhempainvapaiden jälkeen töihin ku hurjaa aatella, laittaa alta vuoden ikäinen hoitoon. Sainkin vastauksen et oo niin kauan kotona kun haluat, et se on kerran elämässä oleva asia et ei se ikuisuutta ole pieni. Tottahan se on, työtä kyllä kerkeää tekemään, mut se lapsen kasvua ei näe kuin rajallisesti. Ajatella 10 viikkoa enään töitä ja sit vähän lepoa ja alkaa jotain uutta ja ilmeellistä!

Joo kyllä se niin on et tässä kohtaa ne viikot vaan suhahtelee ohi. Viimeiset viikot sit taas matelee 😅😅
Onpa teillä monella paljon hankintoja tehtynä! Meillä on vain vaatteita ja vaunut. Hoitopöytä saadaan kaverilta ja ajattelin laittaa sen vessaan pesukoneen viereen. Tuleehan sinne vähän ahdasta, mut onneksi se on vain väliaikainen vaihe. Aiemmilla kerroilla oon vaihtanut pesukoneen päällä mutta nyt se ei oo mahdollista. Mun mielestä on kuitenkin kätevää, että vaipat saa vauhdettua vessassa kun siellä se pesupistekin on.

Harsoja kannattaa kyl hankkia, ne suojaa vaatteita ku vauva pulauttelee alkuun. Ku sitä voi siis tulla aika paljonkin 😅 Ei niitä nyt valtavaa määrää tarvita ja saahan kaupasta aina lisää jos tarvii.
Kantoväline on sellanen et jotkut tykkää käyttää ja jotkut ei. Itse tykkään. Vauvat on monesti rauhattomia ja vaatii syliä just silloin ku pitäis tehdä jotain, niin se kantoväline yleensä pelastaa tilanteen. Itse oon myös käyttänyt metsäretkillä ku vaunuilla ei pääse metsäpoluille, ulkomaan reissuilla, talvella ku on tullut paljon lunta ja vaunuilla ollut hankala mennä ja monessa muussa tilanteessa. Mun kuopus ei viihtynyt vaunuissa, niin kantoliina oli aina mukana kun lähdettiin johonkin ja usein kannoin vauvaa ja työntelin tyhjiä vaunuja. 😄
Imetystyynyä taas en oo ikinä kaivannut, mutta monet tykkää niistä. Tyyny voi auttaa jos muuten paikat puutuu/menee jumiin imettäessä.

Sitteri voi olla turhake tai tarpeellinen, riippuu täysin et viihtyykö vauva siinä vai ei 😅 Mulla kokemusta kummastakin. Jos vauva viihtyy siinä, ni se on iso arjen helpotus ku voi laittaa pyykkejä tai käydä suihkussa, mutta jos vauva vaan itkee siinä, ni se on turhake.

Mulla tänään 24+0 ja huomenna vihdoin se kela-neuvola. 🥰

• Rakkaus
Reactions: Minni__
Apua, me ei olla hankittu yhtään mitään eikä oo käyny edes mielessä 😄 tosin me saadaan hoitopöydät, sitterit, turvakaukalot ja todella paljon vaatteita ja muita tarvikkeita suoraan suvusta/kavereilta, kattoo sit mitä puuttuu.

Tässä ollaan nyt lähinnä kela-hommia, duunipaikan käytäntöjä ja vauvavakuutusta setvitty, lisäksi itselläkin oli hempat romahtaneet lokakuulta 30 yksikköä niin lisärauta otettu käyttöön, ilmankos oli vähän nuupahtanut olo.

Ollaan myös nimivaihtoehtoja käyty jo läpi ja yksi kolahti molemmille, se on ollut nyt jo käytössä kotioloissa. Katsotaan sitten syntymän jälkeen näyttääkö hän siltä että nimi sopii vai meneekö vielä vaihtoon. Jaksamisia kaikille!

• Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Msrko31 ja Minni__
Ensimmäisen lapsen kanssa nuo hankinnat on kyllä haastavampia, kun ei tiedä mikä toimii itselle ja mikä sopii vauvalle. Onneks niitä ehtii tekemään kyllä sitten vaikka vauva on jo syntynyt.

Saatiin joululahjaksi kantoliina, ikinä en ole sellaista kokeillut. Kantoreppu oli kyllä molemmilla sisaruksilla. Sittereitä on ollu useampi erilainen testissä, yks oli liian makaava, yhden esikoinen melkein keinui nurin, joten on niissä eroja. Baby Björn oli meille paras ja siinä vauva viihtyi.

Imetystyynystä tykkäsin paljon ja mulla se helpotti asentoa. Etenkin kun ensimmäinen kuukausi oli vauva syömässä ihan koko ajan.

Minustakin on kätevää, kun vauvan vaatteet ja hoitotarvikkeet on lähellä pesupistettä. Varsinaista hoitopöytä en ole hankkinut, mutta hoitoalusta kodinhoitohuoneessa. Keskellä yötä on täytynyt sisarusten kohdalla vaihtaa vaippa tosi harvoin, sen oon sit hoitanut vaan sängyssä nopsaa.

Kirpparilta löytyi äitiyspakkauksen makuupussi ja hyvä määrä 50/56 vaatteita. Lakanoita ja vauvan pyyhkeet on vielä hankintalistalla. Vaunuja etsitään torista, mutta niillä ei ole niin kiire vielä.

Hemoglobiini täälläkin tipahtanut tosi alas. Aloitin Sideral rautavalmisteen ja toivon, että se sopii. Maltofer tai se halpis, minkä sain neuvolasta, aiheuttaa vatsaongelmia.

Ens viikolle lupasivat HR:sta isompien pomojen päätöksen saanko myöhentää raskausvapaan aloitusta vai en. Jos tulee kielteinen päätös, niin sit täytyykin anoa vapaa nopeasti, että ehtii määräaikaan.

Oon nyt pari viikkoa pitänyt jotain epämääräistä flunssaa yllä. Kurkussa tuntuu kiertävän joku räkämälli näin suoraan sanottuna, eikä se tule millään ylös. Etenkin iltaisin kun olisi aika käydä nukkumaan niin häiritsee kovastikkin. Tuntuu et ei saa henkee ja iskee jo hätä kun ei tunnu nielemälläkään menevän alas. Olen kyllä yrittänyt juoda kuumaa juotavaa ja vettä, mutta mälli ei vain häviä. Niistäminen käy olemaan loppu, välillä tuli keltaisenvihreää räkää, mut nyt sekin käy olemaan loppu. Yskinyt en ole ollenkaan, joten miten ihmeessä saan oloni helpottumaan? Hain apteekista bonjestaa ja kysyin apteekkarilta limaa irrottavaa, hänellä ei tuntunut olevan mitään käsitystä.asiasta, mitä raskaana oleva voisi edes yrittää harkita. Sain vastauksen et salmiakki irrottaa limaa, johon totesin et sehän on muutenkin kiellettyä. Ehdotti hunajaa, kokeiltu on eikä oo ku hetken apu. Sit vielä jatkoi et suklaa olisi hyvä vaihtoehto. Tuumasin et kai sitä on sit kokeiltava, mut sit jatkoi et sithän sinulle tulee painonhallinta ongelmat. En saanut apteekista apua. Onko kenelläkääm ajatusta miten voisin saada liman pois kiusaamasta? Montaa viikkoa ei tätä jaksaisi, olo ois muuten normaali, mut se mälli kiusaa. Saunassa olo on helpottunut, vesihöyryn hengitys, mut sekään ei ole vielä tuonut täyttä helpotusta.

Maanantaina olisi meille tulossa Tirpan tavarat. Tilasin kotiinkuljetettuna ja yllätyksekseni postnordin toimitus aikoihin ei voi vaikuttaa. Harvemmin olen heidän asiakkaana ollut, mutta nyt kun tulee isoja tavaroita niin todettiin et helpompi tilata kotiin kannettava, joten maksoin palvelusta 14,90€. Toimitus aika on klo 8-16 välillä, ovelle eivät jätä jos ketään ei ole kotona. Upeaa, jos näin käy et käyvät siihen aikaa kun kumpikaan ei ole kotona niin vievät lähimpään noutopisteeseen. Minä joka maksoin kotitoimituksesta. Soitin asiakaspalveluun asiasta ja sanoi ettei hän voi vaikuttaa toimitus aikoihin, heillä on toki rajansa minkä kokoisia voivat viedä haku paikalle. Valitettavasti kaikki täyttävät pakettien standartit, kuulema paketin max pituus on 150 ja paino 30kg. Meille olisi lähetys pakattu 5 eri pakettiin ja koot vaihtelevat 72 ja 144 cm väliltä ja paketeilla on paksuutta 7-29 cm. Painoa löytyy kevyimillään 4,2kg ja painavimmillaan 19,3 kg. Saa nähdä millainen show saadaan aikaan. Puoliso oli joulun aikaa jotain tilannut Tanskasta ja kyseinen firma oli sen ovelle toimittanut. Kun ketään ei ollut kotona niin oli vain saanut lopulta ilmoituksen et ole noutanut pakettia noutopisteeltä ja paketti on lähetetty takaisin. Hän ei saanut missään vaiheessa viestiä et paketti olisi noutopisteeltä noudettavissa. Jännitys tiivistyy mihin Tirpan tavarat lopulta päätyvät saadaanko niitä.

Oon nyt viikon syöny joka toinen päivä rautavalmistetta ja olo on huomattavasti kohentunut. Bonjestaa oon vastaavasti viikon verran syönyt vain aamuisin kun siitä pitäisi päästä eroon. Jalan suonikohjukainen näyttää hurjalta ja muutama yönä aiheuttanut kivuliaita suonen vetoja. Tänään 23 + 1

Onko kukaan jo laittanut kelalle hakemuksia?

Vai että yhdestä suklaasta painonhallintaongelmia 😂 höpshöps. Siitä vaan, jos se voisi auttaa! Itsehän herkuttele aika useinkin. 😌

En ole laittanut kela-hakemuksia, kun vasta helmikuussa saan tietää, että jatkuuko edes työsuhde vai ei. Määrä-aikaisuus tulossa päätökseen ja sijaistettava palaamassa äippävapaalta takas töihin. Helmi-maaliskuun vaihteessa varmaankin sitten laitan hakemuksen, kun tiedän paremmin.

Olipas pöljä kommentti tuo suklaa ja painonhallinta. Höyryhengitys voisi tosiaan auttaa, jos jaksaa vaikka keittää kattilassa vettä ja kumartua sen päälle vähäksi aikaa hengittämään. Jos laittaa jonkun pyyhkeen vielä ”teltaksi” päälle, se auttaa. Näin sain joskus itse apua ainakin. Yliopiston apteekilla muuten on hyvä chatti ja myös puh numero, mistä voi kysyä neuvoa lääkkeistä, joten ehkä semmoisestakin voisi saada vinkin sopivasta lääkkeestä, jos lähiapteekki ei osannut sanoa.

Nuo pakettien toimitukset on kyllä mystisiä välillä, pidetään peukkuja ettei menisi toimitus ohi! Meilläkään ei ole kelahakemuksia vielä laitettu, koitetaan huomenna jaksaa perehtyä niihin. Haluaisin äitiyspakkauksen saada tilattua <3

Voi ei mitä kaikkea noiden pakettien toimitusten kanssa saakin säätää. Toivottavasti saatte kaiken kotiin niin, että joku on vastaanottamassa. Joistakin firmoista on soitettu samana päivänä, että oletteko kotona klo 12 tai 15, mut en nyt muista oliko posti vai joku muu.

Mulla kertyi limaa kurkkuun tosi pitkään joulukuun korona/flunssan jälkeen. Nenäkannu huuhtelu ja suolavedellä kurlaaminen auttoi kaikkein parhaiten.

Oon nyt pari viikkoa pitänyt jotain epämääräistä flunssaa yllä. Kurkussa tuntuu kiertävän joku räkämälli näin suoraan sanottuna, eikä se tule millään ylös. Etenkin iltaisin kun olisi aika käydä nukkumaan niin häiritsee kovastikkin. Tuntuu et ei saa henkee ja iskee jo hätä kun ei tunnu nielemälläkään menevän alas. Olen kyllä yrittänyt juoda kuumaa juotavaa ja vettä, mutta mälli ei vain häviä. Niistäminen käy olemaan loppu, välillä tuli keltaisenvihreää räkää, mut nyt sekin käy olemaan loppu. Yskinyt en ole ollenkaan, joten miten ihmeessä saan oloni helpottumaan? Hain apteekista bonjestaa ja kysyin apteekkarilta limaa irrottavaa, hänellä ei tuntunut olevan mitään käsitystä.asiasta, mitä raskaana oleva voisi edes yrittää harkita. Sain vastauksen et salmiakki irrottaa limaa, johon totesin et sehän on muutenkin kiellettyä. Ehdotti hunajaa, kokeiltu on eikä oo ku hetken apu. Sit vielä jatkoi et suklaa olisi hyvä vaihtoehto. Tuumasin et kai sitä on sit kokeiltava, mut sit jatkoi et sithän sinulle tulee painonhallinta ongelmat. En saanut apteekista apua. Onko kenelläkääm ajatusta miten voisin saada liman pois kiusaamasta? Montaa viikkoa ei tätä jaksaisi, olo ois muuten normaali, mut se mälli kiusaa. Saunassa olo on helpottunut, vesihöyryn hengitys, mut sekään ei ole vielä tuonut täyttä helpotusta.

Maanantaina olisi meille tulossa Tirpan tavarat. Tilasin kotiinkuljetettuna ja yllätyksekseni postnordin toimitus aikoihin ei voi vaikuttaa. Harvemmin olen heidän asiakkaana ollut, mutta nyt kun tulee isoja tavaroita niin todettiin et helpompi tilata kotiin kannettava, joten maksoin palvelusta 14,90€. Toimitus aika on klo 8-16 välillä, ovelle eivät jätä jos ketään ei ole kotona. Upeaa, jos näin käy et käyvät siihen aikaa kun kumpikaan ei ole kotona niin vievät lähimpään noutopisteeseen. Minä joka maksoin kotitoimituksesta. Soitin asiakaspalveluun asiasta ja sanoi ettei hän voi vaikuttaa toimitus aikoihin, heillä on toki rajansa minkä kokoisia voivat viedä haku paikalle. Valitettavasti kaikki täyttävät pakettien standartit, kuulema paketin max pituus on 150 ja paino 30kg. Meille olisi lähetys pakattu 5 eri pakettiin ja koot vaihtelevat 72 ja 144 cm väliltä ja paketeilla on paksuutta 7-29 cm. Painoa löytyy kevyimillään 4,2kg ja painavimmillaan 19,3 kg. Saa nähdä millainen show saadaan aikaan. Puoliso oli joulun aikaa jotain tilannut Tanskasta ja kyseinen firma oli sen ovelle toimittanut. Kun ketään ei ollut kotona niin oli vain saanut lopulta ilmoituksen et ole noutanut pakettia noutopisteeltä ja paketti on lähetetty takaisin. Hän ei saanut missään vaiheessa viestiä et paketti olisi noutopisteeltä noudettavissa. Jännitys tiivistyy mihin Tirpan tavarat lopulta päätyvät saadaanko niitä.

Oon nyt viikon syöny joka toinen päivä rautavalmistetta ja olo on huomattavasti kohentunut. Bonjestaa oon vastaavasti viikon verran syönyt vain aamuisin kun siitä pitäisi päästä eroon. Jalan suonikohjukainen näyttää hurjalta ja muutama yönä aiheuttanut kivuliaita suonen vetoja. Tänään 23 + 1

Onko kukaan jo laittanut kelalle hakemuksia?
Käy lääkörissä ja pyydä Nasonex resepti. Se on kortisonisuihke joka sopii myös raskaanaoleville (toki ei varmasti huvikseen anneta mut jos ei muut metodit auta ja olo on tukala niin pakkohan on jtn tehdä). Tai sitten käyt tarkistaa pitääkö poskiontelot punkteerata. Mulla on auttanut tuo Nasonex limaisuuteen kun kortisoni kuivattaa limakalvoja jos on kova flunssa.

Tervehdys kaikille pitkästä aikaa! Mulla on ollut tosi kiireistä töissä ja päälle vielä opiskelu & perhe arki niin on jäänyt puhelimella olo vähäiseksi. Ensi viikon jälkeen pitäis töissä vähän helpottaa. Kropassa kyllä iltaisin tuntee, että on ollu koko päivän liikkeellä. Onneksi mitään huolestuttavia kipuja tai supistuksia ei oo kuitenkaan ollut.

Me saatiin äitiyspakkauskin jo kotiin asti, mutten oo ehtinyt avata sitä. Huomenna varmaan töiden jälkeen pyhitän sille muutaman hetken ja käyn rauhassa läpi.
Oon myös luvannut pomolle hakea tammikuun loppuun mennessä vapaita eli varmaan huomenna pitää perehtyä Kelan sivuihin ja laittaa hakemukset. Saan onneksi myös työpaikan hakemukset tehtyä sähköisesti työkoneelta kotona, niin ehdin vaikka viikonloppuna. Alle 3kk äitiyslomaan kuitenkin kun ajattelin silloin tokan pääsiäisviikon päätteeksi jäädä. 🥹🥹

Mä löysin paikalliselta Facebook kirppikseltä myös pinnasängyn, joku antoi ilmaiseksi ja tilasin sille tilataksin noutamaan kun meillä ei oo autoa. 17e maksoi kyyti Eli halvalla lähti ja kivan näköinen sänky. 🤩 Tuolla se nyt makkarissa odottaa paloina kasaamistaan.

Jos sulla Heltsuli on vielä limaongelmaa, niin oon Minnin kanssa samalla linjalla, että kannattaa kiinnittää nenään huomiota, koska sieltä valuu nieluun. Nenäkannu on hyvä ja niitä apteekin avaavia suihkeita voi myös käyttää ohjeen mukaan. Ne kuivattaa limakalvoja, ni ei sit valu sinne nieluunkaan mitään. Mulla oli sen mykoplasman takia pitkään sama ongelma ja pahimpina aikoina auttoi just toi nenäkannu + suihke että pystyin illalla menemään nukkumaan.

Mitäs muuten Heltsuli teidän paketeille kävi, löysikö ne ovelle? 😀

Täällä tänään 25+1 🥰

• Rakkaus
Hyvä tuuri pinnasängyn kanssa #12! Olen myös huomannut, että tosi paljon on edullisia tai jopa ilmaisia tarjolla, jos vaan saa järkättyä noudon. Minullekin toinen työkaveri tarjosi sänkyä ja toinen paljon kaikkia muita tarvikkeita ja vaatteita, varmaan laittavat vielä kuvia niin saadaan hakea.

Ei saatu puolison kanssa viime viikolla aikaiseksi vielä katsoa kelan hakemuksia, mutta onneksi ehtii vielä. Töissä on ollut aika stressaavaa ja esitinkin toiveen, ettei mielellään tarvitsisi uusiin pitkiin projekteihin lähteä enää mukaan, kun ei niissä ehdi olla kuin vähän aikaa. Toistaiseksi esihenkilö ei paljoa ole tästä toiveesta välittänyt 🙄 odotan tämän työsekoilun takia vapaata jo tosi paljon, vaikka sitten onkin tietty erilaista hommaa paljon tiedossa!

Mukavaa viikonloppua kaikille, itse lähdin tuulettumaan maalle vanhempien luokse ja mielenkiinnolla odotan, mitä vauvan tarvikkeita äiti oikein on ostanut meille 😅 pientä innostusta on havaittavissa, kun ensimmäinen lapsenlapsi kyseessä. Kaivellaan varmaan myös minun ja sisarusten vanhat tavarat esille ja valkataan niistä sopivat käyttöön!

Hello!
Täällä 24+5 menossa ja tänään oli sokerirasituksen vuoro. Siinähän se meni, terveyskeskuksen tuolit on epämukavia 😄

Saatiin myös vauvavakuutus otettua (meillä nyt Ifiltä), täytin kela-lomakkeen ja hoidin infot työpaikalle eli paperisota pitäis nyt olla hoidossa. Muuten tuntuu että aika matelee ja olo on välillä tosi epämukava, kun päivittäin närästää. Koen edelleen tunteita et mihin sitä on tässä ryhdytty, mutta kai se on normaalia ajatusprosessia ja henkistä valmistautumista.

Vauva pitää melkoisia sambakarnevaaleja joka päivä, joskus potkii jo niin kovaa että maha hytkyy mukana 😳

• Rakkaus
Ihania kuulumisia! 🤗 Täällä tehtiin myös juuri äitiyspakkaus ja vanhempainvapaahakemukset valmiiksi ja töissäkin infottu milloin lähden ”lomille”. Nyt on alettu myös aktiivisemmin katsoa vauvatarvikkeita ja aletaan niitä hiljalleen hommaamaan 😊 vauveli liikkuu superpaljon ja näyttää jonkunlainen rytmikin olevan kun herättää minut aina neljältä aamuyöstä ja varmaan tekee jotain kuperkeikkoja…. 😂 siinä ei hirveösti kyllä nukuta. Kovempia liikkeitä odotellessa 🥰 olo on ollut viimeaikoina kyllä tosi hyvä, ei voi valittaa oikein mistään. Edelleen voi salilla käydä ja liikkua mikä on kyllä
Tosi mahtavaa. Saa olla kiitollinen kun moni muu joutuu kärsimään kivuista ja vaivoista raskauden aikana 😞

Hei. Tuntuu ihan hurjalta, että jään pois töistä jo kahden kuukauden kuluttua. Oon pari viikkoa taistellut pääluottamusmiehen kanssa kaupungin HR:ään loman aloituksesta myöhemmin. Ei auttanut mikään ja tuli liian kiire, anomukset tein perjantaina ja viimeinen työpäivä on 3.4. Ovat ottaneet sen linjan, että mennään vanhalla systeemillä eli kaikki jää 30 päivää ennen eikä kukaan sovi oman esimiehen kanssa muusta.

Esimiehen pyynnöstä kerroin viime viikolla kokouksessa, että jään perhevapaille huhtikuussa ja mun hallinnon työtehtävät olis tarjolla jollekin.

Rautakuurin ansioista alkaa taas olla voimia touhuta, mutta nyt sen on vienyt kaikki muu paitsi vauvan hankinnat. Isompien lasten tarpeet, koulu ja harrastukset on nyt olleet etusijalla.

Heippa!
Kurkun lima helpotti, vaikkakin häiritsi pitkään. Kiitos hyvistä vinkeistä. Pakettien toimituskin onnistui lopulta, ei alkuperäisellä toimitus päIvällä, mut saatiinpa kotia ne. Eihän ne ois mahtuneet mun pieneen autoon ja ovathan osa raskaita kantaakin. Puoliso onneksi kantoi ne sit yläkertaa. Eilen kasattiin sänky ja voin todeta et paperia on ohjeissa säästetty. Kaikki kasaus vaiheet oli yhdessä samassa kuvassa. Olin hetken et mitenköhän lähtisi liikkeelle, mut saatiin sänky kasaan. Hintaan sisältyi patja ja pussilakana sekä tyynyliina. Voi kun ne on pieniä. Sängyn saa muutettua sitten ajallaan juniori sängyksi. Tänään ois hoitopöydän vuoro, saa nähdä millainen ohje siihen on. Sain työkaverilta muutaman harson ja vauvapyyhkeitä, outoa et säästänyt 16 vuotta, mut nyt raaski luopua. Niin ja patjan suojan antoi myös. Mitään muuta ei kyllä mistään saada vaan kaikki on itse hankittava. Toisaalta suurimmat hankinnat ollaan jo tehty. Eilen löytyi unipussi kirpparilta. Näytti monessa pöydässä oleva kela paketin haalari myynnissä.

Onneksi ilmoitin hyvissä ajoissa koska jään vapaille ja mihin väliin tulee loma. Lomani on vahvistettu. Käytäntöihin on tullut varmaan tämän viikon aikana muutoksia. Enään saisi jättää seuraavan vuoden puolelle vain 4 lomapäivää roikkumaan. Joten lomat olisi uuden ohjeistuksen mukaan pitänyt pitää ennen äitiysvapaata, jotain hyvää kun ilmoitin päivät ripeästi niin saan pitää lomani ensi vuonna. Näin saatiin pelattua puolisolle vanhempainvapaa päiviä kun itse olen vuosilomalla.

Ensi viikolla olisi sokerirasitus. Heräsikin kysymys, saako hampaat pestä normaalisti tahnalla vai mahtaako vaikuttaa tulokseen? Samalla otetaan verikokeita sen matalan hemoglobiinin vuoksi. Uskaltauduin varaamaan hammaslääkäri ajan kun yks hammas on oikutellut, mut sekin meni vasta maaliskuun loppuun. Kerroin puhelun yhteydessä et aiemmin en oo uskaltanut yhteyttä ottaa kun on ollut pahoinvointia. Bonjestaa olen vähentänyt, nyt varmaan menen ensi viikon vielä joka toinen päivä aamu nappi ja sit se saa loppua.

Aika tuntuu taas matelevan. Viikkoja ois nyt 24+2. Toisaalta työpäiviä on jäljellä 41. Miten vauvan vaatteet pestään, eli käytänkö normaalisti pyykkipulveria ja vauvan pyykille tarkoitettua huuhteluainetta vai miten etenen? Voisi käydä pesemään vaatteita paikoilleen.

Heippa!
Kurkun lima helpotti, vaikkakin häiritsi pitkään. Kiitos hyvistä vinkeistä. Pakettien toimituskin onnistui lopulta, ei alkuperäisellä toimitus päIvällä, mut saatiinpa kotia ne. Eihän ne ois mahtuneet mun pieneen autoon ja ovathan osa raskaita kantaakin. Puoliso onneksi kantoi ne sit yläkertaa. Eilen kasattiin sänky ja voin todeta et paperia on ohjeissa säästetty. Kaikki kasaus vaiheet oli yhdessä samassa kuvassa. Olin hetken et mitenköhän lähtisi liikkeelle, mut saatiin sänky kasaan. Hintaan sisältyi patja ja pussilakana sekä tyynyliina. Voi kun ne on pieniä. Sängyn saa muutettua sitten ajallaan juniori sängyksi. Tänään ois hoitopöydän vuoro, saa nähdä millainen ohje siihen on. Sain työkaverilta muutaman harson ja vauvapyyhkeitä, outoa et säästänyt 16 vuotta, mut nyt raaski luopua. Niin ja patjan suojan antoi myös. Mitään muuta ei kyllä mistään saada vaan kaikki on itse hankittava. Toisaalta suurimmat hankinnat ollaan jo tehty. Eilen löytyi unipussi kirpparilta. Näytti monessa pöydässä oleva kela paketin haalari myynnissä.

Onneksi ilmoitin hyvissä ajoissa koska jään vapaille ja mihin väliin tulee loma. Lomani on vahvistettu. Käytäntöihin on tullut varmaan tämän viikon aikana muutoksia. Enään saisi jättää seuraavan vuoden puolelle vain 4 lomapäivää roikkumaan. Joten lomat olisi uuden ohjeistuksen mukaan pitänyt pitää ennen äitiysvapaata, jotain hyvää kun ilmoitin päivät ripeästi niin saan pitää lomani ensi vuonna. Näin saatiin pelattua puolisolle vanhempainvapaa päiviä kun itse olen vuosilomalla.

Ensi viikolla olisi sokerirasitus. Heräsikin kysymys, saako hampaat pestä normaalisti tahnalla vai mahtaako vaikuttaa tulokseen? Samalla otetaan verikokeita sen matalan hemoglobiinin vuoksi. Uskaltauduin varaamaan hammaslääkäri ajan kun yks hammas on oikutellut, mut sekin meni vasta maaliskuun loppuun. Kerroin puhelun yhteydessä et aiemmin en oo uskaltanut yhteyttä ottaa kun on ollut pahoinvointia. Bonjestaa olen vähentänyt, nyt varmaan menen ensi viikon vielä joka toinen päivä aamu nappi ja sit se saa loppua.

Aika tuntuu taas matelevan. Viikkoja ois nyt 24+2. Toisaalta työpäiviä on jäljellä 41. Miten vauvan vaatteet pestään, eli käytänkö normaalisti pyykkipulveria ja vauvan pyykille tarkoitettua huuhteluainetta vai miten etenen? Voisi käydä pesemään vaatteita paikoilleen.
Pestään ihan kuin kaikki muukin pyykki, mutta ei mielellään voimakkaasti hajustetuilla pesuaineilla. Allergiamerkityt tms. on yleensä hyviä herkälle vauvan iholle. Ja omatkin vaatteet kannattaa parin ekan kuukauden ajan pestä niillä kun vauva on paljon kosketuksissa niihin. Meillä on käytössä ekopesuaine, missä on ainoastaan tuoksuna eteerinen öljy. Se haihtuu pyykeistä kun kuivuvat. Huuhteluaine ei oo välttämätön ja esim. etikka ajaa ilman kemikaaleja saman asian.

Heltsuli, kyllä minä ainakin pesin viimeksi hampaat aamulla ihan normaalisti ja otin lääkkeet ennen sokerirasitusta, ei ollut erikseen kielletty vaan ohjeessa luki, että vettä voi juoda ja lääkkeet ottaa. Jouduin käymään kerran jo silloin aiemmilla viikoilla, kun suvussa diabetesta. Uudestaan olen menossa reilun viikon päästä!

Minä olen yleensäkin käyttänyt pyykille esim Erisanin tai LV:n pesuaineita ja teen huuhteluaineen tilalle itse pyykkietikkaa laittamalla puolen litran pulloon 4 dl etikkaa, 1 dl kylmää vettä ja muutaman tipan vapaavalintaista eteeristä tuoksuöljyä (ei pakollinen). Helppo tehdä, halpaa ja raikastaa niin pesukonetta kuin pyykkiä. Näillä ajattelin pestä vauvankin pyykit :) pesen varmaan vasta sitten, kun on saatu hänen lipasto siirrettyä oikealle paikalle ja työkaveri lupasi vielä lisää vaatetta ja tarvikkeita, jotka varmaan olisi hyvä pestä säilytyksen jäljiltä.

Oletteko minkä merkkisiä vaunuja hankkineet? Meillä olisi mahdollisesti tiedossa yhden vauvan käytössä ollut Cybexin turvakaukalo, joten rupesin tutkimaan minkä vaunujen rungon kanssa se sopii yhteen. Cybexin vaunutkin vaikuttaa ihan käteville, saa esimerkiksi kokoon yhdellä kädellä. Moni on kuitenkin suositellut Emmaljungaa. Jos oikein ymmärsin Lastentarvikeliikkeen myyjältä, turvakaukaloa ei välttämättä sitten saa kiinni vanhempiin vaunurunkoihin (jossain luki että sopii 2022 vuosimalliin ja sitä uudempiin). Mietin että se ominaisuus voisi kumminkin olla kätevä vaikka kauppareissuilla!

Yhteistyössä