Toukokuiset 2025

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Äitiyspakkauksesta, luin Kelan sivulta ja siellä o
Kävin useasti tutkimassa kelan sivua ja aina se vain odotti, viimeksi tiistaina vaikka käsittely aika oli jo ummessa. Tänään kävin taas katsomassa ja tänään siitä oli tehty päätös ja saadaan paketti, mutta kyllä siihen meni aikaa.

Joo käytiin kattomassa eurokankaan vaihtoehtoja ja heikosti oli mielekkäitä kankaita. Huoneessa on valmiina rullaverho, ei tehokas pimentäjä. Toki ”ihanat” tumman ruskeat pimennys verhot löytyvät, mut ei niin hehkeet. Huoneessa on kaksi kiskoiset verho kiskot niin olisi tarkoitus laittaa jotkut kivat eteen ja taakse voi jättää pimentävät. Puoliso kävi taivastelemaan verhojen hintoja, mut totesin ettei olla aina ostamassa et voitaisiin kyllä investoida ja kun tällä hetkellä tarjoavat sen ilmaisen ompelun niin miksei.

Ihan uskomatonta! Nimittäin toissa iltana nähtiin puolison kanssa ensimmäistä kertaa liikettä vatsassa. Olin ekalla kerralla et hetkinen näinköhän totta ja kohta muksahtI uudestaan ja puoliso huomasi saman. Tähän saakka vain tuntenut liikkeitä, mut ekan kerran näin konkreettisesti jotain.

@Kevätlintu Onneksi ei käynyt pahemmin! Itse olen myös pelännyt kaatumista, vielä pysynyt pystyssä ja toisinaan tuun puolison käsikynkässä.
kiva että sait vihdoin vastaksen Kelalta! Toivotaan että minäkin ensi viikolla 😊

Mä näin liikkeet kans helmikuun alussa ekaa kertaa masun päältä. Ja muljahtelee kyllä todella hurjasti, säpsähtelen ihan 🤣 hurja ero rv 14 hipsutustuntemuksiin kun nyt tuntuu että kyynärpää tms. iskee kovaa vatsaa vasten 😄

Täällä alettiin kans tänään pyykkaamaan vauvan vaatteita. Pyykkiteline näyttää niin söpöltä nyt. 🥹

Melkein kaikki isot jutut hankittuna. Hoitopöytä ja pinnasänky on vielä hankkimatta. Alkuun otettiin nyt vaan rottinkikori, kun tiedossa muutto väliaikaiskotiin touko-syyskuun ajaksi niin sillä sit helpompi muuttaa.

Kelajuttuja en ole vielä kerennyt hakemaan. Päätin jatkaa töissä 14 pv ennen laskettuun aikaan asti. Ensi viikolla olisi tarkoitus katsoa näitä hakemuksia.

Tänään 26+0

• Rakkaus
Reactions: Minni__
Hei! Mulla on viime aikoina varsinkin ulkona pakkasella rintoja alkanut särkemään tosi paljon (reagoi kylmään) vaikka on toppavaatteet päällä. Eilen huomasin, että nänneissä on välillä kuivaa keltaiseen taittavaa mähmää. Onko tämä siis jtn ”esimaitoa”, käynnistyykö/harjoitteleeko kroppa maidontuotantoa (nyt rv25) ? 😅 suihkuttelin lämpimällä vedellä ja otin ne varovasti kynnen päällä pois. Onko tämä ok toimintatapa?

Minni, minäkin huomasin tuollaista kellertävää töhkää jo muutamia viikkoja sitten, mutta kun sitä ei oikein puhdistamisen jälkeen tullut juuri uudestaan, unohdin koko jutun ja ajattelin olisiko ollut sittenkin vain ihovoidetta/öljyä jotenkin kertyny siihen. Mutta kyllähän se voi käsittääkseni olla mahdollista, että jotain nestettä tihkuu! Putsasin samaan tyyliin kuin sinäkin eikä mitään pahaa ainakaan käynyt. Minulla on rintojen alapuolelle tullut vähän raskausarpia, joten ajattelin nyt kunnolla öljytä ja rasvata niidenkin ihoa, mahaa olen rasvaillut jo pidemmän aikaa joka päivä.

Olin viikonloppuna ystävän luona ja hänen 4 kk vauvan hoitoapuna, siinä vauvelille höpötellessä tuntui että omakin vauva mahassa innostui liikkumaan enemmän, kuin ilmoitellakseen että hei, minäkin olen täällä :D saatiin myös parit pienet vaatteet mukaan lähtiessä ja jumppapallo lainaksi.

• Rakkaus
Minni, minäkin huomasin tuollaista kellertävää töhkää jo muutamia viikkoja sitten, mutta kun sitä ei oikein puhdistamisen jälkeen tullut juuri uudestaan, unohdin koko jutun ja ajattelin olisiko ollut sittenkin vain ihovoidetta/öljyä jotenkin kertyny siihen. Mutta kyllähän se voi käsittääkseni olla mahdollista, että jotain nestettä tihkuu! Putsasin samaan tyyliin kuin sinäkin eikä mitään pahaa ainakaan käynyt. Minulla on rintojen alapuolelle tullut vähän raskausarpia, joten ajattelin nyt kunnolla öljytä ja rasvata niidenkin ihoa, mahaa olen rasvaillut jo pidemmän aikaa joka päivä.

Olin viikonloppuna ystävän luona ja hänen 4 kk vauvan hoitoapuna, siinä vauvelille höpötellessä tuntui että omakin vauva mahassa innostui liikkumaan enemmän, kuin ilmoitellakseen että hei, minäkin olen täällä saatiin myös parit pienet vaatteet mukaan lähtiessä ja jumppapallo lainaksi.
Kyllä se siis sit jotain maitoon liittyvää on! Mut ei tietenkään kannata alkaa puristelemaan 😅 jatkan samalla puhdistuslinjalla! mulla myös rintojen alle tullut punertavia raskausarpia vaikka olen öljynnyt niitäkin alusta asti. jännä että on vaikka rinnat ei mun mielestä hirveästi ole kasvaneet edes vielä.vatsassa ei onneksi vielä mitään mutta jos tulee niin otetaan nekin vastaan ja haaleneehan ne sitten 😊

Viimeinen kolmannes lähti käyntiin ja maha on selvästi kasvanut nyt hurjasti. Kenkien sitominen toppavaatteissa on jo vähän hankalaa.

Vaihteeksi flunssassa kotona. Oon tänä vuonna napannut itseeni jokaisen flunssapöpön mitä töissä on ollu tarjolla. Ja niitä on kyllä riittänyt. Selvästi raskaus vaikuttaa, kun en oo vuosiin ollu ite sairaana, vaikka räkäisten lasten kanssa pyöriikin.

Lauantaina olis lähtö talviloman viettoon ja toivon, etten tartuta muuta perhettä, että he pääsis laskettelemaan.

Myös mulla kipeytyy herkästi rinnat ulkona, jos on kova viima tai pakkanen. Neuvolassa juttelin tästä ja kätilö sanoi, että rintatulehduksen voi saada myös ennen kun imetys on alkanut ja että kannattaa ulkoillessa suojata rinnat hyvin. Mua auttoi kun neuloin semmoisen villa tuubin. Se ei ole liian kuuma kävellessä, mut antaa vähän lisälämmikettä kävelyillä.

• Rakkaus
Viimeinen kolmannes lähti käyntiin ja maha on selvästi kasvanut nyt hurjasti. Kenkien sitominen toppavaatteissa on jo vähän hankalaa.

Vaihteeksi flunssassa kotona. Oon tänä vuonna napannut itseeni jokaisen flunssapöpön mitä töissä on ollu tarjolla. Ja niitä on kyllä riittänyt. Selvästi raskaus vaikuttaa, kun en oo vuosiin ollu ite sairaana, vaikka räkäisten lasten kanssa pyöriikin.

Lauantaina olis lähtö talviloman viettoon ja toivon, etten tartuta muuta perhettä, että he pääsis laskettelemaan.

Myös mulla kipeytyy herkästi rinnat ulkona, jos on kova viima tai pakkanen. Neuvolassa juttelin tästä ja kätilö sanoi, että rintatulehduksen voi saada myös ennen kun imetys on alkanut ja että kannattaa ulkoillessa suojata rinnat hyvin. Mua auttoi kun neuloin semmoisen villa tuubin. Se ei ole liian kuuma kävellessä, mut antaa vähän lisälämmikettä kävelyillä.
Hyvä idea tuo villatuubi, täytyy itsekin neuloa/virkata! Nyt kun aurinkoiset ulkoilukelit alkaa lisääntyä niin hyvä varautua pitämään tissitkin lämpimänä 😂

Tissien paleltumiseen, siskoni neuvoi et iso kokoinen huivi on mainio kapistus. Hänellä on kevät talvesta syntynyt esikoinen joten rintojen vihlonta on ollut hurjaa.

Täällä on tänään käyty ensimmäistä kertaa lääkärin tykö ja kaikki kuulema kunnossa. Voi herran jestas kun häpyluu oli kipeä kun paineli menemään. Kivut kuulosti aivan normaaleilta. Tänään myös tuli äitiyspakkaus ja se on tutkittu läpi kotoisin. Oudoksuin mustaa väriä, yhdet housut ja oliko joku puku myös mustana.

• Tykkää
Eilen kävin kelan sivuilla ja sielä luki odotetaan työnantajaa. Sitä sit odotellessa.

Eilen alkoi jäätävä kipu pakarassa ja ilmeisesti on iskias kipu mikä vaivaa. Käveleminen on tuskaa. Saikun saantikin tuntui vaikealta, joten pyrin maanantaina hammasta purren töihin. Minä joka teen seisomatyötä. Ihan yht äkkiä alkoi, ei selkä kipua. Kauankohan on kipeänä?

vierailija
En pysty jotain syystä kirjautumaan, ni laitetaan sit näin..

Mä en oo muistanukaan edes tarkistaa Kelan sivuilta, että onko hakemuksiin tullut päätökset. No, kai ne ne kotiinkin postittaa 😀 Vois kyllä käydä katsomassa, et jos on jotain epäselvää ni ehtii korjailla. Työnantaja ainakin hyväksyi meidän järjestelmässä mun hakemukset, että ne pitäis olla ok.

Täällä on mennyt tää viikko lomaillen kuopuksen kanssa, ollaan puuhattu paljon yhdessä, käyty uimassa ja Heurekassa ja Korkeasaaressa. Tänään treffattiin mies sen töiden jälkeen kauppakeskuksessa ja käytiin pizzalla. Vähän mulla on ollut sellainen haikea olo, kun tää on viimeinen palkallinen loma ennen äippävapaata ja viimeinen loma niin, että kuopus on "ainoana" matkassa (mun esikoinenhan on jo 20v aikuinen, eikä asu kotona enää). Kohta sitten joku pieni sanelee lomailun ja arjen rytmin. 🥲

Mä kävin keskiviikkona myös äippäpolilla kontrollissa, kaikki oli hyvin ja painoarvio oli reippaan kilon. Kovasti vauva vielä pyörii masussa ympäri, jospa pikkuhiljaa alkais mieltymään raivotarjontaan 🙏🏿

Sitä ensimaitoa voi tosiaan alkaa pikkuhiljaa tulemaan, jotkut sitä ihan lypsääkin, itse en oo koskaan kokenut sille tarvetta. Mut se on just sellasta tosi rasvaista ja kellertävää.

Mulla on olo ollut edelleen aika hyvä, pissahätä vaivaa vaan usein ja liikkuessa joutuu hyödyntämään yleisövessat tehokkaasti 😁 Samaten yöunien laatu on selkeesti vähän heikompi ja heräilen helposti. Mut ei kipuja tms., ni hyvä näin! Tänään 28+2 🙌🏿

• Tykkää
Tänään olisi talviloman aloitus ja suunta kohti pohjoista. Vähän oli eilen pakatessa haikea fiilis, kun mun kaikki sukset jäi autotalliin. Samalla mietin, että saa nähdä miten me ens vuonna saadaan kaikki mahtumaan, kun on vaunua ja pulkkaa mukana. Samat pohdinnat lomien suhteen täälläkin, että sekin muuttuu taas erilaiseksi.

Meidän arjen iltoja ja aamuja mietin myös. Luin pitkään lapsille iltasatuja ennen nukkumaan menoa. Yhteinen iltapala, pesut ja lukeminen kulki illasta toiseen samanlaisena. Joskus se väsytti ja ärsytti, etenkin kun toinen oli iltavirkku ja toinen nukahti heti. Samoin kiireiset arkiaamut päiväkotivaiheessa. Nyt juodaan miehen kanssa aamukahvit rauhassa kahdestaan. Nuoremman näen välillä aamuisin, teinin harvemmin, kun hänen koulu alkaa vasta myöhemmin. En edes muista moneltako he minäkin päivänä pääsee koulusta.

Mun esikoinen täyttää nyt helmikuun lopussa 15 vuotta ja tuntuu, että voiko tosiaan olla niin, että se on jo noin iso. Minusta tuntui, että etenkin ikävuodet 10-15 katosi aivan silmän räpäyksessä.

Kävin eilen hakemassa baby björnin sitterin, joka löytyi sopivasti käytettynä. Enää ei puutu kun ne vaunut ja pinnasängystä. Loman jälkeen on töitä 4 viikkoa. Se tuntuu tulevan hurjan äkkiä.

Mulle tuli muuten vasta nyt viime kuussa yllätyksenä, että vanhempainvapaan rahaa ei makseta kovinkaan pitkään. Näillä näkymin tammikuussa pitäisi sitten lapsi laittaa jo päiväkotiin ja palata työelämään.

Hoito- ja lapsitukea toki voisi saada, mutta ainakin melkein itketti ja suututti neuvolassa, kun tuli ilmi kuinka vähäinen se summa on. Yhden hengen tuloilla menisi niin kitsasteluksi elämä, että ei mitään järkeä. 🙁

Tuntuu tosi kurjalta laittaa päiväkotiin jo näin pienenä, mutta näin kai se nykyään menee, kun ihan olemattomat tuet. 😢

• Tykkää
Mulle tuli muuten vasta nyt viime kuussa yllätyksenä, että vanhempainvapaan rahaa ei makseta kovinkaan pitkään. Näillä näkymin tammikuussa pitäisi sitten lapsi laittaa jo päiväkotiin ja palata työelämään.

Hoito- ja lapsitukea toki voisi saada, mutta ainakin melkein itketti ja suututti neuvolassa, kun tuli ilmi kuinka vähäinen se summa on. Yhden hengen tuloilla menisi niin kitsasteluksi elämä, että ei mitään järkeä.

Tuntuu tosi kurjalta laittaa päiväkotiin jo näin pienenä, mutta näin kai se nykyään menee, kun ihan olemattomat tuet.
Minäkin yllätyin tuosta miten lyhyt se aika on! Mut Me ollaan miehen kans valmistauduttu ja säästetty hoitovapaata varten niin sit kaikki laskut yms maksetaan sieltä ja sitten hoitovapaamaksu on sitten mulle ”palkkaa”. Ollaan leikattu sellasista tarpeettomista menoista, kivasti on rahaa saanut säästöön niin saa sit pidempään olla pois töistä. Olen varmaan 3kk hoitovapaalla, sit joko ennen tai jälkeen sen pidän vuosilomat ja sit töihin.

Mut kyl se hoitovapaa summa silti on parempi kun ei mitään! Monessa muussa maassa ei saa mitään rahaa ellet oo todella hyvässä työpaikassa joka tarjoaa. Eli suomessa silti on tosi hyvin nää järkätty.

• Tykkää
Reactions: polulla
vierailija

Hoito- ja lapsitukea toki voisi saada, mutta ainakin melkein itketti ja suututti neuvolassa, kun tuli ilmi kuinka vähäinen se summa on. Yhden hengen tuloilla menisi niin kitsasteluksi elämä, että ei mitään järkeä. 🙁

Tuntuu tosi kurjalta laittaa päiväkotiin jo näin pienenä, mutta näin kai se nykyään menee, kun ihan olemattomat tuet. 😢

vierailija

Hoito- ja lapsitukea toki voisi saada, mutta ainakin melkein itketti ja suututti neuvolassa, kun tuli ilmi kuinka vähäinen se summa on. Yhden hengen tuloilla menisi niin kitsasteluksi elämä, että ei mitään järkeä.

Tuntuu tosi kurjalta laittaa päiväkotiin jo näin pienenä, mutta näin kai se nykyään menee, kun ihan olemattomat tuet.
Yritin äsken vastata, mutta en vieläkään pääse kirjautumaan 😤 ja viesti katosi bittiavaruuteen...

Kyllä täälläkin mietityttää tukien pienuus ja se, että miten sitä selviää... Oothan muistanut tarkistaa maksaako sun kotikaupunki/-kunta kuntalisää? Monesti ainakin alle 1v lapsista maksetaan sitä.
Samoin jos asuu vuokralla, ni voi saada asumistukea kompensoimaan tulojen alentumista.

Meille ei ole edes vaihtoehto laittaa alle vuosikasta päiväkotiin, ni aiotaan sit vaan kiristellä vyötä. Töihin ilmoitin, että palaan aikaisintaan 8/2026. Haaveena on, että voisin opiskella kotona olon ohessa ja opintotuen + hoitotukien ja ehkä satunnaisen keikkailun avulla olla kotona 8/2027 asti. Sen näkee sitten et miltä vuoden päästä tuntuu, sen perusteella päätän. Jos on vaikea pärjätä, ni pakko mennä töihin...

• Tykkää
Minulla muuten tuli tällä viikolla uudestaan sitä kellertävää ainetta rintoihin yhtenä päivänä, sitten ei taas ole näkynyt. Tällä viikolla ekaa kertaa myös ilmeisesti liitoskipuja ollut kävellessä. Ja kävelylenkillä tulee kyllä nopeasti vessahätä 😅 mutta kunhan edes vähän liikkuu niin eiköhän ole hyvä.

Käytiin torikaupoilla ostamassa pinnasänky (tosi söpö 80-luvun aarre, varmasti laadukas) ja ostin myös parilla kympillä kassillisen tavaraa: pikku lakanoita, kosteussuojia, pari petaria pinnikseen, pari harsoa sekä vielä leikkimaton! Äitiyspakkauskin tuli tällä viikolla ❤

Meillä puoliso antaa minulle jonkin verran päiviä vanhempainvapaistaan ja aion pitää myös hoitovapaata (täällä saa kuntalisän alle 1v hoidosta) sekä sitten vuosilomia ennen töihinpaluuta. Näin voisin mennä töihin joskus syys-lokakuussa 2026 ja puoliso pitää sitten omia vanhempainvapaitaan loppuvuoden. Sovittiin myös, että puoliso hoitaa sitten hoitovapaan aikana isomman osan menoista, kuten asuminen, ruoka yms. Itsekin silti yllätyin, miten vähälle ajalle vanhempainvapaata lopulta on ja miten pieni hoitovapaan korvaus, ei tosiaan riitä monellakaan elämiseen, ellei ole toisen tuloista apua.

• Tykkää
vierailija
Eilen kävin kelan sivuilla ja sielä luki odotetaan työnantajaa. Sitä sit odotellessa.

Eilen alkoi jäätävä kipu pakarassa ja ilmeisesti on iskias kipu mikä vaivaa. Käveleminen on tuskaa. Saikun saantikin tuntui vaikealta, joten pyrin maanantaina hammasta purren töihin. Minä joka teen seisomatyötä. Ihan yht äkkiä alkoi, ei selkä kipua. Kauankohan on kipeänä?
mulla oli kans sama vaiva, kesti reilun viikon. Kävin osteopaatilla, sen jälkeen oli pari päivää aivan sairas kipu mut sit helpotti ja nyt on kivuton!

• Tykkää
mulla oli kans sama vaiva, kesti reilun viikon. Kävin osteopaatilla, sen jälkeen oli pari päivää aivan sairas kipu mut sit helpotti ja nyt on kivuton!
Täälöä vähän samaa vaivaa. Saako kysyä mitä osteopaatilla tehtiin? Oon ite käynyt äitiysfyssarilla ja hieronnassa tehnyt harjoitteita mut ei oikein auta. Jos on jalkeilla pitkään niin tuntuu et jalka menee melkein alta kun vihloo vietävästi!

Oletko varma, että vanhempainvapaa loppuu jo tammikuussa? 🧐 Itse hain nyt sen oman osuuden vanhempainvapaasta eli 6.5. - 31.12.. Sitten vauvan syntymän jälkeen mies luovuttaa mulle mitä pystyy niin voin jatkaa vapaata 18.3. asti. Sen jälkeenkin mies voisi olla vielä muutaman kuukauden vanhempainvapaalla eli lapsi menisi n. vuoden ikäisenä päiväkotiin.

Sitä osuutta minkä mies (mahdollisesti) luovuttaa vanhempainvapaastaan sinulle voi hakea vasta syntymän jälkeen 😊

Muistelen, että päiväkotiin vauvan saa laittaa vasta 9kk ikäisenä 😊

vierailija
Täälöä vähän samaa vaivaa. Saako kysyä mitä osteopaatilla tehtiin? Oon ite käynyt äitiysfyssarilla ja hieronnassa tehnyt harjoitteita mut ei oikein auta. Jos on jalkeilla pitkään niin tuntuu et jalka menee melkein alta kun vihloo vietävästi!
osteopaatti avasi selästä pari lukkoa ja sit hieroi piriformis lihasta. Venyttely auttoi kun pahin kipu alkoi helpottaa. Söin myös paratabsia ja hinkkasin perskindolia persaukseen. :)

• Rakkaus
Oletko varma, että vanhempainvapaa loppuu jo tammikuussa? Itse hain nyt sen oman osuuden vanhempainvapaasta eli 6.5. - 31.12.. Sitten vauvan syntymän jälkeen mies luovuttaa mulle mitä pystyy niin voin jatkaa vapaata 18.3. asti. Sen jälkeenkin mies voisi olla vielä muutaman kuukauden vanhempainvapaalla eli lapsi menisi n. vuoden ikäisenä päiväkotiin.

Sitä osuutta minkä mies (mahdollisesti) luovuttaa vanhempainvapaastaan sinulle voi hakea vasta syntymän jälkeen

Muistelen, että päiväkotiin vauvan saa laittaa vasta 9kk ikäisenä
No nyt en oo enää varma ymmärränkö tätä ollenkaan. 🤣 Me ymmärrettiin, että, kun hain nyt, niin hain sen maksimin (oliko just se 160pv) niin että siitä voin halutessani luovuttaa sen 63 miehelle. Mutta siis meneekö se kuitenkin nyt näin, että hänkin voi hakea 160 päivää? Eli hän voisi jäädä tammikuussa 160:ksi päiväksi vapaalle? Täähän olisi ihanaa, kun hän niin kovasti haluaa.☺

Mä vielä neuvolasta tätä kysyin 3 kertaa niin sain sellaisen kuvan että tammikuussa päättyisi vapaat molempien osalta ja että sen 63 päivää mä voin luovuttaa omista. Äh, sekavaa!

No nyt en oo enää varma ymmärränkö tätä ollenkaan. 🤣 Me ymmärrettiin, että, kun hain nyt, niin hain sen maksimin (oliko just se 160pv) niin että siitä voin halutessani luovuttaa sen 63 miehelle. Mutta siis meneekö se kuitenkin nyt näin, että hänkin voi hakea 160 päivää? Eli hän voisi jäädä tammikuussa 160:ksi päiväksi vapaalle? Täähän olisi ihanaa, kun hän niin kovasti haluaa.☺

Mä vielä neuvolasta tätä kysyin 3 kertaa niin sain sellaisen kuvan että tammikuussa päättyisi vapaat molempien osalta ja että sen 63 päivää mä voin luovuttaa omista. Äh, sekavaa!
Siellä on neuvola kyllä ollut vähän hakoteillä 😅 Siis molemmat saa olla sen 160 päivää ja siitä omasta voi halutessaan luovuttaa puolisolle 63 päivää. Voitte siis olla joko

Sinä 160pv JA puoliso 160pv
tai
Sinä 223pv (160pv+63pv) JA puoliso 97pv (160pv-63pv)

Toki voi luovuttaa myös toisin päin ja myös alle tuon 63pv. Mut jos kaikki mahdolliset vanhempainvapaat käyttää niin lapsi on n. 1v kun vapaat loppuu 😊 Ja tietty jos puoliso on alussa sen 18pv vanhempainvapaalla sinun kanssa samaan aikaan niin se vähennetään hänen määrästä.

Meillä siis minä olen vanhempainvapaalla (tai tässä mukana myös raskausraha) 6.5. - 31.12. ja mies voisi olla 1.1. - 23.6. (tässä huomioitu se, että on sen 3vko kotona minun kanssa kun vauva syntyy).

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää

Yhteistyössä