Toukokuiset 2025

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Ah ihanaa kiitos kun avasit tätä! ❤

Näin olin alunperin ymmärtänytkin (ennen kelaneuvolaa), mutta siellä th sotki pahemman kerran ymmärrykseni ja sen jälkeen olen ollut siinä ymmärryksessä ettei vapaata olekaan sen vuoden verran. 😅

Helpottunut olo taas!

Ah ihanaa kiitos kun avasit tätä!

Näin olin alunperin ymmärtänytkin (ennen kelaneuvolaa), mutta siellä th sotki pahemman kerran ymmärrykseni ja sen jälkeen olen ollut siinä ymmärryksessä ettei vapaata olekaan sen vuoden verran.

Helpottunut olo taas!
Joo tää uus systeemi jakaa sen vuoden oletuksena vanhemmille puoliks! 😊joustava malli!

• Tykkää
Reactions: polulla
Mistä tuon kotikaupunki/-kunta kuntalisää voi tarkistaa? Yritin taannoin etsiä, mut en osannut. Puoliso kyseli sen perään.

Meilläkin oli puhe ettei alle vuoden ikäistä hoitoon. Jään huhtikuussa muutamaksi viikoksi lomalle, josta siirryn äippävapaalle ja jatkan vanhempain vapaalle. Tällä hetkellä olen hakenut 160 päivän edestä ja kun lapsi syntyy niin puoliso ilmoittaa kelaa lahjoittavansa minulle vielä 63 päivää. Nämä kaikki 223 päivää olen jo ilmoittanut työnantajalle ja hän on ne järjestelmää kirjannut. Näiden päivien jälkeen pidän vuosilomani, eli muistaakseni eletään helmikuun loppua 2026. Puolisoni pitää vanhempain vapaita alussa sen 18 päivää minkä saa olla yhtä aikaa ja pian hän jo jääkin siitä sitten 4 viikon kesälomalle. Puolisolleni jää mahdollisuus pitää vanhempainvapaitansa helmi-maaliskuussa 2026 kun olen vuosilomillani. Todennäköisesti siirryn vuosilomani jälkeen kotihoidontuelle. Näin ollaan suunniteltu, mut nähtäväksi jää meneekö lopulta näin. Puolisolta jää näillä näkymin käyttämättä vanhempainvapaita. Minun työantaja ei anna puolittaa vanhempainvapaita, eli emme voi tehdä niin et pitäisin eka esim. 160 ja puoliso pitäisi välissä 71, ja jatkaisin vielä 63. Vaan jos palaan töihin niin sen jälkeen en voi enään kuulema pitää vanhempainvapaita. Miten meinasimme mahdollistaa minun kotona olon? Koska tulen olemaan paljon kotona vauvelin kanssa niin menotkin pienenevät. Luovutaan minun autosta, joten siitä saadaan jo säästöä. Ei vakuutus maksuja yms. Ei woltata tai foodoroida, ihan koti ruokaa. Ei uusia vaatteita. Ei reissuja. Kai niistäkin säästöjä saa? Itseäni vain huolettaa miten pystyn maksamaan lainan puoliskon, siihen ei ole laskettu aikoinaan jos jään töistä pois. Se oli suunniteltu kunnianhimoiselle maksu pohjalle. Taitaa mennä jatkossa kaikki mitä saan niin lainan lyhennykseen vain. Toki en tiedä lainkaan paljonko rahaa saan missäkin vaiheessa, mutta jos noin 1000€ kuussa saisin niin selviäisin kaikista pakollisista maksuista.

Puoliso haluaisi et lapsilisät laitettaisiin pienokaisen tilille kasvamaan, jotta hänellä olisi 18 vuotiaana pesämunaa olemassa. Näin hänen yksinhuoltaja äitinsä on hänelle aikoinaan tehnyt. Minulla on ajatus et niillä rahoilla ostetaan vaippoja ja vaatteita, mitä pieni ihminen tarvitsee. Ei minun tuloilla ole varaa enään niihin nihkaista, joten kyllä ne lapsilisät lapsen hyvinvoinnille kuuluu. Niin ja toisaalta eipä minullekkaan ole lisiä säästetty, kyllä ne on varmasti tarpeisiin mennyt.

Mistä tuon kotikaupunki/-kunta kuntalisää voi tarkistaa? Yritin taannoin etsiä, mut en osannut. Puoliso kyseli sen perään.

Meilläkin oli puhe ettei alle vuoden ikäistä hoitoon. Jään huhtikuussa muutamaksi viikoksi lomalle, josta siirryn äippävapaalle ja jatkan vanhempain vapaalle. Tällä hetkellä olen hakenut 160 päivän edestä ja kun lapsi syntyy niin puoliso ilmoittaa kelaa lahjoittavansa minulle vielä 63 päivää. Nämä kaikki 223 päivää olen jo ilmoittanut työnantajalle ja hän on ne järjestelmää kirjannut. Näiden päivien jälkeen pidän vuosilomani, eli muistaakseni eletään helmikuun loppua 2026. Puolisoni pitää vanhempain vapaita alussa sen 18 päivää minkä saa olla yhtä aikaa ja pian hän jo jääkin siitä sitten 4 viikon kesälomalle. Puolisolleni jää mahdollisuus pitää vanhempainvapaitansa helmi-maaliskuussa 2026 kun olen vuosilomillani. Todennäköisesti siirryn vuosilomani jälkeen kotihoidontuelle. Näin ollaan suunniteltu, mut nähtäväksi jää meneekö lopulta näin. Puolisolta jää näillä näkymin käyttämättä vanhempainvapaita. Minun työantaja ei anna puolittaa vanhempainvapaita, eli emme voi tehdä niin et pitäisin eka esim. 160 ja puoliso pitäisi välissä 71, ja jatkaisin vielä 63. Vaan jos palaan töihin niin sen jälkeen en voi enään kuulema pitää vanhempainvapaita. Miten meinasimme mahdollistaa minun kotona olon? Koska tulen olemaan paljon kotona vauvelin kanssa niin menotkin pienenevät. Luovutaan minun autosta, joten siitä saadaan jo säästöä. Ei vakuutus maksuja yms. Ei woltata tai foodoroida, ihan koti ruokaa. Ei uusia vaatteita. Ei reissuja. Kai niistäkin säästöjä saa? Itseäni vain huolettaa miten pystyn maksamaan lainan puoliskon, siihen ei ole laskettu aikoinaan jos jään töistä pois. Se oli suunniteltu kunnianhimoiselle maksu pohjalle. Taitaa mennä jatkossa kaikki mitä saan niin lainan lyhennykseen vain. Toki en tiedä lainkaan paljonko rahaa saan missäkin vaiheessa, mutta jos noin 1000€ kuussa saisin niin selviäisin kaikista pakollisista maksuista.

Puoliso haluaisi et lapsilisät laitettaisiin pienokaisen tilille kasvamaan, jotta hänellä olisi 18 vuotiaana pesämunaa olemassa. Näin hänen yksinhuoltaja äitinsä on hänelle aikoinaan tehnyt. Minulla on ajatus et niillä rahoilla ostetaan vaippoja ja vaatteita, mitä pieni ihminen tarvitsee. Ei minun tuloilla ole varaa enään niihin nihkaista, joten kyllä ne lapsilisät lapsen hyvinvoinnille kuuluu. Niin ja toisaalta eipä minullekkaan ole lisiä säästetty, kyllä ne on varmasti tarpeisiin mennyt.
Sen kuntalisän näkee ihan kun Kelan sivuilla laskee hoitorahan määrän laskurilla. Tai sitten oman kaupungin/kunnan sivuilta voi tarkistaa googlettamalla vaikka kaupungin nimellä + kuntalisä. Helsinki maksaa 1v asti, vielä kuopuksen aikaan maksoi 3v asti. 🥲

Oletko varma että tuo työnantajan ohjeistus on lainmukainen? En tiedä onko tullut jotain muutoksian tähän, mutta mulla on sellanen mielikuva et alle 3v:n kanssa on oikeus jäädä hoitovapaalle kyllä. Muistaakseni ainakin ennen pystyi 3 pätkään sen tekemään.

Lapsilisät meillä kyllä menneet aina elämiseen ja siihen, et lapselle on turvattu monipuolinen ruokavalio, mahdollisuus mieluisaan harrastukseen ja laadukkaat vaatteet ulkoiluun ym. Jos joskus sitten on sellainen tilanne että meillä vanhemmilla on tulot niin hyvät ettei lapsilisiä tarvita, ni ne voi ohjata lapsen säästötilille. Nyt sinne on laitettu lapsen lahjaksi saamat rahat ja välillä oon siirtänyt muutenkin jos on ollut hyvä rahatilanne.
Mut siis ihan elämiseen ne lisät on mun mielestä tarkoitettu, ei säästöiksi/sijoituksiksi.

Minäkin olin siinä käsityksessä, ettei työnantaja voi kieltää perhevapaiden pitämistä, kunhan niistä ilmoittaa ajoissa. Ja kyllä ne kannattaa suunnitella siten, ettei puolisoltakaan jäisi päiviä käyttämättä. Vanhempainvapaatahan voi pitää joustavasti siihen saakka, että lapsi on 2 v. Meillä oli ajatus, että minä menisin joskus syksyllä 2026 töihin jolloin puoliso voisi pitää oman pidemmän vapaajaksonsa 2026 loppuun saakka ja sen jälkeen pitää osan päivistään siten, että tekisi nelipäiväistä työviikkoa ja 1 pv viikosta olisi vanhempainvapaata. Niin ei tarvitse pienen sitten 2027 alussa heti mennä koko viikoksi hoitoon, varsinkin jos minäkin teen nelipäiväistä viikkoa.

Olen samaa mieltä lapsilisän käytöstä kuin #12, kyllä ne ihan lapsen menoihin kannattaa käyttää silloin kun on tarvetta ja sitten jos on tilanne, että on varaa pistää säästöön, laittaa sitten sen osuuden. Ja itse vierastan ajatusta, että vaan antaisin lapselle jonkun hurjan minun ja puolison säästämän rahasumman humputeltavaksi, kun lähtee opiskelemaan, mieluummin opettaisin itse säästämään ja tienaamaan omaa rahaa ja avustaa voi toki opiskelijaa tarpeen mukaan kuten itseänikin on autettu.

En ole varma. Mut sain ohjeistuksen etten voi vanhempainvapaita pätkiä osiksi. Toki ymmärrän, sijaista on helpompi käyttää yhteen pötkön kuin pätkityillä sopimuksilla. Kelan sivuilla kuitenkin annetaa pätkiä, mut jos se on ihan työpaikka kohtaista emt. Ollaan kuitenkin jo päätetty et pidän yhteen pötköön omat päivät ja jään sit kotihoidon tuelle kun aika koittaa. Kyllä se vielä on et 3 ikä vuoteen saakka saa olla hoitovapaalla.

Huojentavaa et olette samoilla linjoilla lapsilisien kanssa etten yksin kulje ajatuksen kanssa.

Minun mielestä tuo työnantajan sääntö voi olla laitonta, koska vanhempainvapaata on oikeus pitää kun lapsi täyttää 2v, hoitovapaalla sit kunnes täyttää 3v. Laitahan viestiä Kelaan ja kysy miten asian laita! Mut tuo uusi systeemi tuo juuri tuota joustavuutta, sehän oli ideana.

Ja lainasta, kannattaa olla pankkiin yhteydessä, lyhennysvapaata on mahdollista saaada. Meillä on asuntolaina Nordeassa ja meillä on lainaan kuuluu tietty summa jota saa käyttää lyhennysvapaaseen tms. En tosin tiedä miten se toimii kun en ole tarkemmin vielä tutustunut/ei olla käytetty, mutta sillon lainapapereita laatiessa virkailija sanoi että tätä monet hyödyntää vanhempainvapaiden aikana eli maksaa vain korkoja.

Säästäminen on aina hyvä idea. Mutta tekisin niin että laittaisin vaikka 20-40€ lapsilisästä säästöön ja loput sit vaan käyttöön. 10€ kuussakin säästöä on parempi kun ei mitään mutta tärkeää että vaippojen yms ostosta ei tule sellaista pennin laskemista(että laitatte liikaa säästöön) vaan muistaa et lapsilisät on kuitenkin kuluja ja käyttöä varten. Me luultavasti aloitetaan lapselle jonkunlainen kuukausisäästäminen mut ollaan muutenkin aina laitettu pieniä ja suurempia summia säästöön joka kuukausi. Tarkoitus on jatkaa sitä vaikka tulot laskevatkin, mikä tahansa summa säästöön on parempi kuin ei mitään 😌

• Tykkää
Reactions: polulla
Onko teillä ollut harjoitussupistuksia?

Mulla on nyt viikon sisään kolmatta kertaa ja vaikka menee ohi niin tekisi mieli ottaa kipulääkettä, kun tulee flashbackkinä kivuliaat menkkakrampit, jotka alkoi samalla tuntemuksella. 😣

Onko teillä ollut harjoitussupistuksia?

Mulla on nyt viikon sisään kolmatta kertaa ja vaikka menee ohi niin tekisi mieli ottaa kipulääkettä, kun tulee flashbackkinä kivuliaat menkkakrampit, jotka alkoi samalla tuntemuksella.
Luulen että on ollut kun on aina välillä tullut kiristävä fiilis vatsaan mutta en ole satavarma😃 eilen vähän kiristi istuessa ja hetken aikaa jopa lievästi särki mut mietin johtuuko vaan vatsalihasten venymisestä kun tuntuu et vatsa plumpsahtanut taas näkyvämmin esille.

harjoitussupistusten ei kai pitäisi aiheuttaa kipuja tai jos niin tekee niin niiden pitäs mennä nopsaa ohi? 🧐

Kelan sivuilta löytyi tosiaan laskuri, jolla näki oman kuntansa mahdollisen kuntalisän. Isompien lasten aikana vielä oli, enää ei eli sitten täytyy vain koittaa sinnitellä sillä kodinhoidontuella. Oon laittanut säästöön sitä varten tässä vuoden mittaan, mutta huolettaa kyllä se, että molemmat isommat harrastaa ja sieltä tulee isompia laskuja tasaseen tahtiin kun mitä tuo tuki on kuukaudessa. 😱

Oma työnantajani myöntää vanhempainvapaata sekä kodinhoidon tukea kaksi jaksoa per lapsi. Työnantajilla on vähän kaikenlaisia linjauksia, kuten sekin, että en saanut myöhentää äitiysvapaan aloitusta. Aloin selvittää asiaa luottamusmiehen kanssa ja hän jatkaa vielä asian parissa. Omalle kohdalla aika loppui ja vapaa oli pakko anoa. Minä olen kaupungilla töissä ja nämä heidän sääntönsä koskivat kaikkia työntekijöitä riippumatta asemasta tai työpaikasta.

Itse kun en voi pitää lomaa vanhempain vapaan ”päälle” niin palaan töihin huhtikuussa 2026 kuudeksi viikoksi ja kesäksi, Mies on tuon 6 viikkoa vanhempainvapaalla, ennen mun ”kesälomaa” ja mä jatkan sitten elokuussa kodinhoidontuella ensin jouluun ja jos rahat riittää, niin sitten toukokuuhun 2027 taas lomalle ja elokuussa sit töihin oikeasti.

Olin tänään sokerirasituksessa, vähän oli tuskainen olo sen litkun jälkeen, mutta loppuosa sujui suht hyvin.

• Tykkää
Reactions: Minni__
Minullakin on ollut tuollaista Minnin kuvaamaa kiristävää tunnetta / maha tuntuu kovettuvan hetkeksi. Ja alkaa tosiaan tuntua mahan kasvu, navan kohdalla iho tuntuu kiristävältä kun tulee ulospäin ja yksi yö kun nukuin levottomasti, käännähdin ja nousin ylös unesta jotenkin liian rajusti niin tuntui ikävästi vatsalihaksissa. Jalkoihin on myös alkanut tulla turvotusta iltaa kohti ja huomaa, että vihkisormus istuu tiukemmassa kuin yleensä :D sekin on erilaista normaaliin verrattuna, että jouduin vaihtamaan ohueamman peiton ja jättämään yösukat pois, kun on niin kuuma öisin, vaikka yleensä tarvitsen talvella lämpimän peiton ja villasukat.

• Tykkää
Minullakin on ollut tuollaista Minnin kuvaamaa kiristävää tunnetta / maha tuntuu kovettuvan hetkeksi. Ja alkaa tosiaan tuntua mahan kasvu, navan kohdalla iho tuntuu kiristävältä kun tulee ulospäin ja yksi yö kun nukuin levottomasti, käännähdin ja nousin ylös unesta jotenkin liian rajusti niin tuntui ikävästi vatsalihaksissa. Jalkoihin on myös alkanut tulla turvotusta iltaa kohti ja huomaa, että vihkisormus istuu tiukemmassa kuin yleensä sekin on erilaista normaaliin verrattuna, että jouduin vaihtamaan ohueamman peiton ja jättämään yösukat pois, kun on niin kuuma öisin, vaikka yleensä tarvitsen talvella lämpimän peiton ja villasukat.
Taitaa se napa hävitä mulla kokonaan pian kun on venymässä kovaa vauhtia 😂 ja sama täällä ton kuumuuden kanssa, tulee tosi helposti kuuma vaikka normaalisti on aina kylmä (korjattu kun laitoin vahingossa että kuuma). Tukisukat on ollut itsellä käytössä alusta asti iltaisin ja öisin kun auttaa levottomiin jalkoihin mut nekin otan jossain kohti yötä pois kun tulee kuuma 😄

Viimeksi muokattu:
Päivät on kuitenkin jo pitänyt ilmoittaa ja tuskin ne niitä enää minnekään muokkaisivatkaan. Luulen et ihan työpaikka kohtaisia käytäntöjä tai sit työnantajalla on vain vanhaa tietoa emt.

Joo, kyllä meilläkin on lainassa lyhennys vapaat kuukaudet olemassa. Maksaa vain korkoa, mutta en näe siinä mitään järkeä. Lainaan voi kuitenkin suhtautua samalla tavalla kuin vuokran maksuun, pakollinen asia mikä on kerran kuussa vain hoidettava. Itse en ole halukas maksamaan vain korkoa, vaan haluan laina osuudestani eroon. Lyhennys vapaa tulee olemaan ihan vihon viimeinen vaihtoehto. Puoliso on kyllä luvannut auttaa jos tiukkaa tekee maksujen kanssa. Tarvittaessa voin kyllä luopua omasta puolikkaastakin jos tilanne sen vaatii.

Noniin, mikä se supistus nyt oikein on? 🤔 Hämmennyin lääkäri käynnillä kun puhui et kuulostaa normaaleilta harjoitus supistuksilta. Kyllä vatsa on aina silloin tällöin mennyt kovaksi, mut oon mieltänyt sen jonkinlaiseksi jumppatuokioksi. Olin ihan puulla päähän lyöty kun lääkäristä lähdin.

Täällä nukutaan yhä edelleen kolmen peiton alla. Yhteen pussilakanaan oon sujauttanut kaksi ohuempaa täkkiä ja päällimmäisenä on vielä untuvapeitto. Koko raskauden olen näin nukkunut. Nyt kun olen saikulla (iskias, hermoperäinen) niin olen laittanut jalkojen väliin tyynyn vielä tukemaan. Kävely on tuskallista, portaikko tuntuu tosi pahalta. Epäilyttää pääsenkö vielä töihin ennen äippä vapaita. Istuminen ei koske, mut jalkojen päällä olo on vaikeaa. Tunnen itteni vaappuvaksi ankaksi. Tukisukkia käytän päivisin, toki nyt saikulla ollessa en oo käyttänyt kun en oikein ole jalkeilla. Huomannut myös kun ei ole seisoskellut niin paljon kuin yleensä niin pohkeen suonikohjukainen on muuttunut paremmaksi. Intiimi alueella on kohjukakset pysyneet.

• Tykkää
vierailija
Päivät on kuitenkin jo pitänyt ilmoittaa ja tuskin ne niitä enää minnekään muokkaisivatkaan. Luulen et ihan työpaikka kohtaisia käytäntöjä tai sit työnantajalla on vain vanhaa tietoa emt.

Joo, kyllä meilläkin on lainassa lyhennys vapaat kuukaudet olemassa. Maksaa vain korkoa, mutta en näe siinä mitään järkeä. Lainaan voi kuitenkin suhtautua samalla tavalla kuin vuokran maksuun, pakollinen asia mikä on kerran kuussa vain hoidettava. Itse en ole halukas maksamaan vain korkoa, vaan haluan laina osuudestani eroon. Lyhennys vapaa tulee olemaan ihan vihon viimeinen vaihtoehto. Puoliso on kyllä luvannut auttaa jos tiukkaa tekee maksujen kanssa. Tarvittaessa voin kyllä luopua omasta puolikkaastakin jos tilanne sen vaatii.

Noniin, mikä se supistus nyt oikein on? Hämmennyin lääkäri käynnillä kun puhui et kuulostaa normaaleilta harjoitus supistuksilta. Kyllä vatsa on aina silloin tällöin mennyt kovaksi, mut oon mieltänyt sen jonkinlaiseksi jumppatuokioksi. Olin ihan puulla päähän lyöty kun lääkäristä lähdin.

Täällä nukutaan yhä edelleen kolmen peiton alla. Yhteen pussilakanaan oon sujauttanut kaksi ohuempaa täkkiä ja päällimmäisenä on vielä untuvapeitto. Koko raskauden olen näin nukkunut. Nyt kun olen saikulla (iskias, hermoperäinen) niin olen laittanut jalkojen väliin tyynyn vielä tukemaan. Kävely on tuskallista, portaikko tuntuu tosi pahalta. Epäilyttää pääsenkö vielä töihin ennen äippä vapaita. Istuminen ei koske, mut jalkojen päällä olo on vaikeaa. Tunnen itteni vaappuvaksi ankaksi. Tukisukkia käytän päivisin, toki nyt saikulla ollessa en oo käyttänyt kun en oikein ole jalkeilla. Huomannut myös kun ei ole seisoskellut niin paljon kuin yleensä niin pohkeen suonikohjukainen on muuttunut paremmaksi. Intiimi alueella on kohjukakset pysyneet.
Ei ole mitään työpaikkakohtaisia käytöntöjä nämä perhevapaat vaan perustuvat lakiin! Otapa työpaikkanne luottamusmieheen yhteyttä, tai liittoon jos kuulut. Suoraan sanottuna kuulostaa siltä että työnantajasi kusettaa ja täysillä. Pidä puolesi!!!

• Tykkää
vierailija
Ei ole mitään työpaikkakohtaisia käytöntöjä nämä perhevapaat vaan perustuvat lakiin! Otapa työpaikkanne luottamusmieheen yhteyttä, tai liittoon jos kuulut. Suoraan sanottuna kuulostaa siltä että työnantajasi kusettaa ja täysillä. Pidä puolesi!!!
Ja lisäyksenä, 2 kk aiemmin pitää ilmoittaa vapaista joten vielä ei todellakaan olisi tarvinnut ilmoittaa kaikkia vapaita.

• Tykkää

Noniin, mikä se supistus nyt oikein on? Hämmennyin lääkäri käynnillä kun puhui et kuulostaa normaaleilta harjoitus supistuksilta. Kyllä vatsa on aina silloin tällöin mennyt kovaksi, mut oon mieltänyt sen jonkinlaiseksi jumppatuokioksi. Olin ihan puulla päähän lyöty kun lääkäristä lähdin.

Jotain työpaikkakohtaisia juttuja voi olla noissa et millon jää töistä pois (esim. Kaikki jää 30pv ennen) vai käytetäänkö ennen vanhempainvapaata esim. Vuosilomia. Mut vanhempainvapaat muuten perustuu lakiin kuten vierailijakin sanoi.

Täältä lisätietoa noista lakijutuista eli tarkistathan että menee varmasti lakien mukaan, apua saa tarvittaessa varmasti liitosta:

Vierailija olet ihan oikeassa siinä, että kaikkia vapaita ei tarvitse anoa kerralla. Pääasiassa sen 2kk ennen vapaan alkua.

Oikeus perhevapaisiin perustuu Työsopimuslakiin ja sen lisäksi työnantajaa ohjaa työehtosopimus. Mutta koska työnantajalla on lain perusteella velvollisuus kohdella kaikkia työntekijöitä tasapuolisesti on tapana laatia yhteiset pelisäännöt miten toimitaan.

Laki sanoo, että vanhempainvapaa on oikeus pitää neljässä jaksossa vähintään 12 päivää ja hoitovapaa kahdessa jaksossa.

Tietysti jos kuuluu ammattiliittoon ja tuntuu, ettei itse tiedä/on epävarma/ei luota esihenkilön sanaan niin, kannattaa ottaa luottamusmieheen yhteyttä ja selvittää nämä työelämän lakikiemurat.

• Tykkää
Onko teillä muilla ollut nenä tukossa tai muuta hengitysvaikeutta etenkin öisin? Itse olen viime aikoina heräillyt yöllä siihen, että olen ajautunut selälleni ja sitten alkaa tuntua siltä, ettei saa henkeä, kun nenä on tukkoinen ja varmaan kieli jotenkin valuu alaspäin kurkkua kohti tai jotain… olen yrittänyt virittää tyynyjä siten, että pysyisin kylkiasennossa, mutta jotenkin silti olen kääntyillyt huonoon asentoon ☹ olen kokeillut huuhtoa nenän nenäkannulla ennen nukkumaanmenoa ja laittanut yöllä herätessä suolavesisuihketta, mutta enemmän taitaa tuo nukkumisasento vaikuttaa tähän. En haluaisi itse kärsiä hapenpuutteesta yöllä saatikka altistaa vauvaa semmoiselle. Olisin halunnut kysellä asiasta neuvolassakin, mutta tietysti nyt kävi niin, että aikani siirrettiin yks kaks melkein viikolla eteenpäin 🫠

Hankin muuten apteekista tukisukat ja hyvin auttavat jalkojen turvotukseen! Eivät tunnu liian ahdistavilta päällä, mitä pelkäsin.

• Tykkää
Täällä sama! 🥲 Nenän tukkoisuus tosin alkoi jo heti syksyllä ja kestänyt tähän asti. Vedellä kostutan öisin monta kertaa ja koitan niistää. Mulla taas selälteen nukkuessa pysyy paremmin auki tai jotenkin tasaisemmin. 😅

Hankin myös tukisukat viime viikolla, kun huomasin toimistolla, että sukat kiristi melkoisesti. Kotona pidän löysiä villasukkia. 🙂

• Tykkää
Sama täällä, tukkoisuutta on ollut enemmän ja vähemmän. En oo aiemmin kuorsannut, mutta nyt kuorsaan ja herään siihen myös usein itse.

Nenä tuntuu aamulla tukkoiselta ja saa kyllä aamuisin niistää. Nukun kyljelläni semmoisen pitkulainen tyynyn kanssa. Huomaan, että tämä muuten hyvä kova sänky ei tunnu hyvältä ja kääntyilen usein ja herään siihen, että lonkkaa särkee. Viime viikolla reissussa oli pehmeä sänky ja se tuntui paremmalta.

Toistaiseksi oon säästynyt turvotukselta. Sormuksen otin pois jo joku aika sitten, mutta muuten olo ok, vaikka töissä olen pääasiassa jalkojen päällä.

Kävelylenkit on kyllä tulleet melko tuskaiseksi. Ei tunnu oikeen rennolta ja jalat menee melkein heti ihan tönköksi. Selkäkin alkaa väsyä nopeasti. Salitreeni onnistuu vielä hyvin ja pystyn tekemään crosstreinerilläkin paljon rennommin ja helpommin kun mitä kävellessä ulkona. Tekis vaan mieli ulkoilla raittiissa ilmassa tuon tukkoisuuden takia.

• Tykkää
Onpas huojentavaa kuulla että muutkin ootte tukkoisia ja kuorsaatte 😃😃 mulla on auttanut kortisonisuihke (tukkoisuus ja räkäisyys on vaivannut viime flunssan jälkeen) tukkoisuuteen mut kuorsaukseen auta mikään. En ole ikinä kuorsannut aiemmin ja itsekin välillä herään siihen että kuorsaan tai kun olen nukahtamassa. Mies ei voi nukkua enää samassa huoneessa kun korvatulppien läpi kuuluu 🥲

Hyvä kun Minni mainitsit kortisonisuihkeen, minulla oli viime kesältä allergiasuihketta jäljellä (Nasofan) ja se tuntuu auttavan tosi paljon tukkoisuuteen, kun illalla laittaa ennen nukkumaanmenoa! Varmistin myös apteekista, että sitä on ok käyttää raskaana ollessa 😊

Olen myös muuttanut työhuoneeseen, missä saan sohvalla nukkuessa tyynyt paremmin ja nukun selkä sohvan selkänojaa vasten, niin pysyy paremmin kylkiasennossa. Eikä puoliso häiriinny kääntyilystä tai kuorsauksesta 😄 Läksin nyt viikonlopuksi reissuun ja pakkasin vartalotyynyn mukaan, toivottavasti saa myös kyläpaikassa hyvin nukuttua sen ja nenäsuihkeen voimin! Puolisolle tulee kaveri kylään su, meinasi pyytää häneltä apuja huonekalujen siirtelyyn, niin saadaan työpöytä siirrettyä ja vauvan lipasto ja sänky oikeille paikoilleen ❤ hoitopöytää ei taida vauvan huoneeseen mahtua eikä meillä myöskään kylppäriin, mutta ajattelin että voitaisiin ostaa semmoinen kokoontaitettava hoitopöytä, jota voisi pitää kylppärissä suihkunurkkauksessa/siinä vierellä, ja pistää suihkun ajaksi sitten kasaan.

• Rakkaus

Hyvä kun Minni mainitsit kortisonisuihkeen, minulla oli viime kesältä allergiasuihketta jäljellä (Nasofan) ja se tuntuu auttavan tosi paljon tukkoisuuteen, kun illalla laittaa ennen nukkumaanmenoa! Varmistin myös apteekista, että sitä on ok käyttää raskaana ollessa

Olen myös muuttanut työhuoneeseen, missä saan sohvalla nukkuessa tyynyt paremmin ja nukun selkä sohvan selkänojaa vasten, niin pysyy paremmin kylkiasennossa. Eikä puoliso häiriinny kääntyilystä tai kuorsauksesta Läksin nyt viikonlopuksi reissuun ja pakkasin vartalotyynyn mukaan, toivottavasti saa myös kyläpaikassa hyvin nukuttua sen ja nenäsuihkeen voimin! Puolisolle tulee kaveri kylään su, meinasi pyytää häneltä apuja huonekalujen siirtelyyn, niin saadaan työpöytä siirrettyä ja vauvan lipasto ja sänky oikeille paikoilleen hoitopöytää ei taida vauvan huoneeseen mahtua eikä meillä myöskään kylppäriin, mutta ajattelin että voitaisiin ostaa semmoinen kokoontaitettava hoitopöytä, jota voisi pitää kylppärissä suihkunurkkauksessa/siinä vierellä, ja pistää suihkun ajaksi sitten kasaan.
Eipä mitään 😊

iik kohta nämä vauvat on täällä!

Heippa kaikille ❤ Täällä aika käytetty tehokkaasti opiskeluun aina töiden jälkeen, ni ei oo niin paljon tullu kommentoitua.

Mullakin aina välillä tulee harjoitussupistuksia, sellaisia mahan kiristymisiä/kovettumisia hetkiseksi. Tosi yksittäin ja harvakseltaan ovat tähän asti tulleet. Vauvan möngintä saattaa niitä mulla aiheuttaa tai välillä tulee kävellessä tai ihan muuten vaan ollessakin. Mut ne on tosiaan normaaleja ja kohtu vaan harjoittelee tulevaa varten. Kyllä ne synnytyssupistukset sitten erottaa kun alkavat napakoitua 🤪 😅😅

Täällä on jakseltu ihan hyvin, mutta niska-hartiaseutu on mulla aivan jumissa ja aiheuttaa huimausta ja pahaa oloa. Sitä oon yrittänyt kovasti huoltaa pois. Mulla tulee yöllä helposti keuhkoihin limaa, mut yleensä jos herään siihen, niin lisään yhden lisätyynyn pään alle ja se helpottaa. Mulla on ollut tää keuhko-ongelma (helposti tulee limaa) siitä marraskuun mykoplasma-sairastumisesta lähtien. Edelleen siis keuhkot helposti ärtyy jos on esim. pakkasta tai huonolaatuinen hengitysilma. Nyt on täällä Helsingissä selkeesti paljon katupölyä ja sen huomaa heti keuhkoissa. Nenäkannulla huuhdellessa tulee kans sellasta hiekkaista eritettä ulos 🥺 Mut jospa se tästä kevään edetessä helpottais 🙏🏿

Täällä käynnistyi pari päivää sitten RV 30 ja alkaa tässä jo vähän loppusuoran makua olemaan. Pitäis vissiin alkaa miettimään sitä palasina olevan pinnasängyn hiomista, maalaamista ja kokoamista sekä vaatteiden pesemistä ym. Jännää 😍😍😍

Yhteistyössä

Kotimaista laatusisältöä evästeiden avulla​

Keräämme yhdessä kumppaneidemme (56) kanssa eväste- ja tunnistetietoja esimerkiksi vierailluista sivuista, IP-osoitteista ja laitteiden ominaisuuksista. Tietoja kerätään, jotta voimme tarjota kävijöillemme parempia sisältöjä ja palveluita sekä kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Tietoja hyödynnetään myös kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Hyväksymällä evästeet sallit tietojesi käsittelyn em. tarkoituksiin. Voit muuttaa valintojasi milloin tahansa evästeasetuksistasi näytön alalaidassa olevan linkin kautta.

Lue tarkemmin, mihin tarkoituksiin tietojasi käytetään:

Tällä välilehdellä voit antaa suostumuksesi evästeiden ja vastaavien teknologioiden käyttöön painamalla Hyväksy kaikki tai valitsemalla yksityiskohtaisesti, mihin tarkoituksiin annat suostumuksesi ja painamalla Hyväksy valitut. Jos valitset Estä kaikki tai et tee muokkauksia ja valitset sen jälkeen Hyväksy valitut, evästeitä tai muita vastaavia teknologioita ei hyödynnetä. Suostumuksesi vaaditaan myös siihen, että Toimittajat -välilehdellä luetellut yhteistyökumppanit saavat käsitellä tietojasi. Huomaathan, että sivuston ja palvelun toiminnan kannalta välttämättömät evästeet ovat aina käytössä.

Tarkoitukset

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Mainonta ja sisältö voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa ja sisältöä varten. Mainosten ja sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla "Asetukset" linkkiä.

Tietosuoja