Joo tää uus systeemi jakaa sen vuoden oletuksena vanhemmille puoliks!Ah ihanaa kiitos kun avasit tätä!
Näin olin alunperin ymmärtänytkin (ennen kelaneuvolaa), mutta siellä th sotki pahemman kerran ymmärrykseni ja sen jälkeen olen ollut siinä ymmärryksessä ettei vapaata olekaan sen vuoden verran.
Helpottunut olo taas!
Sen kuntalisän näkee ihan kun Kelan sivuilla laskee hoitorahan määrän laskurilla. Tai sitten oman kaupungin/kunnan sivuilta voi tarkistaa googlettamalla vaikka kaupungin nimellä + kuntalisä. Helsinki maksaa 1v asti, vielä kuopuksen aikaan maksoi 3v asti. 🥲Mistä tuon kotikaupunki/-kunta kuntalisää voi tarkistaa? Yritin taannoin etsiä, mut en osannut. Puoliso kyseli sen perään.
Meilläkin oli puhe ettei alle vuoden ikäistä hoitoon. Jään huhtikuussa muutamaksi viikoksi lomalle, josta siirryn äippävapaalle ja jatkan vanhempain vapaalle. Tällä hetkellä olen hakenut 160 päivän edestä ja kun lapsi syntyy niin puoliso ilmoittaa kelaa lahjoittavansa minulle vielä 63 päivää. Nämä kaikki 223 päivää olen jo ilmoittanut työnantajalle ja hän on ne järjestelmää kirjannut. Näiden päivien jälkeen pidän vuosilomani, eli muistaakseni eletään helmikuun loppua 2026. Puolisoni pitää vanhempain vapaita alussa sen 18 päivää minkä saa olla yhtä aikaa ja pian hän jo jääkin siitä sitten 4 viikon kesälomalle. Puolisolleni jää mahdollisuus pitää vanhempainvapaitansa helmi-maaliskuussa 2026 kun olen vuosilomillani. Todennäköisesti siirryn vuosilomani jälkeen kotihoidontuelle. Näin ollaan suunniteltu, mut nähtäväksi jää meneekö lopulta näin. Puolisolta jää näillä näkymin käyttämättä vanhempainvapaita. Minun työantaja ei anna puolittaa vanhempainvapaita, eli emme voi tehdä niin et pitäisin eka esim. 160 ja puoliso pitäisi välissä 71, ja jatkaisin vielä 63. Vaan jos palaan töihin niin sen jälkeen en voi enään kuulema pitää vanhempainvapaita. Miten meinasimme mahdollistaa minun kotona olon? Koska tulen olemaan paljon kotona vauvelin kanssa niin menotkin pienenevät. Luovutaan minun autosta, joten siitä saadaan jo säästöä. Ei vakuutus maksuja yms. Ei woltata tai foodoroida, ihan koti ruokaa. Ei uusia vaatteita. Ei reissuja. Kai niistäkin säästöjä saa? Itseäni vain huolettaa miten pystyn maksamaan lainan puoliskon, siihen ei ole laskettu aikoinaan jos jään töistä pois. Se oli suunniteltu kunnianhimoiselle maksu pohjalle. Taitaa mennä jatkossa kaikki mitä saan niin lainan lyhennykseen vain. Toki en tiedä lainkaan paljonko rahaa saan missäkin vaiheessa, mutta jos noin 1000€ kuussa saisin niin selviäisin kaikista pakollisista maksuista.
Puoliso haluaisi et lapsilisät laitettaisiin pienokaisen tilille kasvamaan, jotta hänellä olisi 18 vuotiaana pesämunaa olemassa. Näin hänen yksinhuoltaja äitinsä on hänelle aikoinaan tehnyt. Minulla on ajatus et niillä rahoilla ostetaan vaippoja ja vaatteita, mitä pieni ihminen tarvitsee. Ei minun tuloilla ole varaa enään niihin nihkaista, joten kyllä ne lapsilisät lapsen hyvinvoinnille kuuluu. Niin ja toisaalta eipä minullekkaan ole lisiä säästetty, kyllä ne on varmasti tarpeisiin mennyt.
Minun mielestä tuo työnantajan sääntö voi olla laitonta, koska vanhempainvapaata on oikeus pitää kun lapsi täyttää 2v, hoitovapaalla sit kunnes täyttää 3v. Laitahan viestiä Kelaan ja kysy miten asian laita! Mut tuo uusi systeemi tuo juuri tuota joustavuutta, sehän oli ideana.Mistä tuon kotikaupunki/-kunta kuntalisää voi tarkistaa? Yritin taannoin etsiä, mut en osannut. Puoliso kyseli sen perään.
Meilläkin oli puhe ettei alle vuoden ikäistä hoitoon. Jään huhtikuussa muutamaksi viikoksi lomalle, josta siirryn äippävapaalle ja jatkan vanhempain vapaalle. Tällä hetkellä olen hakenut 160 päivän edestä ja kun lapsi syntyy niin puoliso ilmoittaa kelaa lahjoittavansa minulle vielä 63 päivää. Nämä kaikki 223 päivää olen jo ilmoittanut työnantajalle ja hän on ne järjestelmää kirjannut. Näiden päivien jälkeen pidän vuosilomani, eli muistaakseni eletään helmikuun loppua 2026. Puolisoni pitää vanhempain vapaita alussa sen 18 päivää minkä saa olla yhtä aikaa ja pian hän jo jääkin siitä sitten 4 viikon kesälomalle. Puolisolleni jää mahdollisuus pitää vanhempainvapaitansa helmi-maaliskuussa 2026 kun olen vuosilomillani. Todennäköisesti siirryn vuosilomani jälkeen kotihoidontuelle. Näin ollaan suunniteltu, mut nähtäväksi jää meneekö lopulta näin. Puolisolta jää näillä näkymin käyttämättä vanhempainvapaita. Minun työantaja ei anna puolittaa vanhempainvapaita, eli emme voi tehdä niin et pitäisin eka esim. 160 ja puoliso pitäisi välissä 71, ja jatkaisin vielä 63. Vaan jos palaan töihin niin sen jälkeen en voi enään kuulema pitää vanhempainvapaita. Miten meinasimme mahdollistaa minun kotona olon? Koska tulen olemaan paljon kotona vauvelin kanssa niin menotkin pienenevät. Luovutaan minun autosta, joten siitä saadaan jo säästöä. Ei vakuutus maksuja yms. Ei woltata tai foodoroida, ihan koti ruokaa. Ei uusia vaatteita. Ei reissuja. Kai niistäkin säästöjä saa? Itseäni vain huolettaa miten pystyn maksamaan lainan puoliskon, siihen ei ole laskettu aikoinaan jos jään töistä pois. Se oli suunniteltu kunnianhimoiselle maksu pohjalle. Taitaa mennä jatkossa kaikki mitä saan niin lainan lyhennykseen vain. Toki en tiedä lainkaan paljonko rahaa saan missäkin vaiheessa, mutta jos noin 1000€ kuussa saisin niin selviäisin kaikista pakollisista maksuista.
Puoliso haluaisi et lapsilisät laitettaisiin pienokaisen tilille kasvamaan, jotta hänellä olisi 18 vuotiaana pesämunaa olemassa. Näin hänen yksinhuoltaja äitinsä on hänelle aikoinaan tehnyt. Minulla on ajatus et niillä rahoilla ostetaan vaippoja ja vaatteita, mitä pieni ihminen tarvitsee. Ei minun tuloilla ole varaa enään niihin nihkaista, joten kyllä ne lapsilisät lapsen hyvinvoinnille kuuluu. Niin ja toisaalta eipä minullekkaan ole lisiä säästetty, kyllä ne on varmasti tarpeisiin mennyt.
Luulen että on ollut kun on aina välillä tullut kiristävä fiilis vatsaan mutta en ole satavarmaOnko teillä ollut harjoitussupistuksia?
Mulla on nyt viikon sisään kolmatta kertaa ja vaikka menee ohi niin tekisi mieli ottaa kipulääkettä, kun tulee flashbackkinä kivuliaat menkkakrampit, jotka alkoi samalla tuntemuksella.
Taitaa se napa hävitä mulla kokonaan pian kun on venymässä kovaa vauhtiaMinullakin on ollut tuollaista Minnin kuvaamaa kiristävää tunnetta / maha tuntuu kovettuvan hetkeksi. Ja alkaa tosiaan tuntua mahan kasvu, navan kohdalla iho tuntuu kiristävältä kun tulee ulospäin ja yksi yö kun nukuin levottomasti, käännähdin ja nousin ylös unesta jotenkin liian rajusti niin tuntui ikävästi vatsalihaksissa. Jalkoihin on myös alkanut tulla turvotusta iltaa kohti ja huomaa, että vihkisormus istuu tiukemmassa kuin yleensä sekin on erilaista normaaliin verrattuna, että jouduin vaihtamaan ohueamman peiton ja jättämään yösukat pois, kun on niin kuuma öisin, vaikka yleensä tarvitsen talvella lämpimän peiton ja villasukat.
Ei ole mitään työpaikkakohtaisia käytöntöjä nämä perhevapaat vaan perustuvat lakiin! Otapa työpaikkanne luottamusmieheen yhteyttä, tai liittoon jos kuulut. Suoraan sanottuna kuulostaa siltä että työnantajasi kusettaa ja täysillä. Pidä puolesi!!!Päivät on kuitenkin jo pitänyt ilmoittaa ja tuskin ne niitä enää minnekään muokkaisivatkaan. Luulen et ihan työpaikka kohtaisia käytäntöjä tai sit työnantajalla on vain vanhaa tietoa emt.
Joo, kyllä meilläkin on lainassa lyhennys vapaat kuukaudet olemassa. Maksaa vain korkoa, mutta en näe siinä mitään järkeä. Lainaan voi kuitenkin suhtautua samalla tavalla kuin vuokran maksuun, pakollinen asia mikä on kerran kuussa vain hoidettava. Itse en ole halukas maksamaan vain korkoa, vaan haluan laina osuudestani eroon. Lyhennys vapaa tulee olemaan ihan vihon viimeinen vaihtoehto. Puoliso on kyllä luvannut auttaa jos tiukkaa tekee maksujen kanssa. Tarvittaessa voin kyllä luopua omasta puolikkaastakin jos tilanne sen vaatii.
Noniin, mikä se supistus nyt oikein on? Hämmennyin lääkäri käynnillä kun puhui et kuulostaa normaaleilta harjoitus supistuksilta. Kyllä vatsa on aina silloin tällöin mennyt kovaksi, mut oon mieltänyt sen jonkinlaiseksi jumppatuokioksi. Olin ihan puulla päähän lyöty kun lääkäristä lähdin.
Täällä nukutaan yhä edelleen kolmen peiton alla. Yhteen pussilakanaan oon sujauttanut kaksi ohuempaa täkkiä ja päällimmäisenä on vielä untuvapeitto. Koko raskauden olen näin nukkunut. Nyt kun olen saikulla (iskias, hermoperäinen) niin olen laittanut jalkojen väliin tyynyn vielä tukemaan. Kävely on tuskallista, portaikko tuntuu tosi pahalta. Epäilyttää pääsenkö vielä töihin ennen äippä vapaita. Istuminen ei koske, mut jalkojen päällä olo on vaikeaa. Tunnen itteni vaappuvaksi ankaksi. Tukisukkia käytän päivisin, toki nyt saikulla ollessa en oo käyttänyt kun en oikein ole jalkeilla. Huomannut myös kun ei ole seisoskellut niin paljon kuin yleensä niin pohkeen suonikohjukainen on muuttunut paremmaksi. Intiimi alueella on kohjukakset pysyneet.
Ja lisäyksenä, 2 kk aiemmin pitää ilmoittaa vapaista joten vielä ei todellakaan olisi tarvinnut ilmoittaa kaikkia vapaita.Ei ole mitään työpaikkakohtaisia käytöntöjä nämä perhevapaat vaan perustuvat lakiin! Otapa työpaikkanne luottamusmieheen yhteyttä, tai liittoon jos kuulut. Suoraan sanottuna kuulostaa siltä että työnantajasi kusettaa ja täysillä. Pidä puolesi!!!
Jotain työpaikkakohtaisia juttuja voi olla noissa et millon jää töistä pois (esim. Kaikki jää 30pv ennen) vai käytetäänkö ennen vanhempainvapaata esim. Vuosilomia. Mut vanhempainvapaat muuten perustuu lakiin kuten vierailijakin sanoi.Päivät on kuitenkin jo pitänyt ilmoittaa ja tuskin ne niitä enää minnekään muokkaisivatkaan. Luulen et ihan työpaikka kohtaisia käytäntöjä tai sit työnantajalla on vain vanhaa tietoa emt.
Joo, kyllä meilläkin on lainassa lyhennys vapaat kuukaudet olemassa. Maksaa vain korkoa, mutta en näe siinä mitään järkeä. Lainaan voi kuitenkin suhtautua samalla tavalla kuin vuokran maksuun, pakollinen asia mikä on kerran kuussa vain hoidettava. Itse en ole halukas maksamaan vain korkoa, vaan haluan laina osuudestani eroon. Lyhennys vapaa tulee olemaan ihan vihon viimeinen vaihtoehto. Puoliso on kyllä luvannut auttaa jos tiukkaa tekee maksujen kanssa. Tarvittaessa voin kyllä luopua omasta puolikkaastakin jos tilanne sen vaatii.
Noniin, mikä se supistus nyt oikein on? Hämmennyin lääkäri käynnillä kun puhui et kuulostaa normaaleilta harjoitus supistuksilta. Kyllä vatsa on aina silloin tällöin mennyt kovaksi, mut oon mieltänyt sen jonkinlaiseksi jumppatuokioksi. Olin ihan puulla päähän lyöty kun lääkäristä lähdin.
Täällä nukutaan yhä edelleen kolmen peiton alla. Yhteen pussilakanaan oon sujauttanut kaksi ohuempaa täkkiä ja päällimmäisenä on vielä untuvapeitto. Koko raskauden olen näin nukkunut. Nyt kun olen saikulla (iskias, hermoperäinen) niin olen laittanut jalkojen väliin tyynyn vielä tukemaan. Kävely on tuskallista, portaikko tuntuu tosi pahalta. Epäilyttää pääsenkö vielä töihin ennen äippä vapaita. Istuminen ei koske, mut jalkojen päällä olo on vaikeaa. Tunnen itteni vaappuvaksi ankaksi. Tukisukkia käytän päivisin, toki nyt saikulla ollessa en oo käyttänyt kun en oikein ole jalkeilla. Huomannut myös kun ei ole seisoskellut niin paljon kuin yleensä niin pohkeen suonikohjukainen on muuttunut paremmaksi. Intiimi alueella on kohjukakset pysyneet.
Eipä mitäänHyvä kun Minni mainitsit kortisonisuihkeen, minulla oli viime kesältä allergiasuihketta jäljellä (Nasofan) ja se tuntuu auttavan tosi paljon tukkoisuuteen, kun illalla laittaa ennen nukkumaanmenoa! Varmistin myös apteekista, että sitä on ok käyttää raskaana ollessa
Olen myös muuttanut työhuoneeseen, missä saan sohvalla nukkuessa tyynyt paremmin ja nukun selkä sohvan selkänojaa vasten, niin pysyy paremmin kylkiasennossa. Eikä puoliso häiriinny kääntyilystä tai kuorsauksesta Läksin nyt viikonlopuksi reissuun ja pakkasin vartalotyynyn mukaan, toivottavasti saa myös kyläpaikassa hyvin nukuttua sen ja nenäsuihkeen voimin! Puolisolle tulee kaveri kylään su, meinasi pyytää häneltä apuja huonekalujen siirtelyyn, niin saadaan työpöytä siirrettyä ja vauvan lipasto ja sänky oikeille paikoilleen hoitopöytää ei taida vauvan huoneeseen mahtua eikä meillä myöskään kylppäriin, mutta ajattelin että voitaisiin ostaa semmoinen kokoontaitettava hoitopöytä, jota voisi pitää kylppärissä suihkunurkkauksessa/siinä vierellä, ja pistää suihkun ajaksi sitten kasaan.
Keräämme yhdessä kumppaneidemme (56) kanssa eväste- ja tunnistetietoja esimerkiksi vierailluista sivuista, IP-osoitteista ja laitteiden ominaisuuksista. Tietoja kerätään, jotta voimme tarjota kävijöillemme parempia sisältöjä ja palveluita sekä kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Tietoja hyödynnetään myös kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Hyväksymällä evästeet sallit tietojesi käsittelyn em. tarkoituksiin. Voit muuttaa valintojasi milloin tahansa evästeasetuksistasi näytön alalaidassa olevan linkin kautta.
Lue tarkemmin, mihin tarkoituksiin tietojasi käytetään:
Tällä välilehdellä voit antaa suostumuksesi evästeiden ja vastaavien teknologioiden käyttöön painamalla Hyväksy kaikki tai valitsemalla yksityiskohtaisesti, mihin tarkoituksiin annat suostumuksesi ja painamalla Hyväksy valitut. Jos valitset Estä kaikki tai et tee muokkauksia ja valitset sen jälkeen Hyväksy valitut, evästeitä tai muita vastaavia teknologioita ei hyödynnetä. Suostumuksesi vaaditaan myös siihen, että Toimittajat -välilehdellä luetellut yhteistyökumppanit saavat käsitellä tietojasi. Huomaathan, että sivuston ja palvelun toiminnan kannalta välttämättömät evästeet ovat aina käytössä.
TarkoituksetEvästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.
Mainonta ja sisältö voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa ja sisältöä varten. Mainosten ja sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.
Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.
Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.
Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla "Asetukset" linkkiä.
Tietosuoja